woensdag 31 januari 2024

Verbeterde dienstregeling voor bussen in Noord-Holland Noord

Op 21 juli 2024 gaat in Noord-Holland Noord een nieuwe dienstregeling in. Veel scholieren zijn daardoor straks sneller op school, want er zijn vooral wijzigingen bij de buslijnen die zij gebruiken. In de nieuwe dienstregeling komen bussen sneller en vaker bij treinstations. Voor de kleine groep leerlingen die er juist langer over doen, kijkt de provincie in overleg of maatwerk mogelijk is. De dienstregeling is de afgelopen maanden opgesteld door de provincie Noord-Holland en vervoerder Transdev/Connexxion in overleg met NS.

De nieuwe dienstregeling houdt voor sommige scholieren in dat zij halverwege moeten overstappen op de trein. In enkele gevallen wordt de reistijd langer of is de bushalte verder weg. De komende maanden bekijkt de provincie samen met scholen en ouders of er maatwerkoplossingen nodig zijn. Zo is er een regeling in de maak die de hogere reiskosten van de trein ten opzichte van de bus vergoedt. Verder is er bewust gekozen de nieuwe dienstregeling in te laten gaan na afloop van het huidige schooljaar. Zo ontstaat er niet tussentijds een nieuwe situatie.

De provincie is opdrachtgever voor het busvervoer in Noord-Holland Noord. Goed en betaalbaar openbaar vervoer is noodzakelijk om deze regio ook in de toekomst bereikbaar te houden. De provincie heeft daarvoor het Ontwikkelperspectief OV Noord-Holland Noord gemaakt, samen met NS, Connexxion/Transdev en de gemeenten in de regio. Hierin worden maatregelen voorgesteld die nodig zijn om het OV-netwerk ook op langere termijn op een goed niveau te houden. Het gaat om verbeteringen onder het motto ‘Niet meer, maar beter OV’.

In het ontwikkelperspectief zijn de ideeën uit de Visie Publieke Mobiliteit meegenomen. De conceptversie van deze visie is eind vorig jaar door Gedeputeerde Staten vastgesteld. De visie beschrijft hoe een goed publiek mobiliteitssysteem, waar OV een onderdeel van is, er in de toekomst uit moet zien.

dinsdag 30 januari 2024

Fietsenstalling bij station Amersfoort Schothorst geopend

De nieuwe bewaakte fietsenstalling bij station Amersfoort Schothorst is geopend. Fietsers kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week hun fiets bewaakt parkeren. Elke eerste 24 uur is gratis.

De nieuwe stalling heeft ruimte voor zo’n 350 fietsen. Fietsen kunnen gemakkelijk boven elkaar worden geplaatst in de nieuwste dubbellaagse rekken. Deze rekken zijn lichter en ruimer dan die in de oude stalling. Ook biedt de stalling plaats voor 32 OV-fietsen.

De nieuwe stalling is tijdelijk en vervangt de bewaakte fietsenstalling op het Inputplein. Die wordt binnenkort gesloopt om ruimte te creëren voor woningbouw en de ontwikkeling van de wijk Hoefkwartier. De vervangende stalling is voor een belangrijk deel mogelijk gemaakt met geld van de provincie. Ook is nauw samengewerkt met ProRail en NS om de stalling te realiseren. Voor de bouw van de stalling is een aantal fietsenrekken weggehaald. Die komen dit voorjaar weer terug op het Inputplein.

Om fietsers te verleiden de nieuwe stalling te gebruiken, gaat de gemeente de buitenkant opfleuren met kunst. Daarmee wordt de openbare ruimte ook aantrekkelijker. Bij dit kunstproject betrekt de gemeente omwonenden en gebruikers van de stalling.

maandag 29 januari 2024

Snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn

Het blijft voorlopig mogelijk om alle treinen over de hogesnelheidslijn te rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers moeten wel rekening houden met een vertraging van sowieso vijf minuten. En het kan voorkomen dat er af en toe treinen uitvallen.

Gisteren constateerde spoorbeheerder ProRail dat de snelheid op de lijn op meerdere plekken verlaagd moest worden omdat er scheurvorming is aan bruggen en viaducten. Dat komt bovenop een snelheidsbeperking die er al was op de hsl. Daardoor reden er gisteren minder treinen.

Machinisten moest handmatig aangegeven worden waar ze minder hard konden rijden. Sinds vanochtend heeft ProRail dit in de computersystemen verwerkt, waardoor machinisten dit zien in de trein. Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoe lang dat gaat duren is nog onduidelijk. NS bekijkt nog wat de beperkingen betekenen voor de dienstregeling de komende dagen.

Vorige week werd bekend dat op meerdere plekken op de hsl de snelheid verlaagd moet worden omdat er beginnende scheurvorming is geconstateerd aan bruggen en viaducten. Dit was al eerder het geval op de hsl bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. Op de hsl tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel zijn nu 9 viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier mocht maar 160 kilometer per uur gereden worden en dat is nu verder verlaagd naar 120 kilometer per uur. ProRail geeft aan dat daarmee veilig over de hogesnelheidslijn gereden kan worden.
 

Volgens de FNV was het debacle rond de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam te voorkomen. De vakbond heeft altijd gewaarschuwd voor de risico’s en pleit er voor om het beheer en de bouw van het spoor in Nederland voortaan bij spoorbeheerder ProRail te laten.

Er wordt door verschillende partijen vol ongeloof gereageerd op de problemen die zijn ontstaan op de HSL. De conclusie die de media trekken is kort en duidelijk: het project is uitgegroeid tot een ramp van formaat.

De HSL is gebouwd in opdracht van het ministerie. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering lag bij Rijkswaterstaat (RWS). RWS heeft de viaducten door verschillende aannemers laten bouwen. Het ministerie heeft op haar beurt een aannemer ingeschakeld voor het aanleggen van het spoor en andere voorzieningen. FNV Spoor heeft altijd gewaarschuwd voor deze constructie waarbij verschillende private partijen worden ingeschakeld. De zorgen werden vooraf, maar ook nadat de HSL in gebruik werd genomen, gedeeld met de politiek. Tot nu toe sprak de vakbond tegen dovemansoren.
 

donderdag 25 januari 2024

'Intrekken investeringen Noord/Zuidlijn funest voor Nederland'

Het intrekken van de toegezegde 1,8 miljard euro voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is funest voor de bereikbaarheid van Nederland. Dat heeft een brede coalitie van bestuurders afgelopen donderdag in Den Haag aan fractievoorzitters en Kamerleden laten weten. Onder hen waren Melanie van der Horst (wethouder Mobiliteit Amsterdam en voorzitter Vervoerregio Amsterdam), Marjan Rintel (president-directeur KLM), Ruud Sondag (CEO Schiphol), Jan de Reus (gedeputeerde Flevoland) en Wouter Koolmees (president-directeur NS)

'We realiseren ons dat de bedragen voor projecten als Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanzienlijk zijn. En toch is investeren hier nodig. Veel van onze treinen stoppen onderweg op stations in en rondom Amsterdam. Als de situatie daar verbetert, zal de bereikbaarheid in het hele land met sprongen vooruit gaan. Steden als Alkmaar, Enschede, Groningen en Maastricht plukken daar onmiddellijk de vruchten van,' aldus Wouter Koolmees, president-directeur NS

De bestuurders hadden ook goed nieuws te melden. Gezamenlijk zijn zij bereid om 1,4 miljard euro aan de bereikbaarheid van ons land bij te dragen, mits de bezuiniging van 1,8 - zoals beloofd - wordt teruggedraaid.

Vanwege de lopende formatie en de begrotingsbehandeling IenW deden de bestuurders hun oproep bij verschillende fractievoorzitters. Ze pleitten ervoor dat een volgend kabinet de tekorten op belangrijke nationale projecten zoals de Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanvult en te investeren in de IJmeer-verbinding. Daarnaast spreken ze ook de kersverse woordvoerders IenW hierop aan die vandaag een debat over infrastructuur voeren.
“Investeringen in deze projecten komen ten goede van de bereikbaarheid van heel Nederland. Hier profiteren reizigers in Zwolle en Almelo direct van.” Aldus Jan de Reus, gedeputeerde Flevoland en voorzitter van het Platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam.

Daarnaast pleit de groep voor een versterking van het Mobiliteitsfonds van 8 miljard euro voor de komende acht jaar. Hiermee kunnen de mobiliteitsprojecten in heel Nederland uit het slop getrokken worden. Op dit moment heeft alleen BBB een verhoging van het mobiliteitsfonds in haar programma staan.

woensdag 24 januari 2024

NS start proef met bodycams

Een groep hoofdconducteurs en servicemedewerkers draagt een bodycam. NS start de proef met de bodycams om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van collega´s te vergroten. In lastige situaties kunnen zij de camera, die beeld en geluid opneemt, aanzetten. De camerabeelden kunnen, in aanvulling op de camera´s in treinen en stations, gebruikt worden voor opsporingsdoeleinden door justitie en politie. Met de proef breidt NS het gebruik uit van de bodycam die al standaard door ruim 700 medewerkers Veiligheid & Service gedragen wordt. In totaal nemen 120 NS´ers vrijwillig deel aan de proef.

Gedurende zes maanden geeft de proef informatie over het gebruik van de bodycam en het effect ervan. Aan de ene kant gaat het over de praktische kant. Zit de camera niet in de weg bij het uitvoeren van de werkzaamheden? Aan de andere kant gaat het over het effect op reizigers en gedrag. Hoe reageren reizigers op het gebruik van de bodycam? Zorgt de bodycam voor een preventieve werking wat betreft agressie? Na een half jaar worden de resultaten geëvalueerd.  

Veiligheid in de trein en op het station is nauw verbonden met ontwikkelingen in de samenleving. NS neemt structurele maatregelen zoals gericht cameratoezicht, (permanente) ingangscontroles en inzet van veiligheidspersoneel daar waar het nodig is. Voor het vergroten van de veiligheid is ook de hulp van de overheid nodig. NS wil dat de informatiepositie van onze collega´s wordt verbeterd, onder andere voor het zelf kunnen controleren van identiteit. Dit voorkomt escalatie en ontlast de politie die zo´n 7000 keer per jaar in actie moet komen voor identiteitscontroles. De overheid ziet de noodzaak, maar neemt vooralsnog geen concrete maatregelen. In de tussentijd zit NS niet stil en kijkt zelf naar andere mogelijkheden om veiligheid te vergroten. Naast de proef met de bodycam, werkt NS aan het eerder en sneller uitreiken van een reis- en stationsverbod en gaat de werving voor extra veiligheidspersoneel door.

dinsdag 23 januari 2024

Flitscamera’s: boete voor rijden door rood bij spoorwegovergang

Nog even langs de dalende spoorbomen rijden, terwijl de lichten van de spoorwegovergang al knipperen: Het was al niet toegestaan, maar nu kun je ook geflitst worden én een boete krijgen.

Er worden al regelmatig boetes gegeven aan weggebruikers die het rode licht negeren, maar hiervoor waren boa’s op locatie nodig. De afgelopen periode werden flitscamera’s getest in Bunnik, nu gaan ze ook beboeten. Later worden de flitscamera’s ook op andere overwegen door het hele land geplaatst.

Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag maximaal 280 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op een sanctie van 190 euro.

