woensdag 31 augustus 2022

NS rijdt woensdag weer treinen

Woensdag 31 augustus voeren vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV de vijfde dag van de estafettestaking. Na de actie van dinsdag rijdt NS woensdag 31 augustus weer treinen, met uitzondering van Zuid- en Oost-Nederland. Er kan ook nu weer geen alternatief busvervoer worden ingezet.

Het actiegebied raakt een groot deel van Zuid- en Oost-Nederland. Om de dienstregeling in de rest van Nederland zo goed mogelijk te rijden, laat NS treinen stoppen en vertrekken tot de grenzen van het stakingsgebied, te weten de stations Rotterdam Centraal, Dordrecht, Utrecht Centraal, Geldermalsen, Driebergen-Zeist*, Amersfoort en Zwolle.

Daarnaast kunnen reizigers woensdagochtend nog hinder ondervinden van de gevolgen van de actie van vandaag, dinsdag 30 augustus, waarbij er in het hele land geen NS-treinen rijden. Mogelijk staan nog niet alle treinen op de juiste plek.

De internationale treinen rijden op woensdag 31 augustus. De treinen stoppen niet op de stations in de gebieden waar actie wordt gevoerd. Voor internationale reizigers betekent dit het volgende:

Thalys en Eurostar rijden normale dienstregeling, er zijn geen wijzigingen in de stops van deze treinen
De Intercity Berlijn stopt niet op de stations Apeldoorn, Deventer, Hengelo en Almelo
De ICE’s en Nightjet Zurich en Nightjet Wenen/Innsbruck stoppen niet op station ’s-Hertogenbosch en station Venlo. Vanwege werkzaamheden in Duitsland rijden deze treinen een andere route dan gebruikelijk: de treinen gaan vanaf
Amsterdam – Utrecht – ’s-Hertogenbosch - Venlo – naar Duitsland
De Intercity Brussel stopt niet in Breda
NS en haar internationale partners informeren de internationale reizigers over de impact van deze staking op hun reis. Ook de Internationale Reisplanner wordt aangepast.

‘Vrolijke begrafenis’ van geliefde Blauwe Tram

De Tempeliersstraat in Haarlem liep op 31 augustus 1957 vol met een gigantische mensenmassa. Vlaggen hingen halfstok, er werd een lijkrede uitgesproken en de politie had moeite om iedereen in toom te houden. Haarlem nam die zaterdagavond afscheid van de geliefde Blauwe Tram, die zijn laatste rit maakte.

Dit tot groot verdriet van veel inwoners van Haarlem, Amsterdam én Zandvoort. Want ook in die laatste twee plaatsen waren grote afscheidsfeesten voor ‘de blauwe’.

Al in 1899 reden de eerste elektrische trams tussen Haarlem en Zandvoort. Later werd de lijn verder doorgetrokken zodat er een rechtstreekse verbinding ontstond tot aan het Spui. De bijnaam kreeg de tram pas later, toen in 1924 tramstellen met de typisch blauwe kleur op het traject gingen rijden. Het traject werd niet alleen veel gebruikt door forenzen, maar ook door strandgangers die – filevrij – tot aan de kust zoefden.

De route Amsterdam – Haarlem – Zandvoort was onderdeel van een uitgebreid netwerk. Zo reden er ook ‘blauwe trams’ door de Bollenstreek richting Leiden en zelfs helemaal tot aan Scheveningen. Het netwerk werd geëxploiteerd door de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (NZH).

dinsdag 30 augustus 2022

10 jaar pontje Spaarneveer

Dinsdag 30 augustus 2022 viert de pont Spaarneveer haar tiende verjaardag. Dagelijks vaart ze honderden fietsers en voetgangers gratis over van Haarlem Zuid-West naar Schalkwijk en andersom.

Het Spaarneveer is een 11 meter lang elektrisch pontje. Al bijna 10 jaar lang vaart ze elke dag van het jaar en is alleen vrij op de Eerste Kerstdag.

Het Spaarneveer is een pont voor iedereen. Van wandelaars met hun hondjes tot toeristen en scholieren. Door de pont is de fietstijd stuk korter.

De geschiedenis gaat verder terug. Tot 1924 voer op dezelfde plek een roei/veerboot. Toen was de oversteek al erg populair. De pont werd in 1916 al meer dan 21.000 keer gebruikt, wat erg veel was voor die tijd.

maandag 29 augustus 2022

Geen NS-treinen op vierde stakingsdag

NS kan voor dinsdag geen treinen beloven. De acties zijn dan gericht op Midden-Nederland. Veel treinen rijden van, naar of door dit gebied. 

Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet.

Eerdere stakingsdagen heeft NS zich tot het uiterste ingespannen om een betrouwbare en verantwoorde dienstregeling te bieden rondom de stakingsgebieden.

Voor de aangekondigde staking van dinsdag zijn alle scenario’s op tafel geweest, 'maar we zien geen mogelijkheid om op een verantwoorde manier een dienstregeling te rijden'.

Derde stakingsdag voor treinverkeer

Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV hebben voor maandag 29 augustus een staking aangekondigd. Het is de derde actiedag van de aangekondigde estafettestaking.

