vrijdag 31 december 2021

Nieuwe OV-tarieven GVB per 1 januari 2022

Vanaf 1 januari 2022 stijgen de ov-tarieven voor vervoersbewijzen bij GVB met gemiddeld 2,1 procent. Het dagelijks bestuur van Vervoerregio Amsterdam stelt deze tarieven ieder jaar vast voor Amsterdam en omstreken.

De prijsstijging voor 2022 is vooral terug te voeren op de huidige hoge brandstof- en elektriciteitskosten waar GVB mee te maken heeft.

Het saldoreistarief bestaat uit twee onderdelen: het basistarief en het kilometertarief. Het basistarief wordt vanaf volgend jaar  1,01 euro. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief  17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.

woensdag 29 december 2021

Opnieuw fors minder treinreizigers in 2021

NS verwacht over heel 2021 48 procent van het aantal reizigers uit 2019 te vervoeren. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose van NS. Daarmee zijn de reizigersaantallen in vergelijking met 2020 (45 procent) nagenoeg gelijk gebleven.

De aanscherpte coronamaatregelen in voor- en najaar zorgden ervoor dat Nederlanders thuisbleven en minder van het openbaar vervoer gebruikmaakten.

De impact van de coronamaatregelen is terug te zien in de maandelijkse reizigerspercentages. Vanaf december (2020) tot mei dit jaar gold het dringende advies om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. In de zomer golden er veel minder beperkende maatregelen en mochten we steeds meer reizigers terug in de trein verwelkomen. Met de verdere opening van het onderwijs en versoepelingen van het thuiswerkbeleid nam het aantal reizigers na de zomer flink toe.

Sinds oktober loopt het aantal reizigers weer terug, mede door het kabinetsadvies om zoveel mogelijk thuis te blijven.

dinsdag 28 december 2021

Provincie presenteert voorkeursvariant ontwerp R-net busbaan Duinvallei

Provincie Zuid-Holland presenteerde onlangs de voorkeursvariant voor het ontwerp van de R-net busbaan langs Duinvallei aan deelnemers van een online-bijeenkomst. De geplande (deels) vrijliggende busbaan komt te liggen tussen de nieuwe wegaansluiting Valkenburg-Oost (ter hoogte van de Torenvlietslaan) en de Zeeweg in Katwijk.


De afgelopen tijd werkten gemeente Katwijk en de provincie Zuid-Holland samen aan een onderzoek naar de optimale ligging van de busbaan vanaf de grens Valkenhorst en langs de Duinvallei. De busbaan moet nu worden aangelegd om de effecten van het extra verkeer als gevolg van de nieuwe woningen van Valkenhorst zoveel mogelijk op te vangen. Als de bus op een aparte busbaan rijdt, kunnen zowel de bussen als het overige verkeer beter doorrijden.

Uit recente verkeersonderzoeken blijkt dat, zonder deze maatregelen, de doorstroming op de N206 op termijn niet kan worden gegarandeerd. Provincie Zuid-Holland wil samen met de regiogemeenten onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om het verkeer ook op langere termijn goed te laten afwikkelen.

maandag 27 december 2021

Overheden verlengen R-net samenwerking

De provincies Zuid-Holland en Noord-Holland, de gemeente Almere, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam blijven samenwerken aan de ontwikkeling van R-net, kort voor: Randstad-netwerk.

R-net biedt reizigers aantrekkelijk openbaar vervoer als alternatief voor autoreizen op afstanden van 10 tot 30 kilometer. Zo draagt R-net bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Randstad.

De hoogwaardige R-net verbindingen spelen een belangrijke rol in het bereikbaar houden van de Randstad. Er zijn op dit moment meer dan 90 rood-grijze bus-, trein-, metro- en tramverbindingen die kernen met elkaar verbinden. Tot en met 2028 zal het netwerk onder de merknaam R-net verder groeien.

