donderdag 31 maart 2022

Rover wil trein naar Zernike

De Zernike campus heeft hetzelfde effect op Groningen als de luchthaven Schiphol bij Amsterdam, de bereikbaarheid moet daarom worden verbeterd. Dit stelt Rover-Groningen.

Er wonen geen mensen op de campus, maar dagelijks moeten er wel tienduizenden zijn op deze locatie. Waar Amsterdam inmiddels anderhalf miljard euro vraagt voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gebeurt er in Groningen niet zo veel.

De gemeente overweegt de busverbinding naar Zernike te vervangen door een tram. Volgens Rover-Groningen zal dat geen autoforensen en bezoekers aan Zernike uit de auto te halen.

woensdag 30 maart 2022

Alle dagkaarten van 2022 op een rij

 

Het is weer lente en de coronamaatregelen zijn nu ook in het OV komen te vervallen. Een goede gelegenheid om weer met het OV eropuit te trekken.

Om het wat makkelijker te maken, zet Rover ieder jaar alle dagkaarten in het OV op een rij.

Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart op uit willen trekken, wordt het helaas niet altijd gemakkelijk gemaakt. En dat terwijl een regionaal dagkaartje soms juist voordeliger kan zijn dan de OV-chipkaart.

De meeste dagkaarten zijn dit jaar duurder geworden. In de provincie Utrecht is het reductietarief van de provinciale dagkaart afgeschaft. De Limburgse familiedagkaart is helemaal verdwenen. De nieuwe Waterbusvervoerder Blue Amigo heeft de prijs van de Waterbusdagkaart verhoogd tot 14,50 eurp, dan is het TouristDayTicket in Zuid-Holland voor dezelfde prijs voordeliger want deze is geldig op bijna alle bussen, trams en metro’s én op de Waterbus! Nieuw is een dagkaart van Qbuzz in Zuid-Holland voor Dordrecht, Gorinchem en de Alblasserwaard.

dinsdag 29 maart 2022

Hoogste cijfer ooit gemeten voor klanttevredenheid in het openbaar vervoer van Zuid-Holland

Het openbaar vervoer in Zuid-Holland werd vorig jaar door de reiziger gewaardeerd met een 8,0. Dat is het hoogste cijfer dat ooit gemeten is in Zuid-Holland sinds het onderzoek is gestart in 2001. Hiermee zetten we een nieuwe stap in de juiste richting voor een nog beter openbaar vervoer in de provincie.

De concessies Zuid-Holland Noord en Drechtsteden Molenlanden Gorinchem scoren gemiddeld een 8,0. De spoorlijnen Alphen aan den Rijn, Gouda en de MerwedeLingelijn scoren allebei een 7,8, net als de busconcessie Hoeksche Waard Goeree Overflakkee.

Wat een extra vermelding verdient, is de waardering van de waterbus. Dit vervoersmiddel over water wordt gewaardeerd met een 8,5. Met dit cijfer is de waterbus het best beoordeelde openbaar vervoersmiddel in heel Nederland.

NS start met rijden extra strandtreinen Zandvoort aan Zee

Met ingang van 2 april start NS weer met het rijden van extra strandtreinen naar Zandvoort aan Zee. Dit geldt voor de weekenden en tijdens feest- en vakantiedagen wanneer er strandweer wordt voorspeld.

Deze treinen rijden van begin april tot begin oktober. Vorig jaar zijn we voor het eerst gestart met het eerder starten en langer in het jaar doorrijden van extra strandtreinen omdat gebleken is dat hier behoefte aan was. Een dag van tevoren zijn de extra treinen zichtbaar in de NS Reisplanner.

NS rijdt het hele jaar door twee Sprinters per uur/per richting tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Sinds 2020 reden we in juni, juli en augustus vier extra Sprinters tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee.

Twee treinen rijden direct van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee en terug. Deze treinen zijn vaak het drukst bezet. De overige vier treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee.

maandag 28 maart 2022

R.J. Cammocktunnel geopend

 

Op donderdag 24 maart is de R.J. Cammocktunnel bij de Hulzerdijk in Almen feestelijk geopend. De opening van de tunnel vormt het sluitstuk van het NABO-project in de gemeente Lochem.

