maandag 31 januari 2022

Start werkzaamheden station Rosmalen

Dit jaar richt men het gebied rond het station Rosmalen opnieuw in. Er komen fietsparkeerplaatsen en meer autoparkeerplaatsen met een veilige en aantrekkelijke looproute naar het station.

Een dezer dagen zijn de eerste werkzaamheden rondom Perron 3 en de Hoff van Hollantlaan gestart. Het gaat hier om het herinrichten van de parkeerplaats achter Perron 3. Hier komen meer parkeerplaatsen om zo het parkeren dichtbij het station Rosmalen te stimuleren.  O

Het uitbreiden van de fietsenstalling en parkeerplekken bij station Rosmalen is één van de korte termijn maatregelen in het programma MIRT A2 Deil-Vught dat bijdraagt aan een bereikbaar en leefbaar Rosmalen.

vrijdag 28 januari 2022

NS past vanaf 7 februari dienstregeling aan

 

Doordat er steeds meer NS werknemers thuiszitten door ziekte of quarantaine wordt de dienstregeling tijdelijk aangepast. Op trajecten waar nu zes treinen per uur rijden, wordt de frequentie aangepast naar vier. En op trajecten waar NS nu vier treinen per uur rijdt, worden dat er twee.

Door tijdelijk de dienstregeling af te schalen, creëert NS meer ruimte om de oplopende ziektemeldingen op te vangen.

Op 7 februari zullen de eerste wijzigingen worden doorgevoerd. De afschaling vindt in stappen plaats, waarbij op 21 februari alle aanpassingen zijn doorgevoerd. Vanaf die datum rijden wij 85 procent van alle treinen. Sinds 20 december rijdt NS al tijdelijk minder treinen in avond, nacht en spits.

donderdag 27 januari 2022

E-bikemerk Cowboy haalt 70 miljoen euro investering op

De Belgische e-bike fabrikant Cowboy haalt 70 miljoen euro op bij investeringsmaatschappijen als Exor, HCVC en Siam Capital.
 
Met het geld wil Cowboy meer technologieën zelf ontwikkelen, de abonnementsdiensten verbeteren en de app verder uitbreiden.

Het bedrijf is goed op weg richting 100.000 klanten in 2023. Om dat te bereiken zal het bedrijf in meer landen actief worden. De e-bikes worden momenteel het meest verkocht in Duitsland, gevolgd door Nederland en België.

woensdag 26 januari 2022

Rover ongelukkig met ontbrekende bushaltes Hoeksche Waard

Rover-HWGO (Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee) baalt ervan dat de provincie Zuid-Holland niet tijdig twee nieuwe bushaltes heeft gerealiseerd. De nieuwe haltes waren een voorwaarde die Rover stelde aan het wijzigen van de busroutes door Connexxion.

Op zondag 9 januari is de nieuwe busdienstregeling in de regio ingegaan. Sindsdien rijdt Connexxion een aantal gewijzigde busroutes. Meerdere kernen in de Hoeksche Waard verliezen hiermee (gedeeltelijk) de bus in het dorp. Reizigers zijn dan aangewezen op de haltes langs de doorgaande Provinciale weg.

Het plaatselijk reizigersoverleg, waar Rover deel van uitmaakt, ging akkoord met de nieuwe routes onder de voorwaarde dat er nieuwe bushaltes aangelegd zouden worden langs de provinciale weg zodat de dorpen voldoende bereikbaar blijven.  De provincie Zuid-Holland is als wegbeheerder hier verantwoordelijk voor. Inmiddels is de nieuwe dienstregeling echter zonder twee van de afgesproken haltes van start gegaan. Op de site van Connexxion is vermeld dat de realisatie van de haltes respectievelijk 4 en 9 maanden gaat duren. Hierdoor zijn de kernen Heinenoord en Blaaksedijk gedeeltelijk verstoken van openbaar vervoer.

dinsdag 25 januari 2022

Grote buitendienst­stellingen in 2022

ProRail heeft komend jaar maar liefst 34 grote buitendienststellingen op de agenda staan. Dat betekent dat bepaalde trajecten er voor drie dagen of langer uitgaan en er dus geen treinverkeer mogelijk is.