Vandaag rijden er de hele dag vrijwel geen treinen in het grootste deel van de provincie Noord-Holland. Alternatief busvervoer is niet mogelijk.

Om de dienstregeling in de rest van Nederland zo goed mogelijk te rijden, rijden we treinen van en naar station Voorhout, Almere Oostvaarders, Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht Centraal.

Toch heeft deze staking ook gevolgen op het treinverkeer in de rest van het land.

Ook internationale treinreizigers ondervinden hinder van de staking. De Intercity tussen Brussel en Amsterdam - rijdt tussen Rotterdam en Brussel en rijdt minder vaak dan reizigers gewend zijn. De ICE naar Frankfurt rijdt drie keer vanuit Amsterdam. De IC Berlijn rijdt in Duitsland tot Bad Bentheim. De Nightjet vanuit Wenen rijdt niet verder dan Keulen en de Nightjet vanuit Zurich niet verder dan Frankfurt. Thalys en Eurostar rijden niet.

vrijdag 26 augustus 2022

NS adviseert alternatief vervoer naar ArenA-gebied op 3 september

Op 3 september, als NS grote groepen reizigers vervoert vanaf de F1 op Zandvoort, wordt er ook topdrukte verwacht in het Amsterdamse ArenA-gebied. De ArenA zit vol supporters voor de voetbalwedstrijd Ajax – Cambuur. Daarnaast zijn er uitverkochte concerten in Ziggo Dome (Kensington) en AFAS Live (Yade Lauren).

Vanwege de sterk aangepaste dienstregeling dit weekend is extra treinen rijden of extra stops maken niet mogelijk. NS kan daarom de veiligheid van reizigers op station Amsterdam Bijlmer ArenA niet waarborgen. Het verplaatsen van de wedstrijd Ajax - Cambuur naar een andere dag, een andere plek of een ander tijdstip, bleek niet mogelijk.

Daardoor zijn we helaas genoodzaakt vanaf circa 14.15 uur geen treinen meer te laten stoppen op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. NS roept alle fans op alternatief vervoer te zoeken naar het ArenA-gebied. Het gebied blijft wel bereikbaar met de metro’s van GVB.

De treindienst vanaf deze stations wordt vanaf 20.30 uur hervat.

Staking heeft vrijdag grote gevolgen op het spoor

Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV hebben voor vrijdag een staking aangekondigd. Deze staking houdt in dat er op vrijdag 26 augustus de hele dag geen NS-treinen rijden in het overgrote deel van de provincie Zuid-Holland.

Om de dienstregeling in de rest van Nederland zo goed mogelijk te rijden, laat NS treinen stoppen en vertrekken van de stations Alphen aan den Rijn, Hoofddorp, Gouda, Haarlem en Lage Zwaluwe. Toch heeft deze staking grote gevolgen op het treinvervoer. Het stakingsgebied speelt namelijk een belangrijke rol in onze dienstregeling en dat maakt dat ook in de rest van het land reizigers hinder ondervinden van de staking.

Dit betekent dat reizigers rekening moeten houden met langere reistijden en vaker overstappen. Thalys en Eurostar rijden volgens de normale dienstregeling. IC Brussel rijdt minder vaak, maar met gebruikelijke stop op Rotterdam Centraal.

donderdag 25 augustus 2022

Prorail: Investeringen in treinverkeer blijven nodig

ProRail heeft begrip voor het besluit van NS om minder treinen te laten rijden zoals deze week is aangekondigd. Grote investeringen in het spoor blijven evenwel onvermijdelijk.

ProRail verdeelt als spoorbeheerder jaarlijks de capaciteit. Nu NS heeft aangegeven dat er tien procent minder treinen gaan rijden volgend jaar, zal het bedrijf onderzoeken hoe zij de vrijgekomen ruimte op het spoor kan benutten voor andere vervoerders.

John Voppen, CEO van ProRail: 'Het spoor houdt onze samenleving en economie in beweging. We hebben stevige ambities voor het spoor, waarbij treinverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en de klimaatdoelstellingen. Dit is een enorme opgave waar we als gehele sector samen voor staan. Uit alle prognoses blijkt dat de bevolking de komende jaren met ruim een miljoen mensen zal toenemen. Dit betekent hoe dan ook een forse groei voor het goederen- en personenvervoer.”

De eerste focus moet volgens ProRail liggen op kwaliteit van bestaand spoor: beheer en onderhoud zijn noodzakelijk voor het op peil houden van de conditie en veiligheid van dat spoor. Naast de robuuste basis is het nodig dat we met innovaties en digitalisering nog meer uit het huidige spoornetwerk halen. Met de sector willen we toe naar nieuwe stappen.

Als tweede focus wil ProRail het netwerk klaar maken voor de groeiende vraag naar spoorcapaciteit. Zo werkt men aan een upgrade van het spoorsysteem, zoals aanpassingen in de energievoorziening en het stabiliseren van de ondergrond van het spoor.

