vrijdag 29 oktober 2021

GO Sharing breidt uit naar Brussel

GO Sharing, het grootste deelscooternetwerk van de Benelux, is gestart in Brussel. Het bedrijf plaatst 500 elektrische deelscooters in de Belgische hoofdstad.

GO Sharing was al actief in België in Antwerpen en voegt daar nu dus een tweede stad aan toe. .

Met de komst van GO Sharing wordt het aantal beschikbare deelscooters in Brussel verdubbeld. Met de 500 e-scooters zorgt het deelvervoerbedrijf voor het volume en de spreiding die de Brusselaar nodig heeft om 24/7 op loopafstand een exemplaar te vinden.

donderdag 28 oktober 2021

Eerste officiële rit voor vernieuwde Thalys vanaf Amsterdam Centraal

Dinsdag is de eerste volledig vernieuwde Thalys-trein vertrokken vanaf Amsterdam Centraal. De vernieuwde trein biedt 28 extra zitplaatsen en meer ruimte voor bagage.

Ook is het volledige interieur aangepast. Om de wensen van reizigers een plek te geven, zijn 5000 reizigers betrokken bij het ontwerp.

Op dit moment rijden er dagelijks negen Thalys-treinen vanaf Amsterdam, via Rotterdam naar Brussel en Parijs.

woensdag 27 oktober 2021

Rover organiseert webinar over nieuwe betaalmiddelen in het OV


Betalen met je bankpas, mobiele telefoon of toch OV-chipkaart? Hoe zit het met het nieuwe OV Pay? Laat je op donderdag 28 oktober in slechts anderhalf uur helemaal bijpraten in je eigen huiskamer: deze dag organiseert Rover een webinar van 15:30 tot 17:00 uur.

Een jaar geleden kondigde Rover het eind van de traditionele OV-chipkaart aan in het webinar ‘Pinnen, chippen, scannen of strippen?’. Intussen heeft de sector niet stil gezeten: de eerste pilots met nieuwe betaalmiddelen zijn van start gegaan en er wordt hard gewerkt aan het OV Pay platform.

Hoe ver staan nu de technische ontwikkelingen? Welke mogelijkheden bieden de nieuwe betaalmethoden wat betreft abonnementen en prijzen, en wat betekent dit voor de reiziger? Rover bracht een aantal professionals bij elkaar om je weer helemaal bij te praten. Vanuit de studio zullen Freek Bos (directeur Rover), Bas van Weele (programmadirecteur OV betalen) en Mark Thoma (manager commercie Transdef) in gesprek gaan over de ontwikkelingen. De presentatie is in handen van Marc Maartens, publicist onder andere bekend van OV Magazine.

dinsdag 26 oktober 2021

Het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam verandert

Vanaf 1 januari veranderen de regels van het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV). Het AOV wordt alleen beschikbaar voor Amsterdammers die daar echt van afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat zij een beperking hebben. Ook kunt u nog maar 1.500 kilometer per jaar reizen met de AOV-pas.

Het AOV is in de huidige vorm op de lange termijn niet meer betaalbaar voor de gemeente. Dat komt onder andere omdat er steeds meer Amsterdammers van 75 jaar en ouder zijn. En omdat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Amsterdam wil daarom dat alleen mensen die er echt afhankelijk van zijn, gebruikmaken van het AOV.

Amsterdammers die vanaf 1 januari 2022 75 jaar worden, krijgen alleen nog een AOV-pas als ze een beperking hebben. Tot nu toe kon u een onbeperkt aantal kilometers reizen met uw AOV-pas. Vanaf 1 januari mag u maximaal 1.500 kilometer per jaar met uw AOV-pas reizen.

maandag 25 oktober 2021

Utrechts openbaar vervoer blijft volgend jaar op peil

De dienstregeling 2022 voor het Utrechts openbaar vervoer, die op 12 december 2021 in zal gaan, biedt reizigers nagenoeg dezelfde service als nu.

De bussen en trams blijven in de regel even vaak rijden en over dezelfde route. Ondanks de ingrijpende impact van corona op het openbaar vervoer houdt de provincie Utrecht het huidige niveau in stand.

Corona heeft het aantal reizigers in het Utrechts openbaar vervoer gehalveerd. Inmiddels neemt het gebruik weer geleidelijk toe, maar het is belangrijk om aan dit herstel te blijven werken. Het plan voor de nieuwe dienstregeling draagt hieraan bij.

