maandag 28 februari 2022

Batterijtrein op het Nederlandse spoor

 
ProRail en Arriva voerden op 24 en 25 februari testritten uit met een batterijtrein. Hierin keek men naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd. Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

ProRail wil dit vanuit duurzaamheidsoogpunt graag veranderen. Tot op heden was volledige elektrificatie het enige alternatief, maar nu komen daar nieuwe alternatieven bij, zoals de batterijtrein.

vrijdag 25 februari 2022

Station Roermond komende maanden onder handen genomen

De reiziger krijgt meer ruimte op het station van Roermond. Onlangs is een verbouwing gestart waarmee ook het wachten op de trein een stuk aangenamer wordt door de komst van een StationsHuiskamer. Daarnaast worden veel historische kenmerken in originele staat teruggebracht. Tijdens de verbouwing blijft het station gewoon open.

De komende maanden wordt het station flink onder handen genomen. De doorgang vanuit de bussen naar het station wordt verbreed en de entree wordt in oude glorie hersteld. Daarnaast komt er een StationsHuiskamer.

Het station van Roermond is 160 jaar oud en daarmee een van de oudste stations van Nederland. De tekenen daarvan zijn nog goed te zien. Waar vroeger een wachtruimte en een restauratie zaten, zijn nog prachtige tekenen van weleer te zien, zoals de grote deuren en ramen.

donderdag 24 februari 2022

Rover buigt zich over dienstregeling 2023

NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2023 ingediend. Belangenvereniging Rover ziet een aantal positieve punten, maar betreurt het voorstel om in de zomerperiode minder spitstreinen te laten rijden.

Omdat door inzet van minder treinen in de spits de wachttijd op een aansluiting voor reizigers langer wordt, ziet Rover liever dat er kortere treinen worden ingezet. Daarmee kan extra wachttijd worden voorkomen.

Rover ziet ook een aantal positieve punten. Rover is blij dat het advies om de spits-sprinter tussen Utrecht en Houten Castellum voortaan in beide richtingen op elk station te laten stoppen door NS is overgenomen. De reizigers op dit traject zullen daar zeker blij mee zijn.

Verder is het voor reizigers in het noorden van Nederland goed nieuws dat hun reis op het traject Zwolle – Groningen korter wordt.

woensdag 23 februari 2022

Laka en Decathlon introduceren nieuwe oplossing voor connected e-bikes

 

De Europese insurtech Laka die een apart verzekeringsmodel voor fietsen biedt, is een samenwerking aangegaan met 's werelds grootste sportretailer Decathlon.

Samen bieden de bedrijven een door technologie gedreven verzekeringsaanbod voor nieuwe connected e-bikes. Deze Europese aankondiging volgt op Laka's recente Series A financieringsronde van ruim 10 miljoen euro.
 
Omdat fietsendieven het steeds vaker op e-bikes gemunt hebben, dringt onder andere SAFE (Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal) er op aan om elektrische fietsen beter te beschermen tegen criminelen.

Met het nieuwe antidiefstalsysteem, ontwikkeld door AXA Security in Nederland, verbinden mensen hun fiets en smartphone om de exacte locatie van hun fiets te geven via een verborgen GPS-chip. Fietseigenaren worden op de hoogte gebracht wanneer iemand ongewild hun fiets aanraakt of wanneer deze beweegt zonder hun medeweten. Wanneer de e-bike ook beschikt over een Laka-verzekering, maakt de GPS-tracking het mogelijk een gestolen fiets te volgen en terug te vinden door een gespecialiseerd bedrijf. Als de fiets niet snel gevonden wordt, zorgt Laka voor een volledige fietsvervanging zodat klanten weer kunnen genieten van een e-bike.

dinsdag 22 februari 2022

Plan voor kabelbaan van 18 kilometer ooit Genk en Maasmechelen

Als het van Sylvain Sleypen (Vooruit) afhangt, zweven we straks in een gondel boven Maasmechelen en Genk.

De voormalig gedeputeerde van de provincie Limburg heeft het idee gelanceerd om een kabelbaan te bouwen die de twee steden met elkaar kan verbinden.

Er is ook kritiek. Een gondel haalt een snelheid van 20 à 25 kilometer per uur, en dan gaat hij al snel. Bij zo’n afstand hang je dus toch een tijdje in de lucht.

maandag 21 februari 2022

Van 21 tot en met 27 februari geen treinen van en naar Hoorn

Vanwege werkzaamheden aan het spoor, rijden er van 21 tot en met 27 februari geen treinen van en naar station Hoorn.

Ook van en naar station Kersenboogerd rijden er in die periode geen treinen. Voor reizigers wordt door de NS alternatief busvervoer ingezet.  

De NS raadt reizigers aan om voor vertrek de NS Reisplanner te gebruiken in de NS-app of op www.ns.nl. Treinreizigers moeten rekening houden met extra reistijd van circa 30 minuten. 

Op het P+R Terrein (Transferium) worden tijdelijke haltes ingericht. De bussen stoppen zowel aan de kant van het huidige busstation als aan de kant van het Transferium. Dit omdat er aan de huidige kant van het busstation onvoldoende ruimte is voor de inzet van de extra bussen. Bij station Kersenboogerd wordt gebruik gemaakt van het bestaande busstation.

vrijdag 18 februari 2022

Negen dagen bus in plaats van trein van en naar Zutphen

Tussen zaterdagochtend 19 februari en zondagavond 27 februari werkt ProRail aan het spoor in Zutphen. In deze periode vinden dag en nacht spoorwerkzaamheden plaats. Hierdoor rijden er negen dagen lang beperkt of geen treinen van, naar en via Zutphen. Reizigers van NS, Arriva en Blauwnet maken dan gebruik van bussen.

Op en rond station Zutphen vernieuwt ProRail onder andere de spoorstaven en dwarsliggers. Ook komt er een nieuwe bovenleiding. Bovenleidingen worden van tijd tot tijd vervangen om breuken door slijtage te voorkomen. In Nederland rijden steeds meer treinen. Spoorvernieuwing is nodig om het spoor in de toekomst veilig en betrouwbaar te houden voor dit toenemende treinverkeer.

Aangepaste dienstregeling en inzet bussen
NS:
De intercity’s tussen Deventer en Zutphen rijden negen dagen niet. De sprinter tussen Zutphen en Dieren rijdt enkel niet op zaterdagochtend tot 09.00 uur en de hele zondag 27 februari. Op andere dagen rijdt de Sprinter zoals reizigers gewend zijn.

·         NS zet snelbussen in tussen Deventer – Zutphen;

·         NS zet snelbussen in tussen Deventer – Zutphen – Dieren;

·         NS zet stopbussen in tussen Zutphen – Brummen – Dieren.


Arriva:

·         Arriva zet bussen in tussen Zutphen – Vorden;

·         Arriva zet stopbussen in tussen Zutphen – Voorst-Empe – Klarenbeek – Apeldoorn (De Maten) – Apeldoorn. De trein tussen Zutphen en Apeldoorn rijdt enkel niet op zaterdagochtend tot 09.00 uur en de hele zondag 27 februari. Op andere dagen rijdt de trein zoals reizigers gewend zijn.

Blauwnet:

·         Blauwnet zet bussen in tussen Zutphen – Lochem.

donderdag 17 februari 2022

Storm Eunice: morgenochtend minder treinen en vanaf 14.00 geen treinen

 

Morgen raast storm Eunice over ons land. Het weerbureau voor de spoorsector heeft NS en ProRail gewaarschuwd voor code oranje. Er wordt extreem harde wind in het hele land verwacht wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Het hoogtepunt van de storm wordt morgenmiddag verwacht. Vanaf 14.00 uur rijden er daarom geen binnenlandse en internationale treinen meer.

Ook voor storingsploegen is het verlenen van assistentie of uitvoeren van herstelwerkzaamheden bij zo’n hevige storm te gevaarlijk.