Daarnaast adviseert ProRail ook meer werk te maken van reizigersspreiding. Dat kan bijvoorbeeld door prijsvariatie, om zo capaciteit beter over de dag (buiten de spits) en door de week heen te verdelen. Dit is een goed instrument om het mobiliteitssysteem nog beter te benutten. Zo kunnen we het openbaar vervoer efficiënter en effectiever inzetten.

woensdag 24 augustus 2022

Geen NS treinen in Noord Nederland

Vandaag rijden er geen treinen in Noord-Nederland, inclusief Friesland, Groningen, Drenthe en delen van Flevoland en Overijssel.

Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet. In de rest van het land verwacht NS zo veel als mogelijk de gebruikelijke dienstregeling te kunnen rijden. Dat is mogelijk door treinen te laten stoppen en vertrekken bij stations Almere Oostvaarders, ’t Harde en Olst.

NS spant zich in om een aantal treinen daar waar mogelijk te laten rijden van en naar Groningen en Leeuwarden.

In een verklaring laat NS weten: 'We begrijpen de zorgen van onze collega's over de financiële situatie en werk-privé balans heel goed. De waardering voor onze collega's in een voor ieder onzekere tijd willen we daarom graag terug laten komen in de nieuwe cao. Tegelijkertijd hebben we als bedrijf te maken met krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en achterblijvende reizigersaantallen. We zien voldoende aanknopingspunten om het gesprek te hervatten voor een goede cao voor onze collega's en praten hier graag over verder met de vakbonden.'

dinsdag 23 augustus 2022

Matig herstel NS in eerste helft 2022

NS had een matig herstel in het eerste halfjaar van 2022. Na het intrekken van de coronamaatregelen aan het einde van het eerste kwartaal, gingen steeds meer reizigers met de trein op pad.

Sinds juni ziet NS de groei van het aantal reizigers weer  afvlakken, waarmee men de eerste contouren van een nieuw reispatroon ziet ontstaan.

Het percentage reizigers ten opzichte van pre-corona blijft vooralsnog steken op ongeveer 82 procent.

Positieve uitzondering is de internationale reiziger. Reislust en de aandacht voor duurzaamheid zorgen ervoor dat die de trein weer volledig omarmd heeft en dat de reizigersaantallen sinds april al weer boven het niveau van 2019 zijn.

NS wil de dienstregeling voor dit najaar verder aanpassen, zodat deze beter uitvoerbaar is rekening houdend met het verwachte personeelstekort. NS verwacht richting einde van het jaar ongeveer 10% minder treinen ten opzichte van 2019 te gaan rijden.

Gezien de lagere reizigersaantallen is de impact hiervan op de zitplaatskans naar verwachting nu te overzien. Ook kan NS hiermee vooruitlopen op nieuwe reispatronen die sinds corona zijn ontstaan.

In 2023 kan dit percentage verder oplopen naar 13 tot 15 procent minder treinen in vergelijking met 2019.

ProRail beveiligt spoorwegovergang Boazum

Afgelopen weekend voerde ProRail werkzaamheden uit bij de spoorwegovergang aan de Singel in Boazum. Vorig jaar was er een ernstige aanrijding, waarbij twee personen om het leven kwamen. De spoorwegovergang is een van de openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in Fryslân die ProRail uiterlijk in 2023 aanpakt.

Vooral campinggasten van Nij Wybranda gebruiken de overgang in Boazum. Zo ook op 5 juni 2021, toen een echtpaar het spoor met hun auto overstak. Ze kwamen helaas in botsing met een trein en overleden ter plaatse.

Na het kampeerseizoen, in november, vlakt ProRail de weg bij de overgang in Boazum nog af. Zo kunnen caravans er ook soepeler overheen.

NS-stakingen: dit weten we nu

Woensdag beginnen estafettestakingen bij de NS. De vakbonden hebben vijf dagen aangekondigd waarop regionaal gestaakt gaat worden.

Officieel hebben de stakingen een regionaal karakter. Op woensdag 24 augustus gaat het om regio Noord (Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden), vrijdag 26 augustus regio West (Rotterdam, Den Haag), maandag 29 augustus regio Noordwest (regio Amsterdam), dinsdag 30 augustus regio Midden (regio Utrecht) en woensdag 31 augustus regio’s Zuid en Oost (Brabant, Limburg, regio Enschede en Arnhem/Nijmegen).

Details ontbreken nog en worden pas kort vooraf bekend gemaakt. Rover waarschuwt dat overlast groot is en dat er landelijke gevolgen zullen zijn. De NS-dienstregeling is immers zo gemaakt dat treinen het hele land door gaan, dat scheelt normaal overstappen. Daarnaast reizen machinisten en conducteurs kriskras door het land.

In de voorwaarden van NS is opgenomen dat je recht hebt op geld terug bij vertraging en een vergoeding van maximaal 25 euro voor ander vervoer wanneer er gestaakt wordt. Je moet dan wel aantonen dat je de reis echt zou gaan maken. Hoe dat moet en aan welke voorwaarden je exact moet voldoen en voor hoeveel dagen je maximaal de vergoeding krijgt, moet NS vandaag bekend maken.

Op sommige dagen zullen er ook minder internationale treinen rijden. Wanneer is nog niet te voorspellen. Je rechten zijn afhankelijk van je type ticket. Meer daarover vind je hier.

