dinsdag 31 mei 2022

Vanaf dinsdag dagelijks staking streekvervoer voor betere cao

 

Vanaf dinsdag wordt er twaalf dagen lang bijna elke dag op meerdere plekken gestaakt in het streekvervoer. Daarmee worden de estafettestakingen die twee weken geleden begonnen geïntensiveerd.

Door slechte beloning komen er te weinig nieuwe collega’s bij en de werkdruk is al jarenlang zo hoog dat het ziekteverzuim op sommige plekken 25 procent is.

Dinsdag wordt er gestaakt in Lelystad, Harderwijk, Dronten, Emmeloord, Zwartsluis en Den Bosch.

Met de stakingen willen de chauffeurs onder meer een hogere beloning afdwingen om zo meer jonge chauffeurs te trekken.

De vakbond en de leden begrijpen dat staken in het openbaar vervoer voor overlast voor het publiek kan zorgen. Er wordt wel geprobeerd dat te beperken, zo is gezorgd dat deze dagelijkse reeks stakingen niet samenvalt met de eindexamens.

NS wil proef met elektrische OV-fiets

NS is van plan om een proef te starten voor de verhuur van elektrische OV-fietsen: de OV-ebike. Op vier stations wil NS een jaar lang dertig OV-ebikes beschikbaar stellen.

Van reizigers komt regelmatig de vraag naar elektrische OV-fietsen.

Met deze proef wil NS onderzoeken of de OV-ebike in de smaak valt en of de OV-ebike een waardevolle toevoeging is op het huidige aanbod van OV-fiets. De proef start naar verwachting in de zomer van 2022.

NS heeft de proef voorgelegd aan consumentenorganisaties, ProRail en gemeenten. De reacties zijn op het plan van NS om een proef met een OV e-bike te houden zijn positief. De stations waar de proef met de OV-ebikes komt, maakt NS binnenkort bekend.

maandag 30 mei 2022

Tijdens een grote NS-onderbreking zou de inzet van stationsbeheerders kunnen helpen

Op 3 april 2022 kwamen door een grote technische storing alle Nederlandse treinen tot stilstand. De centrale besturing liep te ver achter op de werkelijkheid, waardoor de stewards niet meer wisten waar de treinen zich bevonden. 

Gelukkig heeft promovendus aan Erasmus School of Economics Rolf van Lieshout een theoretisch model ontwikkeld waarmee dit soort verstoringen in de toekomst kunnen worden voorkomen,

De centrale besturing, die in Utrecht staat, werkt prima zolang er geen verstoringen optreden. Maar, zo legt Van Lieshout uit, als verstoringen zich opstapelen, kan het systeem achterlopen op de werkelijkheid waardoor stewards niet meer weten waar de treinen zich bevinden. Afgezien van het incident op 3 april is dit nog niet eerder voorgekomen.

De technische storing was voor Van Lieshout aanleiding om met een alternatief te komen. Hij onderzocht of het mogelijk is om tijdens zo'n crisis over te schakelen op een decentraal besluitvormingssysteem. Dit houdt in, dat elk station zijn eigen stationschef heeft, die bepaalt wanneer en in welke richting een trein vertrekt. Het alternatieve systeem werd getest met behulp van een computerprogramma. De resultaten zijn veelbelovend en laten zien dat zowel intercitytreinen als stoptreinen kunnen blijven rijden tijdens een storing van de centrale, zij het met een lagere frequentie.

vrijdag 27 mei 2022

Fiets Suppen door de Amsterdamse grachten

Varen, roeien en Suppen over de grachten… Er zijn veel manieren om je tegenwoordig te verplaatsen over de Amsterdamse grachten. Maar nu is er weer iets nieuws: de Fiets Sup!
 
Sinds dit jaar is het hot & happening: op een Fiets Sup het water verkennen van de Amsterdamse grachten. Na de enorme populariteit van het Suppen zag ook de E-Sup het levenslicht en nu is er dus weer een nieuwe innovatie, namelijk de Fiets Sup.

De zogeheten Red Shark Bike bestaat uit een opblaasbaar Sup-board met daarop een fiets constructie. Het is vrij simpel: zoek je evenwicht op de fiets en door te trappen komt de Sup in beweging en fiets je letterlijk over het water. Iedereen kan het, het is erg toegankelijk en het is ook nog eens een goede work-out. De waterfiets heeft meerdere posities, zodat iedereen een unieke en comfortabele fietsrit kan hebben.

Ook bedrijf Flying Fish eFoils speelt slim in op deze nieuwe trend, want zij openen dit seizoen namelijk als eerste een Fiets Sup-school aan de Nieuwe Meer in Amsterdam.

Op 28 mei zal er een Fiets Sup wedstrijd in de vorm van een sprintrace georganiseerd worden in de binnenhaven van het Marineterrein in Amsterdam. De fietsende deelnemers zullen een ronde starten met twee man tegelijk en dan zal er een afvalrace zijn met meerdere races, waarna de winnaars uiteraard in de finale komen. Het zal een spannende, maar vooral absurde race worden die nog nooit eerder vertoond is.

woensdag 25 mei 2022

Met de Lelylijn in 7 uur van Amsterdam naar Kopenhagen

Op dit moment duurt een treinreis van Amsterdam, via Groningen, naar Kopenhagen nog 11,5 uur. Mede door de aanleg van de Lelylijn zou dit in de toekomst stapsgewijs 4,5 uur sneller moeten kunnen. Dat blijkt uit een eerste Quickscan naar een snelle internationale verbinding Amsterdam – Groningen – Kopenhagen, die in opdracht van de Noordelijke overheden is uitgevoerd.

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord aangekondigd de komende periode uit te werken hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor Noordelijk Nederland, kan bijdragen aan betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland. Deze internationale dimensie is belangrijk om de toegevoegde waarde van de Lelylijn maximaal te benutten en optimaal gebruik te maken van Europese cofinanciering.

In een eerste Quickscan hebben de Noordelijke overheden nu inzichtelijk laten maken hoe de reistijd zich zal ontwikkelen als je gebruik maakt van allerlei spoorverbeteringen op het traject, waaronder de Lelylijn, en uitgaat van een stapsgewijze verbetering van de verbinding.

De huidige reistijd tussen Amsterdam – Groningen – Kopenhagen is nu nog 11,5 uur. Met de verbeteringen door de bouwstappen in het regionale spoorproject Wunderline (verbetering spoor Groningen – Bremen), de aanleg van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken en de realisatie van de Lelylijn wordt de reistijd in 2040 verminderd naar 7 uur en 45 minuten. Uiteindelijk kan de reistijd richting 2050 door aanpassing van het spoor tussen Groningen en Bremen met nog eens 45 minuten worden verminderd, waardoor de uiteindelijke reistijd nog maar 7 uur bedraagt. De Noordelijke overheden en het Rijk werken voortdurend aan de nodige verbeteringen van de verbinding. Zo hebben het Rijk en de Provincie Groningen recentelijk afspraken met Land Nedersaksen gemaakt om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen.

Om in aanmerking te komen voor cofinanciering uit Brussel is voor de Lelylijn opname in het Europese spoornetwerk, TEN-T, noodzakelijk. De Noordelijke overheden roepen het kabinet dan ook op zich bij de onderhandelingen begin juni tussen de lidstaten en de Europese Commissie over de herziening van het Europese spoornetwerk in Brussel voor opname van de Lelylijn in het uitgebreidere Europese kernnetwerk in te zetten.
 

dinsdag 24 mei 2022

Provincie Utrecht kiest voor kwaliteitsslag openbaar vervoer

De provincie Utrecht staat aan de vooravond van een omvangrijke opgave: hoe willen we vanaf eind 2025 met het openbaar vervoer de groei van het aantal reizigers en de behoefte aan duizenden extra woningen op een duurzame manier faciliteren?

