donderdag 29 februari 2024

Duurzame mobiliteitstransitie in Nederland vraagt om LEV

Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Te denken valt aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. LEVs zijn efficiënt en worden als prettig ervaren door gebruikers. In de stad, maar ook als voor- en natransport van openbaar vervoer. Er zijn echter ook flinke uitdagingen zoals overlast van deelscooters in steden en veiligheidsproblemen op fietspaden door toegenomen snelheidsverschillen.

Voor het benutten van de potentie van deze vormen van mobiliteit is lef nodig. Dat bleek tijdens de kick-off van het LEVERAGE-project: een samenwerkingsverband van de kennisinstellingen Breda University of Applied Sciences (BUas), Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de Technische Universiteit Eindhoven (TUE) en publieke en private partners.

18 partners hebben hun handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project gezet. Het doel van dit project is om de potentie van LEVs voor het verduurzamen van onze mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s.

Het LEVERAGE-consortium richt zich op vier belangrijke onderzoeksgebieden:

-       De effecten van LEVs op autobezit en -gebruik. Bijvoorbeeld: In hoeverre en voor welke doelgroepen kunnen LEVs een alternatief bieden voor een eerste of tweede auto?

-       De integratie van LEVs in het bestaande mobiliteitssysteem. Bijvoorbeeld: hoe kunnen LEVs worden gebruikt om de reis van en naar OV-haltes en treinstations te verbeteren?

-       De impact van LEVs op verkeersveiligheid en beleving. Bijvoorbeeld: welke invloed hebben LEVs op de veiligheid en beleving van fietsers en hoe houden we onze fietspaden veilig?

-       Het ontwikkelen van nieuwe handelingsperspectieven en de ontwikkeling van beleid voor overheden en belanghebbenden. Bijvoorbeeld: hoe komen we van de huidige regulering naar een proactieve samenwerking tussen aanbieders van deelmobiliteit, vervoerders en overheden?

Tijdens de kick-off van dit project bij Breda University of Applied Sciences (BUas) kwamen vijftig mensen samen om kennis te delen over deze LEVs. Ook werden er demo’s gegeven waarbij de aanwezigen de kans kregen om zelf de nieuwste LEVs uit te proberen.

woensdag 28 februari 2024

Tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem

ProRail heeft een tijdelijke oplossing gevonden om de spoordijk in Gorinchem te verstevigen. In die spoordijk zit een scheur. ProRail is in de nacht van 25 februari gestart met het plaatsen van stapelbare betonnen blokken in de sloot. Die blokken bieden tegendruk.

De scheur in de spoordijk bevindt zich aan de kant van de woningen ter hoogte van de Gruttershof. Voor de tijdelijke oplossing met stapelbare blokken hebben we toestemming van de gemeente Gorinchem en Waterschap Rivierenland.

Na het tijdelijk verstevigen van de spoordijk, start men met het definitieve herstel ervan. Pas als de spoordijk volledig is hersteld, halen we de betonnen blokken uit de sloot. Het definitieve herstel van de spoordijk duurt een aantal maanden.

dinsdag 27 februari 2024

Minder treinen op de HSL, meer tussen Den Haag Centraal en Rotterdam

NS rijdt sinds maandag 1 trein per uur minder over de Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Breda en Amsterdam. Deze maatregel is nodig om reizigers een voorspelbare en betrouwbare reis te kunnen bieden.

NS kan met minder nieuwe Intercity’s (ICNG) rijden, omdat de leverancier minder treinen levert dan verwacht. Daardoor blijven op dit traject oudere treinen rijden die veel onderhoud nodig hebben. Daarnaast zijn er veel snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn waardoor treinen elkaar soms in de weg zitten en zijn er omvangrijke werkzaamheden bij Schiphol. Dit alles zorgt voor vertragingen.

Om te voorkomen dat deze zaken samen leiden tot ongeplande uitval van treinen, kiest NS ervoor om deze aanpassing in de dienstregeling te doen. NS blijft de situatie monitoren en zodra het mogelijk is de aanpassingen terug te draaien, gebeurt dat.

Tussen Breda en Rotterdam blijven door de maatregel vier treinen per uur rijden, twee daarvan rijden door naar Amsterdam. Tussen Rotterdam en Amsterdam zijn dat er ook vier per uur.

Vanaf maandag gaat de Intercity tussen Den Haag Centraal en Rotterdam weer rijden. Deze reed niet sinds 8 januari omdat er machinisten opgeleid moesten worden voor de ICNG. Door de vele alternatieven tussen Den Haag en Rotterdam, heeft deze maatregel niet tot grote problemen geleid.

NS adviseert reizigers altijd voor vertrek de NS Reisplanner te checken.

maandag 26 februari 2024

Twaalf dagen veel minder treinen rond Schiphol

Maandag 26 februari tot en met vrijdag 8 maart werkt ProRail opnieuw aan de sporen en trapopgangen op Schiphol Airport. Dit betekent dat maar de helft van de sporen beschikbaar is voor treinverkeer met als gevolg dat er veel minder treinen kunnen rijden.

