dinsdag 30 mei 2023

Tunnel in Apeldoorn officieel geopend

Met één druk op de knop werd onlangs de nieuwe spoorwegtunnel aan de Laan van Osseveld in Apeldoorn vandaag geopend. Na 16 maanden werk kan het verkeer gebruik maken van deze onderdoorgang. Dit betekent dat ook de omleidingsroutes verleden tijd zijn.

In de vroegere situatie met de spoorwegovergang stond het verkeer aan de Laan van Osseveld vaak stil. De overgang zat hier twintig minuten per uur dicht.

Naast de bouw van spoortunnel zijn de rijbanen verdubbeld van twee naar vier rijbanen. De rotonde aan de Veenhuizerweg is verdwenen en vervangen door verkeerslichten. Over de tunnel ligt een brug voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen zij veilig de Laan van Osseveld oversteken.

zaterdag 27 mei 2023

Provincie beëindigt samenwerking met AquaSwets

Het autoveer Maassluis-Rozenburg is sinds 4 oktober 2022 uit de vaart. In de afgelopen maanden hebben vervoerder AquaSwets en de provincie Zuid-Holland intensieve gesprekken gevoerd, met als doel een zo snel mogelijke oplossing voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg.

Ondanks de inspanningen van beide partijen en de intentie om er met elkaar uit te komen, heeft de provincie moeten concluderen dat het niet mogelijk is om tot een oplossing te komen, die voldoende zekerheid biedt op een betrouwbare voortzetting van de veerdienst. Beëindiging van het contract met wederzijdse instemming is helaas ook niet haalbaar gebleken.

De provincie Zuid-Holland heeft besloten de huidige samenwerking met AquaSwets eenzijdig te beëindigen. Hierdoor is het mogelijk om een noodvoorziening met een tijdelijke exploitant te organiseren.

vrijdag 26 mei 2023

Feestelijke opening busstation Sneek

Met een versnapering voor onderweg wensten gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder, wethouder Bauke Dam en regiodirecteur Milfred Hart woensdagmorgen 24 mei de eerste reizigers op het busstation in Sneek een goede reis.

Het busstation en het omliggende gebied zijn de afgelopen maanden onder handen genomen. De werkzaamheden zijn nagenoeg afgerond en daarom konden de eerste bussen vanaf het vernieuwde station vertrekken.

Eind oktober startte aannemer Heijmans met de werkzaamheden aan het busstation in Sneek en het omliggende gebied. Zo zijn ook het voorplein van het NS-station, de Dr. Boumaweg en de Kanaalstraat aangepakt en opnieuw ingericht. De snelheid is verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. Het fietspad is bovendien verlegd, waardoor het voor scholieren een stuk veiliger gemaakt is.

Ook zijn de perrons op het busstation verhoogd en zijn er geleidelijnen aangelegd. Zo is dit busstation beter bereikbaar voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Met alle veranderingen is het busstation Sneek – met zo’n 200.000 instappers per jaar en qua grootte de vijfde bushalte van Fryslân – veiliger, toegankelijker en beter bereikbaar.

donderdag 25 mei 2023

Doorfietsroute Amersfoort – Hilversum start met voorbereiding uitvoering

De aanleg van de doorfietsroute Amersfoort - Hilversum gaat binnenkort van start. Op 24 mei tekenden de wethouders Mark Eijbaard (Baarn), Bart Heller (Hilversum), Tyas Bijlholt (Amersfoort) en Aukje Treep (Soest) samen met gedeputeerde Arne Schaddelee van provincie Utrecht een Samenwerkingsovereenkomst. Provincie Noord-Holland draagt financieel bij aan het Hilversumse deel van de route.

Het doel is om de fietsroute aantrekkelijker te maken voor woon-werkverkeer en een alternatief te bieden voor de auto. Het traject en het voorlopig ontwerp zijn bepaald in overleg met vertegenwoordigers van de Fietsersbond, ProRail, Veilig Verkeer Nederland en bewoners.

