donderdag 29 december 2022

Eerste nieuwe digitale informatiebord in Molenlanden geplaatst

Wie met lijn 489 van Nieuw-Lekkerland naar Rotterdam Kralingse Zoom reist leest vanaf deze week de reisinformatie op een nieuw digitaal informatiebord. Het digitale informatiebord staat bij halte IHC Smit in Kinderdijk (gemeente Molenlanden). Daarmee is de uitrol van de 850 nieuwe digitale informatieborden in de provincie Zuid-Holland gestart.

De plaatsing van de nieuwste generatie digitale halteborden neemt een aantal maanden in beslag en duurt naar verwachting tot de zomer van 2023. Door een efficiënte plaatsing op bushaltes met veel instappers, worden er meer reizigers bediend. De vernieuwde weergave van de reisinformatie én de audiofunctie zorgen voor een betere begrijpelijkheid en toegankelijkheid van voor alle reizigers.

Ruim 200 haltes waar nu nog geen digitaal informatiebord staat krijgen de komende maanden een nieuw digitaal informatiebord. Dit zijn haltes waar bijvoorbeeld veel reizigers gebruik van maken of haltes waar belangrijke voorzieningen in de buurt zijn. In totaal worden er ruim 850 nieuwe digitale informatieborden geplaatst. Samen met de digitale informatieborden langs de R-net haltes, welke blijven staan, komt het totaal op ruim 1.000 stuks.

Op dit moment staan er in de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem en in Zuid-Holland Noord ongeveer 1.300 digitale informatieborden. Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waar weinig mensen gebruik van maken. Reizigers vinden de dienstregeling dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook 9292.nl of op de reis planner van de vervoerder.

woensdag 28 december 2022

Grote werkgevers: ‘Alle zakelijke reizen naar Londen per trein’

70 grote werkgevers willen dat alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein kunnen, in plaats van het vliegtuig.

Alle zakelijke reizen naar Londen per 2030 met de trein, in plaats van het vliegtuig. Dat moet mogelijk worden volgens 70 grote werkgevers, verenigd in de Coalitie Anders Reizen. De bedrijven roepen politiek, spoorbeheerders en -vervoerders samen met Natuur & Milieu op om het internationale treinaanbod te verbeteren. Met die boodschap overhandigden zij donderdag 8 december een onderzoeksrapport over het internationale treinpotentieel van Nederlandse bedrijven aan team Timmermans in Brussel.

De bereidheid van bedrijven om voor internationale zakelijke reizen de trein te pakken neemt toe, maar het aanbod blijft achter. Dat is één van de conclusies van het onderzoek dat door de Coalitie Anders Reizen in samenwerking met Natuur & Milieu is uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn de reisdata van 17 grote werkgevers geanalyseerd en interviews met medewerkers afgenomen.

Uit de analyse blijkt dat deze bedrijven in 2019 (het laatste jaar waarin zonder beperkingen gereisd kon worden) samen een reisbehoefte hadden van 46.167 zakelijke vliegreizen op bestemmingen tot 700 kilometer. Daarvan gingen 26.836 reizen (58%) naar bestemmingen tot 400 kilometer. Naar Londen werd veruit het vaakst gevlogen: 20.143 keer.

dinsdag 27 december 2022

McLaren lanceert opvouwbare elektrische step

McLaren heeft zijn eerste elektrische step gelanceerd via dochtermerk Lavoie. De Lavoie Series 1 brengt een ongekend draagbaar ontwerp met een lange autonomie.

McLaren rustte de scooter uit met zijn gepatenteerde one-touch Flowfold-systeem. Hiermee kan de elektrische step met slechts één hendel volledig ingeklapt worden.

Zoals gewoonlijk vouwt enkel het stuur van de e-scooter op. Opvallend is wel dat het stuur in drie delen naar beneden vouwt; hiermee neemt de opgevouwen step minder ruimte in beslag dan met een conventioneel mechanisme dat als een geheel opvouwt.

vrijdag 23 december 2022

Verbeterde Veerhalte Nieuw-Lekkerland klaar

Op vrijdag 9 december namen gedeputeerde Jeannette Baljeu en wethouder Johan Quik de Veerhalte Nieuw-Lekkerland officieel in gebruik. Zij deden dit door een peilschaal aan de damwand te onthullen. De locatie rond de veerhalte is uitgebreid en biedt reizigers meer parkeerruimte voor fiets, scooter of auto. De oeververbinding heeft een nieuwe brede loopbrug en een nieuw ponton. Hiermee is de Veerhalte klaar voor een snelle waterverbinding over de Lek.

Het voetveer Nieuw-Lekkerland-Lekkerkerk is een belangrijke schakel tussen de Krimpenerwaard en Alblasserwaard. De oude locatie van de veerhalte was verouderd en bood niet voldoende ruimte om fietsen te stallen. Dit is belangrijk want scholieren en forensen uit Nieuw-Lekkerland maken doordeweeks intensief gebruik van het veer.

Ook verbindt de halte fietsroutes, waardoor toeristen en fietsliefhebbers langs de Lek naar de molens van Kinderdijk of naar Nieuwpoort kunnen fietsen.

donderdag 22 december 2022

Onderweg naar mooie feestdagen met de U-OV wintertram

Heb je de wintertrams al gespot? Tot en met 8 januari 2023 rijden ze rond in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein!

De trams zijn aan de buitenkant omgetoverd tot een winters tafereel met allerlei herkenbare plekken in Nieuwegein, IJsselstein en Utrecht. Leuk detail: De Utrechtse graffiti-gnome KBTR heeft meegewerkt en is terug te vinden op de tram.

De wintertrams rijden op alle tramlijnen tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein/IJsselstein. Voor de kenner: de voertuignummers zijn: 6003, 6070, 6014 en 6077.

woensdag 21 december 2022

Werk aan het spoor in 2023

Vanwege werk aan het spoor in opdracht van beheerder ProRail rijden er in 2023 op 40 trajecten geen treinen voor een periode van minstens drie dagen.

Dat blijkt uit een bijlage bij het plan van aanpak van ProRail die in alle stilte door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het kan overigens nog wel zo zijn dat de dagen dat er geen treinen rijden, uitgesmeerd worden over een langere periode. Er is bovendien op meer plekken hinder dan de trajecten op de kaart.

De spoorbeheerder ontkomt niet aan de maatregelen vanwege het extra werk dat er verricht moet worden. Vanaf volgend jaar wil ProRail 35 procent meer vervangen en vernieuwen aan het spoor dan het in de afgelopen jaren deed.

dinsdag 20 december 2022

OV-reiziger jaren terug in de tijd gezet

Slechts één keer per uur een trein, geen bussen meer op de late avond, compleet onbereikbare dorpen: de OV-reiziger heeft een historische stap terug in de tijd gedaan. Rover wil dat het OV alles op alles zet voor herstel.

De diverse nieuwe dienstregelingen stemmen niet positief: door personeelsgebrek en wegvallen van coronasteun hebben de OV-bedrijven flink in hun aanbod geschrapt. Op veel plekken verdwijnt de vroege of late busverbinding. In de weekenden krijgen veel reizigers te maken met minder treinen en bussen, op sommige plekken blijft er slechts één keer per uur een verbinding over. Door verbroken aansluitingen tussen bus en trein kunnen reizigers nog langer onderweg zijn.

Rover vindt dat het openbaar vervoer op een onacceptabel niveau terecht is gekomen. Zelfs met minder treinen en bussen zou er nog een zo goed mogelijk product voor de reiziger neergezet moeten worden, maar het OV is nu echt door de bodem gezakt, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Rover vindt dat er te makkelijk wordt geschrapt in het OV. Zo zou NS meer met vliegende brigades kunnen werken en tijdelijk treinen zonder vaste conducteur laten rijden, zoals bij Arriva nu al gebeurd. Rover vraagt de hele OV-sector om een herstelplan waar het Rijk (financieel) aan zou moeten bijdragen. Bovenal wil Rover dat zo snel mogelijk het aantal treinen en bussen weer wordt opgeschaald om te voorkomen dat reizigers voorgoed afhaken.

maandag 19 december 2022

Onderzoek naar snelle busverbinding Gent – Terneuzen afgerond

In januari 2022 gaven de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) opdracht aan Ecorys om de haalbaarheid te onderzoeken van een snelle busverbinding tussen de grote steden Gent (met ca. 260.000 inwoners) en Terneuzen (met ruim 54.000 inwoners). Een reis met het openbaar vervoer van Gent naar Terneuzen kost op dit moment al gauw 2,5 uur.
..
Michiel Modijefski van Ecorys nam op 7 december de bestuurders van North Sea Port District als belangrijke stakeholders mee in de resultaten van de studie. Ecorys concludeert dat het realiseren van een snelle busverbinding een absolute meerwaarde vormt voor de verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling van de grensoverschrijdende havenregio met 100.000 werknemers.

Het is de verwachting dat Gent, maar ook Zelzate en Evergem, in de komende jaren sterk zullen groeien qua inwoneraantallen en arbeidsplaatsen. Er liggen daarmee kansen voor Zeeland om de toenemende ruimtelijke druk op de Gentse regio op te vangen.

De nieuwe busconcessie van de provincie Zeeland start op 15 december 2024. Aan Vlaamse zijde wordt het vervoersplan uitgetekend binnen de Vervoerregio’s. De Lijn voert dit vervoersplan uit. Tot nu toe stopten vervoersplannen echter aan de landsgrens. Om de potentie in kaart te brengen van een grensoverschrijdende busverbinding in North Sea Port District besloten de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement MOW tot het verlenen van de studieopdracht aan Ecorys.

vrijdag 16 december 2022

In het weekend van 17 en 18 december rijden de Nightliners Breda voor het laatst

Arriva rijdt na zaterdagnacht 17 op 18 december 2022 geen Nightliners meer vanuit Breda. Dit, in navolging op ook het stopzetten van de Nightliners vanuit Tilburg en Den Bosch eerder dit jaar. Door personeelstekort is het niet mogelijk om de nachtbussen nog te laten rijden.

Ook uitzendbureaus of onze samenwerkingspartners kunnen onvoldoende chauffeurs leveren voor een betrouwbare dienstregeling op deze lijnen. De Nightliners zijn een extra dienst, aanvullend op de reguliere dienstregelingen overdag.

Lijn 850 Breda Centrum - Etten-Leur
Lijn 851 Breda Centrum - Etten-Leur via Schoenmakershoek
Lijn 852 Breda Centrum – Made
Lijn 854 Breda Centrum – Oosterhout
Lijn 855 Breda Centrum – Zundert

Nu te boeken: tickets voor eerste nachttrein van Maastricht naar Schiphol

In de nacht van 16 op 17 december vertrekt de eerste nachttrein van Arriva. Het wordt een speciale rit met bijzondere nachtgasten. Maastricht wordt met deze nachttrein iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol. De nachttrein van Groningen naar Schiphol start enkele weken later in januari.
 
Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is uitsluitend te koop via glimble (www.glimble.nl), de reisapp van Arriva. In deze app kan de reiziger eerst de reis vanaf gewenst vertrekstation tot uitstappunt plannen, om vervolgens in dezelfde app een ticket te kopen. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist.  

Tickets voor de nachttrein zijn in glimble iedere keer een maand van te voren te plannen en boeken. Er is een gelimiteerd aantal tickets beschikbaar. Iedereen met een ticket heeft een zitplaats in de trein. De reiziger reserveert geen eigen stoel.  
 
Vanuit Maastricht vertrekt om 01.01 uur een trein richting Schiphol
Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt de nachttrein om 03.15 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.40 uur terug en komt om 07.57 aan in Maastricht.

De verbinding Groningen – Schiphol start een aantal weken later. In verband met de langdurige stremming van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle kunnen er geen testritten plaatsvinden op dit traject. De exacte startdatum is nog niet bekend.

donderdag 15 december 2022

Vanaf 2025 sneller, vaker en meer stations op treintrajecten Groningen - Zwolle & Leeuwarden - Zwolle

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle treinen te rijden. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het openbaar vervoer in het noorden een impuls en wordt reizigersgroei verwacht.

De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.
 
Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de intercity’s richting de Randstad. De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, die daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt.

Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops.

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.
 

woensdag 14 december 2022

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers: sneller en meer stoelen

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Een dezer dagen is hiervoor het contract ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede.

De nieuwe treinen vervangen een deel van de dubbeldekkers van NS (type DDZ) op termijn en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.

NS investeert meer dan 600 miljoen in deze nieuwe treinen. De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen.

Vanzelfsprekend biedt de trein reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen. Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd. We hebben goede ervaringen met deze fabrikant.

dinsdag 13 december 2022

Ergenis over nachttrein naar Schiphol

De Frysk Nasjonale Partij (FNP), een politieke partij die in Friesland actief is, ergert zich aan de komst van de Arriva-nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Arriva laat die trein naar verwachting vanaf januari rijden.

Tegelijk schrapt het bedrijf vooral in Friesland op structurele basis in de dienstregeling vanwege het huidige personeelstekort.

Arriva heeft eerder laten weten dat de treinen door 'eigen personeel' worden gereden.

Sijbe Knol, fractievoorzitter van de FNP, vindt het vreemd dat terwijl er overal personeelstekort heerst, je tegelijkertijd wel personeel inzet op een spoorlijn waar niemand om gevraagd heeft.

maandag 12 december 2022

Landelijke vierdaagse staking streekvervoer gaat voorlopig niet door

Een landelijke vierdaagse staking in het streekvervoer is voorlopig van de baan. Vakbond FNV gaat eerst verder praten met werkgevers in het streekvervoer over zijn eisen voor een nieuwe cao.taken.

Een woordvoerder van de FNV benadrukt dat de stakingsplannen zijn stilgelegd, maar nog niet van tafel zijn. "Als de voorstellen van werkgevers weer onvoldoende zijn, dan gaan we vier dagen in januari staken in plaats van in december", zegt hij.

Een eerder aangekondigde staking door medewerkers van regionale treinen in het noorden van Nederland gaan volgens FNV wel door. Dat gebeurt omdat het cao-overleg daar is stukgelopen.

Machinisten en conducteurs in de treinen van Arriva leggen op donderdag 15 en vrijdag 16 december het werk neer in Noord-Nederland. Daardoor rijden er die dagen minder of geen treinen in Groningen en Friesland.

De staking begint donderdag 15 december in Friesland en gaat op vrijdag 16 december verder in Groningen. Dan vallen er naar verwachting veel ritten uit tussen Groningen en Winschoten-Weener, Veendam, Delfzijl en Eemshaven. Ook tussen Groningen en Leeuwarden rijden die dag minder treinen.

Op maandag 19 december is er nog een stakingsdag. Dan legt het personeel op de spoorlijn tussen Emmen en Zwolle het werk neer.

vrijdag 9 december 2022

Dienstregeling 2023 zondag van start

Zondag 11 december start NS de dienstregeling 2023. Hierin wordt een derde van de treinen verlengd, wat met name in het weekend en in de spits meer zitplaatsen oplevert. Op maandag tot en met donderdag komt de tienminutentrein terug tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam.

Op een aantal rustige trajecten gaan minder en kortere treinen rijden.

NS gaat in de dienstregeling 2023 met name in de drukke weekenden langere treinen rijden. In het weekend komen er hierdoor 85.000 zitplaatsen bij, zo’n 10 procent meer. Op werkdagen komen er 13.000 stoelen bij, met in de spits 4,5 procent meer zitplaatsen. In totaal kunnen reizigers op gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen rekenen dan nu het geval is.

In september voerde NS al een aantal wijzigingen in de dienstregeling door die nodig waren vanwege het tekort aan collega’s. In november volgde de grootste stap. Door deze maatregelen vielen er minder treinen op de dag zelf uit als gevolg van het personeelstekort.

Net als andere jaren rijdt NS in de Kerst en Oud & Nieuw-weken een vakantiedienstregeling. De dienstregeling is verwerkt in de NS-app. Meer informatie staat ook op ns.nl/dienstregeling.

donderdag 8 december 2022

11 December start in Amsterdam de nieuwe dienstregeling voor 2023

Op zondag 11 december start de nieuwe dienstregeling voor 2023 van GVB. Bijna alle routes, vertrektijden en frequenties blijven hetzelfde als de afgelopen periode voor de trams, bussen, metro's en veerponten. Wij hebben de wijzigingen voor je op een rijtje gezet.

Deze wijzigingen hebben vooral te maken met werkzaamheden die starten of zijn afgerond op de routes.

Vanaf 9 januari 2023 wordt een nieuwe veerpontverbinding in gebruik genomen. De F9 Zeeburgereiland - Sporenburg is uitsluitend voor voetgangers en (brom)fietsers en vaart dagelijks.

Door werkzaamheden heeft nachtbus N82 een tijdelijke routewijziging: vanaf de Bos en Lommerweg rijdt de nachtbus via de Hoofdweg en de Jan Evertsenstraat naar eindhalte Nolensstraat. Op de route terug naar CS rijdt de nachtbus via de Haarlemmerweg en de Burg. de Vlughtlaan.

Vooralsnog blijven de nachtbussen met dezelfde frequentie rijden. Mogelijk komt daar in januari 2023 verandering in. Plan daarom altijd je reis op gvb.nl of via de GVB app.

Bij metrolijn 52 Noord naar Station Zuid is de dienstregeling aan het begin en einde van de dag aangepast voor een betere overstap op de trein naar Schiphol.

Vanaf zaterdag 24 december (onder voorbehoud van de werkzaamheden die afgerond worden) rijden tram 2, 12, 13 en 17 weer via de reguliere route over de Nieuwezijds Voorburgwal van en naar het Centraal Station.

Hanzelijn gaat weer rijden

Vanaf 11 december rijden de treinen weer tussen Lelystad Centrum en Dronten. De afgelopen tijd was hier geen treinverkeer doordat een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT in de buurt van Swifterbant op de bovenleiding terecht kwam.

Tijdens de herstelwerkzaamheden zette NS vervangend busvervoer in tussen Lelystad Centrum en Dronten. Ook was het voor reizigers uit/naar het noorden naar/uit de Randstad mogelijk om gebruik te maken van de alternatieve route Zwolle – Amersfoort Centraal. Hierdoor kregen reizigers te maken met langere reistijden en drukkere treinen.

December 2012 reden de eerste treinen tussen Lelystad Centrum en Zwolle. Vanaf dat moment was het mogelijk om met de trein door heel Flevoland naar het noorden en oosten van Nederland te reizen. De reistijd tussen de Randstad en het noorden van Nederland werd door de komst van de Hanzelijn flink korter.

woensdag 7 december 2022

Opening HOV-busbaan in Hilversum zaterdag 10 december

De nieuwe vrijliggende HOV-busbaan tussen het busstation en de A27 in Hilversum is gereed.

Hierdoor heeft de HOV-bus ‘vrij baan’ en kunnen reizigers erop rekenen dat de bus ook in de spits op tijd is. Ook nood- en hulpdiensten gebruiken de busbaan en zijn zo sneller ter plaatse.

Door de aanleg van de nieuwe busverbinding verbetert de regionale bereikbaarheid van bijvoorbeeld het ziekenhuis en komt er een vlotte verbinding met Eemnes, Blaricum en Huizen.

Zondag 11 december wordt de busbaan in gebruik genomen en rijden de HOV-bussen (lijn 320) volgens de nieuwe dienstregeling. In Hilversum stopt de bus op het station en bij de nieuwe halte Tergooi/Van Linschotenlaan.

De busbaan heeft een lengte van 3 kilometer en is gemaakt van gerecycled geluidsarm asfalt. Zoals het er nu uitziet zijn de HOV-bussen vanaf het eerste kwartaal 2023 elektrisch. Hierdoor is er geen geluidsoverlast voor de omgeving en geen CO2 uitstoot. De komst van de elektrische bussen is vanwege het wereldwijde chiptekort en de vertraagde productie van onderdelen helaas een aantal maanden later dan verwacht.

De HOV-bus heeft geen last van files, omdat de bus een eigen busbaan heeft en op de snelweg langs het overige verkeer rijdt. Hierdoor is de bus betrouwbaarder en is het een duurzaam en efficiënt alternatief voor de auto. Daarbij zijn de haltes voorzien van elektronische displays met aankomsttijden, duurzaam straatmeubilair en fietsstallingen. In de bussen zijn er oplaadpunten, waardoor het gemakkelijker is om in de bus te werken.

dinsdag 6 december 2022

Swapfiets Den Haag opent nieuwe locatie

 
 

Swapfiets Den haag groeit naar 10.000 leden en opent nieuwe locatie


De afgelopen jaren zag Swapfiets Den Haag haar klantenbestand flink groeien en inmiddels telt het ‘bicycle as a service’-concept 10.000 fietsende leden in de stad.

Daarom is de tijd rijp voor een volgende stap en verhuist Swapstore Den Haag aan Johanna Westerdijkplein 86 naar een grotere locatie een paar deuren verderop. De verhuizing naar een nieuw pand is een logische stap nu Swapfiets groeit en de doelgroep meegroeit. Zo zijn het lang niet meer alleen studenten die met een blauwe voorband rondfietsen.

 De doelgroep varieert tussen de 18 en 50 jaar, met een piek in  jong volwassenen. Met name de Power 1 en Power 7 e-Bikes zijn hier populair en met de nieuwe winkel en bijpassende service speelt Swapfiets in op deze snelgroeiende markt.  
 

maandag 5 december 2022

Europees geld voor spoorlijn tussen Lelystad en Groningen

Er is Europees geld in aantocht voor de aanleg van de Lelylijn. De spoorlijn die de Randstad en het noorden van het land met elkaar moet verbinden wordt opgenomen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk.

De Europese Commissie had zich er vorige maand al voor uitgesproken.

In het coalitieakkoord was al afgesproken dat het kabinet 3 miljard reserveert om met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. Maar die fondsen moesten er dan wel komen.

De Lelylijn moet de reistijd tussen Lelystad, Groningen, Leeuwarden en de Randstad aanzienlijk verkorten. De trein, die een snelheid van 200 kilometer per uur moet kunnen halen, zal ook stoppen in Emmeloord, Heerenveen en Drachten.

vrijdag 2 december 2022

Veel bijval Tweede Kamer voor spoorwensen Rover

In 2024 gaat het nieuwe contract met NS in waardoor het bedrijf mag blijven rijden op het grootste deel van het spoor. In dit contract worden de eisen aan NS opnieuw opgesteld. Rover schreef hier al eerder samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov een uitgebreid advies over.

Zo pleit Rover voor meer treinen (waar mogelijk elk kwartier op elk station), eenvoudige abonnementen voor combineren van trein/bus/tram/metro en meer controle op tarieven van NS door het ministerie. Het spoor moet aantrekkelijker worden met kortere wachttijden en betaalbare prijzen zodat meer mensen voor de trein willen kiezen.

Rover beschreef de wensen in een uitgebreide lobbybrief aan de Tweede Kamer. Dat een groot deel van de Tweede Kamer de inbreng van Rover ziet zitten, werd duidelijk tijdens een debat op 1 en 2 november. Een groot aantal fracties verwees in het debat naar de door Rover ingebrachte punten. Bijna alle Rover-wensen werden uiteindelijk vertaald in maar liefst 50 moties die de staatssecretaris oproepen om de afspraken met NS aan te scherpen.

Wat de treinreiziger hiervan na 2024 uiteindelijk gaat merken, is nog afwachten. De komende maanden gaat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderhandelen met NS over het nieuwe contract. Het besluit wordt uiteindelijk genomen door de Tweede Kamer, dus de staatssecretaris zal de wensen van de Kamer serieus nemen. Als de onderhandelingen zijn afgerond mogen wij opnieuw adviseren over het voorstel wat dan op tafel ligt.

donderdag 1 december 2022

Gratis met de bus in Eindhoven

Ook dit jaar kunnen Eindhovenaren die in aanmerking komen voor de Meedoenbijdrage zich aanmelden om een jaar lang gratis met de bus te reizen.

Het gratis reizen met de bus maakt deel uit van de Meedoenbijdrage. Dit is een geldbedrag dat je één keer per jaar krijgt van de gemeente en vrij mag besteden. Hiermee zorgen we dat iedereen kan meedoen aan bijvoorbeeld een sport, dansles of een hobbycursus. Of om de ouderbijdrage of schoolspullen te betalen. Of dus om gratis met de bus te kunnen reizen.

Heb jij nog geen Meedoenbijdrage aangevraagd en wil je weten of jij misschien hiervoor in aanmerking komt? Ga dan naar de pagina over de Meedoenbijdrage voor alle informatie. Hier kun je (tot uiterlijk 31 december) online een aanvraag doen. Ook kun je op die pagina een video bekijken met uitleg over de Meedoenbijdrage.

woensdag 30 november 2022

Stap dichter bij een stiller spoor

Om geluidsoverlast van omwonenden van het spoor te verminderen, gaat ProRail geluidschermen plaatsen op plekken waar het geluid nu te hard is.

Vier partijen hebben hun handtekening gezet en mogen de komende jaren de geluidschermen voor ProRail gaan bouwen. Een feestelijk moment en een grote stap richting een stiller spoor. De aannemerscombinatie Van Spijker en Mourik Infra, Knipscheer Railinfra, Schreuder Bouwen langs water en wegen en Strukton Infratechniek hebben ieder een raamovereenkomst gekregen op basis van een Europese aanbesteding.

Nu de aanbesteding rond is kunnen de schermen worden gebouwd. Voordat het zover moet men nog wel een aantal stappen doorlopen. Op elke locatie krijgen belanghebbenden zoals de omgeving of een gemeente de kans om op de plannen te reageren.
 

dinsdag 29 november 2022

ProRail introduceert nieuw sein

 

Een hele generatie machinisten is vertrouwd met één soort sein waarvan je er ruim 10.000 langs het Nederlandse spoor vindt. Nu introduceert ProRail het Nieuwe Generatie Sein. De eerste zes vind je naast de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

In de afgelopen zeventig jaar veranderde er heus weleens wat aan de Nederlandse seinen - de gloeilampen werden vervangen door ledlampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd - maar in het oog springende vernieuwingen zijn nooit doorgevoerd.

De eerste zes nieuwe generatie seinen zijn nu geplaatst op de A2 corridor in Meteren. Dat is een geschikte plek om laatste ervaringen bij een grotere groep machinisten op te halen. Er rijden zowel goederen- als reizigerstreinen langs. ProRail verzamelt in drie maanden tijd zoveel mogelijk reacties van rijdend personeel. Oplettende voetgangers kunnen het nieuwe sein trouwens ook spotten: het is goed zichtbaar vanaf viaduct Markkade.

Verlopen de proeven in Meteren goed, dan worden seinen die aan vervanging toe zijn voortaan verruilt voor dit nieuwe generatie sein. We verwachten tot 2024 enkele honderden nieuwe seinen op te hangen door heel Nederland.

maandag 28 november 2022

Rover: NS moet prijzen bevriezen ipv fors verhogen!

De NS-reiziger gaat volgend jaar fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen.

Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS.

NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de tweede  klas 5,51 procent duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets in prijs om het gemiddelde te drukken. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11 procent duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13 procent minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen.

Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties.

NS vraagt nu echt te veel van de reiziger, stelt Rover-directeur Freek Bos.
'Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.'

vrijdag 25 november 2022

Aanbesteding voor vier nieuwe waterstoftreinen van start

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen. Hiermee zetten de provincie en Arriva de volgende stap in de verduurzaming van het regionale spoorvervoer in Groningen. Met de ondertekening van deze overeenkomst start Arriva met de Europese aanbesteding voor de vier waterstoftreinen.

De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de waterstoftreinen kunnen reizen op het Groningse regionale spoor. De treinen worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer. De provincie en Arriva willen de treinen ook inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Als de aanleg van het spoortraject Veendam - Stadskanaal doorgaat, dan gaan ook hier de waterstoftreinen rijden.
 
De provincie Groningen, ProRail, het Rijk en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot en op duurzaam geproduceerde brandstof te laten rijden. Voor de regionale treindiensten in Groningen kan dit het beste met groene waterstof. Bovendien zijn deze treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. In 2020 deden provincie en Arriva al verschillende testen gedaan met rijden en tanken van een waterstoftrein. De resultaten hiervan waren veelbelovend. Voor de reizigers en omwonenden zijn de waterstoftreinen een schonere en stillere manier van openbaar vervoer.

donderdag 24 november 2022

Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 11 december

De dienstregeling 2023 voor het Utrechts openbaar vervoer die 11 december 2022 ingaat, biedt reizigers belangrijke pluspunten. Zo komt er voor inwoners in Vijfheerenlanden in de avonduren opnieuw een vaste buslijn naar Ameide en gaan bij voldoende personeel de nachtbussen weer rijden in de provincie Utrecht.

De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling van U-OV voor 2023 zijn:

Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 90 rijdt zeven dagen per week in de avonden één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 90 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
Lijn 12 rijdt in Maarssen niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard. De reistijd tussen Maarssen-Dorp en Utrecht wordt hierdoor verkort. Op de nieuwe route stopt lijn 12 extra bij de nieuwe halte Sweserengseweg aan de oostelijke rand van Zandweg-Oostwaard. Bij drie haltes in Zandweg-Oostwaard die vervallen als gevolg van de routewijziging kunnen reizigers gebruik gaan maken van U-flex, een bus die op afroep rijdt en vooraf wordt besteld. Zie https://www.u-ov.info/reizen/u-flex
Kasteel De Haar wordt in het weekend weer beter bereikbaar met de bus. Naast de bestaande lijn 127 gaat lijn 111 op zaterdag en zondag overdag elk half uur rijden. Lijn 111 biedt een rechtstreekse verbinding tussen station Vleuten en Kasteel De Haar. Deze wijziging is al ingegaan vanaf mei 2022 vanwege de snelle groei van het aantal bezoekers van Kasteel de Haar.
Op de Stadsbaan-Zuid wordt ter hoogte van de wijk Rijnvliet in Utrecht een nieuwe halte in gebruik genomen voor lijn 10 en 48. Rijnvliet krijgt hierdoor een betere verbinding met Leidsche Rijn Centrum.
Als gevolg van werkzaamheden in Leidsche Rijn Centrum gaat lijn 28 richting Vleuterweide een langdurige omleiding rijden tussen NS station Leidsche Rijn en halte Korianderstraat. De halte Centrumboulevard vervalt daardoor in de richting van Vleuterweide.
De bussen op lijn 41 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht gaan in de zomer- en kerstvakantie tijdens de ochtendspits minder vaak rijden en bedienen de haltes dan elke 10 minuten i.p.v. elke 7,5 minuut.
In Odijk wijzigt de route van lijn 43. Tussen halte Rijnseweg en Odijk-Zuid wordt voortaan via de Singel-Noord en Singel-West gereden, in plaats van via de Esdoorn en Sint Nicolaaslaan.

woensdag 23 november 2022

U-OV en Syntus Utrecht blijven twee jaar langer rijden

Beide Utrechtse OV-concessies, U-OV en Syntus Utrecht, worden met twee jaar verlengd. De concessies zouden eigenlijk aflopen in 2023. Maar door de coronacrisis en alle onzekerheden die dit met zich meebracht, was er extra tijd nodig voor een goede voorbereiding van de nieuwe OV-concessieperiode. Met de verlenging houdt de Utrechtse reiziger de komende jaren goed openbaar vervoer.

De provincie heeft met de vervoerbedrijven U-OV (uitgevoerd door Qbuzz) en Syntus Utrecht (uitgevoerd door Keolis) heldere afspraken gemaakt over de verlenging. Ondertussen is de provincie druk bezig met de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe concessieperiode die loopt van 2025 tot 2035.

De coronacrisis heeft het openbaar vervoer hard geraakt. Het aantal reizigers is fors gedaald vanaf het begin van de coronaepidemie in maart 2020 en is bovendien veel onvoorspelbaarder geworden dan voor corona. Het aantal reizigers is dit jaar, nadat de coronabeperkingen opgeheven waren, weliswaar weer gegroeid, maar zit momenteel op niet meer dan circa 80 procent van de reizigers uit 2019.

dinsdag 22 november 2022

HTM verheugd over investeringen voor het OV

De Rijksoverheid maakt gisteren onlangs bekend dat er de komende jaren flink wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Er komt zo’n 800 miljoen euro beschikbaar voor onder andere een nieuwe tramverbinding van Den Haag Centraal via de Binckhorst naar Rijswijk/Delft en verbetering van het knooppunt Laan van NOI.

Vervoersbedrijf HTM stemt in met de plannen. 'Met dit eerste deel van de Koningscorridor via de Binckhorst kunnen we een nog grotere bijdrage leveren aan de leefbaarheid én bereikbaarheid van onze mooie Haagse regio.'

HTM is daarnaast ook tevreden over de investering die is toegezegd voor verbetering trams 3 en 4 (RandstadRail). “Dit zijn twee van onze drukste tramlijnen. Om meer capaciteit te bieden, zetten we nu al tram 34 in. Daarmee worden trams 3 en 4 in de spitsen ontlast. Maar als de verwachte groei doorzet is er meer nodig door bijvoorbeeld met gekoppelde trams te gaan rijden.'

maandag 21 november 2022

Nu reserveren: spoorboekje 2023

Vanaf vandaag is het Spoorboekje 2023 te reserveren. Het spoorboekje is alleen verkrijgbaar via OVshop.nl en kost 12,95 euro exclusief 3,95 euro verzendkosten.

Op 11 december 2022 gaat de nieuwe dienstregeling in en krijgen reizigers te maken met grote wijzigingen. Op meerdere trajecten gaan minder treinen rijden als gevolg van personeelstekorten bij de vervoerders. Hierdoor zullen er ook grote verschillen ontstaan tijdens de week.

In het spoorboekje staan alle treintijden van NS, Arriva, Connexxion, Breng, Blauwnet (Keolis / Arriva) en Qbuzz. Ook internationale treinen die vanuit Nederland vertrekken zijn in het spoorboekje opgenomen. Naast de op veel punten gewijzigde dienstregeling  biedt het spoorboekje service-informatie voor reizigers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie over de regeling geld terug bij vertraging en een actueel overzicht van prijzen van abonnementen en tickets.

vrijdag 18 november 2022

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Er komt een uitgebreid onderzoek naar de Lelylijn, de rechtstreekse spoorverbinding tussen Leeuwarden/Groningen en de Randstad. Dit is een van de afspraken die het Rijk en Noordelijke overheden vorige week met elkaar hebben gemaakt.

Bij dit onderzoek worden alle denkbare varianten voor de Lelylijn in kaart gebracht en beoordeeld. Voor dit onderzoek en de nieuw op te richten projectorganisatie is acht miljoen euro uitgetrokken. Rijk en regio betalen allebei de helft van die kosten.

Naast het onderzoek zijn ook andere afspraken gemaakt op het gebied van infrastructuur.

De veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden en de stoptrein tussen Leeuwarden en Zwolle blijven de verantwoordelijkheid van het Rijk. Rijk en de provincie hebben geconcludeerd dat ze het op dit moment niet eens kunnen worden over beide decentralisaties. Bij de trein is het verschil te groot tussen de vergoeding die het Rijk biedt en het bedrag dat de provincie verwacht nodig te hebben. Bij de veerdiensten zou decentralisatie aanzienlijke risico’s met zich meebrengen en is de meerwaarde voor de reiziger beperkt.

Over wensen voor de verbetering van de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle zijn geen toezeggingen gedaan. Noord-Nederland vroeg bijdrages voor de aanpak van de HRMK-spoorbrug bij Leeuwarden en de verbetering van het station Meppel.

woensdag 16 november 2022

Openbaar vervoer in 2040 voor iedereen toegankelijk

Het openbaar vervoer is voor iedereen. Ook reizigers met een beperking moeten daar zelfstandig gebruik van kunnen maken.

Om het openbaar vervoer beter toegankelijk te maken, is er het Bestuursakkoord Toegankelijk Openbaar Vervoer. Hierin hebben alle overheden die openbaar vervoer verzorgen in Nederland, waaronder de provincie Noord-Holland, met elkaar afgesproken dat in 2040 het openbaar vervoer voor iedereen volledig toegankelijk is.

Het akkoord wordt op 7 november in Den Haag ondertekend.

De provincie Noord Holland gaat eerst aan slag met het verbeteren van de toegankelijkheid van de bushaltes. Daarbij kan gedacht worden aan een goede hoogte van de halte voor een gemakkelijke instap, ribbeltegels voor blinden en slechtzienden, maar ook aan de breedte van de halte om met een rolstoel makkelijker in en uit de bus te komen. Noord-Holland brengt nu in kaart welke haltes nog niet (volledig) toegankelijk zijn en vervolgens wordt er een plan gemaakt wanneer ze aangepakt worden.

dinsdag 15 november 2022

NS verheugd over investeringen in duurzame bereikbaarheid

NS is verheugd over de door het kabinet aangekondigde investeringen in de bereikbaarheid van Nederland. Met miljardeninvesteringen in de Oude Lijn en Zuidasdok en veel geld voor bijvoorbeeld het spoor rondom Eindhoven, kunnen we Nederland duurzaam bereikbaar houden en nieuwe woningen aansluiten op het openbaar vervoer.

De investeringen in het openbaar vervoer zijn maandag bekend gemaakt door Mark Harbers (minister van Infrastructuur en Waterstaat), Vivianne Heijnen (staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat) en minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening).

In en rond Eindhoven worden in de komende jaren zo'n 62.000 woningen gebouwd en worden extra 72.000 banen verwacht. Bij die getallen hoort duurzaam openbaar vervoer. NS vindt het verstandig dat nu wordt geïnvesteerd in mobiliteit en het openbaar vervoer.

Langs het spoor tussen Dordrecht en Leiden (Oude Lijn) komen 170.000 nieuwe woningen. De spoorverbinding wordt daarmee nog meer de slagader van Zuid-Holland. De afgelopen jaren zijn er al fors meer treinen gaan rijden en die frequentie gaat verder omhoog.

De investering  van 1,5 miljard euro maakt het mogelijk om tussen Delft en Schiedam vier sporen te maken en een aantal bestaande stationsgebieden langs de lijn te verbeteren. In de buurt van nieuwbouwlocaties komen vier nieuwe stations (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark). Het evenementenstation bij de Kuip wordt verbouwd tot station Stadionpark voor dagelijks gebruik.

maandag 14 november 2022

Noordoost-Nederland bereikbaar met de Nedersaksenlijn

Ministers Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, Hugo de Jonge van Ruimtelijke Ordening en staatssecretaris Vivianne Heijnen, verantwoordelijk voor het spoor in Nederland, ontvingen 10 november 2022 in Den Haag het “Bidbook Nedersaksenlijn, katalysator voor regionale structuurversterking”.  

Het Bidbook is met inzet van samenwerkende partners, organisaties en overheden in Oost Nederland tot stand gekomen. Het Bidbook beschrijft het belang en de noodzaak van de Nedersaksenlijn, voor de regio en voor Nederland.  

In het Bidbook is opgenomen hoe de partners in de regio, onder aansturing van de provincie Drenthe en samen met provincies Groningen en Overijssel, betrokken organisaties, de gemeenten langs de Nedersaksenlijn, Landkreis Graftschaft Bentheim en Stichting Nedersaksenlijn zich zullen inzetten om het gebied langs deze treinverbinding de komende tijd verder te ontwikkelen..

De Nedersaksenlijn is een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen via Emmen en Ter Apel. Op dit moment ontbreekt er nog een railverbinding van 44 kilometer tussen Emmen en Veendam. Deze schakel is hard nodig om de robuustheid van de spoorverbinding tussen noordoost-Nederland en de rest van Nederland te verbeteren. Met de realisatie van deze treinverbinding is het ook mogelijk om het Emsland, de economisch sterk groeiende Duitse buurregio van Drenthe en Groningen  sneller en makkelijker te bereiken, net als de Grafschaft Bentheim.