Door het aanbod intact te laten, kunnen reizigers - ook nadat de beperkingen als gevolg van corona zijn opgeheven - snel en gemakkelijk blijven gebruik maken van het Utrechts openbaar vervoer. De provincie Utrecht heeft de vervoerders daarom gevraagd om ook volgend jaar de huidige dienstregeling te gaan rijden. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt van deze afspraak afgeweken.

vrijdag 22 oktober 2021

Werkzaamheden rond Eindhoven Centraal

Van 23 oktober tot en met 9 november voert ProRail op diverse locaties en stations rondom Eindhoven Centraal werkzaamheden uit. Dit heeft effect op het treinverkeer van- en naar station Eindhoven Centraal vanuit het zuiden en het oosten.

Zaterdag 23 oktober tot en met donderdag 28 oktober wordt er gewerkt rondom het spoor bij Weert en Roermond. ProRail voert hier vernieuwingswerkzaamheden uit aan het spoor waarbij de rails, spoorgrind en bovenleidingen worden vervangen.

Vrijdag 29 oktober tot en met zondag 31 oktober worden er werkzaamheden uitgevoerd bij het opstelterrein aan de zuidzijde van station Eindhoven Centraal. Hier worden onder andere twee nieuwe opstelsporen aangesloten op het bestaande opstelterrein, een aantal wissels vervangen en de treinbeveiliging getest.

Van maandag 1 tot en met dinsdag 9 november vinden er werkzaamheden plaats op en rondom station Horst-Sevenum. Hier worden onder andere de wanden van de perrons, het meubilair en een deel van het spoor vernieuwd. Ook vervangen we de metalen perrons voor reguliere, stenen perrons.

Gevolgen voor de treinreis

Zaterdag 23 en zondag 24 oktober is er geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven Centraal en Roermond. Op het traject tussen Eindhoven Centraal en Roermond worden snelbussen ingezet. Tussen Eindhoven Centraal, Geldrop, Maarheeze, Weert en Roermond worden stopbussen ingezet. 

Maandag 25 oktober tot en met donderdag 28 oktober is er geen treinverkeer mogelijk tussen Weert en Roermond. Op het traject tussen Weert en Roermond worden bussen ingezet.

In het weekend van vrijdag 29 tot en met zondag 31 oktober rijden er geen treinen tussen Eindhoven Centraal en Boxtel, Helmond en Weert. Er worden snelbussen ingezet. Er rijden tevens rechtstreekse snelbussen tussen Boxtel en Helmond en Boxtel en Weert. En er rijden stopbussen tussen:
Eindhoven Centraal, Eindhoven Strijp-S, Best en Boxtel
Eindhoven Centraal, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert
Boxtel, Best, Eindhoven Strijp-S, Eindhoven Centraal, Geldrop, Heeze, Maarheeze en Weert
Tussen Helmond, Helmond ’t Hout en Helmond Brandevoort kunnen reizigers gebruik maken van een taxibusje.

Van maandag 1 tot en met dinsdag 9 november is er geen treinverkeer mogelijk tussen Deurne en Venlo. Reizigers kunnen gebruik maken van stopbussen tussen Helmond, Helmond Brouwhuis, Horst-Sevenum, Blerick en Venlo. Tussen Deurne en Horst-Sevenum kunnen reizigers gebruik maken van een taxibusje.

donderdag 21 oktober 2021

GO Sharing breidt aanbod uit met elektrische deelfietsen

Deelvervoerbedrijf GO Sharing biedt nu ook elektrische deelfietsen, naast zijn elektrische deelscooters. Het bedrijf start met het plaatsen van 240 elektrische deelfietsen in Rotterdam. Eerder waren Eindhoven en Den Bosch aan de beurt. De e-bikes zijn een gezond en duurzaam alternatief op ritjes in de stad en de ‘last-mile’ naar eindbestemmingen in het centrum. Binnenkort zal GO Sharing ook deelauto’s introduceren en daarmee de reis van A naar B, ook tussen regio’s, met multimodaal deelvervoer ondersteunen.

Via de GO Sharing app zijn de e-bikes terug te vinden en te reserveren. De gebruiker betaalt vanaf €0,18 per minuut en €0,15 per minuut om de e-bike in parkeerstand te plaatsen. De e-bikes van GO Sharing hebben een actieradius tot 60 kilometer. De accu’s worden door de Powerrangers van GO Sharing - medewerkers die rondrijden in elektrische busjes die vol zitten met opgeladen accu's - vervangen zodra ze leeg dreigen te raken.

woensdag 20 oktober 2021

NS test minutenafteller

 

NS start een proef om de reisinformatie op het perron te verbeteren. Reizigers op station Eindhoven Centraal en ’s-Hertogenbosch zien op bepaalde perronborden niet alleen de eindbestemming en vertrektijd, maar ook een minutenafteller. Zo kunnen zij direct zien over hoeveel minuten de trein vertrekt.

Vanaf 59 seconden voor de geplande vertrektijd zien reizigers '0 minuten' op het perronbord staan. Met de test wil NS ook achterhalen of een soepele instap ervoor kan zorgen dat treinen nog stipter kunnen rijden.

De proef met de minutenafteller start op maandag 18 oktober en duurt een maand. Op station Eindhoven Centraal zal de toevoeging van de minutenteller worden getest op perron 4, de Intercity richting Alkmaar, en op station ’s-Hertogenbosch op perron 4a, de Sprinter richting Woerden. Bij succes wordt gekeken of de afteller landelijk ingevoerd kan worden.

dinsdag 19 oktober 2021

Pilot fietsreserveren grotendeels mislukt


Het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein leverde reizigers tijdens alle momenten van de reis de nodige problemen op. Dat concluderen Rover en de Fietsersbond na een evaluatie van de pilot fietsreserveren van NS. De organisaties roepen NS met klem op verder geen gevolg te geven aan de pilot.

Van 10 juli tot en met 15 september heeft NS het reserveren van een fietsplek tijdens een pilot getest ondanks een negatief advies van consumentenorganisaties.

Er kwamen bij 200 klachten binnen. Reizigers spreken van drempels en willekeur. Bij het plannen van de reis kwamen veel reizigers technische drempels en systeemfouten tegen. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein en konden hiermee vastlopen op het station.

Het grootste probleem bleek dat de reservering voor de reiziger geen garantie bood op een daadwerkelijke plek.

NS test slimme innovaties om vernieling met graffiti tegen te gaan

 

Camera’s die bij het zien van beweging een signaal afgeven. Sensoren die beweging, geluid van een spuitbus en het vrijkomen van drijfgassen waarnemen. Een drone die ingezet wordt om beelden te maken. En een nieuwe app voor medewerkers zodat gelijk na het zien van graffiti melding gedaan wordt. Het zijn nieuwe innovaties die NS op verschillende plekken test.

Aanleiding is een toename van vernieling van de treinen met graffiti. In 2020 is ruim 142.000 m2 graffiti aangebracht op de buitenkant van de treinen, dat is een toename van 65% sinds 2015. Deze vorm van vandalisme zorgt in de eerste plaats voor toenemende hinder voor reizigers: treinen moeten van het spoor voor schoonmaak en zijn daardoor niet inzetbaar. De vernielingen door graffiti kostte NS in 2020 meer dan 10 miljoen euro.

Samen met de politie werkt NS aan het verder uitbreiden van de aanpak tegen graffiti. In deze aanpak staat het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het vroegtijdig ontdekken centraal. De meeste graffiti wordt aangebracht daar waar treinen stil staan op de opstelterreinen. Om daar vroegtijdig te kunnen ontdekken dat er iemand op het terrein is en graffiti gespoten wordt, worden de camera’s en sensoren getest.

maandag 18 oktober 2021

Vernieuwde stationsgebouw Winterswijk feestelijk geopend

Het station in Winterswijk stond jarenlang leeg, totdat NS en ProRail het gebouw weer terug brachten in haar oude glorie. Zaterdag 16 oktober werd het gebouw feestelijk geopend door wethouder dhr. Frings, regiodirecteur ProRail Dorothé Wennekendonk en regiodirecteur NS Maarten Haverkamp.

