vrijdag 28 april 2023

Werkzaamheden tussen Gouda en Den Haag Ypenburg

Van zaterdag 29 april tot en met donderdag 4 mei werkt ProRail aan het spoor tussen Gouda en Den Haag Ypenburg. Als gevolg van deze werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Gouda en Den Haag Ypenburg.

Tijdens deze werkzaamheden gaat ProRail zogenaamde duikers die onder het spoor liggen vernieuwen. Dat zijn tunnels onder het spoor waar water doorheen loopt. Deze duikers zijn aan het einde van hun levensduur en moeten worden vernieuwd. Regelmatig onderhoud is belangrijk voor betrouwbaar treinverkeer nu en in de toekomst. Hierdoor blijft het spoor in goede conditie en kunnen reizigers blijven rekenen op een veilige en betrouwbare treinrit.   

Reizigers die willen reizen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal kunnen omreizen via Leiden Centraal.  
Reizigers die willen reizen tussen Gouda en Den Haag Centraal kunnen omreizen via Rotterdam Centraal.  
Er rijden stopbussen tussen Gouda – Den Haag Ypenburg.  
Op het nachtnet van woensdag op donderdag rijden bussen tussen Gouda en Rotterdam.
Vanaf vrijdag 5 mei 05.00 uur rijden de treinen tussen Gouda en Den Haag Ypenburg weer de normale dienstregeling.

woensdag 26 april 2023

Koningsnacht en Koningsdag: laat U-OV je thuisbrengen!

Na afloop van Koningsnacht, de nacht van 26 op 27 april, rijden U-OV en Syntus Utrecht nachtbussen van Utrecht naar allerlei plaatsen in de regio.

De nachtbussen rijden na afloop van de gewone dienstregeling tot ongeveer 4.00 uur ’s nachts. Daardoor kun je het nog aardig laat (of vroeg) maken.

Alle bussen vertrekken van het C-perron van Utrecht Centraal Jaarbeurszijde. Bussen richting De Bilt en verder stoppen bovendien bij haltes Wittevrouwen en Oorsprongpark op de Biltstraat.

U-OV rijdt de volgende nachtlijnen:

701: Utrecht – De Bilt – Bilthoven
702: Utrecht – De Bilt – Zeist-Vollenhove – Zeist-Centrum – Zeist-West
703: Utrecht – Bunnik – Odijk – Werkhoven – Cothen – Wijk bij Duurstede
704: Utrecht – Hoograven – Houten
705: Utrecht – Nieuwegein-Jutphaas – Nieuwegein-Fokkesteeg – Vianen
706: Utrecht – Nieuwegein-Galecop – Nieuwegein-Batau – IJsselstein
707: Utrecht – Leidsche Rijn – De Meern – Vleuten – Terwijde
708: Utrecht – Leidsche Rijn – Maarssenbroek – Maarssen
Syntus Utrecht rijdt de volgende nachtlijnen:

N2: Utrecht – De Meern – Harmelen – Woerden
N7: Utrecht – De Meern – Montfoort – Oudewater
N8: Utrecht – De Bilt – Zeist – Veenendaal – Rhenen – Wageningen
N20: Utrecht – Maarssen – Breukelen – Loenen
N50: Utrecht – De Bilt – Zeist – Driebergen – Doorn – Leersum – Amerongen

Liever overdag op stap? Ook dan brengen we je graag van en naar de stad. De laatste bussen vertrekken om 1.00 uur van Utrecht Centraal. Op Koningsdag, donderdag 27 april, rijden we een dienstregeling als op een zaterdag.  

Rondom Koningsdag zijn er in de hele regio festiviteiten gepland die samenvallen met onze busroutes, waardoor we omleidingen moeten rijden.

Het centrum van Utrecht (het gebied binnen de singel) is vanaf woensdag 26 april 14.30 uur afgesloten. Haltes Sint Jacobsstraat, Vredenburg, Neude, Janskerkhof en Stadsschouwburg zijn tot vrijdagmorgen 28 april buiten gebruik. Lijn 2 rijdt in deze periode niet.

Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar. Reis je van of naar het centrum van Utrecht? Stap dan in en uit bij het Centraal Station.

Andere stremmingen in de regio tijdens en rondom Koningsdag:

Bilthoven: Soestdijkseweg afgesloten (lijn 58, 77)
Maarssen: dorpskern afgesloten (lijn 12)
Nieuwegein: dorpskern Vreeswijk afgesloten (lijn 65, 565)
Soesterberg: dorpskern ten zuiden van Amersfoortseweg afgesloten (lijn 34, 56, 575)
Vleuten: dorpskern afgesloten (lijn 127)
Zeist: centrum afgesloten (lijn 56, 58, 74)


dinsdag 25 april 2023

NS verandert uitgiftepunten voor de OV-fiets

Een OV-fiets huren kan bij een stalling zonder medewerkers. Sommige staan in een kluis, andere in een carrousel, weer andere gewoon in een fietsenrek. Daar komt nu verandering in.

Vanaf 20 april bouwt NS alle ruim 170 uitgiftepunten zonder medewerkers om in herkenbare en makkelijker OV-fiets uitgiftepunten. Zo weten reizigers beter waar ze moeten zijn en kunnen ze overal op dezelfde manier snel en gemakkelijk een OV-fiets huren of terugplaatsen.

De kluis en de carrousel voor OV-fietsen verdwijnen. Op kleinere stations komt in de bestaande fietsenstalling een ‘abri’, een herkenbaar buisframe in blauw en geel. Op wat grotere stations verschijnen de komende tijd 72 ‘paviljoens’, glazen fietsenstallingen, alleen voor OV-fietsen.

In tegenstelling tot bij een kluis, zie je bij de beide nieuwe uitgiftepunten snel of er nog genoeg OV-fietsen voorhanden zijn. Meenemen is makkelijker en sneller dan uit een kluis of een carrousel. Vanaf 20 april zijn de eerste drie uitgiftepunten klaar op stations: Deurne, Geldrop en Heeze. NS pakt de komende maanden de overige punten aan, met een tempo van 2 à 3 per week.  

Op veel van de vernieuwde OV-fietspunten komen ook meer OV-fietsen te staan, want de vraag neemt toe. In totaal komen er landelijk enkele honderden OV-fietsen bij. De fietsen in de vernieuwde uitgiftepunten zijn allemaal voorzien van het nieuwe OV-fietsslot. Dat slot is te openen met de OV-chipkaart. De nieuwe typen OV-fietspunten kunnen detecteren als de fiets terug is en weer op slot staat, waarmee de huurperiode wordt afgesloten.

maandag 24 april 2023

Spoorwerkzaamheden Rijswijkseplein

Op zaterdag 29 en zondag 30 april en op zaterdag 6 en zondag 7 mei vinden spoorwerkzaamheden plaats op het Rijswijkseplein in Den Haag.

Tijdens de werkzaamheden  rijden tram 1, 9, 15, 16 en 17 een omleiding. Hieronder de informatie per lijn:

Tram 1: rijdt in de richting van Scheveningen via een omleiding. Bekijk de informatie en de plattegrond.
Tram 9: rijdt in beide richtingen via een omleiding.
Tram 15: rijdt in beide richtingen via een omleiding.
Tram 16: rijdt in beide richtingen via een omleiding.
Tram 17: rijdt in de richting van Wateringen via een omleiding.

vrijdag 21 april 2023

NS rijdt Oranjedienstregeling

Op donderdag 27 april viert Nederland weer massaal Koningsdag. De meeste festiviteiten en evenementen in het land zijn makkelijk bereikbaar per trein. NS rijdt een speciale Oranjedienstregeling met extra én langere treinen. Ook op Koningsnacht rijden er op een aantal trajecten rond Utrecht, Den Haag en Rotterdam meer en langere treinen.

Advies aan reizigers is om de tijd te nemen voor de reis en voor vertrek de NS-App of Reisplanner op ns.nl te raadplegen. Reizigers zonder abonnement kunnen in- en uitchecken met hun bankpas of mobiel bankieren-app op hun smartphone. Reizigers met een NS Flex abonnement betalen achteraf. De grootste drukte wordt verwacht rond de steden Amsterdam, Eindhoven, Breda, Alkmaar, Arnhem, Zwolle en Rotterdam waar de Koninklijke familie op bezoek komt.

Koningsdag Amsterdam trekt naar verwachting circa 200.000 bezoekers die per trein naar de stad reizen. De vrijmarkten en festiviteiten in het centrum zijn via station Amsterdam Centraal te bereiken. Bezoekers aan de diverse dance-events reizen via het dichtstbijzijnde station. Zie hiervoor de informatie op onze site. Station Amsterdam RAI en Amsterdam Science Park zijn net als andere jaren op Koningsdag gesloten. Bezoekers aan Loveland reizen via station Amsterdam Amstel en die aan de RAI en het Olympisch Stadion via station Amsterdam Zuid.

De aankomst- en vertrekstations van internationale treinen zijn op Koningsdag ongewijzigd. Reizigers vanuit Amsterdam die een vliegtuig moeten halen of met de internationale trein gaan reizen, raden wij aan om tijdig op pad te gaan vanwege de drukte.

woensdag 19 april 2023

Nieuwe NS-Intercity debuteert tussen Amsterdam en Rotterdam

Vanaf woensdag kunnen reizigers voor het eerst instappen in de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS. Deze trein van de toekomst begint dan aan zijn generale repetitie. Door daadwerkelijk met reizigers in de dienstregeling te rijden, test NS hoe de trein in de praktijk presteert. Op basis hiervan kan fabrikant Alstom kinderziektes oplossen en verdere verbeteringen doorvoeren.

Na het traject Amsterdam – Rotterdam volgen de trajecten Den Haag – Eindhoven, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Groningen/Leeuwarden en Amsterdam – Enschede.

Alle 99 ICNG’s - goed voor 33.000 zitplaatsen - kunnen 200 km/u rijden, maar die snelheid zal alleen op de Hogesnelheidslijn gehaald worden. Op het Hoofdrailnet rijdt de trein maximaal 160 km/u.

Stoelreservering bij ICE verplicht

Tijdens de piek van de zomerperiode moeten internationale reizigers op de ICE, naast een ticket, ook een stoelreservering hebben om met de trein te kunnen reizen.

NS neemt deze maatregel samen met DB om te voorkomen dat de populariteit van deze trein leidt tot oncomfortabele situaties. De stoelreserveringsplicht geldt deze zomer voor alle grensoverschrijdende reizen op de ICE. Ook Interrail/Eurail pashouders kunnen dus deze zomer met de ICE reizen, wanneer ze een stoelreservering hebben gekocht.

De verplichte stoelreservering geldt voor alle ICE treinen tussen Nederland en Duitsland v.v. in de periode 17 juni t/m 18 augustus 2023. Per 14 april boeken reizigers voor ICE’s in deze periode automatisch én gratis de verplichte stoelreservering bij hun ticket. NS gaat reizigers die vóór 14 april een ticket hebben gekocht voor een ICE trein informeren hoe zij alsnog een gratis stoelreservering bij hun ticket krijgen.

DB en NS werken samen aan verbetering van de dienstverlening. Vanaf eind volgend jaar rijden de eerste nieuwe ICE3-neo treinen op de route naar Frankfurt/Basel. Vanaf dat moment wordt het eenvoudiger om treinen langer te maken en mogelijk vaker te rijden.

dinsdag 18 april 2023

Meer raildempers op het spoor

Vanuit het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) maakt ProRail het spoor op veel plekken in Nederland stiller. Dit doet zij onder andere met raildempers. De komende maanden plaatsen we raildempers in zeventien gemeentes.

