donderdag 30 november 2023

Nieuwe 48 uursstaking bij Belgisch spoor begin december

Er komt een nieuwe 48 urenstaking bij het Belgische spoor begin december. Twee van de drie vakbonden zetten de plannen door. De staking zal starten op 5 december om 22.00 uur.

Twee weken geleden al was er een 48 urenstaking bij het spoor, waaraan de drie grote spoorbonden deelnamen.

De NMBS zal op basis van het werkwillige personeel normaal een alternatieve treindienst voorzien. Daarover zal later pas gecommuniceerd worden.  

Bij het spoorwegpersoneel is er heel wat onvrede over de interne reorganisatie en "productiviteitsmaatregelen" die directie wil doorvoeren. Onder meer de plannen om de opstarttijd van treinbegeleiders te halveren tot 10 minuten stoot op veel verzet.

woensdag 29 november 2023

Meer deelscooters en -fietsen in Leeuwarden

Vanaf maandag 27 november rijden er meer deelscooters en -fietsen in Leeuwarden.  Inwoners en bezoekers kunnen vanaf dan weer gebruik maken van de deelscooters en -fietsen van Go Sharing. De deelscooters van Check blijven in de stad. Daarnaast zijn er nog deelfietsen van Bolt.

Door deelmobiliteit kunnen gebruikers op een gemakkelijke manier toegang krijgen tot een fiets, scooter of auto wanneer dat voor de gebruiker nodig is.

Go Sharing, Check en Bolt laten inwoners graag kennismaken met hun deelscooters en -fietsen. Zij organiseren daarom op diverse momenten en op diverse locaties in Leeuwarden demo’s. Inwoners kunnen uitleg en informatie krijgen over het gebruik van deelmobiliteit en de app.

Maatregelen na storing Verkeersleidingspost in Amsterdam

Op zondag 4 juni viel de Verkeersleidingpost van ProRail in Amsterdam rond 17.00 uur uit als gevolg van een hardwarestoring. Door deze storing konden de treinen van en naar Amsterdam langere tijd niet rijden en was er veel onduidelijkheid voor reizigers en collega's.

Veel reizigers ondervonden die dag hinder van de storing, konden hun reis niet vervolgen of hebben de nacht doorgebracht op het station of een opvanglocatie.

Na het uitvallen van de Verkeersleidingspost werden verschillende pogingen gedaan om de systemen snel weer te herstarten. De prognoses voor herstel van de storing en het kunnen hervatten van de treindienst werden gedurende de avond enkele malen bijgesteld. De overtuiging was dat het ging om een reguliere storing die snel kon worden opgelost. Hierdoor kwam de crisismanagementorganisatie van ProRail pas laat bij elkaar, liet het advies van NS om zelf alternatief vervoer te regelen op zich wachten en is laat gestart met het regelen van opvang/verzorging. In de Reisplanner stond bovendien verkeerde informatie door de koppeling met het ‘verkeersleidingsondersteuningssysteem’ van ProRail. Door deze koppeling en verkeerde prognoses kregen reizigers bij het raadplegen van de Reisplanner onterecht de indruk dat er weer treinen zouden rijden.

Uiteindelijk is besloten met de Verkeersleidingspost uit te wijken naar het Operationeel Controle Centrum Rail in Utrecht. Hierdoor kon op maandagochtend om 09.00 uur het treinverkeer weer worden opgestart. Na reparatie en zorgvuldige tests van de systemen is de post op zaterdag 10 juni weer terugverhuisd naar Amsterdam.

Ongeveer 4000 reizigers strandden in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en op Schiphol. Voor veel reizigers heeft NS een taxi of hotelovernachting kunnen regelen met de mogelijkheid om de kosten hiervan te declareren. Ook heeft een groot aantal reizigers de nacht doorgebracht op Amsterdam Centraal of op opvanglocaties in Utrecht en Amsterdam. Het aantal reizigers op Amsterdam Centraal was te groot om met bussen verder op weg te helpen. Voor reizigers die een vlucht op Schiphol moesten halen, reden bussen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Ondanks de inzet van collega’s op het station, lukte het niet om alle reizigers te bereiken, waardoor niet iedereen op de hoogte was van deze mogelijkheden.

ProRail en NS nemen maatregelen om soortgelijke storingen in de toekomst te voorkomen en áls die zich onverhoopt toch voordoen, de impact ervan te verminderen.

De kans op een ICT-storing kan nooit volledig worden uitgesloten. Wel wil ProRail die kans zoveel mogelijk verkleinen. Uit de evaluatie blijkt dat de hardwarestoring niet werd opgemerkt door monitoringssoftware. ProRail gaat daarom betere monitoringssoftware gebruiken die dit type hardwarestoringen kan signaleren.

Bij reizigers ontstonden gedurende de verstoring onjuiste verwachtingen over de duur ervan. Daarom werkt ProRail aan het verbeteren van prognoses over de duur en impact van storingen waarvan de precieze oorzaak nog onbekend is, zodat betere reisinformatie kan worden gegeven. NS zorgt ervoor dat in soortgelijke situaties het reisinformatiesysteem handmatig kan worden aangepast om verkeerde verwachtingen bij reizigers te voorkomen. ProRail en NS werken er samen aan dat dit straks ook geautomatiseerd kan.

dinsdag 28 november 2023

IJspret tussen de treinen

Het Spoorwegmuseum wordt in de kerstvakantie weer betoverend mooi. Tijdens Winter Station krijgt het hele museum een metamorfose, de winterse gezelligheid spat er vanaf. 

Ook dit jaar kunnen tijdens Winter Station de ijzers weer uit het vet, tussen de prachtige oude treinen van het Spoorwegmuseum ligt een echte ijsbaan. Dit jaar is reserveren voor Winter Station verplicht, gratis reserveren kan vanaf nu via de website.

De grote publiekstrekker van Winter Station is de ijsbaan. Hoe bijzonder is het om op de schaats langs reusachtige treinen te glijden? Schaatsen zijn gratis te leen, maar neem wel je eigen handschoenen mee. Voor de kleintjes is er een apart krabbelbaantje met rekjes. Natuurlijk ontbreekt de koek en zopie niet, geniet van de sfeer met een glas glühwein of een kopje snert.

Niet alleen de ijsbaan en de aankleding zorgen voor een warme wintersfeer, dagelijks is er live-muziek of zijn er andere optredens. In de Expo draait de antieke carrousel weer zijn rondjes, buiten kun je marshmallows roosteren boven speciale gashaarden.

maandag 27 november 2023

OV-fietsen in Leiden openen met OV-chipkaart

Reizigers huren in Leiden Centraal op een nieuwe manier hun OV-fiets. Alle 660 fietsen daar krijgen vanaf woensdag 22 november een nieuw elektronisch slot dat opent met een OV-chipkaart. Reizigers hoeven niet meer hun OV-chipkaart te scannen bij een NS-collega om een OV-fiets te huren en kunnen zo snel en makkelijk op pad.

Het nieuwe slot opent door een OV-chipkaart er tegenaan te houden. Als er een gratis OV-fiets abonnement op de kaart staat, springt het slot open. Voor reizigers met een Flex-abonnement staat het gratis OV-fiets abonnement automatisch al op de OV-chipkaart. Een reiziger beëindigt de huur door de OV-fiets op slot te zetten in de OV-fietszone van de fietsenstalling.

Eerder dit jaar kregen onder andere alle OV-fietsen in Amsterdam en Delft het nieuwe slot. De helft van alle OV-fietsen heeft inmiddels dit elektronische slot. Reizigers zijn positief omdat ze nu sneller een OV-fiets kunnen huren. Wel moeten ze soms even wennen, want de fiets moet bij het inleveren op slot worden gezet. Dit is nodig om de verhuur te beëindigen. Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen.

vrijdag 24 november 2023

Toiletten in alle Gelderse treinen stap dichterbij

Gedeputeerde Staten van Gelderland stellen Provinciale Staten voor, om te schuiven in de begroting van verkeer en vervoer. Zo komt er geld beschikbaar voor de jaarlijkse kosten voor legen, schoonmaken en onderhouden van toiletten, zonder dat dit ten koste gaat van de dienstregeling.

Bij het vaststellen van het coalitieakkoord reserveerden de coalitiepartijen geld voor het inbouwen van toiletten in bestaande treinen. Toiletten moeten ook geleegd, onderhouden en schoongemaakt worden. Hiervoor was geen structureel geld beschikbaar. Als dit uit het geld voor openbaar vervoer betaald zou moeten worden, gaat dit ten koste van de dienstregeling. Het schuiven in de begroting ‘verkeer en vervoer’ betekent dat er prioriteit wordt gegeven aan de toiletten ten koste van andere ambities of projecten, op het gebied van verkeer en vervoer.

