maandag 31 oktober 2022

NS snijdt opnieuw fors in dienstregeling

NS snijdt opnieuw fors in de dienstregeling in verband met de aanhoudende personeelstekorten.

Vanaf 7 november rijden er op een aantal trajecten minder treinen.

De aanpassingen aan de dienstregeling treffen een groot deel van het land. Zo zijn er in de daluren en op vrijdagen minder intercity's op de traject Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal en op de routes Schagen-Alkmaar en Alkmaar-Haarlem.

Ook het aantal sprinters wordt teruggebracht. Dat gebeurt onder meer op de trajecten Dordrecht-Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal-Leiden Centraal, Oss-'s-Hertogenbosch en Den Haag Centraal-Gouda Goverwelle. Ook tussen Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist en Harderwijk en Amersfoort Centraal rijden minder sprinters.

Werkgevers streekvervoer krijgen tot 11 december

Werkgevers in het streekvervoer krijgen tot 11 december de tijd om met garanties te komen voor een eerlijke en goede cao. Als dat niet gebeurt, komt er vanaf 12 december een vierdaagse staking. Dat heeft FNV de werkgevers laten weten.

De handreiking naar de werkgevers wordt gedaan na een landelijke, driedaagse staking. Zeventig procent van de FNV-leden in het streekvervoer legden het werk neer.

De werknemers in het streekvervoer, buschauffeurs, machinisten en verkeersleiders, staakten voor een hoger loon, minder werkdruk en een aanpak voor het personeelstekort. De medewerkers staat volgens de vakbond het water aan de lippen met de gestegen prijzen, dat moet gecompenseerd worden met een loonstijging. Door het personeelstekort ligt er een enorme druk op het personeel, waardoor het gemiddelde ziekteverzuim inmiddels is gestegen tot 20 procent. De werkgevers sturen op zo laag mogelijke loonkosten en zo groot mogelijke flexibiliteit van de medewerkers, maar dat is niet langer houdbaar.

vrijdag 28 oktober 2022

Alle stadsbussen van Tilburg volgend jaar elektrisch

De provincie Noord-Brabant en Arriva vervangen het komende jaar de huidige dieselbussen in de stadsdienst door elektrische. De Tilburgse stadsdienst wordt hiermee volledig emmissievrij per september 2023.

De streeklijnen blijven vooralsnog wel rijden met dieselbussen. Deze zijn naar verwachting in december van 2026 emmissievrij.  

In andere steden is gebleken alleen inwoners voordeel hebben bij elektrische bussen. Ook reizigers in een elektrische bus ervaren meer comfort. De bussen (geproduceerd door VDL) zijn voorzien van een volledig lage vloer en hebben meer open ruimte, zodat ze toegankelijker zijn voor mindervalide gebruikers en reizigers met een buggy of rollator. 

donderdag 27 oktober 2022

Werkzaamheden Leiden – Den Haag: geen treinen

Van donderdag 27 oktober tot en met zondag 30 oktober werkt ProRail aan het spoor tussen Leiden en Den Haag. Daardoor rijden er geen treinen tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal/Den Haag HS en Den Haag Centraal – Den Haag HS. NS zet bussen in.

Tijdens de werkzaamheden zijn NS-medewerkers op de stations aanwezig om eventuele vragen van reizigers te beantwoorden.

NS zet bussen in tussen 27 en 30 oktober:
- Stopbussen Leiden Centraal – Den Haag Centraal
- Stopbussen Den Haag Centraal – Den Haag HS
- Nachtnetbus Leiden Centraal – Den Haag HS

Omdat de bussen niet bij station Den Haag Laan van NOI kunnen stoppen, kunnen reizigers daar gebruikmaken van de metro van/naar Den Haag Centraal.


woensdag 26 oktober 2022

Nieuw OV-Hub Transferium De Punt

De provincie Drenthe heeft plannen om bij de afslag Eelde/Glimmen een nieuwe OV- Hub aan te leggen. Deze nieuwe Hub wordt een OV-knooppunt voor snelle busverbindingen en een locatie waar je over kunt stappen naar andere (duurzame) vervoersvormen. Ook komt er een nieuwe verkeersveilige aansluiting op de A28 bij Eelde.

In de loop der jaren zijn er in de omgeving uiteenlopende beelden ontstaan over wat het plan inhoudt. De provincie Drenthe organiseert daarom op 25 en 27 oktober samen met de gemeente Tynaarlo twee informatiebijeenkomsten.

Het plan voor het transferium kent een lange aanloop. In 2018 en 2019 heeft het bestemmingsplan ter inzage gelegen. De planologische procedure kon door de gemeente Tynaarlo niet worden afgerond. Voor de aanlegfase had de provincie ruimte gereserveerd in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Na de uitspraak van de Raad van State inzake de PAS (2019) was er niet langer zicht op een vergunning en kon het bestemmingsplan niet worden vastgesteld. Sindsdien zijn de (natuur)onderzoeken geactualiseerd en is met een bouwteam onderzocht hoe het transferium stikstofvrij kan worden uitgevoerd (2021).

