maandag 31 juli 2023

Meer plekken voor de fiets op station Sassenheim

Bij het station Sassenheim zijn er nu meer plekken om je fiets te parkeren. De bouwwerkzaamheden zijn klaar en vanaf half juli kun je gebruikmaken van de nieuwe fietsenstalling. Er zijn maar liefst 1542 plekken beschikbaar, dus er is genoeg ruimte voor reizigers die hun fiets willen stallen.

Dit is een belangrijke mijlpaal die bereikt is door de samenwerking tussen de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Teylingen en ProRail. We hebben er hard aan gewerkt om deze verbeterde fietsenstalling te realiseren.

Je kunt nu al gebruikmaken van de extra fietsparkeerplekken, maar de komende tijd zullen er nog extra beveiligingsmaatregelen worden genomen, zoals hekken, bewakingscamera's en toezichthouders. Op die manier parkeer je je fiets veilig. Ook wordt er speciale aandacht besteed aan het voorkomen van fietsdiefstal. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt houden een oogje in het zeil, wat zorgt voor een veiliger omgeving voor fietsers.

vrijdag 28 juli 2023

Duurzame geluidsschermen in de praktijk getest

Acht geselecteerde bedrijven mogen komend half jaar in de praktijk van ProRail hun innovatieve concepten voor duurzame geluidsschermen testen.

De schermen van zes bedrijven staan opgesteld op het innovatieterrein van Rijkswaterstaat-project InnovA58, gelegen bij parkeerplaats Kloosters aan de A58 bij Eindhoven.

Na de praktijktesten worden de resultaten aangeleverd en mogen de partijen een aanbieding doen voor de laatste fase van het innovatiepartnerschap. In deze laatste fase krijgen maximaal vier partijen de opdracht om de innovatieve geluidsschermen in een spoorse omgeving te plaatsen. Er wordt een selectie gemaakt op basis van onder meer de businesscase en de Milieukostenindicator (MKI).

donderdag 27 juli 2023

Oudste stoomtram van Nederland krijgt ereplaats in Hoorn

In de afgelopen jaren is gewerkt aan de uitbreiding van een bijzondere werkplaats in Hoorn. Een plek waar historische stoomlocomotieven worden onderhouden en kunnen worden ontdekt. Deze zomer wordt hier een nieuwe museumroute voor bezoekers geopend. Op de route is een ereplaats gereserveerd voor de oudste stoomtram van Nederland.

De Museumstoomtram rijdt met historische stoomtrams tussen Hoorn en Medemblik met een aansluitende bootdienst naar Enkhuizen. Met het openen van de nieuwe museumroute door de restauratiewerkplaats biedt het museum nu een ‘tweede ontdekkingsreis’: De kans om de collectie locomotieven en rijtuigen van dichtbij en interactief te ontdekken op de plek waar ze worden onderhouden en gerestaureerd. Een nieuwe belevenis voor of na het maken van een reis met de stoomtram.

De museumroute begint in de SpoorTuin. Voor de jongste bezoekers de plek om de werking van rails, treinen en trams als vervoermiddel uit te vinden midden in een ‘super-modelspoorbaan’.

Topstuk in de nieuwe museumroute is locomotief nummer 2 van de Rhijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. In 1881 in Londen gebouwd voor de stoomtram tussen Leiden en Katwijk. Als je de locomotief ziet geloof je je ogen niet. Om paarden die langs de weg liepen niet te laten schrikken, zag ze er net zo uit als de wagens die ze trok. Al in de jaren 1930 werd deze oudste stoomtram in Nederland voor museumdoeleinden bewaard. Enkele jaren geleden verwierf de Museumstoomtram de locomotief in permanente bruikleen van Het Spoorwegmuseum.  

De route voert vervolgens door het locomotievendepot en biedt een indrukwekkend uitzicht op de gehele collectie stoomtramlocomotieven die hier is opgesteld. Tenslotte is de restauratie van de Tram voor Bello door de vakmensen van het museum van dichtbij te zien!

woensdag 26 juli 2023

Nieuwe ICE trein deze zomer in Nederland voor testen

Deze zomer is de nieuwe ICE-trein (de ICE 3neo) voor het eerst in Nederland voor verschillende testen. De treinen gaan naar verwachting vanaf medio 2024 de huidige ICE-treinen vervangen tussen Amsterdam en Frankfurt.

Met deze testen zorgt fabrikant Siemens ervoor dat de trein goed samenwerkt met de specifieke systemen van het Nederlandse spoor. De testtrein is van onze partner Deutsche Bahn, die de trein sinds december vorig jaar inzet op binnenlandse trajecten. Met de komst van deze nieuwe treinen wordt reizen naar Frankfurt en Basel verbeterd en wordt het eenvoudiger om treinen langer te maken en mogelijk vaker te rijden.  

De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen. 340 in de 2e klas en 99 in de 1e klas. Alle zitplaatsen zijn voorzien van een tablethouder en stopcontacten. Er is ook meer ruimte voor bagage in de trein. Deze trein heeft daarnaast meer deuren dan de huidige trein, zodat in-en uitstappen sneller kan. Ook zijn er voorzieningen voor comfortabel reizen met een beperking. De ramen van de nieuwe ICE hebben een zonwerende laag in het glas zodat de zon altijd wordt tegengehouden, maar mobiele telefoonsignalen er wel makkelijk doorheen gaan. 

dinsdag 25 juli 2023

Rover Gouda: bushaltes in Reeuwijk-Brug moeten worden aangepast

Bushaltes in Reeuwijk-Brug voldoen nog lang niet aan de norm, zo concludeert Rover Gouda- en Midden Holland. Vooral reizigers met een zichtbeperking hebben het moeilijk. De Rover-afdeling vraagt gemeente en provincie om verbetering.

Rover Gouda keek naar 10 bushaltes na herinrichting van de weg. De controle werd gedaan aan de hand van de CROW-richtlijnen, waarin faciliteiten beschreven worden zoals reisinformatie, instaphoogte van het perron en te vormen geleidelijnen voor slechtzienden, maar ook de aanwezigheid van hellingbanen voor rolvoertuigen, fietsenstalling, zitplaatsen en afvalbakken.

Uit deze schouw kwam een aantal opmerkelijke resultaten. Zo wordt op één halte de achteruitgang van de bus geblokkeerd door een reclamebord. Bij een andere halte ontbreekt de achterwand van het wachthokje (abri) en heeft de reiziger geen zicht op de bus omdat het haltebord in de zichtlijn staat.

Ook opvallend is dat geen enkele halte geleidelijnen heeft en zo reizigers met zichtbeperkingen het reizen met OV zonder hulp van anderen onmogelijk maakt. Daarnaast kunnen reizigers slechts bij één halte gebruik maken van een correct aangelegde helling.

Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden. Zo is op iedere halte reisinformatie beschikbaar, zijn de perrons de juiste hoogte om zonder hulp de bus in te kunnen stappen of rijden en zijn er op drie haltes goede voorzieningen om fietsen te stallen.

vrijdag 21 juli 2023

Iconische Noord/Zuidlijn bestaat 5 jaar

Op 22 juli is het alweer vijf jaar geleden dat lijn 52 zijn eerste officiële rit reed. De metrolijn, beter bekend als de Noord/Zuidlijn, kent een bewogen geschiedenis, maar groeide al snel na de ingebruikname in populariteit. Inmiddels is de Noord/Zuidlijn niet meer weg te denken uit het (ondergrondse) Amsterdamse straatbeeld.

De Noord/Zuidlijn vormt de ruggengraat van het Amsterdamse metronetwerk. Hij brengt je in 15 minuten van station Zuid, via Europaplein, De Pijp, Vijzelgracht, Rokin, Centraal Station, Noorderpark naar Noord. Het tracé is 9,7 km lang, waarvan 7,1 km onder de grond én het IJ. De M5-metro’s rijden van 05:30 uur tot ’s avonds 01:00 uur af en aan met een frequentie van acht keer per uur.

Per werkdag reizen gemiddeld 107.000 reizigers met de Noord/Zuidlijn. Uitschieter was Koningsdag 2023 met 158.000 reizigers. Centraal Station is het station met de meeste instappers, namelijk 27.000 per werkdag.

In zijn vijfjarige bestaan mocht de Noord/Zuidlijn al hooggeëerde en bekende gasten ontvangen. Zo bezocht koning Willem-Alexander de lijn in 2021, bracht zanger Alain Clark een serenade aan een nietsvermoedende reizigster, en prees Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker de Amsterdamse metro op haar Instagramaccount. Maar hij bracht ook op onverwachte wijze twee oude schoolvrienden na 50 jaar weer bij elkaar. Verbindend in alle opzichten.

Natuurlijk waren er ook mindere momenten voor de doorgaans zo betrouwbare lijn, zoals begin dit jaar met de haperende schakelinstallatie. Uit voorzorg is toen de gehele lijn uit exploitatie genomen. De defecte schakelkasten werden vervangen en na anderhalve dag reed de lijn weer als een zonnetje. Ook blijken sommige liften gevoeliger voor hemelwater en vanwege de glazen behuizing ook voor vandalisme. Op dit vlak trekken GVB, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam samen op om de situatie te verbeteren.

donderdag 20 juli 2023

Eurostar rolt het biometrisch inchecksysteem SmartCheck uit

Eurostar kondigt de uitrol aan van SmartCheck, een contactloos fast-track inchecksysteem met biometrische gezichtsherkenning. Het SmartCheck systeem zorgt ervoor dat Eurostars Business Premier-reizigers en klanten met een Carte Blanche slechts één paspoortcontrole moeten doorlopen in plaats van twee. Hierdoor kan men tijd besparen en wachtrijen vermijden bij de ticket- en uitreiscontrole aan de Britse grens in het station.

De klanten kunnen hun ticket, paspoort en gezicht veilig voor aanvang van de reis registreren via hun mobiel toestel. Zo genieten ze van een contactloze, ticketloze en veilige reiservaring.
 
Wie een Business Premier-ticket of een Carte Blanche heeft, kan SmartCheck gebruiken door de app van SmartCheck iProov.me te downloaden in de App Store of via Google Play. Voor aanvang van de reis kan de passagier zijn identiteitsdocumenten scannen en zijn gezicht en ticket verifiëren met de app. Door dit nieuwe systeem kunnen Eurostar-passagiers sneller inchecken via de speciale SmartCheck-gang met controlepunt voor biometrische gezichtsherkenning. Deze snelle en contactloze gang vervangt de bestaande incheckprocedures aan de gates en automatiseert de huidige handmatige uitreiscontrole aan de Britse grens. Daarna volgen nog de bagagecontrole, en de Franse paspoortcontrole.
 
De uitrol, vanaf 18 juli 2023, is het vervolg op een succesvolle test van het nieuwe systeem die plaatsvond tussen december 2021 en april 2022. Om het pilootproject te ontwikkelen zodat het aan de behoeften van Eurostar voldeed, werkte iProov samen met Entrust. Hierdoor bevat de SmartCheck-oplossing iProov's Biometric Solution Suite met Biometrische controlecheck, in combinatie met Entrusts Identity Verification als een Service (IDVaaS) technologie voor identiteitscontrole en het beheer van digitale reisgegevens (DTC).

woensdag 19 juli 2023

Gratis OV-abonnement aanvragen tot 1 september 2023

Bent u 66 jaar of ouder, inwoner van de provincie Utrecht en heeft u een inkomen van maximaal 21.000 euro? Maak dan gebruik van het gratis OV-abonnement. U heeft tot 1 september 2023 de tijd om uw aanvraag in te dienen, dus wees er snel bij.

Met het gratis OV-abonnement kunnen oudere inwoners van de gehele provincie Utrecht met een beperkt budget gratis reizen met de bus en tram na 09.00u ’s ochtends. De provincie Utrecht wil iedereen de mogelijkheid bieden om zich vrij te bewegen en sociale contacten te onderhouden. Daarom is de provincie vorig jaar gestart met de proef Gratis OV voor 66-plussers met een krappe beurs. Let op, deze proef stopt op 9 december van dit jaar.

Op de website www.gratisreizenouderen.nl kunt u het gratis OV-abonnement aanvragen. Op deze website staat stap voor stap uitgelegd hoe u het aanvraagformulier moet invullen. Ouderen die hulp nodig hebben bij het invullen van het aanvraagformulier, bijvoorbeeld met het downloaden van de inkomstenverklaring bij de Belastingdienst, kunnen terecht bij een van de bibliotheken.

Wees er dus op tijd bij, want de aanvraag moet uiterlijk vóór 1 september 2023 worden ingediend. Voor 2024 is de provincie nog aan het bekijken welk gevolg deze proef krijgt, dus het is belangrijk om nu nog gebruik te maken van deze mogelijkheid.

dinsdag 18 juli 2023

Vakantiedienstregeling RET zomer 2023

Van zaterdag 8 juli tot en met zondag 20 augustus rijdt de RET de vakantiedienstregeling. Omdat er minder reizigers zijn in de zomermaanden, rijden diverse bus-, tram- en metrolijnen een aangepaste dienstregeling.

Als gevolg van een krappe personele bezetting rijden er minder bussen dan vorig jaar tijdens de vakantieperiode. In de meeste gevallen gaat het om minder ritten, wat een langere wachttijd of overstaptijd kan betekenen. Op enkele buslijnen – of delen daarvan – rijdt de RET niet. Voor die lijnen zijn er alternatieven op grotere loopafstand en/of met extra overstap.

Buslijnen die niet of anders rijden tijdens de vakantiedienstregeling 2023:

Lijn 38 tussen Centraal Station – Crooswijk vervalt. Maak voor Crooswijk gebruik van tramlijn 8. Daarnaast kunnen reizigers voor de halte Noorderbrug gebruiken maken van de tramhalte Noordsingel (lijn 4) en de tramhaltes Meent en Boezemsingel (lijn 7 en 8).  
Lijn 65 Poortugaal Metro – Overhoeken vervalt. Maak gebruik van buurtbussen 602 en 612.
Spitslijn 283 Zuidplein – Kralingse Zoom vervalt. Lijn 183 Zuidplein – Kralingse Zoom blijft wel rijden; tevens zal lijn 83 ook tijdens de spits gaan rijden. Tussen Keizerswaard en Zuidplein vertrekt daardoor vanaf de meeste haltes tijdens de spits elk half uur in plaats van elk kwartier een bus. Reizigers van de haltes Swinleede, Ziedewijdsebaan en De Kolk kunnen gebruik maken van de omliggende haltes Middeldijk (lijn 183), Park Buitenoord (lijn 84), De Driesprong (lijn 84) en Middenbaan (lijn 183).
Lijn 142 Zuidplein – Slikkerveervervalt op zaterdag. Lijn 144 rijdt wel; hierdoor rijdt er tussen Zuidplein en Slikkerveer elk halfuur in plaats van elk kwartier een bus.
Spitslijn 143 Zuidplein – Ridderkerk vervalt. Maak gebruik van lijn 144 naar Zuidplein en/of lijn 145 naar Kralingse Zoom. De halte Zwaluw wordt alleen door lijn 145 bediend.
Spitslijn 187 Zuidplein - Nieuw-Reijerwaard. Bushalte Peterselieweg vervalt. Maak gebruik van halte Hotel van der Valk, daar stopt lijn 146. Daarnaast krijgt lijn 187 een kleine routewijziging binnen Rotterdam. Richting Nieuw-Reijerwaard vervalt halte Spinozaweg, maar zal extra gestopt worden op de naastgelegen halte Van de Woestijnestraat.
Tram tijdens de vakantiedienstregeling 2023

Voor de tram gelden de volgende aanpassingen tijdens de vakantiedienstregeling:

Maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 19:00 uur hebben alle trams andere vertrektijden dan je gewend bent en er rijdt minder vaak een tram. ’s Avonds en in het weekend rijden tram 2, 21, 24 en 25 de normale dienstregeling.
Tram 20 rijdt de hele vakantie niet.
Tram 23 rijdt in de weekenden niet. Daardoor wordt de tramhalte Wilhelminaplein in het weekend niet aangedaan.
Metro tijdens de vakantiedienstregeling 2023

Voor de metro gelden de volgende aanpassingen tijdens de vakantiedienstregeling:

Op maandag t/m zaterdag hebben alle metro’s andere vertrektijden dan je gewend bent en er rijdt minder vaak een metro. Op zondag rijdt de metro de normale zondagdienstregeling.  
Metro B rijdt tijdens de zomervakantie op alle dagen tussen 10:00 en 19:00 uur elk kwartier door naar Hoek van Holland Strand. Op warme dagen rijden we vaak extra naar het Strand. Let op: deze extra ritten staan soms nog niet op de site of op de DRIM vermeld.   
De Weekendmetro rijdt gewoon ook in de vakantieperiode, net als in de jaardienst.

zaterdag 15 juli 2023

Zeven dagen geen treinen tussen Utrecht Centraal en ’s-Hertogenbosch/Tiel

Van 15 juli tot en met 21 juli werkt ProRail aan het spoor. Daardoor rijden er dit weekend geen treinen tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. Van maandag tot en met vrijdag rijden er geen treinen tussen Houten Castellum en Geldermalsen. NS adviseert reizigers om voor vertrek de NS reisplanner op ns.nl of de NS-app te raadplegen. Reizigers moeten rekening houden met 30 minuten extra reistijd.

Op zaterdag 15 en zondag 16 juli rijden er verschillende snel- en stopbussen tussen Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch/Tiel.
Vanaf maandag 17 juli tot en met vrijdag 21 juli rijden er snelbussen tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen en stopbussen tussen Houten en Geldermalsen. Tussen Houten en Houten Castellum rijden taxibusjes.
Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Tilburg of Eindhoven Centraal kunnen omreizen via Rotterdam Centraal.

ProRail voert onderhoud uit op verschillende plekken op het traject Utrecht Centraal – ’s-Hertogenbosch. Zo wordt er bijvoorbeeld bij Utrecht Lunetten en Houten aan de bovenleiding gewerkt en worden bij Tricht geluidschermen geplaatst.

vrijdag 14 juli 2023

Rover Amersfoort baalt van defecte stationsroltrap

Rover Amersfoort is ongelukkig met het feit dat de roltrap op spoor 1-2 van station Amersfoort al maanden defect is. De Rover-afdeling heeft opheldering gevraagd aan ProRail.

Een eerste reparatiepoging mocht niet baten. Het is nu wachten op een nieuwe ketting, voor een roltrap van deze leeftijd geldt echter een lange levertijd. De zoektocht naar een alternatief leverde niets op.

Het komt het laatste jaar vaker voor dat roltrappen en liften langere tijd buiten gebruik zijn op stations. Hiermee is de toegankelijkheid van treinreizen in het geding.

donderdag 13 juli 2023

Werkzaamheden aan het spoor bij Gouda

Van donderdag 13 juli tot en met zondag 23 juli werkt ProRail rond Gouda aan het spoor. Daardoor is de dienstregeling van, naar en via Gouda in die periode aangepast. Daarnaast zet NS verschillende keren bussen in. Op 22 en 23 juli is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Gouda. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd en drukte.

Helaas heeft ProRail onlangs moeten besluiten om de werkzaamheden tussen 17 en 21 juli uit te stellen vanwege tekorten aan personeel en materialen. Voor NS is het niet meer mogelijk de treindienst alsnog te herstellen. Personeel- en materieelplanning zijn al gemaakt en niet meer terug te draaien, zonder dat dit effect heeft op de dienstregeling in de rest van het land. Daarom rijden er in deze periode bussen in plaats van treinen tussen Gouda en Den Haag Ypenburg.

Tijdens de werkzaamheden adviseren we reizigers tijdig hun reis van deur tot deur te plannen in de NS-App of op ns.nl omdat sommige treinen op andere tijden vertrekken of niet rijden. Het kan ook zijn dat treinen vanaf een ander perron vertrekken.

22 en 23 juli
In het weekend van 22 en 23 juli is station Gouda niet bereikbaar per spoor. Reizigers kunnen gebruik maken van een omreisroute of NS-bussen. Reizigers kunnen op deze pagina terecht voor meer informatie over alternatieve reismogelijkheden.

woensdag 12 juli 2023

Zomercampagne HTM van start

Onlangs hebben wethouder Anne Mulder en algemeen directeur HTM het feestelijke startschot gegeven voor de zomercampagne van HTM.

Tram 1, 9, 11 en bus 21, 22, 23, 24, 26 en 28 rijden allemaal richting de kust. De Bikinilijn en de Stap in de Zóóómerbus zijn zowel aan de buiten- als de binnenkant voorzien van zomerse taferelen. Natuurlijk ontbreken ook dit jaar de bekende woordgrappen niet. Op zo'n 25 halten geeft HTM aan hoeveel minuten het duurt voordat je aan de kust bent. “Vaak is dat sneller dan met de auto, voordeliger én levert de reis per tram of bus geen parkeerstress op.”

De gemeente Den Haag biedt, in nauwe samenwerking met onder andere HTM, Q-Park, World Forum ook dit jaar de voordelige Park+Beach tickets aan. Deze zijn in de zomervakantie van 8 juli t/m 18 augustus dagelijks geldig. De hele dag parkeren en vervolgens met tram of deel(bak)fiets naar het strand kost 6,00 euro en voor iedere persoon 1,00 euro extra.

Daarnaast biedt HTM in de zomer het Zóóómer groepsretour aan. Deze kost 8,95 euro voor maximaal 5 personen, is geldig in alle bussen en trams van HTM, en brengt je heen en terug naar het strand, het park of het terras. Het Zóóómergroepsretour is verkrijgbaar via de HTM Ticketapp.

dinsdag 11 juli 2023

Provinciale Staten akkoord met Damen als nieuwe vervoerder veerverbinding Maassluis-Rozenburg

1

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben ingestemd met het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten om de tijdelijke exploitatie van een fiets-voetveer tussen Maassluis en Rozenburg te gunnen aan Damen.

 Per 10 juli zal deze vervoerder de verbinding exploiteren. Voorlopig werkt Damen nog samen met KRVE (fiets-voetveer) en RMC (bussen). Zodra meer bekend is over de mogelijkheid tot volledige inzet van het fiets-voetveer door Damen wordt dit direct gecommuniceerd via onze website.

Tijdens de vergadering is besloten 1 miljoen euro vrij te maken voor de aanschaf en reparatie van de autoveer Blankenburg. Dit is bedoeld om de autoveerverbinding tussen Maassluis en Rozenburg te herstellen. Hierover voert Damen gesprekken met de curator en belanghebbende partijen. Als Damen tot aanschaf kan overgaan, hebben zij 6-8 weken nodig voor de benodigde reparaties.

maandag 10 juli 2023

Roze Maandag Express van Amsterdam naar Tilburg

NS rijdt All Inclusive naar Roze Maandag in Tilburg. Op de dag waarop gelijkwaardigheid, inclusie en acceptatie wordt gevierd in Tilburg tijdens de grootste kermis van de Benelux, brengt de Roze Maandag Express de eerste bezoekers vanuit Amsterdam rechtstreeks -via Utrecht en Den Bosch- naar Tilburg. Roze Maandag is op 24 juli. Dragqueen-machinist Ruxy Bonaparte rijdt de passagiers naar Tilburg.

De Roze Maandag Express vertrekt op maandag 24 juli om 11.41 uur vanaf spoor 5B op Amsterdam Centraal. De trein komt om 13.03 aan in Tilburg op spoor 3.

Vertrek Amsterdam: 11.41 uur, spoor 5B
Vertrek Utrecht: 12:07 uur, spoor 18
Vertrek Den Bosch: 12:48 uur, spoor 7
Aankomst Tilburg: 13:03, Spoor 3

Foto Gijs Franken

vrijdag 7 juli 2023

Met de trein naar de Vierdaagse in Nijmegen

Tijdens de Vierdaagse wandelmarsen en de Vierdaagsefeesten rijden zowel NS als Arriva vanaf zaterdag 15 juli extra treinen. In de ochtend zijn er extra vroege en langere treinen om wandelaars naar de start te brengen en ´s nachts rijden er meer treinen om de feestvierders naar huis te brengen. Op het station staan deze week veel extra NS- en Arriva-medewerkers klaar om iedereen een warm welkom te geven in het mooie Nijmegen.

Nieuw dit jaar is een speciale massagestoel voor de vermoeide voeten. ´Natuurlijk voor de wandelaars, maar ook als je de hele dag langs de kant staat aan te moedigen kunnen je voeten best pijn doen,´ zegt Geoffrey met een knipoog. ´Vanaf het station rijdt ook een treintje naar het centrum en weer terug. Voor als de massagestoel alleen niet genoeg is en lopen even niet meer gaat.`

Inzet treinen

· Van zaterdag 15 tot en met vrijdag 21 juli rijden er extra treinen op de NS-trajecten Zwolle-Arnhem Centraal-Nijmegen, Utrecht Centraal-Arnhem Centraal-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen, zowel in de vroege ochtenden om wandelaars naar de start te brengen als in de nachten om feestvierders naar huis te brengen.
· Op vrijdag 21 juli kunnen reizigers gebruik maken van de speciale NS-pendeltreinen die de hele dag tussen Arnhem Centraal en Nijmegen rijden. De normale dienstregeling op dit traject is op deze dag aangepast.
· Arriva zet extra (nacht)treinen tussen Arnhem Centraal en Doetinchem, Tiel en rijdt gedurende de 4Daagse de hele nacht door tussen Nijmegen en Venray in. Daarnaast rijden er langere treinen tussen Nijmegen en Venlo.
· Van dinsdag 18 juli tot en met vrijdag 21 juli wordt er voor de wandelaars een extra rit in de ochtend ingezet tussen Elst – Tiel en Arnhem - Doetinchem

donderdag 6 juli 2023

NS breidt dienstregeling in 2024 uit

NS wil de dienstregeling in 2024 uitbreiden. Dat staat in de nieuwe Adviesaanvraag Dienstregeling 2024 aan regionale overheden en reizigersorganisaties verenigd in het LOCOV.

Tussen de grote steden rijden straks weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Wel gaan op rustige momenten op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past beter bij het nieuwe reisgedrag na corona. Daarnaast verwacht NS hiermee meer reizigers te kunnen bedienen.

Na corona is het reisgedrag blijvend veranderd en zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist al niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dat alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen.

Dienstregeling 2024

De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren:

Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor 22 minuten korter.
De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
Spoorkaart verbeteringen dienstregeling 2024
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur
NS vraagt nu advies over de voornemens voor Dienstregeling 2024.

Naar verwachting brengen de consumentenorganisaties en decentrale overheden aan het eind van de zomer een advies uit. Daarna is het besluit formeel definitief.

woensdag 5 juli 2023

NS en ProRail leggen treinverkeer in deel van Nederland stil vanwege hevige storm

De storm die momenteel over ons land raast, is aanzienlijk zwaarder dan verwacht. Inmiddels geldt code rood voor delen van Noord-Nederland.

ProRail en NS hebben besloten om het treinverkeer in Noord-Holland en Flevoland stil te leggen. Omdat de storm zich verder naar de noordelijke helft van Nederland verplaatst, word het treinverkeer vanaf 10.00 uur ook in Friesland, Groningen, Drenthe, delen van Overijssel en delen van Gelderland stilgelegd.

De reisplanner wordt gedurende de dag bijgewerkt en kan bij snelle wijzigingen nog onvolledigheden bevatten. Het is nog niet bekend of in het verloop van de dag treinverkeer weer mogelijk wordt. Vanmiddag wordt verwacht dat de storm gaat luwen. Vanaf dat moment kunnen ProRail en NS de schade opmaken en kijken in welke mate het spoor hersteld moet worden. 

ProRail en NS verwachten vanavond een deel van het treinverkeer weer op te kunnen starten. Het gaat met name om delen van de provincies Noord-Holland en Utrecht. Deze spoorlijnen zijn na afloop van de storm weer schadevrij en veilig verklaard. Op een aantal trajecten – vooral van en naar Noord-Nederland -  is de schade van storm Poly fors en moet deze hersteld worden. Hier kan voorlopig nog geen treinverkeer plaatsvinden.

NS gaat de dienstregeling de komende uren stapsgewijs opstarten op onder meer de trajecten, Amsterdam – Schiphol, Amsterdam – Rotterdam via HSL, Amsterdam – Utrecht, Amsterdam – Hilversum en Utrecht – Amersfoort en Den Helder - Alkmaar. Hier gaan mondjesmaat weer treinen rijden. Dit zijn zogenaamde thuisbreng-treinen; vooral bedoeld om reizigers die gestrand waren weer op bestemming te krijgen. Reizigers wordt geadviseerd de reisplanner te raadplegen.

Op trajecten waar geen treinen rijden, worden reizigers geadviseerd om op zoek te gaan naar alternatieve reismogelijkheden. NS-reizigers die vanochtend op pad gingen en vervolgens vanwege de storm kosten moesten maken om thuis te komen, kunnen aanspraak maken op compensatie. Zij kunnen hiervoor vanaf donderdag 6 juli terecht op NS.nl.

Op de spoorlijn Zwolle – Kampen heeft Keolis de treindienst weer opgestart.

Treinkaartje in de spits wordt duurder

Wouter Koolmees, president-directeur van NS, zegt dat er wordt nagedacht over een groter prijsverschil tussen een treinkaartje in de spits en in het dal.

In de spits wordt het de komende jaren steeds drukker. Vooral op dinsdag en donderdag. De rest van de dag rijden er juist veel lege en rustige treinen rond. Door die rustige treinen goedkoper te maken, verwacht NS dat meer spitsreizigers ervoor kiezen om buiten de spits te reizen.

Het idee voor variabele tarieven is bedoeld voor de langere termijn, als er door de bevolkingsgroei nog meer reizigers verwacht worden, kan een variabele prijs een oplossing zijn. Reizigers verspreiden zich meer over de dag en voor de meeste reizigers wordt het goedkoper.

De meeste reizigers hebben de keuze om op een rustig moment te reizen. Voor hen wordt het fors goedkoper. Moet je van je werkgever per se in de spits reizen, dan wordt je kaartje waarschijnlijk duurder. Dalkorting en spitsheffing gaan dus hand in hand. \\
Rover voelt niets voor het plan van NS om vanaf 2026 de spits nog eens flink duurder te maken. De reizigersvereniging wijst erop dat er nu al verschil bestaat tussen spits- en daltarieven en dat het belangrijk is om juist dat de trein in de komende jaren juist een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor autogebruikers.

Rover heeft weinig vertrouwen in deze oplossing. 'Er zijn nu al allerlei voordelige dalurenabonnementen waarmee de rustige uren financieel aantrekkelijker zijn dan de spits', stelt Rover-directeur Freek Bos. 'Reizigers worden in de spits al genoeg gestraft met overvolle treinen, maar een leraar kan nu eenmaal niet kiezen hoe laat hij voor de klas komt staan. Met nog duurdere tickets tref je de mensen die hun werktijden niet zomaar kunnen aanpassen'.

Voor Rover is het belangrijk dat de trein voor iedereen betaalbaar blijft. De klimaat- en woningbouwopgave vraagt dat het gebruik van trein en bus juist moet groeien. Een extra korting in de rustige uren zou Rover daarom wil zien zitten. Daarnaast vindt Rover dat er gesprekken gevoerd moeten worden met werkgevers en scholen over het spreiden van les- en werktijden om de drukke spits te ontlasten.

dinsdag 4 juli 2023

Nieuwe Intercity nu ook tussen Den Haag en Eindhoven

Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven kunnen vanaf vandaag ook instappen in de nieuwste Intercity van NS. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) stopt onderweg op Den Haag Hollands Spoor, Delft, Rotterdam Centraal, Breda en Tilburg. Tussen Rotterdam en Breda rijdt de trein over de Hogesnelheidslijn. Na het traject Amsterdam - Rotterdam is dit het tweede traject waar NS de nieuwe trein test.

De samenstelling van de trein bestaat in eerste instantie uit 10 rijtuigen en biedt 552 zitplaatsen. Na de zomer wordt dit uitgebreid naar 13 rijtuigen, goed voor 717 zitplaatsen. Uit recent onderzoek van NS blijkt dat reizigers het rij- en zitcomfort van de ICNG beoordelen met het rapportcijfer 8,3. Zitplaatsen in de eerste als tweede klasse zijn voorzien van stopcontacten en USB-poorten. Ten opzichte van de huidige Intercity’s op dit traject beschikt de trein over extra bagageruimte, grote deuren met een gelijkvloerse instap en meer beenruimte.  

De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. De ICNG is gebaseerd op het Coradia model. Van dit treintype rijden al meer dan 2400 treinen in meerdere landen rond, waaronder Duitsland, Zweden, Frankrijk en Italië. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de Hogesnelheidslijn verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor.