donderdag 30 juni 2022

NS verhoogt cameratoezicht in trein bij plotselinge overlast

NS gaat als proef in het vervolg live meekijken in treinen waar het aantal overlastmeldingen plotseling toeneemt.

Directe aanleiding is een aantal recente incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag in de trein rond Hoorn. Vorige week pakte de politie een verdachte op die inmiddels heeft bekend. In dit soort gevallen gaat NS in het vervolg - op het specifieke traject - preventief cameratoezicht in de trein instellen en live meekijken.

Eerder werden camera’s in de trein alleen na afloop van een incident gebruikt om de dader te kunnen opsporen, wat bijdroeg aan de aanhouding van de verdachte in Hoorn.


NS gaat als proef in het vervolg live meekijken in treinen waar het aantal overlastmeldingen plotseling toeneemt. Directe aanleiding is een aantal recente incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag in de trein rond Hoorn. Vorige week pakte de politie een verdachte op die inmiddels heeft bekend. In dit soort gevallen gaat NS in het vervolg - op het specifieke traject - preventief cameratoezicht in de trein instellen en live meekijken. Eerder werden camera’s in de trein alleen na afloop van een incident gebruikt om de dader te kunnen opsporen, wat bijdroeg aan de aanhouding van de verdachte in Hoorn.

NS legt daders van seksueel overschrijdend gedrag - in welke vorm ook - een OV-verbod op. Hierdoor zijn zij niet langer welkom in de trein of op het station. Tot slot gaat NS ook meer aandacht vragen voor de Whatsapp Alert in de trein. Dit doen we door stickers van het whatsappnummer aan te brengen in de trein. Via het whatsappnummer 06 13 18 13 18 kunnen reizigers een ongewenste situatie in de trein melden, waarna de meldkamer actie kan ondernemen, bijvoorbeeld door de conducteur, veiligheidspersoneel of de politie in te seinen. Dit nummer is sinds kort ook via de NS Reisplanner app te gebruiken.

Het preventief meekijken is een proef en kan nu alleen nog in de sprinters van het type SNG. Straks is dit ook mogelijk in de nieuwe Intercity’s die door NS zijn aangekocht. Op dit moment telt NS 6500 toezichtcamera’s op de stations en 3500 in de treinen.

woensdag 29 juni 2022

Streekwinkel met gezond eten op station Ede-Wageningen

Op station Ede-Wagingen komt vanaf halverwege september een pop-up store met gezonde voeding. De ondernemer die deze winkel gaat opzetten is Lukas Lagerweij uit Wilp. In dit dorp onder Deventer heeft hij al een soortgelijke streekwinkel met de naam Pantry.

Pantry is een streekwinkel waar lokale ondernemers hun producten aanbieden. Via een app kunnen bezoekers bekijken wat er aanwezig is en krijgen ze toegang tot de winkel.

De winkel komt naast de overdekte fietsenstalling op station Ede-Wageningen. In deze ruimte staat een oud fietsenrek, maar verder is de winkel nog leeg.

De pop-up store is een initiatief van de gemeente Ede, NS, Wageningen University & Research en het Voedingscentrum.

dinsdag 28 juni 2022

Nachttrein naar Barcelona

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein naar Barcelona laten rijden.

De trein, die moet vertrekken vanaf Amsterdam, moet vanaf 10 december 2023, mogelijk eerder, drie keer in de week naar de Spaanse stad gaan rijden.

European Sleeper is in 2021 opgericht. Doel van de maatschappij is om Europa per nachttrein te verbinden. De eerste route is de reis van Brussel naar Praag via Amsterdam en Berlijn.

maandag 27 juni 2022

Aantal check-ins openbaar vervoer nog niet terug op oude niveau

In mei 2022 werd er 83,5 miljoen keer met de OV-chipkaart ingecheckt in het openbaar vervoer. Dit was 64 procent meer dan in dezelfde maand in 2021, en 23 procent minder dan in mei 2019.

De maand met de meeste check-ins sinds het begin van de coronamaatregelen was maart 2022. Dit blijkt uit de meest recente cijfers over inchecktransacties met de OV-chipkaart, samengesteld door het CBS en Translink.

Vanaf eind februari 2022 zijn de meeste coronamaatregelen, en bijbehorende beperkingen voor onder meer het openbaar vervoer, opgeheven. Op 23 maart verviel ook de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. In maart 2022 waren er 85,6 miljoen check-ins in het openbaar vervoer, bijna 76 procent meer dan in maart 2021, maar nog 31 procent minder dan in maart 2019, voor corona.

Het laagste aantal check-ins sinds het ingaan van de coronamaatregelen was in april 2020, toen er 15,8 miljoen keer werd ingecheckt. Er mocht toen (tot 24 juni 2020) alleen van het openbaar vervoer gebruik gemaakt worden voor noodzakelijke reizen. In april 2022, de eerste maand waarin er geen coronamaatregelen meer waren, was het aantal check-ins ruim vijf keer zo hoog als in april 2020, maar nog ruim een kwart minder dan in april 2019.

vrijdag 24 juni 2022

Zomerwerkzaamheden tussen Eindhoven en Utrecht

Tussen Utrecht en Eindhoven staan komende zomer twee grote werkzaamheden aan het spoor op het programma. Reizigers krijgen hierdoor bijna zes weken lang te maken met vervangend vervoer op verschillende plekken op dit traject. De NS zet bussen in tijdens deze periodes en rijdt met langere treinen op omreisroutes.

Utrecht Centraal – Geldermalsen: 14 juli – 6 augustus
Tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen rijden geen intercity’s van 14 juli tot 6 augustus. De sprinters rijden deze periode niet tussen Houten Castellum en Geldermalsen. Hiermee is een van de drukst bereden trajecten van het Nederlandse spoor voor 23 dagen niet berijdbaar.

Boxtel – Eindhoven: 9 – 26 augustus
Tussen Boxtel en Eindhoven rijden er geen treinen van 9 tot 26 augustus. In deze periode van 17 dagen plaatst ProRail onder andere acht hogesnelheidswissels. Hierdoor hoeven treinen in de toekomst minder af te remmen om van spoor te wisselen. Deze wissels zijn 140 meter lang en worden voorafgaand aan de werkzaamheden in delen langs het spoor klaargelegd.

Tunnel bij Eindhoven: 28 juli – 22 augustus
Naast de spoorwerkzaamheden wordt op hetzelfde traject ter hoogte van Eindhoven ook aan de weg gewerkt. Onder de A2/N2 Randweg Eindhoven wordt een tunnel gerealiseerd, waardoor weggebruikers in juli en augustus te maken kunnen krijgen met ernstige hinder en vertraging. We raden reizigers in deze periode aan om hun reis vooraf goed te plannen en waar mogelijk gebruik te maken van alternatieven.

donderdag 23 juni 2022

Samenwerken aan rekenmodel spoortrillingen

ProRail, TU Delft, Deltares en TNO gaan samen een rekenmodel ontwikkelen voor het ontstaan van spoortrillingen, het Spoor Trillingen Emissie Model (STEM). Daarvoor heeft Mirjam van Velthuizen-Lormans, CFO van ProRail, op 20 juni 2022 met de drie organisaties een samenwerkingscontract ondertekend.

Het model voorspelt in welke situaties spoortrillingen ontstaan en in welke situaties bepaalde bronmaatregelen effectief zijn. Daarnaast kan ProRail met het model ook de oorzaak van klachten en problemen rond spoortrillingen achterhalen.