De gemeente Bunnik is niet de enige gemeente waar ProRail van plan is flitscamera’s te plaatsen. Nu het systeem in Bunnik werkt, kan ProRail verder in gesprek met andere gemeentes. Het gaat om ongeveer 40 overwegen. Iedere overweg en verkeerssituatie is anders. Daarom wordt er per gemeente en per overweg een unieke aanpak opgesteld.

maandag 22 januari 2024

Waarschuwingssystemen busbanen Hengelo-Noord werken weer

Sinds de introductie van de nieuwe elektrische bussen van Arriva werkt de aansturing van de waarschuwingssystemen bij de oversteekplaatsen van busbanen in Hengelo niet goed. Inmiddels werken de KAR-systemen (Korte Afstands Radiofrequentie) in de bussen weer.

In februari 2024 start Hengelo namelijk met het aanleggen van signaleringslussen in het wegdek én verkeerslichten voor de bussen (daarmee kan de bus in dit geval ook een rood licht krijgen als dat nodig is). Daarnaast vervangt men de verkeersregelautomaten, bellen en waarschuwingslampen. Deze werkzaamheden stonden al in de planning.

De complete nieuwe installatie is dan in combinatie met de systemen in de bussen nog betrouwbaarder (ook als er andere voertuigen over de busbaan rijden, denk aan hulpdiensten of onderhoudsvoertuigen).

Totdat de lussen zijn aangelegd, blijft de maximale snelheid op de busbaan 30 kilometer per uur en blijven de waarschuwingssystemen uitgeschakeld.

vrijdag 19 januari 2024

Verkenning station Beurs in Rotterdam van start

De RET, de gemeente Rotterdam en de MRDH starten de verkenning rond knooppunt Beurs. De drie partijen werken varianten uit om het OV-knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Dat duurt twee jaar, inclusief de keuze van een voorkeursvariant.

In de verkenning onderzoeken de deelnemende partijen de mogelijkheden om het metrostation aantrekkelijker en ruimer te maken, om overstappen eenvoudiger te maken en om de omgeving beter aan te sluiten op het OV. Denk daarbij aan betere en aantrekkelijker looproutes, betere opties om fietsen te parkeren, de uitstraling van de openbare ruimte, herkenbare OV-ingangen en een goede samenhang met nieuwe bouwplannen rond het knooppunt.

Eind 2022 werd bekend dat Rijk en regio extra geld steken in het uitbreiden van het OV-netwerk in Rotterdam en omstreken. Het verhogen van de metrofrequenties in Rotterdam is daar onderdeel van. Daarbij hoort ook de upgrade van knooppunt Beurs, zodat het aantrekkelijker wordt voor reizigers, een betere uitstraling krijgt en klaar is voor de reizigersaantallen van de toekomst. Het gaat hierbij om langetermijnplannen. De precieze startdatum van de upgrade is nog niet bekend.

De start van de verkenning werd gisteren in een openbare vergadering van de MRDH formeel bekrachtigd. Naar aanleiding van de agenda van deze vergadering verscheen afgelopen weekend al een artikel in het Algemeen Dagblad (achter paywall) over de herziening van het knooppunt.

donderdag 18 januari 2024

Pilot gratis OV voor 66-plussers met smalle beurs verlengd

Ouderen met een inkomen van maximaal 22.200 euro kunnen vanaf 1 januari 2024 gebruik maken van het gratis OV-abonnement. In de hele provincie Utrecht kunnen deze ouderen met dit abonnement gratis gebruik maken van buurtbus, flex-diensten, tram en bus van U-OV en Syntus Utrecht. Reizen kan doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag. De actie loopt tot 31 december 2024.

Het initiatief voor deze actie komt uit het coalitieakkoord “Aan de slag voor Utrecht” waarmee de provincie vervoersarmoede wil aanpakken.

Op de website www.gratisreizenouderen.nl kan het gratis OV-abonnement, dat op een persoonlijke OV-chipkaart wordt geladen, worden aangevraagd. Verder wordt stapsgewijs uitgelegd hoe het aanvraagformulier moet worden ingevuld. Ouderen die hulp nodig hebben bij het invullen van het aanvraagformulier, bijvoorbeeld met het downloaden van de inkomstenverklaring bij de Belastingdienst, kunnen contact opnemen via telefoonnummer 0475 – 772189.

De provincie Utrecht heeft ook voor 2024 een financiële bijdrage van 1 miljoen euro beschikbaar gesteld. Zo kunnen vele deelnemers verblijd worden met een gratis OV-abonnement. Het aantal abonnementen dat wordt uitgegeven is beperkt, dus wordt ouderen gevraagd om zo snel mogelijk een aanvraag te doen. (op = op)

Ouderen met een laag inkomen die in 2023 al gebruik maakten van vrij reizen, hebben een mail ontvangen waarin staat hoe het OV-abonnement verlengd kan worden. Op deze manier kunnen zij ook dit jaar weer gebruik maken van het Utrechtse openbaar vervoer.

woensdag 17 januari 2024

Wintermaatregelen in Limburg en Zuidoost-Noord-Brabant

Woensdag 17 januari wordt weer sneeuwval verwacht, met het zwaartepunt in Limburg en Zuidoost-Noord-Brabant.

Om reizigers een betrouwbare en veilige reis te bieden, rijden er de hele dag twee in plaats van vier Intercity’s per uur tussen Utrecht en Sittard.

Met deze maatregel ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Omdat er minder Intercity’s rijden heeft een deel van de reizigers tussen de Randstad en Limburg te maken met een extra overstap. De extra reistijd bedraagt dan 15 minuten.
Voorzorgsmaatregelen

NS zet extra medewerkers in op stations. ProRail houdt morgen storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand. Ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen kunnen treinen uitvallen.

dinsdag 16 januari 2024

Glas monumentale perronkappen Eindhoven Centraal vervangen

Het glas in de monumentale perronkappen van Eindhoven Centraal wordt vervangen. Het oude glas voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Het nieuwe glas is veiliger, maar de authentieke uitstraling van de perronkappen blijft behouden. De werkzaamheden zijn in januari begonnen en duren ongeveer drie maanden.

In de drie lichtstraten van de perronkappen zit draadglas. Dat is een soort glas met daarin metalen draden. Het nieuwe glas bestaat uit twee lagen met daartussen een zeefdruk waardoor het look-a likedraadglas is. Zo blijft de authentieke uitstraling van de perronkappen behouden. Met deze innovatieve manier van werken zet ProRail zich in voor het behoud van cultureel erfgoed, terwijl we voldoen aan de hedendaagse veiligheidsnormen. Dit project wordt uitgevoerd door aannemer West B.V.

maandag 15 januari 2024

Pianoconcerten op station Leeuwarden

Maandag 15 januari spelen studenten van het conservatorium Groningen klassieke muziek op het NS station van Leeuwarden. Ze doen dat tijdens de ochtend- en avondspits. Speciaal hiervoor plaatst De Harmonie in samenwerking met NS een piano op het station. En in samenwerking met conservatorium Groningen heeft De Harmonie een programma gemaakt. Met de actie willen De Harmonie, NS en de studenten het humeur van iedereen die langskomt opfleuren.

Juist deze maandag is gekozen, omdat de derde maandag van januari ook wel bestempeld is als Blue Monday; de dag in het jaar waarop je humeur een dieptepunt heeft. Ook al is deze dag niet wetenschappelijk onderbouwd, ze is een algemeen begrip. De Harmonie grijpt dit moment daarom aan om met klassieke muziek het gemoed van de voorbijgangers in de spits op te vrolijken. Wel wetenschappelijk onderbouwd is namelijk dat luisteren naar klassieke muziek je hersenfuncties aantoonbaar positief versterkt.

In de spitsuren van 15 januari spelen daarom de conservatoriumstudenten Eri Trnka, Dimitrios Karkoulias, Maryna Taldykina en Kateryna Pavlenko op de piano op het station. Ze spelen onder meer muziek van componisten als Rachmininov, Debussy en Bach.

In 2024 viert De Harmonie haar 150 jarig-jubileum met een speciaal programma door het jaar heen. De studenten geven een stationsconcert op maandag 15 januari in de spitsuren van 7.00 tot 9.00 en van 16.00 tot 18.00.

vrijdag 12 januari 2024

Veel klachten over nieuwe busvervoerders

Rover krijgt opvallend veel klachten over vertragingen en uitval van ritten sinds de nieuwe dienstregeling van start is gegaan. Het gaat met name om de delen van het land waar met de nieuwe dienstregeling ook de vervoerder is vervangen: Twente, waar Arriva het busvervoer van Keolis overnam (inclusief de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal), regio Zaandam en Purmerend waar EBS het vervoer van Connexxion overnam en Flevoland waar EBS de vervanger van Arriva is geworden.

Wisselingen van vervoerders hebben in het verleden vaker voor klachten gezorgd. De problemen lijken dit jaar bovendien te worden versterkt door personeelstekort dat al in vrijwel het hele land zorgt voor uitval van bussen. “Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover vindt dat de aanbestedende overheden ook meer oog moeten hebben voor de implementatie van een wisseling van vervoerder.

Vervoerregio Amsterdam heeft al aangekondigd vervoerder EBS een boete op te leggen voor de slechte prestaties in de Zaanstreek. Rover ziet graag dat dit soort boetes worden besteed aan verbeteringen voor de reiziger en gaat graag in gesprek met de Vervoerregio. Daarnaast vraagt Rover om reizigers voor de vele vertragingen te compenseren middels bijvoorbeeld een gedeeltelijke terugbetaling van het busabonnement.

donderdag 11 januari 2024

Vakbonden en NS bereiken cao-onderhandelingsresultaat

FNV, VVMC, CNV, VHS en NS zijn het eens geworden over nieuwe cao-afspraken. De partijen hebben op 9 januari een zogenoemd onderhandelingsresultaat bereikt. De vakbonden gaan de afspraken voorleggen aan hun leden. Als zij akkoord zijn, dan treedt de cao met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2024.

De belangrijkste onderwerpen van het onderhandelingsresultaat zijn: een looptijd van 1 jaar en 2 maanden. Een loonstijging van 4% per 1 januari 2024, met een bodem van 240 euro bruto. Door die bodem komt de gemiddelde loonsverhoging op 6,6%. Verder worden in de cao zware beroepen erkend, zijn er afspraken gemaakt over een vrijstelling voor nachtwerk vanaf 63 jaar en wordt de reiskostenvergoeding vereenvoudigd en verbeterd.

Een aantal belangrijke onderdelen van het onderhandelingsresultaat zijn:

Looptijd: De cao heeft een looptijd van 1 januari 2024 tot 1 maart 2025.
Loonstijging: De loonsverhoging is 4% met een bodem van 240 euro bruto per maand. Daarmee komt de gemiddelde loonsverhoging uit op 6,6%. Ook stijgt de vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten, bovenop de salarisverhoging, met 20%.
Zware beroepen: NS en vakbonden stellen gezamenlijk vast welke functies onder een ‘zwaar beroep’ gaan vallen.
Werken in de nacht: Collega’s ouder dan 63 krijgen uiterlijk per dienstregeling 2027 de mogelijkheid om vrijwillig vrijgesteld te worden van werk in de nacht.
Reiskosten: De reiskostenregelingen is vereenvoudigd en verbeterd; meer kilometers worden vergoed.
Uitzendkrachten: Uitzendkrachten die 18 maanden bij NS hebben gewerkt wordt een contract voor onbepaalde tijd aangeboden.  
De vakbonden gaan de afspraken nu voorleggen aan hun leden. Als de leden akkoord zijn, dan treedt de cao met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2024.

woensdag 10 januari 2024

Spoorkaart 2024: hier te downloaden

Op zondag 10 december is de dienstregeling van 2024 gestart. Naast de nieuwe lijnvoering, hebben drie stations een ‘grotere bol' gekregen. Lelystad Centrum, Ede-Wageningen en Alphen aan den Rijn hebben een andere vormgeving gekregen omdat alle treinen die daar langskomen stoppen en reizigers er vanuit verschillende richtingen kunnen overstappen.

Benieuwd naar de spoorkaart van Dienstregeling 2024? Klik hier om deze te downloaden.

dinsdag 9 januari 2024

Nieuw jaar, nieuwe werkzaamheden Schiphol

Ook in 2024 wordt er druk doorgewerkt op en rond station Schiphol Airport. Dat begint komend weekend. Op 6 en 7 januari is daarom de treindienst aangepast. Van 13 januari tot 4 februari werkt ProRail aan het spoor en aan de trappen en hellingbanen op het station. O

De komende maanden gaat het project Groot Onderhoud Schiphol verder met het vernieuwen van het spoor en de bovenleiding. Afgelopen herfst zijn de sporen 1, 2 en 3 ter hoogte van de perrons vernieuwd, nu gaat men aan de slag met sporen 4, 5 en 6.

Ook binnen het project Multimodale Knoop Schiphol wordt verder gewerkt de komende tijd. 'We gaan verder met het slopen van de hellingbanen en het bouwen van de trappen,' vertelt Erwin de Boer, bouwmanager van dit project. 'Zo creëren we meer ruimte op de perrons voor wachtende reizigers. Daarvoor moeten we nu eerst stukken van het perron afzetten. Tijdens de werkzaamheden kan het dus even krap zijn op de perrons, maar uiteindelijk komt er meer ruimte voor terug.'

maandag 8 januari 2024

Tijdelijk aangepaste dienstregeling Den Haag Centraal - Rotterdam

De dienstregeling tussen Den Haag Centraal en Rotterdam wordt vanaf 8 januari tijdelijk aangepast. Op die datum start de opleiding van machinisten die met de nieuwe Intercity van NS (ICNG) op het hoofdrailnet gaan rijden. Het gaat om grote aantallen machinisten die de opleiding gaan volgen. Daarom zijn er vanaf 8 januari tijdelijk minder ICNG-treinstellen beschikbaar voor de dienstregeling.

Van maandag tot en met vrijdag rijdt de IC direct van Amsterdam naar Rotterdam door naar Eindhoven. De rechtstreekse Intercity tussen Den Haag Centraal en Eindhoven (die deels over de Hogesnelheidslijn (HSL) gaat) rijdt dan niet. Dit betekent dat er tijdelijk geen Intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam. Reizigers vanuit de richting Eindhoven naar Den Haag kunnen overstappen op station Rotterdam Centraal. Voor andere reizigers blijft de dienstregeling gelijk.

Tussen Rotterdam Centraal en Den Haag blijven Intercity’s rijden naar Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI. Daarnaast rijden er vier Sprinters per uur naar Den Haag Centraal. Check voor vertrek altijd de NS Reisplanner.

vrijdag 5 januari 2024

Concessie hoofdrailnet gegund aan NS

NS heeft de concessie voor het hoofdrailnet officieel gegund gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het besluit van de staatssecretaris betekent dat treinreizigers tot en met 2033 verzekerd zijn van een duurzame treinreis en Nederland haar sterke en samenhangende netwerk behoudt.

De concessie gaat in op 1 januari 2025.

donderdag 4 januari 2024

Visie Publieke Mobiliteit schetst toekomstig OV-systeem

Tot 2040 komen er in Noord-Holland 250.000 woningen bij. Deze woningen worden grotendeels in de buurt van OV-knooppunten gebouwd. Om Noord-Holland in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden is goed en betaalbaar openbaar vervoer dus essentieel.

Daarom heeft de provincie een visie gemaakt over hoe een goed OV-systeem er in de toekomst uit moet zien: de Visie Publieke Mobiliteit. De conceptversie van deze visie wordt de komende maanden door de provincie besproken met stakeholders (zoals gemeenten en reizigersorganisaties). Het concept-rapport is te lezen op de website van de provincie (pdf, 4 MB).

Publieke mobiliteit gaat over al het vervoer waarvoor reizigers niet een eigen vervoermiddel kunnen of willen gebruiken. Te denken valt aan treinen, bussen en buurtbussen, maar ook aan deelfietsen en deelauto’s. De provincie wil dat publieke mobiliteit overal in de provincie goed georganiseerd is. Het gaat daarbij niet om meer OV, maar om beter OV.

woensdag 3 januari 2024

Weer bouwen aan het OV in Drenthe en Groningen

Goed nieuws voor de OV-reizigers van Groningen en Drenthe: de prijs van het buskaartje wordt komend jaar niet verhoogd en met ingang van de nieuwe dienstregeling aan het eind van dit jaar gaan er meer bussen rijden.

Het kabinet heeft besloten extra geld, 300 miljoen euro, toe te kennen aan het Openbaar Vervoer in Nederland. Ongeveer de helft is nodig om te voorkomen dat het buskaartje in 2024 bijna 12% duurder zou worden. De rest wordt gebruikt om het tekort in de begroting dekken. Wel heeft het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau gevraagd om maatregelen uit te werken die ten goede komen aan de reizigers in Groningen en Drenthe.

Gedacht kan worden aan frequentieverhoging van buslijnen waar de bussen (te) vol raken en aan het verbeteren van de bereikbaarheid van het platteland waardoor automobilisten vaker de auto kunnen laten staan. Dit laatste is hard nodig voor de bereikbaarheid van de stad Groningen tijdens de Operatie Ring Zuid van Groningen die duurt van maart – september 2024. Ook wordt in overleg met de gemeenten gekeken of mensen met een kleine beurs buiten de spits gratis kunnen reizen: een mooi voorbeeld hiervan is de Meedoen-pas van de gemeente Het Hogeland in Groningen. En tot slot willen we mensen met een Wmo-pas stimuleren om met het OV te reizen, bijvoorbeeld met hulp van een OV-ambassadeur. Dit is goedkoper dan een Wmo-taxi, maar misschien nog wel belangrijker: het draagt bij aan een inclusieve samenleving.

dinsdag 2 januari 2024

Plannen voor busbaan Leiden-Katwijk vastgesteld

De Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben op 13 december het Provinciaal Inpassingsplan vastgesteld voor de aanleg van de hoogwaardig openbaar vervoer-busbaan langs de N206, tussen Valkenhorst en de Zeeweg, in Katwijk.

Om ervoor te zorgen dat inwoners van Leiden en Katwijk vanaf half 2025 nog sneller en comfortabeler met het openbaar vervoer kunnen reizen, komt er een (deels) vrijliggende busbaan. De busbaan wordt aangelegd als onderdeel van het R-net programma.

Voor het tracé van de busbaan tussen Valkenhorst, langs de Duinvallei tot de Zeeweg in Katwijk, heeft de provincie een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) vastgesteld. Een PIP is vergelijkbaar met een gemeentelijk bestemmingsplan en is nodig om de busbaan aan te kunnen leggen.

Op dit moment rijden bussen tussen Leiden en Katwijk over de N206. Om snel, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer te kunnen bieden, is het nodig om het busverkeer te scheiden van het autoverkeer. Het tracé loopt langs Valkenhorst en de Duinvallei tot aan de Zeeweg. Daarnaast sluit deze ligging goed aan op de nieuwe wijk Valkenhorst. Deze (deels) vrijliggende busbaan is een cruciale maatregel om Katwijk bereikbaar te houden.