woensdag 30 augustus 2023

Meldpunt nieuwe dienstregeling Connexxion in Zeeland

 

Naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling van Connexxion per 27 augustus 2023, wijst de Provincie Zeeland op het meldpunt van Connexxion voor mogelijke klachten. Provincie Zeeland houdt de situatie continu in de gaten en heeft veel contact met Connexxion.

De nieuwe dienstregeling heeft voor een aantal reizigers gevolgen. Connexxion heeft aangegeven dat ze zich uitermate inspannen om voor iedereen een passende oplossing te vinden. De ritten die niet meer met de reguliere bus worden gereden, worden zoveel mogelijk opgevangen met de haltetaxi. De afspraak is gemaakt dat de vervallen ritten en de alternatieven duidelijk naar de reiziger worden gecommuniceerd, zowel fysiek als digitaal: in reisplanners, op de website, in bussen en op de halte.

Als reizigers problemen ondervinden kunnen ze dat melden via 0900 – 266 63 99 of via het klachtenformulier. Het meldpunt is bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 19.00 uur.

dinsdag 29 augustus 2023

Nieuwe spooronderdoorgang N631 in Rijen

Een belangrijke mijlpaal is bereikt in de bouw van de nieuwe spooronderdoorgang van de N631 in Rijen. Een dezer dagen werd namelijk een bijzonder grote tunnel geplaatst. De 45 meter lange betonnen bak van bijna 5 miljoen kilo is in 26 uur millimeter voor millimeter op zijn plek geschoven. Zo kan straks het verkeer op de N631 zonder voor voorbijkomende treinen te hoeven wachten onder het spoor door rijden.

Het inschuiven van de tunnel is een bijzondere techniek die nog maar weinig in Nederland is toegepast. In opdracht van de provincie voerden ProRail en Heijmans Infra Civiele Specialismen de werkzaamheden uit. De tunnel is op zijn plek geschoven met hydraulische vijzels. 

Tijdens de werkzaamheden waren er meerdere spannende momenten. Zo moest voorafgaand aan de buitendienststelling van het spoor de grondwaterstand verlaagd worden. Dat lukte en maandag 14 augustus werd gestart met het schuiven van de onderdoorgang naar de definitieve positie.

De nieuwe onderdoorgang zal niet alleen de verkeersstroom versoepelen, maar vergroot ook de veiligheid van weggebruikers. Naar verwachting kan het verkeer vanaf de zomer van 2024 door de nieuwe tunnel rijden. In de onderdoorgang is ook ruimte voor de snelfietsroute Breda-Tilburg opgenomen.

maandag 28 augustus 2023

Aangepaste dienstregeling bij Zevenbergen en Oudenbosch

Vanaf maandag 28 augustus geldt er een aangepaste dienstregeling van het treinverkeer bij Zevenbergen en Oudenbosch. Om veiligheidsredenen heeft ProRail aan NS opgedragen vijf weken lang niet te stoppen in op deze stations. Van 30 september tot en met 10 oktober werkt men aan het spoor op de lijn Lage Zwaluwe-Roosendaal en rijden er helemaal geen treinen. Vanaf 11 oktober geldt er weer een normale dienstregeling.

Afgelopen juli werkte ProRail aan het spoor in Zevenbergen en Oudenbosch. Men kon er meerdere wissels helaas niet weghalen, maar het spoorbeveiligingssysteem gaat er inmiddels wel vanuit dat de wissels weg zijn. De instellingen van ons veiligheidssysteem komen dus niet overeen met de situatie buiten.

Om de veiligheid op overwegen te kunnen blijven garanderen, zijn vervolgens alle seinen in automatische stand gezet. Dit betekent dat de seinen geen onderscheid meer maken tussen doorgaande treinen en treinen die stoppen. Een sprinter die op het station stopt, geeft het sein aan dat de overweg dicht moet. Terwijl de overweg op dat moment nog open kan blijven, omdat de sprinter stilstaat. Daarom zijn de overwegen in Zevenbergen en Oudenbosch, op het moment dat er sprinters voorbij rijden, op dit moment langer dicht dan normaal. In de praktijk brengt dat mensen helaas in de verleiding de gesloten overweg over te steken. Om dat te voorkomen zijn de afgelopen weken verkeersregelaars ingezet.

Vanaf maandag 28 augustus starten de scholen in de regio Zuid weer. De overwegen worden dan weer intensiever gebruikt Ook zijn er pieken van schoolgaande jeugd die de overwegen gebruikt. De inzet van de verkeersregelaars bij de overwegen is dan niet langer voldoende om de veiligheid te waarborgen.

vrijdag 25 augustus 2023

Negen dagen geen treinverkeer mogelijk tussen Akkrum en Leeuwarden

Van zaterdag 26 augustus tot en met zondag 3 september werkt ProRail aan het spoor bij Akkrum. Dit heeft gevolgen voor het treinverkeer tussen Zwolle en Leeuwarden.

De Intercity tussen Zwolle en Akkrum maakt een extra stop op station Wolvega omdat de Sprinter niet kan rijden. NS zet ook bussen in tussen Akkrum en Leeuwarden en naar station Grou-Jirnsum. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de Reisplanner te checken en rekening te houden met extra reistijd die kan oplopen tot 30 minuten.

NS zet stopbussen in tussen Akkrum, Grou-Jirnsum en Leeuwarden. Tussen Leeuwarden en Akkrum rijden ook snelbussen.

donderdag 24 augustus 2023

Duitslandticket nu ook in Nederland verkrijgbaar

Vanaf begin augustus is het voor reizigers naar Duitsland nog gemakkelijker om het zogenoemde Duitslandticket (ook wel D-ticket) aan te schaffen. Vanaf nu kunnen reizigers het ticket namelijk kopen in de Duitslandticket by glimble app.

Op deze manier betalen Nederlanders met hun eigen bankpas en is de taal of de manier van betalen geen moeilijkheid meer. Zo wordt het openbaar vervoer over de grens toegankelijker voor een grotere groep reizigers.

Glimble is de nieuwe reisapp van Arriva. Met glimble vinden, kiezen en betalen reizigers al het vervoer dat bij hun reis past. Glimble werkt aan een duurzame en leefbare wereld die mensen in alle vrijheid laat reizen. Of het nou duurzaam, snel of goedkoop is.

woensdag 23 augustus 2023

Gunning openbaar vervoerconcessie Zuid-Holland Noord aan Qbuzz definitief

De openbaar vervoerconcessie Zuid-Holland Noord gaat definitief naar Qbuzz. Eerder was door Gedeputeerde Staten al bekend gemaakt dat Qbuzz de winnaar was van de aanbesteding. Nu is de periode waarin andere inschrijvers bezwaar konden maken voorbij.

Het bedieningsgebied van de concessie omvat de regio’s Holland Rijnland en Midden-Holland, met daarin als grootste woonkernen de Leidse regio, Alphen aan den Rijn en Gouda. Qbuzz zal vanaf 15 december 2024 voor 13 jaar het openbaar vervoer in het gebied uit gaan voeren.

De vervoersmaatschappij gaat vanaf het begin rijden met uitsluitend emissievrije bussen. Het totaal aantal uren dat de bussen op de weg zijn, komt weer op het niveau van vóór de coronapandemie; grofweg 20 procenbt meer dan nu.

De totale omzet van de concessie bedraagt ruim 1 miljard euro. Andere inschrijvers waren Arriva Personenvervoer Nederland B.V. (de huidige concessiehouder). EBS Public Transportation B.V. en Transdev Nederland Mobility Services N.V.

dinsdag 22 augustus 2023

Uitzonderlijke dienstregeling in Formule 1-weekend

Van 25 tot en met 27 augustus reizen racefans weer in groten getale per trein naar de F1 Grand Prix in Zandvoort. Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee.

Met deze enorme operatie kan NS zo'n 10.000 reizigers per uur naar de race en weer terug brengen. Het circuit ligt op loopafstand van het station.

Naast de Formule 1 zijn er dit weekend nog meer evenementen zoals Mysteryland en Ground Zero. Daarnaast zijn er op diverse trajecten verspreid over het land werkzaamheden aan het spoor. Dat betekent dat de dienstregeling in het hele land anders kan zijn dan gebruikelijk.

Belangrijkste maatregelen
Zoveel treinen per uur op dit traject – met zulke grote aantallen reizigers - betekent dat een eventuele verstoring direct grote impact kan hebben. ProRail en NS doen er alles aan om de kans hierop zo klein mogelijk te maken.

Op donderdag 24 augustus, de avond voor de start van het race-weekend, brengt NS de benodigde Sprinter-treinen vanuit het hele land naar Amsterdam en Zandvoort en zetten ze klaar.
Van vrijdag tot en met zondag zet NS iedere dag ruim 300 collega’s extra in om racefans snel en veilig naar de Formule 1 races te brengen.

Tussen Amsterdam en Zandvoort rijdt men met Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen.
Op iedere trein zitten twee machinisten

NS en ProRail zorgen voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel, zodat eventuele technische storingen zo snel mogelijk afgehandeld kunnen worden.
Vanuit veiligheid en doorstroming van het treinverkeer zijn alle overwegen afgesloten van Halfweg tot Zandvoort en gelden er omrijd-routes voor het wegverkeer.

maandag 21 augustus 2023

Rover: NS moet in 2024 weer meer treinen gaan rijden

NS moet andere maatregelen nemen dan het schrappen van treinen. Dat schrijven Rover en de andere consumentenorganisaties in een negatief advies over NS-dienstregeling 2024.

Na een jaar met een beperkte dienstregeling wegens personeelsgebrek, gaat NS in 2024 op veel plaatsen weer meer treinen rijden. Volledig herstel van de dienstregeling blijft echter nog uit: op veel trajecten gaan alsnog minder treinen rijden dan oorspronkelijk gepland. Ook in 2024 blijft de treinreiziger daarom op diverse trajecten te maken krijgen met slechts één trein per uur, vooral in de avonduren. Ook gaat NS op een aantal trajecten op de vrijdag minder treinen rijden dan op andere weekdagen. NS wijt de uitdunningen aan veranderd reisgedrag en personeelsgebrek.

De consumentenorganisaties reageren sceptisch over de keuzes die NS maakt. 'NS rijdt minder treinen in het weekend terwijl er op deze dagen weer net zo veel reizigers zijn als voor corona. NS rijdt op vrijdag op een aantal plekken zelfs nog minder treinen dan in het weekend, terwijl er op vrijdag 50% meer reizigers dan in het weekend zijn', vat Rover-directeur  Freek Bos samen.

De consumentenorganisaties vermoeden dat NS vooral kosten wil besparen. Zij vrezen dat meer reizigers zullen afhaken nu de afschalingen op het spoor langer duren en vragen NS om perspectief te bieden.

De consumentenorganisaties adviseren NS om te zoeken naar andere kostenbesparingen en in overleg te treden met het Rijk voor een hogere exploitatiebijdrage. Waar personeelsgebrek roet in het eten gooit, zou NS op rustige trajecten éénmansbediening in kunnen voeren zodat er minder conducteurs nodig zijn per trein en er meer treinen kunnen blijven rijden. De consumentenorganisaties wijzen erop dat dit door andere treinbedrijven in het binnen- en buitenland al wordt gedaan.

vrijdag 18 augustus 2023

Geen treinen tussen Eindhoven en Roermond komend weekend

Op een paar korte stukken tussen Eindhoven en Weert wordt van zaterdag 19 tot maandag 21 augustus aan het spoor gewerkt. ProRail vernieuwt hier de dwarsliggers, spoorstaven en de ballast (spoorgrind). Dit zijn werkzaamheden die tijdens de treinvrije periode van maart eerder dit jaar niet konden worden uitgevoerd.

In Eindhoven vernieuwt men een stuk spoor ter hoogte van de overweg Tongelresestraat. In tegenstelling tot de vorige buitendienststelling hoeft de overweg voor deze werkzaamheden niet te worden afgesloten. Ook in Geldrop wordt een deel van het spoor vernieuwd. Voor deze werkzaamheden wordt de Eindhovenseweg in Geldrop ter hoogte van de onderdoorgang tijdelijk afgesloten.

Naast deze werkzaamheden worden er in Geldrop en tussen Sterksel en Maarheeze ook werkzaamheden uitgevoerd aan het schouwpad. Dit is een looppad direct naast het spoor en wordt gebruikt voor inspectiewerkzaamheden. We verwijderen de bovenlaag van het schouwpad om er een nieuwe laag op te leggen.

De zestiendaagse buitendienststelling op Emplacement Weert komt ook maandag ten einde. Daar is vanaf 5 augustus het grootste gedeelte van de opstelsporen inclusief wissels gesaneerd. Het gaat hier om elf wissels, twee kilometer spoor en een laadperron. Ook werd er 900 meter aan dwarsliggers en ballast vernieuwd.  In dit laatste weekend zal de onderdoorgang van het viaduct aan de Louis Regoutstraat de laatste 52 uur compleet afgesloten zijn voor doorgaand verkeer in verband met het ombouwen van een nieuwe wissel.

Door de werkzaamheden rijden er tussen zaterdag 19 en zondag 20 augustus geen treinen tussen Eindhoven en Roermond. De NS zet stop- en snelbussen in.

donderdag 17 augustus 2023

Stoptrein in Noorden blijft in handen van NS

Op alle plekken waar nu een NS-trein rijdt, zal deze blijven rijden. De stoptrein tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden blijft in het takenpakket van de landelijke spoorwegvervoerder.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) wil dit binnenkort vastleggen in een nieuw contract met de NS, dat loopt van 2025 tot eind 2033.
Arriva hoopte juist de stoptreindienst tussen

Zwolle en Groningen van de NS over te nemen. De staatssecretaris zet daar dus een streep door, schrijft RTV Noord.

woensdag 16 augustus 2023

Sneller en vaker per trein naar België

NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding bij.

Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu. In iets meer dan twee uur verbinden we Amsterdam met Brussel. NS zet hiervoor de nieuwe Intercity (ICNG) in die met een maximumsnelheid van 200 km per uur over de hogesnelheidslijn rijdt. Deze verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel.  

De kortere reistijd is mogelijk door snellere treinen, minder tussenstops en het nieuwe startpunt Amsterdam Zuid dat dichter bij de hogesnelheidslijn ligt dan Amsterdam Centraal. NS heeft speciaal voor de verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid-Midi nieuwe treinen besteld. Deze trein kan zowel in Nederland als België rijden. In de trein is ruimte voor 413 reizigers. Met deze nieuwe treinen gaat een lang gekoesterde wens van reizigers in vervulling voor een snelle Intercityverbinding tussen beide hoofdsteden. Reizigers uit bijvoorbeeld Utrecht of Den Haag stappen gemakkelijk over op deze nieuwe trein. De komende tijd werkt NS samen met NMBS de verdere details, zoals de dienstregeling en ticketprijzen, uit.  

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Iedere reiziger die de trein kiest als vervoersmiddel naar Brussel, helpt mee bij het tegengaan van klimaatverandering. Aan ons de taak om de groene optie ook de makkelijke optie te laten zijn. Door deze forse uitbreiding gaan we vaker dan ooit naar Brussel en bieden we nog meer reizigers de mogelijkheid van een vlotte internationale treinreis.”

Naast de 16 treinen vanaf Amsterdam Zuid, vertrekt straks ook 16 keer per dag een trein vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze verbinding staat nu bekend als de Intercity Brussel vanaf Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt vanaf Rotterdam via Breda en blijft op alle huidige tussengelegen stations stoppen. Hiermee blijft bijvoorbeeld de stad Mechelen rechtstreeks verbonden met Nederland en behouden reizigers van en naar de Brusselse luchthaven een directe trein. Reizigers vanuit Den Haag, Utrecht en Amsterdam stappen via Rotterdam Centraal over. De reistijd voor deze reizigers blijft vergelijkbaar met de huidige verbinding.  

In de eerste helft van dit jaar was Brussel de populairste internationale bestemming. NS International verkocht het afgelopen half jaar gemiddeld zo'n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen. Na Brussel volgt Antwerpen als populairste bestemming. NS International verkocht in de eerste helft van 2023 gemiddeld zo'n 36.000 tickets per maand naar deze stad. Met de komst van deze Intercitytreinen en de huidige Thalys-treinen rijden in de dienstregeling 2025 naar verwachting 47 treinen per dag tussen Nederland en Brussel. 

dinsdag 15 augustus 2023

Werkzaamheden aan het spoor bij Den Haag en Gouda

Komende week werkt ProRail aan het spoor rond Den Haag en Gouda. Daarom rijden er 16 en 17 augustus geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg.

Doorgaande reizigers naar Utrecht Centraal en verder wordt geadviseerd om te reizen via Schiphol Airport, Leiden Centraal of Rotterdam Centraal. Tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg zet NS bussen in.

Zaterdag 19 en zondag 20 augustus werkt ProRail aan het spoor rond Gouda. Daardoor rijden er geen treinen van, via en naar Gouda. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en drukte.

Er rijden NS-bussen tussen:
- Gouda – Alphen aan den Rijn
- Den Haag Ypenburg – Woerden
- Gouda – Rotterdam Alexander (vanaf Rotterdam Alexander reis je met de metro naar Rotterdam Beurs waar je overstapt in de richting van Rotterdam Centraal)

Reizigers kunnen gebruik maken van een omreisroute of NS-bussen. Op deze pagina staat meer informatie over alternatieve reismogelijkheden. Tijdens de werkzaamheden adviseren we reizigers tijdig hun reis van deur tot deur te plannen in de NS-App of op ns.nl.

In het weekend van 16 en 17 september maakt ProRail het werk rond Gouda af en rijden er opnieuw geen treinen.

Bij Den Haag Centraal werkt ProRail aan kabels en leidingen. Dat gebeurt ook bij station Gouda, om plaats te maken voor een nieuwbouwproject aan de zuidkant van het station. De kabels voor het treinverkeer worden veilig in nieuwe kabelkokers gelegd zodat de woningbouw van start kan gaan. Ook wordt een stuk spoor vernieuwd bij Moordrecht, ten westen van Gouda. Zo komen hier nieuwe dwarsliggers en wordt de ballast vervangen.

maandag 14 augustus 2023

Werkzaamheden aan het spoor bij Tilburg

Van maandag 14 augustus tot en met vrijdag 18 augustus werkt ProRail op en rond station Tilburg aan het spoor. Daardoor rijden er in die periode van, naar en via Tilburg geen treinen. NS zet snelbussen en stopbussen in. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd en drukte.

NS zet bussen in:
- snelbussen Breda – Tilburg – ’s-Hertogenbosch
- snelbussen Breda – Eindhoven Centraal
- snelbussen Breda – ’s-Hertogenbosch
- stopbussen Breda – Gilze-Rijen – Tilburg Reeshof – Tilburg Universiteit – Tilburg – Oisterwijk – Boxtel

Tijdens de werkzaamheden adviseren we reizigers tijdig hun reis van deur tot deur te plannen in de NS-App of op ns.nl.

ProRail werkt in deze periode aan de afbouw van het nieuwe perron 4 van station Tilburg. Daarnaast worden er kabels onder het spoor door getrokken en komen er nieuwe seinen rondom het station. Ook bij station Tilburg Universiteit wordt gewerkt. Zo wordt de hellingbaan van perron 2/3 vernieuwd en zijn er werkzaamheden aan de bovenleiding. In Rijen wordt de tunnelbak onder het spoor ingeschoven, voor de nieuwe spooronderdoorgang N631.

vrijdag 11 augustus 2023

Werk aan de Flevolijn

Vanaf zaterdag 12 augustus tot en met zondag 3 september werkt ProRail aan het spoor. Tijdens deze periode is er beperkt tot geen treinverkeer mogelijk op de Flevolijn.

Rondom het weekend van Lowlands, van 17 tot en met 21 augustus rijden de treinen wel. NS adviseert reizigers om voor vertrek de reisplanner op ns.nl of de NS-app te raadplegen.

Vanaf zaterdag 12 augustus tot donderdagochtend 17 augustus half elf rijden er geen treinen tussen Weesp/Naarden-Bussum en Almere Oostvaarders. NS zet stop- en snelbussen in tussen Weesp en Almere Oostvaarders.

Reizigers die vanaf station Naarden-Bussum richting Almere willen reizen, kunnen met de trein naar Weesp. Op station Weesp zetten zij hun rit per bus voort.

Van dinsdag 22 augustus tot en met zondag 3 september rijden er geen treinen tussen Almere Oostvaarders en Dronten. NS zet stopbussen in.

Op dinsdag 22 augustus, donderdag 31 augustus, zaterdag 2 september en zondag 3 september rijden er geen treinen tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders. NS zet stopbussen in.
Reizigers die met de Intercity tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam Centraal reizen, kunnen omreizen via Amersfoort Centraal.

Lowlands blijft bereikbaar met de trein of treinvervangende bus en de speciale Lowlands pendelbus. Vanaf de treinstations van Dronten en Lelystad reizen festivalgangers met een pendelbus door naar Lowlands. Op donderdag 17 augustus zijn tot half elf tussen station Weesp en Almere Oostvaarders nog werkzaamheden gepland en zet NS ook daar nog treinvervangende snelbussen in. NS adviseert altijd de reis naar Lowlands te plannen via de reisplanner van NS. De reguliere streekbussen vanaf Harderwijk zijn niet toereikend voor grote hoeveelheden Lowlands bezoekers, NS adviseert een van bovenstaande routes te kiezen, ook al lijkt Harderwijk dichterbij de festivallocatie.

Reizigers uit de richting van Amsterdam of Noord-Holland die al op donderdagochtend willen afreizen naar Lowlands:

Kunnen ofwel per trein omreizen via Amersfoort, richting Zwolle en dan naar Dronten.
Of ze reizen naar station Weesp en nemen daar een van de NS-snelbussen die -zonder tussenstops- van station Weesp naar Almere Oostvaarders gaan. Vervolgens nemen ze daar de Sprinter naar Lelystad.
Het spoor wordt na 10.30 vrijgegeven en dan is Lowlands weer bereikbaar met trein plus pendelbus.

donderdag 10 augustus 2023

Reizigersaantallen nog niet hersteld, blijvend ander reisgedrag

In de eerste helft van het jaar groeide het totaal aantal gereisde kilometers bij NS. Dit kwam 24 procent hoger uit vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei wordt voor een groot deel verklaard doordat in de eerste maanden van vorig jaar nog coronamaatregelen golden. Voor de maand juni van dit jaar groeide het aantal reizigerskilometers met 6 procent in vergelijking met juni 2022. De reizigersaantallen zijn nog altijd fors minder dan voor corona. Op een gemiddelde werkdag nemen 1,1 miljoen reizigers de trein. Voor corona was dit nog 1,3 miljoen reizigers.
 
Het reisgedrag van treinreizigers is blijvend veranderd. Doordeweeks reizen structureel minder forenzen met de trein. De dinsdagen en donderdagen zijn daarentegen - zeker in de spits - relatief druk. Veel forenzen kiezen er juist dan voor om naar werk te gaan. In de weekenden zijn de reizigersaantallen weer op het oude niveau. Weekendreizigers leggen doorgaans langere afstanden af dan forenzen, waardoor het totaal aantal gereisde kilometers sneller toeneemt dan het aantal reizigers.

De groei in reizigers is ook te merken aan de zitplaatskans: Het percentage reizigers dat in de spits kans had op een zitplaats was in de eerste helft van het jaar 95,7 procent. In de eerste helft van 2022 waren er door coronamaatregelen fors minder reizigers, waardoor de zitplaatskans toen nog bijzonder hoog was: 98,5 procent.

NS ziet een financieel herstel in de eerste helft van 2023, maar het herstel is nog onvoldoende voor een financieel gezond NS. De opbrengsten zijn in de eerste helft van dit jaar, exclusief overheidssteun, toegenomen tot € 1.853 miljoen (2022: € 1.324 miljoen).

Specifiek kijkend naar de activiteiten in Nederland stegen de vervoersopbrengsten tot 1.417 miljoen (2022: € 1.091 miljoen).

HTM bestelt nieuwe elektrische bussen

De directies van HTM en Daimler Buses hebben hun handtekening gezet onder het contract voor de levering van 95 elektrische bussen plus opties en de bijbehorende laadinfrastructuur door ABB E-Mobility en Batenburg Techniek.

Het gaat om een mix elektrische bussen van het type Mercedes Benz eCitaro en eCitaro G. Met de komst van deze nieuwe elektrische bussen is HTM eind 2024 de eerste stadsvervoerder die beschikt over een volledig emissievrije bus- en tramvloot.

De nieuwe bussen e-Citaro en e-Citaro-G (geleed) gaan vanaf medio 2024 de huidige aardgas (CNG) bussen van HTM vervangen. De eCitaro is een lagevloer stadsbus en daarmee goed toegankelijk voor alle reizigers.

De eCitaro is 12 meter lang en de eCitaro G 18 meter. Beide bussen zijn 2,55 m breed. De gelede bussen hebben meer capaciteit en worden ingezet op drukke buslijnen als 23, 24, 25 en 26. Daarmee kunnen meer reizigers met de bus comfortabeler reizen.

HTM heeft – net als de andere OV-bedrijven in de regio – met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afspraken gemaakt over de inzet van schone bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2 uitstoot. Het is de bedoeling dat in 2030 er alleen nog zero-emissiebussen rijden in de 21 gemeenten die samenwerken in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

woensdag 9 augustus 2023

Ingang station Almere Centrum sluit

Op station Almere Centrum starten NS en ProRail met een proef waarbij een van de ingangen buiten de spits wordt gesloten. Het gaat hierbij om de ingang bij het busplatform, waar door reizigers buiten de spits relatief weinig gebruik van wordt gemaakt. Daarentegen maken overlastgevers en reizigers zonder geldig vervoerbewijs veel misbruik van deze ingang, wat vervolgens te vaak aanleiding is voor verbale of fysieke agressie in de trein of op het station.

Door het afsluiten van deze ingang buiten de spits, willen NS en ProRail deze incidenten voorkomen en het veiligheidsgevoel van reizigers en collega’s verbeteren. De andere ingangen richting de stationshal blijven gewoon open. Per één augustus wordt de ingang afgesloten.

