donderdag 29 december 2022

Eerste nieuwe digitale informatiebord in Molenlanden geplaatst

Wie met lijn 489 van Nieuw-Lekkerland naar Rotterdam Kralingse Zoom reist leest vanaf deze week de reisinformatie op een nieuw digitaal informatiebord. Het digitale informatiebord staat bij halte IHC Smit in Kinderdijk (gemeente Molenlanden). Daarmee is de uitrol van de 850 nieuwe digitale informatieborden in de provincie Zuid-Holland gestart.

De plaatsing van de nieuwste generatie digitale halteborden neemt een aantal maanden in beslag en duurt naar verwachting tot de zomer van 2023. Door een efficiënte plaatsing op bushaltes met veel instappers, worden er meer reizigers bediend. De vernieuwde weergave van de reisinformatie én de audiofunctie zorgen voor een betere begrijpelijkheid en toegankelijkheid van voor alle reizigers.

Ruim 200 haltes waar nu nog geen digitaal informatiebord staat krijgen de komende maanden een nieuw digitaal informatiebord. Dit zijn haltes waar bijvoorbeeld veel reizigers gebruik van maken of haltes waar belangrijke voorzieningen in de buurt zijn. In totaal worden er ruim 850 nieuwe digitale informatieborden geplaatst. Samen met de digitale informatieborden langs de R-net haltes, welke blijven staan, komt het totaal op ruim 1.000 stuks.

Op dit moment staan er in de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem en in Zuid-Holland Noord ongeveer 1.300 digitale informatieborden. Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waar weinig mensen gebruik van maken. Reizigers vinden de dienstregeling dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook 9292.nl of op de reis planner van de vervoerder.

woensdag 28 december 2022

Grote werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’

70 grote werkgevers willen dat alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein kunnen, in plaats van het vliegtuig.

Alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein, in plaats van het vliegtuig. Dat moet mogelijk worden volgens 70 grote werkgevers, verenigd in de Coalitie Anders Reizen. De bedrijven roepen politiek, spoorbeheerders en -vervoerders samen met Natuur & Milieu op om het internationale treinaanbod te verbeteren. Met die boodschap overhandigden zij donderdag 8 december een onderzoeksrapport over het internationale treinpotentieel van Nederlandse bedrijven aan team Timmermans in Brussel.

De bereidheid van bedrijven om voor internationale zakelijke reizen de trein te pakken neemt toe, maar het aanbod blijft achter. Dat is één van de conclusies van het onderzoek dat door de Coalitie Anders Reizen in samenwerking met Natuur & Milieu is uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn de reisdata van 17 grote werkgevers geanalyseerd en interviews met medewerkers afgenomen.

Uit de analyse blijkt dat deze bedrijven in 2019 (het laatste jaar waarin zonder beperkingen gereisd kon worden) samen een reisbehoefte hadden van 46.167 zakelijke vliegreizen op bestemmingen tot 700 kilometer. Daarvan gingen 26.836 reizen (58%) naar bestemmingen tot 400 kilometer. Naar Londen werd veruit het vaakst gevlogen: 20.143 keer.

dinsdag 27 december 2022

McLaren lanceert opvouwbare elektrische step

McLaren heeft zijn eerste elektrische step gelanceerd via dochtermerk Lavoie. De Lavoie Series 1 brengt een ongekend draagbaar ontwerp met een lange autonomie.

McLaren rustte de scooter uit met zijn gepatenteerde one-touch Flowfold-systeem. Hiermee kan de elektrische step met slechts één hendel volledig ingeklapt worden.

Zoals gewoonlijk vouwt enkel het stuur van de e-scooter op. Opvallend is wel dat het stuur in drie delen naar beneden vouwt; hiermee neemt de opgevouwen step minder ruimte in beslag dan met een conventioneel mechanisme dat als een geheel opvouwt.

vrijdag 23 december 2022

Verbeterde Veerhalte Nieuw-Lekkerland klaar

Op vrijdag 9 december namen gedeputeerde Jeannette Baljeu en wethouder Johan Quik de Veerhalte Nieuw-Lekkerland officieel in gebruik. Zij deden dit door een peilschaal aan de damwand te onthullen. De locatie rond de veerhalte is uitgebreid en biedt reizigers meer parkeerruimte voor fiets, scooter of auto. De oeververbinding heeft een nieuwe brede loopbrug en een nieuw ponton. Hiermee is de Veerhalte klaar voor een snelle waterverbinding over de Lek.