R-net rijdt frequent over snelle, doorgaande routes, stopt in de regel minder vaak en is aantrekkelijk. Dit levert rijtijdwinst op, verkleint de kans op vertraging, leidt tot grotere betrouwbaarheid en meer reiscomfort. De komende jaren wordt gewerkt aan betere aansluitingen van R-net op vervoerknooppunten, een verdere optimalisatie van overstapmogelijkheden en transport van en naar R-nethaltes.

vrijdag 24 december 2021

HTM komt als duurzaamste stadsvervoerder uit de bus

 

HTM uit Den Haag is de duurzaamste van de stadvervoerders in de drie grootste steden. Dat blijkt uit een vergelijking door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarbij heeft de ACM gekeken naar de criteria kostenefficiëntie en doelmatigheid, duurzaamheid en kwaliteit.

De vergelijking levert een genuanceerd beeld op. Weliswaar scoort HTM het beste op duurzaamheid, maar minder op kostenefficiëntie en doelmatigheid. De RET uit Rotterdam scoort het best op kostenefficiëntie en doelmatigheid, maar het minst op duurzaamheid. Het Amsterdamse GVB is de allrounder met nergens de hoogste of laagste score. Op kwaliteit hebben de drie stadsvervoerders vergelijkbare scores.

De drie grote stadsvervoerders rijden met een onderhands gegunde concessie (de vergunning van de gemeentes voor het uitvoeren van het openbaar vervoer). Zij hoeven niet te concurreren met anderen om deze concessies te mogen rijden. In de Wet personenvervoer 2000 is opgenomen dat de ACM een prestatievergelijking uitvoert, om de stadsvervoerders te stimuleren om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren. Het onderzoek voor dit rapport is gedaan in 2019 en 2020, maar de resultaten zijn vooral gebaseerd op de cijfers uit 2019, omdat de coronapandemie te veel invloed had op het onderzoek in 2020.

woensdag 22 december 2021

Vernieuwd station Driehuis toegankelijker met liften en NS Reisassistentie

Station Driehuis is opgeknapt en daarbij een stuk toegankelijker gemaakt voor reizigers. Het 60 jaar oude station kan weer mee als nieuw na de plaatsing van twee liften, nieuwe overkappingen en fris nieuw meubilair door ProRail. Daarnaast heeft NS Reisassistentie geïntroduceerd voor reizigers met een beperking.

Er is het afgelopen jaar hard gewerkt door aannemer K_Dekker aan het station. Men kan nu met de lift naar de reizigerstunnel om vanaf daar de andere lift naar het perron te nemen. “

Tijdens de werkzaamheden werd de liftschacht bij het perron vooraf gebouwd en afgelopen zomer met een grote kraan geplaatst. Een echt precisiewerk waarbij alles klopte. De lift bij de hoofdingang is afgelopen maanden geplaatst. Gedurende de werkzaamheden is de reizigerstunnel tijdelijk afgesloten geweest. De tijdelijke omleiding is inmiddels verwijderd en iedereen kan weer normaal gebruik maken van de tunnel.

Met betaalpas inchecken bij ov kan komende zomer in heel Nederland

Vanaf de zomer van 2022 moet het in heel Nederland mogelijk zijn om in te checken in het openbaar vervoer met een pinpas, creditcard of een mobiele telefoon.

Momenteel kan inchecken via een betaalpas van een bank alleen in Lelystad en Gooi en Vechtstreek, waar proeven gedaan worden met de techniek. Vanaf volgend jaar wordt dit op grote schaal mogelijk, te beginnen in Amsterdam.

Momenteel werkt inchecken met een bankpas alleen voor reizen tegen het volle tarief.

Het inchecken met een bankpas of een mobiel apparaat wordt onderdeel van OVpay, de opvolger van de huidige OV-chipkaart die in 2023 wordt uitgefaseerd.

dinsdag 21 december 2021

Fietstunnel onder vernieuwde Utrechtseweg in Zeist geopend

 

Donderdag 16 december is de fietstunnel van de Dreef naar geopende Kromme-Rijnlaan in Zeist officieel geopend. Wethouder Wouter Catsberg en gedeputeerde Arne Schaddelee onthulden samen met de bedenkers van de naam van de nieuwe fietstunnel: de Mijnhardt-tunnel. De fietstunnel is aangelegd als onderdeel van de vernieuwing van de Utrechtseweg en is mede gefinancierd door de provincie Utrecht.

