dinsdag 31 januari 2023

Start ontwerp nieuw station Hazerswoude-Rijndijk

 ProRail heeft advies- en ingenieursorganisatie Arcadis opdracht gegeven om station Hazerswoude-Rijndijk te ontwerpen. Arcadis zal dit nieuwe station zo duurzaam mogelijk ontwerpen en het goed inpassen in de omgeving.

Het station ligt op het tracé Leiden - Utrecht, waar in de toekomst ook buiten de spits vier treinen per uur gaan rijden. Ook voor de andere aanpassingen die nodig zijn voor het rijden van meer treinen en het inpassen van het station maakt Arcadis het ontwerp.

ProRail en de provincie Zuid-Holland willen het station en de directe omgeving klimaat-adaptief, energiepositief en circulair ontwikkelen. Het gebruik van nieuwe grondstoffen is hierbij geminimaliseerd en na de levensduur moeten de elementen zoveel mogelijk hoogwaardig worden hergebruikt. Samen met de gemeente Alphen aan den Rijn informeren ProRail en Arcadis de bewoners en andere belanghebbenden en betrekken we hen zo goed mogelijk bij het ontwerp.

Het nieuwe station is onderdeel van het project Leiden – Utrecht Beter Bereikbaar. De provincie Zuid-Holland werkt hierin samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS, ProRail, de regio Holland Rijnland en de gemeenten langs de spoorlijn.

Het doel is om de frequentie van treinen te verhogen en de spoorverbinding te verbeteren. Dat gebeurt stapsgewijs. Zo rijden sinds 3 december2021 al vier treinen per uur in beide richtingen op werkdagen in de brede spits (van circa 6:00 tot 10:00 uur en van 15:00 tot 20:00 uur). Verschillende spoorwegovergangen zijn veiliger gemaakt en onbewaakte overwegen opgeheven. In december 2021 bereikten alle partijen overeenstemming om op werkdagen de gehele dag vier keer per uur een trein te laten rijden (tussen circa 6:00 en 20:00 uur).

maandag 30 januari 2023

Volgende week vijfdaagse staking streekvervoer

Werkgevers in het streekvervoer hebben negatief gereageerd op het ultimatum dat FNV vorige week namens de leden stelde en 12.00u vanmiddag afliep. Daarin stelde de vakbond eisen over een nieuwe cao, nadat onderhandelingen daarover stuk waren gelopen.

Het gevolg van het afwijzen van het ultimatum is dat medewerkers volgende week, vanaf 6 februari, vijf dagen het werk neerleggen.

In het ultimatum eist de FNV naast een loon gelijk aan de inflatie, meerdere maatregelen om de werkdruk te verlagen.

FNV wil afspraken maken over werkdrukverlagende maatregelen om de steeds krappere rijtijden tegen te gaan. Daarnaast moet er gekeken worden naar meer regelmaat in de roosters, zodat er een betere verdeling van werk- en rustdagen. Ook moeten de voorstellen over verdere flexibilisering van werknemers van tafel.

Rover lanceert meldpunt voor uitgekleed OV

Rover roept reizigers op de gevolgen van de uitgeklede OV-dienstregelingen te melden via het Meldpunt Minder OV.

Vanwege personeelsgebrek en het stoppen van de financiële coronasteun door het Rijk, rijden er dit jaar fors minder treinen en bussen. De vervoersbedrijven schrappen vooral vroege en late bussen of extra spitstreinen om de gevolgen voor zoveel mogelijk reizigers beperkt te houden. Maar voor de reizigers die gedupeerd zijn, kunnen de gevolgen groot zijn.

Rover wil deze gevolgen nu in kaart brengen. Want waar één enkele bus minder rijdt, kan dat voor een individuele reiziger betekenen dat er een aansluiting verdwijnt en de reis fors langer wordt, of zelfs dat hij of zij niet meer op tijd op het werk kan komen. En elke reiziger die dit jaar besluit het openbaar vervoer de rug toe te keren, is er één te veel.

vrijdag 27 januari 2023

Inchecken met de contactloze betaalpas, creditcard of mobiel

Vanaf 31 januari kunnen treinreizigers die vol tarief tweede klas reizen - naast de OV-chipkaart – bij NS ook in- en uitchecken met de contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Je hoeft niet meer langs een kaartautomaat om een kaartje te kopen of saldo te laden.

In- en uitchecken met de contactloze betaalpas of creditcard is een van de nieuwe betaalvormen die de gezamenlijke OV-bedrijven en Translink invoeren onder de overkoepelende naam OVpay, in samenwerking met de banken en OV-autoriteiten. In het overgrote deel van Nederland is reizen met je betaalpas inmiddels mogelijk. Naar verwachting is het nieuwe in- en uitchecken eind maart mogelijk in het hele OV. Naast NS, is reizen met je betaalpas vanaf 31 januari ook mogelijk in de treinen van Qbuzz (Merwedelijn), en Arriva (Limburg).

De afgelopen maanden hebben ruim 3000 reizigers meegedaan aan een proef. Deze reizigers hadden al eerder de mogelijkheid om bij NS met een contactloze betaalpas in- en uit te checken. NS heeft geleerd van deze pilot en heeft de techniek waar nodig verbeterd om het proces zo makkelijk mogelijk te maken voor de reiziger. ‘’Het in- en uitchecken voor de trein is vanaf vandaag net zo makkelijk en snel als het contactloos afrekenen van boodschappen. Het draait om gemak. Zo kun je zonder eerst een kaartje te moeten kopen, gebruikmaken van de trein", vertelt Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS. Reizen met betaalpas, of dat nou een fysieke pas is of op je mobiel, is een aanvulling op reizen met de OV-chipkaart of een (online) ticket. Smit: “We willen reizigers hiermee een extra keuze bieden om nog gemakkelijker met het OV te reizen.”  

De prijs van een reis met je betaalpas is gelijk aan de prijs van een reis met een OV-chipkaart vol tarief tweede klas. De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld en zijn de volgende dag voor de reiziger zichtbaar op het betaaloverzicht van de bank of creditcardverstrekker. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door je betaalpas te koppelen aan Mijn NS of door op ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die vermeld staat in het betaaloverzicht met de omschrijving NLOV.

Aangezien de poortjes vanaf 31 januari -naast de OV-chipkaart- ook chips van een betaalpas, creditcard of mobiel lezen, vragen wij onze reizigers om de gewenste pas los bij het poortje aan te bieden. Dit voorkomt dat reizigers per ongeluk inchecken met de verkeerde pas en te veel betalen voor hun reis. Het huren van een OV-fiets/ OV-ebike of het krijgen van reizigerskorting op een P+R terrein, kan niet met een betaalpas.

woensdag 25 januari 2023

Provincie Zuid-Holland sommeert de vervoerder veer Maassluis-Rozenburg

De afgelopen maanden hebben AquaSwets en de provincie regelmatig contact met elkaar gehad over de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. De verwachting van de vervoerder AquaSwets was dat het autoveer eind januari 2023 weer zou varen.

Tot op heden slaagt de vervoerder er onvoldoende in om duidelijkheid te scheppen over wanneer het autoveer weer in gebruik wordt genomen. De provincie Zuid-Holland vindt de ontstane situatie in Rozenburg-Maassluis niet langer acceptabel en sommeert daarom de vervoerder nu om binnen vierweken te zorgen voor ten minste één veerpont voor auto’s, die de overeengekomen dienstregeling vaart.

De provincie Zuid-Holland is van mening dat vervoerder AquaSwets tekortschiet in de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Meerdere verplichtingen worden niet nagekomen, waaronder de inzet van tenminste één autoveer. Zeker zolang de Maasdeltatunnel nog niet in gebruik is, is het noodzakelijk dat automobilisten gebruik kunnen maken van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Het inzetten van alleen een fiets/voet veer voldoet voor hen niet. In haar sommatie stelt de provincie Zuid-Holland vervoerder AquaSwets B.V. daarom in gebreke en eist dat:

Het fiets- voetveer ‘De Otter’ vaart op dit moment vanaf een ponton bij EIC Mainport Rotterdam dat zo’n 2 kilometer is verwijderd van de veerstoep in Rozenburg, hetgeen niet ideaal is voor de reizigers. De vervoerder werkt er hard aan om de situatie te verbeteren, door het ponton te verplaatsen naar een locatie naast de bestaande veerstoep. Hiervoor is de vervoerder met verschillende partijen in overleg die de benodigde werkzaamheden uit moeten voeren.

6-daagse werkzaamheden aan spoor tussen Haarlem - Leiden

Van 26 tot en met 31 januari werkt ProRail aan het spoor bij en rond Haarlem. Er worden onder meer rijdraden, een viaductophanging en spoorstaven vernieuwd. Ook worden overbodige wissels verwijderd. Dit betekent dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Haarlem en Leiden Centraal.

Daarnaast rijden er minder treinen tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal. NS zet bussen in. In het weekend geldt dit ook vanuit Haarlem in overige richtingen, zoals richting Santpoort Noord en Zandvoort. Op zondag rijden er ook bussen in plaats van treinen op het traject Haarlem – Amsterdam Sloterdijk.

Afhankelijk van het reistraject kunnen reizigers te maken krijgen met vervangend busvervoer, omreizen, extra overstappen en daardoor met extra reistijd. Deze kan oplopen tot circa 30 minuten. We adviseren reizigers voordat ze op reis gaan hun reis te checken in de NS App of op ns.nl.

Doorgaande reizigers op traject Amsterdam Sloterdijk-Leiden Centraal/Den Haag Centraal v.v. reizen via Schiphol Airport.
Op zaterdag 28 en zondag 29 januari reizen zij met omgeleide Intercity's via Gouda.

NS-bussen

Gehele periode:

stopbussen Haarlem – Leiden Centraal (hoogfrequent); in Haarlem staat de bus aan de centrumzijde van het station, NS-halte bevindt zich op de Jansweg.
Zaterdag en zondag tevens:

stopbussen Haarlem – Zandvoort aan Zee/Santpoort Noord; deze bussen vertrekken vanaf de Kiss & Ride strook aan Kennemerplein-zijde (achterzijde station Haarlem).
Zondag:

ook nog hoogfrequente busdienst Haarlem-Amsterdam Sloterdijk, bussen vertrekken aan centrumzijde station, bij de OV uitstaphalte.
 In het vervangend busvervoer kan gereisd met een geldig NS-vervoerbewijs.

dinsdag 24 januari 2023

Groei internationaal treinverkeer

Afgelopen jaar heeft een recordaantal reizigers een internationale treinreis bij NS geboekt. NS behaalde twintig procent meer omzet zelfs dan in 2019.

Het aantal verkochte tickets steeg ten opzichte van 2019 met 6 procent. Vooral stedenreizen waren populair, ook met een slaaptrein. De internationale treinboekingen bij NS zijn daarmee sterk aangetrokken na het loslaten van de coronamaatregelen. De trend zet zich naar verwachting dit jaar door. Omdat zitplaatsen hierdoor nog schaarser worden, lopen prijzen bij het naderen van de reisdatum snel op. Ook dit jaar loont het dus om reisplannen vroeg in een boeking om te zetten, volgens NS.

Uit onderzoek door Trends & Tourism in oktober 2022 blijkt, dat Londen en Barcelona de populairste Europese stedentripbestemmingen zijn. Gevolgd door Parijs en Berlijn. Omdat Londen favoriet is, worden nu al plannen gesmeed om vanaf december 2023 een vijfde rechtstreekse Eurostar te laten rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. Om aan de groeiende vraag te voldoen zijn er ook naar andere bestemmingen meer reismogelijkheden gekomen. Sinds begin december kun je met de Thalys en TGV via Parijs naar Barcelona. En er is een extra trein gekomen van en naar Frankfurt in het weekend.  

Een groeiend aantal reizigers kiest voor het relatief nieuwe aanbod van slaaptreinen van de formule Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegpartner ÖBB. Die reed al naar Wenen en sinds december 2021 ook naar Zürich. In het eerste jaar na de start van de Nightjet naar Zürich, reisden al ruim 100.000 mensen in 11,5 uur via dromenland naar Zwitserland. Vroegboekers zijn ook bij de Nightjet voordeliger uit. Prijzen beginnen vanaf 38 euro voor een zitplaats, 50 euro voor een ligplaats tot vanaf 90 euro voor een slaapplaats. 

maandag 23 januari 2023

Wankelend VanMoof krijgt nieuwe investering

De Nederlandse e-bikefabrikant VanMoof heeft een nieuwe kapitaalinjectie gekregen van zijn aandeelhouders. Dat was volgens het bedrijf geen overbodige luxe: zonder deze investering was het bedrijf na twee maanden in de problemen gekomen.

Het FD schrijft dat VanMoof in het voorlopige jaarverslag over 2021 en het bijbehorende directieverslag dat de situatie tot 29 december vorig jaar beschrijft, erkent dat er nieuw geld nodig is, omdat er anders twijfel zou kunnen ontstaan 'over het vermogen van het bedrijf om zijn activiteiten na het eerste kwartaal van 2023 voort te zetten'.

Een reden voor de huidige financiële situatie zijn de problemen met de fietsen, zoals relatief veel mankementen en lange wachttijden voor reparaties. Daardoor moest de fabrikant in 2021 al 8 miljoen euro opzijleggen. Een reden voor de lange wachttijden voor reparaties is dat klanten niet naar een reguliere fietsenmaker kunnen; VanMoof gebruikt alleen eigen onderdelen.

zaterdag 21 januari 2023

Eerste nachttrein van start tussen Groningen-Schiphol Airport

Vannacht reed Arriva de eerste nachtrit met de nachttrein vanuit Groningen naar Schiphol.
Ongeveer 65 passagiers stapten vanuit Groningen in de trein. Op de tussenstations stapten nog pakweg 30 reizigers in. In samenwerking ESNS (Eurosonic Noorderslag) traden er onderweg vier (alumni) Hit the North acts op in de trein: Fred Goverde, Them Dirty Dimes, Esther de Jong en DJ Coco Coquelicot. De nachttrein Groningen-Schiphol is samen met de nachttrein Maastricht-Schiphol de eerste verbinding in Nederland in de zogenaamde Open Toegang.

Voor de nachtreiziger, voor de nachtwerker en de feestvierder in de nacht: voor de ene reiziger is het de trein aan de vooravond van een geweldige vakantie, voor de ander is het de trein naar zijn of haar werk en weer een ander gaat het nachtleven in een andere stad ontdekken.

Het noorden en oosten worden met de nachttrein vanaf nu iedere vrijdagnacht verbonden met grote steden en Schiphol. De trein vertrekt vanuit Groningen om 01.48. Via Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam-Zuid komt de nachttrein om 03.51 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.07 uur terug en komt om 07.22 uur aan in Groningen.

Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.

vrijdag 20 januari 2023

Door staking rijden er op vrijdag 20 januari geen regionale treinen van Arriva en is er beperkte businzet

De vakbonden hebben stakingen aangekondigd in het regionale OV. Dat heeft gevolgen voor de dienstregeling van Arriva trein en bus in alle regio's waarin openbaar vervoer wordt geboden.

Arriva heeft geprobeerd om een passende dienstregeling te maken met de medewerkers die zich niet als staker hebben gemeld. Helaas is dit in geen van de regio's, waar Arriva haar treinen rijdt, gelukt. Ook treinvervangend vervoer zal niet rijden.

Arriva adviseert reizigers dan ook om deze vrijdag 20 januari gebruik te maken van ander vervoer.
Arriva treinen rijden op vrijdag 20 januari NIET:

in Limburg
op de Noordelijke Lijnen
in Achterhoek/Rivierenland en niet
op de Vechtdallijnen

De exacte impact op de busdienstregeling is op dit moment nog niet duidelijk. Arriva verwacht daarin hetzelfde beeld als ook tijdens eerdere stakingen, zoals gisteren donderdag 19 januari, naar voren kwam. Dat betekent dat reizigers er niet met zekerheid vanuit kunnen gaan dat hun bus rijdt. Dat geldt voor alle regio's waarin Arriva haar bussen rijdt. De reisplanners worden steeds actueel bijgewerkt.

donderdag 19 januari 2023

Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer

Vandaag en vrijdag staken touringcarchauffeurs mee met medewerkers in het streekvervoer om hun eisen kracht bij te zetten voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Veel touringcarchauffeurs rijden bussen die in worden gezet in het streekvervoer. Net als in het streekvervoer zijn de werkdruk en het ziekteverzuim bij touringcarchauffeurs torenhoog en kunnen de chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris.

De werkgevers deden in september vorig jaar een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer al was afgewezen. De FNV-leden in de sector willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op meer dan 10 procent. De werkgevers bieden voor 2022 eenmalig 500 euro, voor 2023 7 procent en voor 2024 3 procent. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal 12 uur.

De chauffeurs komen donderdag bijeen in Utrecht en vrijdag in Rotterdam. ‘Ze gaan de werkgevers duidelijk maken dat het zo niet door kan gaan als ze de sector overeind willen houden. Respect voor de touringcarchauffeur en waardering voor het werk is op z’n plaats. Naast een fatsoenlijke loonsverhoging moet ieder uur betaald worden.

woensdag 18 januari 2023

Alsnog landelijke staking streekvervoer

Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs leggen donderdag en vrijdag hun werk neer nadat bonden en werkgevers niet tot een akkoord konden komen. Alleen in NS-treinen en in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt niet gestaakt.

Er rijden morgen en overmorgen geen bussen of regionale treinen van andere maatschappijen dan de NS.

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zat tot diep in de nacht om tafel met de FNV. Volgens de VWOV hebben de vakbonden het overleg afgebroken ondanks een bovengemiddeld hoog loonbod van 8 procent.

In september en oktober staakte het streekvervoer ook al.

NS-medewerkers hebben een eigen cao, net als het personeel van het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Nieuwe Intercity stap dichterbij

Voordat een trein in Nederland mag rijden moet de treinfabrikant eerst toelatingstesten uitvoeren. Na een uitgebreid toelatingsprogramma is de nieuwste Intercity (ICNG) door de inspectie (ILT) officieel goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. Voor reizigers betekent dit dat het reizen met de nieuwe, snelle Intercity weer een stap dichterbij komt. Deze nieuwe trein combineert een hoge snelheid met een verbeterde toegankelijkheid. Ook is de trein van alle gemakken voorzien, zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen.

dinsdag 17 januari 2023

Mogelijk donderdag en vrijdag landelijke staking streekvervoer

Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs in het streekvervoer leggen donderdag en vrijdag het werk neer als nieuwe cao-onderhandelingen dinsdag geen resultaat opleveren.

Vrijdag en maandag werd er al regionaal gestaakt, gisteren nog in Zuid Holland.

FNV zal zijn achterban in de loop van vandaag op de hoogte stellen van de vorderingen van de onderhandelingen. 

Bij de aftrap wijzen de werkgevers op de stukken die ze ons gisteravond hebben gestuurd. Berekeningen over de kosten van het Generatiepact en een concept-onderhandelingsresultaat met de waarden van hun laatste bod. Vakbonden wijzen er op dat er bij de laatste onderhandelingen, door vakbonden een tegenvoorstel is gedaan, en dat het nu aan de werkgevers om daarop te reageren. 

De werkgevers geven aan dat vakbonden niet teveel moeten verwachten en dat wat er is geboden, daar niet meer veel aan gaat veranderen. Vakbonden blijven erop wijzen  dat werkgevers eerst inhoudelijk dienen te reageren op ons laatste voorstel van 10 januari jl. Werkgevers vragen schorsing aan.

maandag 16 januari 2023

Leidse binnenstad nog beter bereikbaar met openbaar vervoer door Centrumroute

R-netbussen van lijn 400 rijden sinds zondag 8 januari over de nieuwe route van station Leiden Lammenschans via de Jan van Houtbrug, Hooigracht, Langegracht en het Schuttersveld naar station Leiden Centraal. Zo zorgt snel en comfortabel openbaar vervoer voor een bereikbare binnenstad.

Met de Centrumroute wordt de binnenstad nog beter toegankelijk vanuit verschillende richtingen. Zo zijn er haltes bijgekomen aan het begin van de Haarlemmerstraat (halte Pelikaan) en bij de kruising van de Hogewoerd en de Sint Jorissteeg (halte Hogewoerd). Ook wordt de Langegracht goed bereikbaar met het openbaar vervoer (halte Energiepark). Dit is niet alleen fijn voor de bewoners van de binnenstad, de hele regio plukt er de vruchten van.

De afgelopen jaren is de Centrumroute van gevel tot gevel opnieuw ingericht samen met inwoners, ondernemers en andere betrokken partijen. De route is ingericht voor een snelle doorstroming van het openbaar vervoer. Op de Centrumroute gaat het openbaar vervoer vóór op de auto en krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte door bijvoorbeeld bredere fietspaden en stoepen. De afgelopen jaren zijn de 4 tracédelen (Jan van Hout, Hooigracht, Langegracht en Schuttersveld) opnieuw ingericht.

Naast dat de route geschikt is gemaakt voor onder andere de R-netbussen, is ook de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd. Zo is het wegdek en straatmeubilair vernieuwd, zijn gevaarlijke situaties met laden en lossen aangepakt en is de verkeersveiligheid tussen kruisende fiets- en voetgangersroutes verbeterd. Tot slot is er in het ontwerp veel oog geweest voor klimaatadaptatie en biodiversiteit, bijvoorbeeld door het toevoegen van meer bomen en beplanting. De komende jaren hoopt de provincie Zuid-Holland R-net alleen maar verder uit te breiden zodat iedereen op een snelle, veilige en duurzame manier door de Randstad kan reizen. Daarom verbeteren we de bereikbaarheid en investeren we in R-net: het kwaliteitsmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad.

zondag 15 januari 2023

Kleine wijzigingen bij QBuzz in Drenthe

Vanaf zondag 15 januari wijzigt de dienstregeling van een paar bussen bij QBuzz. Het gaat vooral om vertrektijden en soms ook om de route.

Lijn 27 Hoogeveen – Emmen

De tijden wijzigen van de rit die om 07:02 uur vertrekt uit Emmen. Voortaan vertrekt deze bus om 06:55 uur vanaf Station Emmen en zal dan ook een paar minuten eerder bij haltes onderweg stoppen. De aankomsttijd in Hoogeveen blijft gelijk, namelijk 7:57 uur. De extra tijd zorgt ervoor dat we beter op tijd kunnen komen.

De bus om 06:03 uur van Hoogeveen naar Meppel vertrekt voortaan 4 minuten eerder, om 05:59 uur.

Ook veranderen de vertrektijden iets van de bus die om 8:03 uur vertrekt uit Emmen.

Lijn 28 Meppel - Beilen

De route wijzigt van de nachtritten Meppel – Dieverbrug. Zo vertrekt de bus middenin het centrum van Meppel, bij haltes Prinsenplein en Kruisstraat. Lijn 28 stopt dan niet meer bij halte Burgemeester Knopperslaan. Door de nieuwe route wijzigen de vertrektijden met enkele minuten.

Lijn 34 Hoogeveen – Meppel

Door de wijziging op lijn 27 kan lijn 34 naar Meppel beter op tijd vertrekken. Hierdoor kun je in Meppel makkelijker overstappen op de trein.

De nachtrit van lijn 34 rijdt dezelfde nieuwe route in Meppel, als de nachtrit van lijn 28. Lijn 34 stopt dan niet meer bij halte Station. Door de nieuwe route wijzigen de vertrektijden met enkele minuten.

Lijn 72 Winschoten – Emmen

De bus die om 18:09 uur vertrekt uit Winschoten rijdt voortaan door naar Emmen, in plaats van tot Ter Apel. Zo hoef je in Ter Apel niet meer te wachten op lijn 73 naar Emmen.

vrijdag 13 januari 2023

Vrijdag en volgende week stakingen regionaal vervoer

Vandaag en volgende week wordt er gestaakt in het regionale openbaar vervoer. Er wordt in ieder geval vrijdag gestaakt in de regio’s Twente, Achterhoek en Rivierenland en maandag in Dordrecht. Voor volgende week donderdag en vrijdag staan ook stakingen gepland, details daarvan worden later bekend gemaakt.

De stakingen zijn het gevolg van het uitblijven van nieuwe cao’s. In het regionale openbaar vervoer zijn dat er twee. De cao Streekvervoer geldt voor bedrijven die of alleen met bussen of met alleen treinen rijden en onder de cao Multimodaal vallen bedrijven die zowel bussen als treinen hebben. De stakingen van aanstaande vrijdag en volgende week maandag gaan over die laatste cao.

Over de cao Streekvervoer wordt begin volgende week nog onderhandeld, maar als er dan geen resultaat is, leggen medewerkers donderdag 19 en vrijdag 20 januari landelijk het werk neer. De kans is groot dat dan ook medewerkers meestaken die onder de cao Multimodaal vallen.

Bij beide cao’s willen de medewerkers dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie en dat er maatregelen genomen worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim van 20 procent te verlagen. Om dat te bereiken moeten onder andere meer mensen een vast contract krijgen en de roosters verbeteren.

donderdag 12 januari 2023

ProRail: Aantal gevallen van koperdiefstal historisch laag

Koperdiefstal op het spoor komt al jarenlang steeds minder voor. Toch blijft het tegengaan van koperdiefstal een van de topprioriteiten van ProRail. De overlast voor reizigers is namelijk erg groot. Ook de kosten voor ProRail en de risico’s voor de dieven zijn hoog. Deze week reden er tot ongeveer half 10 minder intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam als gevolg van de koperdiefstal.

Maar tegenwoordig komt dit een stuk minder vaak voor, in 2021 was er sprake van 32 koperdiefstallen per jaar. Het hoogtepunt van de koperdiefstal op het spoor werd in 2012 bereikt. Dat jaar werd er ruim 500 keer geprobeerd koper te stelen. Tien jaar later, in 2022, is dat aantal teruggebracht naar 12.

Dat komt onder andere door een speciaal programma dat ProRail lanceerde in 2022: een landelijke aanpak koperdiefstal.

Al eerder sloegen ProRail, het ministerie van Justitie & Veiligheid, de metaalbranche en het Openbaar Ministerie de handen in een met actie ‘Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen.

woensdag 11 januari 2023

Ticketverkoop eerste nachttrein Groningen-Schiphol gestart

In de nacht van 20 op 21 januari vertrekt de eerste nachttrein van Arriva tussen Groningen en Schiphol. Reizigers kunnen vanaf nu een ticket kopen voor de nachttrein.

Het noorden en oosten worden met de nachttrein vanaf 20 januari iedere vrijdag- op zaterdagnacht verbonden met de grote steden en Schiphol.

De trein vertrekt vanuit Groningen om 01.48 uur. Via Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam-Zuid komt de nachttrein om 03.51 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein om 05.07 uur terug en komt om 07.22 uur aan in Groningen.

Een ticket voor de nachttrein kost 10 euro en is te koop via glimble (www.glimble.nl), de reisapp van Arriva. De reiziger kan de reis plannen in de app en ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Tickets voor de nachttrein zijn steeds vanaf een maand van te voren te boeken. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.
 

dinsdag 10 januari 2023

Weer een hapje en drankje op Station Middelburg

Reizigers op Station Middelburg kunnen weer een drankje en een broodje of snack halen. Aan de zijkant, tegenover de reizigerstunnel, is The Kiosk geopend. NS, ProRail en Gemeente Middelburg gaan het station en het gebied daar omheen flink aanpakken. De komende jaren wordt het stationsgebouw gerenoveerd en slimmer ingedeeld, de perronkap en reizigerstunnel worden opgeknapt en het stationsgebied wordt vernieuwd. In afwachting van de start van deze werkzaamheden, is nu deze tijdelijke voorziening geregeld.

Reizigers kennen The Kiosk wellicht al van Station Vlissingen, waar exploitant Rob Wesseling z’n zaak al jaren heeft.

De gemeente Middelburg, NS en ProRail zijn nog bezig met de laatste details van de renovatie van het stationsgebied. Dit vraagt meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Het station heeft een monumentaal karakter dat we graag willen behouden, maar is ook dringend aan renovatie toe. Dit vergt grote zorgvuldigheid die alle partijen graag in acht nemen. Wanneer de werkzaamheden kunnen beginnen is nog niet duidelijk.

Omdat er veel verschillende werkzaamheden op een relatief kleine ruimte zijn voorzien en het station altijd in dienst blijft is ook de uitvoeringspuzzel nog niet geheel gelegd. Wel is al duidelijk dat het werk wordt opgedeeld in verschillende projecten, om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

maandag 9 januari 2023

Purmerend krijgt in de spits Intercity-verbinding met Amsterdam Centraal

 

Met ingang van maandag 9 januari zal de extra Intercity die in de spits rijdt op het traject Enkhuizen – Amsterdam Centraal voortaan een stop maken op station Purmerend. Dit betekent dat reizigers uit Purmerend van maandag tot en met donderdag in de spits zonder overstap van en naar Amsterdam Centraal kunnen reizen.

De reistijd naar Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk wordt verkort met circa 7-11 minuten.

In de ochtendspits betreft het twee treinen en in de avondspits één. NS en ProRail hebben zich samen met de gemeente Purmerend de afgelopen jaren hard gemaakt voor deze extra stop. Met steun van de andere gemeenten aan de Hoornse spoorlijn.

De extra stop kan nu gerealiseerd worden omdat ProRail drie niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) op het traject heeft gesloten, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Er wordt nog gekeken of het mogelijk is om ze definitief te sluiten.

Dienstregeling tijdens de spits

Van maandag tot en met donderdag in de ochtend rijdt er om 07.34 uur en 08.04 uur vanaf Purmerend een rechtstreekse Intercity naar Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. De reistijd bedraagt 14 in plaats van 20 minuten naar Amsterdam Sloterdijk en 20 in plaats van 27 minuten naar Amsterdam Centraal.
In de middag rijdt er een rechtstreekse Intercity van Amsterdam Centraal naar Purmerend. Deze vertrekt om 17.36 uur. De reistijd van Amsterdam Centraal naar Purmerend bedraagt 21 in plaats van 32 minuten. Deze trein stopt ook op Amsterdam Sloterdijk.
De extra stops in de spits worden de komende twee jaar ieder jaar geëvalueerd.

Naast de extra stop van de Intercity blijft de reguliere dienstregeling van Purmerend met de sprinter Hoorn – Schiphol – Den Haag in beide richtingen bestaan.

vrijdag 6 januari 2023

Pilot: gratis met openbaar vervoer in Middelburg

Gemeente Middelburg start 1 maart 2023 met de pilot Connexxion Wmo-vervoersproduct. Het Connexxion Wmo-vervoersproduct is een reisproduct van vervoerder Connexxion. Ongeveer 2000 inwoners van de gemeente Middelburg, die gebruik maken van het Wmo-vervoer, worden benaderd om 12 maanden lang gratis met bussen van Connexxion binnen Zeeland te reizen.

Inwoners krijgen Connexxion Wmo-vervoersproduct naast de verstrekte Wmo-vervoerspas van de gemeente Middelburg.

Met het Connexxion Wmo-vervoersproduct kan de pilot-groep vanaf 1 maart 2023 tot 1 maart 2024 in de daluren (maandag tot en met vrijdag na 09.00 uur) en weekenden gratis gebruik maken van de bussen van Connexxion in de provincie Zeeland (ook Interliner 395 naar Rotterdam) en in de vervoersregio Hoeksche Waard - Goeree Overflakkee.

Deze proef is onder andere een samenwerking tussen de gemeente Middelburg en OV vervoerder Connexxion. De pas is te gebruiken naast de huidige Wmo-vervoerspas.

donderdag 5 januari 2023

Rover-Gelderland wil spitstrein Harderwijk terug

Het schrappen van de spitstrein Harderwijk – Amersfoort is een zeer ongewenste ontwikkeling voor vele treinreizigers. Dit schrijft Rover Gelderland samen met verschillende gemeenten in een brief aan NS en de Tweede Kamer.

Per oktober heeft NS de spits-sprinters tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort wegens personeelsgebrek geschrapt. In 2023 zullen de treinen niet terugkeren.

De spitstreinen zorgden dat reizigers vanuit Harderwijk in de spits 10 minuten sneller in Amersfoort, 14 minuten sneller in Utrecht en maar liefst 27 minuten sneller op Schiphol konden zijn. Met het schrappen van de treinen loopt de reistijd voor deze reizigers dus weer flink op.

Rover vindt de gevolgen van het schrappen van deze enkele treinen te groot en vraagt NS deze keuze te heroverwegen. Volgens Rover dreigen veel treinreizigers nu in de spits weer te moeten staan in de drukke, overgebleven treinen. Dit in combinatie met extra reistijd maakt de comfort van de auto voor velen een aantrekkelijk alternatief. En dat terwijl de files op de A28 juist sinds de komst van de spitstreinen waren teruggelopen.

woensdag 4 januari 2023

Proef tegen trillingshinder langs het spoor in Deurne

ProRail start met een proef om trillingshinder te verminderen. Hiervoor wordt een zogeheten Shimlift geïnstalleerd. Daarbij wordt een kunststof wig tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf geschoven. Deze methodiek wordt nu een jaar lang getest op het spoor bij de Binderendreef in Deurne.

De ShimLift zorgt ervoor dat het spoor, met name bij overwegen, op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift te installeren, ontstaat er een constantere ligging. Zo onstaan er minder trillingen als er een trein langsrijdt. Deze proef volgt op de proeven op de Brabantroute in 2019 en 2020, waar de eerste resultaten positief waren.

Om betrouwbare metingen te kunnen doen, mogen er tijdens het testjaar geen veranderingen aan het spoor worden aangebracht. Ook moet er ruimte zijn om uitgebreid te meten. Hierom viel de keuze op de locatie Binderendreef.

Als deze proef succesvol is, kunnen we de ShimLift opnemen in onze standaarden.

dinsdag 3 januari 2023

Liften en trappen Station Schiphol Airport vernieuwd

Op Station Schiphol Airport worden vanaf 8 januari 2023 de liften vernieuwd. De liften op de perrons, die leiden naar het bovenliggende Schiphol Plaza, worden vernieuwd, zodat ze in de toekomst betrouwbaar blijven.

Tijdens de werkzaamheden kunnen reizigers gebruik maken van de vaste trappen, roltrappen en de rolbanen. Treinreizigers met een lichamelijke beperking die van en naar Schiphol reizen kunnen indien nodig NS reisassistentie aanvragen. Enkele vaste trappen en roltrappen worden in dezelfde periode ook vernieuwd.

Vanaf 8 januari wordt de eerste lift buiten gebruik genomen, dat is de lift op het perron van spoor 5/6. Vervolgens vernieuwen we vanaf 15 januari de liften op het perron bij spoor 1/2 en 3/4. We vernieuwen alle liften tegelijkertijd om te voorkomen dat reizigers over een langere periode overlast ervaren. Begin april 2023 worden de vernieuwde liften in gebruik genomen.

Voor de meeste reizigers bieden de rolbanen en roltrappen een alternatief voor de lift. Reizigers met zware koffers kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de rolbanen. Treinreizigers die door een beperking afhankelijk zijn van de liften, wordt tijdens de werkzaamheden geadviseerd om vooraf NS reisassistentie aan te vragen. Zij krijgen vervangend vervoer van of naar Schiphol. Op die manier blijft de luchthaven voor alle reizigers toegankelijk.

maandag 2 januari 2023

Een e-bike die nooit afval wordt

Om te voorkomen dat e-bikes massaal worden afgedankt zodra de accu uitgepierd is, maakt de Amsterdamse fietsenfabriek Roetz-Bikes ze voortaan uit losse modules die als puzzelstukjes vervangen kunnen worden.

Met het nieuwste model dat begin 2023 leverbaar is, wil Roetz een afvalberg van e-bikes voorkomen. In Nederland werden vorig jaar voor het eerst meer e-bikes verkocht dan gewone fietsen, maar heel duurzaam zijn ze niet.

Roetz heeft een e-bike met modules die makkelijk vervangen of aangepast kunnen worden. Wie gezinsuitbreiding verwacht kan het frame uitbouwen tot een cargobike of bakfiets. In het frame is al ruimte vrijgehouden voor de grotere, sterkere accu waarmee de fiets een speed pedelec kan worden.