donderdag 30 maart 2023

Arriva treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 stap dichterbij

Arriva diende eind 2022 een aanvraag in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het, vanaf 2025, rijden van stop- en sneltreinen op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Het vervoersbedrijf deed hiermee een beroep op de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang toelaat op het spoor.

De door het Ministerie van I&W daarop aangevraagde economische evenwichtstoets kan volgens de ACM niet worden gedaan. Ook een schorsing van de procedure is door de ACM afgewezen. Dat betekent dat Arriva-treinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden met veel meer aanbod voor de reizigers en extra stops bij bijvoorbeeld het Thialfstadion en extra ritten in de spits, vanaf 2025 een stap dichterbij komen.  

Na de aanvraag van Arriva bij de ACM werd door het Ministerie van I&W een economische evenwichtstoets aangevraagd. De basis voor die toetsing is het HRN (Hoofdrailnet). ACM wijst die aanvraag van het Ministerie af. Ook het verzoek tot schoring van de procedure is afgewezen.


De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt.

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij het IJsstadion.
 

woensdag 29 maart 2023

Treinverkeer Den Bosch-Boxtel woensdag hervat

Tussen Den Bosch en Boxtel gaan woensdag 29 maart weer treinen rijden. De dassen zijn verhuisd en het spoor is hersteld.

Ook de laatste twee gangen in Vught - die door de das waren gegraven - zijn afgesloten. De gaten zijn allemaal gedicht en het spoor is zowel in Esch als in Vught weer hersteld.

ProRail is tijdens de werkzaamheden in Esch en Vught geen dassen tegengekomen. Bij nadere inspectie in Vught zag men dat een aantal van de gangen daar niet door de das waren gegraven, maar door de bever. Ook dat is een beschermde diersoort.

Er zijn in overleg met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland terugslagkleppen op de ingangen geplaatst om de bever de kans te geven een ander onderkomen te zoeken. Het daaropvolgende graafwerk is onder begeleiding van een ecoloog uitgevoerd. W

Er is de afgelopen week hard gewerkt om ten eerste de das op een veilige en verantwoorde manier te verplaatsen, maar ook om de treindienstregeling weer zo snel mogelijk te kunnen opstarten. Het was een grote operatie, waar veel partijen aan hebben bijgedragen.

dinsdag 28 maart 2023

Vanaf voorjaar 2023 rookvrije bushaltes in Drenthe

Met ingang van 10 maart 2023 worden de bushaltes in Drenthe rookvrij. Daarmee wil de Mobiliteitsraad Drenthe, bestaande uit de provincie en gemeenten, bijdragen aan een Rookvrije Generatie. Reizigers die niet in tabaksrook willen of kunnen staan, kunnen zo ongehinderd met het openbaar vervoer reizen. Vandaag openden gedeputeerde Nelleke Vedelaar en wethouder Raymond Wanders van de gemeente Emmen de eerste rookvrije halte in Emmen.

In Drenthe zijn er 922 bushaltes waar een rookvrije zone gaat gelden. Eerst worden de grotere haltes (met 5000 reizigers per jaar) rookvrij en daarna volgen de kleinere bushaltes. Binnen twee jaar moeten dan alle bushaltes in Drenthe rookvrij zijn.

De komende weken komt er voorlichting in de bussen voor de passagiers. Alle haltes krijgen uiteindelijk een rookvrije wegmarkering.

maandag 27 maart 2023

Amsterdam zet vaart achter aanpassen OV-haltes

Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam trekken in 2023 en 2024 elk minimaal een half miljoen euro extra uit om haltes van het openbaar vervoer toegankelijk te maken. Dit komt bovenop de aanpassing van haltes die betrokken zijn bij de herinrichting van straten en projecten.

Amsterdam heeft nog een flinke weg te gaan voordat alle haltes voor iedereen, dus ook voor mensen met een fysieke of visuele beperking, toegankelijk zijn. Op dit moment is 27 procent van de haltes volledig toegankelijk. Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam streven ernaar om tot 2030 jaarlijks tientallen haltes extra toegankelijk te maken.

Sommige haltes die nog aangepakt moeten worden, zijn vrij simpel aan te passen. Met enkele kleine ingrepen kunnen we die snel en relatief goedkoop toegankelijk maken. Bijvoorbeeld door een prullenbak te verplaatsen die in de weg staat voor rolstoelgebruikers. De aanpassing van andere haltes is juist ingrijpend en duur. Bij deze haltes is het bijvoorbeeld nodig om het perron te verbreden of de rijbaan ernaast te verleggen.

Om zoveel mogelijk haltes zo snel mogelijk te verbeteren, zijn we in 2022 begonnen met het extra snel aanpakken van de ‘gemakkelijke’ haltes. Amsterdam trekt hiervoor in 2022, 2023 en 2024 € 500.000,- per jaar uit. De Vervoerregio vult dit aan met minimaal 500.000 euro. Zo zijn in 2022 al 4 brede tramhaltes opgehoogd voor mensen met een rolstoel, rollator of zware boodschappen. Voor 2023 staan nog 4 tramhaltes op de planning. Hierna pakken we de meer ingewikkelde haltes aan.

vrijdag 24 maart 2023

Sei­nen op groen voor Drie­lan­den­trein tus­sen Bel­gië, Ne­der­land en Duits­land

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur hebben een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend. Daarin staan afspraken die het mogelijk maken dat de trein in december van dit jaar kan gaan rijden tussen Luik, Maastricht en Aken.

Nu de betrokken vervoerders (NMBS, NS, Arriva) aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden (op financieel en technisch vlak en voor wat betreft de capaciteit), geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten.

De Drielandentrein is een uniek project omdat de trein elk uur rijdt tussen België, Nederland en Duitsland. De treinverbinding verbindt de drie grensregio’s zonder overstap met elkaar, waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken.


Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken is veel onderlinge samenhang en zijn er dagelijks veel verkeersbewegingen van mensen die voor vrije tijd, onderwijs of werk de grens over gaan. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog verder groeien.

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen. De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo zal Luik bijvoorbeeld via de Drielandentrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuyd, Brightlands Campus).

Dankzij de drielandentrein kan je vanuit Nederland zonder overstap naar Luik en Aken. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten.

In de aanloop om de Drielandentrein in december te laten rijden, werd er veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.

woensdag 22 maart 2023

In 2022 27 procent minder ingecheckt in openbaar vervoer dan voor corona

 

In 2022 werd er 966 miljoen keer ingecheckt in het openbaar vervoer. Dit is een toename van 40 procent vergeleken met 2021, maar ruim 27 procent minder dan in 2019. In november 2022 werd het vaakst ingecheckt. In januari, toen er nog coronamaatregelen waren, werd er het minst ingecheckt. Dit blijkt uit nieuwe cijfers over inchecktransacties bij trein, bus, tram en metro, samengesteld door het CBS en Translink.

In 2022 werd in januari het minst ingecheckt in het openbaar vervoer: ruim 55 miljoen keer. In november werd het vaakst ingecheckt, met bijna 100 miljoen check-ins. Dit is 18 procent lager dan in november 2019, voor de coronamaatregelen. Omdat één reiziger per dag meerdere malen kan inchecken, is het aantal check-ins hoger dan het aantal reizigers.

Januari 2023 was de eerste januari zonder coronamaatregelen sinds 2020. Er werd bijna 91 miljoen keer ingecheckt in het ov. Dat is ruim 63 procent meer dan in januari 2022, maar nog bijna 22 procent minder dan in januari 2020.
Drukke dinsdag

In januari 2023 werd op dinsdagen gemiddeld het meest ingecheckt (ruim 150.000), gevolgd door de donderdagen (ruim 145.000). Ook in januari 2020 werd het meest ingecheckt op dinsdag. In januari 2021 en 2022 waren er nog coronamaatregelen; toen was vrijdag de dag met gemiddeld de meeste check-ins, gevolgd door de donderdag. Op een gemiddelde vrijdag in januari 2021 werd er bijna 62 duizend keer ingecheckt, in 2022 was dit 92 duizend keer. De feestdag 1 januari is niet meegenomen in de berekening.

dinsdag 21 maart 2023

ProRail legt treinverkeer stil tussen Den Bosch en Boxtel

Het treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel is vandaag omstreeks 13:00 uur stilgelegd. Dassen hebben het spoor namelijk ondergraven bij Esch. Daardoor kan het spoor verzakken en is de veiligheid van treinverkeer niet langer te garanderen. Zeer ingrijpend voor reizigers en vervoerders, maar het kan niet anders. We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden.

