vrijdag 30 september 2022

Alternatief vervoer naar ArenA-gebied op 1 oktober

Op 1 oktober speelt Ajax in de Johan Cruijf Arena (55.000 bezoekers) en vindt er ook een concert plaats in Ziggo Dome (15.000). Tegelijkertijd is slechts 1 spoor tussen Amsterdam en Utrecht beschikbaar vanwege werkzaamheden. Hierdoor is er geen treincapaciteit beschikbaar voor de bezoekers.

Daarom heeft NS moeten besluiten om van 16.00 uur tot het einde van de dag geen treinen te laten stoppen op station Amsterdam Bijlmer ArenA. NS neemt de maatregel met pijn in het hart om te voorkomen dat er zeer onveilige situaties ontstaan. NS is inmiddels met de partners in het ArenA-gebied in gesprek om te kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Vanwege de werkzaamheden kan NS 2 in plaats van 8 treinen per uur/richting op het traject Utrecht-Amsterdam Bijlmer ArenA-Amsterdam Zuid-Schiphol Airport. Binnen een paar uur tijd op de late avond willen circa tienduizend reizigers met de trein terug naar huis. Daar is vanwege het beperkte treinverkeer en het late tijdstip geen capaciteit voor en dan zouden we niet kunnen garanderen dat we iedereen nog thuis kunnen brengen. Zonder ingrijpen leidt dit tot zeer onveilige situaties voor onze reizigers en collega’s in de treinen en op de stations. 

donderdag 29 september 2022

Modernste fietsenstalling van Nederland geopend bij station Almere Centrum

De grote fietsenstalling bij station Almere Centrum aan de Landdrostdreef is open. Naast dat deze nieuwe fietsenstalling open, licht en ruim is, is het ook de modernste fietsenstalling van het land.

In deze stalling staan namelijk 50 OV-fietsen die zijn voorzien van het nieuwe slot – te openen met je OV-chipkaart! - en daarnaast kunnen reizigers gemakkelijk in-en uitchecken met een fietstag.

De stalling biedt in totaal plek voor zo’n 2750 fietsen. Reizigers zien op digitale borden eenvoudig waar zij nog een vrije plek voor hun fiets kunnen vinden.

Reizigers die hun fiets willen parkeren kunnen met een zogenoemde fietstag meteen doorlopen. De nieuwe in- en uitcheckzone herkent namelijk automatisch de fietstag (die is gekoppeld aan de OV-chipkaart). Reizigers met een abonnement of stallen op rekening krijgen gratis een fietstag. Deze tag wordt door de servicemedewerkers in de stalling op het voorframe van de fiets bevestigd. Reizigers kunnen ook via een scherm bij de in- en uitcheckzone met hun OV-chipkaart inchecken.

Reizigers kunnen hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen. De stalling wordt permanent bewaakt en is open van een kwartier voor vertrek van de eerste trein tot een kwartier na aankomst van de laatste trein.

woensdag 28 september 2022

'Boeken internationale treinreis veel te ingewikkeld'

Het uitstippelen van een internationale treinreis is vaak enorm omslachtig. Europese spoorwegen richten zich vooral op binnenlandse reizen en werken onvoldoende samen met andere landen. De Europese consumentenorganisatie BEUC pleit daarom voor consumentvriendelijker, beter en betaalbaar treinverkeer. Ook namens de Consumentenbond.
is
Het vergelijken en boeken van een internationaal treinkaartje een ingewikkelde opgave. Daarom pleiten BEUC en de Consumentenbond voor de uitwisseling van dienstregelingen en prijzen. Zodat consumenten hun Europese treinreizen op één plek kunnen boeken en betalen.

Ook willen de consumentenorganisaties een verbetering van de rechten van treinpassagiers. Bij vliegreizen zijn passagiers de hele reis beschermd. Maar dit geldt niet voor treinreizigers.

Zodra er bij treinreizen meerdere vervoerders betrokken zijn, hebben treinreizigers weinig bescherming bij een vertraging, gemiste overstap of annulering. Bij een internationale treinreis is dit al gauw het geval. Ten slotte zouden overheden de inzet van nachttreinen makkelijker moeten maken zodat de trein een aantrekkelijk alternatief wordt voor vliegen.

dinsdag 27 september 2022

Nieuwe OV-chipkaart wordt goedkoper

Reizigers gaan in 2023 minder betalen voor de aanschaf van een nieuwe OV-chipkaart. De kosten voor het betaalmiddel worden voortaan deels in de ritprijs verwerkt.