De tunnel, die een niet actief beveiligde overweg vervangt, is vernoemd naar de Nieuw-Zeelandse piloot Raymond J. Cammock.

De gemeente Lochem telde acht Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). In nauwe samenwerking met de betrokken partijen is naar oplossingen gezocht. Het project is gezamenlijk gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Gelderland en de gemeente Lochem.

vrijdag 25 maart 2022

Staatssecretaris Vivianne Heijnen opent vernieuwd station Geldermalsen

Na een bouwperiode van bijna vier jaar is op donderdag 24 maart 2022 het project Spooromgeving Geldermalsen feestelijk afgesloten. Staatssecretaris Vivianne Heijnen opende officieel het vernieuwde station.

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen en Tricht is daarom het spoor en het station aangepast. Daarnaast zijn diverse geluidsschermen geplaatst.

De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, heeft nu een eigen spoor. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven te kruisen.

Extra treinen naar Zandvoort Circuit Run

Aanstaande zondag 27 maart vindt de Zandvoort Circuit Run plaats. Tussen 9.00 – 18.00 uur rijden we extra treinen tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. In plaats van twee treinen per uur/per richting, rijdt NS er vier.

Het station bevindt zich op loopafstand van het circuit.

Deze zondag kunnen reizigers ook voor dit laatste stukje van hun reis een treintje pakken: de speciale Hup On Hup Off Express. Deze pendelt tussen het station en het circuit. Deelnemers aan de Run ontvangen op de terugweg een klein aandenken van NS.

Twee treinen rijden direct van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee en terug. Deze treinen zijn vaak het drukst bezet. De andere twee treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee.

donderdag 24 maart 2022

Tilburg wil deelmobiliteit in goede banen leiden

Om ervoor te zorgen dat er niet teveel deelscooters en deelfietsen in Tilburg komen, komt de gemeente met een vergunningstelsel voor deze voertuigen.

Daardoor heeft de gemeente de mogelijkheid om samen met de aanbieders actiever te sturen op het beter benutten van de openbare ruimte en op een betere dienstverlening.

De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners auto’s, scooters en fietsen met elkaar delen. Daardoor zijn er minder voertuigen nodig. Wanneer er minder voertuigen rijden en geparkeerd staan, geeft dat meer ruimte in de stad. Meer ruimte om elkaar te ontmoeten, om te vergroenen en het zorgt voor een betere bereikbaarheid. Zo voegen we elektrische deelfietsen toe en tegelijkertijd verminderen we de overlast.

Overlast van gestalde deelvoertuigen is een grote ergernis bij bewoners. In 2021 kwamen er bij de aanbieder en gemeente meer dan 1.000 klachten binnen over de deelscooters. Een groot deel had te maken met (over)last van gestalde scooters.

De gemeente gaat zich de komende jaren samen met partners inzetten om ervoor te zorgen dat er in Tilburg een hoogwaardig en betaalbaar aanbod komt van deelauto’s, deelscooters en deelfietsen

woensdag 23 maart 2022

Bezoek Keukenhof met OV

Er zijn verschillende opstaplocaties waarvandaan rechtstreekse bussen naar Keukenhof vertrekken. Bijvoorbeeld vanaf Leiden Centraal, RAI Amsterdam, Schiphol Airport en station Haarlem. 

Keukenhof bezoeken is extra aantrekkelijk met het voordelige Combiticket Bus + Entree Keukenhof. Combitickets zijn er al vanaf 29,50 euro. Kinderen (4 t/m 17) betalen maar 15,50 euro. Woon je in Zuid-Holland? Deze Combitickets Bus + Entree Keukenhof zijn op je bezoekdag van Keukenhof geldig op alle lijnen van Arriva in Zuid-Holland



dinsdag 22 maart 2022

Start-up Owlee lanceert mobiele app om fietsen veilig te stallen

De Brusselse start-up Owlee lanceert een gratisapp waarop fietsers een overzicht van alle veilige fietsstallingen in Belgische steden kunnen raadplegen, en het diefstalrisico van elke locatie kunnen inschatten.

Owlee wordt begeleid door accelerator Start it @KBC, het grootste start-up netwerk van België.

Elk jaar worden in België ongeveer 100.000 fietsen gestolen. Een echte plaag waarvoor maar weinig toereikende oplossingen bestaan. Dieven laten zich niet afschrikken door zelfs de zwaarste sloten, tracers zijn niet altijd efficiënt, en verzekeraars dekken het risico vaak niet volledig.

Via de Owlee app kan je veilige fietsstallingen in de buurt vinden, beoordelen, beschikbaar stellen én delen met je medefietsers. Op basis van de informatie en de beoordelingen van gebruikers geeft Owlee een dynamische veiligheidsindex van 0 tot 100, om fietsers zo goed mogelijk te informeren over het risico op diefstal dat aan elke locatie verbonden is.

maandag 21 maart 2022

Fietsvlonders in Eindhoven

Op drie plekken in Eindhoven zijn sinds maandag 14 maart fietsvlonders te vinden. Dit zijn extra plekken om je fiets te kunnen parkeren.

De vlonders zijn een Rotterdamse uitvinding. Er zijn al meer gemeenten die ze gebruiken. Ze bestaan uit een stalen frame met composiet planken en stalen fietsleunhekjes.

De vlonders komen op plekken waar veel last is van wild fietsparkeren:

Hertog Hendrik van Brabantplein, op de hoek met de Willem van Hornestraat
Roostenlaan op een parkeervak bij nr. 104-106 (bij versmarkt LIEK )
Charles Roelslaan, fietsenstalling bij nr. 7 (bij hockeyclub Oranje-Rood)

vrijdag 18 maart 2022

Waterstofbussen vervoeren reizigers in Heinenoord

 

Het nieuwe waterstoftankstation in Heinenoord is op 11 maart officieel geopend. Het station voorziet 20 Connexxion bussen van groene waterstof.

Het tankstation heeft de capaciteit om meer dan 50 bussen te voorzien van waterstof. Daarmee kan het een grotere vraag aan dan de 20 bussen die er vanaf nu tanken. Het waterstoftankstation heeft een tankdruk die geschikt is voor zware voertuigen. Met deze tankdruk kunnen in de toekomst ook vrachtwagens van het tankstation gebruikmaken. Everfuel levert voor minimaal 12 jaar groene waterstof aan het tankstation. Dat is de meest duurzame vorm van waterstof die er is. De waterstof wordt geproduceerd in Nederland, Duitsland en Denemarken.

Het tankstation is een initiatief van de provincie Zuid-Holland, de gemeente Hoeksche Waard, Connexxion en Everfuel, de partij die het station heeft gebouwd en in gebruik neemt.

donderdag 17 maart 2022

E-bike domineert fietsverkopen in 2021

 

Meer dan de helft van de nieuw verkochte fietsen in 2021 betrof een e-bike. Desondanks dook het totaal aantal nieuwe fietsen in Nederland afgelopen jaar voor het eerst sinds 2017 weer onder het miljoen.

Volgens het jaarlijkse onderzoek van GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG werden er 923.000 nieuwe fietsen verkocht. Vanwege aanhoudende leveringsproblemen als gevolg van de wereldwijde coronacrisis daalde de verkoop in 2021 met bijna 16 procent ten opzichte van 2020.

In 2020 werden bijna 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht, destijds goed voor een recordomzet van 1,65 miljard euro. Vorig jaar daalde de totale omzet uit fietsverkoop met bijna 9 procent tot 1,5 miljard euro, maar dat was nog steeds de op één na hoogste jaaromzet ooit en een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.

De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2021 dan ook met 8,5 procent tot 1.627 euro en dat komt voornamelijk door de beperkte beschikbaarheid en stijgende prijzen van onderdelen. Ruim zeven op de tien nieuwe tweewielers werden vorig jaar bij fietsspeciaalzaken aangeschaft, terwijl bijna één op de vijf online werd gekocht.

De elektrische fiets was afgelopen jaar voor het eerst goed voor meer dan de helft van de totale fietsverkoop. De afzet van e-bikes daalde ten opzichte van 2020 weliswaar met 12,5 procent tot 478.000 stuks, desondanks nam het marktaandeel toe van 49,8 tot 51,8 procent. De e-bike is intussen goed voor meer dan 76 procent van de totale omzet uit fietsverkoop en de gemiddelde verkoopprijs bedroeg in 2021 op één euro na 2.400 euro, ruim 6 procent meer dan in 2020. Bij fietsspeciaalzaken daalde de afzet van elektrische fietsen met slechts 5,8 procent veel minder hard en de gemiddelde prijs voor een nieuwe e-bike steeg in dat kanaal naar meer dan 2.500 euro. De online verkoop van e-bikes steeg met ruim 13 procent tot 51.000 stuks, terwijl de gemiddelde prijs via internet ten opzichte van 2020 gelijk bleef op 2.077 euro.

woensdag 16 maart 2022

Google Maps toont realtime bus/tram van De Lijn

Reizigers die dagelijks met de bus of tram in Vlaanderen onderweg zijn kunnen hun reis voortaan nog beter plannen met Google Maps.

De kaarten-app toont namelijk voortaan in realtime of de voertuigen een tikje te vroeg of te laat zijn of exact op tijd rijden, dat heeft de vervoersmaatschappij laten weten via een persbericht.

dinsdag 15 maart 2022

Amsterdam maakt 200.000 euro vrij voor vrijwilligersvervoer

Het college van B en W heeft ingestemd met een tijdelijke subsidieregeling voor vrijwilligersvervoer voor 2022. Met deze regeling gaat het college nieuwe en bestaande initiatieven ondersteunen die op vrijwillige basis mensen vervoeren, als aanvulling op het (aanvullend) openbaar vervoer.

Amsterdam heeft de ambitie dat mensen met een beperking in 2030 net zo mobiel zijn als ieder ander. Voor 2022 is 200.000 euro beschikbaar.

Initiatieven kunnen maximaal 25.000 euro aanvragen. Nieuwe initiatieven kunnen daarnaast 2500 euro subsidie extra aanvragen voor de oprichtingskosten.

NS start proef met goedkope tickets

 

Met de meeste coronamaatregelen achter de rug staat NS weer in de startblokken om meer reizigers te verwelkomen in de trein.

Zo kunnen reizigers vanaf vandaag tussen Den Haag en Eindhoven met korting tot wel 60 procent reizen zolang ze voor een rustige trein kiezen.

Men start op dit traject een pilot met NS-Voordeel tickets: een nieuw e-ticket waarbij korting op het treinkaartje per treinrit bepaald wordt door de druktedata. Hoe rustiger de trein, des te hoger de korting.

Naast het testen van de techniek en het aantrekken van nieuwe reizigers, wil NS met de pilot onderzoeken in hoeverre reizigers door een hoge korting te bieden bereid zijn om een kaartje te kopen voor een specifieke treinrit. Zo worden treinen met veel lege stoelen beter benut en proberen we te drukke treinen te voorkomen.

Alle reizigers op traject Eindhoven Centraal-Den Haag Centraal (en alle tussengelegen stations zoals Rotterdam, Delft, Tilburg en Breda) kunnen aan de pilot meedoen en met korting reizen. Er is geen abonnement nodig om te reizen met NS Voordeel. Wel moet je het ticket minimaal een dag van tevoren aanschaffen.

vrijdag 11 maart 2022

Samenwerking voor de Amersfoortse Veentunnel

 

Binnen de TunnelAlliantie werkt ProRail op verschillende plekken samen met gemeentes om veilige verbindingen onder het spoor door te maken. Zo ook in Hooglanderveen, waar men samen met gemeente Amersfoort de Veentunnel bouwt.

donderdag 10 maart 2022

Nieuwe fietsenstalling bij Rotterdam Centraal Station

Rotterdam Centraal Station heeft er een nieuwe fietsenstalling bij. Naast het busstation op de Conradstraat zijn 1000 nieuwe plekken gerealiseerd voor fietsen, bromfietsen en fietsen met een afwijkend formaat, zoals bakfietsen. Vanaf vandaag staan er een week lang fietscoaches om fietsers te wijzen op de nieuwe stalling.