De doorfietsroute Amersfoort-Hilversum is 19 kilometer lang en vertrekt vanuit het centrum van Amersfoort langs Soest via het station van Baarn naar het station van Hilversum. De route zal veiliger, vlotter en comfortabeler zijn voor fietsers. Verder is het een hele gevarieerde route langs polder, bos en stedelijk gebied. In 2024 starten de werkzaamheden en zijn in 2027 afgerond. 

dinsdag 23 mei 2023

Openbaar vervoer in Zeeland op de schop

Gemeenten en Provincie Zeeland gaan het publiek vervoer vanaf 2025 anders organiseren. De bus, boot en trein worden aangevuld met onder andere de flextaxi, buurtbus, deelfietsen en auto’s. In aanloop naar 2025 krijgen de onderdelen uit het vervoersplan (Regionale Mobiliteitsstrategie) steeds verder vorm.

Een van de eerste concrete stappen is het busvervoer. De afgelopen maanden is gewerkt aan een plan voor de busroutes vanaf 2025. Dat plan is nu gereed. De Provincie gaat de komende maanden op zoek naar een vervoersmaatschappij om het busvervoer te verzorgen.

Het huidige contract met busvervoerder Connexxion eindigt in december 2024. Daarom wordt er gezocht naar een partij om het busvervoer te organiseren vanaf 2025. De kaders voor het plan met de nieuwe busroutes zijn eerder vastgesteld als onderdeel van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In de Regionale Mobiliteitsstrategie hebben Zeeuwse gemeenten en de Provincie vastgelegd hoe het vervoerssysteem vanaf 2025 eruit gaat zien. Een nieuw systeem is nodig omdat het huidige vervoerssysteem niet meer voldoet. En omdat het vervoer niet op alle delen van de dag optimaal ingezet wordt, zoals bijvoorbeeld in de avonduren en in het weekend. De Regionale Mobiliteitsstrategie voorziet in een optimalisering van de openbaar vervoermogelijkheden in Zeeland, in plaats van een verschraling als we niets doen.

Er is gewerkt aan een nieuw busplan. De grote bussen gaan snel lange afstanden afleggen tussen de verschillende plekken waar je op kunt stappen (hub). Op zo’n hub hebben reizigers straks de mogelijkheid om over te stappen op andere vervoersmiddelen zoals op een flextaxi, de buurtbus, vrijwilligersinitiatieven, carpoolinitiatieven of deelauto’s en deelfietsen. Op plekken waar veel scholieren zijn, komen zogenaamde scholierenlijnen. Deze buslijnen rijden op basis van de begin en eindtijden van scholen. Het verschil met het vorige busplan is dat het busvervoer op de langere afstanden sneller wordt. De grote bus stopt straks op minder plekken, maar juist op die plekken komen meer flexibele vervoersmiddelen. Op die manier is er meer aanbod en zijn meer plaatsen in Zeeland, ook kleine dorpen en kernen, juist beter bereikbaar dan nu. Het budget voor het (publieke) vervoer zal meer dan in het verleden worden ingezet op flexibele vervoersmiddelen en niet meer alleen op de grote bus.

maandag 22 mei 2023

Nieuwe bushaltes in regio Drechtsteden

De afgelopen jaren heeft de provincie Zuid Holland hard gewerkt aan de vernieuwing van bushaltes op R-netlijnen. Meer dan 60 haltes in Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Nieuw-Lekkerland, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht zijn comfortabeler en toegankelijker gemaakt. Hierdoor is het nog aantrekkelijker om in deze plaatsen met R-net te reizen.

De komende jaren blijft de provincie Zuid-Holland investeren in hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), zodat de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem goed bereikbaar blijft. De ruim 60 haltes die onderhanden zijn genomen vormen daarvan het merendeel, maar meer haltes staan op de planning.

Dit betekent dat de haltes een comfortabel bushokje krijgen met bankje, glazen wanden, ledverlichting en digitale reisinformatieborden. De provincie wil dat iedereen makkelijk en veilig de haltes kan bereiken. Hiervoor worden voetpaden én fietspaden aangepast en plaatsen we bij veel haltes (extra) fietsenstallingen.

Daarnaast maken ribbeltegels op de grond en een gelijkvloerse instap naar de bus het makkelijker voor mensen met een beperking om met de bus te reizen. Met al deze maatregelen blijft de regio bereikbaar en toegankelijk voor iedereen.

Met enkele gemeenten wordt op dit moment hard gewerkt aan de verbetering van nog eens 12 haltes. Maar ook daarna staan er haltes gepland. Op weg naar een nog beter bereikbaar Zuid-Holland.

vrijdag 19 mei 2023

Flink meer werkzaamheden aan het spoor

Er wordt de komende jaren flink aan het spoor gewerkt om het druk bereden spoor in Nederland goed te onderhouden. Dat is nodig om het OV in Nederland ook in de toekomst op peil te houden.

Van zaterdag 20 mei tot en met zondag 25 juni werkt ProRail rond Rotterdam aan het spoor. Daardoor is de dienstregeling van, naar en via Rotterdam Centraal in die periode aangepast. Daarnaast zet NS verschillende keren bussen in. Op 24 en 25 juni is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Rotterdam Centraal. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd en drukte.

Naast grote werkzaamheden in Rotterdam, wordt er in het najaar nog gewerkt rond Schiphol, Weesp en het hele jaar door rond Gouda. In juni zijn er nog grote werkzaamheden aan de Zeeuwse Lijn en in de zomer rond Apeldoorn.

Reizigers worden stapsgewijs geïnformeerd, zodat ze op verschillende momenten herinnerd worden aan de werkzaamheden. “Het start met borden op de stations, daarna volgen er nog mailtjes naar vaste klanten.

In het weekend van 24 en 25 juni is Rotterdam Centraal niet bereikbaar per spoor. Reizigers kunnen gebruik maken van NS-bussen of het RET-metronet. Reizigers kunnen op deze pagina terecht voor meer informatie over alternatieve reismogelijkheden.

woensdag 17 mei 2023

Inwoners willen snelle en groene Lelylijn

Ruim 11.000 inwoners hebben meegedaan aan een online burgerraadpleging over de plannen voor de Lelylijn. De belangrijkste uitkomsten zijn dat inwoners het belangrijk vinden dat de Lelylijn zorgt voor een snellere spoorverbinding tussen Noordelijk-Nederland en de Randstad en dat de natuur zo min mogelijk last heeft van de nieuwe spoorverbinding.

Het is de eerste keer dat inwoners al zo vroeg betrokken worden bij infrastructurele plannen van het Rijk (MIRT-project), normaal gesproken is er pas later in het proces ruimte voor participatie. De online raadpleging stelde inwoners niet de vraag of zij voor of tegen de Lelylijn zijn, maar bood ruimte om voorkeuren, zorgen en ideeën te delen met de overheid.

De uitkomsten van de open raadpleging wijken meer af van de representatieve groepen. Waarschijnlijk zijn het juist mensen die gebruik willen maken van de verbinding of zorgen hebben over de lijn, die de vragen hebben ingevuld. Een korte reistijd krijgt de hoogste waardering in deze groep. Ook zijn er veel ideeën en zorgen aangeleverd via de online raadpleging. Zo hebben mensen minder de voorkeur voor een snelle lijn als dit tot veel overlast leidt voor omwonenden en er niet of nauwelijks tussenstations zijn tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam. In het vervolg van het onderzoek naar de Lelylijn worden de uitkomsten en ideeën meegewogen in de verschillende alternatieven die uitgewerkt worden. Per mogelijk tracé worden de voor- en nadelen in kaart gebracht.

De plannen voor de Lelylijn moeten nog verder worden uitgewerkt en een definitief besluit voor de aanleg van de Lelylijn moet nog worden genomen. De uitkomsten van dit onderzoek zullen worden meegenomen in die uitwerking. Ook het participatietraject eindigt niet bij deze online raadpleging. Er wordt een bereikbaarheidsonderzoek gedaan waarin verschillende basisalternatieven worden onderzocht en er wordt onderzoek gedaan naar een ontwikkelstrategie voor het hele gebied. Bij beide onderzoeken worden inwoners en organisaties geraadpleegd, bijvoorbeeld ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Doel is dat rijk en regio in het najaar van 2024 samen een voorkeursvariant hebben vastgesteld waarvoor de bijbehorende financiering is gevonden.

dinsdag 16 mei 2023

Rover-Rotterdam wil tram niet kwijt

Rover-Rotterdam heeft tijdens de inspraakavonden bij de Metropoolregio bezwaar gemaakt tegen de plannen voor de Rotterdamse tram. Volgens Rover zijn de plannen gebrekkig onderbouwd.

Metropoolregio Den Haag Rotterdam wil flink snijden in het tramnet en trams vervangen door bussen. Dit zou nodig zijn om te bezuinigen en omdat de tram een gevaar vormt voor fietsers.

Toekomst zou er alleen zijn voor tramlijnen die een gemiddelde snelheid van 22 km/u bereiken, een snelheid die op dit moment door geen enkele Rotterdamse tramlijn gehaald wordt.

Rover-Rotterdam is niet overtuigd. Volgens Rover is een bus juist gevaarlijker voor het fietsverkeer dan de tram omdat de bus om de haverklap naar de kant van de weg met manoeuvreren om te halteren.

Dat de tram nog altijd populair is, ziet Rover ook in de volle trams op de lijnen 4 en 8 in het Noorden van Rotterdam. Op de plannen om tramlijn 4 in te korten tot station Noord zijn veel woedende reacties gekomen omdat de bewoners in Hillegersberg hun rechtstreekse verbinding met het centrum zouden verliezen.

Rover-Rotterdam pleit ervoor voorlopig niets te veranderen en voor de lange termijn te komen met een goed OV-plan dat verder kijkt dan alleen de tram. Daarin moet ook ruimte komen voor het bevorderen van het tramverkeer door voorrang op auto’s, slimme plaatsing van haltes en verkeerslichtbeïnvloeding.

maandag 15 mei 2023

Start voorbereiding grootschalige werkzaamheden Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal staat aan de vooravond van een grootschalige verbouwing. Deze verbouwing is nodig om in de toekomst meer treinen te kunnen rijden en meer ruimte voor reizigers te creëren. Een van de onderdelen is het opknappen van de westelijke reizigerstunnel.

ProRail deelt het werk op in fases. Aannemer BAM gaat werk- en opslagruimte inrichten. Dit betekent dat een aantal winkels in de westelijke reizigerstunnel vanaf medio mei sluiten.

Vanaf 11 december 2023 start de volgende fase. Dan gaan de centrumzijde van de westelijke reizigerstunnel en de opgangen naar de sporen 1 en 2 dicht tot medio 2024. De sporen 4 t/m 15 blijven wel bereikbaar vanaf de IJ-zijde.

Vanaf medio mei 2023 gaan Hema en Starbucks in de westelijke reizigerstunnel dicht om tijdens de werkzaamheden meer ruimte te creëren voor reizigers. Deze winkels verhuizen allebei naar een nieuwe locatie respectievelijk in de IJ-hal en in de middentunnel van het station. Daarnaast gaan ook de Broodzaak, Kiosk, GWK/Travelex pinautomaat en Zest aan de oostelijke kant van de westelijke reizigerstunnel dicht. Pas nadat alle werkzaamheden aan de sporen rond 2030 zijn afgerond komen de winkels helemaal vernieuwd weer terug. De werkzaamheden zullen impact hebben op reizigers en huurders. Samen met ProRail proberen we de overlast voor hen te beperken.

De hellingbaan wordt verwijderd. Deze voldoet niet meer aan de huidige normen. Het is te steil. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron. De bestaande hellingbaan maakt plaats voor trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften die de entree, de reizigerstunnel en het 1e perron met elkaar verbinden. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die aan de centrumzijde van het station liggen. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het 1e perron in ere hersteld; deze is nu nog achter plaatwerk verstopt.

De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling van ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwen we een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht. De werkzaamheden zijn omvangrijk: een complexe operatie, terwijl de treinen blijven rijden en het station open blijft. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

vrijdag 12 mei 2023

Provincie Noord-Holland en NS investeren 4 miljoen euro in reis van deur tot deur in Noord-Holland Noord

De provincie Noord-Holland en NS investeren samen 4 miljoen euro om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord te verbeteren. Doel is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de reis van deur tot deur zo makkelijk mogelijk.

Er wordt geïnvesteerd in het uitbreiden van fietsenstallingen. Station Heiloo kampt bijvoorbeeld met een tekort aan fietsparkeerplekken. Daar wordt het aantal plekken uitgebreid, waardoor meer mensen met de fiets naar het station kunnen komen. Ook worden ov-fietsen op stations geplaatst waar deze nog niet beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld bij station Wormerveer en station Zaandijk Zaanse Schans.

In Heemskerk wordt het stationsplein opnieuw ingericht en daarmee toegankelijker gemaakt voor reizigers. En in Schagen wordt de P&R uitgebreid zodat er meer mensen hun reis met het ov kunnen vervolgen.

De bovengenoemde investeringen sluiten aan bij de samenwerking tussen de provincie Noord-Holland, gemeenten, NS en ProRail aan regionale strategieën voor een aantal treintrajecten: de Regionale Ontwikkel Agenda. Per traject maken partijen afspraken in een gezamenlijk actieprogramma met als doel de ontwikkelingen rondom OV-knooppunten, bijvoorbeeld op het gebied van verstedelijking en het ov, in samenhang te bekijken. Daarbij ligt de focus op de directe omgeving.

donderdag 11 mei 2023

Goedkopere e-bikes van VanMoof

Het bekende fietsmerk VanMoof heeft zijn elektrische fietsen S4 en X4 aangekondigd. Deze nieuwe e-bikes zijn een stuk goedkoper dan de huidige S5 en X5, hoewel nog altijd resp 2198 euro, terwijl de S5 en X5 3498 euro kosten.

Hoewel de frames van de nieuwe e-bikes lijken op de eerdere VanMoof S3 en X3, zijn de nieuwe modellen 'volledig herontwikkeld'.

De nieuwe e-bikes hebben een iets kleinere accu-capaciteit dan de S3 en X3: 478 Wh in plaats van 504 Wh. Toch belooft VanMoof ongeveer dezelde actieradius.

De S4 en X4 hebben twee automatische versnellingen, die mechanisch schakelen, en een sleutelloos ‘trapslot’, waarmee de alarmen met een voetbeweging zijn te activeren.

De S4 en X4 verschijnen in vier kleuren: donkergroen, lichtgroen, geel en paars. De eerste kleur is vanaf vandaag te koop, de paarse versie volgt eind mei, de gele eind juni en de lichtgroene eind juli.

woensdag 10 mei 2023

Eerste reizigers stappen in laatste nieuwe Sprinter

In de vroege ochtend van 9 december 2018 reed de allereerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van Haarlem naar Leiden. Vandaag kunnen reizigers voor het eerst instappen in de laatste splinternieuwe SNG, die net uit de fabriek in Spanje komt gerold. In totaal zijn er nu 206 SNG-Sprinters aangekomen in Nederland.

Deze treinen vervangen de Sprinters van het type SGM. Na ruim 46 jaar trouwe dienst zijn de SGM’s met pensioen. De oude treinen krijgen een tweede leven: zoveel mogelijk treinonderdelen worden hergebruikt of gerecycled.

De 206 SNG-Sprinters zijn gebouwd door de Spaanse treinfabrikant CAF en bieden samen meer dan 35.000 zitplaatsen. Kenmerkend voor de trein is het ruime en lichte interieur. De trein beschikt over brede gangpaden en ruime balkons. Ook heeft de Sprinter een gelijkvloerse instap en uitschuifbare treden, waardoor deze makkelijker toegankelijk is voor mensen met kinderwagens, in een rolstoel of met zware koffers. Verder beschikt de trein over stopcontacten en USB-punten en rolstoeltoegankelijke toiletten. NS investeerde ruim 900 miljoen euro in de SNG’s.

dinsdag 9 mei 2023

Rover verwerpt NS-plannen voor Intercity Brussel

NS belemmert de groei van de internationale trein met het plan om de trein naar België voor veel mensen duurder te maken. Dat schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een negatief advies.

NS vreest voor grote drukte in de Intercity naar Brussel deze zomer en neemt daarom diverse maatregelen zoals treinen verlengen en reservebussen paraat zetten. Het bedrijf lijkt echter vooral in te zetten op het ontmoedigen van treingebruik. Dit doet NS door de verkoop van voordeligere tickets, de ‘Early Birds’, te beperken zodat treinreizigers vooral zijn aangewezen op het hoge tarief. Wie toch een Early Bird ticket weet te bemachtigen moet bovendien vooraf reserveren met welke trein hij of zij wil reizen. Eerder dan gepland terug naar huis reizen na een middagje winkelen is er voor deze reizigers dan niet meer bij.

Rover is verrast door de maatregelen van NS. Niet lang geleden konden reizigers nog met de Eurostar naar Brussel reizen, hier is NS juist mee gestopt omdat er voldoende ruimte in de Intercity naar Brussel zou zijn. Rover wil dan ook dat NS zo snel mogelijk de Eurostar weer toegankelijk maakt voor reizen naar Brussel en de plannen voor een verplichte treinreservering voor de IC Brussel schrapt. “Met de auto wip je zo de grens over, een treinritje van Rotterdam naar Antwerpen is niet langer dan een rit van Rotterdam naar Tilburg, het past totaal niet bij deze tijd om daar een reservering voor in te voeren”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

Van het beperken van het aantal Early Birds tickets wil Rover al helemaal niets weten. Freek Bos: “de intercity naar België is al veel te duur. NS zou het tarief moeten verlagen naar hetzelfde tarief als een binnenlandse treinreis. Zo bijzonder is naar België reizen echt niet meer.” Volgens Rover past het beleid van NS totaal niet binnen de maatschappelijke opgave om het internationale reizen per trein te bevorderen. Rover roept NS daarom op tot bezinning te komen en vraagt de staatssecretaris om regie in handen te nemen.

maandag 8 mei 2023

Vanaf maandag gratis ov-kaartjes voor bijna 100.000 gezinnen

Mensen met een lager inkomen in veertien Noord-Hollandse gemeenten kunnen vanaf maandag gratis kaartjes krijgen om te reizen met het ov.

Het gaat om kaartjes voor de bus, tram of metro in Amsterdam en omstreken.

Ongeveer 95.000 gezinnen komen in aanmerking voor maximaal acht kaarten per huishouden over de periode van een jaar.

Het gaat om de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.

vrijdag 5 mei 2023

Openbaar vervoer toegankelijker met Sunflower keycord

Naast mensen met een fysieke beperking moeten ook reizigers met een verborgen beperking veilig en comfortabel met het openbaar vervoer in Zuid-Holland kunnen reizen. In de regio Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem (DMG) wordt daarom vanaf nu het Sunflower keycord erkend.

Qbuzz, vervoerder in de regio DMG, is partner van Hidden Disabilities Sunflower. Deze organisatie heeft een keycord ontwikkeld voor reizigers met een verborgen beperking. Door dit keycord te dragen laten reizigers zien dat ze een klein beetje meer aandacht of ruimte nodig hebben van chauffeurs of medereizigers.