Het uiteindelijke doel is het vinden van betaalbare maatregelen bij de bron, die de overlast van spoortrillingen verminderen.

woensdag 22 juni 2022

Nieuwe scooter van Xiaomi

De Xiaomi Electric Scooter 4 Pro is met een 700W motor de meest krachtigste Xiaomi step tot nu toe.  De step haalt een snelheid van 25 km/u, heeft een capaciteit van 12.400 mAh en is het in staat om afstanden tot 45 km af te leggen. Ook worden hellingen tot 20 procent 'met gemak beklommen'.
 
De behuizing van de Xiaomi Electric Scooter 4 Pro is van luchtvaartkwaliteit aluminium: licht van gewicht, sterk en corrosiebestendig. De step is uitgerust met 10-inch tubeless zelfdichtende banden.

Het grotere formaat ondersteunt meer gewicht en verbetert het stacomfort. Bovendien zorgen de nieuw toegevoegde magnetische oplaadpoort en deksel ervoor dat de oplader veilig is wanneer deze is aangesloten.  
 
De step is ontworpen voor een veilige rijervaring. Zo hebben gebruikers toegang tot zowel snelheid als veiligheid met eABS aan de voorzijde en dual-pad schijfremsysteem aan de achterzijde. De verbeterde user interface op het dashboard biedt een ervaring zonder afleiding.

dinsdag 21 juni 2022

Online platform voor refurbished elektrische fietsen naar Nederland

Upway, het eerste online platform voor refurbished elektrische fietsen, komt naar Nederland. De Franse start-up richt zich op het inkopen, verkopen én reviseren van gebruikte elektrische fietsen,

De e-bikes zijn tot 60 procent goedkoper dan de nieuwprijs. De fietsen worden gewoon thuisbezorgd en kopers krijgen 1 jaar kwaliteitsgarantie op de accu, motor en elektronica.

Elektrische fietsen worden na het einde van hun productcyclus vaak weggedaan. Consumenten vertrouwen de kwaliteit van een tweedehands elektrische fiets vaak niet. De Nederlandse consument is bang om een elektrische fiets te kopen waarvan hij de motor of batterij niet heeft kunnen controleren.

De e-bikes ondergaan bij Upway na reparaties een strenge inspectie, waarbij de fiets op twintig verschillende punten wordt getest. De koper krijgt ook de gelegenheid om de fiets gedurende de eerste twee weken na aankoop terug te sturen. Daarnaast is er ook nog een garantie voor een periode van een jaar op de accu, motor of elektronica.

Upway is sinds november 2021 live en binnen zes maanden operationeel in vier markten: Frankrijk, Duitsland, België en vanaf juni in Nederland.

Recentelijk haalde Upway bij een investeringsronde 25 miljoen dollar op, met dat geld wil men op termijn ook de Amerikaanse markt op. Upway heeft voor 2022 een omzetprognose van tien miljoen euro en wil binnen vijf jaar marktleider in Europa en Noord-Amerika zijn.

vrijdag 17 juni 2022

Nieuw busstation Zuidplein in gebruik

Met het vernieuwde busstation heeft Hart van Zuid  weer een belangrijke stap gezet in het creëren van een bruisend centrum voor Rotterdam Zuid. Zuidplein is het derde OV-knooppunt van Rotterdam en een van de grootste busstations van Nederland.

De instaphaltes van het oude busstation waren verspreid en deels in het donker, onder de overkapping van het metrostation en winkelcentrum. Nu liggen alle 26 instaphaltes aan een centraal plein. Reizigers kunnen zo de juiste bushalte makkelijk vinden en de looproutes zijn korter.

De opening van het vernieuwde busstation werd samen met reizigers en omwonenden gevierd. Op en rond Zuidplein vonden feestelijke activiteiten plaats.

donderdag 16 juni 2022

Hernieuwde wachtruimte Station Zwolle

Woensdagochtend 15 juni openden burgemeester Peter Snijders, Maarten Haverkamp (NS regiodirecteur Noord Oost) en Astrid Bunt (Directeur Stations van ProRail) de nieuwe wachtruimte van NS Station Zwolle.