Foto Hardscarf - Eigen werk 

dinsdag 25 oktober 2022

Grote zorgen over weggeven bestemmingen Berlijn, Londen en Parijs aan de markt

NS heeft grote zorgen over het voornemen om vanaf 2025 de hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs aan de markt weg te geven.

Internationale treinreizigers zijn hiervan de dupe. Vanaf dat moment zijn zij de zekerheid en het gemak van deze internationale verbindingen kwijt.

De enige garantie die internationale treinreizigers hebben op vaste, snelle en frequente verbindingen naar Europese steden zijn goede afspraken in de concessie. Ik maak me ernstige zorgen dat mensen opnieuw in het vliegtuig stappen wanneer internationale treinverbindingen op deze manier aan kwaliteit inboeten.

Zeker is in ieder geval dat marktwerking zich slecht verhoudt tot het halen van gewenste maatschappelijke doelen, zoals we momenteel in meerdere sectoren zien. Feitelijk wordt hier een oer-Nederlands bedrijf ten gunste van buitenlandse staatsbedrijven gepasseerd omdat Brussel dat wil. De opbrengsten van deze lijnen, die voorheen naar de Nederlandse reiziger gingen, verdwijnen daarmee ook het naar het buitenland.

Het voornemen staat in het Programma van Eisen voor de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet, dat maandagavond door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer is gestuurd.

NS stelt daarnaast in een eerste reactie op het Programma van Eisen voor om - met de reiziger in gedachten - rust te creëren en nu niet opnieuw onderzoek te doen naar marktordening. Het ministerie houdt de optie open om ook binnenlandse lijnen weg te geven aan de markt. Zo’n commercieel avontuur is niet in het belang van de reiziger en staat haaks waar het wat ons betreft om gaat: het met een samenhangend hoofdrailnet met rechtstreekse verbindingen realiseren van belangrijke maatschappelijke doelen. Daarnaast houdt NS bij dit Programma van Eisen zorgen over de betaalbaarheid van de trein en het investeren in infrastructuur.

NS wil een betaalbaar treinkaartje voor de reiziger. Voor corona had NS geen andere inkomsten dan reizigersopbrengsten, maar de afgelopen jaren hebben we een beschikbaarheidsvergoeding ontvangen. Vanwege nog altijd achterblijvende reizigersaantallen en gestegen inflatie verwachten we - zeker in het begin van de komende concessieperiode – dat een vorm van subsidie noodzakelijk blijft om de trein voor iedereen betaalbaar te houden.

maandag 24 oktober 2022

10 jaar reizen met de zekerheid van R-net

R-net viert het 10-jarige jubileum samen met een omvangrijke groep dagelijkse reizigers.

R-net is ontstaan vanuit de Zuidtangent, een netwerk van snelle busbanen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam. Het idee van hoogwaardig openbaar vervoer sloeg al snel aan, waardoor meer regio’s de mogelijkheden zagen. De grijs-rode huisstijl bleef behouden. De naam veranderde in R-net.

De komende jaren komen er nog meer lijnen bij. Het doel is om in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, hoogwaardige openbaar vervoer te laten rijden.

Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De mobiliteit moet meegroeien zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast.

Bij grootschalige nieuwe woningbouwprojecten in de Randstad is een R-net verbinding vaak een voorwaarde voordat er een schop de grond in gaat. Voor de wijk Valkenhorst in Katwijk wordt een aparte busbaan met 2 nieuwe haltes toegevoegd aan de bestaande R-net lijn tussen Leiden en Katwijk. Het dorp Lisserbroek in de gemeente Haarlemmermeer wordt de komende 20 jaar ongeveer 3 keer zo groot met de ontwikkeling van 3.500 woningen in de wijken Lisserbroek Noord en Binnenturfspoor. De verbinding met Lisse, aan de overkant van de Ringvaart, is belangrijk omdat inwoners daar bijvoorbeeld werken, sporten of naar school gaan. De bestaande HOV-lijn tussen Noordwijk en Schiphol krijgt de komende jaren een nieuwe route langs Lisserbroek met eigen busbanen en een brug over de Ringvaart tussen Lisserbroek en Lisse.

vrijdag 21 oktober 2022

Nieuwe aanpassingen in de dienstregeling NS

NS pastt de dienstregeliong aan. Reizigers krijgen nu te vaak te maken met uitvallende treinen als gevolg van personeelstekort.

Op meerdere trajecten rijden minder treinen in de daluren overdag en op vrijdag de hele dag;
Er rijden minder treinen in de spits.

Om de extra drukte op te vangen, rijdt NS vanaf begin oktober met extra lange treinen tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Rotterdam, Schiphol en Arnhem. Ook rijden er extra treinen tussen Amersfoort Centraal en Zwolle.

Het volledige overzicht van alle wijzigingen is hier te vinden. 

