zondag 31 maart 2024

Uitbreiding KLM-dienst Nijmegen-Schiphol

Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen. Om deze extra dienst mogelijk te maken, wordt er gebruik gemaakt van een luxe verlengde Mercedes Sprinter. Deze midibus, geschikt voor 20 personen, wordt ook voorzien van de bekende KLM-branding.

Voorheen vervoerde Munckhof namens KLM al passagiers van Maastricht via Eindhoven naar Schiphol en retour (twee keer per dag) en van Nijmegen via Arnhem naar Schiphol en retour (één keer per dag).

Beide lijnen zijn het hele jaar door beschikbaar en gratis voor alle KLM-klanten die een aansluitende vlucht hebben geboekt. Vanaf 31 maart zal aan de dienst Nijmegen – Arnhem – Schiphol dus nog een extra retourrit toegevoegd worden, waardoor deze dienst twee keer per dag aangeboden wordt. De voertuigen die voor deze diensten ingezet worden, rijden volledig op Bio brandstof.

vrijdag 29 maart 2024

ProRail werkt aan het spoor bij Sittard-Geleen

ProRail werkt vanaf zaterdag 30 maart tot maandagochtend 1 april aan het spoor in de gemeente Sittard-Geleen, vanaf de Mgr. Buckxstraat tot aan de onderdoorgang Lintjesweg. We vernieuwen hier de spoorstaven, dwarsliggers en de ballast (spoorgrind).
Overwegen

In tegenstelling tot een eerder bericht dat door ProRail onder de bewoners is verstrekt, zijn niet alle overwegen in de gemeente gesloten gedurende het weekend. In overleg met de gemeente Sittard-Geleen zijn de overwegafsluitingen aangepast. De overwegen Ten Eysden en de Biesenweg blijven overdag open voor het wegverkeer. Hierdoor zijn de horecagelegenheden, manege en de kinderboerderij overdag gewoon bereikbaar.

Overweg
    

Periode afsluiting

Geuweg
    

Van zaterdag 30 maart (01.00 uur) tot en met maandag 1 april (06.00 uur)

Danikerstraat
    

Van zaterdag 30 maart (01.00 uur) tot en met maandag 1 april (06.00 uur)

Overpad Station Geleen Oost / Stationsstraat
    

Van zaterdag 30 maart (01.00 uur) tot en met maandag 1 april (06.00 uur)

Ten Eysden
    

Van zaterdag 30 maart (20:00 uur) tot en met zondag 31 maart (09.30 uur)

Driepoelpad
    

Van zaterdag 30 maart (01.00 uur) tot en met maandag 1 april (06.00 uur)

Biesenweg
    

Van zaterdag 30 maart (22:00 uur) tot en met zondag 31 maart (09.30 uur)
Gevolgen voor treinverkeer

Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Sittard en Heerlen. De NS zet bussen in tussen Sittard, Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth, Hoensbroek en Heerlen. We raden de reiziger aan de reisplanner te checken voor vertrek. Houd rekening met extra reistijd.

donderdag 28 maart 2024

Nieuwe treinen op MerwedeLingelijn vanaf eind 2027

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt nieuwe treinen met meer deuren per treinstel om gemakkelijker in te stappen en toiletten aan boord. Door een nieuw veiligheidssysteem op het spoor waren nieuwe treinen nodig. Qbuzz investeert, samen met de provincie Zuid-Holland, in nieuwe treinen en mag tot december 2033 het openbaar vervoer verzorgen in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG).

Op 14 maart tekenden Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz, en Julen Barrutia, Directeur Verkoop van fabrikant CAF, de contracten voor aanschaf van nieuwe treinen voor het openbaar vervoer in de regio DMG. De nieuwe treinen worden eind 2027 in gebruik genomen.

De aanleiding voor het verlengen van de concessie is de Europese uitrol van het digitale veiligheidssysteem op het spoor, ERTMS. Binnen enkele jaren moeten alle treinen die rijden rondom station Dordrecht aangepast of vervangen worden. Het ombouwen van de bestaande treinen is onderzocht maar bleek veel te duur ten opzichte van de resterende levensduur van de treinen. Daarnaast waren er twee belangrijke verbeterpunten: meer deuren en toiletten aan boord. Daarom heeft de provincie besloten om samen met het ministerie van I&W extra geld vrij te maken voor de aanschaf van nieuwe treinen. Zo wordt met de investering in veiligheid ook het comfort voor reizigers verhoogd. Om de nieuwe treinen te kunnen laten rijden, gaat ProRail de komende jaren aanpassingen doen aan de railinfrastructuur tussen Dordrecht en Geldermalsen.

De nieuwe treinen bestaan uit drie rijtuigen en krijgen twee deuren per rijtuig. Het in- en uitstappen gaat gemakkelijker en sneller, omdat de trein slimmer is ingericht. Hierdoor kan de trein vaker op tijd van het perron vertrekken. In het midden van de trein is plaats voor twee reizigers in een rolstoel. Reizigers in een rolstoel kunnen zelfstandig de trein in en uit via een brede uitschuiftrede die tot aan de perronrand komt. In de trein bevindt zich hier een toilet (ook rolstoeltoegankelijk), waarmee een langgekoesterde wens van reizigers en de politiek wordt gerealiseerd. Aan de uiteinden van de trein zijn twee fietsgedeeltes met plek voor 12 fietsen. De handige inrichting van deze gedeeltes maakt het in- en uitstappen van reizigers met hun fiets nog makkelijker.

Nu de nieuwe treinen besteld zijn, worden de nieuwe afspraken tussen de provincie en de vervoerder van kracht. Qbuzz verzorgt volgens deze afspraken 7 jaar langer het openbaar vervoer in de regio DMG. In deze periode wordt de dienstregeling van een aantal R-net en snelBuzzlijnen uitgebreid. Daarnaast zijn uiterlijk begin 2030 alle bussen vervangen door elektrische bussen of andere uitstootvrije bussen. De bussen rijden hierdoor straks niet alleen uitstootvrij, maar zijn ook stiller en comfortabeler.