Dienstregeling NS voor 2023 bouwt voort op verbeteringen

NS gaat ook in 2023 door met het verbeteren van de dienstregeling. Dit jaar is er een flink aantal verbeteringen gekomen, zoals een snelle intercity in Zeeland, twee nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Schiphol – Nijmegen en de eerste tienminutenSprinter van Nederland.

Voor volgend jaar wil NS wat kleine aanpassingen doen. Zo willen we de reistijden van en naar het Noorden versnellen en de bediening van station Purmerend verbeteren. In de zomervakantie en kerstvakantie komt er een vakantiedienstregeling.

Doordat een spoorboog bij Hoogeveen wordt aangepast door ProRail, hoeven treinen niet meer af te remmen en kunnen ze sneller rijden. Daardoor wordt de reistijd tussen Groningen, Assen en de Randstad met één minuut versneld. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Groningen.

NS is in overleg met regionale overheden om de Spits-Intercity tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen te laten stoppen op station Purmerend. Daarvoor moeten enkele spoorwegovergangen gesloten worden door ProRail. Zo hoeven treinen niet meer langzamer te rijden tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk en is de stop in Purmerend mogelijk.

NS wil op advies van de consumentenorganisaties met de Sprinter Leiden – Utrecht – Houten Castellum, de stations Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten en Houten gedurende de spits bedienen in beide richtingen.

Veel bussen, metro’s en trams rijden in de zomer- en kerstvakantie met een aangepaste dienstregeling. Ook NS ziet dat het aantal reizigers in die periode met zo’n dertig procent afneemt. Een deel van de speciale extra treinen voor forenzen, scholieren en studenten die we in de spits inzetten, rijden dan niet. Verschillende extra forensentreinen die reistijdwinst opleveren blijven we wel rijden. Zoals de Intercity Alkmaar-Haarlem en Harderwijk – Amersfoort.

Rover ziet een aantal positieve punten, maar betreurt het voorstel om in de zomerperiode minder spitstreinen te laten rijden. Omdat door inzet van minder treinen in de spits de wachttijd op een aansluiting voor reizigers langer wordt, ziet Rover liever dat er kortere treinen worden ingezet. Daarmee kan extra wachttijd worden voorkomen. De komende weken mogen de consumentenorganisaties verenigd in het Locov over deze plannen adviseren.

Rover ziet ook een aantal positieve punten. Rover is blij dat ons advies om de spits-sprinter tussen Utrecht en Houten Castellum voortaan in beide richtingen op elk station te laten stoppen door NS is overgenomen. De reizigers op dit traject zullen daar zeker blij mee zijn.

woensdag 16 februari 2022

E-bikediefstal stijgt explosief, maar Stella's GPS-tracker biedt bescherming

 

Het aantal aangiften van diefstallen van e-bikes is opnieuw fors gestegen, blijkt uit recente cijfers van Stichting Aanpak Fiets en E-bikediefstal (SAFE).

GPS-protectie lijkt dé oplossing, daarom lanceerde e-bikespecialist Stella Fietsen onlangs de zogenoemde ‘connected bike’, een slimme fiets met ingebouwde chip die altijd traceerbaar is.
 
Dat e-bikes steeds meer in trek zijn bij fietsdieven is een feit. Volgens SAFE is fietsendiefstal de laatste twee jaar zelfs met 75 procent toegenomen, zo meldt het AD. Vorig jaar al deden ruim twintigduizend eigenaren van e-bikes deden aangifte van diefstal, circa 25 procent meer dan in 2020. Vooral in Utrecht zijn stekkerfietsen populair bij dieven, want daar ontvang de politie vorig jaar 66 procent meer aangiftes, aldus het dagblad.
 