Er is herstel van de spoorbaan en de ondergrond nodig, maar men weet nog niet wanneer dat kan plaatsvinden. De dassen zijn namelijk beschermde dieren en daarom is er eerst toestemming nodig van bevoegd gezag. De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.

In Friesland bij Molkwerum is ook vanwege dassen geen treinverkeer mogelijk. ProRail werkt daar aan een vergunning om de dassen uit het spoor en in een nieuw aangelegde kunstburcht te krijgen.

Komende tijd staat in het teken van spoedoverleg met bevoegde instanties en deskundigen. Het is daarom op dit moment nog niet duidelijk wanneer het herstel plaats zal kunnen vinden en wanneer treinen weer kunnen rijden tussen Den Bosch en Boxtel.

Zuiden krijgt ook mbo-opleiding machinist en conducteur

In het zuiden van ons land bestond nog geen mbo-opleiding voor het vak van machinist of hoofdconducteur. Vanaf september verandert dat. Dankzij samenwerking met het Willem I college, komen er mbo-opleidingen voor het vak van hoofdconducteur en machinist in Den Bosch vanaf het schooljaar 2023-2024. Meer kans dus op een vrolijke stem met zachte G via de intercom in de trein.

Op dit moment is de behoefte aan hoofdconducteurs en machinisten bij NS extra groot. NS werft daarom veel mensen die van een andere baan overstappen. Voor een goede leeftijdsopbouw binnen NS is de instroom van jonge mensen minstens zo belangrijk. NS werkte al samen met ROC Amsterdam, ROC Twente, het STC Rotterdam en het Nova college in Haarlem om treinpersoneel op te leiden. In het zuiden van het land bestond er echter nog geen opleiding voor mbo-studenten die machinist of conducteur willen worden.

De reisafstand naar een van de mbo-opleidingen was voor studenten uit het zuiden te groot. Dat verandert per september. De nieuwe mbo-opleidingsmogelijkheden op het Willem I College in Den Bosch starten na de zomervakantie. De deadline voor het aanmelden is 1 april.

donderdag 16 maart 2023

Gedeputeerde Jeannette Baljeu doopt eerste volledig elektrisch aangedreven waterbus voor Drechtsteden

Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, heeft de volledig elektrisch aangedreven waterbus Blue Venice gedoopt op vrijdag 10 maart.

De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry gaat, samen met twee zusterschepen, vanaf begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht onderhouden. Daarmee is het de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan twee haltes in Nederland.

De drie waterbussen krijgen gedurende de zomer gezelschap van nog eens zes nieuwe, grotere, hybride aangedreven ferries. Deze, eveneens door Damen gebouwde schepen, vervangen de huidige vloot op de route Rotterdam-Dordrecht-Kinderdijk. Hier wordt dan meteen de nieuwe halte Rivium in Capelle aan den IJssel aan toegevoegd. Uiterlijk in 2030 worden ook deze zes waterbussen omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Daar zijn ze nu reeds op voorbereid.

Vanaf de ingang van de zomerdienstregeling, begin april, worden de elektrische waterbussen ingezet. Elke twee uur worden de fast ferries kort bijgeladen in Papendrecht, zonder dat de reiziger daar hinder van ondervindt. In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft Aqualiner recent een compleet nieuw laadstation gebouwd bij die halte.

woensdag 15 maart 2023

Stakingen streekvervoer vanaf donderdag opgeschort

Vakbonden FNV en CNV hebben bij de landelijke manifestatie in Utrecht bekend gemaakt dat zij de stakingen in het streekvervoer van donderdag 16 maart tot in ieder geval 24 maart opschorten.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: 'Er is ons alles aan gelegen om tot een goed cao-resultaat te komen, dát is waar we voor strijden met de stakingen. We gaan er dan ook alles aan doen om er uit te komen; we verwachten dat de verkenners de partijen dichter bij elkaar kunnen brengen. Het is goed dat het kabinet uiteindelijk gevoelig is voor de roep van de chauffeurs om meer verantwoordelijkheid te nemen in dit langdurige conflict.'