De provincie draagt zo’n 12 miljoen euro bij aan de vervroegde afschrijving van de huidige treinen. Voor de nieuwe treinen hebben Provinciale Staten 13,8 miljoen vrijgemaakt voor de periode tot en met 2033. Hiervan betaalt de provincie maximaal 10 miljoen mee aan de rentekosten, omdat de rente op leningen flink is gestegen. De overige 3,8 miljoen wordt uitgegeven om de dienstregeling op peil te houden. Zonder deze bijdrage waren verdere bezuinigingen in de dienstregeling nodig geweest, door een achterblijvend aantal reizigers, onder andere als gevolg van het vaker thuiswerken. Door de investeringen in een beter ov blijft Zuid-Holland ook in de toekomst voor iedereen prettig leefbaar en bereikbaar.

woensdag 27 maart 2024

Flibco.com kondigt exclusieve busverbinding aan tussen Tilburg, Breda en luchthavens Brussel Zaventem en Charleroi

flibco.com, een Europese aanbieder van luchthavenvervoerdiensten, kondigt de eerste uitbreiding naar Nederland aan met de introductie van de nieuwe luchthavenshuttle die de luchthaven van Charleroi en de luchthaven van Brussel direct verbindt met de stations van Tilburg, Breda en Antwerpen. Dit is de eerste stap van het bedrijf in Nederland en biedt reizigers in de regio nu een handige en directe toegang tot twee belangrijke luchthavens in België.

De ticketverkoop begint deze  en de busritten zijn gepland vanaf 25 april 2024. Een ticket biedt passagiers de mogelijkheid om tot vier stukken bagage mee te nemen en de tickets zijn tot zes uur voor vertrek gratis te annuleren. Elke bus is voorzien van gratis Wifi, USB-aansluitingen, toiletten en ruime beenruimte. Tickets zijn al vanaf 9,99 euro te verkrijgen.

dinsdag 26 maart 2024

Unieke items voor treinfans op Rotterdam Centraal

De NS Upcycle Shop is van maandag 25 tot en met zaterdag 30 maart weer geopend op station Rotterdam Centraal. Oude materialen van stations, uit treinen en werkplaatsen geeft NS graag een nieuwe bestemming.

Van deze oude materialen worden producten gemaakt die een nieuwe functie krijgen. Dat doen wij natuurlijk niet alleen, maar met diverse upcycle partners. Zo kun je bijvoorbeeld dienstblaadjes, onderzetters en spoorblokken van oude gele informatieborden van stations kopen die door VerdraaidGoed gemaakt zijn. Maar ook laptsleeves, tassen, etuis gemaakt van de oude bekleding van treinstoelen die gemaakt zijn door Fraenck. Dit is slechts een kleine greep uit alle unieke items die in de NS Upcycle Shop te koop zijn.

De winkel is van maandag 25 tot en met zaterdag 30 maart geopend, maandag van 15.00-20.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 08.00-20.00 uur. Op zaterdag is de winkel open van 10:00-18:00 uur. Mocht het je niet lukken om langs te komen op Utrecht Centraal, wees niet getreurd via ns.nl/upcycle kun je het hele NS Upcycle assortiment vinden en bestellen. 

maandag 25 maart 2024

Nieuw voorstel voor aanbesteding busvervoer Zeeland gereed

Een aantal oorspronkelijk geschrapte lijnen blijft bestaan, er komen minder strenge eisen aan het emissievrije vervoer, de contractperiode wordt langer en het budget verhoogd. Dat zijn de belangrijkste aanpassingen in het voorstel voor de nieuwe aanbesteding voor de busconcessie in Zeeland.

De aanpassingen zijn tot stand gekomen op basis van gesprekken met reizigers, buschauffeurs, gemeenten, scholen en vervoerbedrijven. Een werkwijze die gedeputeerde Harry van der Maas de komende jaren wil blijven volgen bij het uitvoeren van de plannen voor het nieuwe publieke vervoer.

Naast dat veel buslijnen blijven zoals ze nu al zijn, zijn er ook een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige aanbesteding. Zo is Renesse terug als halteplaats op de route van lijn 133, blijft lijn 58 tussen Middelburg en Vlissingen toch bestaan en komen er extra ritten in de gemeenten Veere, Borsele en Noord-Beveland. In Terneuzen ten slotte wordt op advies van buschauffeurs een alternatieve route gereden, om zodoende een groter deel van de stad te bedienen.

De bus maakt onderdeel uit van het nieuwe publiek vervoersysteem. Daarmee streven gemeenten en Provincie naar een optimale combinatie van vast en flexibel vervoer, met als doel alle dorpen en steden in Zeeland nog beter bereikbaar te maken.

vrijdag 22 maart 2024

Treinverkeer tussen Zwolle en Amersfoort door werkzaamheden gestremd

Als gevolg van werkzaamheden rijden er van woensdag 27 maart tot en met maandag 1 april geen Sprinters tussen Zwolle en Nunspeet en geen Intercity’s tussen Zwolle en Amersfoort.

Reizigers uit Noord Nederland met bestemming Utrecht wordt geadviseerd een alternatieve treinroute te kiezen via Almere. NS vraagt reizigers om rekening te houden met ongeveer een half uur extra reistijd. Tussen Zwolle en Nunspeet rijden bussen in plaats van treinen. NS adviseert reizigers de Reisplanner te checken voor vertrek.

Normaal gesproken rijdt NS 1 keer per uur een Intercity vanuit Leeuwarden naar Utrecht. Tijdens de werkzaamheden is dit twee keer per uur. Reizigers uit Groningen met bestemming Utrecht kunnen op Zwolle of Almere Centraal overstappen.

Van ‘s morgens vroeg tot middernacht zet NS bussen in tussen Zwolle en Nunspeet. Deze bussen stoppen ook op de stations van Wezep en ’t Harde en rijden elke 30 minuten. In verband met een gesloten overweg zijn dat op woensdag, donderdag en vrijdag minibussen. Daarom rijden er op die dagen ook elke 30 minuten directe bussen tussen Zwolle en Nunspeet. Deze stoppen niet op tussengelegen stations.

woensdag 20 maart 2024

Planuitwerking elektrificatie spoor Almelo-Hardenberg van start

De provincie Overijssel en ProRail hebben de eerste stappen gezet voor de elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Hardenberg. Provinciale Staten hadden hiermee in december 2023 ingestemd.
 
De provincie Overijssel heeft de ambitie om de nog bestaande dieselspoorlijnen in de provincie te elektrificeren. Elektrificatie heeft een positief effect op de exploitatie van de treinconcessies. Ook voor omwonenden en reizigers zijn elektrische treinen beter dan dieseltreinen. Daarnaast heeft elektrificatie een positief effect op het milieu; de uitstoot van dieseltreinen verdwijnt.

Voordat een spoorlijn geëlektrificeerd kan worden zijn onderzoeken nodig. Deze onderzoeken worden uitgevoerd in de planuitwerkingsfase. Spoorbeheerder ProRail voert deze planuitwerking uit in opdracht van de provincie Overijssel.

De provincie Overijssel wil werk maken van de elektrificatie. Toch kan de provincie dit niet alleen: de spoorinfrastructuur is eigendom van het Rijk, die dan ook het grootste deel van de kosten voor de elektrificatie zou moeten financieren. Provinciale Staten van Overijssel hebben daarom de duidelijke boodschap meegegeven dat het Rijk eerst een concrete toezegging moet doen voor de financiering, voordat de eerste schop in de grond gaat om de bovenleiding aan te leggen.

De provincie Overijssel blijft in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over een bijdrage vanuit het Rijk. Op dit moment staat het Rijk nog op het standpunt dat er hiervoor geen Rijksgeld beschikbaar is. De Tweede Kamer heeft de staatssecretaris van IenW daarom onlangs via een motie gevraagd te kijken hoe het Rijk toch kan bijdragen aan het bespoedigen van de elektrificatie van deze diesel-spoorlijnen.

In de komende weken contracteert ProRail een ingenieursbureau, dat ProRail gaat ondersteunen in de planuitwerking. Samen met het ingenieursbureau brengt ProRail de effecten van elektrificatie op de omgeving van het spoor in kaart. De resultaten van dit onderzoek worden samen met een mogelijk ontwerp in het tweede kwartaal van 2025 voorgelegd. Hierna start de besluitvorming voor de daadwerkelijke aanleg.

Start aanbesteding openbaar vervoer Achterhoek-Rivierenland

De aanbesteding voor het openbaar vervoer in het vervoergebied Achterhoek-Rivierenland is gestart. Vervoerbedrijven kunnen zich de komende drie maanden inschrijven. We verwachten dat in september 2024 de nieuwe vervoerder bekend is.

De contractperiode is 10 jaar, met een mogelijkheid voor 7 jaar verlenging. In deze periode moet de vervoerder ervoor zorgen dat er toiletten in de treinen worden gebouwd. Dat is vastgelegd in het Programma van Eisen. Hierin staan alle eisen die we stellen. Zoals op het gebied van service aan de reiziger.. In het eisenpakket is vastgelegd dat er aandacht moet zijn voor de bereikbaarheid van het platteland. Dit vindt het provinciebestuur heel belangrijk.

Trein
In het vervoergebied zijn vier treindiensten.  

Arnhem-Winterswijk
Arnhem-Tiel
Winterswijk-Zutphen
Zutphen-Apeldoorn
De bestaande dienstregeling is het uitgangspunt voor de aanbesteding. De nieuwe vervoerder mag ook de treindienst Arnhem-Doetinchem, nu gereden door Breng, gaan rijden.

Bus en buurtbus
Voor de dienstregeling van de bus hebben we in het Programma van Eisen het minimum aantal ritten vastgelegd. De vervoerders krijgen de ruimte om meer busritten aan de te bieden. De buurtbussen in dit gebied vallen ook onder dit vervoerscontract. De vaste lijndiensten kunnen niet overal meer rijden. Daarom kan de vervoerder ook andere typen busvervoer aanbieden zoals een belbus. Een belangrijke eis is dat de bus en de treinen goed moeten aansluiten op elkaar. Hierop beoordelen we de aanbiedingen.

RegioExpres
We werken samen met gemeenten en ProRail aan de komst van de RegioExpres. Dit is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Hierdoor zijn mensen veel sneller vanuit de Achterhoek en de Liemers in Arnhem én kunnen ze sneller doorreizen naar de Randstad of Nijmegen. De nieuwe vervoerder moet deze nieuwe treindienst mogelijk maken.

RRReis
Alle buurtbussen, bussen en treinen gaan rijden onder het merk RRReis; het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. 

dinsdag 19 maart 2024

Fietsapp moedigt aan vaker te fietsen tijdens wegwerkzaamheden

Sinds kort kan iedereen die regelmatig van, naar of via Groningen reizen, gebruik maken van de fietsapp Trappie. Trappie is een initiatief van Groningen Bereikbaar en is bedoeld om automobilisten aan te moedigen om tijdens Operatie Ring Zuid vaker op de fiets te stappen en de auto te laten staan. Fietsen is niet alleen een gezond en snel alternatief voor de auto tijdens de werkzaamheden, met Trappie sparen fietsers daarnaast ook voor goede doelen.

Met elke fietsrit van, naar en via de stad Groningen sparen deelnemers via Trappie punten bij elkaar die zij kunnen verdelen onder vijf geselecteerde goede doelen. Groningen Bereikbaar zet de punten om in een donatie aan de goede doelen. Samen kunnen ze een bedrag van maximaal €10.000 bij elkaar sparen. De geselecteerde goede doelen zijn: ANWB Kinderfietsplan, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Lutje Geluk, Tree Planters en Voedselbank Groningen.

Deelnemers kunnen individueel meedoen of tegen elkaar strijden om de meest gefietste kilometers in de community van bijvoorbeeld hun werkgever of sportclub. Ook mensen die nu al vaak de fiets pakken, kunnen meedoen.

Vanaf september kunnen auto's over de nieuwe zuidelijke ringweg rijden. Om dat mogelijk te maken, moeten eerst het nieuwe Julianaplein en de verdiepte ligging aangesloten worden op de bestaande wegen. Van vrijdagavond 22 maart tot maandagochtend 2 september zijn daarom verschillende rijrichtingen dicht. Dit levert vijf maanden lang ernstige verkeershinder op.

maandag 18 maart 2024

Plaatsing nieuwe digitale informatieborden bij bushaltes vertraagd

De plaatsing van de nieuwe digitale informatieborden in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel laat langer op zich wachten. Ondanks de inspanningen van beide partijen om er met elkaar uit te komen, hebben de provincies niet meer het vertrouwen dat Surtronic het project kan afmaken. Dit betekent dat het project voor nu stilligt.

De provincies stellen Surtronic aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade en openstaande boetes door het niet nakomen van het contract. De provincies betreuren het dat reizigers bij bushaltes mogelijk hinder ondervinden doordat er geen actuele reisinformatie beschikbaar is. De dienstregeling vinden reizigers op de papieren haltevertrekstaten bij bushaltes. Ook kunnen reizigers online hun reis plannen op RRReis.nl of 9292.nl. De provincies werken aan een oplossing om ervoor te zorgen dat de digitale informatieborden reisinformatie blijven tonen.

Sinds begin 2021 werken de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel gezamenlijk aan de vervanging van de digitale informatieborden bij bushaltes. De borden zijn namelijk verouderd. Voor de vervanging sloten de provincies, na het doorlopen van een Europese aanbesteding, een contract met leverancier Surtronic Group B.V. Oorspronkelijk zou Surtronic de nieuwe digitale informatieborden op 1 mei 2022 geplaatst hebben. In 2022 kreeg Surtronic om verschillende redenen (o.a. Covid-pandemie en vertraagde levering van materialen) van de provincies meer tijd. Met Surtronic is daarom afgesproken dat het project uiterlijk op 23 december 2022 klaar had moeten zijn. Surtronic heeft de mijlpalen binnen het contract niet gehaald. Het gevolg is dat Surtronic in verzuim is en dat Surtronic contractuele boetes verschuldigd is. Ondanks de inspanningen van beide partijen met het doel om er met elkaar uit te komen, hebben de provincies niet meer het vertrouwen dat Surtronic het project kan afmaken.

Op 13 juli 2023 informeerden de provincies Surtronic dat zij het contract gaan beëindigen. Vervolgens zijn de provincies en Surtronic hierover diverse keren met elkaar in gesprek gegaan. Helaas is het niet gelukt om tot afspraken met Surtronic te komen om het contract met wederzijds goedvinden te beëindigen. Op 14 december 2023 liep het contact met Surtronic af. Ondanks het feit dat het contract af is gelopen, hebben de provincies de onderhandelingen met Surtronic voortgezet. Deze onderhandelingen zijn vastgelopen. Het is niet gelukt om samen afspraken te maken over de manier waarop partijen uit elkaar gaan. Dit betekent dat het project voor nu stilligt. De provincies stellen Surtronic aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade en openstaande boetes.

vrijdag 15 maart 2024

De seinen staan op groen voor de start van de Drielandentrein in juni 2024

De treinstellen van Arriva die gaan rijden op het traject Luik – Maastricht – Heerlen – Aken  zijn onlangs goedgekeurd door ERA (European Railway Agency). Dit nadat ze door leverancier Stadler werden voorzien van de ETCS-technologie GUARDIA. De inbouw van het systeem was nodig om de treindienst te kunnen starten in België. Het is een benodigde stap om de treinen geschikt te maken voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS op het spoor. De Drielandentrein maakt deel uit van de openbaar vervoerconcessie die Arriva uitvoert in opdracht van de Provincie Limburg.
 
De Drielandentrein is een langgekoesterde wens van betrokken overheden, vervoerders en natuurlijk de reizigers in de Euregio Maas-Rijn. De treinen verbinden straks Aken en Luik, via Heerlen, Valkenburg en Maastricht met elkaar. Voor het trajectdeel tussen Maastricht en Luik gebeurt dat in samenwerking met NS en NMBS. De verbinding geeft reizigers vanaf 9 juni 2024 de mogelijkheid om comfortabel direct tussen de drie landen te reizen. De overstap in Maastricht zal dan voor reizigers van en naar Luik tot de verleden tijd behoren.

In de concessie Limburg gaat het om het om acht treinen. Voor het rijden als Drielandentrein zijn ze verder geschikt om op drie verschillende stroomspanningen te rijden. Onlangs heeft leverancier Stadler ze allemaal voorzien van het nieuwste ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem. Het ETCS GUARDIA-veiligheidssysteem van Stadler is al goedgekeurd in verschillende Europese landen en wordt momenteel gebruikt in Zwitserland, Polen, Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië. Ook in het Noorden van Nederland is Stadler bezig met de ombouw en goedkeuring van de vloot van 68 treinen. De Programmadirectie ERTMS en ProRail realiseren in samenwerking met Arriva het eerste baanvak met ERTMS baseline 3 level 2 only – in vaktermen de Early Deployment Line (EDL) – tussen Harlingen Haven en Leeuwarden. Daarna worden andere baanvakken in de provincie Friesland (2027) en Groningen (2028-2030) van ERTMS voorzien.

ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing en daarmee hét digitale systeem voor het spoorvervoer van de toekomst in heel Europa. Voor werking van het systeem is er naast aanpassing in de infrastructuur ook aanpassing van de trein nodig (ETCS = European Train Control System). De invoering ervan raakt de hele spoorsector. Ook in het Noorden van Nederland is Arriva betrokken bij de ombouw van bestaande spoorverbindingen naar het nieuwe systeem.

donderdag 14 maart 2024

Dertigste StationsHuiskamer van het land in Deventer

Genieten van een warme drank met wat lekkers of gewoon eventjes warm worden voor je trein vertrekt. Het kan sinds kort weer op perron 3 / 4 van station Deventer,  waar de vroegere restauratieruimte nu ingericht is als StationsHuiskamer.

De StationsHuiskamer is een plek waar reizigers prettig kunnen wachten met zicht op actuele reisinformatie. Naast de mogelijkheid om een warme drank en iets lekkers erbij te kunnen nuttigen, zijn er extra voorzieningen. Elke StationsHuiskamer heeft bijvoorbeeld extra stopcontacten, waar reizigers hun mobiele telefoon kunnen opladen. Daarnaast is er gratis wifi en een toilet.

Om te zorgen dat reizigers gemakkelijk weer verder kunnen reizen wanneer de trein arriveert, bestaat het assortiment uit producten die makkelijk mee te nemen zijn. De openingstijden van de StationsHuiskamer op station Deventer zijn van 6.00 tot 21.00 uur doordeweeks, op zaterdag van 7.30 tot 21.00 uur en zondag van 8.00 tot 21.00 uur.
 

woensdag 13 maart 2024

Vernieuwde Rotterdam Centraal bestaat 10 jaar

Het vernieuwde Rotterdam Centraal bestaat op woensdag 13 maart 10 jaar. En dat wordt uitgebreid gevierd in het station. Zo wordt het station feestelijk aangekleed en is er onder andere vanaf 9 maart een portretserie te zien van ondernemers op het station, medewerkers van NS en reizigers die een band hebben met Rotterdam Centraal in een speciale pop-up winkel tussen spoor 2 en 3 naast de HEMA.

De expositie is van maandag tot en met vrijdag geopend van 11.30-17.30 uur. Daarnaast zijn er diverse verrassingsoptredens in de stationshal. Op de verjaardag zelf, op woensdag 13 maart, worden er onder andere gebakjes van Fröbel uitgedeeld door medewerkers van NS, ProRail, RET en de gemeente Rotterdam aan reizigers en bezoekers. Daarnaast kunnen kinderen op deze dag tussen 12.00-16.00 uur hun eigen ‘10 jaar Centraal Station’ poster ontwerpen in de pop-up winkel en meenemen naar huis.

Rotterdam Centraal werd ontworpen door architect Van Ravesteyn en werd in 1957 geopend. Er zijn stukjes van dit oude stationsgebouw te vinden in het huidige station. Zo zijn twee beelden ook wel ‘de speculaasjes’ genoemd, die vroeger op de vleugels van de stations stonden nu te vinden boven de tunnels. Op de voorgevel pronken ook de originele klok en de letters ‘Centraal Station’. Rotterdam is het enige station in Nederland waar ‘Centraal Station’ letterlijk op het gebouw staat. De letters moesten bij de bouw opnieuw gemaakt worden, omdat ze vermoedelijk zijn gestolen uit de opslag tijdens de bouw van het nieuwe station. Op 13 maart 2014 is het vernieuwde station heropend door Koning Willem-Alexander.

Iedere dag maken zo'n 100.000 treinreizigers gebruik van het station. Ruim 84.000 reizigers stappen in, uit of over in één van de 650 treinen die elke werkdag stoppen op Rotterdam Centraal. Op het station kunnen reizigers iedere dag bij zo'n 25 winkels terecht voor onder andere een kop koffie of een broodje. Daarnaast werken er in verschillende diensten zo'n 2000 medewerkers op het station. Van conducteurs, machinisten, schoonmakers, beveiligers tot winkelmedewerkers.

maandag 11 maart 2024

Stakingen in streekvervoer Twente van de baan

Vakbond FNV en streekvervoerder Arriva hebben een overeenkomst over de aanpak van de hoge werkdruk voor buschauffeurs. Daarmee zijn de eerder aangekondigde stakingen voor dinsdag 12 maart van de baan. De vervoersmaatschappij heeft toegezegd dat de rit- en rusttijden van de chauffeurs worden aangepast.

Vorige week stelde de FNV een ultimatum aan Arriva. Toen daar geen respons op kwam kondigde de vakbond stakingen aan, de eerste op dinsdag 12 maart.

Er gaat veel mis bij Arriva sinds de overname van het vervoer van Keolis. Zo stelde Arriva de chauffeurs flink teleur door eenzijdig afspraken over belangrijke rij- en rusttijden te schrappen. ‘De afgelopen twee maanden hebben zij onder enorm zware werkomstandigheden hun werk moeten uitvoeren’, vervolgt Van der Gaag. ‘Met als gevolg een enorm hoge werkdruk en hoog ziekteverzuim. Door deze wijze van handelen verloren de werknemers het vertrouwen in Arriva als nieuwe werkgever. Alleen vanwege de dreiging van acties vanuit de vakbonden, wil Arriva de oude rij- en rusttijden herstellen.’

De FNV legt het voorstel dat er nu ligt positief voor aan de leden. Zij stemmen daar dinsdag over. Bij Arriva Twente werken ruim 400 mensen.

Arriva en Hermes verbeteren klachtafhandeling na advies Reizigersoverleg Brabant

Arriva en Hermes zeggen toe diverse onderdelen van hun klachtenmonitoring en -afhandeling te gaan versterken. Aanleiding is een advies van Reizigersoverleg Brabant, waar Rover ook deel van uitmaakt. Het Reizigersoverleg baseerde het advies op diverse signalen van reizigers.

Beide vervoerders ontvingen eerder suggesties van Reizigersoverleg Brabant om hun klachtenafhandeling te verbeteren. Reizigersoverleg Brabant waardeert hun toezegging om op basis van die suggesties te werken aan het proces en de inhoud. Sowieso complimenteert ze Arriva voor haar individuele maatwerk bij reacties.

Arriva, de vervoerder in West- en Oost-Brabant, neemt op haar beurt de suggestie om de originele klacht voortaan mee te sturen over. Volgens Hermes is dit helaas niet eenvoudig te verwerken in hun systeem. Reizigersoverleg Brabant hoopt Hermes toch hiertoe te bewegen.

Ook geeft Arriva voortaan aan welke acties de vervoerder onderneemt om het probleem op te lossen. “Hierbij vermelden we ook zaken die we om een bepaalde reden niet oppakken”, aldus Arriva. Hermes gaat de medewerkers van de klantenservice vaker voorzien van algemene verbetertips.

vrijdag 8 maart 2024

Gevolgen voor treinverkeer rond station Schiphol door ontroesten

Wie op vrijdag 8 maart naar of langs station Schiphol moet reizen, wordt geadviseerd vooraf de reisplanner te checken. Vanaf 04:30 uur maakt ProRail rondom station Schiphol Airport op verschillende locaties het spoor roestvrij. Dat is nodig omdat de sporen een tijd niet bereden zijn in verband met werkzaamheden.

Als er een tijd geen treinen hebben gereden over een spoor, kunnen daar niet direct normale treinen over rijden. Eerst moeten de sporen worden bereden om roest van de rails te verwijderen. Zo garanderen we dat de overwegen en seinen weer werken zoals het hoort.
Dit hebben we gedaan

ProRail heeft twaalf dagen gewerkt rondom Schiphol. Het spoor en de constructie waar het spoor op ligt zijn vernieuwd. Ook vervingen we twee wissels in de spoortunnel en checkten de verlichting en de technische installaties in de spoortunnel. Daarnaast is er gewerkt bij het opstelterrein bij Hoofddorp.

Het ‘roestrijden’ zorgt op vrijdag 8 maart vanaf de vroege morgen tot het einde van de middag voor overlast rondom station Schiphol. De precieze impact is nu nog niet goed te overzien. We adviseren reizigers voor vertrek een reisplanner te gebruiken en rekening te houden met extra reistijd.

Vanaf zaterdag 9 maart rijden alle treinen weer zoals normaal rondom Schiphol.

EBS introduceert nieuwe dienstregeling om uitval te voorkomen

Wie gebruikt maakt van het openbaar vervoer in de regio IJssel-Vecht ondervindt de laatste tijd hinder. Vervoerder EBS werkt daarom aan een nieuwe dienstregeling die beter uit te voeren is en vanaf zondag 14 april ingaat.

Het openbaar vervoer in Flevoland en de kop van Overijssel wordt sinds 10 december 2023 verzorgd door EBS onder de naam RRReis. Zoals veel organisaties heeft ook EBS helaas te maken met personeelstekort. De krapte op de arbeidsmarkt speelt bij alle vervoerders. Daarnaast is het ziekteverzuim te hoog, stromen er veel chauffeurs uit vanwege pensionering en ouderenregelingen onder de nieuwe CAO. Ook is minder personeel vanuit de vorige vervoerders overgekomen dan voorzien. Er is stevig ingezet op werven van nieuwe chauffeurs, maar dit had nog niet voldoende resultaat. Het lukt EBS hierdoor niet om de dienstregeling, die per 10 december flink uitgebreid is, betrouwbaar uit te voeren. Vooral reizigers in de provincie Flevoland merken dit aan uitval van ritten.

EBS heeft de situatie besproken met haar opdrachtgevers: de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Om deze problemen de baas te worden, is besloten een nieuwe dienstregeling te maken die met minder chauffeurs gereden kan worden. Deze dienstregeling moet op 14 april ingaan.

Tot de start van de nieuwe dienstregeling probeert EBS de overlast zoveel mogelijk te beperken, maar er zullen helaas nog regelmatig ritten uitvallen. De reizigers wordt daarom geadviseerd om vlak voor hun vertrek de actuele reisinformatie te checken.

donderdag 7 maart 2024

Commissaris van de Koning tijdens symposium in Emmeloord: 'Den Haag kijkt verkeerd naar financiering Lelylijn'

'Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van Haagse politici die de Lelylijn vooral lijken te zien als een kostenpost. Als de toenmalige regering en Tweede Kamer de aanleg van de Noordoostpolder vooral hadden gezien als een kostenpost, dan was de polder er nooit gekomen.'

Dat zegt René Paas, commissaris van de Koning in Groningen, later vandaag in Emmeloord tijdens een symposium over de Lelylijn. Hij groeide op in de Noordoostpolder en wijst er tijdens een symposium vandaag in zijn oude woonplaats op dat het besluit om de Noordoostpolder aan te leggen werd genomen, midden in de crisis van de jaren dertig. De kosten van de aanleg bedroegen bijna 13 procent van de toenmalige Rijksbegroting.
 
Nederland moet vooruit. En dat geldt het meest voor het noordelijke deel van ons land. Dan helpt het niet als de Lelylijn altijd op lijstjes in Den Haag staat met 'financiële tegenvallers'. En er meteen gemakshalve maar het hoogste bedrag van een bandbreedte wordt gebruikt.  
 
De kost gaat voor de baat uit. Stop ermee om de Lelylijn vooral als kostenpost te zien. Het is een kans. Het is een grote kans voor Noordelijk Nederland. Maar dat is maar de helft van het verhaal. Het is de beste investering in héél Nederland als je de landsdelen beter met elkaar verbindt. Van deze spoorlijn knapt Nederland aan twee kanten van de lijn op. 'De technische stappen mogen nooit het zicht ontnemen op waar het hier werkelijk om gaat. De bereidheid om de grote afstanden in een klein land drastisch te verkleinen. De onrechtvaardige verschillen te verkleinen. En zo Nederland een flink stuk beter te maken', stelt Paas.
 
Paas is voorzitter van de Stuurgroep Lelylijn. Op het symposium lichtte hij toe dat de minister volgens de systematiek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit najaar besluit of er een verkennend onderzoek komt naar de Lelylijn.
Toch hoopt Paas dat het besluit om de spoorlijn aan te leggen tijdens de formatie van het nieuwe kabinet wordt genomen. 'Inwoners in het Noorden, in de beide polders, hebben ook recht op een goede bereikbaarheid,' zegt hij. ‘Investeer dus, net als vroeger, in de toekomst van héél Nederland.'

woensdag 6 maart 2024

'Consumenten kopen minder nieuwe fietsen'

Het afgelopen jaar is de vraag naar nieuwe fietsen afgenomen. Zelfs de verkoop van e-bikes is gedaald. Dat is opvallend omdat het juist de e-bike is geweest die een groot aandeel heeft gehad in de groei van de totale omzet van de fietsbranche.

De verkoop van nieuwe (elektrische) fietsen staat momenteel onder druk nadat consumenten tijdens corona volop fietsen hebben gekocht. Ook de druk op het besteedbaar inkomen vanwege hoge inflatie speelt een rol. Dit zorgt ervoor dat consumenten voorzichtiger zijn bij het doen van grotere aankopen. Daar heeft ook de fietsbranche last van. Verder neemt de populariteit van alternatieven voor een nieuwe fiets toe, zoals de aankoop van een tweedehands fiets of het leasen van een fiets via een vast bedrag per maand.

De afnemende vraag naar nieuwe fietsen valt samen met een toename van het aanbod. Door verstoringen in de toeleveringsketen zijn fietsonderdelen langere tijd slecht leverbaar geweest. Inmiddels is het aantal verstoringen weer afgenomen en zijn eerder bestelde onderdelen plotseling beschikbaar gekomen. Hierdoor zijn de voorraden sterk opgelopen. Fabrikanten zijn daarom overgegaan tot het afprijzen van e-bikes.

Op de korte termijn is de verwachting dat de winstmarges in de branche ten minste tot eind 2024 onder druk blijven staan. De fietsmarkt blijft tot die tijd uitdagend en ook sterk prijs- en actie gedreven. De vooruitzichten voor de lange termijn zijn positiever. De fiets gaat een belangrijke rol spelen in het mobiliteitsvraagstuk. Meer mensen zullen de fiets naar school of werk (moeten) pakken. Of gaan vaker fietsen in hun vrije tijd.

Naar verwachting blijft de elektrische fiets in de toekomst populair. De verkoop van deze fietsen zal bijdragen aan een gemiddeld hogere prijs per verkocht artikel. Dat gaat op de langere termijn zorgen voor een positief effect op de omzet van de Nederlandse fietsbranche.

dinsdag 5 maart 2024

Extra ritten en uitbreiding op buurtbuslijnen in Utrecht

Sinds vrijdag 23 februari 2024 zijn er voor de reizigers van de buurtbuslijnen 501 en 524 een paar kleine wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd. Het gaat om extra ritten op buurtbus 501 en een uitbreiding van de route op buurtbus 524.

Buurt-/wijkbus 501 rijdt tussen Amersfoort CS - Soesterkwartier - Amersfoort CS. Deze buurtbus is ontstaan uit een initiatief van inwoners uit de wijk Soesterkwartier. De vrijwilligers van de buurtbus hebben aangegeven mogelijkheden te zien voor een frequentieverhoging op maandag tot en met zondag. Er zijn hiervoor voldoende vrijwilligers en de bus wordt goed gebruikt. De nieuwe dienstregeling ziet er als volgt uit:

Maandag tot en met vrijdag: 5 extra ritten tussen 09.30 en 17.30 uur.

Zaterdag en zondag: 3 extra ritten tussen 12.00 en 17.00 uur.

Inwoners van de Zuid-Hollandse dorpen Woerdense Verlaat (800 inwoners) en Noorden (1.800 inwoners) kunnen sinds afgelopen vrijdag instappen op buurtbus 524. Hiermee krijgen ook deze dorpen van maandag tot en met vrijdag in de daluren een busverbinding met Station Woerden. De buurtbus 524 rijdt tussen Breukelen - Woerden - Zegveld - Woerdense Verlaat - Noorden.

Het verlengen van de buurtbus naar de Zuid-Hollandse dorpen sluit goed aan op de wensen van Provinciale Staten van Utrecht om de bediening van het grensgebied van de provincie met het openbaar vervoer te verbeteren.

maandag 4 maart 2024

Amersfoort deze zomer slecht bereikbaar

Voor 2024 staan meer werkzaamheden dan ooit op het programma, meldt ProRail.

In juni dit jaar laat ProRail werkzaamheden uitvoeren in en rond Leeuwarden. Dat werk wordt voor een groot deel buiten de vakanties uitgevoerd. Ook op andere plekken gaan we vaker tijdens kantoor- en schooluren aan het werk.

ProRail kondigt onder meer aan dat er tijdens de zomervakantie tijdlang nauwelijks tot geen treinen zullen rijden rond station Amersfoort. De werkzaamheden starten op 4 juli, op 19 augustus moeten alle treinen weer volledig volgens dienstregeling rijden. In totaal moet er vijf  kilometer aan spoor vervangen worden.

Gedurende deze periode zal Amersfoort drie weken lang helemaal niet bereikbaar zijn per trein. Vier weken lang zullen er geen treinen rijden tussen Amersfoort en Amsterdam, voor een periode van vijf weken rijden er geen treinen tussen Amersfoort en Utrecht.

Rover: Actie nodig om onbetaalbare trein te voorkomen

De politiek moet snel in actie komen om te voorkomen dat de trein voor veel mensen onbetaalbaar wordt. Dat stelt Rover in een reactie op de jaarcijfers van NS. Duurdere treinkaartjes zal alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover.

Eerder besloot het kabinet om de knip te trekken om te voorkomen dat de trein dit jaar fors duurder zou worden. Voor 2025 is deze toezegging echter niet gedaan. NS verwacht daarom volgend jaar alsnog een flinke prijsstijging van meer dan 10 procent nu de reiziger sinds corona nog steeds niet helemaal is teruggekeerd. Tegelijk moet NS toegeven dat reizigers te maken kregen met een slechter product: minder mensen kwamen op tijd en meer mensen moesten in een volle trein staan.

Rover deelt de zorgen van NS over de infrastructuur. Problemen met hogesnelheidslijn moeten snel worden opgelost en het spoor moet robuuster worden. Daarnaast barst het spoor uit zijn voegen: op veel trajecten kan er geen trein meer bij. Rover roept het nieuwe kabinet daarom op om flink te investeren in het toekomstbestendig maken van het spoor en het betaalbaar houden van de trein. Alleen zo blijft de trein ook na 2025 een aantrekkelijke keuze voor de reiziger.

zaterdag 2 maart 2024

Werk aan het spoor en perrons: geen treinen van en naar Den Haag Centraal

Op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart gaat ProRail werken aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal. Daarom rijden er geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal in het weekend van 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er geen treinen van en naar Den Haag Centraal. Er wordt onder andere aan de sporen gewerkt, aan de perrons, bovenleidingen, treinbeveiliging en kabels en leidingen.

NS zet op 9 en 10 maart bussen in en reizigers kunnen omreizen en vanaf verschillende stations gebruikmaken van het metronetwerk van Den Haag op basis van een geldig NS vervoersbewijs. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd, overstappen, omreisroutes en drukte. Het station en de meeste winkels op het station zijn gewoon open. Meer informatie over de werkzaamheden is te lezen op de site van ProRail.

Gevolgen voor de treinreis van zaterdag 2 maart en zondag 3 maart
Er rijden er geen treinen tussen station Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal.

Reizigers uit de regio Utrecht kunnen met de NS bus reizen vanaf station Den Haag Hollands Spoor. Een alternatieve route is eerst overstappen op Den Haag Hollands Spoor richting Den Haag Laan van NOI en dan overstappen op de metro richting station Den Haag Centraal.
Reizigers richting Leiden kunnen vanaf Den Haag Centraal met de trein, de tram of metro reizen naar station Den Haag Hollands Spoor en daar overstappen op de trein richting station Leiden.

Gevolgen voor de treinreis van zaterdag 9 maart tot maandag 11 maart
Er rijden geen treinen tussen station Den Haag Centraal en Den Haag HS, Voorburg en Den Haag Laan van NOI.

Reizigers uit de regio Rotterdam, Amsterdam, Schiphol, Haarlem en Leiden kunnen doorreizen naar Den Haag Laan van NOI en vervolgens overstappen met een geldig NS vervoersbewijs op de metro naar station Den Haag Centraal.
Reizigers uit de regio Utrecht kunnen met de NS bus reizen vanaf station Den Haag Hollands Spoor. Een alternatieve route is eerst overstappen op Den Haag Hollands Spoor richting Den Haag Laan van NOI en dan overstappen op de metro richting station Den Haag Centraal.
Dit weekend stopt de Intercity tussen Utrecht Centraal en Den Haag HS ook op Zoetermeer en Voorburg. Reizigers tussen Utrecht CS en Den Haag Ypenburg kunnen gebruikmaken van deze Intercity en op Zoetermeer overstappen op de sprinter richting Den Haag Ypenburg.

Op zaterdag 9 en zondag 10 maart zet NS bussen in tussen station Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI. Er is NS personeel aanwezig op de stations om reizigers van extra informatie te voorzien.

Gevolgen voor de treinreis van maandag 11 maart tot en met woensdag 14 maart
Er rijden geen treinen tussen station Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI richting Leiden.

Reizigers richting station Den Haag Centraal kunnen omreizen via station Den Haag Hollands Spoor of Den Haag Laan van NOI. In de treinen tussen station Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor wordt extra drukte verwacht.
Reizigers richting Leiden worden geadviseerd om te reizen vanaf station Den Haag Hollands Spoor of vanaf Den Haag Laan van NOI.
Reizigers tussen station Den Haag laan van NOI en Den Haag Centraal kunnen gebruik maken van de metro naar Den Haag Centraal.
CPC-loop zondag 10 maart
Voor deelnemers en bezoekers van de CPC-loop op zondag 10 maart geldt een alternatief reisadvies. Reizigers die uit de richting Rotterdam, Leiden, Amsterdam, Haarlem, Gouda, Utrecht komen, kunnen uitstappen op station Den Haag Laan van NOI. Vanaf hier kunnen reizigers met een geldig NS vervoersbewijs verder reizen met de metro.

vrijdag 1 maart 2024

Ultimatum voor Arriva, stakingen dreigen

FNV Streekvervoer heeft een ultimatum gestuurd naar streekvervoerder Arriva. Er gaat veel mis bij Arriva sinds de overname van het vervoer van Keolis. De vakbond wil dat er een oplossing komt voor de hoge werkdruk die hierdoor is ontstaan. Als Arriva niet voor dinsdag 5 maart 17.00 uur tegemoetkomt aan de eisen van de vakbond volgen er stakingen.

De actiebereidheid bij de chauffeurs is hoog. Ruim 96 procent van de FNV-leden stemde vorige week vrijdag voor acties, bleek tijdens de ledenvergadering.

Arriva heeft het vervoer op 10 december 2023 overgenomen van Keolis, daardoor zijn er veel problemen ontstaan.

FNV wil herstel van alle afspraken die van toepassing waren bij Keolis. Zoals de afspraken over rij- en rusttijden waarin staat dat de chauffeurs 30 minuten aaneengesloten pauze kunnen opnemen.