Om deze kwaliteitsimpuls voor de reizigers te realiseren, overwegen Provinciale Staten meer budget voor het Utrechts openbaar vervoer in te zetten. De extra middelen worden geraamd op 6-12 miljoen euro voor het startjaar 2026 van de nieuwe OV periode.

Provinciale Staten van Utrecht stelden op 11 mei twee belangrijke beleidsrichtlijnen vast die gezamenlijk de pijlers vormen voor de nieuwe concessieperiode van het Utrechts OV in de jaren 2025-2035.

In het OV Netwerkperspectief wordt een doorkijk gegeven op de kansen voor doorgroei van het OV systeem. De Nota van Uitgangspunten laat zien hoe de provincie Utrecht als opdrachtgever het regionaal openbaar vervoer in de nabije toekomst wil aansturen en wat de belangrijkste vertrekpunten zijn bij de nieuwe aanbestedingsronde.

maandag 23 mei 2022

Spotgoedkoop sporen tussen Brussel en Parijs is voorbi


Thalys zet na zes jaar de goedkope IZY-trein stop die reizigers voor een prikje van Brussel naar Parijs bracht en terug. 

Op 10 juli wordt de trein afgeschaft, meldt de VRT.

Om het leed voor de IZY-klanten te verzachten, biedt Thalys deze zomer goedkope reisformules aan. Ook komen er gunstige tarieven voor jongeren.

donderdag 19 mei 2022

Leen een boek op station Arnhem

Reis je vaak met de trein? Wil je graag meer lezen? Maar heb je geen tijd om naar de bieb te gaan?

Met de komst van Rozet, de bibliotheek in Arnhem, op het Station is dat opgelost! In De Huiskamer op Station Arnhem Centraal kun je boeken lenen en terugbrengen. Dus een boek lenen en dan snel inchecken om je trein te halen. Of gelijk na het uitchecken het boek inleveren dat je net in de trein hebt uitgelezen.

Dinsdag 17 mei opende boekenconducteur Everhard Arends Rozet op het Station.

woensdag 18 mei 2022

De historische Verzetstram gaat rijden in Amsterdam

Vanaf 15 mei gaat op zondagen de Verzetstram rijden. Deze historische tram rijdt door Amsterdam Centrum en Amsterdam Oost langs plaatsen die verbonden zijn met de Tweede Wereldoorlog. De Verzetstram is een initiatief van het Verzetsmuseum.

De tram rijdt vanaf het Verzetsmuseum onder meer langs de Hollandsche Schouwburg, waar Joden bijeen werden gebracht voor transport naar de kampen, langs het Tropeninstituut, waar de Duitse politie was gevestigd, het Muiderpoortstation, waar de deportatietreinen vertrokken, het Weteringplantsoen, waar een fusillade plaatsvond, en het Jonas Daniël Meijerplein, waar begin 1941 meer dan 400 Joodse mannen bijeen werden gedreven en afgevoerd, wat aanleiding was voor de Februaristaking. Ook komt de tram langs Artis, waar onderduikers zaten, het voormalige bevolkingsregister, dat door het verzet werd opgeblazen, en de Dam, waar op 7 mei 1945 vele doden vielen bij een schietpartij.

De Verzetstram is een gezamenlijk plan van Liesbeth van der Horst, directeur van het Verzetsmuseum, en Frank Hemminga, onder andere initiatiefnemer van de naamgeving van de Henriëtte Pimentelbrug tegenover het Tropeninstituut.

De tram is eigendom van de stichting Electrische Museumtram Amsterdam (EMA). De historische trams zijn gerestaureerd met de oude technieken en met authentieke elementen.

dinsdag 17 mei 2022

GO Sharing introduceert vernieuwde deelscooter

GO Sharing begint met de uitrol van 5.000 nieuwe elektrische deelscooters. De nieuwe deelscooters, die hun bekende uiterlijk blijven behouden, zijn door de eigen R&D-afdeling ontwikkeld en uitgerust met onder andere een verbeterde standaard, voetsteunen, helmentopbox en spiegels.