Het gaat hier om reizigers met bijvoorbeeld autisme, ADHD, PTSS, Alzheimer, chronische pijn, dementie, angst en visuele- of gehoorstoornissen. Mensen met een dergelijke beperking lopen regelmatig tegen onbegrip aan. Hun situatie is niet direct zichtbaar en wordt daarom niet herkend. Een keycord helpt hierbij. De Qbuzz medewerkers helpen deze reizigers graag. Het kan zo simpel zijn als wat meer tijd geven, een zitplaats in de bus aanbieden of hulp bieden met in- en uitstappen.

De Hidden Disabilities Sunflower is een internationaal erkend symbool en zorgt ervoor dat deze mensen wel gezien worden en net dat beetje meer aandacht, ruimte, tijd of rust krijgen dat ze nodig hebben. Qbuzz biedt de Sunflower Keycord gratis aan in de ov-winkel in Dordrecht. In de eerste week zijn er al 50 keycords opgehaald.

donderdag 4 mei 2023

ProRail pleit voor uitzonderingspositie voor het spoor

ProRail pleit voor een uitzonderingspositie voor de spoorsector om projecten met het oog op duurzame mobiliteit toch te kunnen uitvoeren. De spoorbeheerder kampt met tekort aan personeel en materiaal. Ondertussen worstelt het met regels rond bijvoorbeeld het opheffen van overwegen en dieren die schade veroorzaken aan spoordijken, zoals dassen en bevers.

In sommige situaties gaat het ook om regels rond stikstof, hoewel dat voor ons als duurzame spoorsector minder speelt. Dat zei John Voppen, CEO van ProRail, op dinsdag 2 mei tijdens de perspresentatie van het jaarverslag 2022.  

Ondertussen is er meer werk dan ooit nodig voor het in stand houden van het spoor en het verzorgen van meer spoorcapaciteit in de toekomst. ProRail stelt alles in het werk om zo veel mogelijk projecten toch uit te voeren.

Om de omvang aan te geven: jaarlijks verspijkert ProRail ongeveer 1,3 miljard euro aan spoorprojecten. In 2025 groeit dit naar 1,8 miljard euro.  

Spoorwerk neemt toe en zal de komende jaren veel van de sector vergen.  Ook werkt de spoorbeheerder tot 2030 aan de afronding van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dit zorgt ervoor dat op drukke corridors veel meer treinen kunnen gaan rijden. Door het toenemende treinverkeer is ook meer onderhoud nodig. In 2022 voerde ProRail zo’n 20 procent meer werk uit dan in 2021. Dit jaar komt daar nog eens 20 procent bovenop, maar die doelstelling lijkt gezien alle omstandigheden niet haalbaar. 

woensdag 3 mei 2023

Lim­burg en Mi­nis­te­rie van I&W ver­ken­nen de­cen­tra­li­sa­tie trein­ver­bin­ding op weg naar in­ter­ci­ty­ver­bin­ding Eind­ho­ven-Aken

Provincie Limburg en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat streven naar een betere verbinding met Aken. Om de intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken te realiseren is overeenstemming bereikt over de vervolgstappen. Decentralisatie van de treinverbinding wordt nader verkend om de trein naar Aken eind volgend jaar al in de randen van de dag en/of de weekenden te laten rijden.

Een rechtstreekse grensoverschrijdende IC verbinding van en naar Aken is een langgekoesterde wens van veel mensen uit onze provincie en over de grens.

Om op korte termijn de trein richting Aken te kunnen laten rijden wordt de komende maanden de decentralisatie verder verkend. In eerste instantie gaat de trein in de ochtend en late avonduren rijden en/of in de weekenden. Zodra de infrastructurele verbeteringen op en rond station Eindhoven zijn opgeleverd kan een volwaardige IC naar Aken gaan rijden op ieder uur van de dag. Op dat moment wordt bezien hoe de IC het beste kan worden gereden: gedecentraliseerd of bijvoorbeeld in de HRN-concessie. Ook de Provincie Noord-Brabant en de Duitse vervoersautoriteit Go-Rheinland steunen de nieuwe IC verbinding. De Tweede Kamer en ook Provinciale Staten van Limburg zullen hierover te zijner tijd nog besluiten moeten gaan nemen.