Reizigers moeten rekening houden met drukkere treinen, andere vertrek- en aankomstsporen, extra overstappen en een langere reistijd. In het weekend van 2 en 3 maart vinden er ook werkzaamheden plaats aan de sporen aan de westzijde van Amsterdam. Reizigers maken met hun NS-vervoerbewijs gebruik van de metro richting Amsterdam Zuid en stappen daar over op de trein naar Schiphol Airport. Op de diverse betrokken stations helpen extra NS-servicemedewerkers reizigers op weg.

De gehele periode geldt een aangepaste dienstregeling. NS raadt reizigers aan om doordeweeks wanneer mogelijk buiten de spits te reizen of van de omreisroutes gebruik te maken:

Tussen Leiden Centraal en Amsterdam Centraal via Haarlem en
Tussen Den Haag Centraal en Amersfoort Centraal/Zwolle via Utrecht Centraal
In het weekend van 2 en 3 maart is er geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam Centraal/Amsterdam Sloterdijk en Schiphol. Reizigers kunnen met hun NS-vervoersbewijs gebruikmaken van de metro tussen Amsterdam Centraal/Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Zuid en daar overstappen op de trein naar Schiphol.

Rondom Schiphol vernieuwt ProRail de sporen en de constructie waar het spoor op ligt. Ook worden twee wissels vervangen in de spoortunnel en wordt alle verlichting en de technische installaties in de spoortunnel nagekeken. Daarnaast wordt doorgewerkt aan de roltrappen, vaste trappen en hellingbanen. Dit nadert zijn einde: voor de zomervakantie zijn alle (rol)trappen weer in gebruik. Klik hier voor verdere informatie.

Ook van 29 maart tot 1 april en van 9 tot 13 mei wordt gewerkt rondom Schiphol. De werkzaamheden worden vervolgens in november weer hervat.

vrijdag 23 februari 2024

Nieuw station Ede-Wageningen ontvangt eerste reizigers

Het nieuwe station Ede-Wageningen ontvangt vandaag de eerste reizigers. Vanaf nu stoppen de treinen onder de houten kap, is de bewaakte fietsenstalling open, functioneren de liften en roltrappen, vertrekken de bussen vanaf de zuidzijde en is de eerste winkel geopend. Vanaf het nieuwe station kunnen reizigers makkelijk en snel hun reis lopend, per fiets of bus vervolgen. Het nieuwe station is naast het oude station gebouwd, dat dit jaar nog gesloopt gaat worden.

Het nieuwe station Ede-Wageningen is goed bereikbaar en heeft tal van voorzieningen voor een groeiend aantal reizigers. Het licht valt door de kenmerkende houten kap die de perrons overdekt op de perrons. Op het nieuwe station gaat overstappen gemakkelijker en sneller op trein, bus, (OV-)fiets en auto. De nieuwe loop-, fiets- en autoroutes sluiten beter aan op het station. Naast de entree vinden reizigers nieuwe fiets- en parkeervoorzieningen. In het stationsgebouw zelf is een bewaakte fietsenstalling voor circa 5.500 fietsen gekomen. Het station heeft een natuurlijke, Veluwse uitstraling met de kenmerkende overkapping en zonnepanelen op het gebouw.

Na 23 februari is er nog bouwtijd nodig om het oude stationsgebouw te slopen, de fiets- en voetgangerstunnel (Westtunnel) af te maken, het Noord- en Zuidplein in te richten en groen aan te leggen. Ook worden de winkel- en horecaruimtes in het station nog ingericht en komt er een nieuwe parkeergarage naast het busplein.

umob integreert alle deelscooteraanbieders in één app

 

Mobiliteitsplatform umob integreert als eerste Mobility-as-a-Service-platform (MaaS) alle Nederlandse deelscooter-aanbieders volledig.

Met de toevoeging van Check, naast Felyx, GO Sharing en andere vervoersaanbieders zoals het OV, de taxi en deelfietsen, biedt umob toegang tot het gebruik van 50.000 voertuigen via één app.

Een MaaS-platform stelt de reiziger centraal en brengt alle reisopties samen in één app. Met alleen een account voor de MaaS-app kan dus met alle aanbieders worden gereisd en tegen hetzelfde tarief als bij de aanbieder.

Naast Felyx en GO Sharing, heeft umob nu ook Check volledig geïntegreerd. Daardoor kunnen gebruikers in de gemeenten waar deelscooters beschikbaar zijn snel en gemakkelijk het vervoer boeken en betalen. Via de MaaS-app kan ook met deel(bak)fietsen, het openbaar vervoer en de taxi worden gereisd.

donderdag 22 februari 2024

Fietsenstalling bushalte Meerkerk fors uitgebreid

Het aantal fietsparkeerplekken bij bushalte Meerkerk is bijna verdrievoudigd. De halte bij de oprit van de A27 wordt veel gebruikt door mensen uit de omgeving en had al langer te maken met een tekort aan fietsparkeerplekken. Er is weinig ruimte bij de halte. Daardoor heeft de uitbreiding langer geduurd dan gehoopt. De provincies Zuid-Holland en Utrecht verwachten dat de 56 extra plekken voor fietsen voldoende zullen zijn tot de halte in 2026 verplaatst wordt.