Het voetveer Nieuw-Lekkerland-Lekkerkerk is een belangrijke schakel tussen de Krimpenerwaard en Alblasserwaard. De oude locatie van de veerhalte was verouderd en bood niet voldoende ruimte om fietsen te stallen. Dit is belangrijk want scholieren en forensen uit Nieuw-Lekkerland maken doordeweeks intensief gebruik van het veer.

Ook verbindt de halte fietsroutes, waardoor toeristen en fietsliefhebbers langs de Lek naar de molens van Kinderdijk of naar Nieuwpoort kunnen fietsen.

donderdag 22 december 2022

Onderweg naar mooie feestdagen met de U-OV wintertram

Heb je de wintertrams al gespot? Tot en met 8 januari 2023 rijden ze rond in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein!

De trams zijn aan de buitenkant omgetoverd tot een winters tafereel met allerlei herkenbare plekken in Nieuwegein, IJsselstein en Utrecht. Leuk detail: De Utrechtse graffiti-gnome KBTR heeft meegewerkt en is terug te vinden op de tram.

De wintertrams rijden op alle tramlijnen tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein/IJsselstein. Voor de kenner: de voertuignummers zijn: 6003, 6070, 6014 en 6077.

woensdag 21 december 2022

Werk aan het spoor in 2023

Vanwege werk aan het spoor in opdracht van beheerder ProRail rijden er in 2023 op 40 trajecten geen treinen voor een periode van minstens drie dagen.

Dat blijkt uit een bijlage bij het plan van aanpak van ProRail die in alle stilte door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het kan overigens nog wel zo zijn dat de dagen dat er geen treinen rijden, uitgesmeerd worden over een langere periode. Er is bovendien op meer plekken hinder dan de trajecten op de kaart.

De spoorbeheerder ontkomt niet aan de maatregelen vanwege het extra werk dat er verricht moet worden. Vanaf volgend jaar wil ProRail 35 procent meer vervangen en vernieuwen aan het spoor dan het in de afgelopen jaren deed.

dinsdag 20 december 2022

OV-reiziger jaren terug in de tijd gezet

Slechts één keer per uur een trein, geen bussen meer op de late avond, compleet onbereikbare dorpen: de OV-reiziger heeft een historische stap terug in de tijd gedaan. Rover wil dat het OV alles op alles zet voor herstel.

De diverse nieuwe dienstregelingen stemmen niet positief: door personeelsgebrek en wegvallen van coronasteun hebben de OV-bedrijven flink in hun aanbod geschrapt. Op veel plekken verdwijnt de vroege of late busverbinding. In de weekenden krijgen veel reizigers te maken met minder treinen en bussen, op sommige plekken blijft er slechts één keer per uur een verbinding over. Door verbroken aansluitingen tussen bus en trein kunnen reizigers nog langer onderweg zijn.

Rover vindt dat het openbaar vervoer op een onacceptabel niveau terecht is gekomen. Zelfs met minder treinen en bussen zou er nog een zo goed mogelijk product voor de reiziger neergezet moeten worden, maar het OV is nu echt door de bodem gezakt, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Rover vindt dat er te makkelijk wordt geschrapt in het OV. Zo zou NS meer met vliegende brigades kunnen werken en tijdelijk treinen zonder vaste conducteur laten rijden, zoals bij Arriva nu al gebeurd. Rover vraagt de hele OV-sector om een herstelplan waar het Rijk (financieel) aan zou moeten bijdragen. Bovenal wil Rover dat zo snel mogelijk het aantal treinen en bussen weer wordt opgeschaald om te voorkomen dat reizigers voorgoed afhaken.

maandag 19 december 2022

Onderzoek naar snelle busverbinding Gent – Terneuzen afgerond

In januari 2022 gaven de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) opdracht aan Ecorys om de haalbaarheid te onderzoeken van een snelle busverbinding tussen de grote steden Gent (met ca. 260.000 inwoners) en Terneuzen (met ruim 54.000 inwoners). Een reis met het openbaar vervoer van Gent naar Terneuzen kost op dit moment al gauw 2,5 uur.
..
Michiel Modijefski van Ecorys nam op 7 december de bestuurders van North Sea Port District als belangrijke stakeholders mee in de resultaten van de studie. Ecorys concludeert dat het realiseren van een snelle busverbinding een absolute meerwaarde vormt voor de verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling van de grensoverschrijdende havenregio met 100.000 werknemers.

Het is de verwachting dat Gent, maar ook Zelzate en Evergem, in de komende jaren sterk zullen groeien qua inwoneraantallen en arbeidsplaatsen. Er liggen daarmee kansen voor Zeeland om de toenemende ruimtelijke druk op de Gentse regio op te vangen.

De nieuwe busconcessie van de provincie Zeeland start op 15 december 2024. Aan Vlaamse zijde wordt het vervoersplan uitgetekend binnen de Vervoerregio’s. De Lijn voert dit vervoersplan uit. Tot nu toe stopten vervoersplannen echter aan de landsgrens. Om de potentie in kaart te brengen van een grensoverschrijdende busverbinding in North Sea Port District besloten de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement MOW tot het verlenen van de studieopdracht aan Ecorys.

vrijdag 16 december 2022

In het weekend van 17 en 18 december rijden de Nightliners Breda voor het laatst

Arriva rijdt na zaterdagnacht 17 op 18 december 2022 geen Nightliners meer vanuit Breda. Dit, in navolging op ook het stopzetten van de Nightliners vanuit Tilburg en Den Bosch eerder dit jaar. Door personeelstekort is het niet mogelijk om de nachtbussen nog te laten rijden.

Ook uitzendbureaus of onze samenwerkingspartners kunnen onvoldoende chauffeurs leveren voor een betrouwbare dienstregeling op deze lijnen. De Nightliners zijn een extra dienst, aanvullend op de reguliere dienstregelingen overdag.

Lijn 850 Breda Centrum - Etten-Leur
Lijn 851 Breda Centrum - Etten-Leur via Schoenmakershoek
Lijn 852 Breda Centrum – Made
Lijn 854 Breda Centrum – Oosterhout
Lijn 855 Breda Centrum – Zundert

Nu te boeken: tickets voor eerste nachttrein van Maastricht naar Schiphol

In de nacht van 16 op 17 december vertrekt de eerste nachttrein van Arriva. Het wordt een speciale rit met bijzondere nachtgasten. Maastricht wordt met deze nachttrein iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari.
 
Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is uitsluitend te koop via glimble (www.glimble.nl), de reisapp van Arriva. In deze app kan de reiziger eerst de reis vanaf gewenst vertrekstation tot uitstappunt plannen, om vervolgens in dezelfde app een ticket te kopen. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist.  

Tickets voor de nachttrein zijn in glimble iedere keer een maand van te voren te plannen en boeken. Er is een gelimiteerd aantal tickets beschikbaar. Iedereen met een ticket heeft een zitplaats in de trein. De reiziger reserveert geen eigen stoel.  
 
Vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur een trein richting Schiphol
Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt de nachttrein om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.40 uur terug en komt om 07.57 aan in Maastricht.

De verbinding Groningen – Schiphol start een aantal weken later. In verband met de langdurige stremming van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle kunnen er geen testritten plaatsvinden op dit traject. De exacte startdatum is nog niet bekend.

donderdag 15 december 2022

Vanaf 2025 sneller, vaker en meer stations op treintrajecten Groningen - Zwolle & Leeuwarden - Zwolle

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle treinen te rijden. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het openbaar vervoer in het noorden een impuls en wordt reizigersgroei verwacht.

De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.
 
Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de intercity’s richting de Randstad. De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, die daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt.

Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops.

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.
 

woensdag 14 december 2022

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Een dezer dagen is hiervoor het contract ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede.

De nieuwe treinen vervangen een deel van de dubbeldekkers van NS (type DDZ) op termijn en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.

NS investeert meer dan 600 miljoen in deze nieuwe treinen. De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen.

