donderdag 29 juni 2023

Grote klus geklaard op Rotterdam Centraal

ProRail heeft vijf weken gewerkt aan sporen en perrons op Rotterdam Centraal. In de ochtend van 26 juni stapten reizigers vanaf de vernieuwde perrons in de trein.

Steeds meer mensen reizen dagelijks met de trein en dat aantal blijft groeien, ook tussen Den Haag en Rotterdam. Om die groei mogelijk te maken, past men het spoor en de stations op dit traject aan. Zo kunnen er meer treinen rijden.

Samen met aannemer Strukton zijn de perrons langs de sporen 6, 7, 8 en 9 verlengd. Daardoor ontstaat er ruimte voor treinen vanuit Den Haag om vanaf hetzelfde perron terug te rijden.

De nieuwe sporen en wissels werden aangesloten op het treinbeveiligingssysteem en het hele systeem is getest.

Voorlopig is het werk op Rotterdam Centraal klaar. Later in het jaar, van maandag 23 oktober tot maandagochtend 4 december 2023, komen we terug om verder te werken.

Start bouw circulaire fietsenstalling station Dordrecht

Aan de parkzijde van station Dordrecht komt een nieuwe, volledig circulaire fietsenstalling voor ruim 2000 fietsen. Ook de ingang van het station en het naastgelegen Weizigtpark worden opgeknapt. Als symbolische start van de werkzaamheden hebben gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Rik van der Linden en regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail de oude stationsklok en het naambord van het dak gehesen.

Veel mensen kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer, een gezonde en duurzame keus. Om te voldoen aan de groeiende vraag naar fietsparkeerplekken wordt op verschillende stations het aantal fietsenstallingen uitgebreid. Zo ook bij station Dordrecht, waar de huidige stalling aan de parkzijde met ruim 700 plekken veel te weinig ruimte biedt. Daarom wordt er een nieuwe fietsenstalling voor ruim 2000 fietsen gebouwd.

De fietsenstalling bij station Dordrecht is de eerste volledig circulaire fietsenstalling in Nederland. Dat betekent dat de materialen die worden gebruikt herbruikbaar zijn, bijvoorbeeld als in de toekomst de stalling moet worden uitgebreid of verplaatst. In de glazen daken van zowel de stalling als de stationsentree komen bovendien flinterdunne zonnepanelen die stroom opwekken voor het station.

Naast de bouw van de volledig circulaire fietsenstalling krijgt de parkzijde van station Dordrecht ook een nieuwe entree én wordt het naastgelegen Weizigtpark aangepakt.

woensdag 28 juni 2023

Geen treinverkeer over spoorbrug in Nijmegen

Uit veiligheidsoverwegingen is in de middag van 27 juni besloten geen treinen meer te laten rijden over de spoorbrug over de Waal tussen Lent en Nijmegen. Inmiddels is duidelijk geworden dat de rest van de avond en ook 28 juni geen treinverkeer mogelijk zal zijn. Bij een inspectie is een defect aan het spoor op de brug geconstateerd.

Experts en aannemer werken met spoed aan een herstelplan. De reparatie is uitzonderlijk omdat het een spoordefect óp een brug betreft.

Dit weekend zijn er werkzaamheden geweest, onder meer aan de bovenleiding en het spoor. Hoe het defect van vandaag heeft kunnen ontstaan moet onderzoek uitwijzen. 

Het is nog niet bekend hoe lang de herstelwerkzaamheden gaan duren.

dinsdag 27 juni 2023

E-bike in fietskluis voor één dag stallen

Fietskluizen op stations moeten ook per dag kunnen worden gehuurd, zonder abonnement. Rover stelt dit samen met andere consumentenorganisaties voor in een advies aan NS. Nu zijn fietskluizen alleen nog te huur voor een heel jaar.

NS wil de algemene voorwaarden voor fietskluizen wijzigen zodat het mogelijk wordt abonnementen maandelijks op te zeggen en deze te betalen met automatische incasso. Rover juicht deze verbeteringen toe, maar wil nog een stap verder gaan.