De huidige fietsenstalling was al een tijdje te klein. Vaak stonden veel fietsen buiten de stalling. Zowel bij reizigers als de omgeving leefde de wens om dit aantal uit te breiden. Op twee plekken naast de halte zijn nieuwe tegels gelegd waarop 56 onoverdekte fietsparkeerplekken zijn geplaatst waaraan je je fiets kunt vastmaken. Er is nu voldoende ruimte voor alle fietsen en scooters en de situatie rondom de halte is veiliger voor reizigers.

De bushalte, waar de Snelbuzz naar Utrecht vertrekt, ligt op de grens van de provincies Zuid-Holland en Utrecht. Bewoners van beide provincies hebben voordeel van de uitbreiding. De provincies werken goed samen, maar de situatie bij de halte is ingewikkeld door de beperkte ruimte en omdat er meerdere eigenaren van de grond zijn.

Rijkswaterstaat gaat de A27 verbeteren tussen knooppunten Houten en Hooipolder. Ook afrit Noordeloos wordt veranderd. Daarom wordt in 2026 de hele bushalte een klein stukje verplaatst en opnieuw ingericht. Het tekort aan fietsparkeerplekken was zo dringend, dat een tijdelijke oplossing nu nodig was. Ondertussen zetten beiden provincies zich in om de toekomstige halte op hoogwaardige kwaliteit aan te leggen. Eind 2024 wordt hierover meer bekend.

woensdag 21 februari 2024

OVpay-app laat gebruikers verschillende betaalpassen toevoegen

De OVpay-app bevat sinds vrijdag een aantal nieuwe functies. OVpay laat gebruikers nu verschillende betaalpassen toevoegen aan de app. Ook kunnen openstaande bedragen via de app worden betaald.

Als de gebruiker bijvoorbeeld een reis wil betalen met zijn zakelijke rekening, kan hij een pas van die rekening toevoegen aan de OVpay-app.

Verder meldt OVpay dat zijn app sinds de release afgelopen juni een half miljoen keer is gedownload.

dinsdag 20 februari 2024

Gratis fietsparkeren met toezicht tijdens uitgaansavonden in Deventer

Bezoekers van de binnenstad van Deventer kunnen hun fiets voortaan ook tijdens de donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond gratis onder toezicht parkeren in de fietsenstalling Op de Keizer (achter de Hema).

Sinds 25 januari 2024 zijn daar tijdens deze drie avonden van 17.00 tot 23.00 uur twee beveiligers van Vigilat aanwezig.

Tot nu toe was de fietsenstalling achter de Hema alleen van dinsdag tot en met zondag tijdens winkeltijden bemenst. Op verzoek van de gemeenteraad heeft de gemeente nu ook geregeld dat er op 3 uitgaansavonden toezicht aanwezig is. Dit is prettig voor mensen die naar de film, het café of het restaurant gaan.

maandag 19 februari 2024

NS past aanschaf samenreiskorting aan

Vanaf 19 februari gaat het kopen van een treinkaartje met samenreiskorting veranderen. Voortaan heb je een samenreiscode nodig van de abonnementhouder om met samenreiskorting te reizen. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

Met de samenreiskorting kunnen onze abonnementhouders 40 procent korting cadeau doen aan bijvoorbeeld een familielid, vriend of collega. Daarbij moet je wel meereizen in de daluren of in het weekend. Als medereiziger hoef je op dit moment daarvoor alleen een kaartje met samenreiskorting te kopen. Helaas komt het regelmatig voor dat reizigers met deze korting reizen, maar onduidelijk is met wie ze meereizen. De samenreiskorting leidt daarom voor onze collega’s op de trein vaak tot discussie bij controle van het vervoersbewijs, met soms vervelende situaties als gevolg.

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. De abonnementhouder genereert een code die vervolgens gedeeld kan worden met de medereiziger. Die heeft de code nodig om een e-ticket te kopen of om de samenreiskorting te activeren binnen zijn eigen NS-abonnement. De conducteur kan vervolgens bij controle op zijn scanner zien met welke abonnementhouder wordt meegereisd.

Tot 22 april is er een overgangsperiode en kunnen reizigers ook nog via de oude methode reizen met de samenreiskorting. Vanaf 22 april kan dat alleen nog met een samenreiscode via de NS-app en website en verdwijnt de samenreiskorting uit de kaartautomaat. Reizigers kunnen ook terecht bij de OV-servicewinkel.

vrijdag 16 februari 2024

Werkzaamheden aan spoor rond Deventer en Zwolle

In de periode van 17 tot en met 25 februari werkt ProRail aan het spoor bij Deventer en Zwolle. Als gevolg van deze werkzaamheden is er de hele periode geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en Deventer. Daarnaast rijden er in de nacht van vrijdag (16 februari) op zaterdag (17 februari) helemaal geen treinen van en naar Zwolle tot 9:30 uur.