De staking is alleen bij NS. Stads- en streekbussen en regionale treinen van Connexxion, Qbuzz, Arriva en Keolis rijden wel.

maandag 22 augustus 2022

Staking NS Noord Nederland definitief

FNV, VVMC en CNV Vakmensen roepen collega’s bij NS met standplaats regio Noord op tot een 24-uursstaking op woensdag 24 augustus. De andere regio’s komen daarna.

De oproep geldt voor iedereen die een standplaats heeft die in de NSR-regio Noord valt.

Van 00.00 uur tot 23.59 uur: Instandhouding/NedTrain
Van 04.00 uur tot 04.00 uur: al het andere NS-personeel

Speciale NS-dienstregeling voor Formule 1

 

Over een paar weken gaat de tweede editie van de F1 Dutch Grand Prix (DGP) van start op het circuit van Zandvoort. Van 2 tot en met 4 september reizen racefans weer in groten getale naar Zandvoort, waarvan een aanzienlijk deel per trein.

Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee, elke dag vanaf circa 8.00 uur tot 22.00 uur.

Belangrijkste maatregelen:

Op donderdag, de avond voor het race-weekend, brengt NS de benodigde Sprinter-treinen vanuit het hele land naar Amsterdam en Zandvoort.
Van vrijdag tot en met zondag zet NS iedere dag ruim 300 collega’s extra in om racefans snel en veilig naar de Formule 1 races te brengen.
De treinen uit andere delen van het land richting Amsterdam worden verlengd.
Tussen Amsterdam en Zandvoort rijden Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen.
Op en rond de stations staan ook veel collega's paraat om reizigers te informeren, de weg te wijzen en alles in goede banen te leiden. Op de stations is de route voorzien van extra signing in de F1-sfeer. Zodat reizigers snel hun weg vinden.
Extra in- en uitcheckpalen zorgen ervoor dat reizigers zonder oponthoud het station in en uit kunnen.
NS en ProRail zorgen voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel. Vanuit veiligheid en doorstroming van het treinverkeer zijn alle overwegen afgesloten van Halfweg tot Zandvoort en gelden er omrijd-routes voor het wegverkeer.

vrijdag 19 augustus 2022

'OV-sector heeft redding nodig ipv stakingen'

Rover herhaalt de oproep aan NS en vakbonden om samen om tafel te gaan. Het zou hierbij om meer moeten gaan dan loonsverhogingen: de OV-sector heeft het financieel zwaar, draait op coronasteun en mist reizigers. Een gezonde toekomst voor de OV-sector is een gezamenlijke aangelegenheid.

Vanwege een CAO-conflict hebben de vakbonden voor volgende week een serie stakingsdagen aangekondigd bij NS. De stakingen zijn regionaal, te beginnen in regio Noord op woensdag 24 augustus. Rover vreest een grote, landelijke impact van de regionale acties.

Rover betreurt de ruzie tussen vakbonden en NS in een tijd waarin partijen beter kunnen samenwerken om het OV te herstellen.

Rover respecteert het stakingsrecht maar is teleurgesteld dat de vakbonden niet kiezen voor reizigersvriendelijke acties of acties waarbij de gevolgen voor de reiziger beperkt blijven. Als voorbeelden denkt Rover aan kortdurende stakingen of het vertraagd vertrekken van treinen. Op deze manier zou het voor de reiziger tenminste mogelijk blijven om voor noodzakelijke reizen op pad te gaan.

Vuelta in Utrecht: aangepaste dienstregeling op 19 en 20 augustus

De Ronde van Spanje, beter bekend als de Vuelta, doet op vrijdag 19 en zaterdag 20 augustus de stad Utrecht aan. U-OV rijdt die dagen een aangepaste dienstregeling.

Na twee jaar uitstel kan de grote Spaanse wielerronde dan toch in Nederland beginnen. De ‘proloog’ duurt drie dagen; de eerste twee dagen komt de Vuelta in Utrecht.

Vrijdag 19 augustus

Op de vrijdag vindt de ploegentijdrit plaats op een parcours dat een groot deel van Utrecht beslaat. Het parcours is tussen 15.00 uur en 22.00 uur afgesloten terrein. Binnen die periode rijden we een aangepaste dienstregeling. Veel lijnen rijden een alternatieve route, andere worden vervangen door een pendeldienst.

We proberen de buslijnen die nog wel rijden zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de tram of de trein. Houd er rekening mee dat het centrum van Utrecht niet per bus bereikbaar is, en het Centraal Station slechts zeer beperkt. Ook in de wijken Overvecht, Zuilen, Tolsteeg en Leidsche Rijn zullen we alternatieve routes moeten rijden.

