vrijdag 29 december 2023
Gratis OV voor kinderen in heel 2024, en geen prijsverhoging bus en tram
Om het kinderen en hun ouders zo makkelijk mogelijk te maken, hebben kinderen geen apart vervoerbewijs nodig. Daarmee worden meereizende kinderen niet automatisch geregistreerd (via het inchecken) en zullen we dus niet weten hoeveel kinderen er gebruik van maken. Gezien de voordelen nemen we dit voor lief. Voorwaarde is wel dat een (betalende) volwassene meereist. Gedeputeerde André van Schie is blij dat de vervoerders verder gaan met de proef: “We willen meer mensen in ons OV verwelkomen. Reizen met het OV is goed voor een gezonde leefomgeving. Jong geleerd is oud gedaan: kinderen die onze bussen en trams leren kennen, kiezen later ook vaker voor het OV.”
Er is ook ander goed nieuws: het prijskaartje voor de bus en tram in de provincie Utrecht gaat in 2024, ondanks de inflatie, niet omhoog. Eigenlijk zouden de kaartjes in 2024 zo’n kleine 12 procent duurder worden. Staatssecretaris Heijnen stelt geld beschikbaar waardoor de kostenstijging naar 0 kan worden teruggebracht, dankzij de Tweede Kamer motie van Mirjam Bikker (Christen Unie).
Op de buurtbus kunnen reizigers vanaf volgend jaar met hun ov-chipkaart betalen, net als in al ons andere ov.
donderdag 28 december 2023
Nachttreinen Arriva blijven na succesvol eerste jaar ook in 2024 rijden
Ook in 2024 kunnen reizigers wekelijks rekenen op deze nachtelijke treinverbindingen.
Voor 10 euro enkele reis de regio verbinden met de randstad. Dat is wat Arriva wilde. Inmiddels maken iedere week honderden treinreizigers gebruik van deze verbinding. Vooral reizigers die tussen de verschillende steden reizen na een nachtdienst of een stapavond, weten de nachttrein goed te vinden. Maar ook reizigers die vanaf Eindhoven of Schiphol een vroege vlucht moeten halen, rekenen inmiddels op de trein.
Tickets zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Sinds kort is het ook mogelijk om op alle tussengelegen stations een ticket aan te schaffen. De reiziger kan dan het bedrag van 10 euro voldoen via de PIN voordat hij instapt. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes op de stations worden geopend.
woensdag 27 december 2023
zaterdag 23 december 2023
NS rijdt vakantiedienstregeling tijdens de Kerstvakantie
Op oudejaarsdag rijden er zoals ieder jaar geen treinen meer na 20.00 uur. De treindienst wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Vanaf 01:00 uur rijdt wel het nachtnet Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol – Amsterdam – Utrecht, met extra stops op Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Sloterdijk. We verdubbelen de frequentie op de drukste momenten en trajectdelen. Voor het eerst krijgt ook Haarlem in de nieuwjaarsnacht een nachtverbinding met Amsterdam. De vroege treinen naar Schiphol vanuit Lelystad, Amersfoort, Alkmaar en Hoorn blijven op nieuwjaarsochtend rijden.
Om zowel binnenlandse reizigers als internationale reizigers voldoende plek te bieden, rijdt NS van vrijdag 22 december tot en met maandag 8 januari extra binnenlandse treinen Amersfoort – Amsterdam Centraal vlak voor of na de Intercity Berlijn. Binnenlandse reizigers op dit traject dienen rekening te houden met kleine wijzigingen in vertrektijden en spoorwijzigingen.
Het GVB tijdens de feestdagen
Alleen de veerverbindingen op het Noordzeekanaal en veerponten F3 en F4 op het IJ varen na 20:00 uur door. Tijdens nieuwjaarsnacht kun je vanaf 01:30 uur gebruikmaken van de nachtbussen en metro 52 en 54.
Ben je van plan om te reizen met het OV? Plan je reis via gvb.nl of de GVB app Gappie.
vrijdag 22 december 2023
Dassenburcht bij Boxtel wordt verwijderd, veel minder treinen op vrijdag
Daarom rijden er vrijdag veel minder treinen tussen Tilburg-Boxtel-Eindhoven en ’s-Hertogenbosch-Boxtel-Eindhoven. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en drukte. We adviseren de NS Reisplanner te raadplegen voor vertrek.
Als gevolg van de werkzaamheden is het treinverkeer aangepast tussen vrijdagochtend 07:00 uur en zaterdagochtend 06:50 uur.
De Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven v.v. rijdt niet. Er rijden stopbussen tussen Tilburg en Boxtel en Eindhoven en Boxtel.
De Sprinter tussen ’s-Hertogenbosch en Deurne v.v. rijdt niet tussen Boxtel en Eindhoven. Er rijden stopbussen tussen Eindhoven en Boxtel.
Er rijden geen Intercity’s tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven v.v. Tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden snelbussen.
De Intercity Den Haag - Breda – Tilburg – Eindhoven v.v. blijft rijden.
De nachttreinen tussen Eindhoven en Rotterdam v.v. blijven rijden.
De nachttreinen tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch rijden niet. Er rijden snelbussen.
Dassenburcht
Meer informatie over het verwijderen van de dassenburcht is hier te vinden.
donderdag 21 december 2023
Plannen voor aanpak spoorgeluid definitief
ProRail voert het programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Onlangs behaalde het MJPG haar wettelijke deadline: alle saneringsplannen zijn in 2023 ingediend. In zo’n plan staat hoe men spoorgeluid wil verminderen: met raildempers, geluidsschermen en gevelisolatie. De minister neemt op basis hiervan een conceptbesluit.
ProRail maakt in totaal ruim 50 saneringsplannen. Wanneer een plan is vastgesteld, heeft ProRail zeven jaar de tijd voor de uitvoering. Dat klinkt lang, maar men moet het werk aanbesteden en inplannen.
woensdag 20 december 2023
Arriva mag 10 jaar langer het busvervoer in West-Brabant verzorgen
Arriva blijft zo tot 2035 verantwoordelijk voor het busvervoer in West-Brabant, inclusief de lijnen naar Rotterdam en Utrecht. Het bedrijf biedt meer snellere en meer rechtstreekse verbindingen dan in de huidige concessie. Ten opzichte van 2019 (vóór de coronapandemie) biedt Arriva straks ruim 10% meer openbaar vervoer. Hiermee vervult Arriva veel wensen van de provincie en de gemeenten in het concessiegebied én heeft Arriva aandacht voor het vergroten van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Over de details van de dienstregeling wordt in de loop van 2024 meer bekend.
Arriva voert het stads- en streekvervoer vanaf de start van de concessie uit met elektrische bussen en beperkt zo de uitstoot van schadelijke stoffen en geluid. De Brabantliners en buurtbussen blijven tot uiterlijk 2030 rijden met dieselbussen. Voor het stallen en opladen van een groot deel van de elektrische bussen zal Arriva gebruik gaan maken van de nieuwe, duurzame remise die de provincie op dit moment laat bouwen in Breda. Die remise is voor de startdatum van de nieuwe concessie van 6 juli 2025 gereed.
dinsdag 19 december 2023
Meer gevonden voorwerpen met minder reizigers
Tijdens de Week van de Verloren Knuffel van 18 tot en met 22 december hoopt NS alle knuffels weer met hun baasje te herenigen, zodat zij samen de feestdagen kunnen doorbrengen.
Hoe meer mensen de knuffels zien, hoe groter de kans op hereniging. Daarom vvraagt NS op Instagram, X en Facebook aandacht voor de knuffeldieren. Help mee door de foto’s te delen of te reageren op de berichten op onze kanalen.
De top vijf gevonden voorwerpen bestaat uit (1) sleutels, (2) tassen en koffers, (3) jassen, (4) koptelefoons en earpods en (5) portemonnees. Dit jaar kwamen wederom opvallende voorwerpen binnen bij ons Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen, waaronder een sjoelbak, een tuinset, een luxe koffiemachine en een grote hondenbench.
Binnen vijf werkdagen zijn verloren spullen kosteloos op te halen bij een OV Service & Tickets-winkel op het station. Daarna gaat het naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. Vanuit hier stuurt NS – tegen een vergoeding – het voorwerp per post op. Passen zoals je OV-chipkaart of rijbewijs mag NS niet bewaren en worden direct overgedragen aan de verantwoordelijke instanties.
maandag 18 december 2023
Kinderen gratis met de bus vanaf 2024
De regeling geldt in de gebieden waar de provincie opdrachtgever is voor het busvervoer: Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond. Voor de regio Gooi en Vechtstreek loopt sinds 2020 al een vergelijkbare regeling. De regeling start al op zaterdag 23 december 2023, het begin van de kerstvakantie.
In oktober werd al bekend dat het buskaartje in 2024 niet duurder wordt en dat er volgend jaar in Noord-Holland net zoveel bussen rijden als dit jaar.
De provincie wil het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld met deze extra investering waarmee de bus voor kinderen gratis wordt. Zij moeten wel reizen onder begeleiding van een volwassene.
Daarnaast werkt de provincie, samen met de vervoerders, dagelijks aan een betrouwbaar en efficiënt lijnennet. Om te zorgen dat het netwerk ook op langere termijn op een goed niveau blijft, zijn er ieder jaar aanpassingen nodig. De vervoerplannen voor 2024 zijn te lezen op de website van de provincie.
vrijdag 15 december 2023
Vervolgonderzoek naar stabiliteit spoordijken noodzakelijk
Het treinverkeer in Nederland groeit. Daarom is belangrijk dat het spoor op een stabiele ondergrond ligt. Zeker 80 procent van onze spoordijken - ook wel baanlichamen genoemd - is meer dan 100 jaar oud. Het is onzeker of deze ondergrond de groei op het spoor aankan. Ook zien wij dat de gevolgen van klimaatverandering invloed hebben op de sterkte van de spoordijken. Denk bijvoorbeeld aan extreme droogte of zeer natte periodes.
Om de huidige kwaliteit van de spoordijken in kaart te brengen, doet ProRail onderzoek naar de baanstabiliteit. Hiervoor werkt men samen met vier ingenieursbureaus: Sweco, Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV. Deze brengen de kwaliteit in kaart met openbare data zoals kaartonderzoek, beschikbaar grondonderzoek en waterstanden. Een tiental geologen legde hierbij de basis. Zij beoordeelden ongeveer 2600 kilometer van de in totaal 3000 kilometer aan spoordijken in Nederland.
Voor een groot deel van de spoordijken blijkt dat er meer onderzoek nodig is om uitsluitsel te kunnen geven over de baanstabiliteit. De komende tijd gaat men verder met de tweede fase van het onderzoek.
Op sommige plekken worden nu al maatregelen genomen. Zo monitort men vanaf december 2023 de stabiliteit van de spoordijk tussen Deventer en de Nederland-Duitse grens bij Oldenzaal om de impact van de versnelde IC Berlijn te kunnen volgen. Ook tussen Delft en Schiedam doet ProRail onderzoek naar hoe de spoordijk kan worden versterkt. Dit omdat hier de komende jaren meer treinen gaan rijden.
donderdag 14 december 2023
RRReis stadsvervoer voor Lelystad
De nieuwe snelRRReis lijnen zijn:
207 Harderwijk - Lelystad Batavia Stad
214 Lelystad Emmeloord - Steenwijk
215 Urk - Nagele - Kampen
216 Almere - Zeewolde - Harderwijk
218 Lelystad - Urk
Met lijn 11 komt er nieuwe snelle verbinding tussen station Lelystad Centrum en Lelystad-Haven. In combinatie met lijn 1 reist u vanaf 10 december van maandag t/m zaterdag overdag ieder kwartier tussen het station Lelystad Centrum en Lelystad-Haven.
Lijn 143 rijdt vanaf Dronten via Swifterbant naar Lelystad en vervangt op dit traject lijn 145. In Lelystad rijdt de bus via bedrijventerrein Oostervaart en het ziekenhuis. Daarmee neemt het aantal reismogelijkheden voor inwoners van Swifterbant verder toe. Met de inzet van de nieuwe buurtRRReis lijnen 521 en 522 krijgen meer mensen in Dronten een bushalte dicht bij hun woning. De buurtRRReis lijnen rijden samen ieder half uur. Hiermee nemen de reismogelijkheden flink toe. BuurtRRReis rijdt ook op zaterdag.
Wie met OVpay of op saldo met de OV-chipkaart reist, betaalt vanaf 10 december binnen het hele RRReis gebied hetzelfde basis- en kilometertarief. Het basistarief is €1,08, het kilometertarief €0,196, ook in 2024. Voor reizigers in Lelystad betekent dit dat de vaste ritprijs voor reizen binnen en buiten de ring vanaf 10 december vervalt. Ook worden de losse ritkaarten Lelystad (binnen/buiten de ring) niet meer verkocht. Reizigers kunnen in- en uitchecken met de contactloze bankpas of creditcard en met de OVchipkaart. Ook is het mogelijk een kaartje te kopen in een reis app op de telefoon (bijvoorbeeld 9292 of Tranzer).
Met de start van RRReis worden verschillende abonnementen niet meer verkocht. Reizigers die eerder dit jaar een abonnement kochten, kunnen gewoon met het abonnement blijven reizen tot het abonnement niet meer geldig is. Kijk op RRReis.nl/vervoerbewijzen voor de voorwaarden en tarieven.
Vanaf 10 december bestaat een groot deel van de bussen uit ruim 230 elektrische bussen van BYD. De bussen zijn vrij van schadelijke uitlaatgassen. Dit biedt veel voordelen, zoals een betere luchtkwaliteit en gezondere leefomgeving. Daarnaast zijn de bussen een stuk stiller, wat zorgt voor minder geluidsoverlast op busroutes in de regio.
NS Reisassistentie nu op 241 stations
De afgelopen jaren heeft NS het aantal stations met reisassistentie jaarlijks fors uitgebreid. Deze uitbreiding past in een bredere aanpak om het reizen per trein steeds toegankelijker te maken. In deze aanpak voorziet ProRail stations van liften en hellingbanen, en brengt perrons op de juiste hoogte. Alle sprintertreinen en de nieuwste intercity’s van NS zijn voor iedereen toegankelijk, en dit aantal neemt de komende jaren steeds verder toe. Hierdoor is het voor klanten met een beperking steeds vaker mogelijk zelfstandig in- en uit te stappen.
ProRail heeft dit jaar de perrons op diverse stations aangepast om drempelloze instap mogelijk te maken. Ook voorzag ProRail de stations Dordrecht Zuid en Den Haag HS van liften en kreeg station Veenendaal West een hellingbaan.
woensdag 13 december 2023
Dorp Donderen krijgt eigen busverbinding
In het dorp Donderen zijn twee nieuwe bushaltes geplaatst. Deze zijn onderdeel van buslijn 109, Assen – Zernike Noord. Deze lijn bestaat al langer. Door werkzaamheden aan de Ring Zuid kreeg de lijn tijdelijk een andere route, onder andere door Vries. Deze tijdelijke route beviel goed, daarom is besloten de route zo te houden én om een halte toe te voegen in het dorp Donderen op verzoek van inwoners. De verwachting is dat vooral jongeren en ouderen gebruik zullen maken van de nieuwe bushaltes in het dorp.
dinsdag 12 december 2023
Zeeland vraagt aandacht voor Zeeuws spoor
De Provincie spreekt in de brief grote zorgen uit over de situatie. Door de verzakkingen van het spoor hebben reizigers langere reistijden en vaak ook nog slechte aansluitingen op de trein, bus en ferry. Dit betekent dat reizigers beperkt worden in hun reismogelijkheden. Daarnaast zijn er helaas de afgelopen periode treinen ongepland uitgevallen.
De Provincie vraagt aan ProRail om het spoor zo snel mogelijk aan te pakken met zo min mogelijk overlast voor de reiziger. Daarnaast wordt er gevraagd om de reiziger te compenseren en het vertrouwen te herstellen. Ook is de Provincie benieuwd hoe de huidige problematiek in de toekomst voorkomen kan worden.
maandag 11 december 2023
Vanaf vandaag in minder dan zes uur naar Berlijn
Treinreizigers zijn vanaf vandaag sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is 5 uur en 52 minuten. Door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de IC Berlijn met een half uur te verkorten. Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn v.v..
De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van andere locomotieven. Deze locomotieven (Vectron) kunnen in Nederland en Duitsland rijden. De wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, is niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.
Naast de versnelling komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn gaat met pensioen en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers koffie, thee en snacks bestellen bij hun zitplaats.
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt.
Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens is meetapparatuur geplaatst in en rond de spoorbaan. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvlaksnelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Sinds vandaag rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.
vrijdag 8 december 2023
Vernieuwd openbaar vervoer in Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee na 2026
Het beleidskader, waarin de eisen aan de vervoerder zijn vastgelegd, is op 8 november door Provinciale Staten goedgekeurd met enkele aanpassingen op basis van de ontvangen reacties. Belangrijke wijzigingen in het beleidskader zijn onder andere dat kernen met 1500 tot 3000 inwoners op werkdagen van 6:00 tot 19:00 uur vast openbaar vervoer krijgen met een frequentie van 1 keer per uur. Verder wordt voor kernen met meer dan 3000 inwoners een verplichte frequentie van 2 keer per uur tijdens de spits ingesteld. Ook wordt de vervoerder verplicht extra bussen in te zetten als de buurtbus het aantal reizigers niet kan verwerken.
Naast veranderingen in de uitvoering van het openbaar vervoer heeft de provincie samen met de gemeenten plannen om de veiligheid, bereikbaarheid en faciliteiten van bushaltes te verbeteren. Denk hierbij aan verbeterde verlichting, voldoende fietsenstallingen, veilige fiets- en wandelpaden richting de halte, en mogelijkheden voor vervoer van en naar de halte.
De provincie Zuid-Holland gaat nu verder met de voorbereiding van de aanbesteding. In de zomer van 2024 wordt bekendgemaakt welk bedrijf het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee vanaf half december 2025 zal verzorgen. De vernieuwde aanpak belooft niet alleen verbeteringen in de mobiliteit, maar ook in de algehele kwaliteit van het openbaar vervoer in deze regio.
donderdag 7 december 2023
Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan
Als het in heel Nederland gaat sneeuwen en/ of vriezen kan NS een dag van tevoren voor kiezen om de dienstregeling uit voorzorg aan te passen. ProRail stelt in zulke omstandigheden 55 procent van de wissels buiten gebruik. En NS rijdt een speciale winterdienstregeling die er rekening mee houdt dat deze wissels niet bediend worden, en toch zorgt dat 93 procent van de reizigers naar hun bestemming wordt gebracht.
Nieuw is dat NS bij zwaar winters weer en een mogelijke code rood van het KNMI de speciale ‘Nooddienstregeling winter’ in kan zetten. Op die manier kunnen reizigers met een cruciaal beroep toch naar hun plaats van bestemming. Alle andere treinreizigers krijgen de oproep om niet met de trein te reizen.
In deze variant wordt 92 procent van de wissels buiten gebruik gezet door ProRail. De overige 8 procent van de wissels (ruim 500 stuks) kunnen storingsploegen van ProRail dan vanaf vaste locaties beschikbaar houden.
Als het alleen in een bepaalde regio winters weer wordt, kan men er op de dag zelf voor kiezen om de dienstregeling daar aan te passen. Er rijden dan regionaal minder treinen, waardoor meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. In de rest van het land wordt dan de normale dienstregeling gereden.
woensdag 6 december 2023
'Nachttrein voor Drenthe belangrijk'
De nachttrein is een wens van de bewoners van de provincies Drenthe en Groningen. Zo is de regio in een bredere periode goed bereikbaar én kunnen reizigers ook in het weekend een latere trein nemen vanuit Schiphol, Amsterdam en/of Zwolle naar het noorden.
De NS biedt tot en met 2024 een late reismogelijkheid per nachttrein. Het gaat hierbij om een nachttrein Zwolle - Groningen in de nacht van vrijdag op zaterdag, aansluitend op de trein Rotterdam - Zwolle die NS rijdt in de reguliere dienstregeling. Het vertrektijdstip in Zwolle ligt op circa 01:45 uur en de trein stopt van Zwolle tot aan Groningen op alle tussengelegen stations. De nachttrein die vergoed wordt door de provincies en de gemeente Groningen rijdt in weekend alleen op de vrijdag.
dinsdag 5 december 2023
Geen treinen maar bussen rond Heerhugowaard
In Heerhugowaard haalt ProRail een spoor weg. Daarbij verwijderen ze wissels en passen de bovenleiding en treinbeveiliging aan. Ook knappen ze de perrons en het meubilair van het station op. Er vinden diverse werkzaamheden tegelijk plaats. Het eerste perron wordt vernieuwd en er er worden werkzaamheden verricht aan de trappen en hellingbanen. Als spoor 3 is weggehaald, wordt het huidige perron bij sporen 2 en 3 vernieuwd en verbreed op de plaatsen waar nieuwe wachtruimtes komen. Ook wordt het meubilair vernieuwd. ProRail past tevens twee spoorwegovergangen aan zodat passanten bij de Stationsweg en de Zuidtangent straks nog maar twee sporen over hoeven te steken in plaats van drie. Klik hier voor meer informatie.
De ruimte die vrijkomt bij het weghalen van spoor 3 wordt gebruikt om het perron veiliger te maken. In de toekomst wordt er een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel. Hierdoor gaan er meer treinen via station Heerhugowaard rijden. Om dit veilig te kunnen doen, moet het perron waaraan spoor 2 en 3 liggen worden aangepast en, daar waar wachtruimtes staan, worden verbreed.
In de periode van 9 tot 17 december vervangt ProRail ook het spoor tussen Alkmaar en Sint Pancras. In Schagen wordt gewerkt aan aanpassingen aan de bovenleiding en op station Obdam aan de perrons.
maandag 4 december 2023
Nieuwe dienstregeling van start met 1800 extra treinen
De nieuwe dienstregeling past bij het nieuwe reisgedrag na corona. Zo ziet NS op vrijdag minder mensen in de trein, terwijl de reizigersaantallen in de daluren en het weekend alweer de niveaus van voor corona aantikken. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dat alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. In de nieuwe dienstregeling gaan er op maandag tot en met donderdag meer treinen rijden. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren,
In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG’s in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:
Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:
Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur..
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur
vrijdag 1 december 2023
Eurostar naar Londen rijdt zes maanden niet
Tussen juni en december 2024 moeten reizigers alternatieven zoeken.r.
De komende jaren vinden op Amsterdam Centraal veel werkzaamheden plaats. Daardoor sluit ook de terminal waar nu nog de ID-bewijzen en bagage van de reizigers worden gecontroleerd.
Aanvankelijk zou de Eurostar zelfs zeven tot elf maanden niet naar Londen rijden. Maar door straks op Amsterdam Centraal een tijdelijke terminal voor controles in te richten, hebben de partijen die periode kunnen verkorten.
Wie vanuit Nederland met de trein naar Londen wil, moet daarom eerst naar Brussel reizen. Daar kunnen passagiers na een controle op de trein naar Engeland stappen.
Zondag aanstaande geen treinen Rotterdam-Schiphol
Vanwege dezelfde werkzaamheden kan er ook geen Intercity direct rijden over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. NS adviseert reizigers die toch tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport of Amsterdam willen reizen om te kijken naar alternatief vervoer.
NS vindt het erg vervelend dat reizigers zo forse hinder ervaren van deze werkzaamheden. Er is zondag weliswaar een omreisroute - met metro, trein en meerdere keren overstappen - mogelijk, echter heeft deze een fors langere reistijd van ongeveer anderhalf uur. Maandag zijn de werkzaamheden afgerond en rijdt NS weer de gebruikelijke dienstregeling.
Vanwege de werkzaamheden rijden er dit weekend ook geen treinen van Eurostar naar Londen en Parijs. De Intercity Brussel rijdt dit weekend alleen tussen Breda en Brussel. Vanwege werkzaamheden in België stopt deze niet in Antwerpen.
donderdag 30 november 2023
Nieuwe 48 uursstaking bij Belgisch spoor begin december
Twee weken geleden al was er een 48 urenstaking bij het spoor, waaraan de drie grote spoorbonden deelnamen.
De NMBS zal op basis van het werkwillige personeel normaal een alternatieve treindienst voorzien. Daarover zal later pas gecommuniceerd worden.
Bij het spoorwegpersoneel is er heel wat onvrede over de interne reorganisatie en "productiviteitsmaatregelen" die directie wil doorvoeren. Onder meer de plannen om de opstarttijd van treinbegeleiders te halveren tot 10 minuten stoot op veel verzet.
woensdag 29 november 2023
Meer deelscooters en -fietsen in Leeuwarden
Door deelmobiliteit kunnen gebruikers op een gemakkelijke manier toegang krijgen tot een fiets, scooter of auto wanneer dat voor de gebruiker nodig is.
Go Sharing, Check en Bolt laten inwoners graag kennismaken met hun deelscooters en -fietsen. Zij organiseren daarom op diverse momenten en op diverse locaties in Leeuwarden demo’s. Inwoners kunnen uitleg en informatie krijgen over het gebruik van deelmobiliteit en de app.
Maatregelen na storing Verkeersleidingspost in Amsterdam
Veel reizigers ondervonden die dag hinder van de storing, konden hun reis niet vervolgen of hebben de nacht doorgebracht op het station of een opvanglocatie.
Na het uitvallen van de Verkeersleidingspost werden verschillende pogingen gedaan om de systemen snel weer te herstarten. De prognoses voor herstel van de storing en het kunnen hervatten van de treindienst werden gedurende de avond enkele malen bijgesteld. De overtuiging was dat het ging om een reguliere storing die snel kon worden opgelost. Hierdoor kwam de crisismanagementorganisatie van ProRail pas laat bij elkaar, liet het advies van NS om zelf alternatief vervoer te regelen op zich wachten en is laat gestart met het regelen van opvang/verzorging. In de Reisplanner stond bovendien verkeerde informatie door de koppeling met het ‘verkeersleidingsondersteuningssysteem’ van ProRail. Door deze koppeling en verkeerde prognoses kregen reizigers bij het raadplegen van de Reisplanner onterecht de indruk dat er weer treinen zouden rijden.
Uiteindelijk is besloten met de Verkeersleidingspost uit te wijken naar het Operationeel Controle Centrum Rail in Utrecht. Hierdoor kon op maandagochtend om 09.00 uur het treinverkeer weer worden opgestart. Na reparatie en zorgvuldige tests van de systemen is de post op zaterdag 10 juni weer terugverhuisd naar Amsterdam.
Ongeveer 4000 reizigers strandden in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en op Schiphol. Voor veel reizigers heeft NS een taxi of hotelovernachting kunnen regelen met de mogelijkheid om de kosten hiervan te declareren. Ook heeft een groot aantal reizigers de nacht doorgebracht op Amsterdam Centraal of op opvanglocaties in Utrecht en Amsterdam. Het aantal reizigers op Amsterdam Centraal was te groot om met bussen verder op weg te helpen. Voor reizigers die een vlucht op Schiphol moesten halen, reden bussen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Ondanks de inzet van collega’s op het station, lukte het niet om alle reizigers te bereiken, waardoor niet iedereen op de hoogte was van deze mogelijkheden.
ProRail en NS nemen maatregelen om soortgelijke storingen in de toekomst te voorkomen en áls die zich onverhoopt toch voordoen, de impact ervan te verminderen.
De kans op een ICT-storing kan nooit volledig worden uitgesloten. Wel wil ProRail die kans zoveel mogelijk verkleinen. Uit de evaluatie blijkt dat de hardwarestoring niet werd opgemerkt door monitoringssoftware. ProRail gaat daarom betere monitoringssoftware gebruiken die dit type hardwarestoringen kan signaleren.
Bij reizigers ontstonden gedurende de verstoring onjuiste verwachtingen over de duur ervan. Daarom werkt ProRail aan het verbeteren van prognoses over de duur en impact van storingen waarvan de precieze oorzaak nog onbekend is, zodat betere reisinformatie kan worden gegeven. NS zorgt ervoor dat in soortgelijke situaties het reisinformatiesysteem handmatig kan worden aangepast om verkeerde verwachtingen bij reizigers te voorkomen. ProRail en NS werken er samen aan dat dit straks ook geautomatiseerd kan.
dinsdag 28 november 2023
IJspret tussen de treinen
Ook dit jaar kunnen tijdens Winter Station de ijzers weer uit het vet, tussen de prachtige oude treinen van het Spoorwegmuseum ligt een echte ijsbaan. Dit jaar is reserveren voor Winter Station verplicht, gratis reserveren kan vanaf nu via de website.
De grote publiekstrekker van Winter Station is de ijsbaan. Hoe bijzonder is het om op de schaats langs reusachtige treinen te glijden? Schaatsen zijn gratis te leen, maar neem wel je eigen handschoenen mee. Voor de kleintjes is er een apart krabbelbaantje met rekjes. Natuurlijk ontbreekt de koek en zopie niet, geniet van de sfeer met een glas glühwein of een kopje snert.
Niet alleen de ijsbaan en de aankleding zorgen voor een warme wintersfeer, dagelijks is er live-muziek of zijn er andere optredens. In de Expo draait de antieke carrousel weer zijn rondjes, buiten kun je marshmallows roosteren boven speciale gashaarden.
maandag 27 november 2023
OV-fietsen in Leiden openen met OV-chipkaart
Het nieuwe slot opent door een OV-chipkaart er tegenaan te houden. Als er een gratis OV-fiets abonnement op de kaart staat, springt het slot open. Voor reizigers met een Flex-abonnement staat het gratis OV-fiets abonnement automatisch al op de OV-chipkaart. Een reiziger beëindigt de huur door de OV-fiets op slot te zetten in de OV-fietszone van de fietsenstalling.
Eerder dit jaar kregen onder andere alle OV-fietsen in Amsterdam en Delft het nieuwe slot. De helft van alle OV-fietsen heeft inmiddels dit elektronische slot. Reizigers zijn positief omdat ze nu sneller een OV-fiets kunnen huren. Wel moeten ze soms even wennen, want de fiets moet bij het inleveren op slot worden gezet. Dit is nodig om de verhuur te beëindigen. Om te voorkomen dat reizigers per ongeluk een fiets meenemen die niet op slot staat, heeft NS een verbetering doorgevoerd. Als een reiziger een OV-chipkaart aanbiedt waarmee de fiets niet is gehuurd, laat het slot een hard geluid horen en is er een rood licht te zien. Een andere verbetering is dat het slot een groen licht toont, zodra de huur is gestart en je de OV-fiets kunt meenemen.
vrijdag 24 november 2023
Toiletten in alle Gelderse treinen stap dichterbij
Bij het vaststellen van het coalitieakkoord reserveerden de coalitiepartijen geld voor het inbouwen van toiletten in bestaande treinen. Toiletten moeten ook geleegd, onderhouden en schoongemaakt worden. Hiervoor was geen structureel geld beschikbaar. Als dit uit het geld voor openbaar vervoer betaald zou moeten worden, gaat dit ten koste van de dienstregeling. Het schuiven in de begroting ‘verkeer en vervoer’ betekent dat er prioriteit wordt gegeven aan de toiletten ten koste van andere ambities of projecten, op het gebied van verkeer en vervoer.
Vanaf december 2023 rijdt vervoerder Keolis de dienstregeling. Hier rijden 7 treinen. In twee treinen zit al een toilet, vijf treinen zijn in 2036 afgeschreven. In het contract staat, dat de treinen worden gemoderniseerd tussen 2024 en 2026. Tijdens de modernisering kunnen ook toiletten worden ingebouwd, als Provinciale Staten met het voorstel akkoord gaan.
De voorbereiding voor de Europese aanbesteding voor een nieuwe vervoerder in dit gebied loopt. De nieuwe vervoerder start in december 2026. In dit vervoergebied gaat het om de treindiensten:
Arnhem-Doetinchem-Winterswijk
Arnhem-Tiel
Winterswijk- Zutphen-Apeldoorn
In het totaal rijden hier 33 treinen. In de nieuwe aanbesteding kunnen we de eis opnemen, dat er toiletten worden ingebouwd, als Provinciale Staten met het voorstel akkoord gaan. De inbouw gaat zeker nog 5 tot 7 jaar duren.
donderdag 23 november 2023
Rover wil compensatie voor HSL-reizigers wegens vertragingen
Rover krijgt veel klachten van reizigers over de betrouwbaarheid van de hogesnelheidslijn. De cijfers liegen er niet om: zo’n 25 procent van de reizigers op de HSL doet meer dan 5 minuten vertraging op. Daarmee presteert de hogesnelheidslijn veel slechter dan het reguliere spoor en bovendien onder de afgesproken normen.
Boosdoener zijn onder meer constructiefouten bij enkele viaducten waardoor treinen tijdelijk langzamer moeten rijden. Ook hebben de nieuwe treinen op de hsl te kampen met kinderziektes.
Rover wil dat NS een handreiking doet naar de hsl-reizigers. Vooral het feit dat reizigers een toeslag moeten betalen voor een onbetrouwbare treindienst is Rover een doorn in het oog.
Daarnaast wil Rover dat reizigers duidelijk geïnformeerd worden over de oorzaken van de vertragingen. Ook zouden NS en ProRail perspectief moeten bieden door duidelijk te maken wanneer de grootste problemen zijn opgelost.
woensdag 22 november 2023
ProRail gaat NABO Lentsesteeg Rheden beveiligen
Op de Lentsesteeg zijn de afgelopen 20 jaar vele bijna-aanrijdingen geweest. De spoorwegovergang ligt op een drukke route, waar veel schoolgaande kinderen gebruik van maken. Risico is dat zij de snelheid van een naderende trein onderschatten en onveilig de spoorovergang oversteken. Alleen al in 2023 zijn er minstens vier incidenten geweest.
ProRail en de gemeente willen niet langer wachten totdat het écht een keer mis gaat en gaan de spoorovergang daarom sluiten. Tijdens deze fysieke tijdelijke afsluiting vanaf eind 2023, worden wandelaars en fietsers omgeleid via de beveiligde spoorovergang in de Oranjeweg.
dinsdag 21 november 2023
Stemmen voor Tweede Kamer kan op 43 stations
Dit jaar is station Winterswijk, dat ook voor het eerst een stemlocatie is, het station waar je als eerste terecht kunt. Al vanaf 5 uur ‘s morgens kun je hier stemmen. Op station Breda kun je vanaf 5.15 uur terecht bij het stemlokaal.
De meeste stembureaus zijn geopend tussen 07.30 en 21.00 uur. Ga voor een actueel overzicht van deelnemende stembureaus op stations en de openingstijden per locatie naar ns.nl/stemmen en de NS-app.
maandag 20 november 2023
Leontien Lems directeur Spoorwegmuseum
Leontien Lems werkt al geruime tijd in de culturele en museale sector. Momenteel is ze verbonden aan de Stadsschouwburg Utrecht waar ze als MT-lid verantwoordelijk is voor de Marketing, Communicatie en Verkoop. Eerder heeft ze verschillende functies bekleed bij zowel historische- als wetenschapsmusea, waaronder die van sectormanager Presentatie en Educatie bij het Nederlands Openlucht Museum. In haar loopbaan was ze onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van educatief, tentoonstellings- en programmeringsbeleid. Leontien brengt een groot museaal en Utrechts netwerk met zich mee.
Hidig directeur Nicole Kuppens vertrekt. Zij heeft afgelopen zomer aangegeven dat ze, na bijna zeven jaar directeurschap, per 2024 het Spoorwegmuseum zal verlaten. Onder haar leiding is het museum de afgelopen periode met veel succes verder ontwikkeld en door de moeilijke coronajaren geloodst. Ze heeft een brede programmering neergezet, exposities vernieuwd en het grootschalige collectieregistratie- en digitaliseringsprogramma De Registratie Fabriek gerealiseerd.
vrijdag 17 november 2023
Rover-Amsterdam wil betere bereikbaarheid Zeeburgereiland
Op het Zeeburgereiland wonen nu al 5000 Amsterdammers en over een paar jaar komen er nog meer dan 5000 woningen bij en op langere termijn nog veel meer. Ook opent Hogeschool Inholland haar deuren daar volgend jaar en komen er in de toekomst nog andere onderwijsinstellingen bij. Bij zowel Rover-Amsterdam als de ASVA en het Ouderenverbond leven zorgen over de bereikbaarheid van dit stadsdeel.
Rover pleit allereerst voor korte termijn acties zoals betere voorzieningen voor buslijn 37, die steeds meer vastloopt in het verkeer. Als oplossing hiervoor stelt Rover voor om de Amsterdamsebrug af te sluiten voor autoverkeer. Ook de tramverbinding naar het Zeeburgereiland moet op korte termijn beter, vindt Rover-Amsterdam.
Door de frequentie van tramlijn 26 fors te verhogen omhoog en de voertuigen langer te maken wordt de capaciteit van de tramverbinding 2,5 maal zo groot. Deze tram zou bovendien vanaf de Piet Heintunnel langer ondergronds moeten gaan rijden om geen last te hebben van het kruisende autoverkeer. Ook wil Rover-Amsterdam een extra bushalte bij de nieuwe hogeschool en ruimere vaartijden van de tijdelijke Pontverbinding.
Tot slot wil Rover dat de gemeente haast maakt met de aanleg van een tramverbinding vanuit Amsterdam Oost via Zeeburgereiland naar het stadsdeel IJburg, waar ook 10.000 woningen worden bijgebouwd. Hiervoor moet een nieuwe brug aangelegd te worden over het Amsterdam Rijnkanaal, dit staat nu in de planning voor na 2040.
Foto Vince de Vries
donderdag 16 november 2023
Veel animo voor directe trein Zwolle-Münster
Over het 'upgraden' van de spoorlijn tussen Zwolle en Münster wordt al jaren gesproken. Een begin is er al. Zo is er geld uitgetrokken om een bovenleiding tussen Enschede en Gronau aan te leggen, waardoor er straks een snellere trein kan rijden.
Het CDA, GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en Volt noemen de lijn expliciet in hun verkiezingsprogramma.
woensdag 15 november 2023
Werkzaamheden Rotterdam Centraal over de helft
Aan de oostkant van het station wordt perron 9 verlegd, aan de westkant perron 11 en 12. Aan deze kant van het station vervangt men ook wissels en sporen en werkt men aan bovenleiding en treinbeveiliging.
Om het werk uit te kunnen voeren sluit ProRail tussen 23 oktober en 4 december enkele sporen af. In de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december sluit men alle sporen af vanwege de testwerkzaamheden. Het station en de meeste winkels op het station zijn dan gewoon open.
Tot en met zondag 3 december is het treinverkeer van, naar en via Rotterdam Centraal aangepast. Sommige treinen vertrekken op andere tijden of vanaf een ander perron. NS zet op een aantal momenten bussen in. In de weekenden van 25 en 26 november en 2 en 3 december is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Rotterdam Centraal. Je kunt dan gebruik maken van NS-bussen of het RET-metronet. Houd rekening met extra reistijd, overstappen,
dinsdag 14 november 2023
Drie weken aangepaste dienstregeling rond Schiphol Airport
Voor de gehele periode geldt een aangepaste dienstregeling. Op een paar momenten rijden er geen treinen en moeten reizigers rekeninghouden met langere reistijd:
Zaterdag 18 en zondag 19 november rijden er geen IC Direct-treinen tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal
Zondag 3 december rijden geen treinen maar bussen tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport.
ProRail vervangt het hele spoor in de Schipholtunnel en is nu aangekomen bij de perrons. Ze vervangen ook delen van de bovenleiding en hangen een zogenoemde ‘stroomrail’ op. Hierdoor kan het spoor een beetje verhoogt worden zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Zo wordt de trein toegankelijker voor mensen die niet goed ter been zijn. ProRail verwacht dat het weghalen van de sporen ter hoogte van het perron meer overlast gaat geven dan eerdere werkzaamheden. Maar zij zullen het maximale doen om de geluidsoverlast te beperken. Zo worden er geluidswerende doeken opgehangen en gebruiken ze speciaal uitgekozen machines die minder geluid produceren. Deze werkzaamheden duren circa vier dagen. Voor meer informatie over de werkzaamheden zie 21 dagen aangepast treinverkeer op station Schiphol | ProRail
Station Schiphol Airport is een druk station met veel treinen en treinreizigers. Daarom moet het spoor rondom Schiphol goed onderhouden worden. Dat doet ProRail met het project Groot Onderhoud Schiphol zodat het spoor en de tunnels weer veertig jaar mee kunnen. Met het project Multimodale Knoop Schiphol wordt meer ruimte op de perrons gecreëerd. Door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen door vaste trappen. Deze projecten lopen gelijk op zodat de hinder voor reizigers zo kort mogelijk duurt. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.
maandag 13 november 2023
Negen partijen voor aanleg Nedersaksenlijn
Er liggen tientallen miljoenen euro's klaar op de plank om het eerste deel van de spoorverbinding aan te leggen.
GroenLinks-PvdA, CDA, D66, SP, BBB, NSC, PvdD, CU en JA'21 noemen de Nedersaksenlijn in hun verkiezingsprogramma. De partijen willen dat de spoorlijn het liefst zo snel mogelijk aangelegd wordt.
vrijdag 10 november 2023
Naar de 11devande11de ga je met de trein
11 november om 11:11 uur start het feest in Roermond met kanonschoten van de Prinselikke Stadts-Garde. Vanaf 09:45 uur delen NS en Arriva voor de aankomende bezoekers speciale 11devande11de-pins uit op het station. Dit kleurrijke speldje is exclusief verkrijgbaar bij aankomst op station Roermond.
Beide vervoerders zetten extra personeel in om iedereen de juiste weg te wijzen. In 's-Hertogenbosch zet NS langere treinen in alle richtingen. Daarnaast zijn de toiletten op het station langer open.
Het station in Roermond is het afgelopen jaar flink verbouwd. De werkzaamheden aan de perronkap, waardoor de doorgang naar het busstation afgelopen weken afgesloten was, zijn op tijd afgerond, Daar heeft de 11devande11de geen hinder van. Binnenkort wordt ook het ‘bordes’ van het station aangepakt, samen met de gemeente. Ook de aansluiting met het busstation wordt in de toekomst nog verbreed. Dan hebben reizigers daar meer ruimte. Om de hinder te beperken starten die werkzaamheden pas na carnaval in februari.
donderdag 9 november 2023
Provinciaal Inpassingsplan HOV/R-net Leiden-Katwijk-Noordwijk vastgesteld
Dit plan, en het bijbehorende Milieu Effect Rapport, zijn bedoeld om de bereikbaarheid van Katwijk te verbeteren. Het PIP is vervolgens ter vaststelling aan Provinciale Staten van Zuid-Holland aangeboden.
Op dit moment rijden bussen tussen Leiden en Katwijk over de N206. Om snel, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer te kunnen bieden, is het nodig om het busverkeer te scheiden van het autoverkeer. Bovendien biedt een vrijliggende busbaan in de toekomst de mogelijkheid voor de invoering van tramvervoer. Het tracé loopt langs Valkenhorst en de Duinvallei tot aan de Zeeweg. De locatie voor de busbaan ligt aan de zuidkant van de N206, omdat hier meer ruimte beschikbaar is. Daarnaast sluit deze ligging goed aan op de nieuwe wijk Valkenhorst.
Deze (deels) vrijliggende busbaan is een cruciale maatregel om Katwijk bereikbaar te houden. Het PIP is een instrument dat wordt ingezet voor maatregelen van provinciaal belang. In dit geval: de realisatie van een openbaar vervoersverbinding, de HOV/R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk.
woensdag 8 november 2023
Eerste nieuwe buurtbussen rijden in Noord-Holland Noord
De eerste zes busjes zijn 26 en 27 oktober in gebruik genomen. Naar verwachting zijn alle nieuwe bussen eind dit jaar geleverd.
De oude bussen hadden steeds vaker mankementen, waardoor ook ritten uitvielen.
Buurtbussen zijn in landelijke gebieden al jaren een extra OV-dienst naast het reguliere busvervoer. Lokale vrijwilligers rijden van maandag tot en met zaterdag, van de vroege ochtend tot de vroege avond. In Noord-Holland Noord rijden de buurtbussen in:
• Schagen (buurtbus 406) via Zijdewind, Waarland, De Weel, ’t Veld
• Heerhugowaard naar Langedijk (buurtbus 407*) via Noord-Scharwoude en Zuid-Scharwoude (*deze bus hoeft nu niet vervangen te worden)
• Heiloo, Egmond Binnen en Egmond aan Zee (buurtbus 408)
• Obdam via Ursem naar Heerhugowaard (buurtbus 409)
• Bergen, Egmond en Schoorl (buurtbus 410)
• Schagen (buurtbus 411) via Valkkoog, Sint Maarten, Sint Maartensbrug, Sint Maartensvlotbrug, Burgerbrug, Eenigenburg, Tuitjenhorn, Stroet (za), Dirkshorn (za), Kalverdijk (za)
• Hoorn naar Bovenkarspel (buurtbus 412) via Schellinkhout, Wijdenes, Venhuizen, Hem, Hoogkarspel, Lutjebroek en Grootebroek
• Medemblik naar Hoorn (buurtbus 415, e-mailadres) via Onderdijk, Wervershoof, Hauwert, Zwaagdijk, Westwoud, Oosterblokker en Westerblokker
• Schagen naar Kreileroord (buurtbus 416) via Keinse, Oudesluis, Anna Paulowna, Wieringerwaard, Nieuwesluis, Slootdorp en Kreileroord
• Schagen naar Obdam (buurtbus 417) via Haringhuizen, Barsingerhorn, Kolhorn, Lutjewinkel, Winkel, Nieuwe Niedorp, Terdiek, Aartswoud, Hoogwoud, Spanbroek en Opmeer
• Wervershoof, Andijk, Stede Broec en Enkhuizen (buurtbus 438)
De buurtbuslijnen staan in de dienstregeling van Connexxion, de huidige aanbieder van openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. Daarnaast onderhoudt Connexxion de bussen en ondersteunt de verenigingen bij hun dagelijkse uitvoering. De provincie financiert de bussen en verleent jaarlijks subsidie aan de buurtbusverenigingen.
dinsdag 7 november 2023
Treinkaartjes houden volgend jaar dezelfde prijs als in 2023
De toelage van het kabinet geldt alleen voor binnenlandse treinen binnen de concessie van NS. Voor de internationale treinen verhoogt NS daarom de tarieven per 1 januari 2024 met 7,85 procent. Het tarief voor het huren van een OV-fiets verhoogt NS naar 4,55 euro per 24 uur.
Negen dagen werkzaamheden spoor kop Noord-Holland
Daarnaast rijden er ook stopbussen die alle tussengelegen stations aan doen. We adviseren reizigers rekening te houden met een langere reistijd en voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor het meeste actuele reisadvies. Om reizigers tegemoet te komen worden op de stations Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Schagen tenten neergezet en wordt er doordeweeks in de ochtendspits koffie uitgedeeld.
ProRail saneert in Schagen en Anna Paulowna sporen en wissels die niet meer gebruikt worden. Daarnaast worden overwegen vernieuwd, waaronder Breezand, Anna Paulowna, Oudesluis en Heerhugowaard. Tijdens de werkzaamheden zijn overwegen tijdelijk afgesloten. Verkeer wordt in overleg met gemeentes omgeleid.
In het weekend rijden de snelbussen tussen Den Helder en Heerhugowaard 2x per uur en de stopbussen 4x per uur. In de vroege ochtend en in de avond gaat de frequentie van de stopbussen terug naar 2x per uur. Vergelijkbaar met de reguliere treindienstregeling.
Doordeweeks rijden de snelbussen tussen Den Helder en Heerhugowaard 4x per uur tussen 7.00-19.00 uur. Deze maken een extra stop op station Schagen. Buiten deze tijden gaat de frequentie terug naar 2x per uur en stopt de bus niet op station Schagen.
Van 9 tot 16 december werkt ProRail aan het spoor rondom Heerhugowaard. Waardoor er geen treinen kunnen rijden op de trajecten Alkmaar - Schagen en Alkmaar - Hoorn. NS zet vervangende bussen in.