Op zaterdag rijden er ook geen treinen tussen Zwolle en Raalte. De zaterdag daarna, 24 februari, rijden er tot 17:00 uur geen treinen van en naar Deventer. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en worden geadviseerd de reisplanner te raadplegen. Er rijden bussen in plaats van treinen.

NS zet bussen in op de trajecten waar geen treinen kunnen rijden:

Zaterdag 17 februari tot en met zondag 25 februari

Tussen Zwolle en Deventer rijdt er elk half uur een snelbus en een stopbus. De stopbus stopt op station Wijhe en Olst.

Zaterdag 17 februari

Naast de bussen die er elk half uur tussen Deventer en Zwolle rijden in de periode van de werkzaamheden, zet NS bussen in op de volgende trajecten:

Tussen Meppel en Deventer rijdt er elk half uur een snelbus
Tussen Zwolle en Nunspeet rijden er bussen
Tussen Meppel en Zwolle rijdt er elke tien minuten een snelbus
Tussen Zwolle en Kampen Zuid rijdt er elke tien minuten een snelbus in de ochtend van 6:30 uur tot 9:00 uur. Daarna rijden de treinen weer.
Zaterdag 24 februari

Op zaterdag 24 februari tot 17:00 uur rijden er elke twee uur snelbussen tussen Apeldoorn en Bad Bentheim (Duitsland) en Hengelo en Bad Bentheim.

Ook worden er die dag tot 17:00 uur bussen ingezet op de volgende trajecten:

Tussen Apeldoorn en Rijssen rijdt er elk half uur een stopbus die alleen stopt in Deventer
Tussen Apeldoorn en Apeldoorn Osseveld rijdt er elk half uur een stopbus
Apeldoorn en Rijssen rijdt er elk half uur een stopbus (stopt ook in Holten, Deventer Colmschate, Deventer en Twello)
Tussen Deventer en Zutphen rijdt er elk half uur een snelbus
Tussen Zutphen en Zwolle rijdt er elk half uur een snelbus
Nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 februari

De laatste trein van Rotterdam naar Groningen rijdt tot ‘t Harde. Er rijden bussen van ’t Harde naar Zwolle. Hier is die nacht geen aansluiting meer verder naar het Noorden. Reizigers die verder naar het Noorden willen reizen, wordt geadviseerd eerder te vertrekken, zodat zij met de bus vanaf Zwolle naar Meppel kunnen reizen. Vanaf Meppel rijden treinen verder naar het Noorden.

NS adviseert reizigers de reisplanner te raadplegen en alert te zijn op gewijzigde perrons.

Ook Keolis en Arriva zetten bussen in. Zie voor meer informatie Keolis.nl en Arriva.nl.

ProRail voert verschillende werkzaamheden uit op het traject Zwolle – Deventer. De treinbeveiliging op dit traject wordt vernieuwd. Op Station Zwolle worden perrons onderhouden en spoorstaven vervangen. Meer informatie is te vinden op www.prorail.nl.

donderdag 15 februari 2024

Stationswaardering op niveau pre-corona

Reizigers gaven in 2023 het station een gemiddeld rapportcijfer van 7,21. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2023, een onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail onder 83.162 reizigers. Daarmee is de waardering van stations gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (7,32). ProRail en NS voeren dit onderzoek elk jaar uit om te weten hoe reizigers over de stations denken en waar we nog verbeteringen kunnen doorvoeren.

Na drie bijzondere coronajaren lijkt de stationswaardering voor 2023 weer meer in lijn met de scores van voor de pandemie. De daling van 2023 ten opzichte van 2022 is te verklaren door het toenemende aantal reizigers na corona. Stations werden drukker wat invloed heeft op de waardering, terwijl het tijdens de coronajaren met weinig reizigers juist rustig was op het station. Ook de terugkeer van de forens na veel thuiswerken heeft invloed op de score. Die is doorgaans kritischer op zijn station dan reizigers die een dagje uit zijn.

Het meest gewaardeerde station van Nederland is wederom Klimmen-Ransdaal. Dit station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn kreeg van reizigers afgelopen jaar een 8,7 en behaalt daarmee de hoogste score ooit van een station sinds de waardering gemeten wordt. Reizigers waarderen dit station om zijn mooie ligging in het heuvelige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913 met restaurant en terras op het perron. Aan dezelfde Heuvellandlijn is ook de nummer twee Schin op Geul (8,2) te vinden. Station Mantgum in Friesland is op nummer drie geëindigd (8,2).

