dinsdag 31 oktober 2023
Robuust plan voor betere Maaslijn
Op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond reizen zo’n 22.000 reizigers per dag. Na de werkzaamheden ligt er op een deel dubbel spoor en is de hele lijn geëlektrificeerd. Arriva kan dan in tegenstelling tot nu met nieuwe treinen een betrouwbare dienstregeling rijden. Het project waarin de circa 90 kilometer lange spoorlijn wordt aangepakt werd Europees aanbesteed. Het plan van Swietelsky is door ProRail beoordeeld als robuust vanwege de veelzijdige kijk naar het project. ProRail heeft met de gunning een belangrijke stap gezet in de opwaardering van de Maaslijn na jaren van voorbereiding. Eind 2027 zal de lijn gereed zijn.
In Venray en Reuver wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden. Dat zorgt voor betere aansluiting op andere treindiensten. Tot slot wordt de veiligheid van overwegen verbeterd.
maandag 30 oktober 2023
Valleilijn wordt per 10 december RRReis, dienstregeling blijft gelijk
De grootste wijziging is dat reizigers vanaf 10 december niet meer in- en uitchecken bij Connexxion, maar bij RRReis. Dit is het overkoepelende merk voor het regionaal openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Alle informatie over de dienstregeling, reisproducten en acties van RRReis zijn te vinden op één centrale website: RRReis.nl.
De zeven elektrische treinen worden overgenomen van de huidige vervoerder. Reizigers stappen op 10 december dus in dezelfde treinen. Vanaf 2024 worden alle treinen één voor één grondig vernieuwd. Dit proces duurt enkele maanden per trein. Halverwege 2024 stappen reizigers in de eerste vernieuwde trein.
vrijdag 27 oktober 2023
Route bus 43 in Odijk aangepast
Er zijn drie nieuwe bushaltes aangelegd op de Singel: De Vork, Wilhelmus Peekhof en Esdoorn. Deze vervangen de haltes Gaspeldoorn en De Meent. De route via de Singel is beter geschikt voor de bus dan de Sint Nicolaaslaan.
donderdag 26 oktober 2023
Nog geen gegadigden voor busconcessie Zeeland vanaf 2025
Het huidige contract met busvervoerder Connexxion eindigt in december 2024. Daarom heeft de Provincie de afgelopen maanden een aanbestedingsprocedure uitgevoerd. Hierop heeft geen partij zich ingeschreven onder de gestelde voorwaarden van Provincie Zeeland. Het is bekend dat deze markt te maken heeft met grote onzekerheden, personeelstekorten en sterk stijgende kosten. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in emissievrij busvervoer.
Maar wat de precieze redenen zijn dat er geen partijen hebben ingeschreven, is niet bekend. De provincie gaat met marktpartijen die eerder wel interesse hebben getoond, in gesprek om informatie hierover op te halen.
woensdag 25 oktober 2023
Qbuzz wint aanbesteding busvervoer in Friesland
Qbuzz verzorgt momenteel ook het busvervoer in Drenthe en Groningen.
Friese Arriva-lijnen die nu ook door Drenthe gaan zijn de lijnen 84 (Drachten-Veenhuizen-Assen), 114 (Leeuwarden-Drachten-Assen), 115 (Heerenveen-Oosterwolde-Assen) en 584 (Drachten-Veenhuizen-Assen).
In Drenthe verzorgt Arriva ook het treinvervoer tussen Emmen en Zwolle. Het is nog maar de vraag of dat zo blijft. Moederbedrijf Deutsche Bahn wil Arriva voor het einde van 2024 verkopen.
dinsdag 24 oktober 2023
6-daagse werkzaamheden aan Flevolijn in herfstvakantie
Reizigers tussen Noord-Nederland en de randstad reizen om via Amersfoort. Daarnaast rijdt NS een aangepaste dienstregeling tussen Almere Oostvaarders en Lelystad.
Hoewel de werkzaamheden in de herfstvakantie plaatsvinden en er iedere vier minuten een vervangende bus rijdt, moeten reizigers rekening houden met grote drukte in de spits.
ProRail gaat aan het werk op het spoor tussen Almere Oostvaarders en Weesp en tussen Almere Oostvaarders en Naarden-Bussum. De aannemer van ProRail gaat dwarsliggers en spoorstaven vernieuwen tussen Muiderberg en Almere en bij Almere gaat de aannemer monitoringsapparatuur aanbrengen.
maandag 23 oktober 2023
Arriva in Amerikaanse handen
Arriva-eigenaar Deutsche Bahn verkoopt de volledige Arriva Group aan de Amerikaanse investeringsfirma I Squared Capital. Een opvallende ontwikkeling, want in het openbaar vervoer valt doorgaans geen groot geld te verdienen. Wanneer de Amerikaanse firma daar verandering in weet te brengen, zou dat goed nieuws kunnen zijn voor de reiziger.
Diverse politici hebben hun zorgen uitgesproken over de intrede van een Amerikaanse investeerder op de Nederlandse OV-markt. Rover wijst erop dat de provincies uiteindelijk de touwtjes in handen hebben als eigenaar van de diverse regionale OV-contracten met Arriva. Rover rekent erop dat de provincies waakzaam zijn en het reizigersbelang in het oog houden.
vrijdag 20 oktober 2023
Negen dagen werkzaamheden aan het spoor in Fryslân
Op 21 en 22 oktober en 28 en 29 oktober rijden er geen treinen tussen Leeuwarden en Stavoren en tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Arriva zet bussen in. Tussen Sneek en IJlst rijdt een taxibus. Bestaande aansluitingen kunnen niet gegarandeerd worden. De dienstregeling van het treinvervangende busvervoer staat op de website van Arriva onder het kopje ‘Werk aan het spoor’: arriva.nl/werkaanhetspoor.
Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd van 15 tot 50 minuten. In de bus is helaas geen ruimte voor een fiets.
Werkzaamheden op traject Heerenveen – Leeuwarden
In het weekend van 21 en 22 oktober is er geen treinverkeer mogelijk tussen Heerenveen en Leeuwarden. De Intercity tussen Zwolle en Heerenveen maakt een extra stop op station Wolvega, omdat de Sprinter niet kan rijden. NS zet rechtstreekse bussen in tussen Heerenveen en Leeuwarden en bussen die ook stoppen op de stations van Akkrum en Grou-Jirnsum.
Van maandag 23 oktober tot en met zondag 29 oktober is er geen treinverkeer mogelijk tussen Akkrum en Leeuwarden. De sprinter tussen Zwolle en Leeuwarden rijdt helemaal niet. De Intercity stopt extra op station Wolvega. NS zet stopbussen in tussen Akkrum, Grou-Jirnsum en Leeuwarden. Tussen Leeuwarden en Akkrum rijden ook snelbussen.
Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd van ongeveer 30 minuten. In de bus is helaas geen ruimte voor een fiets.
donderdag 19 oktober 2023
Zes weken werkzaamheden van, naar en via Rotterdam Centraal
ProRail voert onder andere werkzaamheden uit aan sporen, perrons, wissels, bovenleiding en treinbeveiliging. Al deze werkzaamheden op Rotterdam Centraal en in Delft maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam.
Steeds meer mensen reizen dagelijks met de trein, en het aantal groeit. Ook tussen Den Haag en Rotterdam. Deze werkzaamheden zijn nodig om die groei mogelijk te maken en om ervoor te zorgen dat op dit traject meer treinen kunnen rijden. Meer informatie over de werkzaamheden is te lezen op de site van ProRail. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd, overstappen, omreisroutes en drukte. Het station en de meeste winkels op het station zijn gewoon open.
Gevolgen voor de treinreis
Van maandag 23 oktober tot en met zondag 3 december rijden er minder treinen en op sommige momenten geen treinen. Treinen kunnen van andere perrons vertrekken en op andere momenten. De gevolgen voor de treinreis zijn per situatie verschillend, plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner.
Van maandag 23 oktober tot en met vrijdag 27 oktober:
- Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden er geen Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen rijden geen directe Intercity’s, reizigers moeten overstappen.
- Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden minder Intercity’s.
Zaterdag 28 en zondag 29 oktober:
- Er rijden geen treinen tussen Den Haag Hollands Spoor en Schiedam Centrum.
Reizigers kunnen omreizen vanuit Rotterdam Centraal via Gouda naar Den Haag of via de Hogesnelheidslijn naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Daarnaast worden er stop- en snelbussen ingezet:
- Tussen Schiedam Centrum, Delft, Rijswijk, Den Haag Moerwijk en Den Haag Hollands Spoor rijden stopbussen.
- Tussen Delft Campus en Delft rijden er stopbussen.
- Er rijden in de nacht geen treinen van en naar Rotterdam Centraal maar snelbussen tussen Rotterdam, Delft en Den Haag Hollands Spoor.
Van maandag 30 oktober tot en met vrijdag 3 november:
- Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden er geen Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen rijden geen directe Intercity’s, reizigers moeten overstappen.
- Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden minder Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal rijdt de IC Brussel niet.
- Tussen Rotterdam Centraal, Breda, Tilburg en Eindhoven rijden er geen Intercity’s via de Hogesnelheidslijn.
Zaterdag 4 en zondag 5 november:
- Er rijden geen doorgaande Intercity’s tussen Den Haag Centraal, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven, reizigers moeten overstappen.
- Er rijden geen doorgaande Sprinters tussen Den Haag Centraal, Rotterdam en Dordrecht.
- Er rijden geen doorgaande Intercity’s tussen Rotterdam Centraal, Groningen/Leeuwarden. Reizigers kunnen overstappen op Utrecht Centraal.
- Tussen Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal rijdt de Intercity Brussel niet.
Van maandag 6 tot en met vrijdag 10 november:
- Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden er geen Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen rijden minder Intercity’s.
- Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden minder Intercity’s.
Zaterdag 11 en zondag 12 november:
- Er rijden geen Intercity’s tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.
Van maandag 13 tot en met vrijdag 17 november:
- Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden er geen Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen rijden geen directe Intercity’s, reizigers moeten overstappen.
- Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden minder Intercity’s.
Zaterdag 18 en zondag 19 november:
- Er rijden geen Intercity’s tussen Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Centraal.
- Er rijden geen Sprinters tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum.
- In de nacht van zondag 19 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum. Er worden stopbussen ingezet.
- Er rijden geen doorgaande Sprinters tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Van maandag 20 tot en met vrijdag 24 november:
- Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal rijden er geen Intercity’s.
- Tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen rijden geen directe Intercity’s, reizigers moeten overstappen.
- Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht rijden minder Intercity’s.
Zaterdag 25 en zondag 26 november:
- Er rijden geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum.
- Er rijden geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Alexander.
- Er rijden geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam stadion.
- Er rijden geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport via de Hogesnelheidslijn.
- Er rijden geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Breda via de Hogesnelheidslijn.
- Reizigers kunnen tussen Schiedam, Rotterdam Blaak, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal gebruik maken van de metro met een geldig NS- vervoerbewijs. Vanaf de verschillende RET-metrohaltes kan je doorreizen naar een NS-station om daar je reis per trein voort te zetten.
- Tussen Rotterdam Stadion, Schiedam, Capelse Brug, Rotterdam Zuid, Rotterdam Alexander en Rotterdam Noord rijden snel- en stopbussen.
- Tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Noord kunnen reizigers gebruik maken van de tram.
- In de nacht van vrijdag op zaterdag rijden er snelbussen tussen Rotterdam Centraal, Delft en Den Haag Hollands Spoor.
- In de nacht van zaterdag op zondag rijden er snelbussen tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum en tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion.
Reizigers kunnen omreizen vanuit Amsterdam Centraal-Schiphol Airport- Breda via Utrecht Centraal en ’s Hertogenbosch.
woensdag 18 oktober 2023
Tweede Kamer wil vier treinen per uur naar Groningen
Een motie om meer treinen naar Noord-Nederland te laten rijden, is dinsdag aangenomen.
In de spits is het volgens de Tweede Kamer al mogelijk om ieder uur vier intercity's vanuit de Randstad naar Groningen te laten rijden. Maar om de hele dag een kwartierdienst te kunnen aanbieden, moet het spoor bij Meppel aangepast worden.
Aantal routes voor Lelylijn gaat van vijf naar drie
Sinds begin van dit jaar is onderzoek is gedaan naar vijf mogelijke tracés waar de spoorlijn kan komen te liggen. Een route via Enkhuizen, over het IJsselmeer, is inmiddels afgevallen. En dat geldt ook voor de route via Meppel en Zwolle.
Uit praktische en financiële overwegingen liggen er nu nog drie routes op tafel. Behalve de originele route, via Emmeloord, Heerenveen en Drachten, wordt er ook gekeken naar een tracé via Alkmaar en de Afsluitdijk, en een route via Emmeloord en Assen.
De resultaten, inclusief wat het moet gaan kosten, worden in de herfst van 2024 verwacht. Het Rijk heeft 3 miljard euro beschikbaar gesteld voor het project, maar daarvan is al duidelijk dat dit bedrag bij lange na niet voldoende zal zijn.
dinsdag 17 oktober 2023
Snellere busbaan blijkt juist langzamer
Wat op papier zo mooi lijkt, pakt in de praktijk heel anders uit. Veel bussen blijken namelijk geen gebruik te maken van de busstrook-passage na het kruisen met de autoweg.
Uit een klein onderzoekje van het ED blijkt dat acht van de tien bussen (317 of 318) de strook links - in dit geval rechts - laten liggen.
maandag 16 oktober 2023
Oefenen met zelfstandig reizen op station Goes
NS vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de trein en heeft daarom met het ‘TreinTrainPakket’ ontwikkeld. NS wil met dit pakket mensen met een licht verstandelijke beperking helpen en ondersteunen zodat ze met zelfvertrouwen en kennis een treinreis durven te maken.
Het TreinTrainPakket is speciaal ontwikkeld voor én met mensen met een licht verstandelijke beperking. Soms hebben zij net wat extra hulpmiddelen en training nodig om (nagenoeg) zelfstandig met de trein te reizen.
TreinTrainPakket
Het TreinTrainPakket bestaat uit de volgende onderdelen:
- NS heeft samen met Steffie een online uitleg- en oefenmodule ontwikkeld over de meest relevante onderdelen van de treinreis. Deze modules zijn voor iedereen beschikbaar via de website van steffie.nl.
- Ook heeft Steffie voor NS een meeneemboekje ‘Op reis met de trein’ gemaakt met veel beeld en weinig tekst.
- Changefied heeft een Virtual Reality game ontwikkeld om te oefenen met reizen met het openbaar vervoer. De game heeft verschillende levels en wordt steeds uitdagender, door bijvoorbeeld om te gaan met een vertraging of het missen van een trein.
- Als laatste neemt een collega van NS de
deelnemers mee op een ervaringsreis. Op een station in de buurt wordt
een rondleiding gegeven, gezamenlijk een stukje gereisd en hebben de
deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen.
vrijdag 13 oktober 2023
Duurzaam Zonnefietspad Schipholweg gaat 13 oktober open
Via het Zonnefietspad (N232) wekt de provincie Noord-Holland zonne-energie op. In het wegdek van het fietspad liggen over een lengte van zo’n 500 meter zonnepanelen. Met dit innovatieve proefproject wordt een nieuwe techniek op het gebied van duurzame energiewinning getest. Het fietspad krijgt daarmee een dubbele functie: om van a naar b te komen (mobiliteit) én energieopwekking. Een bijzondere manier van energiewinning, die bovendien geen extra ruimte vraagt.
De Schipholweg (N232) is in de nacht van 13 oktober op 14 oktober, tussen 22:00 en 05:00 uur, afgesloten voor autoverkeer. In die nacht haalt de aannemer alle materialen weg die voor het werk nodig waren. Het autoverkeer wordt omgeleid via de N205. De extra reistijd is ongeveer 5 tot 10 minuten. De route wordt met omleidingsborden aangegeven. De weg is voor fietsers normaal toegankelijk via het nieuwe fietspad.
Duurzaam Zonnefietspad Schipholweg (N232) gaat 13 oktober open
donderdag 12 oktober 2023
Nieuwe Intercity haalt voorganger langzaam maar zeker in
Op 19 april begon NS met testritten in de dienstregeling op het binnenlandse spoor. NS is tevreden over het testprogramma en ziet de prestaties van de trein groeien. Met nieuwe software-updates wil NS de prestaties verder verbeteren.
Onlangs heeft NS de 10e trein in de dienstregeling geïntroduceerd. Inmiddels zijn ruim 350 machinisten opgeleid. Recent is het aantal trajecten uitgebreid: na Amsterdam en Rotterdam, volgde in juli Den Haag – Eindhoven. Tussen de 80 en 85 procent van de ICNG-treinen komt op tijd aan. Dat is vergelijkbaar met de andere treinen op dit traject. Reizigers waarderen de trein met een 8,1. Afgelopen week is de ICNG-België variant toegelaten en deze week start NS met het testprogramma (voorlopig nog zonder reizigers) van en naar Brussel.
Uit recent reizigersonderzoek van NS blijkt dat reizigers graag met de nieuwe trein reizen. Ze beoordelen de ICNG met het rapportcijfer 8,1. Reizigers voelen zich veilig in de trein (8,4), ervaren de verlichting als prettig (8,4) en zijn te spreken over het rij- en zitcomfort (8,3).
woensdag 11 oktober 2023
Reiziger wil makkelijker internationaal kunnen treinreizen
Eerder dit jaar presenteerde de Europese Commissie, onder leiding van toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans, een plan. Het moet het vinden en boeken van internationale treinverbindingen makkelijker maken. Volgens dat plan moet er 1 platform komen. Daar kunnen consumenten reizen met verschillende opeenvolgende vervoerders vinden, vergelijken en boeken.
De belangenorganisaties willen dat staatssecretaris Heijnen er bij Eurocommissaris Adina Vălean op aandringt dat zij vasthoudt aan de ambities en de verordening zoals die eerder was aangekondigd. Inclusief een overzichtelijk zoek- en boekingssysteem voor gecombineerde internationale treinreizen. En deze nog vóór de komende Europese parlementsverkiezingen doorheen loodst.
Alleen zo kan de trein binnen Europa concurreren met het vliegtuig. En daarmee is ook het klimaat gediend. Op 5 oktober is er een debat in de Tweede Kamer over het onderwerp.
dinsdag 10 oktober 2023
Werkzaamheden op busstation Sassenheim
De aannemer voert eerst grond-, kabel- en straatwerkzaamheden uit, in combinatie met een ondergrondse borging om een verbinding te maken tussen de perrons B t/m E en de stoep langs het spoor. Hiervoor worden graafmachines, hijskranen en hoogwerkers gebruikt. Dit kan geluidsoverlast geven.
In de gemeente Teylingen komen in totaal 29 nieuwe digitale informatieborden. Naast de 5 informatieborden op het busstation van Sassenheim gaat dit om de vervanging van 9 grote digitale borden bij de haltes en worden er 15 kleine digitale informatieborden geplaatst.
De digitale informatieborden bij bushaltes in de provincie Zuid-Holland zijn verouderd en zitten aan het einde van hun levensduur. De nieuwe digitale informatieborden heten DRIS-displays (Dynamische Reis Informatie Systemen). Ze zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale borden staat hoe laat de bussen vertrekken. Op elk bord zit een drukknop of toetsenbord voor audiobegeleiding. Zo kunnen slechtzienden horen wat er op het bord staat.
Tot eind 2023 worden bij ruim 850 haltes in de provincie Zuid-Holland nieuwe digitale informatieborden geplaatst. Door een efficiënte plaatsing op bushaltes met veel instappers, worden er meer reizigers bediend. De vernieuwde weergave van de reisinformatie én de voorleesfunctie zorgen voor een betere begrijpelijkheid en toegankelijkheid van voor alle reizigers.
Ruim 200 haltes in de provincie Zuid-Holland waar nu nog geen digitaal informatiebord staat krijgen de komende maanden een nieuw digitaal informatiebord. Dit zijn haltes waar bijvoorbeeld veel reizigers gebruik van maken of haltes waar belangrijke voorzieningen in de buurt zijn. Samen met de digitale informatieborden langs de R-net haltes, welke blijven staan, komt het totaal op ruim 1.000 stuks.
maandag 9 oktober 2023
Werkzaamheden tussen Eindhoven Centraal en Venlo
Als gevolg van deze werkzaamheden rijden er van zaterdag 14 tot en met dinsdag 17 oktober geen treinen tussen Eindhoven Centraal en Venlo. Van woensdag 18 tot en met zondag 22 oktober rijden er geen treinen tussen Helmond en Venlo. Er worden stop- en snelbussen ingezet.
Op zaterdag 14 en zondag 15 oktober rijden er:
- snelbussen tussen Eindhoven Centraal – Helmond;
- snelbussen tussen Eindhoven Centraal – Helmond – Venlo;
- stopbussen tussen Helmond – Venlo;
- pendelbusjes tussen Helmond – Helmond ’t Hout – Helmond Brandevoort.
Op maandag 16 en dinsdag 17 oktober rijden er:
- snelbussen tussen Eindhoven Centraal – Helmond;
- snelbussen tussen Eindhoven Centraal – Helmond – Venlo;
- stopbussen tussen Eindhoven Centraal – Helmond – Helmond Brouwhuis – Deurne;
- stopbussen tussen Deurne – Horst-Sevenum – Blerick – Venlo;
- pendelbusjes tussen Helmond – Helmond ’t Hout – Helmond Brandevoort. Reizigers van en naar Helmond ’t Hout en Helmond Brandevoort stappen over van bus op bus.
Van woensdag 18 tot en met zondag 22 oktober rijden er:
- snelbussen tussen Helmond – Venlo;
- stopbussen tussen Helmond – Helmond Brouwhuis – Deurne;
- stopbussen tussen Deurne – Horst-Sevenum – Blerick – Venlo;
vrijdag 6 oktober 2023
Werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen
Reizigers kunnen tijdens deze werkzaamheden met een geldig NS vervoersbewijs gebruikmaken van de tramlijnen 21 en 24 tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
NS raadt reizigers aan voor vertrek de NS Reisplanner of app te raadplegen en rekening te houden met ongeveer 30 minuten extra reistijd.
donderdag 5 oktober 2023
Huren van OV-fiets in Amsterdam verandert met elektronisch slot
Bij het nieuwe slot is de OV-chipkaart de fietssleutel. Een reiziger start de huur door het slot te openen met de OV-chipkaart. Door de kaart ervoor te houden springt het slot vanzelf open. Een reiziger stopt de huur door het slot te sluiten in de OV-fietszone van de fietsenstalling. Onderweg kan de reiziger de fiets zo vaak op slot zetten als hij wil. De OV-fiets is alleen te openen met de betreffende OV-chipkaart. De invoering van de OV-fietsen met het nieuwe slot in 11 stallingen van de Amsterdamse stations, gebeurt nadat dit met tevredenheid in andere steden is doorgevoerd. Reizigers zijn positief omdat ze nu sneller en makkelijker een OV-fiets kunnen huren.