Traject Landgraaf-Heerlen
De meeste hinder gaan passagiers dit jaar ondervinden in Limburg, waar op het traject tussen Landgraaf en Heerlen het spoor maar liefst 64 dagen achtereen afgesloten zal zijn voor het treinverkeer, tussen 5 maart en 9 mei. Dat de reizigers tussen Landgraaf en Heerlen zo lang verstoken zijn van treinverkeer, komt ook doordat ProRail rekening moet houden met omwonenden.

De werkzaamheden tussen Landgraaf en Heerlen zijn nodig om het spoor te verdubbelen. De spoorverdubbeling is onderdeel van een reeks maatregelen om het reizigersvervoer tussen Duitsland en Nederland te verbeteren: door de capaciteit van het spoor te vergroten, kunnen er veel vaker treinen rijden tussen beide landen. Daarvoor laat ProRail verschillende viaducten verbreden of vervangen en wordt een overweg in Landgraaf ingeruild voor een viaduct.

Culemborg-Geldermalsen
Ander spoorwerk waar reizigers veel van gaan merken vindt plaats tussen Culemborg en Geldermalsen. De aannemer zal een laag slappe grond onder het spoor vervangen door een stevige funderingslaag en het spoor vernieuwen, waaronder dwarsliggers spoorstaven en bovenleiding. Deze maatregelen zijn nodig om een snelheidsbeperking bij Culemborg op te kunnen heffen. De snelheidsbeperking op dit drukke traject leidt ertoe dat reizigers en goederenvervoerders bij storingen eerder hinder ervaren.

Het werk tussen Culemborg en Geldermalsen wordt opgesplitst in een periode van zes dagen (28 april tot en met 4 mei) en 23 dagen (14 juli tot en met 6 augustus), wat op dit traject zeer veel reizigers zal treffen.

Elders op dezelfde route, tussen Eindhoven en Venlo, vinden dit jaar ook nog veel spoorwerkzaamheden plaats. Het gaat dan onder meer om spoorvernieuwing en aanleg van een tunnel tussen 23 oktober en 2 november.

maandag 24 januari 2022

Uitbreiding fietsenstalling station Bloemendaal

De fietsenstalling bij station Bloemendaal wordt aangepast. Er is nu te weinig ruimte om de fiets te parkeren en daarom komen er meer plekken bij. Het project is een cofinanciering tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Bloemendaal.

De werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf 24 januari tot en met 11 maart 2022. Er komen in totaal 208 plekken bij.

Het werk wordt vanaf 24 januari in twee fases uitgevoerd. Hierdoor blijft altijd een gedeelte van de stalling in gebruik. Het werk duurt in totaal zeven weken en er wordt alleen gewerkt tijdens kantooruren op doordeweekse dagen.

vrijdag 21 januari 2022

Fietsverlichtingscampagne in IJsselstein zet jongeren letterlijk in het licht

Om het gebruik van goede fietsverlichting te stimuleren, staat op de hoek van de Tepestraat en de Van der Postsstraat in IJsselstein de ‘snap into the light box’.

In deze mobiele box kunnen jongeren hun eigen Snapchat- en Instagramberichten maken met speciale blacklightfilters. Met de gemaakte foto’s en video’s maken ze kans op prijzen.

De box is onderdeel van de fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht, geïnitieerd door de provincie Utrecht. Op vrijdag 21 januari van 14.00 - 18.00 uur is de box opengesteld voor publiek.

Hoewel uit onderzoek blijkt dat 84 procent van de Nederlanders het niet verstandig vindt om zonder verlichting in het donker te fietsen, gaat lang niet iedereen (voldoende) verlicht de straat op. Zo denkt 1 op de 10 fietsers dat een reflector voldoende bescherming biedt en repareert of vervangt een kwart van de fietsers een fietslamp die kapot is niet. En dat brengt risico’s met zich mee. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20 procent af.

donderdag 20 januari 2022

Aanpak drie onbeveiligde overwegen in Eemsdelta

De gmeente Eemsdelta stemt in met de gezamenlijk aanpak van drie Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in de voormalige gemeente Loppersum.

Bij de spoorwegovergang aan de Gerichtsweg komt een voetgangerstunnel en de spoorwegovergang aan de Sjuxumerweg krijgt automatische halve overwegbomen (AHOB). De spoorwegovergang bij de Zuider Lopsterweg wordt gesloten na overleg met een werkgroep van betrokken inwoners.

De inwonerswerkgroep wil nog onderzoeken of er voor de overweg Zuider Lopsterweg een soortgelijke oplossing kan komen. De gemeente Eemsdelta en ProRail willen hier in de toekomst aan meewerken.

woensdag 19 januari 2022

CNV: provincie moet ingrijpen bij busproblemen Keolis

Keolis en BYD zijn niet bij machte de aanhoudende problemen met de elektrische bussen op te lossen, en dus moet de provincie zich actief met de problematiek gaan bemoeien.

Die oproep doet CNV-bestuurder Peter de Ridder, meldt RTV Oost. De Ridder pleit onder meer voor een 'time-out', waarbij de elektrische bussen tijdelijk van de weg worden gehaald om ze in orde te maken.

Sinds Keolis de elektrische bussen in december 2020 in gebruik nam, zijn er problemen met de accu's en het laden daarvan, met de verwarming die het niet doet en met stuurkolommen waar van alles mis mee is.

Als het aan CNV ligt vraagt de provincie dan ook meteen aan een onafhankelijk technisch bureau om de bussen te beoordelen.

dinsdag 18 januari 2022

Overeenstemming over verdere verbetering treinverbinding Leiden - Utrecht

De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt voor reizigers nog aantrekkelijker. Provincie Zuid-Holland, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht zijn het met elkaar eens over de uitbreiding naar vier treinen per uur de hele dag, de ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg te Zoeterwoude en het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk.

Reizigers kunnen in de toekomst op werkdagen de hele dag (van 6 uur tot 20 uur) vier keer per uur met de trein tussen Leiden en Utrecht reizen.

Op 13 december 2021 is al een eerste belangrijke stap gezet en sindsdien rijden er op werkdagen tussen Leiden en Utrecht in de brede spits (van circa 6 uur tot 10 uur en 15 tot 20 uur) vier  treinen per uur in beide richtingen.

De spoorlijn Leiden-Utrecht ligt op slappe veengrond, waardoor het niet makkelijk is om extra treinritten toe te voegen op dit traject. Eerder onderzoek wees uit dat maatregelen om de ondergrond van het spoor te versterken zeer kostbaar zijn. Er is nu geen aanleiding om grote aanpassingen aan het spoor te doen om de baanstabiliteit te verbeteren. Wel stelt ProRail daarbij als voorwaarde dat er een systeem wordt aangebracht om de spoorbaanstabiliteit te monitoren. Daarnaast zullen er op werkdagen tot 20 uur alleen sprinters worden ingezet, zoals nu ook in de brede spits het geval is, omdat deze lichter zijn dan intercity’s. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de sprinters een gelijkvloerse instap en rolstoelvriendelijke toiletten hebben.

Om de frequentieverhoging in de brede spits mogelijk te maken, werden vorig jaar al verschillende spoorwegoverwegen veiliger gemaakt en onbewaakte overwegen opgeheven. Voor de uitbreiding naar vier treinen per uur de hele dag is het nodig de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers te maken. En omdat de N11 daar zeer dicht tegen het spoor aan ligt, wordt die kruising ook ongelijkvloers gemaakt. Het ontwerp hiervoor is al enige tijd geleden afgerond. In de komende periode wordt eerst nog een aantal onderzoeken geactualiseerd, waarna eind 2022 door gemeente Zoeterwoude het bestemmingsplan ter inzage wordt gelegd.

In november 2020 stemde het Rijk in met het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk op voorwaarde dat er vier keer per uur de hele dag een trein kan rijden. Nu deze volledige frequentieverhoging mogelijk is, kan het plan voor het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk en de maatregelen om het station in te passen in de dienstregeling definitief worden uitgewerkt door ProRail, NS, gemeente Alphen aan den Rijn en provincie Zuid-Holland.

maandag 17 januari 2022

68 procent van fietsers wil liever een e-bike dan een scooter

Uit onderzoek van Pricewise onder 500 Nederlanders blijkt dat maar liefst 68 procent eerder een e-bike zou kopen dan een scooter. Ook op andere vlakken komt de e-bike in 2022 goed uit de verf.

In 2021 was de elektrische fiets razendpopulair. In het onderzoek van Pricewise kwam aan bod wat de redenen van e-bikebezitters waren om een e-bike te kopen. Vooral de snelheid van een e-bike en de inspanning die het vergt in vergelijking met een normale fiets werden als redenen genoemd om een e-bike te kopen.