Een greep uit de maatregelen:

Tram 20 en 21 rijden tot Utrecht CS Jaarbeursplein; tram 22 rijdt tussen Utrecht CS Centrumzijde en P+R Science Park.
Bussen vanuit Vianen en Nieuwegein rijden tot P+R Westraven, en bieden daar overstap op de tram naar Utrecht CS Jaarbeursplein.
Bussen vanuit Zeist rijden naar Science Park, en bieden daar overstap op de tram naar Utrecht CS Centrumzijde.
Bussen vanuit Overvecht-West en Maarssen-dorp rijden naar een halte in de buurt van station Utrecht Zuilen.
Bus 1, 2, 3, 4, 6, 8 en 28 rijden niet.
U-flex is niet te boeken van of naar de haltes Station Overvecht, Station Zuilen, Zamenhofdreef of Rubicondreef.
Sommige delen van de routes van bestaande buslijnen combineren we tot een nieuwe pendelbuslijn, die naar het dichtstbijzijnde NS-station rijdt.
De reisplanner is de snelste en makkelijkste manier om erachter te komen wat dit voor jouw specifieke reis betekent. Alle afwijkende routes en tijden voor vrijdag 19 augustus staan al in de planner.

Zaterdag 20 augustus

Op de zaterdag vindt een reguliere etappe plaats die start in ’s-Hertogenbosch en via de Utrechtse Heuvelrug en Utrecht-centrum naar de finish op het Science Park voert. Hoewel de impact op het openbaar vervoer kleiner is dan op de vrijdag, zullen diverse buslijnen in en om Utrecht alsnog een gedeelte van de dag een omleiding rijden.

Een greep uit de maatregelen:

U-link 50 komt de renners op meerdere delen van de route tussen Utrecht en Wageningen/Veenendaal tegen.
Bus 56 rijdt in de middag een omleiding tussen station Driebergen-Zeist en Cothen, en komt daardoor niet in Driebergen, Doorn en Langbroek.
Bus 34 en 56 rijden tussen Zeist en Amersfoort via de A28 en komen niet in Huis ter Heide en Soesterberg. De bussen stoppen dan wel bij halte P+R Soesterberg aan de A28.
Bussen aan de oostkant van Utrecht-stad krijgen eveneens met omleidingen te maken, zoals de bussen van en naar Zeist. We leiden deze om via Science Park. Trams 20 en 21 rijden speciaal op deze zaterdag tussen Utrecht CS en Science Park, zodat reizigers van en naar Zeist met een overstap alsnog Utrecht CS kunnen bereiken.
Verschillende buslijnen van Syntus Utrecht op de Heuvelrug zullen ook moeten omrijden.
Ook voor de zaterdag bevelen we het gebruik van de reisplanner aan. Net als voor de vrijdag zijn de omleidingen voor de zaterdag in onze planner verwerkt.

De Vuelta heeft ook invloed op de dienstregeling van Syntus Utrecht. Bekijk hier welke lijnen van Syntus gewijzigd zijn op 19 en 20 augustus.

donderdag 18 augustus 2022

Nieuwe knop Zet meldingen aan in NS app

In de NS-app is een nieuwe functie te vinden, de knop Zet meldingen aan. Met deze knop kunnen reizigers ervoor kiezen om pushberichten te ontvangen op het moment dat er iets verandert in hun treinreis. NS wil hiermee reizigers proactief informeren zodat zij makkelijk en snel relevante reisinformatie ontvangen over bijvoorbeeld een gewijzigd spoor of een vertraging.

NS is al langer bezig om de NS-app uit te bouwen tot een brede mobiliteitsapp. Zo kunnen reizigers hun reis van deur-tot-deur zoeken in de app. Sinds kort toont de NS-app ook het aantal beschikbare parkeerplekken op de P+R locatie bij het station en worden de elektrische deelscooters van Check aangeboden in de app.

Zet meldingen aan verschijnt in de nieuwste update van de NS-app en is beschikbaar voor zowel Android als iOS.

woensdag 17 augustus 2022

Personeel NS gaat volgende week staken

Personeel van NS legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk neer. Het gaat om estafettestakingen van 24 uur, die aankomende woensdag beginnen in de regio noord. In de daaropvolgende dagen zijn andere streken aan de beurt.

In de regio waar de acties plaatsvinden zullen geen treinen van de NS rijden, verwacht een woordvoerder van FNV.

De estafettestakingen duren tot 31 augustus.

Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een week later een landelijke staking.


Rover en TreinTramBus vragen compensatie Thalys-reizigers

Passagiers die deze zomer met de Thalys gestrand raakten, kregen niet waar zij recht op hebben. Dit schrijven reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International. De reizigersorganisaties vragen om een ruimhartige compensatie en maatregelen om herhaling te voorkomen.

Pech met de trein kan altijd voorkomen, vervolgens is het aan het vervoersbedrijf om gestrande reizigers verder te helpen. Dit gebeurde echter niet toen vorige maand meerdere Thalys-treinen tot stilstand kwamen. Inmiddels hebben meerdere reizigers zich bij Rover gemeld met de klacht dat zij zelf ander vervoer of hotelovernachtingen moesten regelen en betalen.