Wel moesten reizigers soms wennen. Zo vergeten zij soms om het slot na afloop te sluiten en daarmee de huur te stoppen. Een volgende gebruiker kan deze fiets dan per ongeluk meenemen. NS wijst gebruikers erop om voor gebruik even te controleren of de fiets door de vorige gebruiker goed op slot gezet is.
In de stallingen vraagt NS extra aandacht voor de wijze waarop het slot werkt. De eerste tien dagen staan er in alle stationsfietsenstallingen in Amsterdam servicemedewerkers om reizigers op weg te helpen en bij het inleveren erop te attenderen om het slot te sluiten. Ook klinkt er in de stallingen de omroep ‘OV-fiets terugbrengen? Sluit het slot’ Zo wijzen we reizigers erop hun OV-fiets op slot te zetten. Ook hangen er posters in de stallingen om reizigers te informeren over deze nieuwe werkwijze. Tenslotte zit op de bagagedragers van de OV-fietsen een instructie voor het gebruik van het elektronische slot en staat op ovfiets.nl/slot meer informatie over hoe het nieuwe slot werkt.
woensdag 4 oktober 2023
Spooricoon gaat stukje voor stukje in de verkoop
NS is op zoek naar bedrijven die ‘grootschalig’ de onderdelen uit de ICMm trein een nieuwe bestemming kunnen geven. Ilse de Vos Van Eekeren, manager Circulair Ondernemen bij NS: 'Denk aan treindeuren, ramen, treinbankjes, bagagerekken, speakers, of delen van de oersterke vloeren van de trein. NS wil graag met grote hoeveelheden tegelijk afscheid nemen van de materialen. Daarom organiseert NS, alléén voor bedrijven, schouwdagen voor dit treintype.'
Op 5 en 6 oktober vinden de schouwdagen plaats. Vertegenwoordigers van geïnteresseerde bedrijven kunnen rondlopen door de ICMm trein bij de NS-werkplaats in Amersfoort. Op hun tablet of telefoon hebben zij dan het zogenaamde ‘oogstboek’, een catalogus van materialen die te koop zijn. NS verkoopt de onderdelen zonder winstoogmerk.
dinsdag 3 oktober 2023
Impressies toekomstige spooromgeving Vught
In Vught verdwijnen de overwegen en daarmee de wachttijd, wordt de hinder van de treinen minder en komt ter hoogte van het station een extra overgang voor fietsers en voetgangers.
Op diverse locaties langs het spoor in Vught zijn borden geplaatst. Die geven een impressie van hoe de omgeving er in de toekomst uit komt te zien. De impressies zijn gemaakt door Next Architects.
maandag 2 oktober 2023
FNV: Nog steeds levensgevaarlijke verkeerssituatie station Emmen
Uit rapporten blijkt dat er op station Emmen een hoog risico is op ernstige ongevallen. De situatie is eind vorig jaar nog verder verslechterd door het zogenaamd omgekeerd laden. Dat houdt in dat bussen op het station, tegen de rijrichting in, worden geladen.
Het station in Emmen is gevaarlijk voor alle gebruikers, buschauffeurs, fietsers en reizigers. Maar uit hetzelfde rapport van Qbuzz blijkt dat de situatie voor minder validen nog ernstiger is. De toestand van de infrastructuur is erg slecht en de verkeerssituatie is onduidelijk en onoverzichtelijk. Zo zijn er geen looproutes en oversteekplaatsen aangebracht. In het rapport staat letterlijk dat het effect van een ongeval kan zeer ernstige gevolgen hebben.
Uit de enquête van de FNV blijkt ook dat meer dan 90% van de ondervraagde buschauffeurs de situatie op station Emmen niet meer van deze tijd vindt. Ook geven de buschauffeurs aan dat het omgekeerd laden gevaarlijke situaties oplevert. Wat FNV-streekvervoer betreft dient er onmiddellijk gehandeld worden door de betrokken partijen: gemeente Emmen en vervoerder Qbuzz.