Op veel kleine stations is geen bewaakte stalling. Nu steeds meer reizigers met een dure fiets zoals een e-bike naar het station komen moet er ook op deze kleine stations een manier komen om je fiets veilig te stallen. Rover verwacht daarom dat de vraag naar fietskluizen zal groeien als deze ook per dag te huren zijn. Een fietskluis zou dan ook vooraf gereserveerd moeten kunnen worden zodat je zeker weet dat bij aankomst op het station een fietskluis beschikbaar is.

maandag 26 juni 2023

Wachten in de StationsHuiskamer in Woerden

In Woerden is een StationsHuiskamer geopend. De StationsHuiskamer is een plek voor reizigers om prettig te wachten, even te werken of elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie of warme snack.
 
De StationsHuiskamer is een aangename plek om op de trein te wachten. Reizigers kunnen gebruik maken van gratis WiFi en er zijn extra stopcontacten om ondertussen je telefoon of laptop op te laden. Reizigers kunnen hier verder terecht voor drankjes, broodjes, fruit en snacks. Daarnaast is er ook een toilet aanwezig waar reizigers gratis gebruik van kunnen maken. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu tevens gastvrouw of gastheer van de StationsHuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor de reiziger.

Woerden is het 29e station met een StationsHuiskamer. Voorheen was op station Woerden een Kiosk aanwezig. Voor de Kiosk stonden bankjes waar reizigers konden plaatsnemen. De Kiosk en de bankjes zijn nu samengetrokken tot één aantrekkelijke verwarmde ruimte. Eerder dit jaar opende ook Sushipoint haar deuren op het station.

De openingstijden van de StationsHuiskamer zijn maandag t/m vrijdag van 05:30 tot 20:00. In het weekend is de StationsHuiskamer open van 09:00 tot 19:00. In de zomervakantie kunnen de openings- en sluitingstijden afwijken.

vrijdag 23 juni 2023

Ook in 2024 minder treinen

NS heeft een besluit genomen over de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2024. Dit voorjaar heeft Rover hierover samen met de andere consumentenorganisaties geadviseerd. Voorlopige conclusie is dat met name in het weekend, ’s avonds en in de vroege ochtend ritten verdwijnen of niet terugkeren.

Het advies om alle treinen die dit jaar wegens personeelstekort tijdelijk geschrapt zijn weer te gaan rijden, neemt NS niet over. Een aantal van deze treinen keert ook in 2024 niet terug. Reden: het lagere aantal reizigers.

Maximaal 97 procent van de treinen die in dienstregeling 2019 reden zullen in 2024 rijden. Momenteel is dit circa 87 procenyt. In de zomer wordt duidelijk welke treinen NS echt gaat rijden.

In de dienstregeling zitten wel enkele verbeteringen ten opzichte van de versie die in maart werd voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Voor reizigers rond Gouda en Dordrecht is er goed nieuws. NS neemt adviezen van Rover over om latere verbindingen te bieden. De huidige laatste Sprinter van Dordrecht naar Den Haag Centraal vertrekt om 0:10 uur. Dit wordt een half uur later. De laatste Sprinter Den Haag Centraal-Utrecht zal worden ingekort tot Gouda Goverwelle. In plaats daarvan rijdt een paar minuten later de Sprinter Rotterdam Centraal-Gouda Goverwelle door naar Utrecht Centraal. Hierdoor krijgen de stations tussen Rotterdam en Gouda een half uur latere verbinding met Utrecht Centraal. Het advies om nog een half uur later te rijden vanuit Den Haag en Rotterdam neemt NS echter niet over.

Andere verbetering is het behoud op vrijdag t/m zondag van de rechtstreekse Intercity Amsterdam Centraal-Heerlen (wel met 10 minuten wachttijd op Eindhoven Centraal). Ook wordt de Intercity van Schiphol Airport naar Lelystad Centrum op advies van Rover versneld door een iets kortere stop in Almere Centrum. Tenslotte blijven op aandringen van Rover de laatste Intercity van de dag van Zwolle naar Arnhem en de laatste Intercity van Leeuwarden naar Zwolle behouden. Mogelijk wordt deze laatste Intercity nog vervangen door een Sprinter zodat ook de kleinere stations in Friesland een latere verbinding krijgen.

donderdag 22 juni 2023

Gemeenteraad voor tramlijn naar Voorburg, Rijswijk en Delft

De gemeenteraad is voor de komst van een tramlijn naar Voorburg, Rijswijk en Delft. De tramlijn moet de Binckhorst en het gebied tussen de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI (het CID) beter bereikbaar maken. De tram rijdt naar verwachting in 2030.

De nieuwe tramlijn loopt van station Den Haag Centraal via de Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg. En vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg naar Rijswijk en Delft.

De gemeenteraad stemde ook voor maatregelen om het gebied leefbaarder te maken (prettiger om in te wonen, werken en verblijven). Deze maatregelen zijn nodig, omdat 35.000 woningen erbij komen in de Binckhorst en het gebied tussen de 3 intercitystations (het CID). Door de tram en maatregelen, blijven deze gebieden bereikbaar en leefbaar voor alle mensen die er komen wonen en werken. De gemeente Den Haag, partners in de regio en het kabinet investeren samen 575 miljoen euro in de nieuwe tram en de maatregelen.

Er wordt extra geld uitgegeven aan duurzaam en schoon vervoer in de Binckhorst, Voorburg-West en Rijswijk. Er moet meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers en deelvervoer. En minder auto’s zodat het verkeer beter doorstroomt en veiliger wordt.

dinsdag 20 juni 2023

Koninklijke trein met pensioen

In de loop van dit jaar komt er een einde aan de inzet en het beheer van de Koninklijke Trein. De trein is namelijk aan het einde van haar levensduur. Na bijna 160 jaar eindigt hiermee ook de inzet van een speciaal Koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.

Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zullen tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni voor het laatst gebruik maken van de Koninklijke trein. Tijdens het staatsbezoek van België aan Nederland in 2016 hebben Koningin Máxima en Koningin Mathilde van België ook gebruik gemaakt van de Koninklijke trein ter gelegenheid van de opening van het toen volledig vernieuwde station Utrecht Centraal.

In 1864 werd voor het eerste een Koninklijk Rijtuig in gebruik genomen de SR1 (SR staat voor Salon Rijtuig). Sinds die tijd werd met enige regelmaat het rijtuig ingewisseld voor een modernere versie. Begin jaren negentig moest het toenmalige Koninklijk rijtuig (SR9) worden vervangen. De opvolger van dit rijtuig (de SR10) werd toen ontworpen op basis van het bestaand Intercity Rijtuig 1e klasse.

Het rijtuig zal door NS worden aangeboden aan het Spoorwegmuseum.

maandag 19 juni 2023

Heel Zuid-Holland bereikbaar zonder OV-chipkaart

Reizigers in Zuid-Holland kunnen deze zomer naast de OV-chipkaart ook een betaalpas, creditcard of mobiel gebruiken om in en uit te checken. Hierdoor is het openbaar vervoer in Zuid-Holland nog slimmer en eenvoudiger.

OVpay is een nieuwe manier om in en uit te checken in het openbaar vervoer. Dit kan al door heel Nederland, en met uitzondering van Rotterdam, ook in de hele provincie Zuid-Holland. Met OVpay kun je nu met je contactloze betaalpas, creditcard en mobiel reizen in bus, tram, metro en trein. De komende jaren verandert het betalen in het ov, waarbij de OV-chipkaart wordt vervangen door nieuwe betaalvormen. OVpay is een van die innovatieve betaalmethoden die geleidelijk wordt ingevoerd.

Reizen met een betaalpas werkt precies hetzelfde als met de OV-chipkaart. Je hoeft een bankpas niet te activeren voor gebruik. Wel is het belangrijk dat je bij in- en uitchecken dezelfde betaalpas of creditcard gebruikt. Haal daarom de betaalpas, creditcard of OV-chipkaart uit de portemonnee of pasjeshouder, zodat de gewenste pas wordt gescand. Een betaalpas/creditcard van plastic en een mobiele versie worden als twee afzonderlijke passen gezien, ook wanneer ze zijn gekoppeld aan dezelfde bankrekening.

