vrijdag 29 september 2023

Treinreis Schiphol vereist in oktober meer voorbereiding

Tot 2028 werken aannemers in opdracht van ProRail aan de tunnelbuizen en toegankelijkheid van Station Schiphol Airport. De tunnels krijgen groot onderhoud, er komen meer manieren om naar boven te gaan van de perrons richting Schiphol Plaza en er komt een verbinding naar een busstation.

De aannemer van ProRail moet voor een deel van het werk in oktober tweemaal in of vlakbij de spoortunnels aan de slag. Dat betekent dat een treinreis van en naar Schiphol wat langer kan duren. Reizigers moeten daar hun reisplanning op aanpassen aan het begin van oktober en halverwege de maand.

In de week van 2 tot 8 oktober en daarna het weekend van 14 en 15 oktober zal een deel van de tunnelbuizen van station Schiphol Airport buiten gebruik zijn. NS kan dan niet met dezelfde hoeveelheid treinen van en naar en via Schiphol rijden. Treinen kunnen dus drukker worden en ze gaan minder vaak en vertrekken soms op een ander perron. NS raadt reizigers die van en naar of via Station Schiphol Airport reizen aan, om hun reis goed te plannen in de app voor vertrek.

Reizigers kunnen wel op Station Schiphol Airport komen, het vereist wel meer voorbereiding en een wat langere reistijd, naar verwachting tussen de 10 en 30 minuten. In het weekend van 14 en 15 oktober zullen op zaterdag in de richting van Leiden ook bussen rijden. De vertrektijden zullen in de NS Reisplanner te vinden zijn.

Na 15 oktober rijdt NS weer als volgens de dienstregeling. Eind november en begin december staan de volgende werkzaamheden gepland. Ook aan het begin van het nieuwe jaar wordt er weer gewerkt. De aanpak van het treinstation Schiphol Airport is nodig, omdat het aantal treinreizigers van, naar en via Schiphol al jaren groeit.

donderdag 28 september 2023

NS sluit kortlopend contract voor zon en windenergie

PZEM en Shell gaan NS vanaf 1 januari 2025 voorzien van de levering van duurzame elektriciteit voor het rijden van treinen. Dat is de uitkomst van een recente aanbesteding die NS namens de spoorsector (onder de naam coöperatie VIVENS) heeft uitgevraagd.

NS rijdt klimaatneutraal door op jaarbasis evenveel GVO's (Garanties van Oorsprong) in te kopen als dat NS stroom verbruikt. In de afspraken is vastgelegd dat PZEM de elektriciteit levert en dat Shell de certificaten - zogenaamde GVO’s die laten zien waar de stroom vandaan komt. Hiermee wordt gegarandeerd dat er op jaarbasis in Europa net zoveel elektriciteit via zon en wind wordt opgewekt als NS verbruikt voor het rijden van treinen.

De kosten voor energie zullen voor NS de komende jaren hoger zijn dan onder het huidige energiecontract. Dat heeft geen directe impact voor de reiziger. De prijs van een treinkaartje kan jaarlijks verhoogd worden met de inflatie en daar zit de hogere energieprijs voor een deel al in verwerkt. De prijs van een treinkaartje is gebonden aan strenge regels. Alleen als in de toekomst de prijs van energie hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, dan kan de prijs van het treinkaartje daarop naar boven of naar beneden worden bijgesteld.

NS verbruikt op jaarbasis 1,2 TWh per jaar. Dat is circa 1 procent van het totale Nederlandse energieverbruik en evenveel als de hele stad Amsterdam. NS heeft de afgelopen jaren het energieverbruik op verschillende manieren teruggedrongen. Machinisten worden getraind volgens het principe van energiezuinig rijden. Daarnaast stelt NS bij de aanschaf van treinen hoge eisen aan het energieverbruik.

woensdag 27 september 2023

Rover blijft zich verzetten tegen spitsheffing NS

Net als het kabinet verwerpt Rover de NS-plannen om een spitsheffing in te voeren, zelfs al heeft NS de toeslag al iets omlaag geschroefd.

Als onderdeel van het nieuwe contract dat het Rijk met NS afsluit, zou NS vanaf 2026 een spitsheffing mogen invoeren. Daarvoor is NS met een vreselijk ingewikkeld plan gekomen bestaande uit druktetoeslagen en kwaliteitstoeslagen waardoor de spitsreiziger tientallen procenten duurder uit is. Na forse kritiek van de Tweede Kamer stelde NS nu over een toeslag van maximaal €2,50 per reis voor.

Over de kwaliteitstoeslag, die reizigers bij een korte overstap zouden moeten betalen, wordt nu in het nieuwe voorstel niet meer gesproken. Reizigers op trajecten met een overstap zouden alleen een kleine korting krijgen. Een officieel voorstel ligt er ook nog niet.

Wat Rover betreft wordt het hele gesprek over spitstoeslagen gestaakt. 'De trein is in Nederland al duur genoeg. Willen we nu echt de leraar en de zorgmedewerker die in de spits reizen moeten hiervoor straffen? Of hopen we dat deze mensen voortaan dan maar met de auto reizen en ongewild bijdragen aan het vastlopen van de steden en het niet halen van de milieu-afspraken?' vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.

Het kabinet sluit een heffing op den duur niet uit, maar wil dat de NS opnieuw naar het plan en de kritiek daarop gaat kijken.

dinsdag 26 september 2023

Arriva wil 24 stoptreinen en 2 intercity’s overnemen

De vervoerder heeft vrijdag verzoeken ingediend bij marktmeester Autoriteit Consument & Markt (ACM) om vanaf 2026 steeds meer spoorlijnen uit te baten. Het gaat in totaal om 24 stoptreinen en 2 intercity’s. Arriva wil ieder jaar een paar nieuwe treinen introduceren. Het gaat onder meer trajecten Amsterdam-Hoorn, Zwolle-Utrecht en Vlissingen-Breda. Ook wil Arriva de intercity naar Brussel rijden.

Volgens de hoofdrailnetconcessie mag alleen de NS die treinen rijden. Toch denkt Arriva een kans te maken. Er staat immers nog geen handtekening onder het contract tussen het kabinet en de NS.

OP WELKE TRAJECTEN WIL ARRIVA GAAN RIJDEN?
2026: Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle
2027: Amsterdam - Brussel, Zwolle - Utrecht
2028: Zutphen - Wijchem, Arnhem - Dordrecht, Arnhem - Ede Wageningen, Den Bosch - Deurne, Weert - Tilburg Universiteit
2029: Vlissingen - Breda, Dordrecht - Roosendaal, Den Haag - Dordrecht
2031: Utrecht - Almere, Utrecht - Hoofddorp, Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal, Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda, Utrecht - Baarn
2032: Amersfoort Vathorst - Amsterdam, Almere Oostvaarders - Den Haag, Lelystad - Amsterdam
2033: Uitgeest - Rotterdam, Amsterdam - Zandvoort aan Zee, Amsterdam - Hoorn, Den Haag - Haarlem

maandag 25 september 2023

Openbaar vervoer 20% duurder in twee jaar tijd: Rover wil maatregelen

De tarieven in het stads- en streekvervoer gaan volgend jaar met 11,7 procent omhoog. Na de eerdere prijsstijging van ruim 7 procent dit jaar, betekent dit een prijsverhoging van zo’n 20 procent in twee jaar tijd. Rover wil dat de politiek maatregelen neemt.

De zeer forse tariefsverhogingen komen voort uit de hoge inflatie, flinke loonsverhogingen in het OV en duurdere brandstoffen. Tegelijk is er in de verschillende dienstregelingen met de botte bijl gehakt om te besparen. De reiziger betaalt hiermee fors meer geld voor een minder aantrekkelijk product. Het openbaar vervoer is hiermee in een neerwaartse spiraal terechtgekomen die alleen nog kan worden gestopt wanneer de politiek ingrijpt.

Rover wijst erop dat het voor leefbaarheid en klimaat belangrijk is dat meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer. Meer reizigers betekent bovendien dat de kosten door meer schouders gedragen worden en daarmee lager kunnen blijven. Rover wil daarom vooral maatregelen om het OV aantrekkelijker te maken. Dat gaat niet zonder de nodige investeringen.

vrijdag 22 september 2023

Dassenburcht ontdekt tussen Utrecht en Ede

Op het traject tussen Utrecht en Ede, ter hoogte van Renswoude, is een dassenburcht aangetroffen, waarbij ballast (spoorgrind) is verzakt. Ter hoogte van deze verzakking rijden treinen langzamer dan gebruikelijk. Dit levert ongeveer vijf minuten vertraging op.

ProRail wil op korte termijn spoedherstel uitvoeren. Dit maakt het mogelijk om het treinverkeer weer op normale snelheid af te handelen. Daarna gaat men aan de slag om een duurzame oplossing te vinden, met respect voor de beschermde status van de das.

donderdag 21 september 2023

Doortrekken Noord Zuid Lijn onzeker

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen.

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen. In 2025 moet er een zogeheten voorkeursvariant liggen voor de uitvoering.

De Noord-Zuidlijn is een metrolijn die van Amsterdam-Noord via het centrum naar station Zuid loopt. In 2018 werd de lijn geopend. Door de lijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp, zou het zeer drukke treinstation van de luchthaven ontlast worden en zou er meer ruimte op het spoor komen voor Intercity's en internationale treinen.

Werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht: omreizen en NS zet bussen in

ProRail werkt begin volgende maand aan het spoor tussen Roosendaal en Dordrecht. Daardoor kunnen er van 30 september tot en met 10 oktober geen treinen rijden tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. Doorgaande reizigers tussen Rotterdam en Roosendaal kunnen dan omreizen via Breda of Dordrecht.  

In het weekend van 7 en 8 oktober is ook het treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht gestremd. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en drukte.

NS zet bussen in:

Op weekdagen:
- stopbussen Lage Zwaluwe – Zevenbergen – Oudenbosch – Roosendaal. Tussen Roosendaal en Dordrecht / Rotterdam Centraal reis je om via Breda.

In het weekend:
- stopbussen Dordrecht – Lage Zwaluwe – Zevenbergen – Oudenbosch – Roosendaal
- taxibusjes Dordrecht – Dordrecht Zuid.
Tussen Roosendaal en Rotterdam Centraal reis je om via Breda.

Er worden meerdere wissels en een spoor verwijderd door ProRail. Dit zou eigenlijk eerder dit jaar al gebeuren, maar dat lukte niet vanwege personeelstekort.

woensdag 20 september 2023

Mobiliteitsapp Gaiyo betreedt Belgische markt

Gaiyo, een app waarmee je toegang krijgt tot deelvervoer en openbaar vervoer, breidt haar diensten uit naar België. Dit betekent dat Belgische reizigers vanaf vandaag gebruik kunnen maken van een breed scala aan mobiliteitsopties via één enkele app, waaronder e-bikes, deelscooters, parkeermogelijkheden en openbaar vervoer. De uitbreiding moet in eerste instantie particuliere gebruikers aantrekken.

Ook Nederlanders kunnen nu in België reizen via de app en vice versa. Bovendien heeft het bedrijf twee nieuwe strategische partners aan boord gehaald, Felyx en Greenwheels, waarmee het haar aanbod aan deelmobiliteit aanzienlijk uitbreidt en de dekkingsgraad versterkt.

Gaiyo is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft in 2022 een groei van 600 procent gerealiseerd in de Nederlandse consumentenmarkt. Afgelopen jaar nam het bedrijf Mobility Mixx over om nog beter zakelijke klanten te kunnen bedienen en het dienstenaanbod uit te breiden, waaronder reizen met Ov-chipkaarten, tanken, laden, mobiliteitsbudgetbeheer en de registratie van CO2-uitstoot van medewerkers.  Gaiyo is dankzij deze overname uitgegroeid tot het meest complete aanbod voor zowel persoonlijke als zakelijke reizen in Nederland. Werknemers kunnen alle mobiliteit regelen via één app, één account en alle deelmobiliteit plannen, boeken en betalen zowel voor hun zakelijk- als privévervoer. De werkgever kan via de Gaiyo Business portal alle mobiliteit van de medewerkers beheren, en ontvangt daar de overzichten en facturen.

maandag 18 september 2023

Nieuwe verzekeringsopties voor populaire fietsen

Nu prominente verzekeraars als Univé, ANWB en Kingpolis hun dekking voor fatbikes en een bepaald type elektrische bakfietsen staken, is er een toenemende vraag naar bruikbare alternatieven. Een goede reden voor Upway, online platform voor refurbished elektrische fietsen, om samen met verzekeringspartner Evy in actie te komen.

Fatbikes en e-bikes zijn populaire fietsen, die vanwege hun populariteit soms wat vaker de aandacht kunnen trekken van ongewenste belangstellenden. Sommige verzekeraars geven aan voorzichtiger te zijn geworden vanwege de grotere vraag naar deze fietsen. Vooral fatbikes, de snelle elektrische fietsen met brede banden, zijn erg in trek, mede omdat er geen helmplicht voor geldt. Voornamelijk in Amsterdam is er een kans dat je met zo'n fiets meer risico loopt, zegt een woordvoerder van de ANWB. Voor wie overweegt een fatbike of e-bike aan te schaffen, is de aanpak van Upway en Evy sterk aanbevolen - je risico is gedekt.
 
De verzekeraar komt nu met een siefstalverzekering (1 jaar): Deze optie dekt diefstal van je fiets dag en nacht. Het gehele aankoopbedrag, inclusief aangeschafte accessoires, wordt vergoed.
Diefstal- en schadeverzekering (1 jaar): Naast diefstaldekking omvat deze verzekering ook bescherming tegen schade veroorzaakt door ongevallen of vandalisme.
 
Wie via Upway een e-bike met verzekering aanschaft, hoeft niet bang te zijn dat er in geval van diefstal en/of schade een eigen risico in rekening wordt gebracht. Bij diefstal krijgt de gedupeerde eigenaar het volledige aankoopbedrag terugbetaald. Contracten worden nooit automatisch verlengd en het allerbelangrijkste: je dekking is wereldwijd - waar je ook bent, je Upway-fiets is altijd verzekerd.

vrijdag 15 september 2023

Werkzaamheden aan het spoor bij Gouda: NS-bussen en omreizen

Komend weekeinde werkt ProRail aan het spoor rond Gouda. Daarom rijden er 16 en 17 september geen treinen van en naar Gouda. Doorgaande reizigers naar Utrecht Centraal en verder wordt geadviseerd om te reizen via Schiphol Airport of Alphen a/d Rijn. Tussen Den Haag Ypenburg en Gouda, Alphen aan den Rijn en Gouda, Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda en Woerden en Gouda zet NS bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en drukte.

Er rijden NS-bussen tussen:
- Gouda – Alphen a/d Rijn: stopbus
- Den Haag Ypenburg – Woerden (zonder stop op Gouda Goverwelle): stopbus
- Gouda – Gouda Goverwelle: taxibusje
- Gouda – Nieuwerkerk a/d IJssel: snelbus

Reizigers kunnen gebruik maken van een omreisroute of NS-bussen.

Op zaterdag 16 september rijden er tot 10:00 uur ook geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Nieuwerkerk a/d IJssel. Er rijdt dan een
ProRail werkt bij station Gouda aan kabels en leidingen. Die worden verlegd zodat er nieuwbouw mogelijk is aan de zuidkant van het station. De kabels voor het treinverkeer worden veilig in nieuwe kabelkokers gelegd zodat de woningbouw van start kan gaan. Daarnaast worden bovenleiding en spoorstaven vernieuwd.

donderdag 14 september 2023

Let op: RET Raildag 2023

Op vrijdag 15 september kom je alles te weten over wat werken in het OV inhoudt. Er is van alles te doen en te beleven. Benieuwd? Bekijk hieronder de verschillende mogelijkheden.

Locatie Beverwaard:
Rijd een stukje met de Tram, samen met een instructeur.
Volg een rondleiding door onze supermoderne werkplaats, zodat je ziet hoe Trams worden onderhouden en gerepareerd.
Doe mee aan een demonstratie van de Controleurs Openbaar Vervoer (BOA’s). Lukt het jou om iemand staande te houden?

Locatie Wilhelminaplein:
Leer alles over de functie van Metrobestuurder.
Maak een proefles mee en rijdt zelf een stukje in de desktop simulator.

Schrijf je nu in!
Dit is dus jouw kans om een kijkje in de keuken te krijgen en alles te weten te komen over de verschillende functies bij de RET. Je kunt kiezen uit twee aanvangstijden. Het ochtendgedeelte is vanaf 10.00 uur en het middaggedeelte is vanaf 13.00 uur.

woensdag 13 september 2023

NS en HEMA verlengen samenwerking

HEMA en NS hebben een overeenkomst getekend voor de verlenging van de winkels op negen grote stations: Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal, Leiden Centraal en Amsterdam Zuid, ’s-Hertogenbosch, Alkmaar en Maastricht.

Deze overeenkomst geldt voor een periode van zeven jaar. De HEMA-winkels op deze stations worden opnieuw ingericht en opgefrist. Het vertrouwde HEMA-assortiment wordt nog meer afgestemd op de (door)reizende bezoekers van de winkels.

De eerste vernieuwde winkel is gelegen op Amsterdam Centraal. Deze winkel is officieel geopend op donderdag 31 augustus. Hier is HEMA verplaatst vanuit de Westelijke reizigerstunnel naar de IJhal - de hoofdentree aan de IJ-zijde. HEMA heeft hier een veel groter vloeroppervlak met een assortiment dat nog meer is afgestemd op de bezoekers van Amsterdam Centraal.

dinsdag 12 september 2023

Angelique Magielse volgt Bert Groenewegen op als financieel directeur NS

Angelique Magielse wordt per 1 maart 2024 benoemd als financieel directeur van NS en daarmee lid van de Raad van Bestuur.  Zij wordt op voordracht van de Raad van Commissarissen aangesteld door de aandeelhouder, de minister van Financiën. Magielse volgt in de Raad van Bestuur Bert Groenewegen op. Groenewegen heeft te kennen gegeven zijn functie na bijna 8 jaar neer te willen leggen per 1 maart 2024 en zijn opvolger de komende maanden in te werken. De aanstelling van Magielse geldt zoals gebruikelijk voor een periode van vier jaar.

Angelique Magielse startte haar loopbaan bij KPMG, waarna zij vervolgens verschillende posities binnen NS bekleedde. Sinds 2016 is zij lid van de directie van NS-dochter Abellio. In de Raad van Bestuur zullen de activiteiten van Abellio onderdeel van haar portefeuille blijven.

Magielse heeft Abellio in moeilijke omstandigheden in goede banen geleid. Vorig jaar gaf zij samen met Groenewegen leiding aan de gewenste verkoop van Abellio UK aan het lokale management. Ook zorgde ze er samen met het Duitse management voor dat de activiteiten in Duitsland – na een roerige periode - weer in rustiger vaarwater zijn gekomen.

zaterdag 9 september 2023

Station Deventer in the spotlights


Op zaterdag 9 en zondag 10 september is het Open Monumentendag. Veel stations in Nederland zijn monumentaal of hebben bijzondere cultuurhistorische waarde. Op de meeste stations kun je elke dag een kijkje nemen, maar op een aantal stations kun je tijdens Open Monumentendag ook delen van het station bekijken die normaal gesproken gesloten zijn voor het publiek. Op die stations worden tijdens Open Monumentendag speciale activiteiten of openstellingen georganiseerd.

Station Deventer in première

Zoals op station Deventer, waar op zaterdag 9 september een treintje rijdt van het station naar theater MIMIK. Bij MIMIK draait een bijzondere film over dit station met haar rijke geschiedenis door de jaren heen. De film is gemaakt door Paul van Agten in opdracht van de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). Naast de mogelijkheid om deze film te bekijken zijn er op het station verschillende ruimtes opengesteld, zoals de oude stationsrestauratie. Ook op een aantal andere stations is er tijdens Open Monumentendag van alles te beleven.

Station Kropswolde en Zuidbroek

Museum Station Kropswolde, het Nationaal Bus Museum en het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum laten de geschiedenis van het openbaar vervoer in de provincie Groningen zien tijdens Open Monumentendag. Bij de deelnemende musea krijg je een treinkaartje waarmee je gratis met de trein van Arriva van Kropswolde naar Zuidbroek en vice versa kunt reizen. Hier vind je meer informatie.

Station Almelo

Op station Almelo bevindt zich een atoomschuilkelder in de fietsenstalling onder de perrons die gebouwd is tijdens de koude oorlog. Deze is opengesteld voor het publiek tijdens Open Monumentendag

Ook station Zandvoort, Roermond en Medemblik doen mee met Open Monumentendag.

vrijdag 8 september 2023

Werkzaamheden aan spoorbrug Nijmegen

ProRail werkt van dinsdagavond 19 september 20.00 uur tot en met donderdagochtend 21 september 05.00 uur aan de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen. Hierdoor rijden er geen treinen tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Tussen Arnhem Centraal en Nijmegen kunnen reizigers gebruik maken van snel- en stopbussen, tussen Utrecht Centraal en Nijmegen kunnen zij omreizen via ’s-Hertogenbosch. Op dat traject zet NS langere treinen in.

ProRail voert herstelwerkzaamheden uit aan de spoorburg. Op 27 juni kwam bij een inspectie een defect aan het spoor naar voren. Hierdoor was er geen treinverkeer mogelijk. Na een spoedherstel konden treinen vanaf 29 juni weer over de spoorbrug rijden, wel met een lagere snelheid. De definitieve reparatie vindt nu plaats waarna treinen vervolgens weer met normale snelheid over de brug kunnen rijden.

Tussen Arnhem Centraal en Nijmegen zet NS snel- en stopbussen in. De stopbussen stoppen bij de stations Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid en Arnhem Centraal. Tussen Nijmegen en Utrecht Centraal kunnen reizigers omreizen via ’s-Hertogenbosch. Op dat traject rijden langere treinen. Reizigers moeten rekening houden met langere reistijden en drukte, met name tijdens de spits. Het advies is om kort voor vertrek de NS-app of de reisplanner te checken.

donderdag 7 september 2023

E-bikes steeds populairder bij dieven

Er worden in Nederland steeds meer e-bikes gestolen. Vooral internationale bendes worden steeds handiger in het ontvreemden en exporteren van e-bikes. Een extra slot en registratie bij Stop Heling helpt.

Jaarlijks worden 100.000 fietsen als gestolen geregistreerd. Het zijn er helaas waarschijnlijk veel meer, want berekend is dat maar 14 procent van de gedupeerden aangifte doet. Bij elektrische fietsen zal dat percentage hoger liggen omdat de diefstal vaak ook gemeld moet worden aan de verzekering en daarvoor aangifte bij de politie nodig is.

Maar ook zonder harde cijfers, durft landelijk projectleider mobiel banditisme René Middag het wel aan om van een flinke stijging van diefstal van e-bikes te spreken. ‘We zien een trend van internationale bendes die op grote schaal elektrische fietsen stelen. De vraag naar deze fietsen neemt toe, dus zorgen dieven voor het aanbod. Fietsland Nederland is natuurlijk een walhalla voor fietsendieven. Ze rijden met vrachtwagens door het land. De dieven gebruiken een power key, een apparaat waarmee ze binnen luttele seconden elk ringslot kunnen openen, ook de kwaliteitssloten.’

Hoewel de politie dus regelmatig gestolen fietsen vindt voordat ze de grens overgaan, is het erg lastig om vat te krijgen op deze bendes. Ze verplaatsen zich voortdurend door het land en wisselen regelmatig van opslagplaats.

Fietseigenaren kunnen zelf ook helpen voorkomen dat hun fiets doelwit wordt van dieven. ‘Zet de fiets met een extra slot, met eigen sleutel, vast. Dieven willen snel hun slag slaan. Als ze meer sloten zien die opengemaakt moeten worden, lopen ze toch door naar een makkelijker slachtoffer. En ik raad iedereen aan om de fiets te registreren bij Stop Heling. Kopers en verkopers in Nederland kunnen op deze site checken of een fiets als gestolen is opgegeven. Dat is vooralsnog alleen zinvol voor fietsen die in Nederland door dieven opnieuw te koop worden aangeboden. Maar het zijn natuurlijk niet alleen bendes uit het buitenland die fietsen stelen. Overigens vonden Belgische collega’s onlangs in een loods ruim tweehonderd fietsen die waarschijnlijk allemaal uit Nederland kwamen. Dus er zijn soms ook internationale succesjes.’

woensdag 6 september 2023

Rover: meld volle treinen

Rover roept reizigers op om overvolle treinen te melden via het Meldpunt Volle Treinen. Het drukke najaar staat voor de deur en tegelijk rijden er nog steeds minder treinen wegens personeelsgebrek. Rover wil de vinger aan de pols houden zodat de schaarse middelen in ieder geval goed worden ingezet.

Hoewel de treinreiziger sinds corona nog steeds niet volledig is teruggekeerd, zijn er al wel regelmatig volle treinen gemeld. Zo kwamen er in juli 851 meldingen binnen bij Rover. Dat is maar liefst ruim vier keer zoveel als een jaar eerder (toen 201 klachten) en opvallend voor deze rustige zomermaand. Ook augustus was met bijna 600 meldingen flink drukker dan vorig jaar (toen 256). Een combinatie van meer recreatieve reizen, spoorwerkzaamheden en een ingekrompen dienstregeling leidden dus al tot de nodige drukte.

NS heeft laten weten vanaf 4 september langere treinen in te zetten en extra IC-Direct treinen in de spits te gaan rijden. Geen overbodige luxe, want september is traditioneel de drukste maand van het jaar op het spoor. De vakanties zijn voorbij en studenten beginnen aan hun nieuwe collegejaar. Dat de drukte in combinatie met een uitgedunde dienstregeling echter nog voor verrassingen kan zorg

dinsdag 5 september 2023

150 Jaar Zeeuwse Spoorlijn uitgebreid gevierd

'Gelijk eene bruid zich tooit om hare bruiloft te vieren, zoo tooit zich ook onze stad, om het feest der opening van hare Spoorweg- en havenwerken zoo luisterrijk mogelijk te maken.'

Zo omschreef de Vlissingsche Courant in 1873 de feestelijkheden rond de ingebruikname van de Zeeuwse Lijn. De spoorlijn bestaat op 8 september precies 150 jaar.

Sinds 1873 verbindt de lijn met haar elf stations Zeeuwse en Noord-Brabantse steden en dorpen met elkaar en de rest van Nederland. Op 8 en 9 september vieren NS en ProRail dat uitgebreid.

Op 8 september 1873 werd het laatste stukje spoor tussen Oost-Souburg en Vlissingen officieel in gebruik genomen door koning Willem III. Het was vier dagen feest, met een spetterend volksbal tot besluit. Twaalf jaar was er aan de lijn gewerkt. Een treinrit tussen Vlissingen en Roosendaal duurde in die dagen 2 uur en 22 minuten. Tegenwoordig kan het al in 47 minuten.

Op vrijdag 8 september rijdt vanuit Roosendaal de speciale ‘150 Jaar Zeeuwse Lijn Express’ met genodigden, waaronder 150 Zeeuwen en West-Brabanders, naar Vlissingen. NS zet daarvoor de Koploper in, de iconische trein die al ruim 40 jaar dienstdoet bij NS en begin deze eeuw vernieuwd zijn. In de trein horen de reizigers via het omroepsysteem een historische vertelling over de spoorlijn door Jan van der Male, schrijver van het boek ‘De Zeeuwse Lijn’. Na aankomst in Vlissingen speelt het NS Orkest op het station en wordt de taart aangesneden.

maandag 4 september 2023

Westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal deels afgesloten

 

Vanaf maandagochtend 25 september is de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal aan de centrumzijde afgesloten. Aan de IJ-zijde is de reizigerstunnel wel open.

Reizigers die met de trein aankomen kunnen via de overige reizigerstunnels naar het centrum lopen. Via geel/zwarte borden worden omlooproutes aangegeven. Ondertussen is de entree naar de Tickets en Servicebalies van NS naar de voorzijde van het station verplaatst.

Tijdens de werkzaamheden bevindt het nachtloket zich aan de IJ-zijde. De verwachting is dat medio 2024 de werkzaamheden zijn afgerond en de entree van de reizigerstunnel aan de centrumzijde weer open gaat. 

De aannemer is al gestart met het verleggen van de kabels- en leidingen in de Westelijke reizigerstunnel. Vanaf 25 september gaan zij aan de slag rond de poortjes. Later in het jaar wordt ook de hellingbaan verwijderd. Deze voldoet namelijk niet meer aan de huidige normen, want hij is te steil. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron. De bestaande hellingbaan maakt plaats voor trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften die de entree, de reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar verbinden.

Het opknappen van de vloer van de monumentale centrale hal is nagenoeg gereed. Ook is de trap naar de metrohal weer in gebruik genomen. Momenteel worden in de Oostvleugel de vloertegels vervangen. Verder worden de kolommen nog netjes afgewerkt met metalen bekleding en worden de roosterplafonds, verlichting en technische installaties aangepast.

vrijdag 1 september 2023

Eerste e-bike die update over-the-air krijgt

De Specter 1 is de eerste e-bike die zijn systeemupdates over-the-air ontvangt. Het ingebouwde Android-systeem heeft namelijk toegang tot 4G.

Over-the-air-updates kenden we tot nog toe enkel bij autoconstructeurs als Tesla. Fabrikanten van e-bikes vragen dat je via de bijhorende smartphone-app met de fiets verbindt.

Specter, een Belgische constructeur die zijn fietsen in Wondelgem bouwt, doet het anders.

De update voegt onder meer de mogelijkheid toe om handmatig te schakelen.