Huiswerkbegeleiding Jetstream, het Kinderfysioteam en juwelier ‘atelier voor herinneringssieraden’ hebben alle drie een ruimte in het gebouw. In de horeca-gelegenheid Guilty Anywhere kan een lekker hapje en drankje gekocht worden en kunnen reizigers gebruik maken van het toilet.

zaterdag 16 oktober 2021

Weer een slaaptrein erbij vanuit Nederland

Om 18.06 uur vertrok vrijdag vanaf station Breda de nieuwste slaaptrein van de onderneming Green City Trip.

De eerste trein gaat naar Praag, maar er zijn nog vijf andere bestemmingen, zoals Verona en Venetië.

Toen eind 2016 de allerlaatste slaaptrein vanuit Nederland vertrok, leek het gedaan met deze vorm van treinreizen. Ondanks een geschiedenis van meer dan een eeuw, met bekende verbindingen als de Oriënt-Express en de City Night Line, was het niet meer rendabel.

De slaaptrein beleeft echter een heuse revival. Sinds afgelopen mei rijdt NS in samenwerking met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB dagelijks met een slaaptrein van Amsterdam naar Wenen, en andersom.

vrijdag 15 oktober 2021

In oktober voordelig je fiets stallen in een hub-fietskluis

Op acht hubs in Groningen en Drenthe kunnen reizigers in oktober voordelig gebruikmaken van een hub-fietskluis. Reizigers kunnen hun fiets veilig stallen in de kluis, voordat ze overstappen op de bus of ander vervoer. De fietskluis is geschikt voor allerlei soorten fietsen. Voor elektrische fietsen is er een oplaadpunt in de kluis.

Het gebruik van een hub-fietskluis kost normaal € 0,10 per uur en € 0,75 per dag. Tot 1 november betalen reizigers slechts € 0,01 per uur en € 0,10 per dag.

Er staan op dit moment acht hub-fietskluizen in Groningen en Drenthe. Op de hubs Borger (N34), Gieten (N33/N34), Leek (A7), Peize (N372), Stadskanaal, Vlagtwedde, Westlaren (Zuidlaren) en Zuidhorn.

De hub-fietskluizen zijn flexibel in gebruik. Reizigers huren de kluis per uur, per dag of meerdere dagen. De kluizen zijn te reserveren, openen en te betalen via de app 'Fietskluizen'. De app is gratis te downloaden via de App- of Play-store. Om de app te gebruiken, maak je account aan en betaal je eenmalig € 0,01. Reizigers kunnen (van tevoren of ter plekke) een kluis reserveren, zodat ze zeker zijn van een plek. Op de app kunnen reizigers ook zien hoeveel kluizen er op dat moment beschikbaar zijn. Kijk voor meer informatie over de werking van de hub-fietskluizen op deze pagina.

donderdag 14 oktober 2021

TU Delft, Deltares en ProRail gaan spoorverzakkingen structureel aanpakken

ProRail, TU Delft en Deltares doen de komende vijf jaar onderzoek naar het gedrag van rijdende treinen op onze spoordijken en hebben daarvoor de overeenkomst voor het Research Program RESET getekend.

Dit onderzoek richt zich op de gevolgen van meer, zwaarder treinverkeer met daarbij klimaatverandering voor onze spoordijken en hoe we daar op kunnen inspelen.

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op ons spoor. Sporen liggen grotendeels op spoordijken, zogenaamde baanlichamen: de verhoogde ondergrond onder het spoor. Tachtig procent van deze spoordijken is gebouwd voor 1920 met de kennis, eisen en kunde van toen. Met de komst van zwaardere, snellere treinen en de toename van het treinverkeer worden deze spoordijken steeds intensiever belast.

dinsdag 12 oktober 2021

Vier treinen per uur in de spits tussen Leiden en Utrecht

Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met twee extra sprinters per uur in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.

Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken de provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan diverse maatregelen rondom het spoor en aan de veiligheid van de verschillende overwegen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk en ProRail regiodirecteur Helga Cuijpers vandaag de samenwerking.

Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden verschillende overwegen aangepast. Hierbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. Zo past de gemeente de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. ProRail verkort vervolgens de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg.

Bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg past ProRail de perronopgangen aan voor een veiligere looproute voor reizigers vanaf het perron. Bij de overweg aan de Prinsendijk (achter Fort Wierickerschans) realiseert de gemeente een passeerhaven en bij de overweg aan de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en rijbaan.