De verbeteringen zijn tot stand gekomen na analyse van gebruikersdata, feedback en veel testen op de nieuwe, 2.000m2 tellende R&D-locatie in Den Bosch.

Sinds de oprichting van GO Sharing in 2019 is er ruim 40 miljoen kilometer met de groene elektrische deelscooters gereden. Het bedrijf is in drie jaar tijd gegroeid tot marktleider en is inmiddels met ruim 10.000 deelvoertuigen actief in vijf landen. Daarom heeft GO Sharing besloten om ook het ontwerp en technische

De nieuwe deelscooters krijgen onder meer een ander type passagiersvoetsteunen en een bel in plaats van de claxon die medeweggebruikers soms deed schrikken. Naast enkele andere verbeteringen, zoals onafneembare spiegels en een ander soort band die meer stabiliteit bij verschillende weersomstandigheden biedt, vinden er ook een aantal technische verbeteringen plaats onder de kap.

maandag 16 mei 2022

Waterbus vaart in zomer ook op zondag tussen Hooikade en Veerplein

De Waterbus vaart tijdens de zomerdienstregeling op alle dagen tussen halte Hooikade (Dordrecht) en Veerplein (Zwijndrecht).

In de oorspronkelijke dienstregeling zou de Waterbus niet op zondag varen tussen deze twee haltes. Door een bijdrage van de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht gebeurt dit alsnog. De zomerdienstregeling gaat in op maandag 4 april en loopt tot zaterdag 1 oktober.

De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het personenvervoer over water. Blue Amigo voert dit sinds 1 januari 2022 uit, met een nieuwe dienstregeling. Blue Amigo heeft ervoor gekozen vaker te varen tussen Veerplein en Dordrecht Merwekade. En een rechtstreekse verbinding te maken tussen Papendrecht en Zwijndrecht.

In de winter vaart de Waterbus niet tussen de Hooikade en het Veerplein is vervallen. Dat leverde veel reacties op uit beide gemeenten. 6000 mensen tekenden een petitie. Dit najaar evalueren Zwijndrecht en Dordrecht met Blue Amigo en de provincie over de ervaringen van zowel de zomer- als de winterdienstregeling. Uit die evaluatie moet blijken of de keuzes voor de dienstregeling de juiste waren.

vrijdag 13 mei 2022

Krappe arbeidsmarkt raakt ook NS

NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, NS de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt.

De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.

Het aantal vacatures voor hoofdconducteurs is op dit moment het grootst. Waar het aantal reizigers dat toelaat, kan NS kortere treinen rijden dan gebruikelijk. Op een kortere trein werken immers minder conducteurs. Zo voorkomt NS dat de dienstregeling op meer lijnen aangepast moet worden.

In het jaar 2021 heeft NS meer 850 mensen opgeleid tot machinist of hoofdconducteur, maar het bedrijf had plek voor meer dan 1000. Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot hoofdconducteur of machinist. Echter zijn er op dit moment meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. Tijdens de opleiding komen zij in dienst en worden ze door NS betaald opgeleid. Sinds kort zijn ook de mogelijkheden voor treinpersoneel om in deeltijd te werken verruimd, waardoor het vak voor meer mensen aantrekkelijk wordt.

woensdag 11 mei 2022

De tram keert terug naar het hart van Utrecht

De tram rijdt binnenkort zonder verplichte overstap direct door over de gehele lijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Vervoerder U-OV introduceert daarvoor een nieuwe dienstregeling. We brengen daarmee de tram terug naar de plek waar het ooit is begonnen, het stadshart van Utrecht.