Een mogelijke reden om eerder voor een e-bike te kiezen ten opzichte van een snorfiets, is de verwachte helmplicht voor snorfietsers per 1 januari 2023. Voor een bromfiets en motorfiets is deze helmplicht er al, maar vanaf 1 januari 2023 geldt dit mogelijk dus voor alle scooters. Bezitters van een reguliere e-bike met trapondersteuning van maximaal 25 km/u hoeven deze helmplicht vooralsnog niet te verwachten.

Het stoffige imago van de e-bike maakt plaats voor een hipper imago. Zo zou van de millennials met een fiets de meerderheid (66%) eerder een e-bike nemen dan een scooter. Verder is meer dan de helft (52%) van de millennials met een fiets het oneens met de stelling dat een e-bike meer iets voor 50-plussers is.

vrijdag 14 januari 2022

Kritisch debat in Provinciale Staten over vertraging bij renovatie tramlijn Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein

Provinciale Staten van Utrecht hebben een stevig debat gevoerd over het onderzoeksrapport van de Randstedelijke Rekenkamer naar de renovatie van de tramlijn van Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.
Gedeputeerde Staten boden daarin hun excuses aan voor de gemaakte fouten bij de vergunningverlening, waardoor de tram pas maanden later kon rijden dan de bedoeling was. Een motie van afkeuring kreeg steun van oppositiepartijen, maar behaalde geen meerderheid.

In het rapport, dat vorige maand werd gepubliceerd, wordt geconcludeerd dat de ambtelijke organisatie onvoldoende van de lessen bij de eerdere problemen met de Uithoflijn heeft geleerd. Provinciale Staten (PS) vroegen daarom om een extra debat met Gedeputeerde Staten (GS) over de uitkomsten van dit onderzoek.

donderdag 13 januari 2022

NS vernieuwt ticketserviceformule op stations


NS gaat de service op stations aanpassen: meer online en persoonlijke hulp waar nodig. Het aantal vaste ticketservicebalies op stations wordt teruggebracht. Daarvoor in de plaats blijven op sommige stations servicemedewerkers aanwezig in de stationshal en op het perron of krijgen reizigers ondersteuning op afstand via de servicezuil of eigen telefoon. Op stations waar dat nodig is blijft een vaste servicebalie.

Dit zijn de veranderingen op een rij:

Op 251 stations (nu 237): hulp op afstand via telefoon/servicezuil
Op 10 stations (nu 5): servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (gele stippen op de kaart)
Op 4 stations (nu 0): OV Service & Ticket winkel + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (rode stippen op de kaart)
Op 13 stations (nu 36): OV Service & Tickets winkel + servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (groene stippen op de kaart)

NS gaat de service op stations aanpassen: meer online en persoonlijke hulp waar nodig. Zo sluiten we onze service beter aan op de wensen van onze reizigers die steeds meer zaken online regelen. We brengen het aantal vaste ticketservicebalies op stations terug. Daarvoor in de plaats blijven op sommige stations servicemedewerkers aanwezig in de stationshal en op het perron of krijgen reizigers ondersteuning op afstand via de servicezuil of eigen telefoon. Op stations waar dat nodig is blijft een vaste servicebalie. Daarnaast blijven we investeren in de NS-app om onze onlinedienstverlening te verbeteren. We willen in het begin van 2022 starten met het doorvoeren van de veranderingen.

Dit zijn de veranderingen op een rij:

Op 251 stations (nu 237): hulp op afstand via telefoon/servicezuil
Op 10 stations (nu 5): servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (gele stippen op de kaart)
Op 4 stations (nu 0): OV Service & Ticket winkel + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (rode stippen op de kaart)
Op 13 stations (nu 36): OV Service & Tickets winkel + servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (groene stippen op de kaart)
ns ticketsserviceformules op stations

De oorspronkelijke plannen heeft NS eind 2020 al aangekondigd. Na advies van Rover en de andere consumentenorganisaties besloot NS om de loketten op stations Haarlem en Zwolle wel open te houden, net als de nachtloketten op stations Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. Ook besloot NS gehoor te geven aan de wens om servicemedewerkers te behouden op stations Deventer, Breda en Amsterdam Bijlmer Arena. Daarbij volgt NS ook het advies op om de medewerkers langer aanwezig te laten zijn, namelijk op werkdagen tot 21:00 uur in het geval van een station zonder loket. Stations met een loket krijgen een koopavond. Dit geeft meer reizigers uit de regio kans om te reizen naar dit streekloket.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het voorgenomen besluit van december 2020 zijn:

Haarlem behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron.
Op Deventer blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron.
Breda behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron.
Zwolle behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron.
Op Amsterdam Bijlmer Arena blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron.

woensdag 12 januari 2022

'Hengelo mag bemand NS-loket op station niet kwijtraken'

Gemeente Hengelo moet er bij Nederlandse Spoorwegen (NS) op aandringen dat het bemande loket op het NS station van Hengelo blijft. Dat stelt de PvdA.

NS heeft vorige weej meegedeeld dat het loket op het station in Hengelo wordt geschrapt. In Overijssel houden alleen Zwolle, Enschede en Deventer een loket met medewerkers op het station.

De PvdA in Hengelo vindt dat de gemeente zich daar niet moet bij neerleggen. Het station in Hengelo is een drukbezocht station en bovendien in Twente de enige halte voor de internationale trein naar Berlijn.

dinsdag 11 januari 2022

U-OV rijdt een week langer de kerstvakantiedienstregeling


U-OV rijdt een week langer de kerstvakantiedienstregeling, namelijk tot en met vrijdag 14 januari. Door de huidige coronamaatregelen is het relatief rustig in onze bussen en trams, en we verwachten dat dat nog even aanhoudt nu de mbo's, hbo's en universiteiten verplicht gesloten blijven. We rijden de vakantiedienstregeling daarom minimaal een week langer: tot en met vrijdag 14 januari.

Lijn 6 (Galgenwaard - CS - Overvecht): extra ritten in de ochtendspits tussen CS en Galgenwaard rijden niet.
U-link 22 (tram Utrecht CS - Science Park): rijdt maximaal 8x/uur in plaats van 12x/uur.
Lijn 27 (Zuilen - Science Park) rijdt niet.
U-link 28 (Vleuterweide - CS - Science Park): rijdt maximaal 6x/uur in plaats van 8x/uur.
Lijn 29 (Vleuterweide - Papendorp - Science Park): rijdt in de spits 4x/uur en overdag 2x/uur.
Lijn 30 (Overvecht NS - Science Park): rijdt 2x/uur in plaats van 4x/uur.
Lijn 31 (IJsselstein - Science Park): rijdt de gehele dag 2x/uur.
Lijn 35 (Driebergen-Zeist NS - Science Park - Lunetten) rijdt niet.
Lijn 47 (Utrecht CS - Houten): rijdt de gehele dag 2x/uur.
Lijn 48 (Maarssen - Nieuwegein - Houten): rijdt de gehele dag 2x/uur.
Lijn 65 (Utrecht CS - Nieuwegein - Vianen): rijdt 4x/uur tussen Utrecht CS en Nieuwegein Plettenburg.
Lijn 74 (Vianen - Utrecht CS - Zeist): rijdt ook in de spits 4x/uur tussen Nieuwegein Stadscentrum en Utrecht CS.
Lijn 85/285 (Utrecht CS - Leerdam): rijden samen 2x/uur tussen Utrecht en Leerdam.

maandag 10 januari 2022

Minder treinen in avonduren

NS laten vanaf maandag in de avond op tien trajecten minder treinen rijden.

Zo rijden er maandag vanaf 18.30 uur minder intercity's op de trajecten Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal, Amsterdam - Sittard, Amersfoort - Deventer, Arnhem - Rotterdam, Den Haag Centraal - Deventer en Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Amsterdam Centraal (HSL).

Ook worden minder sprinters ingezet op de trajecten Dordrecht - Rotterdam, Leiden Centraal - Utrecht Centraal, Utrecht Centraal - Hoofddorp en Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle.

Nieuwe dienstregeling voor HTM


Op zondag 9 januari is de nieuwe Jaardienst ingegaan bij HTM. De vertrektijden van bussen en trams wijzigen. Op sommige lijnen is de frequentie iets aangepast om zo goed mogelijk in te spelen op het aantal reizigers. Ook heeft HTM rekening gehouden met omleidingen en vertragingen die ontstaan door diverse werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld de afsluiting van de Utrechtse baan in januari.

Een van de besparingsmaatregelen die HTM vanaf januari 2022 doorvoert, is het tijdelijk opheffen van 13 halten. Deze maatregel zou eigenlijk per september 2021 worden ingevoerd, maar vanwege de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding door de Rijksoverheid is dit uitgesteld. Bij de keuze voor het opheffen van de halte is niet alleen gekeken naar het aantal reizigers dat van de halte gebruik maakt, maar ook naar de maatschappelijke functies in de buurt en de beschikbaarheid van OV-halten in de omgeving. De analyses die HTM daarvoor uitvoerde, wijzen ook uit dat we met het opheffen van de halten meer reizigers aantrekken omdat de reissnelheid wordt verhoogd. De opheffing duurt vooralsnog een jaar, waarna we de effecten van de maatregel gaan evalueren.

Een aantal halten op het traject van tram 16 keert niet terug. In 2022 wordt in verschillende fasen de infrastructuur van tram 16 gereed gemaakt voor de komst van de nieuwe trams. Zo worden de halten Frankenslag en Van Boetzelaerlaan  samengevoegd tot één nieuwe halte Statenkwartier.

Wijzigingen tram

Tram 1

Tram 1 rijdt op zaterdag 6x in plaats van 7x per uur.
De halte Ary van der Spuyweg wordt opgeheven. De halten Vredespaleis en Adriaan Goekooplaan zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.       
De halte Vlietbrug wordt opgeheven. De halte ’s-Gravenmade is de dichtstbijzijnde alternatieve halte.
Tram 2

Tram 2 kort traject rijdt niet meer tussen de spitsen, maar tram 2 (het hele traject) gaat wat vaker rijden en rijdt dan 6x per uur.
De halte Nieuwendamlaan wordt opgeheven. De halten Thorbeckelaan en Laan van Eik en Duinen zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
De halte Fahrenheitstraat wordt opgeheven. De halten Valkenboslaan en De la Reyweg zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
De halte Stuyvesantstraat wordt opgeheven. De halten Oostinje en Station Laan van NOI zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 6

Tram 6 rijdt overdag weer 6x per uur in plaats van 7x en op zaterdag 7x per uur in plaats van 8x per uur.
De halte Aegonplein wordt opgeheven. De halten Margarethaland en Station Mariahoeve zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 11

Reizigers maken vanaf 15.00 uur meer gebruik van tram 11 en vandaar dat we de spitstijden aanpassen van 16.00 uur -19.00 uur naar 15.00 uur – 18.00 uur.
De frequentie gaat op zaterdag van 5x  naar 4x per uur.
De halte Boreelstraat wordt opgeheven. De halten Willem de Zwijgerlaan en Houtrust zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 12

Reizigers maken vanaf 15.00 uur meer gebruik van tram 12 en vandaar dat we de spitstijden aanpassen van 16.00 uur -19.00 uur naar 15.00 uur – 18.00 uur.
De frequentie gaat op zaterdag van 5x  naar 4x per uur.
De halte Copernicusplein wordt opgeheven. De halten Fahrenheitstraat en Weimarstraat zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 15

Reizigers maken vanaf 15.00 uur meer gebruik van tram 15 en vandaar dat we de spitstijden aanpassen van 16.00 uur -19.00 uur naar 15.00 uur – 18.00 uur.
De frequentie gaat op zaterdag van 5x  naar 4x per uur.
De halte Broekpolder wordt opgeheven. De halten Laan van ’s Gravenmade en Hoornbrug zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 16

De halte Alberdingk Thijmstraat wordt opgeheven. De halten Van Zeggelenlaan en Station Moerwijk zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
De halte Geysterenweg wordt opgeheven. De halten Betje Wolffstraat en Erasmusweg zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
De halte Frankenslag wordt opgeheven. De halten Frederik Hendriklaan en Van Boetzelaerlaan  zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 17

Reizigers maken vanaf 15.00 uur meer gebruik van tram 17 en vandaar dat we de spitstijden aanpassen van 16.00 uur -19.00 uur naar 15.00 uur – 18.00 uur.
De frequentie gaat op zaterdag van 5x naar 4x per uur.
De halte Treubstraat wordt opgeheven. De halten Rijswijk Station en Volmerlaan zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Tram 34

Rijdt alleen tijdens de spitsuren en vervalt tussen 10.00 uur en 15.00 uur.
 

Wijzigingen bus
Vanwege diverse werkzaamheden in de stad in 2022, zoals bijvoorbeeld het afsluiten van de Utrechtse baan, zijn op bepaalde buslijnen meer ritten nodig. Om ervoor te zorgen dat we een betrouwbare dienstregeling rijden en omdat we goed rekening moeten houden met de inzet en rusttijden van onze buschauffeurs, passen we de frequentie op een aantal lijnen aan. De vrijgekomen ritten worden als extra ingezet op de buslijnen die te maken krijgen met omleidingen dan wel verkeersdrukte.

Bus 20

De frequentie gaat van 6x naar 5x per uur  in de spitsen.
Bus 23

De frequentie gaat tussen 9.00 uur en 12.00 uur naar 4x per uur.
De halte Stuyvesantstraat wordt opgeheven. De halten Juliana van Stolberglaan en Station Laan van NOI zijn de dichtstbijzijnde alternatieve halten.
Bus 24

Bus 24 rijdt op ma t/m vr tussen 7.30 uur en 8.30 uur en tussen 14.00 uur en 17.00 uur extra op het traject tussen station Den Haag Centraal en station Mariahoeve. Deze extra ritten zijn specifiek bedoeld voor scholieren omdat die in deze tijdvakken veel gebruik maken van bus 24.
Bus 28

Bus 28 rijdt met aardgasbussen in plaats van elektrische bussen, zodat een optimale inzet van buschauffeurs mogelijk is.
Nachtnet

De nachtbussen van HTM rijden vanwege de coronamaatregelen voorlopig nog niet.
Wijziging haltenamen

De halte Leidsenhage van tram 2, 6 en 19 wijzigt in Mall of the Netherlands
De halte In de Bogaard van tram 17 en bus 22 en 23 wijzigt in Bogaard stadscentrum

vrijdag 7 januari 2022

Duitse spoorwegen willen vaart zetten achter Wunderline naar Groningen

De Bundesbahn, de Duitse spoorwegen, willen haast maken met de aanleg van de zogeheten Wunderline.

Nog vóór de zomer worden bij federale dienst die het spoorwegverkeer regelt de nodige bescheiden ingediend voor een vergunningaanvraag.

De spoorlijn tussen Groningen en Bremen is toe aan een ingrijpende opknapbeurt. De Wunderline heeft een lengte van 173 kilometer, maar bij de ingediende stukken gaat het om het eerste deel van de Wunderline tussen Groningen en het plaatsje Ihrhove bij Leer.

donderdag 6 januari 2022

Geef uw mening over het OV in regio Rotterdam

Rover Rotterdam wil graag weten welke verbeteringen in het openbaar vervoer in deze regio het meest belangrijk zijn. Ook is Rover op zoek naar vrijwilligers die willen helpen deze verbeteringen te realiseren.

Rover-Rotterdam omvat in totaal 15 gemeenten, waaronder Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. De reizigersbelangen worden zowel in het reizigersoverleg METROCOV als lokaal via overleggen en contacten met vervoerders behartigd.

woensdag 5 januari 2022

Gevolgen aanleg Uithoornlijn voor reizigers buslijn 130

 

Op 3 januari 2022 start de aanleg van de Uithoornlijn. De gevolgen daarvan voor de dienstregeling van lijn 130 van Syntus Utrecht, die rijdt tussen Breukelen, Mijdrecht en Uithoorn, zijn nog niet goed in de reisplanners verwerkt. De provincie en de vervoerder krijgen hierover vragen van inwoners van De Ronde Venen. Daarom leggen we hieronder uit wat reizigers de komende periode kunnen verwachten.

Op 3 januari start de aanleg van de Uithoornlijn. De snelle busbaan is daardoor niet beschikbaar voor de bus. Op doordeweekse dagen kan lijn 130 vanwege de omleiding niet op tijd bij Uithoorn Busstation aankomen en ook op station Breukelen aansluiting blijven geven op de trein. Daarom rijdt lijn 130 vanaf 3 januari naar een andere halte waar overgestapt kan worden op de buslijnen 347 en 348 (Connexxion) naar Amstelveen en Uithoorn Busstation.

Van maandag tot en met vrijdag zal buslijn 130 vanaf Uithoorn Centrum doorrijden tot de tijdelijke overstaphalte Guido Gezellelaan/Achterberglaan.
In het weekend rijden alle bussen van Syntus Utrecht wel door naar Uithoorn Busstation.
Dit zal nog in de reisplanners verwerkt worden.

Deze haltes liggen bij dezelfde rotonde van de Wiegerbruinlaan. Lijn 130 halteert bij halte Guido Gezellelaan (zuidzijde), lijnen 347/348 halteren om de hoek bij haltes Achterberglaan. Buslijn 130 rijdt in de ochtend- en middagsspits 4 keer per uur, in de dalperiode 2 keer per uur. De lijnen 347 en 348 rijden samen 8 keer per uur overdag en 's avonds 4 keer per uur. De maximale wachttijd bedraagt dan maximaal 10-15 minuten. De communicatie aan reizigers door Syntus Utrecht wordt hierover binnenkort opgestart.

Na afloop van de werkzaamheden op het traject tussen Uithoorn Centrum en Uithoorn Busstation rijdt lijn 130 weer rechtstreeks naar Uithoorn Busstation via de huidige route over de busbaan. Reizigers kunnen nog wel hinder ondervinden van de aanleg van de Uithoornlijn. Dan wordt namelijk het traject tussen Uithoorn Busstation en Uithoorn, Faunalaan aangepakt.

Helaas kunnen provincie Utrecht en vervoerder Syntus Utrecht hiermee niet voorkomen dat reizigers hinder ondervinden van de werkzaamheden. Wel hopen we hiermee de hinder zo beperkt mogelijk te houden.

dinsdag 4 januari 2022

Nieuwe stadsbuurtbus voor reizigers in Kampen

Kampen heeft een nieuwe stadsbuurtbus. Deze rijdt in het zuidelijke gedeelte van Kampen van en naar Station Kampen Zuid. 

Voorheen bestond de stadsdienst in Kampen uit één lijn: lijn 11. Deze bediende een groot deel van Kampen. Omdat deze lijn nu een aangepaste route gaat rijden, is stadsbuurtbus lijn 510 in het leven geroepen.

Lijn 11 rijdt op werkdagen tussen 06.30 uur en 19.30 uur (zaterdag 10.00-18.00 uur) elk half uur in één richting een lus route, die begint en eindigt op Blauwnet station Kampen. Lijn 11 gaat vanaf Blauwnet station Kampen via de Isala Polikliniek en het Stadhuis naar de halte Amandelboom, vanwaar lijn 11 via de huidige route naar Blauwnet station Kampen rijdt. Bij winkelcentrum Hanzewijk rijdt lijn 11 niet meer via de Colijnlaan, maar via de Beneluxweg en Hanzelaan.

maandag 3 januari 2022

Vanaf 2022 rookvrije bushaltes in Utrecht en Nieuwegein

Met ingang van 1 januari 2022 zijn de bushaltes in de gemeente Utrecht en Nieuwegein rookvrij. Daarmee willen beide gemeenten samen met vervoerder U-OV (Qbuzz) bijdragen aan een rookvrije generatie. Kinderen en ook degenen die niet in de tabaksrook willen of kunnen staan, kunnen zo ongehinderd met het openbaar vervoer reizen.

In Utrecht zijn er 701 bushaltes waarvoor een rookvrije zone gaat gelden, in Nieuwegein betreft het ongeveer 130 bushaltes. Met het rookvrij maken van de bushaltes loopt de gemeente Utrecht vooruit op de eigen planning. De komende weken worden in de informatieborden in de bushaltes posters opgehangen. In de bussen zelf komt voorlichting voor de passagiers.

Ook in Nieuwegein worden de komende weken de eerste stickers in de bushokjes geplaatst. In januari volgen de stoeptegels van de Rookvrije Generatie. Roken is vanaf dan niet langer gewenst bij de bushaltes. E

Eerder dit jaar startte de provincie Utrecht samen met U-OV al met het rookvrij maken van de tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Bij alle tramhaltes hangen nu posters van de Rookvrije Generatie, waarop staat aangegeven dat roken hier niet gewenst is.

Het rookvrij maken van (semi-)openbare plekken is iets wat de gemeente Utrecht en de gemeente Nieuwegein zich beide hard voor maken. Bekijk hier wat de gemeente Utrecht en hier wat de gemeente Nieuwegein al heeft gedaan en nog gaat doen.