De aangekondigde staking van 15 maart gaat wel door. Mensen die slecht ter been zijn of een beperking hebben en afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om te gaan stemmen, kunnen zich melden. Er wordt daartoe een meldpunt geopend. Later vandaag volgt daar meer informatie over.

Stemmen op het station

Op woensdag 15 maart vinden de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen plaats. Reizigers kunnen onderweg een stem uitbrengen op 36 stations verspreid over heel Nederland.

Station Nijmegen is het stembureau dat als eerste open gaat. Vanaf 5 uur s’ morgens kunnen treinreizigers hier al terecht. Op station Breda kan vanaf 5.15 uur gestemd worden.

Met een geldige stempas en identiteitsbewijs kunnen inwoners binnen hun gemeente op een stationslocatie met een stembureau stemmen. Met een aangevraagde kiezerspas kan in de gehele provincie gestemd worden.

De waterschapgrenzen kunnen afwijkend zijn van de provinciegrenzen. Voor stemmende reizigers is het slim vooraf na te gaan of voor beide verkiezingen op hetzelfde station gestemd kan worden. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het inrichten van de stemlokalen. NS en ProRail maken het voor gemeenten mogelijk om dit op stations te doen.

De meeste stembureaus zijn geopend tussen 07.30 en 21.00 uur. Ga voor een actueel overzicht van deelnemende stembureaus op stations en de openingstijden per locatie naar ns.nl/stemmen en de NS-app.

dinsdag 14 maart 2023

14 maart landelijke actiedag streekvervoer in Utrecht

FNV en CNV verwachten dinsdag 14 maart een groot aantal stakers uit het streekvervoer in Utrecht. Onder titel ‘Red het OV’ is er vanaf 12.00 uur een landelijke stakingsbijeenkomst op het Jaarbeursplein.

De medewerkers in het streekvervoer staken voor een betere cao, die een leefbaar loon biedt en de werkdruk sterk verminderd.

Volgens de vakbonden moet er weer geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer in plaats van kosten bespaard. ‘Om te beginnen moet er in het personeel geïnvesteerd worden. Dat betekent een leefbaar loon dat de inflatie compenseert, minder werkdruk door bijvoorbeeld ruimere rusttijden en regelingen om eerder te kunnen stoppen met werken. Met die investeringen stop je het groeiende personeelstekort en herstel je de betrouwbaarheid van het ov’, aldus vakbond FNV.

maandag 13 maart 2023

Hoorn wil veiligheid stations aanpakken

NS, Connexxion, politie en handhavers van de gemeente werken de komende periode intensief samen om de overlast op station Hoorn aan te pakken.

Op station Hoorn hebben medewerkers van NS en Connexxion last van agressie, worden reizigers lastig gevallen en spullen vernield.  Daarom wordt hier stevig tegen opgetreden.

Ook niet- betalende reizigers worden aangepakt. Zij lopen de komende maanden risico op een boete. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. ‘Maak het poortje open met je OV-kaart = 100 euro in je zak’. Gedraag je en je bespaart geld.

De actiedagen zijn onderdeel van een convenant dat op dit moment in wording is. In dit convenant werken dezelfde partners samen om ook op de lange termijn de overlast tegen te gaan. Naast de actiedag op het station, was er ook een kennismaking met elkaar. De handhavers van NS, Connexxion, de gemeente Hoorn en de politie hebben zich aan elkaar voorgesteld en gedeeld hoe ze graag willen samenwerken.

vrijdag 10 maart 2023

Rover nodigt vakbonden en vervoerbedrijven uit voor gesprek

Rover heeft de vakbonden en streekvervoerders uitgenodigd voor een gesprek. De reizigersverenging hoopt hiermee de impasse in de CAO-onderhandelingen te doorbreken en de ov-stakingen op te schorten.

De stakingen in het openbaar vervoer houden al langere tijd aan nu de CAO-onderhandelingen stil liggen. Reizigers worden hierdoor hard getroffen. Steeds meer reizigers melden zich bij Rover omdat zij in grote problemen komen wanneer zij nog meer afspraken, lessen of werkdagen moeten missen.

Volgens Rover is de situatie schadelijk voor de toekomst van het openbaar vervoer.

Rover heeft de bonden en werkgevers uitgenodigd om komende maandag met elkaar in gesprek te gaan in aanwezigheid van Rover-directeur Freek Bos en Voorzitter Saskia Kluit.

donderdag 9 maart 2023

Fietsbel biedt plek voor een verstopte AirTag

Er is een nieuwe variant van de AirBell. AirBell is een nieuwe fietsbel waar je je AirTag in kunt verstoppen.  In feite is er niet veel veranderd, behalve dat je de fietsbel met vakje voor een AirTag nu ook op niet-standaard fietsen kunt gebruiken. Denk daarbij aan wielrenfietsen, mountainbikes en gravel bikes.

Naast de variant met een stuurdoorsnede van 22,2 mm is er nu ook eentje van 31,8 mm. Deze is verkrijgbaar voor dezelfde prijs van €19,99. Zo vind je je fiets ook na een avond doorzakken vanzelf weer terug.

woensdag 8 maart 2023

Aanbesteding busvervoer Fryslân van start

De aanbesteding voor het busvervoer in Fryslân is deze week gestart. Het busvervoer besteedt de provincie aan voor de periode december 2024 tot december 2034.

Op 14 december 2024 loopt de huidige overbruggingsconcessie voor het busvervoer in Fryslân af.  Door de effecten van corona was de provincie Fryslân genoodzaakt om te kiezen voor een tijdelijke concessie van twee jaar. Met het vaststellen van het bestek kan de nieuwe aanbesteding van start. Het ontwerp Programma van Eisen lag tot en met 20 januari 2023 ter inzage. In totaal zijn er ongeveer 400 reacties ingediend door belanghebbenden.

Bij de aanbesteding wordt sterk ingezet op de bereikbaarheid van het platteland. Zo maken vervoerders meer kans op gunning naarmate ze met een goed, innovatief plan komen om het platteland bereikbaar te houden. Nieuw is de mogelijkheid tot het sluiten van een meerpartijenovereenkomst (MPO). Dit is een overeenkomst tussen de provincie, de vervoerder en een financier waarmee vervoerders tegen aantrekkelijke voorwaarden een lening kunnen afsluiten voor de aanschaf van nieuwe bussen. De provincie betaalt de aflossing rechtstreeks aan de financier.

Daarnaast wil de provincie zelf stallingen voor bussen realiseren op alle belangrijke knooppunten. Op die manier moet een meer gelijk speelveld ontstaan tussen vervoerders.

dinsdag 7 maart 2023

Twee ingangen station Lelystad Centrum sluiten om veiligheid te verbeteren

NS en ProRail sluiten per 7 maart twee afgelegen ingangen van station Lelystad Centrum. De andere vier ingangen blijven gewoon in gebruik. Het gaat hierbij om de ingangen in de onderdoorgang, gelegen aan de Visarenddreef, die door reizigers weinig worden gebruikt, maar waar wel veel overlast uit voorkomt.

Overlastgevers en reizigers zonder geldig vervoerbewijs maken veel misbruik van deze afgelegen ingangen, wat vervolgens te vaak aanleiding is voor verbale of fysieke agressie in de trein of op het station. Door het afsluiten van de twee ingangen, willen NS en ProRail deze incidenten voorkomen en het veiligheidsgevoel van reizigers en collega’s verbeteren.

Na de sluiting maken alle reizigers gebruik van de vier ingangen waar meer sociale controle en toezicht is. Al eerder werden maatregelen getroffen, zoals het uitvoeren van gerichte controleacties en het uitbreiden van cameratoezicht. Daarnaast sloten NS en ProRail de toegangspoortjes in de onderdoorgang een aantal maanden als proef. Dit bleek succesvol: het aantal incidenten halveerde. Na het heropenen van de poortjes zagen we het aantal incidenten weer stijgen.

maandag 6 maart 2023

Rover: Laat bus soepeler doorrijden bij werkzaamheden Heinenoordtunnel

Er zijn maatregelen nodig om de gevolgen van de werkzaamheden in de Heinenoordtunnel voor het busverkeer te beperken. Dit schrijft Rover-afdeling HWGO in een brief aan Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland, Connexxion en het Reizigersoverleg HWGO.

De Heinenoordtunnel op de A29 tussen Heinenoord en Barendrecht wordt in 2023 en 2024 gerenoveerd en zal regelmatig (deels) gesloten zijn. Voor automobilisten is de bus er nog als alternatief, deze kan door de tweede Heinenoordtunnel (voor langzaam verkeer) rijden. Echter mag dat volgens Rover-afdeling HWGO (Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee) wel wat soepeler verlopen.

In het weekend van 18 en 19 februari liepen de werkzaamheden uit. Op maandag betekende dit een forse vertraging omdat de bus moest omrijden via Dordrecht nadat bleek dat er geen verkeersregelaars en BHV-ers waren geregeld om door de tunnel te kunnen blijven rijden. Ook bij het rijden door de tweede tunnel ziet Rover veel vertraging ontstaan wegens lange wachttijden op groen licht en de benodigde controles. Daarbij ontbreekt informatie aan de reizigers die aan het wachten zijn.

Rover vraagt Rijkswaterstaat om maatregelen om het busverkeer tijdens de grote afsluitingen (wanneer er veel meer busverkeer door de tunnels rijdt) soepel en zonder veel extra reistijd te laten verlopen.

Foto: Michiel1972


vrijdag 3 maart 2023

Bus bijna gratis voor Arnhemse Gelrepashouders

Er komt een jaarabonnement voor de bus voor maar 15 euro voor Arnhemse Gelrepashouders. Op die manier kunnen zij op werkdagen na 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen de hele dag onbeperkt met de bus in de gemeente Arnhem. Met deze bijna-gratis buskaart kunnen Arnhemse Gelrepashouders makkelijker reizen en daardoor beter meedoen in de maatschappij.

In de begroting, die in november 2022 in de raad werd vastgesteld, werd opgenomen dat er een buskaartje van 1 euro per rit voor Gelrepashouders zou komen. Dat bleek echter lastig uit te voeren. Bovendien zou een retourtje feitelijk het dubbele kosten: 2 euro. Connexxion, de provincie en de gemeente kwamen daarom met het bijna-gratis abonnement voor 15 euro per jaar. Dat biedt de inwoner veel meer voordeel dan een buskaartje van 1 euro en is bovendien veel makkelijker in te voeren.

De gemeente Arnhem wil het abonnement in april invoeren. Het bijna-gratis abonnement is een proef van 1 jaar en wordt na 10 maanden geëvalueerd. Het is de bedoeling dat het bijna-gratis abonnement daarna blijft.

donderdag 2 maart 2023

Opnieuw stijging aantal goederentreinen op het Nederlandse spoor

Nog nooit reden er zoveel goederentreinen door Nederland als in 2022. De meeste goederentreinen vertrokken uit Rotterdam, de grootste groei van het spoorgoederenvervoer zagen we in de regio Venlo.

De oorlog in Oekraïne heeft invloed op het spoorgoederenvervoer. Zo is het aantal kolentreinen dat voornamelijk naar Duitsland en Polen rijdt met ongeveer 25 procent gestegen.

De aanvoer van Russisch gas kwam stil te liggen waardoor Europa andere energiebronnen moest zoeken. Dat zorgde voor een totaal van bijna 3900 beladen kolentreinen door Nederland, dat zijn er bijna 1000 meer dan het jaar ervoor. Maar de oorlog zorgt ook voor minder treinen die vanuit China, over de zijderoute via Rusland, naar Nederland komen. Die aanvoer is meer dan gehalveerd.

Het aantal intermodale treinen neemt steeds verder toe. Door innovaties kunnen ook trailers, naast containers, steeds makkelijker per spoor vervoerd worden. Nieuwe shuttle-diensten zijn opgestart of de frequentie van bestaande diensten verhoogd, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Polen.