Toen in december 1983 de eerste rit werd gemaakt met de nieuwe Utrechtse tram was het opstappunt aan de centrumzijde vlakbij het Moreelsepark. Daar was een goede reden voor want reizigers wilden graag gebruik maken van de tram dichtbij de winkels en kantoren.

Belangrijk was ook de snelle overstap op de treinen en bussen. Vanwege de bouw van het nieuwe stationsgebied moest deze tramhalte in 2013 verhuizen naar Jaarbeursplein. Vanaf daar was het 500 meter lopen naar het centrum en dat in een periode dat de omgeving was veranderd in een grote bouwput.

De situatie was lange tijd verre van ideaal voor de reizigers. Maar deze zomer gaat daar verbetering in komen. Terwijl in Nieuwegein de werkzaamheden worden afgerond aan de nieuwe trambaan en halte rijdt vervoerder U-OV instructieritten in het stationsgebied van Utrecht. Het doel: de introductie van één doorgaande regionale tramlijn. Hier bij Utrecht C.S. komen de nieuwe tramlijn naar het Science Park en de regionale lijnen van en naar Nieuwegein/IJsselstein bij elkaar. Hier op dit verbindende gedeelte heeft het trambedrijf van de provincie samen met de gemeente Utrecht inmiddels ook de nodige werkzaamheden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de trams met reizigers kunnen gaan rijden.

Overvaren tussen Hoek van Holland en Maasvlakte 2 weer mogelijk


Sinds woensdag 11 mei kunnen wandelaars en fietsers mee op de veerdienst tussen Hoek van Holland en Maasvlakte 2. In de zomermaanden kunnen zij gebruik maken van het toeristische veer, dat zeven dagen per week vaart tussen de Berghaven in Hoek van Holland en FutureLand op Maasvlakte 2.

Omdat de veerdienst vooral bedoeld is voor wandelaars, fietsers, dagjesmensen en toeristen vaart de veerdienst op andere tijden en in een rustig tempo. Er is genoeg tijd om van de omgeving te genieten. Wie dat wil kan vanaf het dek zeehonden spotten of een deel van de imposante Rotterdamse haven bekijken.

Het veer van Hoeksveer vaart in het zomerseizoen tussen 1 april en 1 oktober, zeven dagen per week en vertrekt elke 2 uur vanaf de haltes. De dienstregeling begint om 09:00 uur in de ochtend vanaf de halte Berghaven in Hoek van Holland. Daarna vertrekt het veer om 11:00, 13:00, 15:00 en 17:00 uur. Vanaf de halte FutureLand in de Prinses Margriethaven vertrekt het om 10:00, 12:00, 14:00, 16:00 en 18:00 uur. Een enkele reis duurt een klein uur en kost € 6,80 en een retour duurt 2 uur en kost € 11,50. Kinderen van 4 t/m 11 jaar krijgen 50% korting. Fietsen mogen gratis mee.

dinsdag 10 mei 2022

Rover: Roltrappen op stations blijven belangrijk voor reizigers

 

Het is belangrijk dat de roltrappen op het station voor iedereen in gebruik blijven. Dat schrijft Rover aan ProRail.

ProRail heeft Rover laten weten te willen kijken of roltrappen minder energie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door met sensoren te werken die de roltrap alleen activeren wanneer mensen er gebruik van willen maken.

In de media was echter te lezen dat ProRail overweegt de roltrappen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld buiten de spits, uit te schakelen.

Rover vindt het idee van en sensor prima, maar wil niets weten van het volledig uitschakelen van roltrappen. 'Rover vindt duurzaamheid ook heel belangrijk. Maar de grootste klapper voor duurzaamheid wordt gemaakt, als meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen. Daarvoor zijn roltrappen nodig', stelt Rover-directeur Freek Bos.

maandag 9 mei 2022

Trambaan op de Sebastiaansbrug in Delft

Aannemer Sagittarius gaat voor tramlijn 19 de trambaan aanleggen op de Sint Sebastiaansbrug in delfth. Het werk duurt van maandag 9 mei tot en met woensdag 1 juni. De aannemer werkt ook op zaterdag.