Nummer 3: Mantgum (Friesland)
Nummer 1: Klimmen-Ransdaal (Limburg)
Nummer 2: Schin op Geul (Limburg)
Nummer 3: Mantgum (Friesland)
Nummer 1: Klimmen-Ransdaal (Limburg)
Nummer 2: Schin op Geul (Limburg)
Nummer 3: Mantgum (Friesland)
Nummer 1: Klimmen-Ransdaal (Limburg)

woensdag 14 februari 2024

Na Breda krijgt ook Roosendaal een gloednieuwe busremise

Na Breda krijgt ook Roosendaal een gloednieuwe busremise. De provincie koopt daarvoor een perceel van 0,66 hectare aan de Schotsbossenstraat. Die locatie is vlakbij een onderstation voor elektriciteit en ligt op een goed ontsloten industrieterrein.

Op die manier helpt de verhuizing bij de transitie naar busvervoer zonder uitstoot.
De provincie neemt het genoemde perceel over van de gemeente Roosendaal en zorgt voor een geschikte stroomaansluiting. Met die deal is in totaal 1,55 miljoen euro gemoeid. De koopovereenkomst tussen gemeente en provincie wordt binnenkort gesloten.

De verdere invulling van het terrein, zoals bestrating, hekwerk en een wasstraat, wordt door vervoerder Arriva aangelegd. Onlangs werd namelijk bekend dat die partij ook na 2025 de concessiehouder in West-Brabant blijft. Arriva huurt de remise straks van de provincie. De nieuwe locatie wordt in gebruik genomen in de zomer van 2025.

Rond datzelfde moment staat ook de opening van de nieuwe busremise in Breda gepland, die momenteel in aanbouw is. Deze twee remises in West-Brabant zijn dan helemaal bij de tijd en beschikken over de allernieuwste laadinfrastructuur. De regio loopt dan voorop in Nederland op het gebied van busvervoer zonder uitstoot.

dinsdag 13 februari 2024

OV-reiziger heeft vaak meer dan één reisplanner nodig

Een grote groep reizigers maakt gebruik van meerdere reisplanner-apps omdat er niet één app bestaat die in alle situaties het beste advies geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Rover. Wel zijn reizigers tevreden over de kwaliteit van de populairste apps. De NS-reisplanner wordt door reizigers het meest gewaardeerd.

Rover onderwierp 42 reisplanners aan een uitgebreide test en vroeg honderden reizigers om hun mening over het gebruik. De NS-reisplanner wordt met een rapportcijfer van 7,6 gekozen als beste reis-app. De NS-app wordt door reizigers het meest gewaardeerd voor overzichtelijkheid, functionaliteiten, kwaliteit van de reisadviezen en gebruiksvriendelijkheid. Op de tweede plaats kiezen reizigers voor 9292, gevolgd door Google Maps. Beide reisplanners worden gewaardeerd met een 7.

Een grote groep reizigers geeft aan meerdere apps nodig te hebben vanwege onder meer het verschil in reisadviezen en onbetrouwbaarheid bij vertragingen en omleidingen. Ook uit de praktijktest van Rover werd duidelijk dat er nog wel het een en ander verbeterd kan worden. Zo worden er soms onhaalbare overstappen geadviseerd of verkeerde adviezen gegeven. Ook wordt er niet altijd rekening gehouden met vertragingen en worden soms vreemde looproutes geadviseerd. Bovendien kunnen veel reisplanners niet overweg met de combinatie van openbaar vervoer met de fiets of auto.

maandag 12 februari 2024

ProRail vervangt dwarsliggers onder 22 wissels in Amsterdam

ProRail vervangt de dwarsliggers onder 22 wissels op het Oosterdokseiland in Amsterdam. Het vervangen van de dwarsliggers begint met een eerste serie van 14 wissels, en start op 14 februari met een 12-daagse buitendienststelling. Dit heeft impact op het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht.

De dwarsliggers moeten vervangen worden, omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. De vervanging wordt in twee fasen uitgevoerd. De tweede fase start in mei 2024. Strukton Rail voert het werk uit.

De wissels worden op het Oosterdokseiland uitgenomen en naar een tijdelijke ‘railwerkplaats’ tussen de Mariniersbrug en Inntel hotel gebracht. Daar worden de wissels onder andere gedemonteerd en gemonteerd. De werkzaamheden op het Oosterdokseiland kunnen licht- en geluidshinder met zich meebrengen. Dat komt door onder meer het doorslijpen van spoorstaven, de aan- en afvoer van ballast en transport van de wissels.

Er wordt op het Oosterdokseiland gewerkt met kwartsloze ballast. Dat is beter voor de gezondheid, maar kan iets meer stof veroorzaken. Bij het lossen van de ballast gebruiken we daarom de SALTrein (StofArmLosTrein). Door de watersproeiers komt er minder stof vrij. Met de huidige weersomstandigheden is het waarschijnlijk niet nodig aanvullende maatregelen te nemen.

vrijdag 9 februari 2024

Met de trein naar de Sportzomer van 2024 in Frankrijk en Duitsland

Reis je deze zomer naar Parijs om de sporters op de Olympische en Paralympische Spelen aan te moedigen? Of ben je voetbalfan en wil je naar het EK Voetbal in Duitsland? Dan reis je gemakkelijk met de trein vanuit Nederland naar hartje Parijs en diverse bestemmingen in Duitsland.