De aanschafkosten van 7,50 euro voor een OV-chipkaart is Rover en veel reizigers altijd een doorn in het oog geweest. Vooral voor mensen die niet veel reizen, is deze prijs een flinke drempel.

Met de komst van een nieuwe OV-chipkaart, OV-pas, gaat dit veranderen: de nieuwe kaart gaat 6 euro kosten voor een plastic pasje, reizigers die genoeg hebben aan een digitale variant betalen 3 euro. Daarnaast gaat de algemene ritprijs met 0,44 procent omhoog.

Met de nieuwe rekenwijze wordt een advies van Rover gevolgd: de reiziger gaat nu meer betalen naar gebruik in plaats van meteen bij aanschaf. Wel vindt Rover dat 6 euro voor het plastic pasje nog steeds veel geld is/

Ook zou Rover graag zien dat het systeem flexibeler wordt. De gebruiker moet straks kiezen tussen een plastic pasje of gebruik van de app en zit dan aan deze keuze vast. Wat Rover betreft zouden reizigers die voor 6 euro het pasje kopen ook de keuze moeten hebben om desgewenst eens te reizen met alleen de app of in te checken met een smartwatch.

maandag 26 september 2022

Solaris levert 10 nieuwe trolleybussen voor Rijnlijn

De grotendeels bestaande buslijn tussen Arnhem en Wageningen wordt sterk verbeterd in een snelle en comfortabele busverbinding tussen Arnhem-Wageningen-Ede en station Ede-Wageningen.

Het bijzondere van deze trolleybussen is dat ze ook zonder bovenleiding kunnen rijden. Tijdens het rijden slaan ze stroom op onder de bovenleiding. Hermes heeft al 2 van dit soort bussen rijden op het Arnhemse stadsnet. Daar komen er dankzij deze bestelling nog eens 10 bij.

Naar verwachting levert Solaris de bussen in het voorjaar van 2024. Vanaf een nog te bepalen datum gaan ze dan rijden op de Rijnlijn, te beginnen tussen Arnhem en Wageningen.

vrijdag 23 september 2022

Roetz lanceert e-bike 'voor het leven'

Het Nederlandse fietsbedrijf Roetz introduceert haar nieuwste e-bike innovatie: Roetz Life. Geboren vanuit haar missie om het afvalprobleem te verkleinen boog Roetz zich over het design van een minder vervuilende elektrische fiets. Dat leverde een e-bike op die door het gebruik van een modulair en aanpasbaar ontwerp, hoogwaardige materialen en een slimme technologie ontworpen is om een leven lang mee te gaan. De Roetz Life is vanaf nu beschikbaar voor pre-order.  

Het in Amsterdam gevestigde fietsenmerk maakt sinds 2011 designfietsen gemaakt van weesfietsen. Door het aanbieden van duurzame alternatieven voor een van de meest gebruikte vervoersmiddelen wil Roetz het almaar groeiende afvalprobleem samen met haar klanten te lijf gaan. Nu de e-bike het fietslandschap heeft betreden om niet meer weg te gaan voelde het bedrijf zich genoodzaakt met een duurzaam alternatief te komen.

De oprichters geloven er heilig in dat een duurzame toekomst alleen mogelijk is als producenten verantwoordelijkheid nemen voor de volledige keten van een product. Zorgvuldig omgaan met mensen en materiaal staat voor het bedrijf centraal. Naast een zeer grondige selectie van grotendeels in Nederland en Europa geproduceerde materialen worden alle fietsen in hun eigen sociale fabriek in Amsterdam, de Fair Factory, gebouwd.

Ook bevat de nieuwe Roetz Life een monitoringssysteem dat vroegtijdig reparatie behoeften signaleert en daarover proactief een bericht stuurt naar de gebruiker om zo de levenscyclus van de materialen te verlengen. Kapotte onderdelen worden door een monteur aan huis gerepareerd of vervangen en gaan indien nodig mee terug naar de Fair Factory om klaargestoomd te worden voor een volgend leven.

donderdag 22 september 2022

In 2024 in minder dan zes uur naar Berlijn

Reizigers kunnen vanaf 2024 in minder dan zes uur met de trein naar Berlijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen aan versnelling van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

Door gefaseerde aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.