De nieuwe wachtruimte is onderdeel van het stationsgebouw en verbonden aan het groene voorplein. In het afgelopen jaar is de ruimte opnieuw geschilderd, heringericht en voorzien van reisinformatie.

Nieuw is de speciale plek voor een wisselgedicht. Het eerste gedicht is geschreven door dichteres Hedwig Selles en gaat over de wachtende reiziger. Hedwig Selles is cultuurwetenschapper en schrijver en woont in Zwolle.

De Bilt: omleidingen U-link 77

Door werkzaamheden in De Bilt moet U-link 77 van maandag 13 juni tot zondag 26 juni een omleiding rijden. In het weekend rijden we bovendien een andere omleiding dan doordeweeks.

De Blauwkapelseweg in De Bilt wordt opnieuw ingericht. Daardoor is deze weg twee weken afgesloten voor alle verkeer. In de weekends is bovendien de kruising met de Biltse Rading afgesloten.

U-link 77 rijdt in beide richtingen om via de Biltse Rading. Haltes Alfred Nobellaan, Hessenweg, Looydijk en Dr. Letteplein vervallen. Bij de kruising Biltse Rading/Blauwkapelseweg zijn tijdelijke haltes aangelegd. De halte Groenekanseweg richting Utrecht is verplaatst naar de overzijde van de kruising, in de richting van de rotonde.

woensdag 15 juni 2022

Brede coalitie aan kabinet: Gok niet met het OV

Gok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat is de oproep van een brede coalitie van opdrachtgevers, vervoerders, bonden,

Milieudefensie en Rover aan het kabinet met het oog op de behandeling van de Voorjaarsnota. In hun pamflet vragen zij het Rijk een financieel vangnet voor mochten de reizigersaantallen de komende jaren nog achterblijven.

Zonder een Rijksvangnet ontbreekt zekerheid en komen de dienstregelingen in het geding, schrijven de ondertekenaars. Dat betekent lijnen schrappen, minder vaak rijden of het vervallen van ritten in de avond en het weekend.

De coalitie waarschuwt voor een neerwaartse spiraal als zekerheid uitblijft en de reizigersinkomsten tegenvallen. Door noodgedwongen bezuinigingen laten reizigers dan het OV links liggen en pakken ze de auto vanwege het verslechterde OV-aanbod. Vervolgens moet nog verder afgeschaald worden. Volgens de ondertekenaars zou dat eeuwig zonde zijn nu de vervoerbedrijven bijna weer op eigen benen staan.

Met de hashtag #methetov vragen de ondertekenaars aandacht voor de bijdrage van het OV aan de samenleving. Miljoenen Nederlanders reizen dagelijks met het OV naar het werk, school en studie, vrienden en familie, zorg en andere voorzieningen. Een belangrijk deel van hen heeft geen alternatief. Goed OV draagt bij aan een samenleving met bereikbare voorzieningen, een maatschappij mensen kunnen meedoen en een sterke economie.

dinsdag 14 juni 2022

NS start proef met de Hulpkaart

NS is een proef gestart op Utrecht Centraal met de Hulpkaart. Kwetsbare reizigers kunnen door het tonen van de Hulpkaart laten zien wat zij nodig hebben en op die manier de juiste ondersteuning krijgen.

NS start het initiatief voor de proef in samenwerking met Steunpunt GGZ, VNG en MEE. MEE organiseerde ter voorbereiding meerdere bijeenkomsten voor NS-medewerkers van Veiligheid & Service.

Een paar dagen per week zal er een ervaringsdeskundige van Steunpunt GGZ op het station aanwezig zijn om een Hulpkaart op te stellen voor mensen die hier interesse in hebben.

De Hulpkaart is een opvouwbaar kaartje ter grootte van een bankpas. Hierop staat wie de contactpersoon is en wat mensen die de kaart zien wel of juist niet kunnen doen. Zo biedt de Hulpkaart de kaarthouder de mogelijkheid regie te houden in situaties waarin hij/zij zelf even geen woorden heeft, en geeft de Hulpkaart houvast aan mensen die een ander wel willen helpen, maar niet altijd weten hoe.

maandag 13 juni 2022

Geen treinverkeer tussen Oisterwijk en Boxtel door grote brand

Als gevolg van een uitslaande brand in een aanmaakblokjesfabriek in Oisterwijk is er geruime tijd geen treinverkeer mogelijk geweest tussen Oisterwijk en Boxtel. Nu rijden de treinen weer.

De brand brak vanmorgen uit. De brandweer moest de brandslangen over het spoor leggen waardoor er geen treinen konden rijden. Halverwege de middag werd het treinverkeer weer opgestart.

vrijdag 10 juni 2022

Proef met gras en bomen in fietsenstalling bij station Delft

 

Wie de komende periode de fietsenstalling van station Delft binnenrijdt, waant zich in een groen bos. Door middel van beeldprojecties en mét geluid op de hoofdroute lijkt het alsof je in een natuurlijke omgeving bent.

Met de beeldprojecties wil ProRail bereiken dat men in de fietsenstalling tempo mindert en daardoor meer oog heeft voor elkaar. Zo verbeteren we de gebruikerservaring. In de laatste fase van deze pilot wordt, na eerdere subtiele aanpassingen, nu een situatie gecreëerd die een grotere gedragsbeïnvloeding tot doel heeft.

De ondergrondse fietsenstalling bij station Delft is een van de weinige fietsenstallingen waar je fietsend doorheen mag. Via de fietsenstalling kun je makkelijk, zonder in te checken, de andere kant van het station bereiken, of je fiets snel en makkelijk parkeren voordat je op de trein stapt. Een naadloze aansluiting van het fietsnetwerk tot de trein dus.

donderdag 9 juni 2022

Fietsenstalling station Deurne is opgeleverd

In december 2021 startte de realisatie van 248 extra fietsparkeerplekken bij station Deurne. ProRail en de gemeente Deurne besloten om dit op drie verschillende locaties rondom het station te doen.

Na de opening van de eerste locatie in februari, zijn nu alle nieuwe fietsparkeerplekken opgeleverd.

Naast 248 nieuwe plekken om je fiets te parkeren, is ook het aantal kluizen uitgebreid van 88 naar 104 stuks en ook het aantal ‘buitenmodelfietsplekken’ is van 16 naar 40 gegaan. Dit zijn plekken voor fietsen met kinderzitjes, manden en brede banden.

woensdag 8 juni 2022

Qbuzz tekent bezwaar aan tegen gunning busconcessie IJssel-Vecht

Vervoerder Qbuzz tekent bezwaar aan tegen de gunning van de busconcessie IJssel-Vecht aan EBS.

Op 12 april maakten de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel bekend de gezamenlijke 13-jarige busconcessie te gunnen aan EBS. Het bezwaar van Qbuzz wordt in een juridische procedure behandeld. Ondertussen loopt de implementatie voor de busconcessie door.

De busconcessie gaat in december 2022 van start in het noordelijke deel van de Veluwe en Midden-Overijssel. Dit omvat onder meer het stadsvervoer in Apeldoorn en Zwolle. Vanaf december 2023 verzorgt de nieuwe vervoerder ook het OV in de regio IJsselmond en Lelystad.

maandag 6 juni 2022

NS reist met een treinsimulator van station naar station

NS reist de komende weken met een treinsimulator van station naar station. Op deze manier kan iedereen ervaren hoe het is om machinist te zijn en zelf de nieuwste Intercity te besturen.

De treinsimulator bootst de werkplek van de machinist zo realistisch mogelijk na. De bediening en knoppen zijn hetzelfde als die van de allernieuwste Intercity, genaamd ICNG. Dat staat voor Intercity Nieuwe Generatie. Deze trein gaat als eerste over de Hogesnelheidslijn rijden tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda.

De simulator reageert direct zodra de machinist vertrekt, remt of toetert. Op een groot scherm is het treintraject te zien waar de trein over rijdt.

De treinsimulator start op station Utrecht Centraal en bezoekt daarna de stations Arnhem Centraal, Alkmaar, Deventer, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal. Op elk station staat de treinsimulator een dag (van 10.00 tot en met 16.00 uur) en tourt daarna verder.

vrijdag 3 juni 2022

1 jaar nachttrein Wenen: meer dan 100.000 reizigers

Ongeveer een jaar geleden kwam de allereerste dagelijkse nachttrein vanuit Oostenrijk aan op Amsterdam Centraal. Na vijf jaar werd Nederland met deze Nightjet opnieuw aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen.

In het eerste jaar heeft NS al meer dan 100.000 reizigers mogen verwelkomen in de nachttrein Wenen/Innsbruck.

In iets minder dan 14 uur rijdt de Nightjet via Duitsland naar Oostenrijk. Reizigers kunnen opstappen in Amsterdam, Utrecht of Arnhem. Na een nacht slaap is het wakker worden in München, Innsbruck of Wenen. De nachttrein bestaat uit zes slaaprijtuigen en vier zitrijtuigen.

Er is keuze uit privé slaapkamers met badkamer, gedeelde slaapkamers met stapelbedden en lig- of zitplaatsen.

Tickets voor de nachttrein zijn verkrijgbaar op Nsinternational.nl en beschikbaar vanaf 29.90 euro voor een zitplaats en voor ligplaats vanaf 59.90 euro enkele reis vanaf Amsterdam naar Wenen/Innsbruck.

donderdag 2 juni 2022

Werkzaamheden tussen Geldermalsen en Tiel

ProRail werkt aan het spoor tussen Tiel en Geldermalsen en vernieuwt dwarsliggers op het spoor. Hierdoor rijden er van donderdagavond 2 juni 23.20 uur tot dinsdagochtend 7 juni geen treinen tussen Geldermalsen en Tiel. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen.

Tussen Tiel en Geldermalsen vervangt ProRail de houten dwarsliggers voor betonnen exemplaren. Ook worden twee overwegen vervangen. Als laatste krijgt het schouwpad onderhoud. Dit zijn paden langs het spoor die baanmedewerkers gebruiken om controles en inspecties uit te voeren.

Reizigers kunnen gebruik maken van bussen tussen Tiel en Geldermalsen. De bussen stoppen ook op Tiel Passewaaij. NS raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner of NS-app te raadplegen en rekening te houden met een langere reistijd. Reizigers worden door NS via verschillende communicatiemiddelen geïnformeerd, zoals vooraankondigingsborden op stations, via schermen in de trein, reisinfo-posters op stations, omroepberichten op de stations en in de trein en een e-mail aan vaste klanten.

woensdag 1 juni 2022

Werknemers HTM leggen 2 juni werk neer

Jarenlang toenemende werkdruk en een werkgever die na maandenlange cao-onderhandelingen een eindbod neerlegt dat geen recht doet aan de inzet van de werknemers. En die, ook in coronatijd, altijd klaarstaan voor hun werkgever en de reizigers. De werknemers van HTM zijn er naar eigen zeggen klaar mee en leggen donderdag 2 juni de hele dag het werk neer.

Naast 5 procent meer loon, koopkrachtbehoud en het verhogen van de loonschalen met 100 euro bruto per maand moet er een structurele oplossing komen voor de werkdruk.

HTM heeft jaren geleden een efficiencyslag doorgevoerd, met als gevolg dat met name de tram- en busbestuurders onder hoge tijdsdruk hun werk moeten doen.

De werknemers realiseren dat staken automatisch overlast voor publiek met zich meebrengt, maar wijzen daarbij ook naar de verantwoordelijkheid van de werkgever. Besloten is wel dat er, vooralsnog, niet gestaakt wordt tijdens de eindexamens van middelbare scholieren.