De nieuwe fietsenstalling ligt tussen groene heuvels aan de zijkant van het Centraal Station, achter de huidige scooter parkeerplek. De stalling is toegankelijk via het fietspad aan de westzijde en via de dubbele ingang aan de oostkant.

Deze nieuwe fietsenstalling aan de Conradstraat zal uiteindelijk de 500 plekken van de Weena fietsenstalling vervangen. Er wordt onderzocht of deze plek kan worden gebruikt als stalling voor bromfietsen. Dit zou een oplossing kunnen bieden voor de overlast van alle geparkeerde brom- en snorfietsen rondom het Centraal Station.

woensdag 9 maart 2022

NS gaat dienstregeling weer opschalen

De komende weken gaat NS terug naar de normale dienstregeling. De opschaling vindt in stappen plaats. De eerste stap is al volgende week. Vanaf 14 maart rijden weer alle Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam.

Een week later – op 21 maart – volgt de grootste stap. Dan rijden nagenoeg alle treinen weer. De belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen. Begin april is de laatste stap en keren de tienminutentreinen terug waardoor op een aantal trajecten niet vier maar zes Intercity’s per uur rijden.

Op dit moment vervoert NS 66 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.

dinsdag 8 maart 2022

Uitbreiding fietsenstalling station Deurne

 

Station Deurne heeft meer fietsparkeerplekken nodig. ProRail en de gemeente Deurne besloten daarom om op drie locaties rondom het station uit te breiden. Dit zorgt voor 248 extra fietsparkeerplekken.

De realisatie van de nieuwe fietsparkeerplekken startte in december 2021. Deze ochtend werd het eerste gedeelte van de uitbreiding geopend. De tijdelijke fietsrekken met stelconplaten zijn door de gemeente verwijderd en vervangen door nieuwe vaste fietsenrekken inclusief een overkapping. In het ontwerp is rekening gehouden met de zichtlijnen richting het kunstwerk Het deurtje van Deurne.

Momenteel zijn er 1364 fietsparkeerplekken beschikbaar rondom station Deurne. Daar komen gefaseerd 248 nieuwe plekken bij. Daarnaast wordt het aantal kluizen uitgebreid van 88 naar 104. Ook het aantal ‘buitenmodelfietsplekken’ neemt toe met 24. Voorheen waren er 16 plekken beschikbaar voor fietsen met kinderzitjes, manden en brede banden.

maandag 7 maart 2022

Baanstabilisatie tussen Culemborg en Geldermalsen

Op de A2-corridor tussen Culemborg en Geldermalsen wordt een traject van 4,5 kilometer onder handen genomen. Tijdens twee buitendienststellingen gaat ProRail de stabiliteit van de baan op een van de drukst bereden tracés van Nederland herstellen.

De bodem waarop het spoor ligt is instabiel en dat betekent dat treinen er al geruime tijd niet harder mogen rijden dan 100 kilometer per uur.

De werkzaamheden worden opgesplitst in twee treinvrije periodes. De eerste is een zesdaagse en vindt plaats tussen 28 april en 4 mei. De tweede buitendienststelling duurt een stuk langer en is een van de grootste dit jaar. Tussen 14 juli en 6 augustus rijden er liefst 23 dagen geen treinen op dit traject, een van de drukst bereden trajecten van Nederland.

vrijdag 4 maart 2022

NS investeert opnieuw in het moderniseren van dubbeldekkers

Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4, te moderniseren. Hiermee verdubbelt de levensduur van deze treinen. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen).

De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de huidige serie waarvan de eerste trein in juni 2021 is gepresenteerd. Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijdt NS zo duurzaam mogelijk. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen.

Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4, te moderniseren. Hiermee verdubbelt de levensduur van deze treinen. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen). De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Deze fonkelnieuwe trein keert eind 2025 terug in de dienstregeling. De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. Dit doen we net als bij de vorige series op een nagenoeg volledig circulaire manier: 99% van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled. De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de huidige serie waarvan de eerste trein in juni 2021 is gepresenteerd. Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijden we zo duurzaam mogelijk treinen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen. Daarnaast zijn onze reizigers enthousiast over de gemoderniseerde dubbeldekkers. Met deze investering is 323 miljoen euro gemoeid.