Veiligheid voor reizigers en medewerkers staat voor beide partijen voorop. Dit geldt in de treinen, maar ook op of rondom het station. Reizen zonder geldig vervoerbewijs is een van de grootste aanleidingen voor verbale en fysieke agressie in de trein. Het tegengaan van onbetaald reizen is daarom van groot belang. Na de sluiting kunnen reizigers buiten spitstijden gebruik blijven maken van de twee ingangen richting de stationshal waar meer sociale controle en toezicht is. Al eerder werden op station Almere Centrum maatregelen getroffen, zoals het uitvoeren van gerichte controleacties en het uitbreiden van cameratoezicht.

Zowel de gemeente als NS zien graag dat de inwoners van Almere kiezen voor de trein. Voor de bereikbaarheid van het station en daarbij het gemak van het gebruik van de trein hadden beide partijen gewenst dat een andere oplossing mogelijk was. De ingang blijft op maandag tot en met vrijdag tijdens de spits geopend. De proef duurt een half jaar. Na een half jaar wordt de maatregel geëvalueerd. Eerder dit jaar sloten NS en ProRail ook twee ingangen van station Lelystad Centrum als maatregel om de sociale veiligheid te verbeteren.

In februari vierden NS, ProRail en de gemeente Almere nog de (her)opening van station Almere Centrum. Het station kreeg een flinke opfrisbeurt, waardoor het station een moderne uitstraling heeft gekregen. Vanaf de stationshal blijven de perrons, ook na het sluiten van de ingang, makkelijk bereikbaar via de (rol)trap of lift.

dinsdag 8 augustus 2023

Rover: Qbuzz moet direct stoppen met rolstoelers weigeren

Qbuzz moet maatregelen treffen om te zorgen dat hun buschauffeurs geen elektrische rolstoelen meer weigeren. Dat schrijft het Consumentenplatform OV Drenthe in een brief aan Qbuzz. Rover Drenthe, dat onderdeel uitmaakt van het consumentenplatform, maakt zich zorgen om de toegankelijkheid van het Drentse OV.

Aanleiding is het bericht dat een Qbuzz-chauffeur tot twee keer toe een e-rolstoeler in Gieten de toegang tot de bus heeft geweigerd. De chauffeur handelde naar eigen zeggen volgens de regels van Qbuzz.

Het incident staat niet op zichzelf: ook één van de leden van het consumentenplatform met een e-rolstoel krijgt (ten onrechte) regelmatig van chauffeurs te horen dat ze hem niet mee mogen nemen.

maandag 7 augustus 2023

Vijf dagen spoorwerkzaamheden bij ’t Harde en Wezep

Van maandag 7 tot en met vrijdag 11 augustus werkt aannemer Swietelsky aan het spoor bij ’t Harde en Wezep. Op deze dagen rijden er geen treinen maar bussen tussen Amersfoort en Zwolle.

Ter hoogte van station ’t Harde en tussen de Stationsweg en de Eikenkamp in Wezep wordt het spoor vernieuwd. Spoorvernieuwing betekent dat de spoorstaven, wissels, dwarsliggers en ballast onder handen worden genomen. Op die manier maken we het spoor klaar voor de toekomst.

Spoorvernieuwing brengt hinder met zich mee voor de mensen die in de buurt van het spoor wonen. In Wezep zijn de overwegen aan de Keizersweg en de Voskuilersteeg allebei gesloten op donderdag 10 augustus van 14:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag 11 augustus van 01:00 uur tot 7:00 uur. Het is dan niet mogelijk om hier het spoor over te steken. Er staan omleidingsroutes aangegeven en op diverse locaties zijn er verkeersregelaars aanwezig.

vrijdag 4 augustus 2023

Rover-Drenthe blij met behoud buslijnen

Rover-Drenthe is opgelucht dat buslijnen 59 en 77 blijven rijden. Eerder vreesde Rover voor de toekomst van deze buslijnen.

In heel het land staan er buslijnen op de tocht door de nasleep van de coronacrisis. In Drenthe zag het er enkele maanden geleden slecht uit voor buslijnen 59 en 77 in het Veenkoloniale gebied. Rover Drenthe maakte zich zorgen omdat inwoners hun verbinding met de gemeentehuizen in Gieten en Exloo zouden kwijtraken. Rover tekende daarom bezwaar aan bij provincie Drenthe en het OV Bureau Groningen Drenthe.

Uiteindelijk besloot het OV Bureau om naar alle binnengekomen reacties te luisteren en de buslijnen te behouden. Hoewel er in Drenthe nog wel een aantal bussen wat minder ritten gaat rijden, is Rover tevreden.

Rover voert met de campagne Red Mijn Lijn landelijk actie om alle verschralingen tegen te gaan. Rover roept reizigers op om ook in actie te komen en een petitie te tekenen via www.rover.nl/redmijnlijn. Deze petitie zal aan alle provincies worden aangeboden om te protesteren tegen de dreigende kaalslag in het openbaar vervoer.

donderdag 3 augustus 2023

1.450 extra OV-fietsen voor reizigers

NS plaatst 1.450 nieuwe OV-fietsen bij stations voor reizigers. De fietsenstallingen in Amsterdam, Tilburg, Leiden en verschillende zelfservice-locaties op kleinere stations krijgen er fietsen bij. NS komt hiermee tegemoet aan de stijgende vraag naar OV-fietsen. De verwachting is dat eind september al deze honderden fietsen beschikbaar zijn voor reizigers.

De eerste 650 nieuwe OV-fietsen zijn recent geplaatst in onder andere: Tilburg (Zuid), Amsterdam (Zuid) en Leiden (UMC). Vanaf eind september verwacht NS de overige 800 nieuwe OV-fietsen te plaatsen in de regio Amsterdam (Centraal, Sloterdijk, Amstel, Zuid en RAI).

Sinds NS in 2008 startte met de fietsverhuur, steeg elk jaar het aantal fietsritten. Het eerste jaar maakten reizigers zo'n 450.000 ritten. In 15 jaar tijd is het aantal fietsritten gegroeid naar ruim 5 miljoen per jaar. Begin juni (5 tm 11 juni) was een recordweek voor OV-fiets. Nooit eerder werden er in één week zoveel OV-fietsen gehuurd. Het aantal ritten steeg toen met 15% vergeleken met dezelfde week vorig jaar.

woensdag 2 augustus 2023

Rover luidt de noodklok over NS-plannen Noord-Holland-Noord

De provincie Noord-Holland moet in actie komen om te voorkomen dat NS in 2024 nog meer treinen in Noord-Holland-Noord schrapt. Dit schrijft Rover-afdeling Noord-Holland-Noord (NHN) in een brief aan de provincie.

Vorig jaar heeft NS het treinaanbod in heel Nederland teruggeschroefd vanwege personeelsgebrek en de coronanasleep. Per 2024 worden op veel trajecten die beperkingen weer (deels) teruggedraaid. Boven het Noordzeekanaal speelt echter het tegenovergestelde: NS is voornemens hier nog meer treinen te schrappen. Tussen Alkmaar en Amsterdam zal op vrijdag de Intercitydienst tot 15:00 uur worden gehalveerd tot slechts twee treinen per uur. Ook keert de spits-intercity tussen Alkmaar en Haarlem niet terug.

Rover NHN wil dat de plannen van NS een halt worden toegeroepen. Ook wil Rover dat de spits-Intercity tussen Alkmaar en Haarlem terugkeert, omdat deze een belangrijke rol speelt in het terugdringen van de files op de A9. Rover roept provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland Noord

dinsdag 1 augustus 2023

Ginnekenmarkt Breda krijgt pop-up fietsenstalling

Op de fiets naar het Ginneken (Breda) wordt deze zomer een stuk makkelijker. In het hart van de wijk, aan de Ginnekenmarkt, komt een gratis pop-up fietsenstalling met zestig plekken. De gemeente hoopt zo te voorkomen dat fietsen kriskras worden gestald wat voor onveilige situaties en een rommelig straatbeeld zorgt.

De gratis pop-up stalling is te gebruiken vanaf vrijdag 28 juli. Er zal geen toezicht zijn. Om de stalling van zestig rijwielen mogelijk te maken, komen vijf parkeerplaatsen op de Ginnekenmarkt ter hoogste van de huisnummers 8 tot en met 11 te vervallen.

De pop-up fietsenstalling blijft in ieder geval staan tot de herfstvakantie. Daarna wordt met de ondernemers van BIZ Ginneken geëvalueerd. Hierbij wordt ook gekeken naar de ervaring van de fiets- en parkeerhandhavers. Dit alles wordt meegenomen in een plan van aanpak voor het (fiets)parkeren in de omgeving van de Ginnekenmarkt. Wellicht kan een permanente oplossing gevonden worden bij de mogelijke herinrichting van het Schoolakkerplein.

Met het plaatsen van de pop-up stalling wordt ook direct uitvoering gegeven aan de motie ‘Fietsparkeren Schoolakkerplein’ die de gemeenteraad heeft aangenomen op 22 juni.

Foto G. Lanting