vrijdag 29 december 2023

Gratis OV voor kinderen in heel 2024, en geen prijsverhoging bus en tram

Kinderen tot 12 jaar kunnen heel 2024 gratis met de bus en tram in de provincie Utrecht. Vervoerders QBuzz en Syntus Utrecht hebben hiertoe besloten. Tot nu toe mochten kinderen in de schoolvakanties gratis reizen, volgend jaar kan het iedere dag. En er is meer goed nieuws: de prijs van de bus- en tramkaartjes wordt niet verhoogd.

Om het kinderen en hun ouders zo makkelijk mogelijk te maken, hebben kinderen geen apart vervoerbewijs nodig. Daarmee worden meereizende kinderen niet automatisch geregistreerd (via het inchecken) en zullen we dus niet weten hoeveel kinderen er gebruik van maken. Gezien de voordelen nemen we dit voor lief. Voorwaarde is wel dat een (betalende) volwassene meereist. Gedeputeerde André van Schie is blij dat de vervoerders verder gaan met de proef: “We willen meer mensen in ons OV verwelkomen. Reizen met het OV is goed voor een gezonde leefomgeving. Jong geleerd is oud gedaan: kinderen die onze bussen en trams leren kennen, kiezen later ook vaker voor het OV.”

Er is ook ander goed nieuws: het prijskaartje voor de bus en tram in de provincie Utrecht gaat in 2024, ondanks de inflatie, niet omhoog. Eigenlijk zouden de kaartjes in 2024 zo’n kleine 12 procent duurder worden. Staatssecretaris Heijnen stelt geld beschikbaar waardoor de kostenstijging naar 0 kan worden teruggebracht, dankzij de Tweede Kamer motie van Mirjam Bikker (Christen Unie).

Op de buurtbus kunnen reizigers vanaf volgend jaar met hun ov-chipkaart betalen, net als in al ons andere ov.

donderdag 28 december 2023

Nachttreinen Arriva blijven na succesvol eerste jaar ook in 2024 rijden

Al bijna een jaar rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken rond middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. Vroeg op zaterdagochtend vertrekt de Arriva-trein vanuit de randstad naar Groningen en Maastricht.

Ook in 2024 kunnen reizigers wekelijks rekenen op deze nachtelijke treinverbindingen.

Voor 10 euro enkele reis de regio verbinden met de randstad. Dat is wat Arriva wilde. Inmiddels maken iedere week honderden treinreizigers gebruik van deze verbinding. Vooral reizigers die tussen de verschillende steden reizen na een nachtdienst of een stapavond, weten de nachttrein goed te vinden. Maar ook reizigers die vanaf Eindhoven of Schiphol een vroege vlucht moeten halen, rekenen inmiddels op de trein.

Tickets zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Sinds kort is het ook mogelijk om op alle tussengelegen stations een ticket aan te schaffen. De reiziger kan dan het bedrag van 10 euro voldoen via de PIN voordat hij instapt. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes op de stations worden geopend.

zaterdag 23 december 2023

NS rijdt vakantiedienstregeling tijdens de Kerstvakantie

Tijdens de Kerstvakantie reizen er minder mensen met de trein en rijdt NS een vakantiedienstregeling. Van 25 december tot en met 5 januari rijdt NS doordeweeks ongeveer dezelfde dienstregeling als in het weekend gebruikelijk is. Op drukke trajecten rijden de treinen vaker. De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven blijft van maandag tot en met donderdag (behalve Kerst en 1 januari) rijden en gaat ook op vrijdag rijden. In de daluren op vrijdag rijden ook op andere trajecten meer treinen.

Op oudejaarsdag rijden er zoals ieder jaar geen treinen meer na 20.00 uur. De treindienst wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Vanaf 01:00 uur rijdt wel het nachtnet Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol – Amsterdam – Utrecht, met extra stops op Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Sloterdijk. We verdubbelen de frequentie op de drukste momenten en trajectdelen. Voor het eerst krijgt ook Haarlem in de nieuwjaarsnacht een nachtverbinding met Amsterdam. De vroege treinen naar Schiphol vanuit Lelystad, Amersfoort, Alkmaar en Hoorn blijven op nieuwjaarsochtend rijden.

Om zowel binnenlandse reizigers als internationale reizigers voldoende plek te bieden, rijdt NS van vrijdag 22 december tot en met maandag 8 januari extra binnenlandse treinen Amersfoort – Amsterdam Centraal vlak voor of na de Intercity Berlijn. Binnenlandse reizigers op dit traject dienen rekening te houden met kleine wijzigingen in vertrektijden en spoorwijzigingen.

Het GVB tijdens de feestdagen

In de kerstvakantie van zaterdag 23 december tot en met zondag 7 januari geldt een aangepaste dienstregeling. Een aantal bus- en tramlijnen rijdt in deze periode minder vaak. Zowel doordeweeks als in het weekend. Op beide kerstdagen, oudjaars- en nieuwjaarsdag geldt de zondag dienstregeling. Op oudejaarsavond kun je tot 20.00 uur gebruikmaken van trams, bussen, metro’s en veerponten.

Alleen de veerverbindingen op het Noordzeekanaal en veerponten F3 en F4 op het IJ varen na 20:00 uur door. Tijdens nieuwjaarsnacht kun je vanaf 01:30 uur gebruikmaken van de nachtbussen en metro 52 en 54.

Ben je van plan om te reizen met het OV? Plan je reis via gvb.nl of de GVB app Gappie.

vrijdag 22 december 2023

Dassenburcht bij Boxtel wordt verwijderd, veel minder treinen op vrijdag

ProRail voert vrijdag 22 december de laatste werkzaamheden uit om de dassenburcht bij Boxtel te verwijderen en het spoortalud te herstellen. Deze werkzaamheden konden tot nu toe plaatsvinden terwijl de treinen bleven rijden, maar om het spoortalud weer te herstellen is het noodzakelijk drie van de vier sporen tussen Boxtel en Eindhoven buiten dienst te nemen. 

Daarom rijden er vrijdag veel minder treinen tussen Tilburg-Boxtel-Eindhoven en ’s-Hertogenbosch-Boxtel-Eindhoven. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en drukte. We adviseren de NS Reisplanner te raadplegen voor vertrek.

Als gevolg van de werkzaamheden is het treinverkeer aangepast tussen vrijdagochtend 07:00 uur en zaterdagochtend 06:50 uur.

De Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven v.v. rijdt niet. Er rijden stopbussen tussen Tilburg en Boxtel en Eindhoven en Boxtel.
De Sprinter tussen ’s-Hertogenbosch en Deurne v.v. rijdt niet tussen Boxtel en Eindhoven. Er rijden stopbussen tussen Eindhoven en Boxtel.
Er rijden geen Intercity’s tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven v.v. Tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden snelbussen.
De Intercity Den Haag - Breda – Tilburg – Eindhoven v.v. blijft rijden.
De nachttreinen tussen Eindhoven en Rotterdam v.v. blijven rijden.
De nachttreinen tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch rijden niet. Er rijden snelbussen.
Dassenburcht

Meer informatie over het verwijderen van de dassenburcht is hier te vinden.

donderdag 21 december 2023

Plannen voor aanpak spoorgeluid definitief

Op tientallen locaties in Nederland wordt spoorgeluid de komende jaren teruggebracht. ProRail werkt hieraan in het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG). De afgelopen jaren stemden men zijn plannen af met omwonenden en gemeentes. Nu zet ProRail volgende stap: alle saneringsplannen zijn klaar.

ProRail voert het programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Onlangs behaalde het MJPG haar wettelijke deadline: alle saneringsplannen zijn in 2023 ingediend. In zo’n plan staat hoe men spoorgeluid wil verminderen: met raildempers, geluidsschermen en gevelisolatie. De minister neemt op basis hiervan een conceptbesluit.

ProRail maakt in totaal ruim 50 saneringsplannen. Wanneer een plan is vastgesteld, heeft ProRail zeven jaar de tijd voor de uitvoering. Dat klinkt lang, maar men moet het werk aanbesteden en inplannen.

woensdag 20 december 2023

Arriva mag 10 jaar langer het busvervoer in West-Brabant verzorgen

Arriva blijft ook na 2025 verantwoordelijk voor de ov-concessie in West-Brabant. De bieding van het bedrijf werd in de aanbestedingsprocedure als beste beoordeeld door de provincie. Ook vervoerder Qbuzz had zich ingeschreven voor deze concessie.

Arriva blijft zo tot 2035 verantwoordelijk voor het busvervoer in West-Brabant, inclusief de lijnen naar Rotterdam en Utrecht. Het bedrijf biedt meer snellere en meer rechtstreekse verbindingen dan in de huidige concessie. Ten opzichte van 2019 (vóór de coronapandemie) biedt Arriva straks ruim 10% meer openbaar vervoer. Hiermee vervult Arriva veel wensen van de provincie en de gemeenten in het concessiegebied én heeft Arriva aandacht voor het vergroten van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Over de details van de dienstregeling wordt in de loop van 2024 meer bekend.

Arriva voert het stads- en streekvervoer vanaf de start van de concessie uit met elektrische bussen en beperkt zo de uitstoot van schadelijke stoffen en geluid. De Brabantliners en buurtbussen blijven tot uiterlijk 2030 rijden met dieselbussen. Voor het stallen en opladen van een groot deel van de elektrische bussen zal Arriva gebruik gaan maken van de nieuwe, duurzame remise die de provincie op dit moment laat bouwen in Breda. Die remise is voor de startdatum van de nieuwe concessie van 6 juli 2025 gereed.

dinsdag 19 december 2023

Meer gevonden voorwerpen met minder reizigers

Dit jaar zijn er meer dan 62.000 voorwerpen gevonden in treinen of op stations. Daarmee ligt het aantal bijna gelijk met dat in 2019, terwijl NS inmiddels vijftien procent minder reizigers vervoert. Tussen alle sleutels, jassen en koptelefoons zijn dit jaar ruim 100 knuffels gevonden.

Tijdens de Week van de Verloren Knuffel van 18 tot en met 22 december hoopt NS alle knuffels weer met hun baasje te herenigen, zodat zij samen de feestdagen kunnen doorbrengen.

Hoe meer mensen de knuffels zien, hoe groter de kans op hereniging. Daarom vvraagt NS op Instagram, X en Facebook aandacht voor de knuffeldieren. Help mee door de foto’s te delen of te reageren op de berichten op onze kanalen.

De top vijf gevonden voorwerpen bestaat uit (1) sleutels, (2) tassen en koffers, (3) jassen, (4) koptelefoons en earpods en (5) portemonnees. Dit jaar kwamen wederom opvallende voorwerpen binnen bij ons Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen, waaronder een sjoelbak, een tuinset, een luxe koffiemachine en een grote hondenbench.

Binnen vijf werkdagen zijn verloren spullen kosteloos op te halen bij een OV Service & Tickets-winkel op het station. Daarna gaat het naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. Vanuit hier stuurt NS – tegen een vergoeding – het voorwerp per post op. Passen zoals je OV-chipkaart of rijbewijs mag NS niet bewaren en worden direct overgedragen aan de verantwoordelijke instanties.

maandag 18 december 2023

Kinderen gratis met de bus vanaf 2024

Kinderen tot 12 jaar reizen vanaf 2024 gratis met de bus. De provincie Noord-Holland trekt hiervoor jaarlijks 125.000 euro extra uit.

De regeling geldt in de gebieden waar de provincie opdrachtgever is voor het busvervoer: Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond. Voor de regio Gooi en Vechtstreek loopt sinds 2020 al een vergelijkbare regeling. De regeling start al op zaterdag 23 december 2023, het begin van de kerstvakantie.

In oktober werd al bekend dat het buskaartje in 2024 niet duurder wordt en dat er volgend jaar in Noord-Holland net zoveel bussen rijden als dit jaar.   

De provincie wil het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld met deze extra investering waarmee de bus voor kinderen gratis wordt. Zij moeten wel reizen onder begeleiding van een volwassene.

Daarnaast werkt de provincie, samen met de vervoerders, dagelijks aan een betrouwbaar en efficiënt lijnennet. Om te zorgen dat het netwerk ook op langere termijn op een goed niveau blijft, zijn er ieder jaar aanpassingen nodig. De vervoerplannen voor 2024 zijn te lezen op de website van de provincie.

vrijdag 15 december 2023

Vervolgonderzoek naar stabiliteit spoordijken noodzakelijk

ProRail onderzoekt de stabiliteit van de spoordijken: de verhoogde ondergrond onder het spoor. Dit is nodig om zeker te weten dat deze grond het groeiende treinverkeer aan kan. Uit de tussentijdse resultaten blijkt dat we voor een groot deel van Nederland nog niet kunnen aantonen dat de ondergrond geschikt is voor meer, snellere en zwaardere treinen in de toekomst. Dit betekent dat meer onderzoek nodig is.

Het treinverkeer in Nederland groeit. Daarom is belangrijk dat het spoor op een stabiele ondergrond ligt. Zeker 80 procent van onze spoordijken - ook wel baanlichamen genoemd - is meer dan 100 jaar oud. Het is onzeker of deze ondergrond de groei op het spoor aankan. Ook zien wij dat de gevolgen van klimaatverandering invloed hebben op de sterkte van de spoordijken. Denk bijvoorbeeld aan extreme droogte of zeer natte periodes.

Om de huidige kwaliteit van de spoordijken in kaart te brengen, doet ProRail onderzoek naar de baanstabiliteit. Hiervoor werkt men samen met vier ingenieursbureaus: Sweco, Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV. Deze brengen de kwaliteit in kaart met openbare data zoals kaartonderzoek, beschikbaar grondonderzoek en waterstanden. Een tiental geologen legde hierbij de basis. Zij beoordeelden ongeveer 2600 kilometer van de in totaal 3000 kilometer aan spoordijken in Nederland.

Voor een groot deel van de spoordijken blijkt dat er meer onderzoek nodig is om uitsluitsel te kunnen geven over de baanstabiliteit. De komende tijd gaat men verder met de tweede fase van het onderzoek.

Op sommige plekken worden nu al maatregelen genomen. Zo monitort men vanaf december 2023 de stabiliteit van de spoordijk tussen Deventer en de Nederland-Duitse grens bij Oldenzaal om de impact van de versnelde IC Berlijn te kunnen volgen. Ook tussen Delft en Schiedam doet ProRail onderzoek naar hoe de spoordijk kan worden versterkt. Dit omdat hier de komende jaren meer treinen gaan rijden.

donderdag 14 december 2023

RRReis stadsvervoer voor Lelystad

Sinds 10 december is RRReis de naam voor het openbaar vervoer in Flevoland (exclusief Almere) en Noordwest Overijssel. EBS verzorgt vanaf dan het busvervoer in deze regio’s onder de naam RRReis. Voor een groot deel van de lijnen veranderen de vertrektijden en aansluitingen. Ook worden bestaande abonnementen vervangen door nieuwe abonnementen die in alle RRReis gebieden geldig zijn. Op RRReis.nl/dienstregeling-bus vindt u een compleet overzicht van alle wijzigingen per lijn.

De nieuwe snelRRReis lijnen zijn:

207 Harderwijk - Lelystad Batavia Stad
214 Lelystad Emmeloord - Steenwijk
215 Urk - Nagele - Kampen
216 Almere - Zeewolde - Harderwijk
218 Lelystad - Urk

Met lijn 11 komt er nieuwe snelle verbinding tussen station Lelystad Centrum en Lelystad-Haven. In combinatie met lijn 1 reist u vanaf 10 december van maandag t/m zaterdag overdag ieder kwartier tussen het station Lelystad Centrum en Lelystad-Haven.

Lijn 143 rijdt vanaf Dronten via Swifterbant naar Lelystad en vervangt op dit traject lijn 145. In Lelystad rijdt de bus via bedrijventerrein Oostervaart en het ziekenhuis. Daarmee neemt het aantal reismogelijkheden voor inwoners van Swifterbant verder toe. Met de inzet van de nieuwe buurtRRReis lijnen 521 en 522 krijgen meer mensen in Dronten een bushalte dicht bij hun woning. De buurtRRReis lijnen rijden samen ieder half uur. Hiermee nemen de reismogelijkheden flink toe. BuurtRRReis rijdt ook op zaterdag.

Wie met OVpay of op saldo met de OV-chipkaart reist, betaalt vanaf 10 december binnen het hele RRReis gebied hetzelfde basis- en kilometertarief. Het basistarief is €1,08, het kilometertarief €0,196, ook in 2024. Voor reizigers in Lelystad betekent dit dat de vaste ritprijs voor reizen binnen en buiten de ring vanaf 10 december vervalt. Ook worden de losse ritkaarten Lelystad (binnen/buiten de ring) niet meer verkocht. Reizigers kunnen in- en uitchecken met de contactloze bankpas of creditcard en met de OVchipkaart. Ook is het mogelijk een kaartje te kopen in een reis app op de telefoon (bijvoorbeeld 9292 of Tranzer).

Met de start van RRReis worden verschillende abonnementen niet meer verkocht. Reizigers die eerder dit jaar een abonnement kochten, kunnen gewoon met het abonnement blijven reizen tot het abonnement niet meer geldig is. Kijk op RRReis.nl/vervoerbewijzen voor de voorwaarden en tarieven.

Vanaf 10 december bestaat een groot deel van de bussen uit ruim 230 elektrische bussen van BYD. De bussen zijn vrij van schadelijke uitlaatgassen. Dit biedt veel voordelen, zoals een betere luchtkwaliteit en gezondere leefomgeving. Daarnaast zijn de bussen een stuk stiller, wat zorgt voor minder geluidsoverlast op busroutes in de regio.

NS Reisassistentie nu op 241 stations

Sinds 10 december zijn bijna alle stations waar NS rijdt voorzien van reisassistentie. Een belangrijke mijlpaal voor mensen met een beperking, en een mooie stap op weg naar de NS ambitie om gelijkwaardige reismogelijkheden voor iedereen te realiseren. Zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig.

De afgelopen jaren heeft NS het aantal stations met reisassistentie jaarlijks fors uitgebreid. Deze uitbreiding past in een bredere aanpak om het reizen per trein steeds toegankelijker te maken. In deze aanpak voorziet ProRail stations van liften en hellingbanen, en brengt perrons op de juiste hoogte. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van NS zijn voor iedereen toegankelijk, en dit aantal neemt de komende jaren steeds verder toe. Hierdoor is het voor klanten met een beperking steeds vaker mogelijk zelfstandig in- en uit te stappen.

ProRail heeft dit jaar de perrons op diverse stations aangepast om drempelloze instap mogelijk te maken. Ook voorzag ProRail de stations Dordrecht Zuid en Den Haag HS van liften en kreeg station Veenendaal West een hellingbaan.

woensdag 13 december 2023

Dorp Donderen krijgt eigen busverbinding

Sinds maandag 11 december 2023 kunnen reizigers voor het eerst gebruik maken van de nieuwe bushaltes in Donderen. Om dat te vieren werd er koffie, thee en wat lekkers uitgedeeld bij de bushalte aan de Oosterstraat in Donderen door raadslid Marcel Elzerman, wethouder Jelbrich Peters en gedeputeerde Henk Jumelet.

In het dorp Donderen zijn twee nieuwe bushaltes geplaatst. Deze zijn onderdeel van buslijn 109, Assen – Zernike Noord. Deze lijn bestaat al langer. Door werkzaamheden aan de Ring Zuid kreeg de lijn tijdelijk een andere route, onder andere door Vries. Deze tijdelijke route beviel goed, daarom is besloten de route zo te houden én om een halte toe te voegen in het dorp Donderen op verzoek van inwoners. De verwachting is dat vooral jongeren en ouderen gebruik zullen maken van de nieuwe bushaltes in het dorp.

dinsdag 12 december 2023

Zeeland vraagt aandacht voor Zeeuws spoor

Op 8 december 2023 heeft de Provincie Zeeland een brief gestuurd aan ProRail om aandacht te vragen voor de problematiek op het Zeeuwse spoor. De afgelopen periode hebben treinreizigers in Zeeland veel overlast ervaren. De Provincie roept op om snel met een oplossing te komen.

De Provincie spreekt in de brief grote zorgen uit over de situatie. Door de verzakkingen van het spoor hebben reizigers langere reistijden en vaak ook nog slechte aansluitingen op de trein, bus en ferry. Dit betekent dat reizigers beperkt worden in hun reismogelijkheden. Daarnaast zijn er helaas de afgelopen periode treinen ongepland uitgevallen.  

De Provincie vraagt aan ProRail om het spoor zo snel mogelijk aan te pakken met zo min mogelijk overlast voor de reiziger. Daarnaast wordt er gevraagd om de reiziger te compenseren en het vertrouwen te herstellen. Ook is de Provincie benieuwd hoe de huidige problematiek in de toekomst voorkomen kan worden.  

maandag 11 december 2023

Vanaf vandaag in minder dan zes uur naar Berlijn

Treinreizigers zijn vanaf vandaag sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is 5 uur en 52 minuten. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten. Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn v.v..

De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven. Deze locomotieven (Vectron) kunnen in Nederland en Duitsland rijden. De wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, is niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.

Naast de versnelling komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn gaat met pensioen en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers koffie, thee en snacks bestellen bij hun zitplaats.

Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt.

Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvlaksnelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Sinds vandaag rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.

vrijdag 8 december 2023

Vernieuwd openbaar vervoer in Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee na 2026

De provincie Zuid Holland heeft haar plannen voor het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee na 2026 gepresenteerd. Inwoners van deze regio zijn actief betrokken geweest bij het proces en hebben hun ideeën gedeeld. De reacties zijn zorgvuldig samengevat in een reactienota, die onlangs is doorgestuurd naar Gedeputeerde Staten, de Statencommissie en Provinciale Staten.

Het beleidskader, waarin de eisen aan de vervoerder zijn vastgelegd, is op 8 november door Provinciale Staten goedgekeurd met enkele aanpassingen op basis van de ontvangen reacties. Belangrijke wijzigingen in het beleidskader zijn onder andere dat kernen met 1500 tot 3000 inwoners op werkdagen van 6:00 tot 19:00 uur vast openbaar vervoer krijgen met een frequentie van 1 keer per uur. Verder wordt voor kernen met meer dan 3000 inwoners een verplichte frequentie van 2 keer per uur tijdens de spits ingesteld. Ook wordt de vervoerder verplicht extra bussen in te zetten als de buurtbus het aantal reizigers niet kan verwerken.

Naast veranderingen in de uitvoering van het openbaar vervoer heeft de provincie samen met de gemeenten plannen om de veiligheid, bereikbaarheid en faciliteiten van bushaltes te verbeteren. Denk hierbij aan verbeterde verlichting, voldoende fietsenstallingen, veilige fiets- en wandelpaden richting de halte, en mogelijkheden voor vervoer van en naar de halte.

De provincie Zuid-Holland gaat nu verder met de voorbereiding van de aanbesteding. In de zomer van 2024 wordt bekendgemaakt welk bedrijf het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee vanaf half december 2025 zal verzorgen. De vernieuwde aanpak belooft niet alleen verbeteringen in de mobiliteit, maar ook in de algehele kwaliteit van het openbaar vervoer in deze regio.

donderdag 7 december 2023

Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan

Om het spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden, hebben NS, ProRail en de regionale vervoerders nieuwe plannen gemaakt voor de dienstregeling bij (extreem) winters weer. Zowel op landelijk als regionaal niveau kan de dienstregeling worden aangepast, zodat er meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen.

Als het in heel Nederland gaat sneeuwen en/ of vriezen kan NS een dag van tevoren voor kiezen om de dienstregeling uit voorzorg aan te passen. ProRail stelt in zulke omstandigheden 55 procent van de wissels buiten gebruik. En NS rijdt een speciale winterdienstregeling die er rekening mee houdt dat deze wissels niet bediend worden, en toch zorgt dat 93 procent van de reizigers naar hun bestemming wordt gebracht.

Nieuw is dat NS bij zwaar winters weer en een mogelijke code rood van het KNMI de speciale ‘Nooddienstregeling winter’ in kan zetten. Op die manier kunnen reizigers met een cruciaal beroep toch naar hun plaats van bestemming. Alle andere treinreizigers krijgen de oproep om niet met de trein te reizen.

In deze variant wordt 92 procent van de wissels buiten gebruik gezet door ProRail. De overige 8 procent van de wissels (ruim 500 stuks) kunnen storingsploegen van ProRail dan vanaf vaste locaties beschikbaar houden.

Als het alleen in een bepaalde regio winters weer wordt, kan men er op de dag zelf voor kiezen om de dienstregeling daar aan te passen. Er rijden dan regionaal minder treinen, waardoor meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. In de rest van het land wordt dan de normale dienstregeling gereden.

woensdag 6 december 2023

'Nachttrein voor Drenthe belangrijk'

De nachttrein tussen het Noorden en de Randstad blijft rijden tot en met 2024. De provincies Drenthe en Groningen en de gemeente Groningen betalen nu nog een exploitatievergoeding voor de nachttrein. Deze nachttrein moet als het aan de regio ligt, worden opgenomen in de afspraken tussen het Rijk en NS (Hoofdrailnetconcessie). Dan rijdt de nachttrein zonder bijdrage van de regiopartners.

De nachttrein is een wens van de bewoners van de provincies Drenthe en Groningen. Zo is de regio in een bredere periode goed bereikbaar én kunnen reizigers ook in het weekend een latere trein nemen vanuit Schiphol, Amsterdam en/of Zwolle naar het noorden.

De NS biedt tot en met 2024 een late reismogelijkheid per nachttrein. Het gaat hierbij om een nachttrein Zwolle - Groningen in de nacht van vrijdag op zaterdag, aansluitend op de trein Rotterdam - Zwolle die NS rijdt in de reguliere dienstregeling. Het vertrektijdstip in Zwolle ligt op circa 01:45 uur en de trein stopt van Zwolle tot aan Groningen op alle tussengelegen stations. De nachttrein die vergoed wordt door de provincies en de gemeente Groningen rijdt in weekend alleen op de vrijdag.

dinsdag 5 december 2023

Geen treinen maar bussen rond Heerhugowaard

Van 9 tot 17 december werkt ProRail op en in de omgeving van station Heerhugowaard aan het spoor. Dit betekent dat er geen treinen kunnen rijden van, naar en via Heerhugowaard. NS zet vier keer per uur stopbussen in op het traject Alkmaar – Hoorn en vier keer per uur snelbussen op het traject Alkmaar – Schagen. De snelbus stopt niet op station Alkmaar Noord. We adviseren reizigers om voor vertrek de Reisplanner te checken en rekening te houden met extra reistijd.

In Heerhugowaard haalt ProRail een spoor weg. Daarbij verwijderen ze wissels en passen de bovenleiding en treinbeveiliging aan. Ook knappen ze de perrons en het meubilair van het station op. Er vinden diverse werkzaamheden tegelijk plaats. Het eerste perron wordt vernieuwd en er er worden werkzaamheden verricht aan de trappen en hellingbanen. Als spoor 3 is weggehaald, wordt het huidige perron bij sporen 2 en 3 vernieuwd en verbreed op de plaatsen waar nieuwe wachtruimtes komen. Ook wordt het meubilair vernieuwd. ProRail past tevens twee spoorwegovergangen aan zodat passanten bij de Stationsweg en de Zuidtangent straks nog maar twee sporen over hoeven te steken in plaats van drie. Klik hier voor meer informatie.

De ruimte die vrijkomt bij het weghalen van spoor 3 wordt gebruikt om het perron veiliger te maken. In de toekomst wordt er een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel. Hierdoor gaan er meer treinen via station Heerhugowaard rijden. Om dit veilig te kunnen doen, moet het perron waaraan spoor 2 en 3 liggen worden aangepast en, daar waar wachtruimtes staan, worden verbreed.

In de periode van 9 tot 17 december vervangt ProRail ook het spoor tussen Alkmaar en Sint Pancras. In Schagen wordt gewerkt aan aanpassingen aan de bovenleiding en op station Obdam aan de perrons.

maandag 4 december 2023

Nieuwe dienstregeling van start met 1800 extra treinen

De dienstregeling van NS wordt komende zondag 10 december uitgebreid. Tussen de grote steden gaan weer vier Intercity’s per uur rijden, ook in de weekenden en in de daluren. Daarnaast gaat het aantal verbindingen op populaire trajecten omhoog. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder treinen rijden. In totaal rijdt NS daarmee ruim 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past beter bij het nieuwe reisgedrag na corona. Daarnaast verwacht NS hiermee meer reizigers te kunnen bedienen.

De nieuwe dienstregeling past bij het nieuwe reisgedrag na corona. Zo ziet NS op vrijdag minder mensen in de trein, terwijl de reizigersaantallen in de daluren en het weekend alweer de niveaus van voor corona aantikken. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dat alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. In de nieuwe dienstregeling gaan er op maandag tot en met donderdag meer treinen rijden. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren,

In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG’s in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.

De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:

Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur..
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur
 

vrijdag 1 december 2023

Eurostar naar Londen rijdt zes maanden niet

De rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen rijdt volgend jaar zes maanden niet. Dit komt door werkzaamheden op station Amsterdam Centraal.

Tussen juni en december 2024 moeten reizigers alternatieven zoeken.r.

De komende jaren vinden op Amsterdam Centraal veel werkzaamheden plaats. Daardoor sluit ook de terminal waar nu nog de ID-bewijzen en bagage van de reizigers worden gecontroleerd.

Aanvankelijk zou de Eurostar zelfs zeven tot elf maanden niet naar Londen rijden. Maar door straks op Amsterdam Centraal een tijdelijke terminal voor controles in te richten, hebben de partijen die periode kunnen verkorten.

Wie vanuit Nederland met de trein naar Londen wil, moet daarom eerst naar Brussel reizen. Daar kunnen passagiers na een controle op de trein naar Engeland stappen.

Zondag aanstaande geen treinen Rotterdam-Schiphol

Vanwege grootschalige werkzaamheden van ProRail aan het spoor bij de stations Rotterdam Centraal, Leiden Centraal en Schiphol Airport rijden er op zondag 3 december geen treinen tussen deze stations.

Vanwege dezelfde werkzaamheden kan er ook geen Intercity direct rijden over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. NS adviseert reizigers die toch tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport of Amsterdam willen reizen om te kijken naar alternatief vervoer.

NS vindt het erg vervelend dat reizigers zo forse hinder ervaren van deze werkzaamheden. Er is zondag weliswaar een omreisroute - met metro, trein en meerdere keren overstappen - mogelijk, echter heeft deze een fors langere reistijd van ongeveer anderhalf uur. Maandag zijn de werkzaamheden afgerond en rijdt NS weer de gebruikelijke dienstregeling.

Vanwege de werkzaamheden rijden er dit weekend ook geen treinen van Eurostar naar Londen en Parijs. De Intercity Brussel rijdt dit weekend alleen tussen Breda en Brussel. Vanwege werkzaamheden in België stopt deze niet in Antwerpen.