Voor de lange termijn bereiden we ons voor op een forse groei van het aantal reizigers. Daarom is het belangrijk, dat we ook blijven investeren in moderne treinen met meer zitplaatsen voor onze reizigers. Door deze dubbeldekkers te moderniseren, slaan we twee vliegen in één klap: een comfortabele reis voor onze reizigers en zo duurzaam mogelijk treinen rijden. Extra mooi is dat onze reizigers deze gemoderniseerde treinen heel goed waarderen, met een rapportcijfer 8.
 
Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose. Naast dat ze van binnen volledig zijn gemoderniseerd en voldoen aan de laatste veiligheidseisen hebben ze ook aan de buitenzijde een nieuwe uitstraling gekregen. De eerste trein uit deze serie is in juni 2021 in de dienstregeling gaan rijden. Iedere drie weken rolt er een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit in Haarlem en keert terug in de dienstregeling.

donderdag 3 maart 2022

Vanaf 2024 vier elektrische veerboten op het IJ

De gemeenteraad van Amsterdam heeft ingestemd met het besluit van het college om vier nieuwe elektrische veerponten aan te schaffen. De nieuwe ponten vervangen drie dieselveerponten en dragen zo bij aan de doelstelling om volledig uitstootvrij te varen op het IJ. 

De uitbreiding van de vloot speelt ook in op het groeiend aantal reizigers op het IJ. In 2024 zal de eerste nieuwe elektrische veerpont gaan varen, daarna wordt ieder half jaar een nieuwe veerpont in gebruik genomen. Met de vier nieuwe elektrische veerponten is Amsterdam wereldwijd een van de voorlopers op het gebied van uitstootvrij personen- en gemotoriseerd vervoer op het water.

Na de oplevering van de nieuwe ponten beschikt Amsterdam over 15 veerponten op het IJ, vier hiervan zijn elektrisch. Gemiddeld reizen zo’n 70.000 passagiers per dag met de IJ-veren. Dit aantal zal de komende jaren flink toenemen door uitbreiding van het aantal woningen en werkplekken aan beide zijden van het IJ. De bedoeling is dat de vloot zal doorgroeien naar 18 IJ-veren in 2030, waarvan er minimaal zeven elektrisch zijn.

woensdag 2 maart 2022

Connexxion geeft fout in betaalsysteem toe

 

Een fout in het betaalsysteem van vervoersbedrijf Connexxion heeft er voor gezorgd dat reizigers meer betaalden voor de terugreis dan de heenreis.

Een alerte reiziger merkte het prijsverschil een aantal weken geleden op.

In de meeste gevallen is de afstand van de heenreis niet exact gelijk aan de terugreis, bijvoorbeeld omdat de instaphalte net op een andere locatie ligt dan de uitstaphalte of omdat de route heen en terug mogelijk iets anders is. Daardoor zijn fouten ontstaan.

dinsdag 1 maart 2022

Geen verplichte fietsreservering in trein in 2022

Rover heeft met instemming kennisgenomen van het besluit van NS om deze zomer geen nieuwe pilot met verplichte reservering voor het meenemen van fietsen in de trein te starten.

Een pilot met de verplichte reservering levert veel ongemak bij de reizigers op, bleek uit een evaluatie door Rover en de Fietsersbond. Problemen waren er vooral omdat het systeem niet handhaafbaar is en er bij reservering geen daadwerkelijke garantie op een plaats is. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein en konden hiermee vastlopen op het station.

De consumentenorganisaties hadden al voor invoering van de pilot van afgelopen zomer er op aangedrongen om hiervan af te zien. Gedurende de pilot ontvingen zij veel klachten, die werden gebundeld in een rapport met het advies om de proef niet te verlengen. Zij vinden dat de NS beter werk kan maken van het uitbreiden van het aantal fietsplekken in de trein.

De NS gaf deze week aan dat verlenging van de pilot in de uitvoering veel voeten in de aarde zou hebben en zegt zich in 2022 te willen concentreren op de terugkeer van reizigers. De consumentenorganisaties blijven opkomen voor uitbreiding van het aantal fietsplekken, zodat er ook in de toekomst geen discussie over verplichte reservering is.