Rover wil dat de staatssecretaris in actie komt in het openbaar vervoer, nu reizigers overal te maken krijgen met ingekrompen dienstregelingen. Bij NS komt daar nog eens bij dat er onnodig te korte treinen rijden, schrijft Rover in een brief aan het Ministerie van IenW.

Rover vraagt om stevig de regie te nemen in het hele OV, omdat reizigers overal te maken krijgen met problemen door ingekrompen dienstregelingen. Rover stelt voor een taskforce op te richten die komt met noodmaatregelen zoals beter afgestemde dienstregelingen zodat de hinder voor reizigers afneemt. Ook zou deze taskforce met plannen voor de langere termijn moeten komen om de reiziger perspectief te bieden. Het problemen samen oplossen is beter dan dat elke vervoerder het wiel opnieuw gaat uitvinden.

Rover maakt zich vooral zorgen om de NS-plannen om volgend jaar flink in de dienstregeling te snijden, terwijl er nu al veel klachten zijn over overvolle treinen. Het meldpunt volle treinen van Rover draait overuren en krijgt meer meldingen te verwerken dan voor de coronacrisis, terwijl tegelijk nog niet alle reizigers zijn teruggekeerd.

Werkzaamheden aan het spoor tussen Eindhoven Centraal en Venlo

Van zondag 23 oktober tot en met dinsdag 1 november werkt ProRail aan het spoor tussen Eindhoven Centraal en Venlo. Als gevolg van deze werkzaamheden rijden er op zondag 23 oktober tot 10:00 uur geen treinen van, naar en via Eindhoven Centraal. Daarnaast is er geen treinverkeer tussen Eindhoven Centraal en Venlo van zondag 23 oktober en dinsdag 1 november.  

Tijdens deze werkzaamheden wordt onder andere de ballast van het spoor vervangen, de spoorstaven en dwarsliggers, de bovenleiding en de treinbeveiliging. Daarnaast vinden op een aantal stations perronwerkzaamheden plaats. Regelmatig onderhoud is belangrijk voor betrouwbaar treinverkeer nu en in de toekomst. Hierdoor blijft het spoor in goede conditie en kunnen reizigers blijven rekenen op een veilige en betrouwbare treinrit.   

Gevolgen voor de treinreis 

Zondag 23 oktober rijden er tot 10.00 uur geen treinen van, naar en via Eindhoven Centraal. Er worden stop- en snelbussen ingezet.  

- stopbussen Eindhoven Centraal – Eindhoven Strijp-S- Best-Boxtel 

- stopbussen Eindhoven Centraal – Geldrop – Heeze – Maarheeze – Weert  

- snelbussen Eindhoven Centraal – Boxtel 

- snelbussen Eindhoven Centraal – Tilburg 

- snelbussen Eindhoven Centraal – Weert 

Na 10.00 uur rijden de treinen van, naar en via Eindhoven weer de normale dienstregeling (m.u.v. richting Venlo).

Zondag 23 oktober tot en met dinsdag 1 november rijden er geen treinen tussen Eindhoven Centraal en Venlo. Er rijden snelbussen tussen:  

- Eindhoven Centraal – Venlo 

- Eindhoven Centraal – Helmond – Deurne  

- Venlo – Blerick – Horst-Sevenum – Helmond 

Tussen Helmond Brandevoort, Helmond ’t Hout, Helmond en Helmond Brouwhuis kunnen reizigers gebruik maken van een taxibusje. 

Er is geen rechtstreekse busverbinding vanuit Blerick, Horst- Sevenum, Helmond Brandevoort, Helmond  ‘t Hout, en Helmond Brouwhuis naar Eindhoven Centraal. Reizigers kunnen overstappen van bus op bus. 


donderdag 20 oktober 2022

Eerste publieke vlucht XPENG AEROHT flying car

Op de GITEX Global-beurs heeft XPENG AEROHT onlangs de eerste publieke demo gegeven van de X2, een vliegende ‘auto’. Het vervoermiddel is in staat twee personen te vervoeren (200kg) en weegt zelf 560kg. Het kan met een snelheid van 130km/uur vliegen en houdt dat 35 min.vol. De X2 heeft acht rotors en hetzelfde aantal motoren.

woensdag 19 oktober 2022

Nieuwe dienstregeling per 11 december voor Achterhoek en Rivierenland

Naast de in 2022 verbeterde treinverbindingen naar Deventer, komt er een extra (bus) mogelijkheid naar Deventer. Lijn 57 (Deventer-Laren) gaat doorrijden naar Lochem en Borculo. Hierdoor ontstaat er een overstapvrije verbinding van Deventer naar Lochem en Borculo. Deze overstapvrije verbinding ontstaat ook voor de kernen Epse en Laren.

De scholengemeenschappen in Lochem en Deventer zijn hiermee beter bereikbaar. Lijn 57 en 58 rijden allebei een keer per uur. Met elkaar vormen ze een busverbinding tussen Lochem en Borculo die 2 keer per uur rijdt. De huidige lijnen 23, 52, 58, 81 en 852 behouden de huidige route en aansluitingen. Deze verandering is mede naar aanleiding van vragen van de gemeenten Borculo en Lochem en van reizigers over het opheffen van lijn 56 in 2022.

De eerste trein vanuit Arnhem naar Tiel rijdt nu om 6.38 uur. Reizigers uit de Betuwe kunnen daardoor nu niet eerder dan om 08.00 uur in ’s Hertogenbosch zijn voor studie of werk.

Om dezelfde reden wijzigt de een keer per uur verbinding in de avond tussen Zutphen en Winterswijk in een twee keer per uur verbinding. Hierdoor is de reis naar Apeldoorn en verder de randstad sneller en gemakkelijker. Deze verbinding verbeterde eerder dit jaar. De trein Apeldoorn-Winterswijk rijdt als sneldienst, waardoor er geen overstap nodig is op Zutphen. Dit scheelt 20 minuten reistijd.  

dinsdag 18 oktober 2022

Geen treinen van en naar Zeeland door botsing

Op een overweg aan de Marconilaan in Bergen op Zoom is maandag een trein tegen een stilstaande, lege stadsbus gereden. 

De botsing heeft voor een ravage gezorgd, maar er waren gelukkig geen gewonden. 

De spooraannemer heeft de schade in kaart gebracht en een eerst prognose gedeeld. De verwachting is dat de herstelwerkzaamheden zeker drie dagen gaan duren. Al die dagen kunnen er geen treinen worden gereden van en naar Zeeland.

De NS zet de komende dagen snelbussen in tussen Roosendaal, Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke. Ook rijden er stopbussen tussen Roosendaal, Bergen op Zoom, Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke.

maandag 17 oktober 2022

Buschauffeurs streekvervoer leggen werk neer

Buschauffeurs in het streekvervoer leggen 19, 20 en 21 oktober het werk neer. Ze eisen van hun werkgever een fatsoenlijke cao en ze voeren actie tegen de afbraak van het openbaar vervoer.

De stakingen volgen op eerdere stakingen en een grote landelijk manifestatie van vorige maand. Daarin gaven de chauffeurs de werkgevers vijf weken de tijd om weer om tafel te gaan zitten. ‘

De chauffeurs willen een loonsverhoging ter compensatie van de prijsstijgingen van 10 procent en een koopkrachtverbetering van 100 euro. Daarnaast moeten de werkdruk en het personeelstekort aangepakt worden. Zo moet een generatiepact ingevoerd worden, waardoor 63-plussers minder kunnen gaan werken met behoud van 80 procent van het salaris en 100 procent pensioenopbouw.

Om de eisen kracht bij te zetten, gaan buschauffeurs in drie provincies (Noord-Brabant, Utrecht en Zuid-Holland) naar het Provinciehuis om een petitie aan te bieden. 

Beperkt tot geen treinverkeer van, naar en via Amsterdam Sloterdijk

Van dinsdag 18 oktober 21.00 uur tot en met zondag 23 oktober werkt ProRail aan het spoor. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem.

Daarnaast is er vanaf zaterdag 21:00 uur beperkt tot geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Amsterdam Sloterdijk.

Ook rijdt het internationale treinverkeer anders: zo rijden de IC Brussel en Eurostar van/naar Rotterdam Centraal en rijdt de Thalys van/naar Schiphol Airport. Reizigers tussen Amsterdam Sloterdijk en Leiden Centraal raden we aan om via Schiphol Airport te reizen. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. Plan je reis tijdig in de NS-app of op ns.nl. NS zet vervangend busvervoer in.

Zondag 23 oktober
Op zondag zijn de volgende omreisroutes mogelijk:  

Reizigers tussen Hoofddorp/Schiphol Airport en Amsterdam Centraal reizen van 05.15 tot 07:15 naar station Amsterdam Bijlmer ArenA en stappen daar met het NS vervoersbewijs over op de metro naar Amsterdam Centraal. Van 07:15 tot 17:00 kunnen reizigers tussen Hoofddorp/Schiphol Airport en Amsterdam Centraal reizen naar Amsterdam Zuid en daar met het NS vervoersbewijs overstappen op de metro.
Reizigers vanaf Alkmaar/Hoorn/Zaandam naar Amsterdam Centraal reizen tot 9.00 met een vervangende bus. Tussen 09:00 en 17:00 kunnen reizigers naar Amsterdam Centraal via Amsterdam Lelylaan en stappen daar over op de metro.
Reizigers vanaf Alkmaar/Hoorn/Zaandam richting Utrecht/Amersfoort/Lelystad kunnen tussen 09:00 en 17:00 omreizen via Schiphol Airport.
Werkzaamheden ProRail
ProRail vervangt tijdens deze periode spoorstraven en saneert het emplacement bij Halfweg. Ook voert ProRail werkzaamheden uit aan het perron wat zorgt voor een betere spreiding van reizigers bij de (rol-)trappen en liften.  

Deze werkzaamheden zijn onderdeel van PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.

vrijdag 14 oktober 2022

Werk aan het spoor en nieuw perron in Tilburg

ProRail is eind september gestart met aanpassingen van het spoor bij Station Tilburg, station Universiteit en daartussen. Met de aanpassingen kan een groeiend aantal reizigers van de stations in Tilburg gebruik blijven maken.

Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is de bouw van een vierde perron op station Tilburg. Deze komt aan de kant van het Burgemeester Stekelenburgplein. Bij de aanleg van de stationspassage is al rekening gehouden met dit nieuwe perron, waardoor de overlast beperkt is. De werkzaamheden vinden plaats van september 2022 tot en met najaar 2023.

Er zijn twee periodes, in juli en augustus 2023, dat er minder of geen treinen rijden. Dan wordt het vierde perron afgemaakt en zijn er op meerdere plekken op het spoor werkzaamheden.

Op station Universiteit worden de perrons aangepast. Er komt meer ruimte en nieuw meubilair voor reizigers. Daarnaast zijn er werkzaamheden aan het spoor, zoals de aanpassing van bovenleidingen en seinen en wissels.

Sinds 2013 wordt er gewerkt om Tilburg goed bereikbaar te houden per spoor. Met de bouw van het vierde perron nadert het einde van de grootschalige vernieuwing van het stationsgebied. In 2015 werd het monumentale ‘kroepoekdak’ opgeknapt en kreeg het station een nieuwe onderdoorgang die de Spoorzone met het centrum verbind. De bushalte en de openbare ruimte werden vernieuwd en vorig jaar zijn er twee nieuwe fietsenstallingen in gebruik genomen.

donderdag 13 oktober 2022

Rover: overlast NS onacceptabel

De treinreiziger krijgt volgend jaar onnodig veel overlast te verduren, stelt Rover in een kritisch advies op de dienstregelingsplannen van NS voor 2023. Samen met de andere consumentenorganisaties schrijft Rover dat NS veel meer kan doen om de problemen door personeelsgebrek op te lossen en te makkelijk kiest voor het schrappen van treinen.

NS wil in 2023 fors snijden in het treinaanbod vanwege personeelsgebrek. In de weekenden kunnen reizigers zelfs te maken krijgen met 15 tot 20 procent minder treinen met op sommige plekken nog slechts één keer per uur een trein. Dit gaat Rover veel te ver.

Om zoveel mogelijk reizigers te kunnen vervoeren wil Rover dat NS alles uit de kast haalt en daarbij geen enkele maatregel schuwt. Zo pleit Rover er onder meer voor om kantoor- en winkelpersoneel te laten helpen als vertrekassistent, om de regels te versoepelen waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen en om lege materieelritten open te stellen voor reizigers. Omdat dit probleem nog meerdere jaren aanhoudt, mogen reizigers van NS verwachten dat er oplossingen voor de langere termijn worden genomen. Dat is echter niet het geval.  

Ook is er onbegrip bij Rover vanwege het plan van NS om vooral treinen in de weekenden schrappen, terwijl dan juist de meeste mensen met de trein reizen. Daarnaast kan het voornemen van NS om een aantal spitstreinen alleen op bepaalde dagen van de week in te zetten op weinig goedkeuring rekenen.

woensdag 12 oktober 2022

In- en uitchecken met contactloze betaalpas of creditcard mogelijk in Brabant

Reizen met de bussen van Bravo in de provincie Noord-Brabant is nog makkelijker geworden. Reizigers kunnen behalve met hun OV-chipkaart, voortaan ook in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard - ook op een mobiel.

De OV-chipkaart krijgt een opvolger en er komen nieuwe betaalvormen bij. Reizigers bepalen straks zelf hoe zij willen betalen. Daardoor wordt reizen met het openbaar vervoer steeds slimmer en steeds makkelijker. Deze nieuwe betaalvormen worden door de gezamenlijke OV-bedrijven en Translink landelijk ingevoerd onder de overkoepelende naam OVpay.

In- en uitchecken met een betaalpas of creditcard is een van die nieuwe betaalvormen. Dit is in steeds meer regio’s in Nederland mogelijk. Op www.ovpay.nl staat een actueel overzicht. De busdiensten van Bravo worden verzorgd door Arriva en Hermes (Transdev). Om de introductie van OVpay voor alle 2,5 miljoen Brabanders zo overzichtelijk mogelijk te maken, starten beide OV-bedrijven tegelijk met OVpay.

Reizen met een betaalpas werkt heel eenvoudig: precies hetzelfde als de OV-chipkaart. Een reiziger checkt voor in de bus in met een contactloze betaalpas, plastic of op een mobiel, en start de reis. Bij het verlaten van de bus checkt de reiziger uit met dezelfde betaalpas bij de daarvoor geschikte kaartlezer. In de bus is duidelijk aangegeven welke kaartlezer kan worden gebruikt voor uitchecken met een contactloze betaalpas. Dit apparaat is voorzien van een herkenbaar OVpay logo. In de streekbussen van Twents gaat het om de rechter kaartlezer bij de achterdeur. De linker kaartlezer bij de achterdeur kan worden gebruikt om uit te checken met de OV-chipkaart.

De prijs voor de reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement. In een later stadium wordt het ook mogelijk kortingsproducten te koppelen aan een betaalpas of creditcard. De kosten van gemaakte reizen op een dag worden bij elkaar opgeteld en de volgende dag als één totaalbedrag afgeschreven; dat totaalbedrag is zichtbaar voor de reiziger op het betaaloverzicht van de betreffende bank of creditcardverstrekker. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door op www.ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die is vermeld in het betaaloverzicht met de omschrijving NLOV.

Reizigers in Noord-Holland Noord kunnen nu ook in de bus in- en uitchecken met een contactloze betaalpas of creditcard – en ook op hun mobiel. 

OVpay wordt ook ingevoerd door Connexxion in Noord-Holland. Eerder was het in deze provincie al mogelijk in Gooi en Vechtstreek, Zaanstreek, Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond.

dinsdag 11 oktober 2022

Wouter Koolmees aangesteld als president-directeur NS


Wouter Koolmees is per 1 november 2022 de nieuwe president-directeur van NS. Hij wordt op voordracht van de Raad van Commissarissen aangesteld door de aandeelhouder, de minister van Financiën. Wouter Koolmees volgt Marjan Rintel op die 1 juli naar KLM vertrok en sinds die tijd waargenomen wordt door Bert Groenewegen. De aanstelling geldt voor een periode van vier jaar.

Koolmees was van 2017 tot begin 2022 minister van Sociale Zaken. Als minister zorgde hij er tijdens de Coronacrisis voor dat werkgevers hun medewerkers in dienst konden houden door het instellen van de NOW-regeling. Koolmees studeerde economie aan de Universiteit van Utrecht. Vervolgens werkte hij bij het ministerie van Financiën waar hij onder andere hoofd begrotingsbeleid was. Van 2010 tot 2017 zat hij namens D66 in de Tweede Kamer waar hij optrad als financieel specialist.

De Centrale Ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over de aanstelling van Wouter Koolmees. Koolmees ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid. Hij ziet, net als de overige leden van de Raad van Bestuur, vrijwillig af van de variabele component in zijn beloning.

maandag 10 oktober 2022

ABN AMRO introduceert E-ID met betaalfunctie in partnership met Swapfiets

ABN AMRO introduceert ID & pay, de app die bestaande omslachtige aanmeld- en betaalprocessen vervangt door één online ID & betaalfunctionaliteit binnen de veilige omgeving van de bank.

De bank en Swapfiets starten een eerste pilot samenwerking, die (nieuwe) klanten de mogelijkheid geeft om binnen enkele seconden zich te aan te melden en te betalen voor hun Swapfiets membership, wat het onboarding- en betaalproces een stuk efficiënter maakt.

ID & pay is ontwikkeld binnen ABN AMRO en bestaat uit een app waar gebruikers hun ID veilig kunnen opslaan én betalingen mee kunnen uitvoeren.

De functionaliteit is vergelijkbaar met een Google-login in combinatie met PayPal, maar dan binnen de beveiligde omgeving van de bank. Hierdoor wordt ook de privacy van de gebruiker beschermd en worden de gedeelde persoonsgegevens en uitgevoerde betalingen in een overzichtelijke app weergegeven.

Swapfiets is 's werelds eerste ‘bicycle as a service’ bedrijf. Opgericht in 2014 in Nederland, groeide de scale-up snel uit tot een van de meest toonaangevende leveranciers van micromobiliteit in Europa, met inmiddels meer dan 280.000 leden in Nederland, Duitsland, België, Denemarken, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

zaterdag 8 oktober 2022

Aangepaste dienstregeling Qbuzz wegens 4 Mijl van Groningen

Op zondag 9 oktober vindt de 4 Mijl van Groningen plaats. Veel buslijnen rijden dan een aangepaste dienstregeling.

Voor de lopers van de 4 Mijl stoppen Qliner 300 Emmen - Groningen en Qliner 309 Assen - Groningen op zondag tot 14:00 uur extra bij halte P+R Haren. Daarnaast zet de organisatie van het evenement pendelbussen in. Meer informatie hierover vind je op www.4mijl.nl.

Vanwege de 4 Mijl, de 4Mijl4You op zaterdagavond (8 oktober) en wegwerkzaamheden in de stad, rijden veel bussen aankomend weekend via omleidingen. Op zondag rijden tussen 12:00 en 18:00 uur nagenoeg alle buslijnen in de stad een aangepaste route. Zo komen de bussen niet op veel plekken binnen de ringweg van Groningen. Houd daarom rekening met vertraging. Reis naar het centrum van Groningen door uit te stappen bij het Hoofdstation en vanaf daar verder te lopen.

vrijdag 7 oktober 2022

Werkzaamheden aan het spoor rond Deventer

In de periode van 8 tot en met 23 oktober werkt ProRail aan het spoor bij Deventer. Als gevolg van deze werkzaamheden zijn er van 8 tot 15 oktober wijzigingen in de dienstregeling.

Vanaf 15 t/m 23 oktober is er geen treinverkeer mogelijk op het traject Apeldoorn - Deventer - Rijssen en Deventer - Zutphen. En vanaf 17 t/m 23 oktober rijden er ook geen treinen tussen Deventer en Olst.

Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en wordt geadviseerd de reisplanner te raadplegen. Er rijden treinvervangende bussen, maar we vragen reizigers met name in het weekend rekening te houden met een wat langere wachttijd bij de bussen.

ProRail vernieuwt het spoorwegemplacement rond station Deventer, dat aan het einde van zijn levensduur is. Wissels worden gesaneerd, verlegd en/of vervangen. De wisselverwarming wordt omgebouwd van gas naar elektrisch. Ook de bovenbouw en bovenleiding worden vernieuwd. Verder wordt 150 meter perronkeerwand van spoor 3 vervangen en wordt het perron zelf 11 meter ingekort. Spoorstaven op het spoorviaduct boven de Brinkgreverweg worden vervangen. De werkzaamheden dragen bij aan een robuuster dienstregeling en een comfortabeler aankomst en vertrek te station Deventer.

NS zet bussen in op 15 en 16 oktober:

NS zet snelbussen in tussen Apeldoorn – Deventer – Rijssen.
NS zet stopbussen in tussen Apeldoorn – Twello – Deventer – Deventer Colmschate – Holten – Rijssen.
NS zet taxibusjes in tussen Apeldoorn – Apeldoorn Osseveld.
NS zet bussen in de periode van 17 t/m 23 oktober:

NS zet snelbussen in tussen Apeldoorn – Deventer – Rijssen.
NS zet snelbussen in tussen Zutphen – Deventer - Olst.
NS zet stopbussen in tussen Apeldoorn – Twello – Deventer – Deventer Colmschate – Holten – Rijssen.
NS zet taxibusjes in tussen Apeldoorn – Apeldoorn Osseveld.
Aangepaste dienstregeling van 8 tot en met 14 oktober

Op 8 en 9 oktober vertrekken sommige treinen van andere perrons dan reizigers gewend zijn. Ook zijn er aanpassingen in de dienstregeling;

Van 10 t/m 14 oktober zijn er tevens aanpassingen in de dienstregeling en er rijden minder Sprinters tussen Almelo en Deventer.

donderdag 6 oktober 2022

RET blij met hoogwaardig OV over nieuwe oeververbinding

Het Rotterdamse college van B&W wil een brug aanleggen als nieuwe oeververbinding. De RET is blij dat de gemeente heeft gekozen voor een nieuwe hoogwaardige railverbinding die een belangrijke nieuwe levensader tussen Noord en Zuid kan worden.

Belangrijke kenmerken van een hoogwaardige verbinding zijn ruime capaciteit van de voertuigen, hoge frequenties en uitstekende aansluiting op andere ov-verbindingen, deelmobiliteit en P+R-gelegenheid.

Daar gaat de RET in het vervolgtraject op inzetten. Zo kan de brug een nieuwe as worden waarlangs steeds meer woningen gebouwd kunnen worden en die verder bijdraagt aan het verbinden van Noord en Zuid.

woensdag 5 oktober 2022

Nu ook ov-informatie in app Uber

Uber introduceert de mogelijkheid om een OV-reis te plannen in de Uber app. De reisinformatie is zichtbaar onder de functie Public transport in de Uber app. Zo kunnen gebruikers - naast de taxi-diensten die al zichtbaar zijn in de app - hun reis plannen met de bus, trein, tram, metro of te voet.

De app toont beschikbare routes met het openbaar vervoer, real-time vertrek- en aankomsttijden van bus, metro, tram en de route te voet kan worden afgelegd. Zo kunnen gebruikers hun reis en vervoersopties vergelijken en eventueel combineren.

De afgelopen jaren heeft Uber sterke en duurzame samenwerkingen opgebouwd met OV-bedrijven over de hele wereld. De nieuwe functie in de Uber app kan het openbaar vervoer aanvullen en versterken. Bovendien wil Uber een partner zijn voor steden, omdat zij vaak dezelfde doelen nastreven en dezelfde mobiliteitsproblemen willen aanpakken: de toegang tot openbaar vervoer uitbreiden, files verminderen en uitstoot van uitlaatgassen in steden tegengaan.

dinsdag 4 oktober 2022

Extra treinen tussen Amersfoort en Zwolle

Reizigers krijgen binnenkort minder last van overvolle treinen tussen Amersfoort en Zwolle. Nadat dit traject met stip op één stond in het Meldpunt Volle Treinen van Rover, besloot NS om actie te nemen.

Doordat een hoogspanningskabel op het spoor viel, rijden er langere tijd geen treinen op de Hanzelijn. Veel reizigers klaagden bij Rover over volle treinen op de omreisroute tussen Amersfoort en Zwolle.

Ook tussen Lelystad, Schiphol en Rotterdam melden veel reizigers grote drukte, omdat door dezelfde defecte bovenleiding veel treinen op dit traject geschrapt worden. Reden voor Rover om NS op te roepen tot verbetering. Deze verbetering komt er nu: vanaf deze week zet NS langere treinen in tussen Amersfoort en Zwolle en vanaf 10 oktober gaan er extra treinen rijden op dit traject. Vanaf 3 oktober gaan er bovendien weer meer treinen tussen Lelystad en Dordrecht rijden.

Rover hoopt dat het NS de komende weken lukt om de dienstregeling verder te verbeteren: door bijvoorbeeld de extra treinen te koppelen aan bestaande Intercity’s naar Leeuwarden, Groningen en Amsterdam zouden reizigers geen extra overstap meer hebben in Amersfoort of Utrecht. Rover vraagt NS om hiernaast nog het vervangende busvervoer tussen Dronten en Lelystad te verbeteren. Reizigers moeten er op kunnen rekenen dat de bussen die beloofd zijn in de reisplanner ook echt rijden.

maandag 3 oktober 2022

Handtekeningen voor internationale verbinding Coevorden-Bad Bentheim

Nederland en Duitsland werken samen aan de ontwikkeling van het spoor voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim. Onlangs zetten alle betrokken partijen een handtekening die de internationale samenwerking bekrachtigt.

Met deze intentieverklaring spreken alle partners gezamenlijk de ambitie uit om met de grensoverschrijdende spoorverbinding de internationale bereikbaarheid tussen Drenthe en Niedersachsen te verbeteren. De spoorverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim wordt gereactiveerd voor reizigersvervoer.

Naast Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, en Drenthe Nelleke Vedelaar, gedeputeerde van de provincie, zet ook ProRail-CEO John Voppen zijn handtekening. Aan Duitse zijde waren staatssecretaris voor Wirtschaft, Arbeit, Verkehr und Digitalisierung Dr. Berend Lindner, directeur van de Bentheimer Eisenbahn Joachim Berends en Landraad Michael Kiehl van het Grafshaft Bentheim aanwezig. De Nedersaksische Minister voor Financiën Reinhold Hilbers nam online deel aan de ondertekening. Bij de uitvoering van het project wordt ook intensief samengewerkt met de Nederlandse en Duitse gemeentes langs de lijn.

De stad Coevorden is nu via een goederenspoorlijn verbonden met het Duitse spoorwegnet. Om dit spoor geschikt te maken voor reizigersvervoer is een aantal aanpassingen nodig. Zo bouwt ProRail een nieuw perron op station Coevorden. Ook passen we het spoor bij station Coevorden aan, zodat de trein van de Bentheimer Eisenbahn kan keren op het station. De Bentheimer Eisenbahn vernieuwt het spoor van Coevorden naar Neuenhaus.

Komend jaar willen alle partijen de plannen verder uitwerken, zodat in 2023 een definitief realisatiebesluit genomen kan worden. De partijen streven er naar om eind 2025 één keer per uur een doorgaande trein op het internationale traject Coevorden-Bad Bentheim te laten rijden.

zaterdag 1 oktober 2022

Singelloop: busverkeer Utrecht ernstig verstoord op zondag 2 oktober

Het busverkeer in Utrecht-centrum, Zuilen en Overvecht is zondag 2 oktober ernstig verstoord vanwege de Singelloop die tussen 11.00 en 18.00 uur in de binnenstad plaatsvindt. Buslijnen rijden een omleiding of in sommige gevallen helemaal niet.

De route van de Singelloop maakt het helaas niet mogelijk om door de binnenstad van Utrecht te rijden. Helaas zijn ook de mogelijkheden voor omleidingen zodanig beperkt (ook door werkzaamheden elders in de stad) dat we tijdens de Singelloop niet of nauwelijks meer van en naar Zuilen en Overvecht kunnen rijden.

Op zondag 2 oktober gelden tussen 11.00 en 18.00 uur de volgende wijzigingen op de dienstregeling:

Lijn 1 rijdt alleen tussen Utrecht CS en Hoograven;
Lijn 2, 3 en 6 rijden niet;
Lijn 7 rijdt alleen tussen Utrecht CS en P+R Westraven;
Lijnen 4, 8, 28, 50, 55, 73, 74 en 77 rijden een omleiding en komen niet in het centrum van Utrecht.

De binnenstad van Utrecht is tijdens de afsluiting het best te bereiken via Utrecht Centraal.