woensdag 30 november 2022

Stap dichter bij een stiller spoor

Om geluidsoverlast van omwonenden van het spoor te verminderen, gaat ProRail geluidschermen plaatsen op plekken waar het geluid nu te hard is.

Vier partijen hebben hun handtekening gezet en mogen de komende jaren de geluidschermen voor ProRail gaan bouwen. Een feestelijk moment en een grote stap richting een stiller spoor. De aannemerscombinatie Van Spijker en Mourik Infra, Knipscheer Railinfra, Schreuder Bouwen langs water en wegen en Strukton Infratechniek hebben ieder een raamovereenkomst gekregen op basis van een Europese aanbesteding.

Nu de aanbesteding rond is kunnen de schermen worden gebouwd. Voordat het zover moet men nog wel een aantal stappen doorlopen. Op elke locatie krijgen belanghebbenden zoals de omgeving of een gemeente de kans om op de plannen te reageren.
 

dinsdag 29 november 2022

ProRail introduceert nieuw sein

 

Een hele generatie machinisten is vertrouwd met één soort sein waarvan je er ruim 10.000 langs het Nederlandse spoor vindt. Nu introduceert ProRail het Nieuwe Generatie Sein. De eerste zes vind je naast de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

In de afgelopen zeventig jaar veranderde er heus weleens wat aan de Nederlandse seinen - de gloeilampen werden vervangen door ledlampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd - maar in het oog springende vernieuwingen zijn nooit doorgevoerd.

De eerste zes nieuwe generatie seinen zijn nu geplaatst op de A2 corridor in Meteren. Dat is een geschikte plek om laatste ervaringen bij een grotere groep machinisten op te halen. Er rijden zowel goederen- als reizigerstreinen langs. ProRail verzamelt in drie maanden tijd zoveel mogelijk reacties van rijdend personeel. Oplettende voetgangers kunnen het nieuwe sein trouwens ook spotten: het is goed zichtbaar vanaf viaduct Markkade.

Verlopen de proeven in Meteren goed, dan worden seinen die aan vervanging toe zijn voortaan verruilt voor dit nieuwe generatie sein. We verwachten tot 2024 enkele honderden nieuwe seinen op te hangen door heel Nederland.

maandag 28 november 2022

Rover: NS moet prijzen bevriezen ipv fors verhogen!

De NS-reiziger gaat volgend jaar fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen.

Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS.

NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de tweede  klas 5,51 procent duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets in prijs om het gemiddelde te drukken. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11 procent duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13 procent minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen.

Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties.

NS vraagt nu echt te veel van de reiziger, stelt Rover-directeur Freek Bos.
'Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.'

vrijdag 25 november 2022

Aanbesteding voor vier nieuwe waterstoftreinen van start

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen. Hiermee zetten de provincie en Arriva de volgende stap in de verduurzaming van het regionale spoorvervoer in Groningen. Met de ondertekening van deze overeenkomst start Arriva met de Europese aanbesteding voor de vier waterstoftreinen.

De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de waterstoftreinen kunnen reizen op het Groningse regionale spoor. De treinen worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer. De provincie en Arriva willen de treinen ook inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Als de aanleg van het spoortraject Veendam - Stadskanaal doorgaat, dan gaan ook hier de waterstoftreinen rijden.
 
De provincie Groningen, ProRail, het Rijk en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot en op duurzaam geproduceerde brandstof te laten rijden. Voor de regionale treindiensten in Groningen kan dit het beste met groene waterstof. Bovendien zijn deze treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. In 2020 deden provincie en Arriva al verschillende testen gedaan met rijden en tanken van een waterstoftrein. De resultaten hiervan waren veelbelovend. Voor de reizigers en omwonenden zijn de waterstoftreinen een schonere en stillere manier van openbaar vervoer.

donderdag 24 november 2022

Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 11 december

De dienstregeling 2023 voor het Utrechts openbaar vervoer die 11 december 2022 ingaat, biedt reizigers belangrijke pluspunten. Zo komt er voor inwoners in Vijfheerenlanden in de avonduren opnieuw een vaste buslijn naar Ameide en gaan bij voldoende personeel de nachtbussen weer rijden in de provincie Utrecht.

De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling van U-OV voor 2023 zijn:

Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 90 rijdt zeven dagen per week in de avonden één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 90 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
Lijn 12 rijdt in Maarssen niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard. De reistijd tussen Maarssen-Dorp en Utrecht wordt hierdoor verkort. Op de nieuwe route stopt lijn 12 extra bij de nieuwe halte Sweserengseweg aan de oostelijke rand van Zandweg-Oostwaard. Bij drie haltes in Zandweg-Oostwaard die vervallen als gevolg van de routewijziging kunnen reizigers gebruik gaan maken van U-flex, een bus die op afroep rijdt en vooraf wordt besteld. Zie https://www.u-ov.info/reizen/u-flex
Kasteel De Haar wordt in het weekend weer beter bereikbaar met de bus. Naast de bestaande lijn 127 gaat lijn 111 op zaterdag en zondag overdag elk half uur rijden. Lijn 111 biedt een rechtstreekse verbinding tussen station Vleuten en Kasteel De Haar. Deze wijziging is al ingegaan vanaf mei 2022 vanwege de snelle groei van het aantal bezoekers van Kasteel de Haar.
Op de Stadsbaan-Zuid wordt ter hoogte van de wijk Rijnvliet in Utrecht een nieuwe halte in gebruik genomen voor lijn 10 en 48. Rijnvliet krijgt hierdoor een betere verbinding met Leidsche Rijn Centrum.
Als gevolg van werkzaamheden in Leidsche Rijn Centrum gaat lijn 28 richting Vleuterweide een langdurige omleiding rijden tussen NS station Leidsche Rijn en halte Korianderstraat. De halte Centrumboulevard vervalt daardoor in de richting van Vleuterweide.
De bussen op lijn 41 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht gaan in de zomer- en kerstvakantie tijdens de ochtendspits minder vaak rijden en bedienen de haltes dan elke 10 minuten i.p.v. elke 7,5 minuut.
In Odijk wijzigt de route van lijn 43. Tussen halte Rijnseweg en Odijk-Zuid wordt voortaan via de Singel-Noord en Singel-West gereden, in plaats van via de Esdoorn en Sint Nicolaaslaan.

woensdag 23 november 2022

U-OV en Syntus Utrecht blijven twee jaar langer rijden

Beide Utrechtse OV-concessies, U-OV en Syntus Utrecht, worden met twee jaar verlengd. De concessies zouden eigenlijk aflopen in 2023. Maar door de coronacrisis en alle onzekerheden die dit met zich meebracht, was er extra tijd nodig voor een goede voorbereiding van de nieuwe OV-concessieperiode. Met de verlenging houdt de Utrechtse reiziger de komende jaren goed openbaar vervoer.

De provincie heeft met de vervoerbedrijven U-OV (uitgevoerd door Qbuzz) en Syntus Utrecht (uitgevoerd door Keolis) heldere afspraken gemaakt over de verlenging. Ondertussen is de provincie druk bezig met de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe concessieperiode die loopt van 2025 tot 2035.

De coronacrisis heeft het openbaar vervoer hard geraakt. Het aantal reizigers is fors gedaald vanaf het begin van de coronaepidemie in maart 2020 en is bovendien veel onvoorspelbaarder geworden dan voor corona. Het aantal reizigers is dit jaar, nadat de coronabeperkingen opgeheven waren, weliswaar weer gegroeid, maar zit momenteel op niet meer dan circa 80 procent van de reizigers uit 2019.

dinsdag 22 november 2022

HTM verheugd over investeringen voor het OV

De Rijksoverheid maakt gisteren onlangs bekend dat er de komende jaren flink wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Er komt zo’n 800 miljoen euro beschikbaar voor onder andere een nieuwe tramverbinding van Den Haag Centraal via de Binckhorst naar Rijswijk/Delft en verbetering van het knooppunt Laan van NOI.

Vervoersbedrijf HTM stemt in met de plannen. 'Met dit eerste deel van de Koningscorridor via de Binckhorst kunnen we een nog grotere bijdrage leveren aan de leefbaarheid én bereikbaarheid van onze mooie Haagse regio.'

HTM is daarnaast ook tevreden over de investering die is toegezegd voor verbetering trams 3 en 4 (RandstadRail). “Dit zijn twee van onze drukste tramlijnen. Om meer capaciteit te bieden, zetten we nu al tram 34 in. Daarmee worden trams 3 en 4 in de spitsen ontlast. Maar als de verwachte groei doorzet is er meer nodig door bijvoorbeeld met gekoppelde trams te gaan rijden.'

maandag 21 november 2022

Nu reserveren: spoorboekje 2023

Vanaf vandaag is het Spoorboekje 2023 te reserveren. Het spoorboekje is alleen verkrijgbaar via OVshop.nl en kost 12,95 euro exclusief 3,95 euro verzendkosten.

Op 11 december 2022 gaat de nieuwe dienstregeling in en krijgen reizigers te maken met grote wijzigingen. Op meerdere trajecten gaan minder treinen rijden als gevolg van personeelstekorten bij de vervoerders. Hierdoor zullen er ook grote verschillen ontstaan tijdens de week.

In het spoorboekje staan alle treintijden van NS, Arriva, Connexxion, Breng, Blauwnet (Keolis / Arriva) en Qbuzz. Ook internationale treinen die vanuit Nederland vertrekken zijn in het spoorboekje opgenomen. Naast de op veel punten gewijzigde dienstregeling  biedt het spoorboekje service-informatie voor reizigers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie over de regeling geld terug bij vertraging en een actueel overzicht van prijzen van abonnementen en tickets.

vrijdag 18 november 2022

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Er komt een uitgebreid onderzoek naar de Lelylijn, de rechtstreekse spoorverbinding tussen Leeuwarden/Groningen en de Randstad. Dit is een van de afspraken die het Rijk en Noordelijke overheden vorige week met elkaar hebben gemaakt.

Bij dit onderzoek worden alle denkbare varianten voor de Lelylijn in kaart gebracht en beoordeeld. Voor dit onderzoek en de nieuw op te richten projectorganisatie is acht miljoen euro uitgetrokken. Rijk en regio betalen allebei de helft van die kosten.

Naast het onderzoek zijn ook andere afspraken gemaakt op het gebied van infrastructuur.

De veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden en de stoptrein tussen Leeuwarden en Zwolle blijven de verantwoordelijkheid van het Rijk. Rijk en de provincie hebben geconcludeerd dat ze het op dit moment niet eens kunnen worden over beide decentralisaties. Bij de trein is het verschil te groot tussen de vergoeding die het Rijk biedt en het bedrag dat de provincie verwacht nodig te hebben. Bij de veerdiensten zou decentralisatie aanzienlijke risico’s met zich meebrengen en is de meerwaarde voor de reiziger beperkt.

Over wensen voor de verbetering van de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle zijn geen toezeggingen gedaan. Noord-Nederland vroeg bijdrages voor de aanpak van de HRMK-spoorbrug bij Leeuwarden en de verbetering van het station Meppel.

woensdag 16 november 2022

Openbaar vervoer in 2040 voor iedereen toegankelijk

Het openbaar vervoer is voor iedereen. Ook reizigers met een beperking moeten daar zelfstandig gebruik van kunnen maken.

Om het openbaar vervoer beter toegankelijk te maken, is er het Bestuursakkoord Toegankelijk Openbaar Vervoer. Hierin hebben alle overheden die openbaar vervoer verzorgen in Nederland, waaronder de provincie Noord-Holland, met elkaar afgesproken dat in 2040 het openbaar vervoer voor iedereen volledig toegankelijk is.

Het akkoord wordt op 7 november in Den Haag ondertekend.

De provincie Noord Holland gaat eerst aan slag met het verbeteren van de toegankelijkheid van de bushaltes. Daarbij kan gedacht worden aan een goede hoogte van de halte voor een gemakkelijke instap, ribbeltegels voor blinden en slechtzienden, maar ook aan de breedte van de halte om met een rolstoel makkelijker in en uit de bus te komen. Noord-Holland brengt nu in kaart welke haltes nog niet (volledig) toegankelijk zijn en vervolgens wordt er een plan gemaakt wanneer ze aangepakt worden.

dinsdag 15 november 2022

NS verheugd over investeringen in duurzame bereikbaarheid

NS is verheugd over de door het kabinet aangekondigde investeringen in de bereikbaarheid van Nederland. Met miljardeninvesteringen in de Oude Lijn en Zuidasdok en veel geld voor bijvoorbeeld het spoor rondom Eindhoven, kunnen we Nederland duurzaam bereikbaar houden en nieuwe woningen aansluiten op het openbaar vervoer.

De investeringen in het openbaar vervoer zijn maandag bekend gemaakt door Mark Harbers (minister van Infrastructuur en Waterstaat), Vivianne Heijnen (staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat) en minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening).

In en rond Eindhoven worden in de komende jaren zo'n 62.000 woningen gebouwd en worden extra 72.000 banen verwacht. Bij die getallen hoort duurzaam openbaar vervoer. NS vindt het verstandig dat nu wordt geïnvesteerd in mobiliteit en het openbaar vervoer.

Langs het spoor tussen Dordrecht en Leiden (Oude Lijn) komen 170.000 nieuwe woningen. De spoorverbinding wordt daarmee nog meer de slagader van Zuid-Holland. De afgelopen jaren zijn er al fors meer treinen gaan rijden en die frequentie gaat verder omhoog.

De investering  van 1,5 miljard euro maakt het mogelijk om tussen Delft en Schiedam vier sporen te maken en een aantal bestaande stationsgebieden langs de lijn te verbeteren. In de buurt van nieuwbouwlocaties komen vier nieuwe stations (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark). Het evenementenstation bij de Kuip wordt verbouwd tot station Stadionpark voor dagelijks gebruik.

maandag 14 november 2022

Noordoost-Nederland bereikbaar met de Nedersaksenlijn

Ministers Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, Hugo de Jonge van Ruimtelijke Ordening en staatssecretaris Vivianne Heijnen, verantwoordelijk voor het spoor in Nederland, ontvingen 10 november 2022 in Den Haag het “Bidbook Nedersaksenlijn, katalysator voor regionale structuurversterking”.  

Het Bidbook is met inzet van samenwerkende partners, organisaties en overheden in Oost Nederland tot stand gekomen. Het Bidbook beschrijft het belang en de noodzaak van de Nedersaksenlijn, voor de regio en voor Nederland.  

In het Bidbook is opgenomen hoe de partners in de regio, onder aansturing van de provincie Drenthe en samen met provincies Groningen en Overijssel, betrokken organisaties, de gemeenten langs de Nedersaksenlijn, Landkreis Graftschaft Bentheim en Stichting Nedersaksenlijn zich zullen inzetten om het gebied langs deze treinverbinding de komende tijd verder te ontwikkelen..

De Nedersaksenlijn is een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen via Emmen en Ter Apel. Op dit moment ontbreekt er nog een railverbinding van 44 kilometer tussen Emmen en Veendam. Deze schakel is hard nodig om de robuustheid van de spoorverbinding tussen noordoost-Nederland en de rest van Nederland te verbeteren. Met de realisatie van deze treinverbinding is het ook mogelijk om het Emsland, de economisch sterk groeiende Duitse buurregio van Drenthe en Groningen  sneller en makkelijker te bereiken, net als de Grafschaft Bentheim.

De Nedersaksenlijn is daarmee in potentie een spoorlijn van 180 kilometer die in het grensgebied 26 gemeenten, 1,3 miljoen mensen, met elkaar en met 650.000 banen verbindt. Dit is een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart in het grensgebied van Nederland.

vrijdag 11 november 2022

Elektrische fiets draadloos opladen via stoeptegel

Een elektrische deelfiets opladen door hem op een speciale stoeptegel neer te zetten. Deze primeur werd in Arnhem officieel in gebruik genomen. Draadloos opladen kennen we al van de elektrische tandenborstel en de mobiele telefoon, maar voor het eerst kan dat nu ook met een elektrische fiets, via een stoeptegel.

‘Een briljant en tegelijk simpel idee’, vindt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘En het past zo goed bij Arnhem als hotspot voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij.’

Draadloos opladen via de oplaadtegel gaat via inductie. Simpelweg de fiets met de standaard op de laadtegel parkeren is voldoende om de fiets op te laden. Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten waardoor er minimaal onderhoud nodig is. Deze unieke, gepatenteerde technologie laadt efficiënt, veilig en is universeel. Elke e-bike kan laden op TILER’s laadtegel, mits de laadstandaard is geïnstalleerd natuurlijk.

Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is. Van Nispen: ‘De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.’

In Arnhem zijn op dit moment 5 ‘hubs’ voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen , deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad.

donderdag 10 november 2022

Gunnen nieuw ov-contract West-Brabant in gang gezet

De provincie Noord Brabant heeft het proces om een vervoerder te contracteren voor de nieuwe ov-concessie West-Brabant in gang gezet. Dat is gebeurd door het voorlopige programma van eisen te publiceren. Hierin staat waaraan de nieuwe vervoerder moet voldoen om bussen in Breda en omstreken te mogen laten rijden in de periode 2025-2035.

De provincie is verantwoordelijk voor de ov-concessies in Brabant, verdeeld over 3 gebieden: Zuidoost-Brabant, Oost-Brabant en West-Brabant. Aan deze concessies samen draagt de provincie nu jaarlijks zo’n 90 miljoen euro bij.

In West-Brabant rijden momenteel bussen van Arriva. De oorspronkelijke concessieperiode liep tot 2023, maar vanwege corona is dit met twee jaar verlengd. Met het aflopen van de huidige concessieperiode voor West-Brabant in juli 2025 moet de komende tijd een openbare aanbesteding plaatsvinden.

Iedere openbare aanbesteding van een ov-concessie begint met een ontwerpprogramma van eisen. Daarin staan de uitgangspunten voor efficiënt en aantrekkelijk openbaar vervoer voor reizigers. Zo stelt de provincie duidelijke eisen aan onder andere het materiaal, frequentie, service, tarieven en de veiligheid. Gedeputeerde Staten hebben onlangs dit voorlopige programma van eisen vastgesteld. Als voorbereiding op de nieuwe concessieperiode heeft de provincie eerder al andere stappen gezet zoals de aankoop van grond nabij het centraal station in Breda.

woensdag 9 november 2022

Provincie vervangt informatieborden bij bushaltes

Bij de bushaltes komen nieuwe digitale informatieborden. Die vertellen bijvoorbeeld hoe laat de bus zal aankomen. Het plaatsen van de borden begint deze maand. Dat gebeurt in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

Het verwijderen van het huidige haltebord en het plaatsen van het nieuwe digitale haltebord nemen niet heel veel tijd in beslag. Het werk gebeurt buiten de spits, zodat reizigers er zo min mogelijk last van hebben. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de dienstregeling van de bus.

Op een enkele plek nemen de werkzaamheden meer tijd en ruimte in beslag. Het kan zijn dat een vertrekhalte tijdens de werkzaamheden tijdelijk is afgesloten. U kunt dan op een andere plek instappen. U krijgt hierover op tijd informatie.

In totaal komen er bij meer dan 830 bushaltes in de provincie nieuwe informatieborden met actuele reisinformatie.

dinsdag 8 november 2022

Aanpak overwegen bij Rheden

Bij Rheden worden tussen 7 en 13 november zes overwegen vernieuwd. Hierdoor kunnen er van 7 tot en met 11 november geen treinen rijden tussen Arnhem Centraal en Dieren en op 12 en 13 november geen treinen tussen Arnhem Centraal en Zutphen. NS zet stop- en snelbussen in. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd. Advies is om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

De gemeente Rheden telt 37 overwegen en is daarmee de koploper in Nederland. Vanuit het oogpunt van veiligheid is een aanpak van de overwegen wenselijk en noodzakelijk. Met het Maatregelenpakket Spoorwegovergangen Rheden verbetert ProRail de spoorweg- en overwegveiligheid. Daarnaast leidt het pakket tot een verbeterde doorstroming van alle soorten verkeer op de kruisende wegen.

maandag 7 november 2022

NS rijdt vanaf vandaag met minder treinen

NS rijdt vanaf maandag 7 november met minder treinen op een aantal trajecten. Dat is een gevolg van een groot tekort aan personeel.

Onder meer tussen Den Haag en Amsterdam en tussen Groningen en Assen zet de vervoerder het mes in het aantal ritten.

Bij de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december, wordt dat aantal nog wat verder teruggebracht.

NS rijdt overdag op werkdagen met minder intercity's tussen:

Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Alkmaar en Haarlem (alleen in de spits)
Schagen en Alkmaar (alleen in de spits)
Er rijden op werkdagen overdag minder sprinters tussen:

Oss en Den Bosch (alleen in de spits)
Dordrecht en Rotterdam Centraal
Groningen en Assen (alleen in de spits)
Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist (alleen in de spits)
Driebergen-Zeist en Uitgeest (alleen in de daluren)
Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (alleen in de spits)
Houten Castellum en Utrecht Centraal (alleen in de spits)
Woerden en Leiden Centraal (in de randen van de spits)
Utrecht Centraal en Leiden Centraal (vrijdag de hele dag)
Harderwijk - Amersfoort Centraal (alleen in de spits)
Op werkdagen in de avond zijn er minder sprinters tussen:

Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
Baarn en Utrecht Centraal (1x per uur)

vrijdag 4 november 2022

Go Sharing trekt zich terug uit 17 steden

De verhuurder van elektrische scooters, fietsen en auto’s Go Sharing vertrekt uit zeventien minder rendabele steden: Apeldoorn, Almelo, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Assen, Deventer, Enschede, Hengelo, Maassluis, Hilversum, Hoofddorp, Leidschendam-Voorburg, Ridderkerk, Rijswijk, Zoetermeer, Zwolle en Oosterhout.

Als reden voor vertrek geeft het bedrijf aan, dat in deze gebieden het gebruik beneden verwachting is.

Directeur Raymon Pouwels wil zich richten op de steden waar zijn dienst een warmer onthaal krijgt. Dat zijn: Almere, Breda, Den Bosch, Den Haag, Delft, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Rotterdam, Schiedam en Tilburg.

Go-klanten die hun thuisscooter zien verdwijnen, moeten hun teGoed komende periode snel opmaken of gebruiken in andere steden.

Treinsimulator maakt extra stop

Vrijdag 4 november maakt de treinsimulator een extra en meteen laatste stop. Dan staat de simulator van 10.00 tot en met 16.00 uur midden in de hal van station Lelystad.

In de simulator kunnen mensen ervaren hoe het is om als machinist onze allernieuwste Intercity te rijden. Met de treinsimulator wil NS aandacht vragen voor de beroepen machinist en conducteur.

Lelystad is het zevende en laatste station dat de simulator bezoekt. Eerder stond de simulator in Eindhoven, Rotterdam, Deventer, Alkmaar, Arnhem en Utrecht. Vanaf de start van de landelijke campagne op onder andere tv en radio en de tour van de simulator is er veel interesse in de openstaande vacatures. Sinds juni is het aantal sollicitanten met meer dan 250 procent toegenomen. Desondanks staan er in Lelystad op dit moment 80 vacatures open. Ruim 50 voor machinist en ongeveer 30 voor een functie als hoofdconducteur.  

donderdag 3 november 2022

Veelgebruiker NS goedkoper uit

Wie volgend jaar met de trein reist, betaalt gemiddeld 4,3 procent meer dan nu. Met ingang van 1 januari 2023 past NS de prijzen van kaartjes en abonnementen aan. Losse reizen stijgen met 5,5 procent. Abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper. Zo wil NS het voor forenzen aantrekkelijk maken om vaker met de trein te reizen.

Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost NS naar verwachting meer dan 100 miljoen en dat brengt NS zelf op.

De tarieven van de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij – waarmee onbeperkt in het land of op een traject gereisd kan worden – dalen volgend jaar met 2,4 procent.

NS verhoogt de internationale tarieven gemiddeld met 5 procent. Zoals eerdere jaren rekent NS hier met een ander inflatiecijfer doordat deze tarieven door internationale regels op een eerder moment vastgesteld moeten worden.

NS is voornemens om het tarief voor het huren van een OV-fiets te verhogen van 4,15 naar 4,45 euro per 24 uur. Dit heeft NS ter advies voorgelegd aan de reizigersorganisaties.

Onder andere op aandringen van NS doet de overheid onderzoek naar het afschaffen van de btw.


woensdag 2 november 2022

ProRail: treinen tussen Lelystad en Dronten rijden vanaf half december

De verwachting is dat medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat meldt ProRail.

De schade aan het spoor is het gevolg van het Tennet-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.  

Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.

In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.

Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.  

De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van 12 meter vernieuwd.

dinsdag 1 november 2022

Handtekeningen aangeboden voor meer nacht-OV

Het NS-nachtnet moet flink worden uitgebreid in de weekenden. Tegelijk moeten nachtbussen voortaan ook op donderdag gaan rijden en het netwerk uitbreiden tot buiten de grote steden. 

Deze boodschap heeft Rover-directeur Freek Bos namens verschillende organisaties aan de vervoersbedrijven meegegeven bij het aanbieden van 3400 handtekeningen en het bidbook ‘Met het OV kom je thuis’.

Er zijn onvoldoende mogelijkheden om met het openbaar vervoer thuis te komen na een voorstelling, concert of horecabezoek. Sinds de coronacrisis zijn diverse nachtbussen bovendien gesneuveld. Reden tot zorg bij zowel Rover als verschillende partijen in de cultuur- en horecasector. Gezamenlijk zijn zij deze zomer een actie gestart voor verbetering.