Tijdens het werk is de busbaan dicht. Bussen rijden over de rijbaan voor autoverkeer. In de ochtend – en avondspits zijn er verkeersregelaars aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden. De rest van de dag staan de verkeerslichten op knipperen.

Het fietspad aan de kant van roeivereniging Laga is afgesloten. Fietsers rijden om via de Hambrug. Het voetpad naast de OV-banen blijft gewoon open.

vrijdag 6 mei 2022

65-plus? Maak kennis met trein en bus

Wilt u met de bus of trein ergens naartoe? Maar doet u dat niet, omdat u reizen met het openbaar vervoer lastig vindt? Of omdat u niet weet hoe het werkt?

Dan zijn de OV-opstapdagen iets voor u. Er zijn twee OV-opstapdagen: op dinsdag 17 en donderdag 19 mei. Deze worden georganiseerd door de gemeente Delft, samen met de KBO en PCOB. U kunt op deze dagen (opnieuw) kennismaken met het openbaar vervoer.

Eerst krijgt u in Wijkcentrum de Vleugel informatie over de mogelijkheden van het openbaar vervoer in de regio. Daarna vertrekt u gezamenlijk met de bus naar het NS-station Delft. Hier krijgt u uitleg over de overstap van bus op trein en een korte rondleiding. De middag eindigt weer in Wijkcentrum de Vleugel.

Speciale OV-ambassadeurs zijn er de hele middag om uw vragen over het openbaar vervoer te beantwoorden. Na terugkomst in Wijkcentrum de Vleugel krijgt u een persoonlijk reisadvies. Met u bespreken ze de mogelijkheden om meer met het openbaar vervoer te reizen. En u kunt, als u wilt, een OV-chipkaart aanvragen.

Het programma op 17 en 19 mei in Wijkcentrum de Vleugel duurt van 13.00 uur tot ongeveer 17.00 uur. Toegang is gratis en koffie met wat lekkers zijn inbegrepen. U kunt zich aanmelden via telefoonnummer 076 - 513 66 99. U kunt dit nummer bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur. Deelname is op volgorde van aanmelding.

donderdag 5 mei 2022

Wunderline-stuurgroep besluit tot onderzoek naar directe trein

Leden van de Wunderline stuurgroep hebben op 21 april afgesproken om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen. Deze directe trein moet aansluiten op het trans-Europese treinnetwerk. Dit is een nieuw Europees plan om landen per spoor beter met elkaar te verbinden.

Voor Duitse en Nederlandse reizigers wordt het dan gemakkelijker om  per trein naar Scandinavië, Brussel, Parijs en Londen te reizen.

Het onderzoek naar een directe trein is de laatste openstaande afspraak uit de samenwerkingsovereenkomst Wunderline uit 2019. De komende tijd onderzoekt de stuurgroep of en in welke vorm een directe treinverbinding haalbaar is. De eerste resultaten van het onderzoek zijn hopelijk in 2023 beschikbaar.

De Europese Commissie ziet de Wunderline als Europees voorbeeldproject en moedigt de partners aan om na te denken over de toekomst van de Wunderline. Het onderzoek naar een directe trein is een eerste stap. Hiervoor willen de partners gebruikmaken van Europese financiering.


woensdag 4 mei 2022

Straks meer plek voor scooters in fietsenstalling Zwijndrecht

 

De onbewaakte fietsenstalling aan de voorkant van station Zwijndrecht gaat tussen 2 en 19 mei op de schop. Het doel hiervan is om meer plek te maken voor scooters en buitenmodelfietsen, zoals bakfietsen en kratfietsen

De fietsenstalling wordt veel gebruikt. En in principe zijn er voldoende stallingsplaatsen. Alleen voor scooters en fietsen die niet in de rekken passen, is er nu te weinig plek. Gevolg is dat deze vaak op plekken worden geparkeerd die daar niet voor zijn bestemd.

Wie tussen 2 en 19 mei naar het station komt met de fiets, kan gewoon gebruikmaken van de stalling. Houd wel rekening met mogelijke omleidingen in verband met de werkzaamheden.

dinsdag 3 mei 2022

Tijdelijke bushalte Recreatieoord Binnenmaas door broedende vogels

 

Broedende vogels in de directe omgeving van het kruispunt N217 / Vrouwe Huisjesweg zijn er de oorzaak van dat de bouw van twee nieuwe bushaltes tot na het broedseizoen wordt uitgesteld. Reizigers van buslijn 167 kunnen vanaf 1 mei gebruikmaken van de tijdelijke bushalte ter hoogte van Recreatieoord Binnenmaas,

De provincie Zuid-Holland gaat bij het kruispunt N217/Vrouwe Huisjesweg 2 bushaltes realiseren. In een straal van 75 meter van de geplande haltes is een aantal vogelnesten aangetroffen, waaronder een buizerdnest. In de wet Natuurbescherming staat dat deze nesten in het broedseizoen beschermd zijn. Het broedseizoen loopt globaal van 15 maart tot 15 juli. Binnen die dagen mag er dus geen verstoring plaatsvinden en kunnen er geen bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Om de broedende vogels niet te verstoren, richt de provincie nu tijdelijke bushaltes in bij recreatieoord Binnenmaas. Na afloop van het broedseizoen start de provincie Zuid-Holland met de realisatie van de nieuwe bushaltes bij het kruispunt N217/Vrouwe Huisjesweg.

Bezoekers van recreatieoord Binnenmaas kunnen gebruik maken van lijn 167. Deze lijn halteert vanaf 1 mei tijdelijk bij het recreatieoord. Wie met lijn 167 reist, kan op busstation Heinenoord overstappen op de andere buslijnen in de Hoeksche Waard en naar Rotterdam.

NS-bussen tussen Sittard en Heerlen

Door werkzaamheden van ProRail aan het spoor rijden er van woensdag 4 mei tot en met zondag 8 mei bussen in plaats van treinen van en naar Heerlen. De Intercity's uit Eindhoven rijden niet verder dan Sittard.

NS zet snelbussen in tussen Sittard en Heerlen en Arriva rijdt met stopbussen tussen Sittard en Heerlen, Heerlen en Valkenburg en Heerlen en Kerkrade Centrum.

In opdracht van de provincie Limburg verdubbelt ProRail het spoor tussen Heerlen en Landgraaf om daarmee ruimte te geven voor meer treinen naar Duitsland. Er worden ook nieuwe perrons gebouwd op de stations van Heerlen en Landgraaf en het stationsmeubilair wordt aangepast.

maandag 2 mei 2022

80 procent van de reizigers terug in de trein

Het aantal reizigers in de treinen van NS stijgt langzaam door. In vergelijking met dezelfde periode ziet NS zo'n 80 procent van de reizigers weer terug. Het aantal abonnementhouders steeg zelfs naar recordhoogte.  

De afgelopen tijd ziet NS soms uitschieters boven de miljoen reizigers per dag. Op Koningsdag pakten zo'n 1,2 miljoen reizigers de trein, net als in 2019.

Tijdens de coronacrisis daalde het aantal treinabonnementen met ruim 180.000. Maar dat verlies is weer helemaal goedgemaakt.

Eind 2019 introduceerde NS een nieuwe standaard voor abonnementen: NS Flex. Omdat tijdens grote delen van de coronacrisis er alleen noodzakelijke reizen gemaakt konden worden, hebben veel abonnementhouders hun abonnement omgezet naar NS Flex en de pauzeknop ingedrukt. Nu reizen weer kan, zien veel reizigers dat slim kiezen van het juiste abonnement op het juiste moment veel extra voordeel kan opleveren, zonder in te leveren op gemak. Zeker nu de brandstofprijzen hoog zijn.