Rover en TreinTramBus wijzen Thalys op een morele plicht om alle kosten te vergoeden die gestrande reizigers hebben gemaakt. Ook vragen de organisaties om evaluatie en verbetering van maatregelen bij verstoringen. Zo zouden reizigers voortaan sneller uit de trein geëvacueerd moeten worden, zeker wanneer de airconditioning uitvalt bij extreme hitte en de veiligheid en gezondheid in de trein niet kan worden gewaarborgd. Rover en TreinTramBus zien graag dat de trein een beter alternatief wordt voor het vliegtuig en de auto, daarvoor is goede dienstverlening van groot belang.

dinsdag 16 augustus 2022

Vanwege spoedwerkzaamheden dinsdagavond geen treinen Amersfoort Centraal

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden  dinsdagavond 16 augustus vanaf 21.00 uur geen treinen. Vanwege onverwachte herstelwerkzaamheden - aan een veiligheidssysteem van de treinverkeersleiding - is treinverkeer die avond niet mogelijk. Het systeem valt momenteel veelvuldig uit, waardoor vervanging volgens spoorbeheerder ProRail noodzakelijk is.

Doordat busbedrijven aangeven onvoldoende bussen en chauffeurs te kunnen leveren, kan NS haar reizigers geen vervangend vervoer aanbieden.

De reparatie wordt in de nacht van dinsdag op woensdag afgerond. De verwachting is dat het treinverkeer woensdag volgens dienstregeling kan opstarten.

maandag 15 augustus 2022

HTM hervat de dienstregeling

Op maandag 22 augustus hervat HTM de jaardienst. Dat betekent dat de frequenties en vertrektijden van alle bussen en trams wijzigen.

Wijzigingen en werkzaamheden

Tram

Tram 2K (Kraayenstein-CS) en tram 34 (Den Haag Savornin Lohmanplein-Zoetermeer Lansingerland) gaan weer rijden.
Bus

Bus 21 en 28 krijgen een aangepaste route in het Statenkwartier door het afsluiten van de Statenlaan.
Bus 23 rijdt vanaf de hervatte jaardienst tussen Scheveningen Noord en Colijnplein. Het traject tussen Colijnplein en Kijkduin vervalt dan.
Bus 22 en 29 rijden een omleiding bij de Jan van Beersstraat, waar opnieuw moet worden geasfalteerd.

vrijdag 12 augustus 2022

NS start proef met inchecken betaalpas

NS start vandaag met het werven van deelnemers voor een proef waarmee treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle stations in Nederland waar NS rijdt. Dit kan ook met de digitale betaalpas op een mobiele telefoon of smartwatch. Aan de proef kan een beperkte groep reizigers deelnemen.

NS gaat in de periode van 15 t/m 22 augustus op zes stations reizigers uitnodigen om met de proef mee te doen. Het gaat om de stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, ’s-Hertogenbosch en Delft.

Tussen 10.00 uur en 19.00 uur staan hier teams klaar om reizigers te ontvangen, hun vragen te beantwoorden en hen aan te melden voor de proef. Reizigers kunnen zich alleen op deze locaties aanmelden.

Vanaf 29 augustus kunnen deze reizigers op alle NS-trajecten in het land reizen door in- en uit te checken met hun contactloze betaalpas of creditcard. Om dit mogelijk te maken zijn alle palen en poorten voorzien van nieuwe kaartlezers, met afbeelding van een OV-chipkaart én het contactloze betaallogo.

Deelnemers reizen zonder korting of abonnement. Zij betalen voor een tweede klas-vervoerbewijs, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de eerste klas reizen.

donderdag 11 augustus 2022

Kortere overstap in Sittard

De overstap voor reizigers van en naar Heerlen vanuit de richting Eindhoven is per direct verbeterd. Door een kapotgereden spoorbrug bij Sittard, moeten reizigers overstappen op station Sittard. Die aansluiting was niet altijd optimaal.

Na overleg tussen NS, Arriva en ProRail is het gelukt hier een oplossing voor te vinden. De treinen komen nu zoveel mogelijk op hetzelfde perron of een aangrenzend perron aan. Check voor vertrek de NS Reisplanner.

Op 15 juli reed een vrachtauto tegen een spoorbrug in Sittard waardoor de spoorbrug zodanig beschadigd werd dat nog maar één van de twee sporen die over de brug lopen, te gebruiken is. Daarom kunnen er tussen Roermond en Sittard minder treinen rijden omdat al het treinverkeer over één spoor moet. Dat veroorzaakte de aanpassing in de dienstregeling waardoor sommige reizigers hun aansluitingen misten. Door de aanpassing stopt de stoptrein van Arriva uit Kerkrade vanaf vandaag weer op het middenperron waardoor de korte aansluitingen op de Intercity van NS goed te halen is.

Reizigersvereniging Rover Limburg had geklaagd over de overstap. Na overleg is het nu dus gelukt om de overstaptijd voor sommige reizigers flink te verkorten. Voor andere reizigers is het overstappen makkelijker omdat ze bij het overstappen geen lange afstand meer hoeven te overbruggen op het station.

Hete dagen op het spoor

Het wordt heet. Ook op het spoor stijgt dan het kwik in snel tempo. Bij heet weer komen vaker verstoringen voor op het spoor. Die kunnen allerlei oorzaken hebben. Zo zijn er vaker bermbranden die de brandweer moet blussen. Of relaiskasten of computerruimtes raken oververhit. Daardoor treden sectiestoringen op, waarbij de systemen niet kunnen aangeven of er op een bepaald stuk baanvak wel of geen treinen rijden. Het gevolg is dat er daar geen treinen mogen rijden totdat de storing is opgelost.