Raildempers zijn stalen blokken met een laag kunststof, men met clips aan de zijkant van een spoorstaaf bevestigt. Ze verlagen het geluid van passerende treinen met gemiddeld 3 decibel. Inmiddels heeft ProRail in ruim 20 gemeentes raildempers geplaatst,

De volgende gemeentes staan tot en met september 2023 op de planning:

Utrecht, Baarn, Maarn, Zeist, Bunnik, Schalkwijk, Barneveld, Stroe, Gouda, Sassenheim, Tricht, Oosterbeek, Berkel-Enschot, Heukelom, Oisterwijk, Venlo en Roermond.

maandag 17 april 2023

Schade Voorschoten groter dan verwacht

Sinds woensdagmorgen is de aannemer bezig het spoor te herstellen na het ongeluk in Voorschoten. Onder meer bovenleidingen, spoorstaven, dwarsliggers en de veiligheidssystemen die na het ongeluk beschadigd zijn, worden hersteld.

Eerder was al aangegeven dat de schade groot is. ProRail heeft meer tijd en personeel nodig. Het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel speelt hierbij mee. Er moet drie kilometer bovenleiding opnieuw bevestigd worden. Dit duurt tenminste tot vrijdag 21 april 05.00 uur.

Deze extra hinder is erg vervelend voor reiziger en vervoerder. NS zet bussen in.

zaterdag 15 april 2023

Betaling met OVpay te omzeilen

Het blijkt kinderlijk eenvoudig om gratis met het openbaar vervoer te reizen via OVpay, het nieuwe systeem om ook met een smartphone in- en uit te checken. Dat meldt RTL.

Door in een app een tijdelijke betaalpas te maken, kunnen gebruikers reizen zonder saldo. Door de virtuele betaalkaart na het uitchecken te verwijderen, lukt geld afschrijven niet.

RTL Nieuws maakte de afgelopen weken een aantal 'gratis' reizen met virtuele wegwerpkaarten. Die zijn eenvoudig te maken via een gratis app.

Een normale bankpas wordt geblokkeerd als een afschrijving niet lukt.

vrijdag 14 april 2023

NS start proef met videozuil na advies Rover

NS heeft als proef een videohulpservice gelanceerd in Alkmaar. Via een videoverbinding kunnen reizigers contact krijgen met een medewerker van de klantenservice in Utrecht. Vorig jaar adviseerde Rover om een videohulp te ontwikkelen voor die stations waar het loket zou sluiten. NS heeft dit advies overgenomen en gaat nu testen wat reizigers ervan vinden.

Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, ook wanneer loketten worden gesloten. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties vorig jaar aan NS. Bij een storing of ingewikkelde vraag is het belangrijk dat de reiziger bij een medewerker terecht kan. Rover adviseerde onder meer te kijken naar agentschappen en gezamenlijke loketten met andere vervoerders. Daarnaast vroeg Rover om een proef met een videoverbinding met een medewerker op afstand, naar Duits voorbeeld. Deze proef is er nu gekomen.

De videohulp staat de komende twee maanden op het voorplein van station Alkmaar (centrumzijde) direct naast de kaartautomaten en het scherm met de actuele vertrektijden. Passanten zien in een animatie een vriendelijke medewerkster zwaaien. Zo hoopt NS reizigers duidelijk te maken dat je via het scherm kunt communiceren. Bij de zuil kun je niet alleen reisinformatie van NS vragen, maar bijvoorbeeld ook de looproute naar je bestemming. De servicemedewerker kan zijn of haar scherm delen en daarop een reisadvies of een kaartje met de looproute tonen.

donderdag 13 april 2023

Station ’s-Hertogenbosch wordt compleet vernieuwd

’s-Hertogenbosch is zowel regionaal als landelijk een belangrijk knooppunt, waar dagelijks veel reizigers komen. De afgelopen twee decennia is het aantal reizigers op station ’s-Hertogenbosch dan ook gestaag toegenomen. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren blijft toenemen naar 75.000 reizigers per dag. ’s-Hertogenbosch is dus een onmisbare schakel voor het openbaar vervoer.