De gemiddelde aanschafprijs van fietsen stijgt door de komst van de e-bike – die in de regel duurder is dan een analoge fiets – al jaren op rij. Deze ontwikkeling in combinatie met de toename van fietsdiefstal, laat de schadelast stijgen en zet daarmee de premies van fietsverzekeringen onder druk. Volgens Makaske is Zorgeloos Fietsen een goed voorbeeld om de premies van fietsverzekeringen niet te hoeven verhogen.

dinsdag 15 februari 2022

App fietsritje daagt Groningers uit om meer te fietsen

De populaire wandelapp 'Ommetje' van de Hersenstichting wordt uitgebreid met een onderdeel voor fietsers. De pilot 'Fietsritje' daagt fietsers uit de provincie Groningen en de grensregio de komende weken uit om vaker op de fiets te stappen en zo de grote verkeersdrukte door de werkzaamheden aan het Julianaplein te omzeilen.

Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder en de Hersenstichting lanceerden ‘Ommetje’ aan het begin van de coronacrisis om Nederlanders meer te laten bewegen. Bijna twee jaar later is de wandelapp al ruim 1,5 miljoen keer gedownload en worden er wekelijks nog steeds meer dan een miljoen ommetjes geregistreerd. Door het Fietsritje op te nemen in Ommetje wil de Hersenstichting nogmaals aangeven hoe belangrijk bewegen is voor de gezondheid.

Alle Groningers kunnen eenvoudig meedoen aan Fietsritje. De fietsapp is opgenomen in de bestaande Ommetje-app. De app is te activeren met de code ' FIETSRIT' op de persoonlijke accountpagina. De Fietsritje Challenge loopt 14 weken en werkt grotendeels hetzelfde als Ommetje. Deelnemers kunnen zich inschrijven in hun eigen gemeente en persoonlijke fietsdoelen stellen. Er zijn speciale badges te verdienen. Deelnemers met de meeste fietsritjes per gemeente kunnen bovendien leuke prijzen winnen. Het is ook mogelijk om de strijd aan te gaan met vrienden, familie en collega's. De Ommetje-app van de Hersenstichting is gratis te downloaden via de Google Play Store of App.

Provincie Groningen ondersteunt initiatief Hyperconnected Europe

Hyperconnected Europe. Zo heet een nieuw initiatief van meer dan 50 steden en regio's uit 15 Europese landen dat specialisten op het gebied van mobiliteit en vervoer verbindt.

Hyperconnected Europe is opgezet door het Hyperloop Development Program. Dit is een netwerk dat  hyperloop wil ontwikkelen tot een veilige, duurzame en financieel rendabele vorm van transport. Een hyperloop is een transportsysteem, waarbij gebruik gemaakt wordt van een luchtdrukbuis, waardoor mensen en goederen vervoerd worden. Hyperconnected Europe gaat zich allereerst bezig houden met de vraag hoe de Hyperloop zo goed mogelijk kan worden ingepast in het bestaande vervoersnetwerk van treinen, bussen, fietsen en auto's.  

De provincie Groningen investeert zelf met een subsidie uit het Nationaal Programma Groningen om het openbaar vervoer nog duurzamer te maken. Dit gebeurt in vijf zogeheten 'fieldlabs'. Dat zijn proefprojecten waarin overheden samen met bedrijven en kennisinstellingen werken aan de verdere ontwikkeling van zelfrijdend vervoer. Daarbij gaat het om vervoer via water, lucht, weg en spoor. Een van de fieldlabs is het European Hyperloop Testcentrum dat ten noorden van het Slochterdiep gebouwd wordt.

maandag 14 februari 2022

Pro­vin­cie Lim­burg voor­lo­per in te­rug­drin­gen uit­stoot bus­ver­voer

De CO2-uitstoot van bussen in het Limburgse openbaar vervoer is met 90 procent gereduceerd. Ook wordt substantieel minder stikstof, roet en fijnstof uitgestoten. Recentelijk zijn de laatste bussen omgebouwd waardoor deze niet meer rijden op diesel of benzine maar op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO).

HVO is een biologische dieselbrandstof en wordt gemaakt uit onder meer plantaardige oliën en restafval uit vetten, zoals frituurvet.

Met de ombouw van de laatste bussen, rijden in de provincie 95 bussen op stroom en ruim 130 bussen op HVO –ook wel bestempeld als ‘tweede generatie diesel’.
Met de vergroening van de brandstof, wordt eerder dan verwacht een belangrijke stap gezet richting Zero-emissie, die de provincie aan de concessienemer heeft gesteld. Voorlopig wordt de resterende 10 % uitstoot door Arriva gecompenseerd.

Reizigers, verkeersdeelnemers en omwonenden langs de busroutes kunnen de bussen herkennen aan een sticker op de zijkant van de bussen.

vrijdag 11 februari 2022

Bussen van Arriva in Lisse rijden op frituurvet

Hydrotreated Vegetable Oil. Zo heet de duurzame brandstof waar bussen van Arriva in Lisse op rijden. Hiermee neemt de CO2-uitstoot met 90% af ten opzichte van dezelfde ritten met diesel. Zuid-Holland kijkt met enthousiasme naar deze ontwikkeling die bijdraagt aan de doelstelling zero emissie OV in 2030.

Geen diesel meer voor bussen van Arriva in Lisse. Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is een duurzame brandstof (tweede generatie biodiesel) die gemaakt wordt van afvaloliën en -vetten, zoals frituurvet. Het gebruik van HVO in plaats van diesel verlaagt de uitstoot van CO2, stikstof (NOx), roet en fijnstof.

In totaal rijden er nu 48 van de 222 Arriva bussen in het vervoergebied Zuid-Holland Noord, waarvan de provincie opdrachtgever is. Reizigers merken geen veranderingen van de nieuwe brandstof. Zij herkennen de HVO-bussen wel aan de stickers op de zijkant. Zo weten reizigers én de omgeving van deze duurzame ontwikkeling.


NS onderzoekt sprinteradvies Utrecht – Houten van Rover

Rover is blij dat NS gaat onderzoeken of de spits-sprinter tussen Utrecht en Houten Castellum voortaan in beide richtingen op elk station kan stoppen.

Nu stopt deze alleen in de drukste richting op alle stations. Rover had dit voorgesteld en ziet het als een eerste stap in de verbetering voor de reizigers die met de sprinter rond Utrecht Centraal reizen.

Rover wil dat deze sprinters zo snel mogelijk ook overdag tussen de spitsen in gaan rijden, zodat reizigers op het hele traject in de toekomst van vroeg tot laat vier keer per uur met een rechtstreekse sprinter tussen Woerden en Houten Castellum kunnen reizen. Nu kunnen reizigers tussen bijvoorbeeld Vleuten en Houten buiten de spits nog maar twee keer per uur met een sprinter reizen.

donderdag 10 februari 2022

Nieuw treinkaartje met 10% vroegboekkorting

NS start met de verkoop van Vroegboek Dal. Koop je kaartje minimaal vier dagen van tevoren en ontvang 10 procent vroegboekkorting.

Met Vroegboek Dal wil NS het voor de reiziger nog aantrekkelijker maken om in de daluren te reizen.

Reizigers ontvangen 10% korting op basis van het voltarief op een enkele reis of dagretour. Het ticket is geldig buiten de spits, en verkrijgbaar voor zowel 1e als 2e klas. Reizigers kunnen het ticket kopen via ns.nl of de NS-app.

Vroegboek Dal is een van de drie nieuwe kortingstickets die NS eerder aankondigde. Met de nieuwe treinkaartjes wil NS proberen om reizigers te laten reizen op de momenten waarop het rustig is in de trein.

woensdag 9 februari 2022

Regionalverkehre Start Deutschland GmbH en Arriva Nederland zetten in op synergie

Regionalverkehre Start Deutschland GmbH, kortweg start, heeft de aanbestedingsprocedure voor de Maas-Wupper-Express gewonnen met de gunning op 3 januari 2022.

Voor de werkzaamheden op het Nederlandse deel van deze regionale expreslijn RE 13 heeft start Arriva Nederland als sterke partner aan boord gehaald.

De RE 13 verbindt momenteel Hamm (Nordrhein-Westfalen) via Düsseldorf met Venlo (Nederland) en zal, voordat het traject in 2026 in gebruik wordt genomen, doorgetrokken worden naar het Nederlandse knooppunt Eindhoven. Het hele traject is dan 213,49 kilometer, waarvan bijna een vijfde op Nederlands gebied en met een Nederlandse exploitatie.

In de samenwerking zal Arriva Nederland het Nederlandse deel van de Maas-Wupper-Express exploiteren. Dat wil zeggen dat zij zorgen dat het traject in Nederland uitgevoerd wordt. Dit bevat onder meer het complete dienstregelingsproces, de verkeersleiding en het storings- en calamiteitenmanagement van de lijn. Daarnaast zullen start en Arriva Nederland gezamenlijke activiteiten ondernemen op het gebied van werving en ontwikkeling en opleiden van personeel.

dinsdag 8 februari 2022

Spoorverdubbeling tussen Winschoten en Scheemda

In 2024 moet een belangrijke stap worden gezet in de realisatie van de Wunderline, de snelle spoorlijn tussen Groningen en Bremen. Daarvoor moet het spoor tussen Winschoten en Scheemda worden verdubbeld.

Het spoor wordt verdubbeld over een lengte van meer dan vier kilometer. Nodig voor de Wunderline, maar voor omwonenden op het traject Winschoten-Scheemda niet bepaald een pretje.

Het spoor wordt aan de noordkant van het huidige spoor gelegd en gaat langs meerdere woonwijken. Oftewel: de treinen gaan dichter langs de woningen. Dat kan zorgen voor geluidsoverlast, maar ook voor trillingen.

maandag 7 februari 2022

Vijf dagen geen treinen maar bussen tussen Haarlem en Zandvoort

 

Maandag 7 februari tot en met vrijdag 11 februari rijden er bussen in plaats van treinen op het traject Haarlem-Zandvoort vanwege werkzaamheden aan het spoor door ProRail.

Vanwege deze werkzaamheden is de dienstregeling tussen Haarlem en Beverwijk ook aangepast. Er rijden op dit traject extra treinen.

Bij station Overveen wordt ballast bijgestort om het spoor op te hogen tot 76 cm hoogte. Zodat reizigers een gelijkvloerse instap krijgen vanaf het perron in de trein. Dit is conform de Europese regelgeving en Nederlandse afspraken voor de toegankelijkheid van het spoor.

De vervangende stopbussen tussen Haarlem, Overveen en Zandvoort rijden tussen circa 7.00-20.00 uur ieder kwartier. Ervoor en erna ieder halfuur.

vrijdag 4 februari 2022

Parkeer en reis verder de stad in met het OV

Zuid-Holland heeft in samenwerking met de gemeente Hoeksche Waard 2 P+R’s gerealiseerd: één in Heinenoord en één in Numansdorp.

Op een P+R kunnen automobilisten hun auto parkeren en met het openbaar vervoer verder de stad in reizen. Hiermee dragen P+R’s bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden.

In Numansdorp heeft de provincie in samenwerking met de gemeente een P+R gerealiseerd. De bestaande carpoolstrook is hiervoor aangepast en heeft nu 60 parkeerplaatsen. De P+R ligt aan de snelweg A29. Reizigers kunnen hier gratis parkeren en via de R-net bushalte makkelijk overstappen op de buslijnen van vervoerder Connexxion.

Bij het busstation Heinenoord is een volledig nieuwe P+R gebouwd. Op de P+R kan iedereen zijn auto gratis parkeren en verder reizen met de bus. De bussen van Connexxion rijden voor een groot gedeelte over vrije busbanen waardoor ze de file voorbij rijden. Zo kan je bijvoorbeeld binnen 20 minuten in Rotterdam aankomen.

Gps-proef voor meervoudig in- en uitchecken in ov

 

In het openbaar vervoer begint een proef om het in- en uitchecken makkelijker te maken. Honderd reizigers gaan dan GPS op hun mobiele telefoon gebruiken.

Aan de proef doen vijftig abonnementhouders van Arriva mee en vijftig van de NS. Ze konden zich de afgelopen tijd aanmelden bij OV-betalen.

De proefpersonen hoeven alleen een app te installeren en hun locatie te delen. In- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dan niet meer nodig.

Met een QR-code kunnen de reizigers door de poortjes.

Als mensen met gps vergeten om uit te checken, doet het systeem dat uiteindelijk automatisch.

Gentse start-up TAITO lanceert nieuwe generatie e-steps

De Gentse start-up TAITO lanceert een nieuwe generatie e-steps. In tegenstelling tot andere elektrische steps is de TAITO veel stabieler en minder onderhevig aan trillingen door zijn drie wielen en innovatieve vering.

E-scooters zijn de afgelopen jaren enorm in opmars, maar niet altijd even veilig. Zo blijkt uit cijfers van Vias dat er in de eerste negen maanden van 2021 664 letselongevallen met een e-step plaatsvonden. Vaak gingen die ongevallen gepaard met hoofdletsels. 

Volgens Vias is de voornaamste reden voor het aantal ongevallen de onstabiele en hobbelige rijervaring op kasseien, gladde wegen en bij putten in de weg.

Oprichters François Desmet, Nathan De Baets en Jules Dobbelaere gekozen voor een ontwerp met optimale schokdemping dankzij drie grotere, pneumatische banden, een gepatenteerde, innovatieve vering en een zwevend houten platform. Bovendien staan er ook lichten, pinkers en een toeter op de TAITO voor een optimale veiligheid.

woensdag 2 februari 2022

Eerste resultaten proeven tegen spoortrillingen

Passerende treinen kunnen zorgen voor trillingen rond het spoor. Die trillingen kunnen invloed hebben op mensen en op gebouwen. ProRail onderzoekt diverse maatregelen om te kijken of hiermee trillingen kunnen worden gereduceerd.

Vanaf 2021 voert ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met kennispartners als TNO, Deltares en TU Delft de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) uit. In de IBS werkt ProRail samen met andere partijen aan oplossingen in de spoorbaan en aan de treinen om de hinder te verkleinen.

In Oisterwijk en Zevenaar onderzocht ProRail of Under Sleeper Pads (USP), rubberen ‘kussentjes’ onder de betonnen dwarsliggers, kunnen bijdragen aan het terugdringen van trillingen. Door deze rubberen platen worden de trillingen naar de omgeving gedempt. We hebben twee proefvakken aangelegd met daarin dwarsliggers met USP’s in Oisterwijk en in Zevenaar. De resultaten van de proef werden gecombineerd om zo een uitspraak te kunnen doen over hoe effectief USP’s kunnen zijn om trillingen tegen te gaan.

Bij KLM vliegtickets NS-treinkaartje naar Amsterdam te koop

Sinds deze week is het mogelijk om bij de aankoop van een KLM-vliegticket ook een treinkaartje van Schiphol naar Amsterdam Centraal (en terug) aan te schaffen.

De service is vooral bedoeld voor buitenlanders die met KLM naar Schiphol vliegen en in Amsterdam verblijven. Zo kunnen reizigers op één plek hun reis plannen en boeken en hoeven zij niet ter plekke in de rij te staan voor een treinkaartje.

Waar KLM reizigers eerder al de mogelijkheid bood om bij het boeken van hun vliegtickets ook een auto te huren of een taxi te bestellen via het boekingsplatform CarTrawler, is daar nu de mogelijkheid van de trein aan toegevoegd. Deze optie is bedoeld om reizigers te ontzorgen tijdens het boeken van hun reis en het reizen met de trein aan te moedigen. Na het boekingsproces ontvangen reizigers de treinkaartjes van NS per e-mail.