De reis tussen Amsterdam en Berlijn duurt vanaf dan 5 uur en 50 minuten. De dienstregeling met deze verkorte reistijd gaat in op 10 december 2023.

Eind 2021 bleek dat grootschalige aanpassingen aan de infrastructuur niet klaar konden zijn voor de december 2023. Zonder maatregelen zou een slechtere verbinding ontstaan. Door betrokken partijen is afgelopen periode onderzocht hoe met tijdelijke en gefaseerde maatregelen versnelling toch mogelijk is. En dat is gelukt.

Door tijdelijke aanpassingen op station Oldenzaal, monitoring op een deel van het traject en de inzet van multicourante treinen is het mogelijk om in december 2023 te versnellen. Ondertussen doet ProRail verder onderzoek naar aanvullende maatregelen, waarmee de dienstregeling robuuster wordt.

woensdag 21 september 2022

Ingang station Nijmegen via Tunnelweg definitief dicht

De ingang van station Nijmegen aan de Tunnelweg, die het afgelopen jaar bij wijze van proef in de spitsuren open was, gaat per 1 oktober definitief dicht. NS, ProRail en gemeente Nijmegen hebben besloten de proef niet voort te zetten.

De ingang werd in april 2021 afgesloten vanwege veiligheidsredenen en om overlast tegen te gaan. Eerder genomen maatregelen zoals extra verlichting, gericht cameratoezicht en inzet van medewerkers Veiligheid & Service hadden niet het gewenste effect.

De afsluiting van de tunnel leidde tot een wezenlijke afname van zwartrijden en geweldsincidenten op het station.

De afsluiting werd door een deel van de inwoners van Nijmegen-West als een bezwaar ervaren. Om hen tegemoet te komen werd dit voorjaar met de betrokken partijen afgesproken bij wijze van pilot de tunnelingang tijdens de spitsuren op werkdagen te openen. Tijdens deze openingstijden was er op kosten van de gemeente Nijmegen een beveiliger aanwezig.

De pilot met beperkte openstelling  is de afgelopen tijd door de betrokken partijen uitgebreid geëvalueerd. Conclusies hiervan zijn dat de openstelling niet heeft geleid tot toename van overlast of veiligheidsproblemen in vergelijking met de periode toen de ingang volledig afgesloten was.

dinsdag 20 september 2022

Gratis OV voor 66-plussers met een krappe beurs van start

Vanaf maandag 19 september start de proef Gratis OV voor 66 plus in provincie Utrecht. Mensen boven de 66 met een laag inkomen, komen vanaf dan in aanmerking voor het Gratis OV abonnement.

Met dit abonnement is het mogelijk om in de gehele provincie Utrecht gratis gebruik te maken van de bus, tram, buurtbus en flex diensten van U-OV en Syntus Utrecht. Reizigers kunnen doordeweeks na 09.00 uur reizen en in het weekend en op feestdagen de hele dag.

Ouderen die de leeftijd van 66 jaar hebben bereikt, wonen in de provincie Utrecht en niet meer te besteden hebben dan 17.700 euro per jaar, kunnen vanaf 19 september gebruik maken van dit aanbod. Iedereen die met een inkomstenverklaring van de belastingdienst kan aantonen te voldoen aan deze voorwaarden en zich heeft aangemeld, ontvangt een gratis ov-abonnement dat op hun persoonlijke OV chipkaart wordt geladen. De proef met gratis OV loopt tot 9 december 2023.

Het gratis OV abonnement kunnen ze op de website www.gratisreizenouderen.nl  externe link aanvragen. Hier staat uitgelegd welke stappen mensen moeten nemen om het abonnement aan te vragen. Wanneer mensen niet op internet kunnen of hulp nodig hebben bij de aanvraag kunnen ze naar de bibliotheek waar een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) aanwezig is. Het overzicht met deelnemende bibliotheken staat ook op de website. Er zijn folders met uitleg beschikbaar bij bibliotheken en de servicewinkels van U-OV op Utrecht CS en Syntus Utrecht op Amersfoort station.

Het initiatief voor deze actie komt uit het coalitieakkoord van de provincie Utrecht, waarin een proef met gratis regionaal openbaar vervoer is aangekondigd. Deze is bedoeld om ouderen met een krappe beurs meer bewegingsvrijheid te geven en kansen om sociale contacten aan te knopen.

maandag 19 september 2022

Gratis met tram van 19 september tot 2 oktober

Reizigers hebben de afgelopen twee jaar regelmatig overlast gehad door werkzaamheden waardoor de tram niet reed. Daarom biedt provincie Utrecht reizigers gratis reizen op alle trams van U-OV, gedurende twee weken, van 19 september tot 2 oktober 2022.

Vanaf de zomer kan zonder overstap met de tram vanuit Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park gereisd worden. In de avond en in het weekend rijdt de tram door naar Utrecht Centraal Centrumzijde en doordeweeks helemaal naar P+R Science Park.

In- en uitchecken is tijdens de actieperiode niet nodig. U kunt kosteloos in- en uitstappen op alle tramlijnen:

Tram 20: Nieuwegein-Zuid - Utrecht CS - Utrecht Science Park

Tram 21: IJsselstein-Zuid - Utrecht CS - Utrecht Science Park

Tram 22: Utrecht CS - Utrecht Science Park

Voor abonnementhouders is er tijdens de actieperiode één gratis Provincie Dal Dagkaart (ter waarde van 10,30 euro) beschikbaar. Voor u zelf of om cadeau te doen. Met deze kaart reist u een hele dag in 2022 door de provincie met de bussen en trams van Syntus Utrecht en U-OV. Vraag de kaart aan bij U-OV.

Op de twee P+R locaties Westraven en Utrecht Science Park geldt in de twee weken een korting voor iedereen die daar parkeert. Deze korting geldt normaal gesproken alleen voor reizigers die een tramkaartje kopen, maar nu dat niet hoeft geldt de korting dus voor iedereen die daar parkeert.

vrijdag 16 september 2022

Reizigers van en naar Zwolle treffen volle treinen

Reizigers tussen de Randstad en Zwolle melden vele volle treinen bij het meldpunt Volletreinen.nl van Reizigersvereniging Rover. Daarnaast staan treinen tussen Den Haag en Schiphol en tussen Arnhem en Utrecht in de top 3. Rover roept de NS op om de treinen langer te maken.

Zeker nog tot het begin van volgende maand blijft de Hanzelijn gestremd voor reizigers. Een hoogspanningskabel die op het spoor viel heeft enorme schade aangebracht. Daardoor moeten reizigers tussen Noord-Nederland en Zwolle omreizen via Amersfoort Centraal.

Tussen Zwolle en Amersfoort Centraal zet NS echter niet de maximale treinlengte in. Treinen lijken zelfs korter dan vorig jaar toen de Hanzelijn nog wel gebruikt kon worden.

Ook op veel andere trajecten treffen reizigers volle treinen. Rover roept reizigers op alle volle treinen te melden via www.volletreinen.nl. Op die manieren houden we NS samen scherp.

donderdag 15 september 2022

Veerpont over Calandkanaal

Vanaf 19 september vaart over het Calandkanaal een veerpont om scholieren en ander langzaam verkeer veilig en snel te vervoeren. De veerpont wordt tijdelijk ingezet ter compensatie van de Calandbrug, die sinds mei niet meer te gebruiken is voor snel- en langzaam verkeer.

Vanaf het moment dat bekend werd dat de Calandbrug zeker tot de kerst dicht blijft voor het wegverkeer is door ProRail, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam hard gewerkt om een goed alternatief te vinden.

De pont gaat varen tussen de oostzijde van het Calandkanaal vanaf de Noordzeeweg en aan de westzijde vanaf de Neckarweg. Langzaam verkeer, zoals voetgangers, brommers en fietsen kunnen hier gebruik van maken. Het meevaren met de veerpont is kosteloos voor de gebruikers.

De pont zal op werkdagen gaan varen tussen 06:00 en 19:00 uur. Naar verwachting zal de pont een aantal keer per uur op en neer varen en er kunnen ongeveer 30 mensen per keer mee. Zodra de veerpont vaart wordt bekeken aan hoeveel afvaarten per uur behoefte is en of dit te realiseren is. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het overige scheepvaartverkeer.

woensdag 14 september 2022

Zuid-Holland gaat al haar OV-haltes opknappen

Om Zuid-Holland ook in de toekomst bereikbaar te houden investeert de provincie in toegankelijk, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer. De haltes zijn vaak het startpunt van de reis en vormen een visitekaartje voor het OV.

Het opwaarderen van de haltes is onderdeel van een provinciebrede aanpak om de bereikbaarheid te verbeteren. De netwerken voor auto’s, openbaar vervoer en fiets zijn op veel plekken nog gescheiden.

Zuid-Holland wil deze verschillende vormen van vervoer beter op elkaar laten aansluiten. Zo ontstaan meer haltes en knooppunten met snelle, frequente en comfortabele verbindingen naar allerlei bestemmingen. De reiziger kan er gemakkelijk overstappen en heeft zo dagelijks meer keuze voor de beste reisoptie.

Hoe meer mensen van een halte gebruik maken, hoe beter de voorzieningen kunnen zijn. Iedere halte moet voldoen aan de basiseisen: een herkenbare haltepaal, een toegankelijke halte met gelijkvloerse instap en ribbeltegels en goede openbare verlichting rond de halte. Veruit de meeste haltes hebben de standaardvoorzieningen zoals een abri, fietsenstalling en digitaal reisinformatiebord. We onderzoeken welke R-net haltes en drukke knooppunten uitgebreide voorzieningen krijgen zoals fietskluizen, een watertappunt, reparatiezuilen voor fietsen of oplaadpunten voor elektrische fietsen.

dinsdag 13 september 2022

ProRail en NS zoeken oplossing voor grote drukte in stationstunnel Zwolle

Veel studenten reizen met de trein naar Zwolle en komen in de ochtend tegelijk aan op het station. Dit leidt op twee korte momenten tot een te grote drukte in de stationstunnel.

ProRail en NS proberen samen met andere partijen hier oplossingen voor te bedenken.

De tunnel is in de maanden september en oktober op zijn drukst. Na aankomst van de treinen ‘s morgens om 08:15 en 08:45 uur is het gedurende vier minuten vol in de tunnel. Dan ontstaan er langere wachtrijen dan normaal voor de poortjes.

ProRail en NS voeren tijdelijke maatregelen in om de drukte te kunnen beheersen. Zo zijn beide organisaties in gesprek met het Zwolse onderwijs om te kijken of lesroosters beter afgestemd kunnen worden op het openbaar vervoer zodat studenten niet meer allemaal tegelijk aankomen. Ook krijgen studenten die een trein eerder nemen gratis koffie aangeboden.

Samen met studenten van de Landstede MBO-opleiding Veilig & Beschermd kijken ProRail en NS naar andere mogelijkheden en nieuwe oplossingen. Een andere maatregel die genomen wordt is een aanpassing in de poortjes op zo’n manier dat inkomende reizigers aan de zuidzijde hun eigen poortjes hebben. Dit ontlast de overige poortjes en helpt de doorstroom te verbeteren. Daarnaast zijn er hosts die reizigers de weg wijzen naar de juiste poortjes.

zondag 11 september 2022

NS stakingen van de baan

Spoorvervoerder NS en de vakbonden hebben dit weekend overeenstemming bereikt na langdurige en moeizame cao-onderhandelingen. De aangekondigde stakingen voor deze week zijn daarmee opgeschort. De vakbonden moeten het bereikte resultaat nog wel voorleggen aan de leden.

Voor de komende week stonden er opnieuw regionale estafettestakingen gepland. Dinsdag zou het gaan om de standplaatsen Arnhem, Breda, Den Bosch, Deventer, Ede-Wageningen, Eindhoven, Enschede, Heerlen, Hengelo, Maastricht, Nijmegen, Roosendaal, Sittard, Venlo, Vlissingen, Zutphen en Berkel-Enschot; Groningen, Leeuwarden, Zwolle Lelystad, Onnen.

Donderdag zou er worden gestaakt op de standplaatsen Amersfoort (inclusief Opleidingscentrum en Bokkeduinen), Gouda, Hoofddorp, Utrecht (inclusief Catherijnetoren, Laag Catherijne, LvP en OCCR).

vrijdag 9 september 2022

Gerestaureerde perronkappen te bewonderen op station Harlingen

Arriva, ProRail en NS grijpen Open Monumentendag aan om het publiek de gerestaureerde perronkappen van het monumentale station in Harlingen te tonen. Op 10 september tussen 11.00 en 16.00 uur is het station open voor bezoekers. Naast een gratis kopje koffie en informatie is er ook twee keer een lezing over het station en de restauratie door Jitse de Hoogh (restauratie architect bij Arcadis).

Station Harlingen is in 1863 gebouwd en heeft een monumentale status. De perronkappen op het station staan er al bijna 160 jaar. In de loop der tijd zijn de kappen aangepast en is het uiterlijk veranderd. Tijdens de restauratie door De Boer & De Groot civiele werken b.v. uit Harlingen zijn de perronkappen teruggebracht naar hun originele uitstraling.

Bij het restauratieproces is rekening gehouden met duurzaamheid en de eisen van de huidige tijd. De kap heeft een zinken dakbedekking gekregen. Zink is een duurzaam en onderhoudsvriendelijk bouwmateriaal.

De lezing van Jitse de Hoogh gaat over de restauratie van de perronkappen. Arcadis was in opdracht van ProRail verantwoordelijk voor het ontwerp van de restauratie, het kleurontwerp en de realisatie daarvan. De lezing vindt plaats om 11.00 uur en om 12.30 uur.

donderdag 8 september 2022

Centraal Beheer start als eerste verzekeraar met pilot e-bikes bij autoreparatie

Een leenauto mee als je auto wordt gerepareerd bij schade, is een veel gebruikte dienst bij de autoverzekering van Centraal Beheer. Om hier een duurzaam alternatief voor te bieden, onderzoekt de verzekeraar de komende acht maanden of Nederlanders liever een e-bike lenen als hun auto gerepareerd wordt.

Vanaf 1 september start men een pilot bij verschillende schadeherstellers verspreid door Nederland.

ABS Autoherstel Pijnaker uit Aalsmeer is één van de herstelbedrijven die meedoet aan de pilot. Eigenaar Paul Pijnaker: 'Wij zijn erg blij met deze pilot. We zien de vraag onder klanten naar een leenfiets steeds meer toenemen. Deze ontwikkeling past goed bij ons: we zijn al jaren bezig met verduurzaming. Niet alleen in ons pand, maar ook door te werken met nieuwe duurzame technieken en materialen, zoals lak. Bij reparaties recyclen we zo veel mogelijk bestaande materialen.'

woensdag 7 september 2022

Landelijk geen NS treinen tijdens staking

Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV hebben stakingen aangekondigd voor vrijdag 9 september. De acties zijn weliswaar regionaal, maar het actiegebied is nu groter en treinen rijden door heel Nederland.

Daarom heeft NS besloten in heel Nederland geen treinen te laten rijden.

NS heeft de vakbonden afgelopen dinsdag een nieuw bod heeft gedaan en hen uitgenodigd om het gesprek hierover te hervatten. De vakbonden hebben deze uitnodiging inmiddels geaccepteerd.

Ook voor dinsdag 13 en donderdag 15 september hebben de vakbonden acties aangekondigd. Op dinsdag 13 september betreft het opnieuw meerdere grotere regio’s, voor donderdag 15 september staan acties gepland in Midden-Nederland, het hart van ons bedrijf. Ook voor deze dagen verwachten we dat de regionale stakingen grote impact zullen hebben op het NS treinverkeer in heel Nederland.

Deze maand nog geen treinen tussen Dronten en Lelystad


Tot maandag 3 oktober rijden er geen treinen tussen Lelystad en Dronten door een defecte bovenleiding.

Na de stroomstoring van afgelopen vrijdag moet er langs en boven het spoor veel worden hersteld.

In de tussentijd zet NS bussen in op het traject, acht bussen per uur.

Vier bussen vertrekken vanuit Dronten en vier vanuit Lelystad. Buiten de spits rijden er vier bussen per uur, twee uit Dronten en twee uit Lelystad.

maandag 5 september 2022

NS-personeel gaat opnieuw staken

Medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan opnieuw staken. De eerste stakingsdag is aanstaande vrijdag in de regio Noordwest en West. De week daarop is er een staking op dinsdag 13 september in de regio’s Oost, Zuid en Noord en donderdag 15 september in de regio Midden.

Mocht NS na deze tweede stakingsronde nog steeds niet op de cao-eisen reageren, ‘dan volgen er landelijke stakingen’, zo zeggen de bonden.

De afgelopen twee weken hield het NS-personeel al een estafettestaking van vijf dagen voor een nieuwe, betere arbeidsovereenkomst.

Een van de eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen de bonden een eenmalige uitkering van 600 euro.

Volgende stap aanschaf nieuwe dubbeldekkers

NS heeft via een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF S.A. aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.

Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). CAF S.A. scoorde van de vier partijen het beste op de combinatie van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere zijn meegewogen de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en support na aflevering.

De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Zolang deze termijn loopt, kan NS geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.

Hierna start NS de onderhandelingen met CAF S.A. om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de dubbeldekkers te komen. Nadat dit contract eind dit jaar is getekend, start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen dubbeldekkers gaan op termijn een deel van de huidige dubbeldekkers van NS vervangen (DDZ) en moeten vanaf 2028 gaan rijden.

zaterdag 3 september 2022

Dit weekend verstoord treinverkeer in Flevoland

Kortsluiting heeft grote schade aangericht aan de infrastructuur van het spoor in Flevoland. Een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT is vrijdag 2 september rond 15.00 uur op de bovenleiding beland in de buurt van Swifterbant. ProRail onderzoekt momenteel de precieze omvang van de schade. Het hele weekend rijden er geen treinen tussen Lelystad en Dronten.

De schade is het gevolg van het incident bij netbeheerder TenneT. In de middag ontstond daar kortsluiting, waardoor ook het treinverkeer stil kwam te liggen. Eén trein is gestrand als gevolg van de stroomproblemen. Deze trein is door incidentenbestrijders van ProRail geëvacueerd, waarna de 350 reizigers hun reis met de bus voortgezet hebben.

Het incident heeft ervoor gezorgd dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door onze systemen is gegaan. Hierdoor zijn kabels en schakelaars doorgebrand. In zowel een onderstation als schakelstation is er veel schade aan apparatuur.

Er is nog geen prognose van de reparatietijd.

vrijdag 2 september 2022

Fietsonderdoorgang Leiden-West vanaf 1 september open

Vanaf donderdag 1 september kunnen fietsers ter hoogte van Leiden-West ongehinderd onder de A44 en de op- en afritten doorfietsen. Dit is gunstig voor recreanten die vanuit Leiden naar de kust willen of juist vanuit Katwijk richting Leiden, maar zeker ook voor de forenzen die op de fiets van en naar hun werk rijden.

Met deze onderdoorgang is een wens van gemeente Leiden gerealiseerd. De fietsverbinding is in opdracht van de provincie Zuid-Holland door aannemer Comol5 uitgevoerd.

Aan de kant van Leiden sluit de fietsonderdoorgang aan op het fietspad langs de Plesmanlaan, wat voor een snelle verbinding zorgt met Leiden-centrum. Aan de kant van Katwijk is de fietsonderdoorgang verbonden met het fietspad over de Torenvlietbrug, waar fietsers hun weg kunnen vervolgen via de huidige route richting Valkenburg of Stevenshof.

Bij het ontwerp van de fietsonderdoorgang is rekening gehouden met de sociale veiligheid. Zo zijn er geen donkere hoeken en is er een ruime doorkijk door de verbinding gemaakt. Ook is een van de wanden over een langere lengte lager gemaakt, zodat gebruikers eroverheen kunnen kijken en het naastgelegen groen kunnen zien. Onder de A44 is het dek “open” gelaten tussen de rijbanen, zodat hier daglicht is.

donderdag 1 september 2022

Landelijke stakingsdag streekvervoer

O

Op vrijdag 16 september wordt in het hele land gestaakt in het streekvervoer. Die dag zullen daardoor streekbussen en -treinen uitvallen. Bovendien zijn er in de aanloop naar de landelijke stakingsdag regionale stakingen. Die zijn van dinsdag 6 september tot en met vrijdag 9 september.

De stakingen zijn een vervolg op de estafettestakingen die voor de zomer door het hele land gehouden zijn. Medewerkers van de regionale vervoerbedrijven willen een betere cao, waarvoor eerder in een ultimatum de eisen werden neergelegd.

Afgelopen jaren is door corona, personeelstekort en de jaarlijkse, reguliere afschaling naar schatting zo’n dertig procent van de ritten verdwenen.

De verschraling van het streekvervoer is vooral op het platteland een steeds groter wordend probleem. ‘Streekvervoerbedrijven laten verliesgevende lijnen in de buitengebieden los en ruilen die in voor steeds meer drukbezette lijnen in de Randstad. Maar openbaar vervoer zou niet om zoveel mogelijk winsten moeten draaien, het is voor veel mensen een basisbehoefte. Er moet een kentering komen in het systeem wat we nu hebben. In plaats van winst gedreven, moet het weer service gedreven worden’, aldus Van Der Gaag.

De stakingen in de regio beginnen dinsdag 6 september in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland. Woensdag 7 september wordt er gestaakt in Noord-Holland en Utrecht en donderdag 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De laatste regionale staking is op vrijdag 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.