De prijs voor de reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement. De kosten van gemaakte reizen op een dag worden bij elkaar opgeteld en de volgende dag als één totaalbedrag afgeschreven. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door op www.ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die in het betaaloverzicht staat.

vrijdag 16 juni 2023

16 -18 juni aangepast treinverkeer rond Amsterdam

Van 16 tot en met 18 juni voert ProRail werkzaamheden uit aan het spoor rond Amsterdam Centraal. Vanwege de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel en Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. NS adviseert reizigers om voor vertrek de Reisplanner of de NS app te raadplegen voor een aangepast reisadvies op maat en rekening te houden met gewijzigde vertrektijden en vertreksporen inclusief extra reistijd.

Aannemer Swietelsky gaat de wissels en sporen weghalen om perrons tussen sporen 7 en 8 te kunnen verlengen. Daarnaast voert VolkerRail reguliere onderhoudswerkzaamheden uit aan de Singelgrachtbrug en aan de twee beweegbare bruggen die aan de oostkant van het station liggen. Verder voeren zij groot onderhoud uit aan de wissels en aan de bovenleiding bij Dijksgracht.

Als alles klaar is sluiten we de nieuwe sporen en bovenleiding weer aan en passen we het treinbeveiligingssysteem aan op de nieuwe situatie.

De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling met ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en die NS gaat voorzien van winkels. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht zodat treinen niet op elkaar hoeven te wachten.

De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

donderdag 15 juni 2023

Regio’s pleiten in Den Haag voor versterken openbaar vervoer

Zonder goed openbaar vervoer (OV), valt er weinig meer te reizen. Investeer daarom in het OV en daarmee in de bereikbaarheid van de regio’s. Dat is de boodschap die provincie Gelderland en 6 Gelderse regio’s vanmiddag richtten aan kabinet en Tweede Kamer.

Een Gelderse delegatie overhandigde  een speciale OV-chipkaart en riep het Rijk op om samen met provincie, regio’s en gemeenten te investeren in het OV. De Gelderse gedeputeerde en wethouders spraken in Den Haag met staatssecretaris OV Vivian Heijnen en een aantal kamerleden over de grote druk waaronder het OV in Gelderland staat.

Het OV in Gelderland staat onder grote druk. Provincie en regio’s hebben de afgelopen jaren al fors moeten snijden. Als er niets gebeurt, wacht een tekort van 27 miljoen euro in 2027. Dit wordt vooral veroorzaakt door gestegen brandstofprijzen en personeelskosten waarvoor de provincie amper wordt gecompenseerd door het Rijk.

Geen investering betekent dat nog meer buslijnen in steden, dorpen en landelijk gebied worden geschrapt met grote gevolgen voor (kwetsbare) inwoners, scholieren, studenten, forensen en recreanten. Het zet de leefbaarheid van steden, dorpen en landelijk gebied steeds verder onder druk, terwijl het aantal inwoners en ondernemers blijft toenemen; de komende jaren bouwen we 104.000 nieuwe woningen. Als de bereikbaarheid van de regio’s afneemt, heeft dat ook directe gevolgen voor de economische ontwikkeling en dus voor de brede welvaart van Gelderland.

woensdag 14 juni 2023

Geen kaartverkoop meer bij trambestuurder in Amsterdam

Vanaf 20 juni verkoopt de bestuurder van trams en bussen in Amsterdam geen kaartjes meer. Je kunt dan alleen nog een kaartje kopen bij de tramconducteur. In de trams zonder conducteur en in de (nacht)bussen is een kaartje kopen niet meer mogelijk. We leggen je graag uit waarom en op welke andere manieren je kunt betalen voor je OV-reis.

Met je betaalpas check je nu gewoon in- en uit. En in de GVB app koop je eenvoudig een uurs- of dagkaart. Dit zijn makkelijke, snelle en vaak ook meer voordelige manieren van betalen voor je OV-reis. En duurzaam, want het scheelt papier. Daarnaast zorgt het voor minder pinstoringen en oponthoud, waardoor onze dienstverlening betrouwbaarder wordt.

Voor iedereen met een contactloze betaalpas de makkelijkste betaal- manier. Je checkt eenvoudig in en uit met je betaalpas, creditcard of mobiel. Vooraf aanmelden is niet nodig en je betaling wordt automatisch van je rekening afgeschreven.
In heel Noord Holland kun je in het OV al met je betaalpas in- en uitchecken. Ook in de trein.

dinsdag 13 juni 2023

Goedkoop op reis naar het buitenland

Er zijn ontzettend veel goede opties om vanuit Nederland de rest van Europa te ontdekken. Wil je bijvoorbeeld de romantische hoofdstad van Frankrijk bezoeken? Dan is de bus Amsterdam Parijs een zeer voordelige manier om daar te geraken. De kosten hiervoor zijn ongeveer 25 euro per persoon enkele reis, maar er zijn ook goedkopere tickets beschikbaar. Je bent iets minder dan 8 uur onderweg, maar de kortste reis is slechts 6 uur en 25 minuten.

De trein is vaak een stuk sneller, maar ook weer wat duurder. Zo is dezelfde route, van Amsterdam naar Parijs, mogelijk met de Thalys, tegenwoordig Eurostar. Zo duurt de treinreis met een directe verbinding 3 uur en 24 minuten.

De trein tussen Rotterdam en Londen duurt ook maar 3 uur en 19 minuten. Op ditzelfde traject ben je bijna 7 uur onderweg met de auto. De trein heeft hier duidelijk het voordeel. Daarbij kom je in Londen direct aan in het centrum en kun je gemakkelijk verder reizen met de bus of de metro. Datzelfde geldt voor Parijs, waarbij je aankomt op Paris Gare du Nord.

De Eurostar of Thalys rijdt meerdere keren per dag vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Parijs of Londen. Tijdig boeken loont zich. Naar Parijs zijn meerdere keren per jaar actietickets te boeken maar wel buiten de zomer. Maar ook hier zijn prima busverbindingen zoals de Flixbus als alternatief te vinden. Zoals Izy, het budgetmerk van Thalys. De Izy-trein rijdt tussen Brussel en Parijs met tickets vanaf 10 euro. Ook de TGV heeft een goedkoop broertje, de Ouigo.

maandag 12 juni 2023

Ook in de nacht met de trein naar Hilversum

Onlangs hebben Bart Heller, wethouder Bereikbaarheid en Parkeren van de gemeente Hilversum, en Irma Winkenius, regiodirecteur van NS, de officiële overeenkomst ondertekend voor een nachttrein tussen Amsterdam Centraal, Hilversum en Utrecht Centraal. Daarmee wordt het voor reizigers uit Hilversum mogelijk om ook in de nacht te reizen tussen Amsterdam en Utrecht, met stops op alle stations in Hilversum.

De eerste nachttrein vertrekt op 10 december 2023 Op vrijdag- en zaterdagnacht vertrekt de trein om 01:51 vanaf Utrecht Centraal. Om 02:40 zal de trein vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Beide treinen, van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal en vice versa, stoppen op station Hilversum, Hilversum Sportpark en Hilversum Mediapark.

De nachttrein sluit aan op het reguliere nachtnet van NS. Reizigers kunnen via Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal eenvoudig overstappen naar bestemmingen zoals Rotterdam Centraal, Den Haag Hollands Spoor en Schiphol Airport, Bovendien wordt op zaterdagavond de nachttrein vanuit Utrecht Centraal naar Hilversum aangesloten op de extra late trein uit Deventer. Daarnaast biedt de nachttrein op zaterdagavond de mogelijkheid voor reizigers om verder te reizen met de nachtbus naar Blaricum Bijvanck en Huizen en in de toekomst ook naar Laren en Eemnes, zodra de HOV-haltes gereed zijn.

vrijdag 9 juni 2023

Reizigers vinden weg terug naar het Utrechts openbaar vervoer

Na lastige jaren door de coronapandemie maakte de reiziger in 2022 weer meer gebruik van het openbaar vervoer. Het maatschappelijk leven kreeg enigszins haar oude vorm terug. Ondanks dat het OV hard is geraakt door covid zien we een herstel van het gebruik van openbaar vervoer. Dit blijkt uit de verschenen Jaar- en trendrapportage OV 2022 met cijfers over het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

De provincie maakte in 2022 de doorkoppeling van de tram van Nieuwegein/IJsselstein naar Utrecht Science Park mogelijk. Door deze koppeling is de tramverbinding op volle sterkte en reist de reiziger veilig en snel tussen Nieuwegein en IJsselstein en het centrum van Utrecht of zelfs Utrecht Science Park. Een samenvatting uit het Jaar- en trendrapportage OV 2022 laat verder zien dat de reiziger het OV hoog waardeert. De reizigers geven de vervoerders U-OV en Syntus Utrecht een rapportcijfer gelijk aan of hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,8. Reizigers zijn tevreden over de kans op een zitplaats in al onze voertuigen. De bussen en trams zijn schoon, informatie in voertuigen is voldoende aanwezig en men is zeer te spreken over het gebruiksgemak van de OV-chipkaart.

Door het toegenomen personeelstekort, stakingen en een hoog ziekteverzuim onder de chauffeurs begin 2022 door corona zijn er ten opzichte van verleden jaar veel meer ritten uitgevallen. Ook de tram kent een forse rituitval. Dit komt ook door de vele storingen waarmee de tram in 2022 te kampen had.

Stiptheid

Reizigers willen dat het openbaar vervoer op de geplande tijd komt. Stiptheid is dan ook een belangrijk indicator van de kwaliteit (betrouwbaarheid) van het OV. Bij U-OV, die vooral buslijnen in en om de stad Utrecht verzorgt, is de stiptheid nauwelijks veranderd ten opzichte van het jaar ervoor. Bij de trams van U-OV is een lichte stijging te zien. Er reden meer trams op tijd ten opzichte van 2021. Bij Syntus Utrecht, de vervoersmaatschappij die vooral in de regio rijdt, is de stiptheid iets gedaald ten opzichte van 2021. Dat komt met name door meer files op de weg.

Het aantal reizigers is bij beide vervoerders flink gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. 34,8 miljoen reigers checkten in bij de bussen en de trams van U-OV, dit in tegenstelling tot 2021 toen 24,7 miljoen instappers werden verwelkomd. Ook bij Syntus Utrecht is het aantal incheckers fors gestegen ten opzichte van 2021. Ondanks dit herstel blijven de totalen nog wel ruim achter bij het aantal van 46,7 miljoen reizigers in 2019. Reizigers hebben bij beide vervoerders in totaal 284 miljoen reizigerskilometers afgelegd. Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2021. Toen faciliteerden beide vervoerders een totaal van 207 miljoen kilometers.

donderdag 8 juni 2023

Twee weken lang werkzaamheden spoor bij Hoogeveen

Van 8 tot en met 21 juni werkt ProRail aan het spoor bij Hoogeveen. In deze periode is er daardoor geen treinverkeer mogelijk tussen Meppel en Assen. Reizigers die in deze periode rechtstreeks met de trein van Zwolle naar Groningen of van Groningen naar Zwolle willen reizen, wordt geadviseerd via Leeuwarden te reizen. NS zet extra Intercity’s in tijdens de spits tussen Zwolle en Leeuwarden. Tussen Meppel, Hoogeveen, Beilen en Assen rijden er bussen, ook rijden er snelbussen tussen Zwolle en Assen. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de Reisplanner te checken en rekening te houden met extra reistijd die kan oplopen tot 45 minuten.

Vanwege de overlast die vorig jaar ontstond voor reizigers door een tekort aan bussen, zijn er dit jaar extra maatregelen genomen door NS en Arriva om de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. Tijdens de werkzaamheden rijden er van maandag tot en met donderdag in de spits extra Intercity’s tussen Zwolle en Leeuwarden. Reizigers die via Leeuwarden van Zwolle naar Groningen of van Groningen naar Zwolle reizen hoeven in Leeuwarden niet uit te checken bij NS en in te checken bij Arriva. Reizigers die een van de tussengelegen stations tussen Leeuwarden en Groningen als eindbestemming hebben, moeten op station Leeuwarden wel uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Tussen Leeuwarden en Groningen zet Arriva extra lange treinen in.

Advies voor reizigers van:

·        Groningen naar Zwolle en v.v.: reis met de trein via Leeuwarden. In- en uitchecken op Station Leeuwarden hoeft niet. NS zet extra treinen in: er rijdt in de spits 4 x per uur een Intercity van Zwolle naar Leeuwarden in plaats van 2 x per uur.

·        Groningen of Zwolle naar Hoogeveen, Beilen en Assen en v.v.: NS zet bussen in die op deze stations stoppen. Ook rijden er snelbussen tussen Zwolle en Assen. De Sprinter tussen Groningen en Assen blijft rijden.

·        Bestemming stations tussen Leeuwarden en Groningen: reis met de trein via Leeuwarden naar je eindbestemming. Check op station Leeuwarden uit bij NS en in bij Arriva.

Als gevolg van de werkzaamheden rijden er van 12 tot 21 juni ook goederentreinen en NS-treinen via Leeuwarden naar Groningen. Omdat er deels enkel spoor is tussen Leeuwarden en Groningen worden er op dat spoor een aantal Arriva-treinritten opgeheven buiten de spitsuren.

Het spoor bij Hoogeveen ligt in een bocht en daarom moeten treinen daar nu afremmen tot 80 kilometer per uur. Door verlegging van het spoor kunnen treinen straks op snelheid blijven rijden wat zorgt voor een kortere reistijd voor Intercity’s tussen Zwolle en Groningen en de Sprinter van Groningen naar Zwolle.

woensdag 7 juni 2023

Opvolger van de OV-chipkaart, de OV-pas, vanaf volgend jaar

De opvolger van de OV-chipkaart, de OV-pas, wordt vanaf volgend jaar ingevoerd. De nieuwe pas komt er in digitale vorm voor smartphones en als een fysieke kaart. De huidige OV-chipkaart is nog minstens tot 2025 te gebruiken.

Reizigers in het openbaar vervoer kunnen sinds vandaag overal in Nederland inchecken met een pinpas, creditcard of een betaal-app op de smartphone die aan een betaalkaart is gekoppeld.

De Rotterdamse vervoerder RET is als laatste ov-bedrijf klaar met de invoering van betaalsysteem OVpay. Bij inchecken met een betaalkaart betaal je het normale tarief. Voor reizen met een abonnement of kortingskaart is voorlopig nog een ov-chipkaart nodig. Later dit jaar starten proeven met de eerste kortingen en abonnementen die aan een betaalpas gekoppeld kunnen worden.

Denk mee over de Doorfietsroute tussen Zuidlaren en Haren

Waar komt de nieuwe Doorfietsroute tussen Zuidlaren en Haren te liggen? Belanghebbenden zoals omwonenden en fietsers worden uitgenodigd om de komende tijd mee te denken over de variantenstudie. Iedereen die mee wil denken kan tot en met 17 juli reageren op 'Stem van provincie Groningen' of een inloopbijeenkomst bezoeken.

De provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Tynaarlo en Groningen hebben de wensen van de omgeving in kaart gebracht via een enquête onder fietsers, gesprekken met belanghebbenden en betrokkenen, een klankbordgroep en het online platform Stem van provincie Groningen. 

De projectgroep geeft meer informatie over de routevarianten tijdens inloopbijeenkomsten op 8, 13 en 14 juni. De bijeenkomsten duren van 17.00 tot 20.30 uur. Er geldt een vrije inloop en aanmelden is niet nodig. 

maandag 5 juni 2023

Ook deze ochtend geen treinen rondom Amsterdam Centraal

De IT-storing bij de verkeersleidingspost van ProRail is nog niet opgelost. Dit betekent dat er ook deze ochtend  geen treinverkeer mogelijk is van/naar/rondom Amsterdam Centraal.  

Ook rijden er geen treinen van en naar de omliggende stations, zoals Schiphol Airport en de andere Amsterdamse stations. Deze storing heeft ook grote impact op andere delen van het land.

Zondag kreeg ProRail te maken met een storing bij de verkeersleidingspost Amsterdam. Deze leek rond 20:00 te zijn verholpen.

NS zet reserveringsplicht IC Brussel door

Wie met een Early Bird ticket per trein naar Antwerpen of Brussel reist, zal binnenkort vooraf een specifieke trein moeten reserveren. NS legt de bezwaren van de consumentenorganisaties naast zich neer.

NS wil grote drukte in de Intercity naar Brussel voorkomen. Het bedrijf gaat daarom de verkoop van voordeligere tickets, de ‘Early Birds’, beperken op populaire momenten en een reserveringsplicht voor deze tickets invoeren.

Rover en de andere consumentenorganisaties pleiten er al jaren voor de intercity naar België niet anders te behandelen dan binnenlandse treinen en de prijzen gelijk te trekken. Rover heeft de staatssecretaris gevraagd de touwtjes stevig in handen te nemen en te zorgen dat het reizen per trein voor internationale reizigers aantrekkelijker wordt.

zondag 4 juni 2023

Amsterdam wil Eurostar niet maandenlang kwijt

Amsterdam wil voorkomen dat de directe treinverbinding met Londen straks zeven of zelfs elf maanden wegvalt. Vanaf juni volgend jaar rijden maandenlang geen Eurostar-treinen vanuit Amsterdam naar Londen.

Station Amsterdam Centraal gaat op de schop en er is tijdens de werkzaamheden geen ruimte voor paspoort- en bagagecontrole.

Sinds oktober 2020 is het mogelijk om met de Eurostar rechtstreeks van Amsterdam Centraal via de tunnel onder het Kanaal naar Londen St Pancras te reizen. Reisduur: ruim vier uur.

Directeur Freek Bos van reizigersorganisatie Rover. 'De staatssecretaris heeft de ambitie dat er meer internationale treinreizen worden gemaakt en we moeten minder CO2 uitstoten. Er is een alternatief voor vliegen en dan zeggen we: fijn dat u het heeft gedaan, maar we gaan het nu even stoppen.'

vrijdag 2 juni 2023

ProRail verhoogt gebruiksvergoeding spoor voor 2024

ProRail heeft na berekening de gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024 bekendgemaakt. Daaruit kwam een stijging van de vergoeding met 14 procent. Uiteindelijk is ervoor gekozen de gebruiksvergoeding met 10,5 procent te laten stijgen.

Met de gebruiksvergoeding betalen vervoerders en andere gebruikers van het spoor voor het gebruik van het spoor. Het gaat dan onder meer om gebruik van het spoor zelf, bovenleidingen, stations en opstelfaciliteiten voor treinen. Zo betalen zij voor een deel mee aan de totale kosten van het beheer en onderhoud van de spoorinfrastructuur.  

Deze indexatie wordt berekend op basis van de inflatie van de afgelopen twee jaren, het huidige jaar en het volgende jaar.

De stijging is hoog en heeft te maken met de gestegen kosten van materialen. Een lagere stijging van de vergoeding is vanwege die kosten niet haalbaar. Dat zou leiden tot een financieel gat waardoor we het geplande beheer en onderhoud niet in zijn geheel zouden kunnen uitvoeren.

donderdag 1 juni 2023

Hoe lees je eigenlijk een perronbord?

Waar voorheen alleen de tijd en bestemming op de perronborden stonden, is tegenwoordig de informatie op de borden flink uitgebreid. Zo is bijvoorbeeld te zien in welke richting de trein vertrekt, wat voor trein het is en hoe lang de trein is. NS krijgt regelmatig vragen van reizigers die zich afvragen hoe zij de informatie moeten interpreteren.

Linksboven op het perronbord is de vertrektijd van de trein te zien. De vertrektijd wordt afgewisseld met het aantal minuten voordat de trein vertrekt.
Rechtsboven in de hoek staat wat voor soort trein het is en het logo van de vervoerder die de trein rijdt.
Onder de vertrektijd volgt de eindbestemming van de trein. Het kan voorkomen dat er twee plaatsnamen staan met daartussen een pijltje. De eerste plaatsnaam is een belangrijke tussenbestemming waar de trein stopt. De tweede plaatsnaam geeft de eindbestemming van de trein weer.
Onder de tussen- en eindbestemming staan alle stations weergegeven waar de trein stopt.
Aan de afbeelding van de trein is op te maken uit hoeveel delen en coupés de trein bestaat. Hierdoor kan de reiziger een inschatting maken van hoe lang de trein is.
De letterbordjes op te trein corresponderen met de bordjes op het perron. Zo is precies te zien waar de trein langs het perron komt te staan. Ongeveer 20 stations zijn van letterbordjes voorzien.
Als laatste staat links of rechts van de trein een pijltje. Dit laat zien in welke richting de trein vertrekt. Dit pijltje is als volgt te interpreteren: in het voorbeeld zie je een pijltje naar links. Als je recht voor de trein staat, betekent dit dat de trein de linkerkant op gaat. Dit kan handig zijn voor het geval je liever niet achteruit rijdt of als je graag voor- of juist achterin wil instappen.