Parijs staat deze zomer in het teken van de Spelen. Vanaf 26 juli tot en met 11 augustus vinden de Olympische Spelen plaats. De Paralympische Spelen volgen van 28 augustus tot en met 8 september. Tijdens deze sportzomer vertrekken dagelijks minimaal 9 rechtstreekse treinen vanuit Nederland naar Parijs. In 3 uur en 18 minuten vanaf Amsterdam Centraal en in slechts 2 uur en 37 minuten vanaf Rotterdam Centraal. Ook kunnen reizigers kiezen voor de IC Brussel waarmee je op Brussel gemakkelijk overstapt richting de Franse hoofdstad.

Op 14 juni start het EK Voetbal in Duitsland. Twee dagen later speelt het Nederlands elftal hun eerste wedstrijd. Per dag rijden tot 7 ICE-treinen, die reizigers naar diverse steden in Rhein-Ruhr en Frankfurt brengen. De IC Berlijn rijdt dagelijks 7 keer rechtstreeks naar Berlijn.

donderdag 8 februari 2024

Dienstregeling 2025: grootste wijziging in jaren

NS wil de dienstregeling in 2025 flink verbeteren en zo een forse stap zetten richting de toekomst. Het is de grootste verandering in jaren en voor veel reizigers verandert er dus wel iets. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV.

De nieuwe dienstregeling start 15 december en is de eerste van twee stappen van een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn. De tweede stap volgt als de hogesnelheidslijn (HSL) verder ingebed wordt in het nationale spoornetwerk en de nieuwe, snelle ICNG naar meer delen van het land gaat rijden.

In de dienstregeling van 2025 maakt NS het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker. NS gaat diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Tegelijkertijd voert NS veranderingen door om Amsterdam en Schiphol ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal goed bereikbaar te houden. De Intercity direct rijdt voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort. In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling.

De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.

Er wordt de komende jaren intensief gewerkt op en rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. NS introduceert daarom de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.

NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.

Enkele andere belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren in dienstregeling 2025:

De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem laat NS van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. De bereikbaarheid van station Amsterdam Bijlmer Arena verbetert hierdoor flink. Er zijn grote werkgevers en er vinden veel evenementen plaats in onder meer de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome.
NS wil meer treinen in de spits, de avonden en weekenden. Zo keren bijvoorbeeld de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden weer terug. Ook gaat NS op tal van trajecten op sommige dagen vroeger de eerste trein rijden of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00:51 uur).
Op vrijdag- en zaterdagavond wil NS tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
Maandag tot en met donderdag wil NS in de spitsrichting drie snelle treinen laten rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.
De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar wil NS laten terugkeren. NS wil in de spitsrichting op maandag tot en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.
Tussen Utrecht en Woerden wil NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag. Daardoor worden de stations Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde en Vleuten de hele dag weer vier keer per uur bediend.
Op vrijdag wil NS de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur laten rijden.
Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal wil NS op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
NS wil de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag rijden. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
NS wil op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport herstellen.
NS wil verder de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer doorrijden, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter verbonden met de Randstad.
Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden wil NS extra ritten toevoegen.

Provinciale Staten stelt geld beschikbaar voor varen autoveer

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben geld ter beschikking gesteld voor de uitvoering van de autoveerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Dit besluit maakt het mogelijk dat het autoveer naar verwachting vanaf half maart weer vaart.

De overeenkomst loopt in elk geval tot en met 9 juli 2025. De overeenkomst kan na afloop 2 maal met een jaar verlengd worden. Verantwoordelijk voor beide diensten is River Operations South Holland, een B.V. die is opgericht door het bedrijf Damen.

De vervoerder zet de autoveerpont Blankenburg in. Die is sinds november eigendom van de provincie Zuid-Holland. De scheepswerf van Damen maakt het schip momenteel klaar voor gebruik. Ondertussen is Damen extra personeel aan het werven voor de autoveerdienst.

Provinciale Staten stelt een aanvullende begroting-boekjaarsubsidie van €1.360.000 beschikbaar voor 2024 en €967.000 voor 2025.

woensdag 7 februari 2024

Nieuw in NS-app: elektrische deelfietsen van TIER  

NS introduceert de elektrische deelfietsen van TIER in de NS-app. Reizigers kunnen de fietsen met de NS-app handig boeken, betalen en ontgrendelen. Door verschillende combinaties van vervoer aan te bieden in de app, maakt NS het voor reizigers makkelijker en sneller om duurzaam van deur tot deur te reizen.     

De elektrische deelfietsen van TIER zijn beschikbaar voor reizigers met een NS flex-abonnement. Ook zakelijke reizigers met een NS business card kunnen de fietsen huren via de NS-app. De fietsen zijn te vinden in Utrecht, Bunnik, Odijk, Nieuwegein, Maarssen, Eindhoven en Veldhoven. Met de TIER-fietsen kunnen reizigers van de stad naar hun bestemming, waaronder het station, reizen en andersom.

Reizigers kunnen in de NS reisplanner een reis plannen met de fietsen van TIER. Ook kan een reiziger in de NS-app met de functie In de buurt zien waar dichtbij een deelfiets van TIER staat en vervolgens een fiets boeken. Dat gaat eenvoudig door in de NS-app op Start mijn rit te klikken. Beëindigen van de huur gaat op dezelfde manier, door de fiets in een van de parkeerzones terug te plaatsen en af te melden in de NS-app. Alle gemaakte ritten zijn vervolgens terug te zien op de maandelijkse NS-factuur.  

Extra Jeugdtegoed voor jongeren maakt reizen met OV mogelijk

De gemeente Rotterdam maakt het voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar mogelijk om met jaarlijks 350 euro extra Jeugdtegoed te reizen met het openbaar vervoer (OV) in 2024 en 2025. Dit geldt vanaf 1 maart 2024 voor 9100 jongeren van wie de ouders in 2024 tot 130 procent van het sociaal minimum verdienen. Met het Jeugdtegoed helpt de gemeente jongeren om deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar mogen al gratis reizen met het OV.

De gemeente koppelt een extra tegoed aan het Jeugdtegoed om met het OV te reizen. Net als het Jeugdtegoed ontvangen jongeren dit extra tegoed voor het OV op hun Rotterdampas. Van dit extra tegoed kan bij de RET verschillende producten worden gekocht, zoals een abonnement, een persoonlijke OV-chipkaart of reissaldo op de persoonlijke OV-chipkaart. De gemeente trekt hier in de jaren 2024 en 2025 per jaar €3.185.000 voor uit. Het besluit komt voort uit een motie van Denk om vervoersarmoede onder jongeren tot en met 17 jaar te voorkomen.

De gemeente startte in 2022 al een pilot met gratis OV voor kinderen. Met ingang van 2023 is gratis OV definitief voor alle Rotterdamse kinderen van 4 tot en met 11 jaar beschikbaar gemaakt. Steeds meer Rotterdammers moeten rondkomen met een minimum inkomen. Daarnaast wil de gemeente de stad gezonder en inclusiever maken en vraagt het klimaat om het maken van andere keuzes. Het tegengaan van vervoersarmoede en het stimuleren van het OV-gebruik draagt hieraan bij.

Op rotterdam.nl/jeugdtegoed kan je kijken of je in aanmerking komt voor het Jeugdtegoed. Vanaf 13 maart 2024 kan het Jeugdtegoed door de ouder van de jongere worden aangevraagd via www.rotterdam.nl/jeugdtegoed. Hiervoor heeft de jongere een eigen Rotterdampas nodig.

dinsdag 6 februari 2024

Helft mensen in Nederland wil verbod op mobiel bellen in het OV

Sinds kort is het verbod op telefoons in de klas van kracht en als het aan 46,4 procent van de Nederlanders ligt, komt zo’n verbod er ook op bellen in het openbaar vervoer. In bussen, trams en treinen wordt volop gebeld. Tot grote irritatie van de omgeving. Bijna de helft van alle Nederlanders wil dat telefoongesprekken in het openbaar vervoer worden verboden, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Pricewise.  
 
Van de jongeren onder de dertig jaar is de meerderheid géén voorstander van een belverbod in het OV. Het zijn vooral mensen vanaf veertig jaar die zich ergeren aan het openbare belgedrag van anderen.

Het aantal mensen dat reist met het OV is sinds corona flink afgenomen en het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid verwacht ook niet dat de aantallen zullen herstellen tot op het niveau van voor de pandemie. Dat heeft te maken met het feit dat meer mensen vanuit huis zijn gaan werken, maar ook de verslechterde kwaliteit van het OV wordt aangehaald als reden voor de daling. Of aangescherpte regels rondom mobiel belgedrag een positief effect zou hebben op het aantal reizigers in het OV is niet onderzocht. 

maandag 5 februari 2024

HTM nachtbus gaat weer rijden vanaf 26 april 2024

Sinds de uitbraak van het coronavirus in 2020 hebben de nachtbussen van HTM niet gereden. Eerst vanwege de heersende coronamaatregelen en daarna als gevolg van een tekort aan inzetbaar personeel.

HTM heeft zich de afgelopen tijd vooral gericht op het rijden van de dagelijkse dienstregeling.

Om tegemoet te komen aan de wensen vanuit onder andere de gemeenteraad in Zoetermeer als het college van de gemeente Den Haag in hun coalitieakkoord, is er een oplossing gevonden om toch weer nachtbussen te rijden.

HTM heeft gekeken of alle nachtbussen N1 tot en met N6 kunnen laten rijden op de vrijdag- en zaterdagnachten. Wel met een frequentie van 1 keer per 2 uur in plaats van 1 keer per uur. De helft van de lijnen start om 01.00 uur en de andere helft start om 02.00 uur.