Ook heft ProRail 2 openbare onbewaakte overwegen op. De Vlietkade in Bodegraven krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke in Nieuwerbrug komt er een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor.

maandag 11 oktober 2021

Nieuwe stadsentree Zwolle feestelijk geopend

Op vrijdag 8 oktober is de nieuwe, groene en gastvrije entree van Regio Zwolle officieel geopend.

Een aantal jaren geleden was de noordzijde van Station Zwolle nog een van de drukste plekken in de regio. Iedere dag reden er honderden bussen en waren er verkeersregelaars nodig om de stroom van reizigers, bezoekers, fietsers en ander verkeer in goede banen te leiden. Deze plek is nu veranderd naar een entree met een groene loper van het station naar de binnenstad en andersom.

De stationshal is verder omgevormd tot plek waar bezoekers op een prettige manier kunnen wachten op de trein, werken of anderen ontmoeten. De gevels zijn meer open en geven zicht van plein naar trein. De reizigers kunnen weer terecht voor hun dagelijkse voorzieningen. Voor de ochtend, middag en avond is er altijd wat beschikbaar om mee te nemen op reis.

vrijdag 8 oktober 2021

Twee weekenden werkzaamheden rondom Amsterdam Centraal

 

In het weekend van 9 en 10 oktober en van 6 en 7 november werkt ProRail op en rondom station Amsterdam Centraal.

ProRail plaatst extra seinen, haalt wissels weg en vernieuwt sporen, zodat er in de toekomst meer treinen kort na elkaar het station kunnen binnenrijden. Ook krijgen reizigers meer ruimte op de perrons. In beide weekenden hebben de werkzaamheden invloed op het treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal. Hierdoor kan de reistijd langer zijn dan gepland. NS adviseert reizigers om voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Gevolgen voor het treinverkeer 9 en 10 oktober
In het weekend van 9 en 10 oktober rijden er geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort. En tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem.

Gevolgen voor het treinverkeer 6 en 7 november
Op zaterdag 6 november rijden er geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort/ Weesp/ Amsterdam Bijlmer Arena.

In beide weekenden moeten reizigers rekening houden met omreizen, een extra overstap of vervangend metro- en/of busvervoer. Ook internationale reizigers moeten bedacht zijn op een ander aankomst- of opstapstation.

donderdag 7 oktober 2021

Forse tijdswinst mogelijk voor treinverbinding Randstad-Zwolle-Twente-Münster

De treinverbinding tussen de Randstad, Zwolle en Twente kan met zeker een half uur worden verkort. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Overijssel.

Tijdens een bijeenkomst in Den Haag op donderdag 30 september pleitten de provincie Overijssel, Regio Zwolle, Twente Board, het Nederlands-Duitse samenwerkingsverband Euregio en het Duitse NWL (Nahverkehr Westfalen-Lippe) voor actie. Gezamenlijk roepen zij de Tweede Kamer en het nieuwe kabinet met klem op om deze spoorverbinding tussen Zwolle, Twente en Münster de komende jaren als prioriteit aan te merken. Zo wordt een snelle opwaardering van deze belangrijke binnenlandse en grensoverschrijdende spoorverbinding mogelijk.

Uit een quick scan onder leiding van Royal HaskoningDHV blijkt dat door aanpassingen aan het spoor tussen Zwolle en Twente veel reistijdwinst behaald kan worden. De investeringen op het spoor die hiervoor nodig zijn (ongeveer 3,5 miljard euro) betreffen onder meer de verdubbeling en de versnelling van de nu nog grotendeels enkelsporige spoorverbinding,  de aanpak van het spoorknelpunt bij Wierden en aanpassingen van stations.

Met deze aanpassingen worden ook de grensoverschrijdende treinverbindingen verbeterd. Tussen Münster en Enschede reizen dagelijks vele forenzen, studenten en toeristen met de trein, waarvan circa twee derde in Enschede overstapt van/naar Nederlandse treinen.

woensdag 6 oktober 2021

Zwolle krijgt unieke, groene ‘opgetilde straat’ over het spoor

In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met het ontwerp van deze unieke brug komt die ambitie weer een stap dichterbij.

De nieuwe brug wordt namelijk heel duurzaam gebouwd, er komt volop groen en er is zelfs plek voor water.

In het ontwerp staat het gebruik en de beleving van Zwollenaren, bezoekers en reizigers voorop. De kracht zit in de ruimte óp de passerelle, als een ultieme straat van de stad. De S-vorm van ruim 127 meter lang en 10 meter breed versterkt deze speciale beleving. Nergens anders in Nederland is nog zo’n duurzame ‘straat’ over het spoor gemaakt. In Zwolle start in 2023 de bouw van de eerste duurzame straat over het Zwolse spoor.

Het ontwerp voor de unieke loopbrug over het spoor is nu klaar om voor te leggen aan de Zwolse gemeenteraad. Begin dit jaar stelde de raad al het zogenoemde ‘Beeldkwaliteitsplan Passerelle’ vast. Hierin staat op hoofdlijnen hoe de brug er uit komt te zien. De schetsen die er toen waren zijn gedeeld met de stad en diverse betrokkenen. De kijkers van het Spoorcafé vroegen bijvoorbeeld aandacht voor de toegankelijkheid en de veiligheid. Reacties uit de stad hebben geleid tot een aangescherpt ontwerp. Dat is nu klaar voor besluitvorming.

dinsdag 5 oktober 2021

FlixBus halte verplaatst naar busstation Roermond


Vanaf 4 oktober 2021 zal de FlixBus halte aan de Maashaven in Roermond, worden verplaatst naar halte I op het busstation Roermond. Het hoofdstation van Roermond krijgt daarmee nieuwe internationale reismogelijkheden.

De gemeente Roermond heeft samen met Arriva, NS/Transvision en FlixBus afspraken gemaakt over het toekomstig gebruik van busstation Roermond. Dit betekent dat de bestaande FlixBus halte aan de Maashaven vanaf 4 oktober komt te vervallen.

Volgens dienstregeling zullen er per etmaal vier bussen stoppen op busstation Roermond en in de zomermaanden loopt dit op tot gemiddeld 12 bussen per etmaal. In het geval van treinstremmingen of geplande werkzaamheden aan het spoor, zal FlixBus uitwijken naar een van de andere haltes op het busstation.

maandag 4 oktober 2021

70 procent van de reizigers weer terug in de trein


Nu het thuiswerkadvies is aangepast en het niet meer nodig is om afstand te houden en een mondkapje te dragen op het station, stijgen de reizigersaantallen verder door. In vergelijking met dezelfde periode in 2019 ziet NS gedurende de week 70 procent van de reizigers weer terug.

Sinds de versoepeling van het reisadvies in mei is er een continue stijging te zien in het aantal reizigers. In het weekend ligt het percentage reizigers steeds iets hoger.

September is traditioneel de drukste maand van het jaar op het spoor. Door het einde van de vakantie beginnen veel mensen weer met werken en reizen studenten weer naar school. Daardoor zijn er veel scholieren en studenten in de trein te vinden. Door de regels rond het thuiswerken blijft het aantal forenzen in de trein nog achter. Gemiddeld is twee derde van de reizigers doordeweeks weer terug, in vergelijking met 2019.

vrijdag 1 oktober 2021

Mobiliteitsapp Amaze Mobility van start


Amaze Mobility introduceert vandaag de Amaze Mobility app. Het mobiliteitsplatform wil vervoer flexibel en zorgeloos maken door vervoersopties en -aanbieders in één overzichtelijke app aan te bieden.

Het initiatief is ontstaan uit één van de MaaS-pilots (Mobility-as-a-Service) van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met het doel woon-werkverkeer te verduurzamen.

De reiziger kan uit de verschillende opties kiezen, of voor een combinatie daarvan. Ook eigen vervoer of lopen kan onderdeel van de reis uitmaken. Bovendien wordt de gehele reis via de app afgerekend en is er geen aparte OV-chipkaart nodig. Dat maakt het declareren van reiskosten voor de zakelijke gebruiker makkelijker.

Op de app zijn vrijwel alle aanbieders van openbaar vervoer aangesloten. Ook zijn er verschillende andere vervoersdiensten terug te vinden en te boeken, zoals deelauto’s van Amber, deelfietsen van Urbee en taxi’s van TCA. Daarnaast zijn de dichtstbijzijnde OV-fietsen en deelscooters van Felyx en Check te vinden. Amaze Mobility werkt aan het toevoegen van zoveel mogelijk vervoersaanbieders.