Vanaf december 2023 rijdt vervoerder Keolis de dienstregeling. Hier rijden 7 treinen. In twee treinen zit al een toilet, vijf treinen zijn in 2036 afgeschreven. In het contract staat, dat de treinen worden gemoderniseerd tussen 2024 en 2026. Tijdens de modernisering kunnen ook toiletten worden ingebouwd, als Provinciale Staten met het voorstel akkoord gaan.

De voorbereiding voor de Europese aanbesteding voor een nieuwe vervoerder in dit gebied loopt. De nieuwe vervoerder start in december 2026. In dit vervoergebied gaat het om de treindiensten:

Arnhem-Doetinchem-Winterswijk
Arnhem-Tiel
Winterswijk- Zutphen-Apeldoorn
In het totaal rijden hier 33 treinen. In de nieuwe aanbesteding kunnen we de eis opnemen, dat er toiletten worden ingebouwd, als Provinciale Staten met het voorstel akkoord gaan. De inbouw gaat zeker nog 5 tot 7 jaar duren.

donderdag 23 november 2023

Rover wil compensatie voor HSL-reizigers wegens vertragingen

Rover wil dat reizigers van de HSL worden gecompenseerd voor de vele vertragingen. Ook moet er betere informatie komen over de oorzaken.

Rover krijgt veel klachten van reizigers over de betrouwbaarheid van de hogesnelheidslijn. De cijfers liegen er niet om: zo’n 25 procent van de reizigers op de HSL doet meer dan 5 minuten vertraging op. Daarmee presteert de hogesnelheidslijn veel slechter dan het reguliere spoor en bovendien onder de afgesproken normen.

Boosdoener zijn onder meer constructiefouten bij enkele viaducten waardoor treinen tijdelijk langzamer moeten rijden. Ook hebben de nieuwe treinen op de hsl te kampen met kinderziektes.

Rover wil dat NS een handreiking doet naar de hsl-reizigers. Vooral het feit dat reizigers een toeslag moeten betalen voor een onbetrouwbare treindienst is Rover een doorn in het oog.

Daarnaast wil Rover dat reizigers duidelijk geïnformeerd worden over de oorzaken van de vertragingen. Ook zouden  NS en ProRail perspectief moeten bieden door duidelijk te maken wanneer de grootste problemen zijn opgelost.

woensdag 22 november 2023

ProRail gaat NABO Lentsesteeg Rheden beveiligen

De Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in de Lentsesteeg in gemeente Rheden wordt in 2025 omgebouwd. Er komt een met AHOB (Automatische Halve Overweg Bomen) beveiligde overweg voor fietsers en wandelaars.

Op de Lentsesteeg zijn de afgelopen 20 jaar vele bijna-aanrijdingen geweest. De spoorwegovergang ligt op een drukke route, waar veel schoolgaande kinderen gebruik van maken. Risico is dat zij de snelheid van een naderende trein onderschatten en onveilig de spoorovergang oversteken. Alleen al in 2023 zijn er minstens vier incidenten geweest.

ProRail en de gemeente willen niet langer wachten totdat het écht een keer mis gaat en gaan de spoorovergang daarom sluiten. Tijdens deze fysieke tijdelijke afsluiting vanaf eind 2023, worden wandelaars en fietsers omgeleid via de beveiligde spoorovergang in de Oranjeweg.

dinsdag 21 november 2023

Stemmen voor Tweede Kamer kan op 43 stations

Onderweg je stem uit kunnen brengen, maakt stemmen makkelijk. Voor de Tweede Kamerverkiezingen kun je daarom op 22 november je stem uitbrengen op 43 stations in heel Nederland.

Dit jaar is station Winterswijk, dat ook voor het eerst een stemlocatie is, het station waar je als eerste terecht kunt. Al vanaf 5 uur ‘s morgens kun je hier stemmen. Op station Breda kun je vanaf 5.15 uur terecht bij het stemlokaal.

De meeste stembureaus zijn geopend tussen 07.30 en 21.00 uur. Ga voor een actueel overzicht van deelnemende stembureaus op stations en de openingstijden per locatie naar ns.nl/stemmen en de NS-app.

maandag 20 november 2023

Leontien Lems directeur Spoorwegmuseum

De Raad van Toezicht van het Spoorwegmuseum heeft  Leontien Lems wordt benoemd  tot  directeur-bestuurder van het museum. Met ingang van 15 januari 2024 volgt ze Nicole Kuppens op die per 1 januari 2024 afscheid neemt.

Leontien Lems werkt al geruime tijd in de culturele en museale sector. Momenteel is ze verbonden aan de Stadsschouwburg Utrecht waar ze als MT-lid verantwoordelijk is voor de Marketing, Communicatie en Verkoop. Eerder heeft ze verschillende functies bekleed bij zowel historische- als wetenschapsmusea, waaronder die van sectormanager Presentatie en Educatie bij het Nederlands Openlucht Museum. In haar loopbaan was ze onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van educatief, tentoonstellings- en programmeringsbeleid. Leontien brengt een groot museaal en Utrechts netwerk met zich mee.

Hidig directeur Nicole Kuppens vertrekt. Zij heeft afgelopen zomer aangegeven dat ze, na bijna zeven jaar directeurschap, per 2024 het Spoorwegmuseum zal verlaten. Onder haar leiding is het museum de afgelopen periode met veel succes verder ontwikkeld en door de moeilijke coronajaren geloodst. Ze heeft een brede programmering neergezet, exposities vernieuwd en het grootschalige collectieregistratie- en digitaliseringsprogramma De Registratie Fabriek gerealiseerd.

vrijdag 17 november 2023

Rover-Amsterdam wil betere bereikbaarheid Zeeburgereiland

Er moeten betere verbindingen komen naar Zeeburgereiland. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een inspraakreactie aan de gemeente. De uitwerking van de huidige plannen is volgens Rover onder de maat en gaat niet snel genoeg.

Op het Zeeburgereiland wonen nu al 5000 Amsterdammers en over een paar jaar komen er nog meer dan 5000 woningen bij en op langere termijn nog veel meer. Ook opent Hogeschool Inholland haar deuren daar volgend jaar en komen er in de toekomst nog andere onderwijsinstellingen bij. Bij zowel Rover-Amsterdam als de ASVA en het Ouderenverbond leven zorgen over de bereikbaarheid van dit stadsdeel.

Rover pleit allereerst voor korte termijn acties zoals betere voorzieningen voor buslijn 37, die steeds meer vastloopt in het verkeer. Als oplossing hiervoor stelt Rover voor om de Amsterdamsebrug af te sluiten voor autoverkeer. Ook de tramverbinding naar het Zeeburgereiland moet op korte termijn beter, vindt Rover-Amsterdam.

Door de frequentie van tramlijn 26 fors te verhogen omhoog en de voertuigen langer te maken wordt de capaciteit van de tramverbinding 2,5 maal zo groot. Deze tram zou bovendien vanaf de Piet Heintunnel langer ondergronds moeten gaan rijden om geen last te hebben van het kruisende autoverkeer. Ook wil Rover-Amsterdam een extra bushalte bij de nieuwe hogeschool en ruimere vaartijden van de tijdelijke Pontverbinding.

Tot slot wil Rover dat de gemeente haast maakt met de aanleg van een tramverbinding vanuit Amsterdam Oost via Zeeburgereiland naar het stadsdeel IJburg, waar ook 10.000 woningen worden bijgebouwd. Hiervoor moet een nieuwe brug aangelegd te worden over het Amsterdam Rijnkanaal, dit staat nu in de planning voor na 2040.

Foto Vince de Vries

donderdag 16 november 2023

Veel animo voor directe trein Zwolle-Münster

Een directe treinverbinding tussen Zwolle, via Enschede, naar Münster is de wens van veel politieke partijen. De spoorlijn wordt in meerdere verkiezingsprogramma's voor de komende Tweede Kamerverkiezingen genoemd.

Over het 'upgraden' van de spoorlijn tussen Zwolle en Münster wordt al jaren gesproken. Een begin is er al. Zo is er geld uitgetrokken om een bovenleiding tussen Enschede en Gronau aan te leggen, waardoor er straks een snellere trein kan rijden.

Het CDA, GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en Volt noemen de lijn expliciet in hun verkiezingsprogramma.

woensdag 15 november 2023

Werkzaamheden Rotterdam Centraal over de helft

Op Rotterdam Centraal is ProRail halverwege met de werkzaamheden om in 2024 meer treinverkeer mogelijk te maken. Men vervangt sporen en wissels en verlengt perrons. Dit gaat tot 4 december duren.

Aan de oostkant van het station wordt perron 9 verlegd, aan de westkant perron 11 en 12. Aan deze kant van het station vervangt men ook wissels en sporen en werkt men aan bovenleiding en treinbeveiliging.

Om het werk uit te kunnen voeren sluit ProRail tussen 23 oktober en 4 december enkele sporen af. In de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december sluit men alle sporen af vanwege de testwerkzaamheden. Het station en de meeste winkels op het station zijn dan gewoon open.

Tot en met zondag 3 december is het treinverkeer van, naar en via Rotterdam Centraal aangepast. Sommige treinen vertrekken op andere tijden of vanaf een ander perron. NS zet op een aantal momenten bussen in. In de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Rotterdam Centraal. Je kunt dan gebruik maken van NS-bussen of het RET-metronet. Houd rekening met extra reistijd, overstappen,

dinsdag 14 november 2023

Drie weken aangepaste dienstregeling rond Schiphol Airport

Vanaf 13 november tot en met 3 december werkt ProRail opnieuw aan het spoor rond Schiphol Airport. Als gevolg hiervan is een aantal sporen niet beschikbaar en wordt de dienstregeling van, naar en via Schiphol aangepast. We adviseren reizigers om voor vertrek de reisplanner te checken voor het meest actuele reisadvies.

Voor de gehele periode geldt een aangepaste dienstregeling. Op een paar momenten rijden er geen treinen en moeten reizigers rekeninghouden met langere reistijd:

Zaterdag 18 en zondag 19 november rijden er geen IC Direct-treinen tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal
Zondag 3 december rijden geen treinen maar bussen tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport.

ProRail vervangt het hele spoor in de Schipholtunnel en is nu aangekomen bij de perrons. Ze vervangen ook delen van de bovenleiding en hangen een zogenoemde ‘stroomrail’ op. Hierdoor kan het spoor een beetje verhoogt worden zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Zo wordt de trein toegankelijker voor mensen die niet goed ter been zijn. ProRail verwacht dat het weghalen van de sporen ter hoogte van het perron meer overlast gaat geven dan eerdere werkzaamheden. Maar zij zullen het maximale doen om de geluidsoverlast te beperken. Zo worden er geluidswerende doeken opgehangen en gebruiken ze speciaal uitgekozen machines die minder geluid produceren. Deze werkzaamheden duren circa vier dagen. Voor meer informatie over de werkzaamheden zie 21 dagen aangepast treinverkeer op station Schiphol | ProRail

Station Schiphol Airport is een druk station met veel treinen en treinreizigers. Daarom moet het spoor rondom Schiphol goed onderhouden worden. Dat doet ProRail met het project Groot Onderhoud Schiphol zodat het spoor en de tunnels weer veertig jaar mee kunnen. Met het project Multimodale Knoop Schiphol wordt meer ruimte op de perrons gecreëerd. Door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen door vaste trappen. Deze projecten lopen gelijk op zodat de hinder voor reizigers zo kort mogelijk duurt. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.

maandag 13 november 2023

Negen partijen voor aanleg Nedersaksenlijn

De Nedersaksenlijn, die Groningen en Enschede met elkaar verbindt, moet er komen. Dat vinden negen van de zeventien partijen, die de treinverbinding expliciet in hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen noemen.

Er liggen tientallen miljoenen euro's klaar op de plank om het eerste deel van de spoorverbinding aan te leggen.

GroenLinks-PvdA, CDA, D66, SP, BBB, NSC, PvdD, CU en JA'21 noemen de Nedersaksenlijn in hun verkiezingsprogramma. De partijen willen dat de spoorlijn het liefst zo snel mogelijk aangelegd wordt.

vrijdag 10 november 2023

Naar de 11devande11de ga je met de trein

Het carnavals-seizoen staat op het punt van beginnen. De 11devande11de wordt zaterdag uitgebreid gevierd. In Roermond vieren 17.000 mensen de start van Vastelaovend in Limburg op het Stationsplein. NS en Arriva zijn de BOB! Ze heten de reizigers op gepaste wijze welkom op Station Roermond. Ook in ‘s-Hertogenbosch komen veel bezoekers ’elf-elf' vieren.

11 november om 11:11 uur start het feest in Roermond met kanonschoten van de Prinselikke Stadts-Garde. Vanaf 09:45 uur delen NS en Arriva voor de aankomende bezoekers speciale 11devande11de-pins uit op het station. Dit kleurrijke speldje is exclusief verkrijgbaar bij aankomst op station Roermond.

Beide vervoerders zetten extra personeel in om iedereen de juiste weg te wijzen. In 's-Hertogenbosch zet NS langere treinen in alle richtingen. Daarnaast zijn de toiletten op het station langer open.

Het station in Roermond is het afgelopen jaar flink verbouwd. De werkzaamheden aan de perronkap, waardoor de doorgang naar het busstation afgelopen weken afgesloten was, zijn op tijd afgerond, Daar heeft de 11devande11de geen hinder van. Binnenkort wordt ook het ‘bordes’ van het station aangepakt, samen met de gemeente. Ook de aansluiting met het busstation wordt in de toekomst nog verbreed. Dan hebben reizigers daar meer ruimte. Om de hinder te beperken starten die werkzaamheden pas na carnaval in februari.

donderdag 9 november 2023

Provinciaal Inpassingsplan HOV/R-net Leiden-Katwijk-Noordwijk vastgesteld

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) vastgesteld voor de aanleg van een hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) busbaan langs de N206, tussen Valkenhorst en de Zeeweg in Katwijk.

Dit plan, en het bijbehorende Milieu Effect Rapport, zijn bedoeld om de bereikbaarheid van Katwijk te verbeteren. Het PIP is vervolgens ter vaststelling aan Provinciale Staten van Zuid-Holland aangeboden.

Op dit moment rijden bussen tussen Leiden en Katwijk over de N206. Om snel, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer te kunnen bieden, is het nodig om het busverkeer te scheiden van het autoverkeer. Bovendien biedt een vrijliggende busbaan in de toekomst de mogelijkheid voor de invoering van tramvervoer. Het tracé loopt langs Valkenhorst en de Duinvallei tot aan de Zeeweg. De locatie voor de busbaan ligt aan de zuidkant van de N206, omdat hier meer ruimte beschikbaar is. Daarnaast sluit deze ligging goed aan op de nieuwe wijk Valkenhorst.

Deze (deels) vrijliggende busbaan is een cruciale maatregel om Katwijk bereikbaar te houden. Het PIP is een instrument dat wordt ingezet voor maatregelen van provinciaal belang. In dit geval: de realisatie van een openbaar vervoersverbinding, de HOV/R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk.

woensdag 8 november 2023

Eerste nieuwe buurtbussen rijden in Noord-Holland Noord

Begin 2023 besloot de provincie om voor Noord-Holland Noord 18 nieuwe buurtbussen aan te schaffen. De achtpersoonsbusjes rijden sinds eind oktober.

De eerste zes busjes zijn 26 en 27 oktober in gebruik genomen. Naar verwachting zijn alle nieuwe bussen eind dit jaar geleverd.

De oude bussen hadden steeds vaker mankementen, waardoor ook ritten uitvielen.

Buurtbussen zijn in landelijke gebieden al jaren een extra OV-dienst naast het reguliere busvervoer. Lokale vrijwilligers rijden van maandag tot en met zaterdag, van de vroege ochtend tot de vroege avond. In Noord-Holland Noord rijden de buurtbussen in:

•    Schagen (buurtbus 406) via Zijdewind, Waarland, De Weel, ’t Veld

•    Heerhugowaard naar Langedijk (buurtbus 407*) via Noord-Scharwoude en Zuid-Scharwoude (*deze bus hoeft nu niet vervangen te worden)

•    Heiloo, Egmond Binnen en Egmond aan Zee (buurtbus 408)

•    Obdam via Ursem naar Heerhugowaard (buurtbus 409)

•    Bergen, Egmond en Schoorl (buurtbus 410)

•    Schagen (buurtbus 411) via Valkkoog, Sint Maarten, Sint Maartensbrug, Sint Maartensvlotbrug,  Burgerbrug, Eenigenburg, Tuitjenhorn, Stroet (za), Dirkshorn (za), Kalverdijk (za)

•    Hoorn naar Bovenkarspel (buurtbus 412) via Schellinkhout, Wijdenes, Venhuizen, Hem, Hoogkarspel, Lutjebroek en Grootebroek

•    Medemblik naar Hoorn (buurtbus 415, e-mailadres) via Onderdijk, Wervershoof, Hauwert, Zwaagdijk, Westwoud, Oosterblokker en Westerblokker

•    Schagen naar Kreileroord (buurtbus 416) via Keinse, Oudesluis, Anna Paulowna, Wieringerwaard, Nieuwesluis, Slootdorp en Kreileroord

•    Schagen naar Obdam (buurtbus 417) via Haringhuizen, Barsingerhorn, Kolhorn, Lutjewinkel, Winkel, Nieuwe Niedorp, Terdiek, Aartswoud, Hoogwoud, Spanbroek en Opmeer

•    Wervershoof, Andijk, Stede Broec en Enkhuizen (buurtbus 438)

De buurtbuslijnen staan in de dienstregeling van Connexxion, de huidige aanbieder van openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. Daarnaast onderhoudt Connexxion de bussen en ondersteunt de verenigingen bij hun dagelijkse uitvoering. De provincie financiert de bussen en verleent jaarlijks subsidie aan de buurtbusverenigingen.

dinsdag 7 november 2023

Treinkaartjes houden volgend jaar dezelfde prijs als in 2023

Treinkaartjes en abonnementen van NS behouden in 2024 dezelfde prijs als in 2023. Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een bedrag van 120 miljoen euro vrijgemaakt waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van 8,67 procent kan uitstellen.
 
De toelage van het kabinet geldt alleen voor binnenlandse treinen binnen de concessie van NS. Voor de internationale treinen verhoogt NS daarom de tarieven per 1 januari 2024 met 7,85 procent. Het tarief voor het huren van een OV-fiets verhoogt NS naar 4,55 euro per 24 uur.

Negen dagen werkzaamheden spoor kop Noord-Holland

Van zaterdag 11 tot en met zondag 19 november werkt ProRail op acht locaties aan het spoor tussen Heerhugowaard en Den Helder. Dit betekent dat NS geen treinen kan rijden en vervangende bussen inzet. Er rijden snelbussen tussen de stations Heerhugowaard en Den Helder. Deze stoppen doordeweeks in de spits ook op station Schagen.

Daarnaast rijden er ook stopbussen die alle tussengelegen stations aan doen. We adviseren reizigers rekening te houden met een langere reistijd en voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meeste actuele reisadvies. Om reizigers tegemoet te komen worden op de stations Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Schagen tenten neergezet en wordt er doordeweeks in de ochtendspits koffie uitgedeeld.

ProRail saneert in Schagen en Anna Paulowna sporen en wissels die niet meer gebruikt worden. Daarnaast worden overwegen vernieuwd, waaronder Breezand, Anna Paulowna, Oudesluis en Heerhugowaard. Tijdens de werkzaamheden zijn overwegen tijdelijk afgesloten. Verkeer wordt in overleg met gemeentes omgeleid.

In het weekend rijden de snelbussen tussen Den Helder en Heerhugowaard 2x per uur en de stopbussen 4x per uur. In de vroege ochtend en in de avond gaat de frequentie van de stopbussen terug naar 2x per uur. Vergelijkbaar met de reguliere treindienstregeling.

Doordeweeks rijden de snelbussen tussen Den Helder en Heerhugowaard 4x per uur tussen 7.00-19.00 uur. Deze maken een extra stop op station Schagen. Buiten deze tijden gaat de frequentie terug naar 2x per uur en stopt de bus niet op station Schagen.

Van 9 tot 16 december werkt ProRail aan het spoor rondom Heerhugowaard. Waardoor er geen treinen kunnen rijden op de trajecten Alkmaar - Schagen en Alkmaar - Hoorn. NS zet vervangende bussen in.

maandag 6 november 2023

Oproep: laat geen geld liggen op je verlopen OV-chipkaart

Rover roept reizigers op om geen geld te laten liggen op hun verlopen OV-chipkaart. Reizigers kunnen het geld op een verlopen OV-Chipkaart tot vijf jaar terugvragen. Daarna gaat het beheer over aan Translink. Het geld moet vervolgens besteed worden aan zaken die reizigers ten goede komen. Rover gaat met Translink in gesprek over de besteding van de gelden.

Omdat de OV-chipkaart na 5 jaar verloopt en niet iedereen het restsaldo terugvraagt, blijven er miljoenen euro’s liggen bij de vervoersbedrijven. Rover trok al 10 jaar geleden hierover aan de bel. Omdat het alleen over anonieme OV-chipkaarten gaat, is het niet mogelijk deze bedragen aan de juiste reizigers terug te storten. Rover maakte daarom de afspraak dat het in het algemeen ten goede moet komen aan de reiziger. Zo werd het bijvoorbeeld makkelijker om het restsaldo terug te vragen.

Rover vindt dat er nog meer kan worden gedaan om te zorgen dat reizigers geen geld laten liggen, het is en blijft immers geld van de reiziger. Zo pleitte Rover er al in 2017 voor om het mogelijk te maken het restsaldo van een anonieme OV-chipkaart aan de kaartautomaat terug te vragen. Ook zou er meer informatie moeten komen over de mogelijkheid om geld terug te vragen, zoals zes jaar geleden werd gedaan met de campagne ‘Jouw geld telt’.

vrijdag 3 november 2023

Duurzame cadeautjes bij de NS Upcycle Shop

Reizigers, cadeautjeszoekers en treinfanaten kunnen hun hart weer ophalen in de NS Upcycle Shop op Utrecht Centraal. Van maandag 30 oktober tot en met zondag 12 november is de pop-up store te vinden in de stationshal. De populaire winkel is dit jaar een extra week open. In de shop vind je allerlei duurzame cadeautjes en collector items van hergebruikt NS-materiaal.

Van oude bekleding van treinstoelen kun je namelijk prima tassen en schoenen maken. En oude reisinformatieborden krijgen een tweede leven als dienstblaadje of een tafeltennisbatje. Elk product is uniek.

NS werkt samen verschillende duurzame ondernemers om van oude treinonderdelen weer nieuwe producten te maken, zoals de populaire notitie- en memoblokjes. Ze zijn gemaakt van de gele reisinformatieborden en hebben nu een dunnere, buigbare kaft. De informatieborden worden namelijk dunner geproduceerd, zodat er minder grondstoffen nodig zijn. Van diezelfde reisinformatieborden zijn vogelvoederstations gemaakt die je op je raam kunt plakken nu het weer kouder is. Daarnaast zijn er ook de NS Home slippers & Home Locomotion Slippers van OML fashion. Met een heerlijk zachte binnenkant die je voeten lekker warm houden. En voor de fanatieke lezers is er een mooie gele boekenlegger gemaakt van de reisinformatieborden. De tassencollectie van Fraenck is uitgebreid met weekendtassen.

donderdag 2 november 2023

Samenwerkingsovereenkomst doorfietsroute Utrecht- Hilversum ondertekend

Twee provincies en drie gemeenten ondertekenden, in het oude seinwachtershuis bij station Overvecht, een overeenkomst voor de realisatie van de doorfietsroute Utrecht-Hilversum, de F27. Gedeputeerden André van Schie (provincie Utrecht) en Jeroen Olthof (provincie Noord-Holland) en de wethouders Lot van Hooijdonk (Utrecht), Bart Heller (Hilversum) en Pim van de Veerdonk (De Bilt) zetten hiermee vaart achter de aanleg. Doel is met deze directe, veilige en comfortabele doorfietsroute meer inwoners te stimuleren om te fietsen naar het werk. De werkzaamheden aan de route starten buiten op straat in 2025 en in 2028 is de route als geheel klaar.

Met deze overeenkomst wordt het traject en de inrichting van de route vastgesteld. Ook wordt afgesproken hoe de doorfietsroute wordt betaald en beheerd als de fietsroute klaar is. Provincie Noord-Holland en provincie Utrecht staan aan de lat voor het provinciale fietspad langs de N417. Gemeenten Hilversum, De Bilt en Utrecht pakken zelf de uitvoering op. Daar waar het gemeentelijke wegen zijn, draagt de provincie Utrecht voor 65% bij in de kosten. Gemeente Hilversum vraagt subsidie voor de aanleg aan bij de provincie Noord-Holland.

De doorfietsroute Utrecht-Hilversum is 16 kilometer lang en vertrekt vanuit de singel (Blauwkapelseweg) van Utrecht, langs de Koningin Wilhelminaweg in Groenekan. Na een lange rechte weg door Maartensdijk en Hollandsche Rading (N417) bereikt de fietser via de Utrechtseweg het centrum van Hilversum. De bestaande fietsroute wordt verbreed en de bestrating verbeterd met glad asfalt of beton. Ook worden kruisingen en rotondes aangepakt om het voor de fietser veiliger, comfortabeler en sneller te maken als alternatief voor de auto. In Hilversum is het tracé nog niet in beton gegoten omdat daar nog gestudeerd wordt op een veilige fietsoversteek bij de Utrechtseweg en rotonde Diependaalselaan.

woensdag 1 november 2023

Hegeman bouwt spooronderdoorgang Heerhugowaard

De komende jaren gaat aannemer Hegeman Bouw & Infra namens ProRail aan de slag met de spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard. De gunning van dit contract werd vandaag (24 oktober) definitief. “

Voor ProRail en de gemeente Dijk en Waard is dit een heel belangrijk project. De Zuidtangent is een drukke verkeersader in Heerhugowaard en verbindt het centrumgebied van gemeente Dijk en Waard met de Ring Alkmaar (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras.

De omgeving van het station Heerhugowaard, waar de Zuidtangent onderdeel van is, maakt de komende jaren een enorme transformatie door. De aanleg van de spooronderdoorgang maakt die ontwikkeling mede mogelijk.