Vanzelfsprekend biedt de trein reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen. Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd. We hebben goede ervaringen met deze fabrikant.

dinsdag 13 december 2022

Ergenis over nachttrein naar Schiphol

De Frysk Nasjonale Partij (FNP), een politieke partij die in Friesland actief is, ergert zich aan de komst van de Arriva-nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Arriva laat die trein naar verwachting vanaf januari rijden.

Tegelijk schrapt het bedrijf vooral in Friesland op structurele basis in de dienstregeling vanwege het huidige personeelstekort.

Arriva heeft eerder laten weten dat de treinen door 'eigen personeel' worden gereden.

Sijbe Knol, fractievoorzitter van de FNP, vindt het vreemd dat terwijl er overal personeelstekort heerst, je tegelijkertijd wel personeel inzet op een spoorlijn waar niemand om gevraagd heeft.

maandag 12 december 2022

Landelijke vierdaagse staking streekvervoer gaat voorlopig niet door

Een landelijke vierdaagse staking in het streekvervoer is voorlopig van de baan. Vakbond FNV gaat eerst verder praten met werkgevers in het streekvervoer over zijn eisen voor een nieuwe cao.taken.

Een woordvoerder van de FNV benadrukt dat de stakingsplannen zijn stilgelegd, maar nog niet van tafel zijn. "Als de voorstellen van werkgevers weer onvoldoende zijn, dan gaan we vier dagen in januari staken in plaats van in december", zegt hij.

Een eerder aangekondigde staking door medewerkers van regionale treinen in het noorden van Nederland gaan volgens FNV wel door. Dat gebeurt omdat het cao-overleg daar is stukgelopen.

Machinisten en conducteurs in de treinen van Arriva leggen op donderdag 15 en vrijdag 16 december het werk neer in Noord-Nederland. Daardoor rijden er die dagen minder of geen treinen in Groningen en Friesland.

De staking begint donderdag 15 december in Friesland en gaat op vrijdag 16 december verder in Groningen. Dan vallen er naar verwachting veel ritten uit tussen Groningen en Winschoten-Weener, Veendam, Delfzijl en Eemshaven. Ook tussen Groningen en Leeuwarden rijden die dag minder treinen.

Op maandag 19 december is er nog een stakingsdag. Dan legt het personeel op de spoorlijn tussen Emmen en Zwolle het werk neer.

vrijdag 9 december 2022

Dienstregeling 2023 zondag van start

Zondag 11 december start NS de dienstregeling 2023. Hierin wordt een derde van de treinen verlengd, wat met name in het weekend en in de spits meer zitplaatsen oplevert. Op maandag tot en met donderdag komt de tienminutentrein terug tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam.

Op een aantal rustige trajecten gaan minder en kortere treinen rijden.

NS gaat in de dienstregeling 2023 met name in de drukke weekenden langere treinen rijden. In het weekend komen er hierdoor 85.000 zitplaatsen bij, zo’n 10 procent meer. Op werkdagen komen er 13.000 stoelen bij, met in de spits 4,5 procent meer zitplaatsen. In totaal kunnen reizigers op gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen rekenen dan nu het geval is.

In september voerde NS al een aantal wijzigingen in de dienstregeling door die nodig waren vanwege het tekort aan collega’s. In november volgde de grootste stap. Door deze maatregelen vielen er minder treinen op de dag zelf uit als gevolg van het personeelstekort.

Net als andere jaren rijdt NS in de Kerst en Oud & Nieuw-weken een vakantiedienstregeling. De dienstregeling is verwerkt in de NS-app. Meer informatie staat ook op ns.nl/dienstregeling.

donderdag 8 december 2022

11 December start in Amsterdam de nieuwe dienstregeling voor 2023

Op zondag 11 december start de nieuwe dienstregeling voor 2023 van GVB. Bijna alle routes, vertrektijden en frequenties blijven hetzelfde als de afgelopen periode voor de trams, bussen, metro's en veerponten. Wij hebben de wijzigingen voor je op een rijtje gezet.

Deze wijzigingen hebben vooral te maken met werkzaamheden die starten of zijn afgerond op de routes.

Vanaf 9 januari 2023 wordt een nieuwe veerpontverbinding in gebruik genomen. De F9 Zeeburgereiland - Sporenburg is uitsluitend voor voetgangers en (brom)fietsers en vaart dagelijks.

Door werkzaamheden heeft nachtbus N82 een tijdelijke routewijziging: vanaf de Bos en Lommerweg rijdt de nachtbus via de Hoofdweg en de Jan Evertsenstraat naar eindhalte Nolensstraat. Op de route terug naar CS rijdt de nachtbus via de Haarlemmerweg en de Burg. de Vlughtlaan.

Vooralsnog blijven de nachtbussen met dezelfde frequentie rijden. Mogelijk komt daar in januari 2023 verandering in. Plan daarom altijd je reis op gvb.nl of via de GVB app.

Bij metrolijn 52 Noord naar Station Zuid is de dienstregeling aan het begin en einde van de dag aangepast voor een betere overstap op de trein naar Schiphol.

Vanaf zaterdag 24 december (onder voorbehoud van de werkzaamheden die afgerond worden) rijden tram 2, 12, 13 en 17 weer via de reguliere route over de Nieuwezijds Voorburgwal van en naar het Centraal Station.

Hanzelijn gaat weer rijden

Vanaf 11 december rijden de treinen weer tussen Lelystad Centrum en Dronten. De afgelopen tijd was hier geen treinverkeer doordat een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT in de buurt van Swifterbant op de bovenleiding terecht kwam.

Tijdens de herstelwerkzaamheden zette NS vervangend busvervoer in tussen Lelystad Centrum en Dronten. Ook was het voor reizigers uit/naar het noorden naar/uit de Randstad mogelijk om gebruik te maken van de alternatieve route Zwolle – Amersfoort Centraal. Hierdoor kregen reizigers te maken met langere reistijden en drukkere treinen.

December 2012 reden de eerste treinen tussen Lelystad Centrum en Zwolle. Vanaf dat moment was het mogelijk om met de trein door heel Flevoland naar het noorden en oosten van Nederland te reizen. De reistijd tussen de Randstad en het noorden van Nederland werd door de komst van de Hanzelijn flink korter.

woensdag 7 december 2022

Opening HOV-busbaan in Hilversum zaterdag 10 december

De nieuwe vrijliggende HOV-busbaan tussen het busstation en de A27 in Hilversum is gereed.

Hierdoor heeft de HOV-bus ‘vrij baan’ en kunnen reizigers erop rekenen dat de bus ook in de spits op tijd is. Ook nood- en hulpdiensten gebruiken de busbaan en zijn zo sneller ter plaatse.

Door de aanleg van de nieuwe busverbinding verbetert de regionale bereikbaarheid van bijvoorbeeld het ziekenhuis en komt er een vlotte verbinding met Eemnes, Blaricum en Huizen.

Zondag 11 december wordt de busbaan in gebruik genomen en rijden de HOV-bussen (lijn 320) volgens de nieuwe dienstregeling. In Hilversum stopt de bus op het station en bij de nieuwe halte Tergooi/Van Linschotenlaan.

De busbaan heeft een lengte van 3 kilometer en is gemaakt van gerecycled geluidsarm asfalt. Zoals het er nu uitziet zijn de HOV-bussen vanaf het eerste kwartaal 2023 elektrisch. Hierdoor is er geen geluidsoverlast voor de omgeving en geen CO2 uitstoot. De komst van de elektrische bussen is vanwege het wereldwijde chiptekort en de vertraagde productie van onderdelen helaas een aantal maanden later dan verwacht.

De HOV-bus heeft geen last van files, omdat de bus een eigen busbaan heeft en op de snelweg langs het overige verkeer rijdt. Hierdoor is de bus betrouwbaarder en is het een duurzaam en efficiënt alternatief voor de auto. Daarbij zijn de haltes voorzien van elektronische displays met aankomsttijden, duurzaam straatmeubilair en fietsstallingen. In de bussen zijn er oplaadpunten, waardoor het gemakkelijker is om in de bus te werken.

dinsdag 6 december 2022

Swapfiets Den Haag opent nieuwe locatie

 
 

Swapfiets Den haag groeit naar 10.000 leden en opent nieuwe locatie


De afgelopen jaren zag Swapfiets Den Haag haar klantenbestand flink groeien en inmiddels telt het ‘bicycle as a service’-concept 10.000 fietsende leden in de stad.

Daarom is de tijd rijp voor een volgende stap en verhuist Swapstore Den Haag aan Johanna Westerdijkplein 86 naar een grotere locatie een paar deuren verderop. De verhuizing naar een nieuw pand is een logische stap nu Swapfiets groeit en de doelgroep meegroeit. Zo zijn het lang niet meer alleen studenten die met een blauwe voorband rondfietsen.

 De doelgroep varieert tussen de 18 en 50 jaar, met een piek in  jong volwassenen. Met name de Power 1 en Power 7 e-Bikes zijn hier populair en met de nieuwe winkel en bijpassende service speelt Swapfiets in op deze snelgroeiende markt.  
 

maandag 5 december 2022

Europees geld voor spoorlijn tussen Lelystad en Groningen

Er is Europees geld in aantocht voor de aanleg van de Lelylijn. De spoorlijn die de Randstad en het noorden van het land met elkaar moet verbinden wordt opgenomen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk.

De Europese Commissie had zich er vorige maand al voor uitgesproken.

In het coalitieakkoord was al afgesproken dat het kabinet 3 miljard reserveert om met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. Maar die fondsen moesten er dan wel komen.

De Lelylijn moet de reistijd tussen Lelystad, Groningen, Leeuwarden en de Randstad aanzienlijk verkorten. De trein, die een snelheid van 200 kilometer per uur moet kunnen halen, zal ook stoppen in Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

vrijdag 2 december 2022

Veel bijval Tweede Kamer voor spoorwensen Rover

In 2024 gaat het nieuwe contract met NS in waardoor het bedrijf mag blijven rijden op het grootste deel van het spoor. In dit contract worden de eisen aan NS opnieuw opgesteld. Rover schreef hier al eerder samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov een uitgebreid advies over.

Zo pleit Rover voor meer treinen (waar mogelijk elk kwartier op elk station), eenvoudige abonnementen voor combineren van trein/bus/tram/metro en meer controle op tarieven van NS door het ministerie. Het spoor moet aantrekkelijker worden met kortere wachttijden en betaalbare prijzen zodat meer mensen voor de trein willen kiezen.

Rover beschreef de wensen in een uitgebreide lobbybrief aan de Tweede Kamer. Dat een groot deel van de Tweede Kamer de inbreng van Rover ziet zitten, werd duidelijk tijdens een debat op 1 en 2 november. Een groot aantal fracties verwees in het debat naar de door Rover ingebrachte punten. Bijna alle Rover-wensen werden uiteindelijk vertaald in maar liefst 50 moties die de staatssecretaris oproepen om de afspraken met NS aan te scherpen.

Wat de treinreiziger hiervan na 2024 uiteindelijk gaat merken, is nog afwachten. De komende maanden gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderhandelen met NS over het nieuwe contract. Het besluit wordt uiteindelijk genomen door de Tweede Kamer, dus de staatssecretaris zal de wensen van de Kamer serieus nemen. Als de onderhandelingen zijn afgerond mogen wij opnieuw adviseren over het voorstel wat dan op tafel ligt.

donderdag 1 december 2022

Gratis met de bus in Eindhoven

Ook dit jaar kunnen Eindhovenaren die in aanmerking komen voor de Meedoenbijdrage zich aanmelden om een jaar lang gratis met de bus te reizen.

Het gratis reizen met de bus maakt deel uit van de Meedoenbijdrage. Dit is een geldbedrag dat je één keer per jaar krijgt van de gemeente en vrij mag besteden. Hiermee zorgen we dat iedereen kan meedoen aan bijvoorbeeld een sport, dansles of een hobbycursus. Of om de ouderbijdrage of schoolspullen te betalen. Of dus om gratis met de bus te kunnen reizen.

Heb jij nog geen Meedoenbijdrage aangevraagd en wil je weten of jij misschien hiervoor in aanmerking komt? Ga dan naar de pagina over de Meedoenbijdrage voor alle informatie. Hier kun je (tot uiterlijk 31 december) online een aanvraag doen. Ook kun je op die pagina een video bekijken met uitleg over de Meedoenbijdrage.