De naam van de tunnel is het resultaat van een spannende namenwedstrijd. Er zijn in totaal 150 namen ingestuurd, waarop meer dan 670 keer werd gestemd. De naam Mijnhardt-tunnel werd door vier indieners ingestuurd en kreeg uiteindelijk meer dan 300 stemmen.

De tunnel is vernoemd naar Andries Mijnhardt (1878 – 1973). Hij bouwde in 1916 een fabriek voor farmaceutische producten aan de Utrechtseweg, vlakbij de kruising. In 1971 verhuisde het bedrijf, het gebouw werd enkele jaren later gesloopt.

maandag 20 december 2021

NS schrapt tijdelijk rustige treinen

 

Vanaf 20 december rijdt NS tijdelijk minder treinen in de avond, nacht en spits. Zo zal op korte termijn de gebruikelijke avonddienstregeling twee uur eerder starten. Verder blijft NS de volledige dienstregeling rijden.

Sinds de aanscherpte coronamaatregelen van het kabinet zijn de reizigersaantallen in de avond gedaald. Voor de avondlockdown zaten nog 55 procent van het gebruikelijk aantal reizigers (t.o.v. 2019) tijdens de avonduren in de trein. Nu is dat 40 procent. Ook in de spits is sinds de aanscherpte maatregelen een daling te zien, van 60 naar 50 procent.

Op korte termijn start NS twee uur eerder met de gebruikelijke avonddienstregeling. Dat betekent dat NS op elf trajecten na 18:30 uur minder treinen laat rijden. Voor deze elf trajecten geldt: waar zes treinen per uur reden, zullen dat er na 18:30 uur vier zijn. En waar er vier treinen per uur rijden, zullen dat er twee zijn.

vrijdag 17 december 2021

Rover-Den Haag bezorgd om geschrapte tramhaltes

Het is onverstandig om kosten te besparen door tramhaltes te schrappen. Dat stelt Rover-Den Haag tegenover de Haagse gemeenteraad. Rover-Den Haag wil dat er juist wordt geïnvesteerd in maatregelen die op termijn zorgen dat de reiziger terugkeert en het openbaar vervoer zich weer kan herstellen.

Om een deel van de financiële klap door de coronacrisis op te vangen, worden per december 13 tramhaltes in Den Haag en Rijswijk tijdelijk geschrapt. Onverstandig, stelt Rover-Den Haag tegenover de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Haagse gemeenteraad en de HTM. Rover ziet liever dat er wordt nagedacht over het op termijn terugwinnen van de reiziger.

Rover-Den Haag pleit samen met reizigersoverleg METROCOV voor een financiële tegemoetkoming vanuit het Rijk. Bij onvoldoende steun vreest Rover het schrappen van tram- en buslijnen. Om de leefbaarheid van de omgeving te waarborgen, zou er juist geïnvesteerd moeten worden in een schaalsprong van het OV. Meer reizigers, in plaats van minder openbaar vervoer.

donderdag 16 december 2021

Overeenkomst wijkbus Vreeswijk ondertekend

De overeenkomst voor de wijkbus Vreeswijk is ondertekend. Hiermee kan de proef vanaf 13 december van start.

Het vrijwilligershuis Nieuwegein neemt de dagelijkse uitvoering van de wijkbus en de aansturing van de vrijwillige chauffeurs op zich. De bus wordt ter beschikking gesteld door QBuzz.

Het inkorten van buslijn 77 door provincie Utrecht was een groot gemis voor veel bewoners, omdat daarmee de directe OV-verbinding tussen Vreeswijk en City Plaza is komen te vervallen.

Als de proef succesvol is, is de kans groot dat de wijkbus definitief opgenomen wordt in het Nieuwegeinse OV-aanbod. Iedereen kan van het busje gebruik maken met een OV-chipkaart of een ander OV-abonnement. Ook kan in de bus met pin een enkeltje worden gekocht.

Het project wordt samen opgepakt door de gemeente Nieuwegein, provincie Utrecht, vervoerder QBuzz en het vrijwilligershuis Nieuwegein. Door financiering van de provincie is de wijkbus nu als proef twee jaar mogelijk gemaakt.

woensdag 15 december 2021

Nieuw kabinet wil Lelylijn aanleggen

Het kabinet wil de Lelylijn aanleggen. Dat staat te lezen in het regeerakkoord dat VVD, D66, CDA en ChristenUnie woensdagmiddag hebben gepresenteerd. De Lelylijn is een spoorverbinding die via Lelystad naar Emmeloord moet gaan en eindigt in Groningen.

Voorwaarde is dat er geld uit de regio en geld uit Brussel komt. De exacte plannen moeten nog worden uitgewerkt.

In 2038 zou de eerste trein over de Lelylijn moeten gaan rijden.

NS zwaait na 46 jaar de eerste Sprinter uit


Na 46 jaar neemt NS afscheid van het Stadgewestelijk Materieel (SGM) zoals de eerste en oudste Sprinter van NS officieel heet. De trein is inmiddels verouderd en de nieuwe Sprinter (Sprinter Nieuwe Generatie) staat klaar om ook het plekje van de laatste SGM over te nemen. Een laatste SGM gaat naar het Spoorwegmuseum, waar jaren spoorgeschiedenis bewaard blijft.

In totaal heeft NS 90 SGM-treinstellen gehad, die zijn gebouwd door treinenbouwer Talbot. Reizigers kwamen de treinen de afgelopen jaren al steeds minder tegen.

De afgelopen maanden reden er nog 25 treinstellen van dit type rond, onder andere tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Utrecht en Baarn. Na het afscheid van de laatste SGM heeft vanaf dan elke NS-trein airconditioning en een toilet. Veel reizigers zullen de trein namelijk herinneren aan het ontbreken daarvan. Ook hebben alle Sprinters dan een gelijkvloerse instap.

In maart 1975 rolde de allereerste SGM uit de fabriek. Een heel nieuw type trein, die we nu allemaal kennen als de Sprinter. Met meer en bredere deuren en meer motoren dan ouder materieel, reed hij vanaf 1977 op de Zoetermeer Stadslijn. Die metroachtige verbinding naar en door Zoetermeer vroeg om treinen die snel konden optrekken en afremmen en maar kort op de stations hoefden te stoppen.

Tot 1983 kocht NS in totaal 90 SGM-treinstellen, 30 tweedelige en 60 driedelige. Ze reden vooral veel rond Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In de jaren ’90 kwamen reizigers de SGM als SpitsPendel ook tegen tussen Vlaardingen en Rotterdam en als StrandSprinter van Haarlem naar Zandvoort.

dinsdag 14 december 2021

'Treinverkeer ervaart problemen door slappe spoorbodem'

De slappe bodem onder het Nederlandse spoor veroorzaakt in een deel van het land mogelijk problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er minder extra treinen kunnen rijden dan gepland.

Op tientallen plekken leiden de problemen al dat tot hinder. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters ingezet kunnen worden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, zegt ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem: treinen mogen minder hard rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden, in plaats van 160 kilometer.

Per dienstregeling 2022 alle NS Sprinters toegankelijk en voorzien van toilet

Met ingang van 12 december bij de start van de nieuwe dienstregeling 2022 zijn alle Sprinters van NS toegankelijk voor reizigers met een beperking en voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet. Dit komt omdat alle 131 Sprinters (type Sprinter Light Train) zijn vernieuwd.

NS heeft de 131 Sprinters de afgelopen drie jaar laten vernieuwen door het Consortium Bombardier Siemens Lighttrain. Dit gebeurde in de werkplaats van Talbot Services in Aken. Per set van twee gingen de treinen naar de werkplaats in Aken. Na een paar weken keerden de treinen stuk voor stuk weer terug in de dienstregeling.

Al deze Sprinters zijn ondertussen voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet en aan beide zijden van het balkon een schuiftrede voor betere toegankelijkheid voor reizigers met een beperking, mensen met kinderwagens, rolkoffers en fietsen. Ook is er een plek voor twee fietsen, twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen en een speciale noodknop, call for aid. Met deze knop krijgt de reiziger, in geval van nood, direct contact met de machinist. Voor mensen met een visuele beperking is tactiele (=voelbare) en auditieve (=hoorbare) informatie aangebracht.

Dit type Sprinter rijdt vanaf 2009 op het spoor. De eerste vernieuwde Sprinter is in de zomer van 2018 in de dienstregeling gaan rijden. In 2019 zijn de stoelen voorzien van nieuwe bekleding. Daarnaast krijgen deze Sprinters een revisiebeurt bij NS Treinmodernisering in Haarlem, zodat ze er de komende zes jaar weer tegenaan kunnen.

maandag 13 december 2021

Registratie metrostoringen Amsterdam ontbreekt

Het GVB en de gemeente Amsterdam kunnen geen volledig overzicht geven van alle metrostoringen sinds de gefaseerde ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem CBTC, blijkt na een verzoek van AT5.

Het is een dagelijkse bron van irritatie voor metroreizigers in de stad: de aanhoudende storingen, uitgevallen ritten en oplopende vertragingen sinds de ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem CBTC.

Die vertragingen komen regelmatig voor sinds het nieuwe systeem op 28 februari weer gefaseerd in gebruik is genomen. Sindsdien is het hele metroverkeer al tien keer volledig stilgelegd door een 'bug' in het systeem.

zaterdag 11 december 2021

Nieuwe NS dienstregeling: meer treinen

 

Vanaf zondag 12 december gaat de nieuwe dienstregeling van start. Er komen meer treinen, snellere verbindingen en veel regio’s van Nederland worden nog beter op elkaar aangesloten. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij tussen Rotterdam – Leiden – Schiphol en Schiphol – Utrecht – Nijmegen en gaan er meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn.

Door demografische groei, woningbouw en nationale klimaatdoelstellingen verwacht NS op de langere termijn meer reizigers te vervoeren. Tegelijkertijd maken op dit moment als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen minder mensen gebruik van de trein, bijvoorbeeld in de spits, avonduren en ’s nachts.

Tienminutentreinen
Door de komst van nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Schiphol worden veel steden doordeweeks zes keer per uur via een Intercityverbinding aan elkaar verbonden.

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat de eerste tienminutenSprinter van Nederland rijden. Het is de eerste stap naar de CitySprinter; de ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur.

Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen gaat de sprinterfrequentie omhoog van twee naar vier per uur.

Meer en sneller in Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.

Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.

Noord-Holland
De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment stopt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.

Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen in de nieuwe dienstregeling te vervallen.

Door de extra spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam, heeft de Sprinter tijdens de spits een wachttijd van circa negen minuten op station Zaandam. Dit heeft gevolgen voor reizigers uit Zaandam, Kogerveld en Purmerend. We doen daarom onderzoek of we dit kunnen verbeteren.

Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.

Leiden – Utrecht
Een langgekoesterde wens om meer treinen te rijden tussen Leiden – Alphen a/d Rijn – Utrecht gaat in vervulling. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.

Sprinter Leeuwarden-Zwolle
Sinds 6 september rijdt de Sprinter Leeuwarden-Zwolle al. Tot dat moment reed de Sprinter alleen tussen Leeuwarden en Meppel. Met de doortrek naar Zwolle verbetert de dienstregeling voor reizigers op dit traject. Reizigers vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kunnen op doordeweekse dagen rechtstreeks met de trein naar Zwolle. Hier kunnen zij gemakkelijk overstappen op verbindingen naar bijvoorbeeld Arnhem Centraal of Den Haag Centraal. Dit betekent voor deze reizigers een tijdwinst van ongeveer 10 minuten.

Meer internationaal
Op 12 december vertrekt de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.

De IC Brussel gaat ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

Voor 2022 zijn er plannen om nog meer internationale treinen te gaan rijden. Zo gaat er in maart weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy (Disneyland Parijs) rijden via Airport Charles de Gaulle.

vrijdag 10 december 2021

Verandering nachtbussen Amsterdam

Zondag 12 december start de nieuwe dienstregeling in Amsterdam. Zo zijn er enkele aanpassingen in routes van met name de nachtbussen. De meeste tram-, bus- en metrolijnen blijven net zo vaak rijden als de afgelopen periode. Bij een aantal lijnen wijzigt de frequentie in sommige uren. 

Vanaf zondag 12 december zijn er enkele aanpassingen in routes. Bus 36 krijgt een routewijziging en ook van de nachtbussen N82, N83, N84, N85, N86, N87 en N88 verandert de route met name richting het centrum. 

Tram 17 krijgt vanaf 13 december in de ochtendspits versterking van de nieuwe tramlijn 27 tussen het Dijkgraafplein en het Surinameplein. Verder blijven de meeste tram-, bus- en metrolijnen net zo vaak rijden als de afgelopen periode. De vertrektijden kunnen wel anders zijn. Plan dus je reis vooraf en check je nieuwe vertrektijd. Op onze site vind je alle details.

Dordrecht krijgt eerste 10-minutensprinter van Nederland

Op 12 december 2021 gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Voor Dordrecht zit daarin een mooie verbetering. Op werkdagen rijdt er elke 10 minuten een Sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam. Dit is de eerste 10-minutensprinter van Nederland, een landelijke primeur dus. Dat betekent 6 sprinters per uur, waar er nu nog 4 per uur rijden. Daarnaast rijden er natuurlijk ook Intercity's op deze route. Een reis inplannen is straks nauwelijks nog nodig. Kortom, nog meer keus voor de reiziger en een stad die nog beter bereikbaar is.

Ook de dienstregeling van Qbuzz verandert op 12 december 2021. De tijden van de Merwedelingelijn worden aangepast op de nieuwe dienstregeling van de NS, zodat die goed op elkaar aansluiten. De vertrek- en aankomsttijden van de bussen bij de stations sluiten aan op deze nieuwe tijden. Ook sommige buslijnen in onze stad veranderen. Bijvoorbeeld in Krispijn en Crabbehof. Wat betekenen de veranderingen voor u? Bekijk dat op www.qbuzz.nl/dmg/reizen/dienstregeling-2022.

donderdag 9 december 2021

‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’

Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer.

De organisatie pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden.

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de eisen die vanaf 2024 aan NS worden gesteld, wanneer de nieuwe concessie van start gaat. Hierbij worden de eisen aan onder andere de dienstregeling, tarieven en serviceverlening van en aan de reiziger tot ver in het volgende decennium vastgesteld. Rover vraagt het Rijk om voortaan meer regie te nemen zodat het reizen eenvoudiger wordt.

Om het reizen van deur tot deur echt makkelijk te maken, zouden er abonnementen moeten komen die niet alleen bij NS geldig zijn maar ook in bus en tram. In Utrecht bijvoorbeeld bestaat deze mogelijkheid al. Ook zouden reizigers die onderweg overstappen van NS op een andere vervoerder, niet te maken moeten krijgen met een verplichte routekeuze vooraf en een dubbel opstaptarief.

woensdag 8 december 2021

Rover hekelt forse prijsverhoging NS-gezinsabonnementen

Rover reageert vol onbegrip op het besluit van NS om reizen voor gezinnen fors duurder te maken. Door het afschaffen van de zogeheten bij-abonnementen zijn veel vaste NS-klanten straks tientallen euro’s per maand duurder uit.

Treinreizigers met een NS-abonnement kunnen nu nog met flinke korting een bij-abonnement aanschaffen voor gezinsleden.

NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen op te zeggen en reizigers over te laten stappen op een regulier abonnement van NS Flex. Ter compensatie krijgen gedupeerden het eerste jaar 20 tot 50 procent korting.

Rover heeft geen begrip voor het besluit van NS. 'Terwijl er veel reizigers afhaken door de coronacrisis, maakt het NS het extra duur voor gezinnen om voor de trein te kiezen', concludeert Rover-directeur Freek Bos.

dinsdag 7 december 2021

Nieuw jaar, nieuwe OV-dienstregeling in Zuid Holland

Er reizen op dit moment aanzienlijk minder mensen met het openbaar vervoer dan vóór de pandemie. Om beter aan te sluiten op de reizigersvraag en kosten te besparen, hebben vervoerders hun dienstregeling voor 2022 flink aangepast.

De belangrijkste wijziging in de nieuwe dienstregeling is dat buslijnen waarvan weinig reizigers gebruik maken worden gebundeld, minder vaak rijden of komen te vervallen. Op die manier ontstaat financiële ruimte om buslijnen waar véél reizigers gebruik van maken juist váker te laten rijden.

De dienstregelingen hebben een looptijd van 1 jaar, maar zijn flexibel ingericht, waardoor vervoerders snel kunnen inspringen op veranderingen in de reizigersvraag. Daarop ligt de focus: aansluiten op de reisbehoefte per gebied.

Op dit moment is het nog niet duidelijk of het Rijk de financiële steunpakketten voor vervoerders na september 2022 voortzet. Gebeurt dat niet, dan zal dit gevolgen hebben voor de dienstregeling vanaf dat moment. De provincie Zuid-Holland blijft haar subsidie aan vervoerders doorbetalen.

maandag 6 december 2021

Kinderen reizen in 2022 gratis met het OV in Rotterdam

De gemeente Rotterdam start op 1 januari 2022 een proef waarbij kinderen van 4 tot 12 jaar een jaar lang gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer in heel Rotterdam.

Het enige wat hiervoor nodig is, is een eigen persoonlijke OV-chipkaart. Daarmee kan het gratis reisproduct worden aangevraagd. Dit kan al vanaf 1 december 2021 via www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen.

Met deze proef wil gemeente Rotterdam het openbaar vervoer toegankelijker maken voor alle Rotterdamse kinderen. De stad groeit, ruimte wordt schaarser, de economie verandert, het klimaat vraagt om andere keuzes én we willen de stad gezonder en inclusiever maken. Daarom zet Rotterdam in op duurzame bereikbaarheid om de stad ook in de toekomst aangenaam en bereikbaar te houden voor Rotterdammers en bezoekers. Deze proef en het stimuleren van het openbaar vervoer draagt hieraan bij.

vrijdag 3 december 2021

DDZ-treinen vanaf 6 december weer terug op het spoor

Vanaf 6 december kunnen reizigers de eerste DDZ-treinen weer tegenkomen in de dienstregeling. De DDZ-treinstellen hebben een ander type remsysteem gekregen en een Real Time Monitoringssysteem is ingebouwd.

In december 2020 heeft NS uit voorzorg de 49 DDZ-treinstellen uit de dienst gehaald. Uit het uitgebreide onderzoek bleek dat de trillingen bij snelheden richting 140 km per uur werden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm sleten en soms door ongunstige slijtage van de rails.

De DDZ heeft op een aantal wielen een type rem dat remt op de wielen zelf. Een zogenaamd remblok. Door het remblok te vervangen voor een ander type remsysteem zorgen we dat slijtage aan de wielen minder snel en minder onregelmatig is.

Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken zijn naast de gebruikelijke testritten ook een aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.

donderdag 2 december 2021

Ouderen reizen gratis met Omnibuzz naar vaccinatielocatie

Ouderen vanaf 65 jaar zonder Omnibuzz pas kunnen vanaf 1 december 2021 weer gratis reizen naar de locatie waar ze terecht kunnen voor hun boosterprik. Dit hebben de 30 deelnemende gemeenten aan de GR Omnibuzz besloten.

Eerder dit jaar hebben de ouderen ook van het gratis vervoer gebruik gemaakt tijdens de eerste en tweede vaccinatieronde. Tot op heden heeft Omnibuzz in het kader van de eerste en tweede prik voor niet-klanten ruim 14.500 ritten uitgevoerd. Het besluit om de ouderen ook nu weer gratis te laten reizen met Omnibuzz is een logische. De gemeenten willen dat zoveel mogelijk ouderen in de gelegenheid zijn om de boosterprik te krijgen. Bovendien gebeurt het reizen met Omnibuzz volgens de geldende COVID-19 maatregelen en dus zo veilig mogelijk.

Voor de klanten van Omnibuzz is het vervoer naar de vaccinatielocatie, net als bij de eerste en tweede vaccinatie, ook weer gratis. Niet-klanten kunnen hun rit rechtstreeks regelen door contact op te nemen met ritreservering van Omnibuzz, telefoonnummer 0900 – 0699.

woensdag 1 december 2021

Stations in Groningen krijgen een AED


ProRail en NS plaatsen een AED op station Winschoten. De afgelopen maanden plaatsten de spoororganisaties samen met de Hartstichting al verschillende AED's op stations in het hele land.

In totaal zijn er straks 715 AED’s op de stations te vinden. Uiteindelijk krijgen alle stations een AED. De aftrap hiervoor was afgelopen zomer in Culemborg.

In Groningen krijgen de 27 stations die nog geen AED hebben dit jaar een AED, Winschoten is daar één van.