Vooruitlopend op de realisatie van de IC-verbinding heeft de Provincie het spoor tussen Heerlen en Landgraaf in het najaar van 2022 verdubbeld. Hierdoor wordt het mogelijk om een tweede grensoverschrijdende reizigerstrein per uur naar Duitsland te laten rijden.

Het spoor naar Aken wordt ook gebruikt door de Drielandentrein. Een internationale treinverbinding tussen de landen België, Nederland en Duitsland. Via Maastricht en Heerlen zijn de eindstations Aken en Luik vanaf eind dit jaar bereikbaar met één trein. Zonder overstap en met één ticket wordt het ook hiermee mogelijk om beide hogesnelheidsstations gemakkelijk te bereiken, of om internationaal te reizen voor school, werk of een bezoek aan familie.

dinsdag 2 mei 2023

Spoor Zwolle-Twente-Münster op de Europese kaart gezet

Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor de opname van de spoorlijn Zwolle-Twente-Münster in het TEN-T netwerk (The Trans-European Transport Network).

Dit is in de besluitvorming van de Europese Unie een belangrijke mijlpaal. Het houdt in dat het Europees Parlement in de verdere onderhandelingen over het TEN-T netwerk gaat pleiten voor de spoorlijn Zwolle-Twente-Münster op de TEN-T kaart. Met die stap is de toevoeging van de spoorlijn aan het Europese netwerk een grote stap dichterbij. De toekenning van de TEN-T status is het resultaat van een lang en intensief lobbytraject.

De TEN-T status van de spoorlijn is goed nieuws voor de verdere ontwikkeling van de lijn. Want dankzij deze Europese status zijn de kansen op subsidies uit Brussel veel groter. En die subsidies zijn voor de uitvoering van de plannen zeer welkom. Bij spoorprojecten gaat het al snel om grote bedragen.

Met geld vanuit de EU kan de provincie Overijssel de ambities op de spoorlijn sneller realiseren. De eerste stap om de verbinding Zwolle-Twente-Münster verder vorm te geven, is elektrificatie van de lijn. Hierover zijn in november afspraken gemaakt tussen het Rijk en de provincie. Dankzij de TEN-T status is de tijdige realisatie van de elektrificatie een stuk dichterbij. Daarnaast maakt de Europese steun het op termijn makkelijker om de doorkoppeling van de spoorlijn te realiseren. Met die ambitiestap kunnen treinen makkelijker naar en van Duitsland rijden.

Overigens brengt de TEN-T status niet alleen kansen met zich mee, ook verplichtingen ten aanzien van de robuustheid van de spoorlijn. De eisen die de EU aan een TEN-T lijn stelt sluiten uitstekend aan op de ambities van Overijssel om deze spoorlijn een mooie toekomst te bieden.

In Brussel zullen de onderhandeling en de formele besluitvorming over het TEN-T netwerk de komende maanden verder gaan. Ondertussen start de provincie Overijssel samen met het ministerie van IenW met de verkenningen voor elektrificatie en doorkoppeling van de spoorlijn.

maandag 1 mei 2023

Meer ruimte voor de fiets in Delft

Delft gaat nog dit jaar werken aan nieuwe parkeerplekken voor fietsen. Ook maakt ze nu al plannen om in de toekomst voldoende ruimte te kunnen bieden aan fietsers.

Op verschillende plekken in de binnenstad staat het vaak vol met fietsen. Onder meer op de Beestenmarkt en de Kromstraat op uitgaansavonden. En op de Burgwal en Brabantse Turfmarkt tijdens marktdagen.

De gemeente liet onderzoek uitvoeren naar fietsparkeren in de binnenstad van Delft, nu en in de toekomst. Daaraan hebben ook verschillende belangenverenigingen uit de stad bijgedragen. Onder andere bewonersplatforms van de binnenstad, Stichting Centrum Management Delft (SCMD) DUWO, de Fietsersbond en Delftse studentenverenigingen. Het onderzoek is een belangrijke basis voor het verbeteren van het fietsparkeerbeleid.