HTM werkt er hard aan om zoveel mogelijk buschauffeurs, maar ook trambestuurders en ander personeel te verleiden om bij HTM te werken of te blijven werken.

zaterdag 3 februari 2024

Dit weekend geen treinen van, naar en via Gouda

In het weekend van zaterdag 3 en zondag 4 februari rijden er geen treinen van, naar en via Gouda. ProRail voert onder andere werkzaamheden uit aan sporen en kabels en leidingen worden verlegd rondom Gouda. Als gevolg van de werkzaamheden kunnen treinen op omliggende stations van andere perrons vertrekken. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd, overstappen, omreisroutes en drukte. Regelmatig onderhoud is belangrijk voor betrouwbaar treinverkeer nu en in de toekomst. Hierdoor blijft het spoor in goede conditie en kunnen reizigers blijven rekenen op een veilige en betrouwbare treinrit.
Werkzaamheden rond Gouda 3 en 4 februari 2024

Gevolgen voor de treinreis
Er rijden Sprinters tussen:
- Den Haag Centraal – Den Haag Ypenburg: 4x per uur
- Rotterdam CS – Nieuwerkerk a/d IJssel: 2x per uur
- Woerden – Utrecht CS: 4x per uur

Er rijden NS-bussen tussen:
- Gouda – Alphen a/d Rijn: stopbus
- Den Haag Ypenburg – Woerden (zonder stop op Gouda Goverwelle): stopbus
- Gouda – Gouda Goverwelle: taxibusje
- Gouda – Nieuwerkerk a/d IJssel: snelbus

Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal en reizigers tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal kunnen omreizen via Leiden Centraal.

vrijdag 2 februari 2024

Geen abonnement nodig, wel korting tot 60%

Voortaan kan je op veel trajecten met korting reizen. Daarvoor is geen abonnement nodig. Enige voorwaarde: koop minimaal één dag van tevoren je kaartje voor een rustige trein. Deze nieuwe kortingstickets zijn een volgende stap van NS om te experimenteren met korting voor rustige treinen. Veel reizigers kunnen hierdoor goedkoper met de trein reizen.

Deze NS PrijsTijd Deals zijn een opvolger van het NS Voordeel-ticket waarmee reizigers de afgelopen twee jaar op drie trajecten korting kregen zolang ze een rustige trein kozen. Na een succesvolle pilot, willen we op veel meer trajecten ervaring opdoen met de korting. Tegelijk maken we hiermee de trein op een slimme manier goedkoper, zonder dat drukke treinen nog drukker worden.

De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje gekocht is. Hoe eerder, des te hoger de korting die kan oplopen tot 60 procent. Alleen treinen die rijden in de daluren komen in aanmerking voor de korting. Bij een volgende stap willen we de korting verder specificeren op basis van de verwachte drukte in de trein. Daardoor kunnen reizigers bijvoorbeeld ook met korting in rustige treinen buiten de daluren reizen.

donderdag 1 februari 2024

​​Populariteit e-bikes in 2023 onder 25-34 jarigen gestegen​

Vergeleken met vorig jaar zijn er in Nederland naar verhouding meer e-bike kopers in de leeftijdscategorie 25-34 jaar en minder in de categorie 18-24 jaar. In die laatste categorie was vorig jaar juist een toename. Het aandeel van verkochte elektrische racefietsen is afgenomen en dat van stads- en toerfietsen toegenomen. Het aandeel van fatbikes is nog beperkt. Dit blijkt uit de GfK E-bike Monitor 2023, de jaarlijkse E-Bike Monitor van GfK.

De Nederlandse consument betaalt uiteindelijk gemiddeld 18 procent meer voor de aangekochte e-bike dan men voor ogen had in de oriëntatiefase. Deze gap, tussen bereidheid te betalen en daadwerkelijk betaald, is ten opzichte van 2022 toegenomen. De angst voor diefstal van de e-bike, een veel voorkomende drempel tot aankoop, is met 40% toegenomen in 2023

De gemiddelde aankoopprijs is harder gestegen dan vorig jaar. De fysieke winkel blijft het belangrijkste kanaal voor het kopen van een e-bike. De consument vindt het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Na een stijging vorig jaar is het aandeel van het onlinekanaal weer iets afgenomen. Het online-aandeel voor de aankoop van een e-bike is in Nederland relatief laag.

Ook in 2023 maakte ruim 90 procent van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht een proefrit. Ook in andere landen wordt er veel gebruik gemaakt van een proefrit, maar het percentage blijft achter bij Nederland. Maar liefst driekwart van de consumenten die een e-bike in de fysieke winkel kopen geeft de voorkeur aan offline fietsenwinkels die meerdere merken in huis hebben.  

In de ons omringende landen is de online markt stabiel met uitzondering van Frankrijk, daar zien we een forse stijging van het percentage dat de e-bike online heeft aangeschaft. Daar waar in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden een fietsenwinkel die meer merken voert doorgaans de meest dominante speler is binnen het offline-kanaal, zien we in Frankrijk een relatief hoog aandeel van sportwinkels en supermarkten.

Het bezoek aan een fysieke winkel speelt nog steeds een belangrijke rol in het oriëntatieproces voor aankoop. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in andere landen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek.