dinsdag 28 februari 2023

Met tot wel 60% korting reizen nu ook tussen Utrecht-Groningen en Utrecht-Den Helder

Reizigers tussen Utrecht-Groningen en Utrecht-Den Helder kunnen vanaf vandaag met tot wel 60 procent korting reizen zolang ze voor een rustige trein kiezen. NS start met twee trajecten met NS Voordeel, het e-ticket waarbij de korting op het treinkaartje per treinrit bepaald wordt door druktedata. Hoe rustiger de trein, des te hoger de korting.

Op traject Utrecht-Den Helder kan je op alle tussengelegen stations met NS Voordeel reizen. Op traject Utrecht-Groningen geldt dat alleen voor de Intercity-stations. Dat geldt voor allebei de trajecten voor beide richtingen. Om te reizen met NS Voordeel is geen abonnement nodig. Wel moet je het ticket minimaal een dag van tevoren aanschaffen.

Je plant de reis in de reisplanner in de NS-app of op ns.nl en ziet per vertrektijd of reizen met korting mogelijk is. Vervolgens koop je daar direct het NS Voordeel-ticket en ontvang je een e-ticket met QR-code om te kunnen reizen.

maandag 27 februari 2023

Gestolen fietsen blijven in Amsterdam

Bijna alle fietsen die in Amsterdam worden gestolen blijven daarna in de stad. Dat blijkt uit een onderzoek door wetenschappers, die honderd fietsen een half jaar met GPS-trackers hebben gevolgd.

De wetenschappers hebben honderd fietsen uitgerust met GPS-trackers onder het zadel en in het achterlicht. Ze hebben de fietsen - op slot - neergezet op openbare plekken in de binnenstad, zoals het Rokin, de Wallen en het Museumplein. Het ging om tweedehands fietsen die tussen 90 en 350 euro waard waren en een goedkoop slot in het achterwiel hadden.

Na dat half jaar bleken 70 van de 100 fietsen te zijn gestolen. Daarvan bleven er maar liefst 68 in Amsterdam.

vrijdag 24 februari 2023

GO Sharing op nippertje gered

De deelvoertuigen van GO Sharing zijn vanaf volgende week weer te gebruiken. Het bedrijf is overgenomen door BinBin, de grootste aanbieder van deelvervoer in Turkije. Dankzij de overname kan GO Sharing zijn deeldienst voortzetten en blijven alle reeds aangeschafte tegoeden geldig.

Enkele weken terug werden alle scooters en e-bikes van het bedrijf van de weg gehaald.

Het bedrijf was in de problemen gekomen door het faillissement van GreenMo, waarvan de scooters werden geleased. Naast GoSharing leverde het aan Domino’s Pizza, Thuisbezorgd en de politie.

GO Sharing zal de komende week de elektrische deelscooters en -fietsen weer gaan aanbieden in de 13 gemeenten waar het bedrijf actief was. Het bedrijf gaat verder onder dezelfde naam en herkenbare kleur en met dezelfde deelvoertuigen. Daarbij blijven alle tegoeden die eerder door gebruikers werden aangeschaft geldig. Ook wordt door de overname de surseance van betaling opgeheven en worden alle schuldeisers op korte termijn betaald.

BinBin is de grootste aanbieder van elektrisch deelvervoer in Turkije en biedt meer dan 25.000 deelsteps aan ruim 3 miljoen gebruikers in verschillende Oost-Europese landen. Het bedrijf maakt eigen hard- en software die nodig is voor de verhuur van elektrisch deelvervoer.

Twee grote fietsenstallingen bij Amsterdam Centraal geopend

De twee nieuwe fietsenstallingen bij station Amsterdam Centraal zijn open en klaar voor gebruik. Afgelopen januari opende fietsenstalling Stationsplein haar deuren en op woensdag 22 februari is fietsenstalling IJboulevard in gebruik genomen. De twee nieuwe fietsenstallingen die onder water zijn gebouwd, bieden plek aan zo’n 11.000 fietsen en zijn voorzien van diverse gemakken voor de gebruikers.

Fietsenstalling Stationsplein is onder het water van het Open Havenfront gebouwd. In de stalling kunnen 7000 fietsen gestald worden en en dat maakt deze stalling de grootste fietsenstalling van Amsterdam. Aan de achterkant van het station onder het IJ is fietsenstalling IJboulevard gebouwd met plek voor 4000 fietsen.

De fietsenstallingen zijn voorzien van diverse gemakken en voorzieningen zoals een fietsreparatieservice en de herkenning van een speciale fietstag waarmee je zonder in- en uit te checken door de poortjes van de stalling kan. Het stallen van de fietsen is de eerste 24 uur gratis en de stalling Stationsplein is 24 uur per dag geopend.

Aan de realisatie is jaren aan voorbereiding voorafgegaan en de bouw van beide stallingen heeft zo’n vier jaar geduurd. De gemeente Amsterdam is de opdrachtgever en het Rijk en de Vervoerregio Amsterdam hebben voor medefinanciering gezorgd. Aan de IJboulevard-stalling heeft ProRail bijgedragen.

ProRail heeft sinds het jaar 2000 op ruim 400 stations bijna alle fietsparkeerplaatsen in Nederland gemoderniseerd of uitgebreid. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu circa 520.000.

donderdag 23 februari 2023

NS: reisgedrag blijvend veranderd

2022 was voor NS een zwaar en vervelend jaar, met als dieptepunt september toen NS fors minder treinen reed door een tekort aan collega’s. Dat zegt Wouter Koolmees, president-directeur van NS, tijdens de presentatie van het jaarverslag 2022 in het NS-opleidingscentrum in Amersfoort.

Ook in 2022 vervoerde NS minder reizigers dan voor de coronapandemie. In maart, waarin de laatste coronamaatregelen zoals het verplichte mondkapje verdwenen, kwam de reizigersgroei weer op gang. De groei is echter in het najaar gestagneerd, waardoor NS nu 20 procent minder reizigers vervoert dan voor corona. Daarbij valt op dat het reispatroon in Nederland fors veranderd is. Zo is het in de weekenden drukker geworden. Doordeweeks is het vooral druk op de dinsdag en donderdag, terwijl het op de andere werkdagen (maandag, woensdag en vrijdag) juist rustiger is geworden omdat de forens meer vanuit huis is gaan werken.  

De lagere reizigersaantallen hebben, net zoals in 2020 en 2021, grote gevolgen voor de financiën van NS. Hierdoor heeft NS een negatief onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten (resultaat uit bedrijfsactiviteiten geschoond voor de ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en bijzondere posten) gerealiseerd van 304 miljoen (2021: 952 miljoen). Dat is een minder groot onderliggend operationeel verlies dan eerdere jaren sinds de uitbraak van corona, maar het resultaat is nog steeds ruim onvoldoende voor een financieel gezond NS.

woensdag 22 februari 2023

Spoorkaart 2023: hier te downloaden

Op zondag 11 december is de dienstregeling van 2023 gestart. Benieuwd naar de spoorkaart van dit jaar? 

Klik hier om deze te downloaden.

dinsdag 21 februari 2023

Spoorcapaciteit vergroten met kunstmatige intelligentie

ProRail werkt samen met TU Delft, Universiteit Utrecht en NS in het onderzoekslaboratorium ROBUST-RAIL. Dit lab ontwikkelt kunstmatige intelligentie, ook wel afgekort tot AI. Het wordt ingezet om de capaciteit op het spoor veilig te plannen en te vergroten. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft rond de 1 miljoen euro uitgetrokken voor het lab.

Het RAIL-lab wil met kunstmatige intelligentie uitdagingen op spoorknooppunten aanpakken. Spoorweginfrastructuur is kostbaar en schaars. Dat geldt vooral voor rangeerterreinen bij stations, omdat deze vaak midden in de stad liggen. Het is belangrijk om deze schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten.

Met kunstmatige intelligentie kan men nog beter inspelen op de verwachte reizigersstromen. In een eerdere pilot is de potentie hiervan al aangetoond. Dit is slechts een van de vele voorbeelden van hoe AI-technieken bijdragen aan betaalbare en duurzame maatschappelijke ontwikkelingen.

De kennis over kunstmatige intelligentie kan men uiteindelijk gebruiken voor grotere logistieke puzzels: hoe we ons spoornet wendbaarder kunnen maken, specifiek in het omgaan met ver. Maar ook bij het voorbereiden van nieuwe dienstregelingen.

RAIL Lab is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Utrecht, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail. NWO heeft voor de komende tien jaar 25 miljoen euro uitgetrokken voor het ROBUST-AI-programma en het RAIL-lab is hier onderdeel van.

maandag 20 februari 2023

Woensdag en vrijdag opnieuw stakingen bij streekvervoer

Personeel in het streekvervoer legt komende woensdag en vrijdag opnieuw het werk neer. Het is het begin van een nieuwe reeks stakingen, zo meldt vakbond FNV.

Vrijdag werd al bekend dat werkgevers niet op het ultimatum van vakbonden FNV en CNV in zouden gaan. Dat ultimatum ligt voor tot en met maandag.

Zo eist de FNV een loonsverhoging van 16,9 procent voor een cao voor een jaar, het CNV eist 14 procent verspreid over achttien maanden.

Waar de klappen precies vallen is nog niet duidelijk.

vrijdag 17 februari 2023

Rover verrast door mogelijke weigering van Interrail op de ICE

Reizigersvereniging Rover heeft NS International om opheldering gevraagd nadat bekend werd gemaakt dat Interrail-houders deze zomer geen gebruik mogen maken van de meeste ICE-treinen naar Duitsland. Rover wil een betere oplossing om de drukte in de ICE te reguleren en vraagt reizigers om mee te denken.

NS International liet een dezer dagen weten dat Interrail-houders niet welkom zijn op alle ICE-treinen die van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 tussen 06:00 en 16:00 uur uit Nederland vertrekken. Dit terwijl veel Interrail-passen voor komende zomer al zijn verkocht en meerdere Interrailers zelfs al de ICE gereserveerd hebben. Rover trok bij NS International aan de bel over deze radicale, klantonvriendelijke maatregel.

NS International heeft Rover laten weten dat de berichtgeving voorbarig was, maar wel wordt nagedacht over een oplossing voor de te drukke ICE-treinen. Omdat reserveren voor Interrail niet verplicht is, kwamen vorige zomer regelmatig meer reizigers dan gepland op de ICE af. Verschillende ICE-treinen reden daarom de stations van Utrecht en Arnhem voorbij doordat de treinen al vol zaten. Reiziger op deze stations werden daardoor verrast en kregen te maken met langere reistijden.

Rover was afgelopen zomer niet te spreken over de oplossing van NS International. Reizigers moeten er vanuit gaan dat treinen waarvoor zij een ticket hebben gekocht rijden en dat zij mee kunnen. Rover vroeg destijds reizigers kosteloos hun trein te laten omboeken. Ook vraagt Rover haast te maken met het uitbreiden van de hoeveelheid treinen en materieel. Het is onbegrijpelijk dat de jarenlange groei op de verbinding niet heeft geleid tot hogere frequenties of treinen door andere vervoerders. Nu dreigt de verbinding ten onder te gaan aan zijn eigen succes.

donderdag 16 februari 2023

Vier dagen werkzaamheden aan het spoor tussen Hoorn - Enkhuizen

ProRail werkt vanaf donderdag 16 februari tot en met zondag 19 februari aan het spoor op het traject Hoorn-Enkhuizen.

Er worden onder andere portalen en funderingen van bovenleidingen vervangen. De oude funderingen worden vervangen door nieuwe die gemaakt zijn van gerecycled beton. Tijdens de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden.

Afhankelijk van het reistraject en/of -moment kunnen reizigers te maken krijgen met vervangend busvervoer en/of een extra overstap en daardoor met extra reistijd van circa 30 minuten.

Stopbus Hoorn – Enkhuizen v.v. rijdt doordeweeks tijdens de spitsuren iedere 10 minuten, daarbuiten 1 x per halfuur. In het vervangend busvervoer kan gereisd met een geldig NS-vervoerbewijs.

dinsdag 14 februari 2023

'Verken mogelijkheden spoorlijn Hoogeveen-Emmen'

De raad in Hoogeveen heeft wel oren naar een treinverbinding tussen Hoogeveen en Emmen. Een aantal politieke partijen diende onlangs samen een motie in met het verzoek richting het college om de komende tijd te verkennen wat de mogelijkheden zijn.

Emmen is belangrijk voor Hoogeveen. Bethesda is een weekziekenhuis geworden, bij spoed is men vaak aangewezen op de voorzieningen in Emmen.

Een haalbaarheidsonderzoek kost echter veel kennis en arbeidscapaciteit en daar is geen budget voor.

maandag 13 februari 2023

Extra hulp bij treinreis voor mensen met licht verstandelijke beperking

Mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen het spannend vinden om met de trein te reizen. Zij hebben vragen als: waar koop ik een kaartje, van welk perron vertrekt mijn trein en waar kan ik terecht als ik hulp nodig heb? Om die mensen extra te helpen, start NS met het ‘TreinTrainPakket’.

Het TreinTrainPakket is speciaal ontwikkeld voor én met mensen met een licht verstandelijke beperking. Soms hebben zij net wat extra hulpmiddelen en training nodig om (nagenoeg) zelfstandig met de trein te reizen.

Het TreinTreinPakket is tot stand gekomen uit samenwerkingen met verschillende organisaties, maar ook met behulp van mensen met een licht verstandelijke beperking. Zij hebben meerdere keren feedback gegeven op de verschillende onderdelen van het pakket, zodat het pakket goed aansluit. Het TreinTrainPakket bestaat uit een vijftal onderdelen:

NS heeft een online uitleg- en oefenmodule ontwikkeld over de meest relevante onderdelen van de treinreis. Deze modules zijn ook beschikbaar voor anderen die wat extra willen oefenen met treinreizen.

Vitasys heeft een Virtual Reality game ontwikkeld om te oefenen met reizen met het openbaar vervoer. De game wordt steeds uitdagender, door bijvoorbeeld om te gaan met een vertraging of het missen van een trein.

Optioneel kan nog een hulpkaart worden ingevuld. Stichting MEE ontwikkelt de hulpkaart speciaal voor kwetsbare reizigers, die niet altijd goed uit hun woorden kunnen komen. Op de kaart kan de reiziger aangeven hoe een NS-medewerker of medereiziger het beste kan helpen op het moment dat hij er zelf niet uitkomt of kan vertellen.

vrijdag 10 februari 2023

Laagdrempelige vervoersservice AutoMaatje van start in Amstelveen

Onlangs de vervoersservice ANWB AutoMaatje officieel van start gegaan in Amstelveen met een eerste rit door wethouder Herbert Raat (verkeer en vervoer). Deze laagdrempelige vervoersservice is er voor Amstelveners die minder mobiel zijn. Zij kunnen vaak niet meer zelf voor vervoer zorgen of lastig van de bestaande vervoersdiensten gebruikmaken, bijvoorbeeld omdat de bushalte te ver weg is of omdat men slecht ter been is. Inmiddels hebben zich al meerdere Amstelveense vrijwilligers aangemeld als chauffeur.

De vrijwilligers van ANWB AutoMaatje vervoeren met hun eigen auto minder mobiele plaatsgenoten. Een groot deel van hen was dinsdag aanwezig bij de lancering in wijkcentrum Dignahof, net als vrijwilligers die rijden in Uithoorn en Aalsmeer. Net als onder meer de ANWB-regiomanager Leo Becker, AutoMaatje-coördinator Huib Vogelaar en manager van Participe Elena Nabatova, deze organisatie begeleidt de nieuwe vervoersservice voor de gemeente.

AutoMaatje biedt vervoer aan in geheel Amstelveen of voor bestemmingen daarbuiten. De vrijwillige chauffeur ontvangt van de passagier een vergoeding voor de rit (35 eurocent per kilometer). Door ANWB AutoMaatje toe te voegen aan het bestaande vervoersnetwerk in Amstelveen, kunnen ook de minder mobiele mensen weer deel uitmaken van het sociale en maatschappelijke leven.

donderdag 9 februari 2023

Dienstregeling NS verder aangepast op nieuw reisgedrag

NS wil de dienstregeling van 2024 verder verbeteren en aanpassen aan de wensen van de reizigers. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2024 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV.

Na corona is het reisgedrag veranderd en zien NS ook minder reizigers in de trein. Daarnaast is de arbeidsmarkt krap,

Door langere treinen te rijden, past het aantal geboden stoelen weer bij de huidige reizigersaantallen. Daarnaast voorkomt deze dienstregeling dat de werkdruk verder toeneemt. De eerste ervaringen zijn goed: reizigers hebben minder vaak een te drukke trein, kunnen meestal zitten en worden weinig geconfronteerd met uitval.

De tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven (Intercity's) rijden net als in 2023 op maandag tot en met donderdag overdag. In de avonduren en op vrijdag tot en met zondag de hele dag rijden de Intercity’s en Sprinters zoveel mogelijk om het kwartier.

Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.

Tussen Leeuwarden – Zwolle – Lelystad wil NS een nieuwe Sprinter rijden. De huidige overstap van 25 minuten in Zwolle tussen Leeuwarden en Dronten / Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor 22 minuten korter.

Reizigers kunnen in 2024 in minder dan zes uur naar Berlijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen om de IC Berlijn te versnellen. Door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.

woensdag 8 februari 2023

Start participatietraject Lelylijn

Vanaf vandaag kan iedereen die dat wil meedenken over de plannen voor de Lelylijn. Via de website www.lelylijnraadpleging.nl kan een online raadpleging worden ingevuld. Dit is het eerste onderdeel in een breder participatietraject rondom de nieuwe spoorverbinding tussen het Noorden en de Randstad. De uitkomsten daarvan zullen bestuurders gebruiken bij de keuzes die over de Lelylijn worden gemaakt. De aftrap van het participatietraject voor de Lelylijn werd vanmiddag gegeven op ROC Friese Poort in Emmeloord.

De online raadpleging stelt inwoners vragen over de voorkeuren en waarden voor de Lelylijn. Inwoners worden meegenomen in verschillende dilemma’s van de overheid: Op hoeveel stations moet de trein stoppen? Hoeveel treinen per uur moeten er over de Lelylijn gaan rijden? Wat zou de reistijd van de snelste trein moeten zijn tussen Groningen/ Leeuwarden en Amsterdam? Dit levert een scherp beeld op van voorkeuren, gemeenschappelijke waarden en zorgen. De enquête staat open van maandag 6 februari tot vrijdag 31 maart. De eerste resultaten worden waarschijnlijk voor de zomer openbaar gemaakt.

De online raadpleging is een initiatief van het Rijk en de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe, Flevoland, gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen. Dit zijn de noordelijke overheden die de regio vertegenwoordigen bij het onderzoek naar de Lelylijn. Zij hebben afgesproken dat inwoners al direct vanaf het begin betrokken worden bij het maken van die plannen. Dat is bijzonder omdat het de eerste keer is dat inwoners op deze manier in de onderzoeksfase van een groot infrastructureel project betrokken worden. Het participatietraject stopt niet bij de online raadpleging. Gedurende de hele looptijd van het onderzoek naar de Lelylijn zullen inwoners betrokken worden. Op welke wijze hier een vervolg aan wordt gegeven, zal nog met alle betrokken partijen worden besproken.

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord opgenomen dat er 3 miljard euro is gereserveerd om met medefinanciering van de regio en Europese fondsen de Lelylijn aan te leggen. Hoe de Lelylijn precies moet gaan lopen is nog niet besloten. De plannen voor de Lelylijn moeten nog verder worden uitgewerkt en een definitief besluit voor de aanleg van de Lelylijn moet nog worden genomen. Doel is om in het najaar van 2024 samen met de regio een voorkeursvariant te hebben vastgesteld waarvoor de bijbehorende financiering is gevonden.

dinsdag 7 februari 2023

Stationshal van Cuypers gerenoveerd

Een dezer dagen zijn in de monumentale stationshal van station Amsterdam Centraal werkzaamheden van start gegaan. Een ingrijpende verbouwing die gereed is in het najaar van 2023. Aannemer Anton Rail is verantwoordelijk voor de uitvoering van de bouwwerkzaamheden.

Het werk omvat restauratie en renovatie van zowel de stationshal als de Oostvleugel, die de hal met de Oosttunnel verbindt. Daarmee krijgt de stationshal, als toegangspoort met vele prachtige historische details, zijn oorspronkelijke karakter weer terug. Zoals dat architect Pierre Cuypers voor ogen stond in 1889, bij de oplevering van het station.

De hal en de Oostvleugel blijven tijdens de werkzaamheden toegankelijk voor reizigers en publiek: het werk wordt in fases uitgevoerd. Met bouwschuttingen worden plekken in de hal waar wordt gewerkt, afgezet. Overlast proberen we zoveel mogelijk te beperken. Buiten voor het station komt een bouwterrein, veilig afgezet met hekken.

De trap midden in de stationshal, die de hal verbindt met het metrostation, is tijdens de verbouwing buiten gebruik. Daardoor kunnen reizigers vanuit de metrohal niet rechtstreeks naar de stationshal. Een rolluik in de metrohal zal de toegang tot de stationshal tijdelijk blokkeren. Vanuit de nieuwe ondergrondse fietsenstalling op het stationsplein is de metrohal direct te bereiken. Met bebording worden omlooproutes aangegeven.

Vanaf begin 2024 plaatst ProRail de rijtuigkappen en de luifel terug aan de centrumzijde van het station. Die zijn vanwege de bouw van de Noord/Zuidlijn indertijd verwijderd en tijdelijk opgeslagen. In een vervolgfase komt er een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, waar nu kantoorruimtes zijn. Ook gaan monumentale kroonluchters de hal verlichten. De prachtig geornamenteerde plafonds, het verfijnde metselwerk en de monumentale kolommen gaan we dan restaureren.

maandag 6 februari 2023

Ruimere hal en breder winkelaanbod op gerenoveerd station Almere Centrum

De renovatie van station Almere Centrum en de stationsomgeving is afgerond. Het station heeft een flinke opfrisbeurt gekregen, waardoor het station een moderne uitstraling heeft gekregen. Reizigers kunnen aangenaam verblijven in de lichte en ruime stationshal. Ook genieten reizigers weer van kunst en muziek op het station, door de terugkomst van de stationspiano en de bijzondere kunstzuil.

Reizigers die op de fiets naar het station komen, kunnen gebruik maken van twee overdekte fietsenstallingen. De moderne fietsenstallingen bieden samen plaats voor bijna 3500 fietsen. De eerste 24 uur is het stallen gratis.

Het winkelaanbod op Almere Centrum is uitgebreid. Naast de vertrouwde vestigingen van Ako en Kiosk en de vernieuwde winkels van The Döner Company, Travelex en Backwerk, kunnen reizigers nu ook terecht bij AH to Go, Starbucks en het bijzondere restaurant ‘Syrian Roots’. De eigenaar van Roots, Rami Masi, kwam als Syrische vluchteling naar Nederland en merkte hoe lastig het was om in Nederland aan werk te komen. Hij begon daarom een eigen maaltijdservice.

Door de renovatie beoordelen reizigers station Almere Centrum met een hoger cijfer. Waar vorig jaar het station nog werd beoordeeld met een 6,1, is dat cijfer dit jaar gestegen naar een 7-. Daarmee is het station de grootste stijger van de provincie Flevoland.  

zaterdag 4 februari 2023

Staking streekvervoer uitgebreid

Het treinpersoneel in het streekvervoer sluit zich volgende week aan bij de eerder aangekondigde meerdaagse regionale staking. Dat bevestigt vakbond FNV onder meer aan NRC.

De staking zal volgens de vakbond voornamelijk in Limburg, Twente en de Achterhoek gevoeld worden. Donderdag staakte het regionale treinpersoneel in het noorden en het oosten van het land.

De werknemers zijn ontevreden over de hoge werkdruk en de voorgestelde salarisverhoging.

Eerder werd bekend dat het streekvervoer vanaf maandag vijf dagen achtereenvolgend zal staken.

Go Sharing staat stil door problemen partner

De deelscooters van Go Sharing zijn in heel Nederland niet meer te gebruiken. GoSharing least de scooters en fietsen van GreenMo, door het faillissement is plots een probleem met de verzekering van de voertuigen ontstaan, meldt het AD.

De curator eist dat de deelvoertuigen niet in gebruik zijn en dat de e-bikes van straat worden gehaald zolang deze nog van GreenMo worden geleased.

Momenteel wordt gewerkt aan het overzetten van het leasecontract en een nieuwe overeenkomst met de verzekeraar.

Het gaat al een tijd niet goed met het bedrijf. Go Sharing kondigde in november vorig jaar al aan dat het zich zou terugtrekken uit 17 minder rendabele steden. Er bleven 13 andere steden over als Rotterdam, Den Haag, Breda, Den Bosch, Tilburg en Leeuwarden.

vrijdag 3 februari 2023

Rover wil einde aan stakingen

Reizigersvereniging Rover wil dat er snel een einde komt aan de stakingen in het streekvervoer. Het is in ieders belang om niet nog meer reizigers kwijt te raken. Rover roept daarom op tot reizigersvriendelijke acties, die ook zijn toegestaan. Vervoerders vraagt Rover om coulant te zijn met het vergoeden van alternatieve reiskosten.

Volgende week wordt de hele werkweek gestaakt in het streekvervoer, nadat eerder al diverse dagen gestaakt is. Het is vooraf niet duidelijk welke bussen er wel en niet zullen rijden. Voor veel reizigers zal het dan ook noodzakelijk zijn om alternatief vervoer te regelen. Reizigers met abonnementen hebben volgens de algemene voorwaarden recht op een vergoeding. Rover roept vervoersbedrijven daarom op coulant om te gaan met het vergoeden van alternatieve reiskosten, ook als uiteindelijk de bus toch bleek te rijden.

Rover is ongelukkig met de stakingen. Na corona heeft de reiziger het moeilijk wegens uitgedunde dienstregelingen, onbetrouwbaar OV-aanbod en hogere prijzen. De stakingen vormen een nieuwe klap. Het is in ieders belang om samen aan tafel te gaan zitten en te bekijken hoe het OV de reiziger weer terugwint.

donderdag 2 februari 2023

Akkoord over verbetering spoorverbinding Leiden-Utrecht

Tussen Leiden en Utrecht gaan 2 keer zoveel treinen rijden door akkoord van provincie Zuid-Holland met Leiden, Alphen aan den Rijn en regio Holland Rijnland.

Een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk, een ongelijkvloerse kruising bij Zoeterwoude en andere maatregelen voor een betere spoorlijn Leiden-Utrecht. 

Die kunnen voor eind 2026 worden genomen dankzij aanvullende afspraken over financiering die op donderdag 12 januari zijn vastgelegd tussen de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden en Alphen aan den Rijn en de regio Holland-Rijnland. Deze partijen werken samen aan verbetering van de spoorlijn met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en alle andere gemeenten langs de spoorlijn.

In december 2021 is tussen alle partijen overeenstemming bereikt om op werkdagen de gehele dag 4 keer per uur een trein te laten rijden. Voor de uitbreiding naar 4 treinen per uur de hele dag (tussen ca 6 en 20 uur) maakt de provincie een ongelijkvloerse kruising van het spoor en de N11 met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude. ProRail onderzoekt samen met advies- en ingenieursorganisatie Arcadis de mogelijkheden voor het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk en werkt hiervoor een plan uit. ProRail is ook verantwoordelijk voor aanpassingen aan het spoor zodat het station in de dienstregeling opgenomen kan worden. Het is de ambitie alle maatregelen voor eind 2026 af te ronden.

Rover Gouda wil meer aandacht voor doorstroming bus

Maak de doorstroming op busroutes veiliger en leg aantrekkelijke looproutes naar de bushalte aan. Daarvoor pleit Rover Gouda in een reactie op het nieuwe Verkeerscirculatieplan.

De stad Gouda wil terug naar 30 kilometer per uur en vooral inzetten op de fiets en openbaar vervoer. Wat dit laatste inhoudt blijft echter onduidelijk, constateert Rover Gouda. De Rover-afdeling voor regio Midden-Holland maakt zich zorgen over de gevolgen van de snelheidsbeperking op de bus. Want bussen over trage routes zijn onaantrekkelijk en gaan voor nog minder reizigers zorgen.

Rover Gouda pleit ook voor aanleg van snel bereikbare bushaltes op aantrekkelijke plekken zoals bij het verhuisde politiebureau, scholen, bedrijventerreinen, kantoren, winkelcentra en zorgcentra.