Bij aanhoudend heet weer ontstaan ook vaker problemen bij spoorbruggen. Soms kunnen de beweegbare bruggen door uitzetting niet meer openen en sluiten. Ook mensen die vanaf spoorbruggen in het water springen, veroorzaken problemen voor het treinverkeer. Dat is levensgevaarlijk, zowel vanwege passerende treinen als de sprong naar beneden. De treinen mogen niet langsrijden totdat de mensen van de brug zijn gehaald.

Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. Door die warmte zet het spoor uit en vervolgens kan het buigen. Dat noemen we spoorspatting. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Gelukkig komt het relatief weinig voor. Om het tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Tijdens de aanleg van nieuw spoor wordt er ook al rekening met uitzetting gehouden.

woensdag 10 augustus 2022

VanMoof S3 Aluminium als limited edition

VanMoof heeft de S3 Aluminium aangekondigd, een speciale versie van de S3. Hij zal maar beperkt verkrijgbaar zijn en is gemaakt van ruw materiaal: aluminium.

Je krijgt dus niet de kenmerkende zwarte of grijsblauwe verf en hij is ook een paar honderd euro duurder.

De vernieuwing is alleen cosmetisch en omvat geen technische vernieuwingen. Door de kleurkeuze is er iets meer contrast is met de andere onderdelen die nog steeds in zwart zijn uitgevoerd.

dinsdag 9 augustus 2022

ProRail wil op 23 september starten met herstelwerkzaamheden brug Sittard

Een te hoge vrachtwagen reed op 15 juli tegen de brug aan de Doctor Nolenstraat in Sittard aan. Hierdoor raakte de spoorbrug ernstig beschadigd. Om de brug te herstellen, moet het spoor volledig buiten dienst zijn. Dit gebeurt naar verwachting tussen vrijdag 23 september 07.00 uur en maandagochtend 26 september 05.00 uur.

Door de botsing raakte een draagbalk van de hoofdconstructie ernstig beschadigd. Ook is het brug door de botsing een stukje omhoog gekomen, waardoor het spoor beschadigd is geraakt. Het spoor is sinds 15 juli buiten dienst. Er kan alleen nog op het nevenspoor gereden worden. Hierdoor is er minder treinverkeer mogelijk tussen Sittard en Roermond.

ProRail wil op 23 september starten met de herstelwerkzaamheden. Wij wachten nog op definitieve goedkeuring van ons voorstel. De buitendienststelling moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan vervoerders. In de aanloop naar 23 september verricht de aannemer al enkele voorbereidende werkzaamheden. Omdat er gewerkt wordt achter een zogenoemd safety fence hebben deze werkzaamheden geen invloed op het treinverkeer.

maandag 8 augustus 2022

OVpay stelt inchecken met betaalpas in openbaar vervoer uit

 

OVpay stelt de landelijke uitrol voor het inchecken met een pinpas, creditcard of aan een smartphone of wearable gekoppelde betaalpas in elk geval tot eind 2022 uit. Er zouden 'tegenslagen aan de techniekkant zijn.

In eerste instantie zou de incheckmogelijkheid met een betaalpas vanaf deze zomer voor iedereen in Nederland mogelijk zijn.

Ook het algehele ov-chipkaartsysteem van het bedrijf wordt uitgesteld: 'We voeren OVpay stap voor stap in. We werken er hard aan om te zorgen dat iedereen in 2023 overal kan in- en uitchecken met OVpay. (...) Pas als we zeker weten dat het werkt, gaan we het landelijk invoeren. Het moet goed en het moet betrouwbaar.'

vrijdag 5 augustus 2022

Geen treinen maar bussen op traject Weesp - Utrecht Overvecht/Baarn

Zondag 7 augustus tot en met woensdag 10 augustus werkt ProRail aan het spoor. Hierdoor is er op zondag 7 augustus geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht Overvecht – Weesp. Ook rijden er op dat moment geen treinen tussen Weesp – Baarn.

Vanaf maandag 8 augustus tot en met woensdag 10 augustus is er geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht Overvecht en Hilversum. NS zet gedurende de werkzaamheden vervangende bussen in.

Reizigers die vanaf Amersfoort via Weesp naar Amsterdam Centraal of Schiphol Airport reizen, kunnen reizen via station Duivendrecht.

ProRail voert verschillende werkzaamheden uit rondom station Hilversum. Zo worden bovenleidingen vernieuwd en wordt de busoverweg in Hilversum geasfalteerd. Ook wordt de NABO bij Maartensdijkseweg in Hilversum gesaneerd.