De Nedersaksenlijn is daarmee in potentie een spoorlijn van 180 kilometer die in het grensgebied 26 gemeenten, 1,3 miljoen mensen, met elkaar en met 650.000 banen verbindt. Dit is een belangrijke bijdrage aan de brede welvaart in het grensgebied van Nederland.

vrijdag 11 november 2022

Elektrische fiets draadloos opladen via stoeptegel

Een elektrische deelfiets opladen door hem op een speciale stoeptegel neer te zetten. Deze primeur werd in Arnhem officieel in gebruik genomen. Draadloos opladen kennen we al van de elektrische tandenborstel en de mobiele telefoon, maar voor het eerst kan dat nu ook met een elektrische fiets, via een stoeptegel.

‘Een briljant en tegelijk simpel idee’, vindt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘En het past zo goed bij Arnhem als hotspot voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij.’

Draadloos opladen via de oplaadtegel gaat via inductie. Simpelweg de fiets met de standaard op de laadtegel parkeren is voldoende om de fiets op te laden. Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten waardoor er minimaal onderhoud nodig is. Deze unieke, gepatenteerde technologie laadt efficiënt, veilig en is universeel. Elke e-bike kan laden op TILER’s laadtegel, mits de laadstandaard is geïnstalleerd natuurlijk.

Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is. Van Nispen: ‘De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.’

In Arnhem zijn op dit moment 5 ‘hubs’ voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen , deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad.

donderdag 10 november 2022

Gunnen nieuw ov-contract West-Brabant in gang gezet

De provincie Noord Brabant heeft het proces om een vervoerder te contracteren voor de nieuwe ov-concessie West-Brabant in gang gezet. Dat is gebeurd door het voorlopige programma van eisen te publiceren. Hierin staat waaraan de nieuwe vervoerder moet voldoen om bussen in Breda en omstreken te mogen laten rijden in de periode 2025-2035.

De provincie is verantwoordelijk voor de ov-concessies in Brabant, verdeeld over 3 gebieden: Zuidoost-Brabant, Oost-Brabant en West-Brabant. Aan deze concessies samen draagt de provincie nu jaarlijks zo’n 90 miljoen euro bij.

In West-Brabant rijden momenteel bussen van Arriva. De oorspronkelijke concessieperiode liep tot 2023, maar vanwege corona is dit met twee jaar verlengd. Met het aflopen van de huidige concessieperiode voor West-Brabant in juli 2025 moet de komende tijd een openbare aanbesteding plaatsvinden.

Iedere openbare aanbesteding van een ov-concessie begint met een ontwerpprogramma van eisen. Daarin staan de uitgangspunten voor efficiënt en aantrekkelijk openbaar vervoer voor reizigers. Zo stelt de provincie duidelijke eisen aan onder andere het materiaal, frequentie, service, tarieven en de veiligheid. Gedeputeerde Staten hebben onlangs dit voorlopige programma van eisen vastgesteld. Als voorbereiding op de nieuwe concessieperiode heeft de provincie eerder al andere stappen gezet zoals de aankoop van grond nabij het centraal station in Breda.

woensdag 9 november 2022

Provincie vervangt informatieborden bij bushaltes

Bij de bushaltes komen nieuwe digitale informatieborden. Die vertellen bijvoorbeeld hoe laat de bus zal aankomen. Het plaatsen van de borden begint deze maand. Dat gebeurt in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

Het verwijderen van het huidige haltebord en het plaatsen van het nieuwe digitale haltebord nemen niet heel veel tijd in beslag. Het werk gebeurt buiten de spits, zodat reizigers er zo min mogelijk last van hebben. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de dienstregeling van de bus.

Op een enkele plek nemen de werkzaamheden meer tijd en ruimte in beslag. Het kan zijn dat een vertrekhalte tijdens de werkzaamheden tijdelijk is afgesloten. U kunt dan op een andere plek instappen. U krijgt hierover op tijd informatie.

In totaal komen er bij meer dan 830 bushaltes in de provincie nieuwe informatieborden met actuele reisinformatie.

dinsdag 8 november 2022

Aanpak overwegen bij Rheden

Bij Rheden worden tussen 7 en 13 november zes overwegen vernieuwd. Hierdoor kunnen er van 7 tot en met 11 november geen treinen rijden tussen Arnhem Centraal en Dieren en op 12 en 13 november geen treinen tussen Arnhem Centraal en Zutphen. NS zet stop- en snelbussen in. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd. Advies is om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

De gemeente Rheden telt 37 overwegen en is daarmee de koploper in Nederland. Vanuit het oogpunt van veiligheid is een aanpak van de overwegen wenselijk en noodzakelijk. Met het Maatregelenpakket Spoorwegovergangen Rheden verbetert ProRail de spoorweg- en overwegveiligheid. Daarnaast leidt het pakket tot een verbeterde doorstroming van alle soorten verkeer op de kruisende wegen.

maandag 7 november 2022

NS rijdt vanaf vandaag met minder treinen

NS rijdt vanaf maandag 7 november met minder treinen op een aantal trajecten. Dat is een gevolg van een groot tekort aan personeel.

Onder meer tussen Den Haag en Amsterdam en tussen Groningen en Assen zet de vervoerder het mes in het aantal ritten.

Bij de start van de nieuwe dienstregeling, op 11 december, wordt dat aantal nog wat verder teruggebracht.

NS rijdt overdag op werkdagen met minder intercity's tussen:

Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Alkmaar en Haarlem (alleen in de spits)
Schagen en Alkmaar (alleen in de spits)
Er rijden op werkdagen overdag minder sprinters tussen:

Oss en Den Bosch (alleen in de spits)
Dordrecht en Rotterdam Centraal
Groningen en Assen (alleen in de spits)
Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle (in de daluren en vrijdag de hele dag)
Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist (alleen in de spits)
Driebergen-Zeist en Uitgeest (alleen in de daluren)
Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (alleen in de spits)
Houten Castellum en Utrecht Centraal (alleen in de spits)
Woerden en Leiden Centraal (in de randen van de spits)
Utrecht Centraal en Leiden Centraal (vrijdag de hele dag)
Harderwijk - Amersfoort Centraal (alleen in de spits)
Op werkdagen in de avond zijn er minder sprinters tussen:

Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
Baarn en Utrecht Centraal (1x per uur)

vrijdag 4 november 2022

Go Sharing trekt zich terug uit 17 steden

De verhuurder van elektrische scooters, fietsen en auto’s Go Sharing vertrekt uit zeventien minder rendabele steden: Apeldoorn, Almelo, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Assen, Deventer, Enschede, Hengelo, Maassluis, Hilversum, Hoofddorp, Leidschendam-Voorburg, Ridderkerk, Rijswijk, Zoetermeer, Zwolle en Oosterhout.

Als reden voor vertrek geeft het bedrijf aan, dat in deze gebieden het gebruik beneden verwachting is.

Directeur Raymon Pouwels wil zich richten op de steden waar zijn dienst een warmer onthaal krijgt. Dat zijn: Almere, Breda, Den Bosch, Den Haag, Delft, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Rotterdam, Schiedam en Tilburg.

Go-klanten die hun thuisscooter zien verdwijnen, moeten hun teGoed komende periode snel opmaken of gebruiken in andere steden.

Treinsimulator maakt extra stop

Vrijdag 4 november maakt de treinsimulator een extra en meteen laatste stop. Dan staat de simulator van 10.00 tot en met 16.00 uur midden in de hal van station Lelystad.

In de simulator kunnen mensen ervaren hoe het is om als machinist onze allernieuwste Intercity te rijden. Met de treinsimulator wil NS aandacht vragen voor de beroepen machinist en conducteur.

Lelystad is het zevende en laatste station dat de simulator bezoekt. Eerder stond de simulator in Eindhoven, Rotterdam, Deventer, Alkmaar, Arnhem en Utrecht. Vanaf de start van de landelijke campagne op onder andere tv en radio en de tour van de simulator is er veel interesse in de openstaande vacatures. Sinds juni is het aantal sollicitanten met meer dan 250 procent toegenomen. Desondanks staan er in Lelystad op dit moment 80 vacatures open. Ruim 50 voor machinist en ongeveer 30 voor een functie als hoofdconducteur.  

donderdag 3 november 2022

Veelgebruiker NS goedkoper uit

Wie volgend jaar met de trein reist, betaalt gemiddeld 4,3 procent meer dan nu. Met ingang van 1 januari 2023 past NS de prijzen van kaartjes en abonnementen aan. Losse reizen stijgen met 5,5 procent. Abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of het hele land gereisd kan worden, worden juist 2,4 procent goedkoper. Zo wil NS het voor forenzen aantrekkelijk maken om vaker met de trein te reizen.

Voor 2022 en 2023 wordt een totale inflatie van bijna 13 procent verwacht. Reizen met de trein wordt in deze twee jaren 6,3 procent duurder. Dat verschil kost NS naar verwachting meer dan 100 miljoen en dat brengt NS zelf op.

De tarieven van de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij – waarmee onbeperkt in het land of op een traject gereisd kan worden – dalen volgend jaar met 2,4 procent.

NS verhoogt de internationale tarieven gemiddeld met 5 procent. Zoals eerdere jaren rekent NS hier met een ander inflatiecijfer doordat deze tarieven door internationale regels op een eerder moment vastgesteld moeten worden.

NS is voornemens om het tarief voor het huren van een OV-fiets te verhogen van 4,15 naar 4,45 euro per 24 uur. Dit heeft NS ter advies voorgelegd aan de reizigersorganisaties.

Onder andere op aandringen van NS doet de overheid onderzoek naar het afschaffen van de btw.


woensdag 2 november 2022

ProRail: treinen tussen Lelystad en Dronten rijden vanaf half december

De verwachting is dat medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat meldt ProRail.

De schade aan het spoor is het gevolg van het Tennet-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.  

Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.

In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.

Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.  

De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van 12 meter vernieuwd.

dinsdag 1 november 2022

Handtekeningen aangeboden voor meer nacht-OV

Het NS-nachtnet moet flink worden uitgebreid in de weekenden. Tegelijk moeten nachtbussen voortaan ook op donderdag gaan rijden en het netwerk uitbreiden tot buiten de grote steden. 

Deze boodschap heeft Rover-directeur Freek Bos namens verschillende organisaties aan de vervoersbedrijven meegegeven bij het aanbieden van 3400 handtekeningen en het bidbook ‘Met het OV kom je thuis’.

Er zijn onvoldoende mogelijkheden om met het openbaar vervoer thuis te komen na een voorstelling, concert of horecabezoek. Sinds de coronacrisis zijn diverse nachtbussen bovendien gesneuveld. Reden tot zorg bij zowel Rover als verschillende partijen in de cultuur- en horecasector. Gezamenlijk zijn zij deze zomer een actie gestart voor verbetering.

maandag 31 oktober 2022

NS snijdt opnieuw fors in dienstregeling

NS snijdt opnieuw fors in de dienstregeling in verband met de aanhoudende personeelstekorten.

Vanaf 7 november rijden er op een aantal trajecten minder treinen.

De aanpassingen aan de dienstregeling treffen een groot deel van het land. Zo zijn er in de daluren en op vrijdagen minder intercity's op de traject Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal en op de routes Schagen-Alkmaar en Alkmaar-Haarlem.

Ook het aantal sprinters wordt teruggebracht. Dat gebeurt onder meer op de trajecten Dordrecht-Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal-Leiden Centraal, Oss-'s-Hertogenbosch en Den Haag Centraal-Gouda Goverwelle. Ook tussen Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist en Harderwijk en Amersfoort Centraal rijden minder sprinters.

Werkgevers streekvervoer krijgen tot 11 december

Werkgevers in het streekvervoer krijgen tot 11 december de tijd om met garanties te komen voor een eerlijke en goede cao. Als dat niet gebeurt, komt er vanaf 12 december een vierdaagse staking. Dat heeft FNV de werkgevers laten weten.

De handreiking naar de werkgevers wordt gedaan na een landelijke, driedaagse staking. Zeventig procent van de FNV-leden in het streekvervoer legden het werk neer.

De werknemers in het streekvervoer, buschauffeurs, machinisten en verkeersleiders, staakten voor een hoger loon, minder werkdruk en een aanpak voor het personeelstekort. De medewerkers staat volgens de vakbond het water aan de lippen met de gestegen prijzen, dat moet gecompenseerd worden met een loonstijging. Door het personeelstekort ligt er een enorme druk op het personeel, waardoor het gemiddelde ziekteverzuim inmiddels is gestegen tot 20 procent. De werkgevers sturen op zo laag mogelijke loonkosten en zo groot mogelijke flexibiliteit van de medewerkers, maar dat is niet langer houdbaar.

vrijdag 28 oktober 2022

Alle stadsbussen van Tilburg volgend jaar elektrisch

De provincie Noord-Brabant en Arriva vervangen het komende jaar de huidige dieselbussen in de stadsdienst door elektrische. De Tilburgse stadsdienst wordt hiermee volledig emmissievrij per september 2023.

De streeklijnen blijven vooralsnog wel rijden met dieselbussen. Deze zijn naar verwachting in december van 2026 emmissievrij.  

In andere steden is gebleken alleen inwoners voordeel hebben bij elektrische bussen. Ook reizigers in een elektrische bus ervaren meer comfort. De bussen (geproduceerd door VDL) zijn voorzien van een volledig lage vloer en hebben meer open ruimte, zodat ze toegankelijker zijn voor mindervalide gebruikers en reizigers met een buggy of rollator.