Ook de bouwplannen van de gemeente ’s-Hertogenbosch zorgen voor een toename van reizigers. De gemeente heeft namelijk grote ambities voor de Bossche Spoorzone. In de periode tot en met 2030 worden er 4800 woningen gebouwd, en in de periode daarna nog eens 10.000 woningen.

Het station zal dus steeds meer reizigers op moeten vangen. Dit is met het huidige station niet mogelijk is. Ook biedt het station dan niet de kwaliteit die we nastreven.

Om alle reizigers in de toekomst goed op te vangen, moet de capaciteit van het station flink omhoog. Daarom wordt op er op dit moment een MIRT-verkenning uitgevoerd. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

woensdag 12 april 2023

Bijeenkomst: houd Amsterdam bereikbaar

Hoe houden we Amsterdam bereikbaar? Praat mee met stad, gemeente en Rover-Amsterdam tijdens een bijeenkomst op 20 april in Pakhuis de Zwijger.

Goede bereikbaarheid is van essentieel belang om een stad als Amsterdam draaiende te houden. De auto krijgt steeds minder ruimte in de stad, zodat bewoners zich steeds minder makkelijk met dit voertuig van A naar B kunnen verplaatsen. De druk die op het openbaar vervoer komt te liggen wordt hierdoor steeds groter. Om de leefbaarheid en bereikbaarheid in de stad te kunnen garanderen is voldoende aanwezigheid en goed georganiseerd openbaar vervoer van levensbelang voor Amsterdam. Hoe zorg je er als stad voor dat dit voldoende aanwezig is? Vooral voor de mensen en groepen die minder mobiel zijn dan de meest vitale eenlingen in de stad. Welke maatregelen zijn er bijvoorbeeld nodig om de leefbaarheid te waarborgen, welke rol speelt goede bereikbaarheid hierbij en wat betekent dit concreet voor de inwoners van Amsterdam? Op deze vragen zoeken we deze avond samen met experts, de wethouder, belangenorganisaties en uitvoerende partijen een antwoord.

Dit programma is enkel fysiek te bezoeken in de zaal. Het programma is wel later online terug te kijken via dezwijger.nl/terugkijken.

dinsdag 11 april 2023

Opening fietspad Afsluitdijk op 1 en 2 juli 2023

Op zaterdag 1 juli en zondag 2 juli 2023 opent Rijkswaterstaat het fietspad op de Afsluitdijk voor fietsers en wandelaars.

De tijdelijke openstelling is één van de maatregelen om fietsen en wandelen over de Afsluitdijk mogelijk te maken nu de werkzaamheden op de Afsluitdijk langer duren dan aanvankelijk werd gedacht.

Het fietspad is gesloten sinds 1 april 2019 vanwege de vernieuwing van de Afsluitdijk. Op 1 en 2 juli is het mogelijk om tussen 08.00 en 18.00 uur over de gehele Afsluitdijk te fietsen of te wandelen. Voor het eerst kunnen fietsers en wandelaars dat weekend gebruik maken van het nieuwe fietspad langs de Waddenzeezijde. Dit fietspad is gerealiseerd op initiatief van de regio.

Het openstellen van het fietspad tijdens de werkzaamheden is een complexe operatie. Ter hoogte van de spuicomplexen in Den Oever en Kornwerderzand werken we namelijk nog volop. Na de openstelling op 1 en 2 juli gaat het fietspad weer dicht vanwege de werkzaamheden aan de Afsluitdijk.

vrijdag 7 april 2023

Akkoord streekvervoer

In de nacht van 6 op 7 april hebben FNV en CNV met de werkgeversorganisaties een onderhandelaarsakkoord bereikt wat een einde kan maken aan het langlopende cao-conflict in het streekvervoer.

Als de leden instemmen met het akkoord, betekent dit dat de werkdruk structureel naar beneden gaat en de lonen in de komende 27 maanden met 15% stijgen. Daarnaast komt er ook een eenmalige uitkering van 1000 euro.

Met dit akkoord komt er een einde aan maanden van actievoeren door de chauffeurs.

In de komende weken wordt het volledige akkoord besproken met de vakbondsleden en wordt er door hen over gestemd. Onder de cao Streekvervoer werken zo’n 13.000 mensen. De vorige cao liep af op 31 december 2022.

donderdag 6 april 2023

Vervoerplan Amsterdam 2023 en 2024 ter consultatie

Het Vervoerplan 2023 en het Vervoerplan 2024 van de gemeente Amsterdam liggen voor advies bij de Reizigers Advies Raad (RAR) en de betrokken gemeenten.

Deze plannen zijn onderdeel van het herstelplan dat GVB – en meerdere vervoerders – maakt om de komende paar jaar de financiële klap die de sector kent enigszins te kunnen opvangen. De financiële uitdagingen die GVB kent, hebben te maken met het feit dat na corona een deel van de reizigers niet meer vijf dagen per week naar kantoor gaat, maar deels thuiswerkt. Dit zorgt voor een omzetverlies.

Daarnaast heeft GVB als gevolg van de oorlog in Oekraïne te maken met torenhoog gestegen energiekosten, en is er ook een stijging van de kosten door het hoge ziekteverzuim, de krappe arbeidsmarkt en de inflatie op inkoop van materialen.

Vervoerders zijn samen met hun concessieverleners en aandeelhouders zelf verantwoordelijk om de komende paar jaar het omzetverlies op te vangen door kostenbesparingen in hun organisaties door te voeren; voor dit jaar aangevuld met nog een deel overheidssteun (in 2024 niet meer) en steun vanuit de decentrale overheden. Ook moeten in veel gevallen hun vervoersnetwerken wijzigen om ook daar, op basis van de beleidswensen van de Vervoerregio, netwerken aan te bieden die lager zijn in kosten.

In het door GVB aangeboden vervoerplan voor 2024 staan voorstellen om het ov-netwerk aan te passen om een vervoersnetwerk aan te bieden dat nog steeds zoveel mogelijk aan basis wensen en behoeften voldoet, maar wel een lager kostenniveau kent. Dit dient bij te dragen aan het oplossen van de financiële uitdagingen die ook nog in 2024 aan de orde zijn. Dit naast overige kostenbesparingsprogramma’s en ook naast extra financiële bijdragen van de Vervoerregio. Uiteraard is het ontworpen netwerk in nauw overleg gedaan met de Vervoerregio en op basis van hun beleidskaders opgesteld.

De plannen van het openbaar vervoer en de concessie Amsterdam zijn nog niet definitief. Er wordt nog gesproken met het Rijk. Als er alsnog vanuit het Rijk een bijdrage voor 2024 komt, is er meer ruimte voor openbaar vervoer.

De Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van GVB, neemt half juni een besluit over de vaststelling van de vervoerplannen. Op dit moment vindt consultatie van het netwerk plaats bij meerdere reizigersgroeperingen en gemeenten.

woensdag 5 april 2023

Herstel spoor Voorschoiten gaat week duren

De schade aan het spoor en station Voorschoten is als gevolg van het treinongeluk dinsdag groot. Naar verwachting gaat het herstel aan het spoor en station Voorschoten dagen duren. Hierdoor kan NS geen treinen rijden tussen Den Haag en Leiden. NS zet daarom bussen in tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden Centraal. Reizigers moeten rekening houden met een half uur extra reistijd.  De verwachting is dat herstelwerkzaamheden minimaal tot dinsdag 11 april zullen duren.

Zodra de sporen worden vrijgegeven, wordt gestart met het bergen van de treinstellen. Om bij de treinstellen te kunnen komen moet Mammoet, een berger van ProRail, met een kraan over een sloot. Hiervoor moet eerst een brugconstructie worden gebouwd over de sloot. Deze werkzaamheden zullen morgen starten. Er moeten in totaal vier treinstellen van de NS-trein worden geborgen. Verwacht wordt dat hiervoor meerdere dagen nodig zijn. Veel werkzaamheden kunnen alleen overdag plaatsvinden. Naast schade aan het spoor is ook het perron van station Voorschoten beschadigd geraakt en dient hersteld te worden.

dinsdag 4 april 2023

NS trein verongelukt bij Voorschoten

Bij Voorschoten (Zuid-Holland) is vannacht 03.45 uur een passagierstrein ontspoord. Daarbij zijn meerdere zwaargewonden gevallen. 

Vermoedelijk is de trein in botsing gekomen met bouwmaterieel op het spoor. Mogelijk zou het gaan om een kraan. Hulpdiensten hebben volgens een woordvoerder de gewonde personen uit de trein gehaald.

Aan boord van de ontspoorde nachttrein die dinsdagochtend vroeg vanuit Leiden onderweg was naar Den Haag, bevonden zich zo’n vijftig passagiers.  

Vanwege onderzoek naar de toedracht van het ongeval en de schade aan het spoor is er de rest van de dag geen treinverkeer mogelijk tussen Leiden en Den Haag. Het treinverkeer tussen Leiden en Utrecht wordt naar verwachting in de middag weer opgestart. NS adviseert reizigers om de reisplanner te raadplegen voor een zo actueel mogelijk reisadvies.

Bushalte Rijnstraat in Arnhem is nu groen, koel en gastvrij

Met het onthullen van de muurschildering ‘Uitzicht op de Rijn’ opende wethouder mobiliteit Nermina Kundić een dezer dagen de nieuwe groene bushalte ‘Rijnstraat’ aan de voet van de Nelson Mandelabrug.

De eerst zo versteend plek is nu vooral groen en koel met twee moderne bushaltes met bomen, struiken en planten er omheen. De bushalte is nu ook goed toegankelijk voor minder validen en door de vergroening kan regenwater veel beter worden opgevangen.

Er is hier zo’n 300 m2 steen en asfalt ingeruild voor groen. Daardoor kan regenwater beter worden afgevoerd, maar ook zorgen de struiken bomen rond de nieuwe bushalte straks tijdens droge en hete periodes voor schaduw en verkoeling.

Rond de bushalte zijn nestkastjes en insectenhotels opgehangen voor een betere biodiversiteit. De nieuwe haltes zijn bovendien veel gastvrijer en toegankelijker. ‘Verwijderde materialen zijn zoveel mogelijk hergebruikt en de nieuwe bushaltes zijn opgetrokken uit prefab-materialen die later goed kunnen worden hergebruikt.

maandag 3 april 2023

Sluit het slot

'Sluit het slot' klinkt het sinds kort in de fietsenstalling van station Den Bosch. De stem uit de luidspreker wil reizigers eraan herinneren om het slot van de OV-fiets te sluiten voor het verlaten van de stalling.

Den Bosch is één van de 46 fietsenstallingen waar de OV-fietsen zijn uitgerust met een nieuw slot. NS introduceerde het slot begin 2021 zodat reizigers sneller en makkelijker een OV-fiets kunnen huren.

Als een reiziger een persoonlijke OV-chipkaart aan de NS-app koppelt, kan een reiziger in de app controleren of de OV-fiets goed is ingeleverd. Handig, want bij twijfel of de fiets op slot staat, is een snelle blik in de NS-app genoeg. Ook is het mogelijk om via de app een melding te ontvangen bij de start en het einde van de fietsrit.

Voor reizigers die nog niet eerder het nieuwe slot gebruikt hebben, zit op de bagagedragers van de OV-fietsen een instructie voor het gebruik van het elektronische slot. Aanvullend is op de website ovfiets.nl/slot meer informatie en een instructievideo (zie eveneens onderstaand) te vinden.