Het zijn één van de laatste klussen in reeks ten behoeve van Hoogfrequent Openbaar Vervoer (HOV). HOV in ’t Gooi is een samenwerking van meerdere partijen. Deze werkzaamheden zijn nodig om betere OV-verbindingen in ’t Gooi mogelijk te maken.

donderdag 4 augustus 2022

Geen treinverkeer van, naar en via Ede-Wageningen

Het station van Ede-Wageningen wordt vernieuwd. ProRail vervangt onder andere wissels, sporen, seinen en er wordt een nieuwe reizigerstunnel op de juiste plek geplaatst. Hierdoor is er van 7 augustus tot en met 30 augustus geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem Centraal en Driebergen-Zeist en tussen Ede-Wageningen en Barneveld Centrum.

NS en Connexxion zetten bussen in. Busbedrijven geven echter aan onvoldoende bussen te kunnen leveren, waarbij het tekort in de spits het grootst is.

Reizigers worden dringend geadviseerd om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen of een omreisroute te gebruiken. Zo wordt voorkomen dat reizigers in lange rijen voor bussen komen te staan.


NS zet bussen in:
-        Er rijden snelbussen tussen Arnhem Centraal en Driebergen-Zeist (t/m 30 augustus)
-        Er rijden snelbussen tussen Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Veenendaal de Klomp en Driebergen Zeist (t/m 30 augustus)
-        Er rijden bussen tussen Wolfheze en Ede Wageningen. Deze bussen rijden tot en met 1 september omdat het nieuwe perron bij Ede-Wageningen dan gereed is. Vanaf 2 september rijden de Sprinters weer.

Connexxion zet bussen in:
-        Er rijden stopbussen tussen Ede-Wageningen – Ede Centrum – Lunteren – Barneveld Zuid – Barneveld Centrum (t/m 30 augustus)
-        Er rijden snelbussen tussen Ede-Wageningen en Barneveld Centrum (22 t/m 26 en 29 en 30 augustus)

woensdag 3 augustus 2022

Bijna 22.000 Belgische treinen geschrapt in eerste jaarhelft

Tussen begin januari en eind juni werden op het Belgische spoornet 21.856 treinen geschrapt, het hoogste cijfer in vijf jaar.

Een kleine 8200 ritten daarvan vielen volledig weg, 13.600 andere voor een deel van de geplande treinreis.

Dat blijkt uit een data-­analyse van De Tijd en L'Echo op basis van openbare cijfers van spoorwegnetbeheerder Infrabel.

Komt er in de tweede helft van dit jaar geen beterschap, dan dreigt het record van 2016, gekenmerkt door een grote  vakbondsactie in mei en juni, verpulverd te worden.

dinsdag 2 augustus 2022

Veiliger en sneller fietsen door slimme lussen

Twaalf kruispunten in Zuid-Holland krijgen binnenkort slimme detectielussen in het fietspad. De provincie zet deze lussen in op drukke kruispunten om de veiligheid van fietsers te verbeteren en om ervoor te zorgen dat ze lekker kunnen doorfietsen.

Een detectielus in het asfalt is een maatregel die ervoor zorgt dat een verkeerslicht de fietser ‘opmerkt’. De nieuwe, slimme detectielus is richtingsgevoelig en ‘weet’ ruim van te voren dat een fietser het kruispunt nadert, waardoor het verkeerslicht sneller op groen springt. Of wat langer groen blijft, als er nog een volgende fietser nadert.

De fietser hoeft zo niet of minder lang te wachten totdat hij het kruispunt kan oversteken. Door deze innovatie toe te passen wordt het veiliger op het kruispunt en kan de fietsers fijn doortrappen, vrijwel zonder dat het andere verkeer hier hinder van ondervindt.

De slimme detectielussen worden in de zomer van 2022 gelegd. Er komen lussen bij fietsoversteekplaatsen met de N208 bij Lisse, de N444 bij Sassenheim, de N492 bij Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet en de N206 in Zoeterwoude en Leiden. Waar de N206 de N447 kruist in Leiden, komt een thermische camera die fietsers in de fietstunnel detecteert en vanuit dat signaal de verkeerslichten tipt dat er een fietser in aantocht is. Bij de fietsoversteekplaats met de N213 bij Naaldwijk komen niet alleen detectielussen, ook worden de fietsverkeerslichten voorzien van een wachttijdvoorspeller. Als fietsers dan toch moeten wachten, weten ze precies hoe lang en kiezen ze er minder snel voor toch door rood te rijden.

maandag 1 augustus 2022

Koppeling ticketingsystemen maakt combitickets voor oversteek Westerschelde mogelijk

Wie met de veerdienst de Westerschelde oversteekt, kan voortaan ook direct voor populaire bestemmingen in de regio tickets kopen.

Passagiers kunnen bovendien hun tickets voor de oversteek eenvoudiger online kopen, met kortingen tot wel 40 procent. Dat is mogelijk door API-koppelingen tussen bestaande ticketingsystemen van Westerschelde Ferry en samenwerkingspartners in en rondom de aanmeerplaatsen Vlissingen en Breskens.

Westerschelde Ferry, dat tussen Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren jaarlijks circa 600.000 passagiers vervoert, gaat daartoe een meerjarige samenwerking aan met Ticketcounter. Dat verzorgt sinds deze maand op dit traject de gehele online kaartverkoop, evenals de toegangskassa’s in de beide vertrekterminals, alsmede de koppelingen met én integratie van de samenwerkingspartners.