dinsdag 30 april 2024

Slim instappen door locatiepin op perronbord

Op steeds meer stations is een ‘locatiepin’ op het perronbord te zien. Deze pin geeft aan waar het perronbord hangt ten opzichte van de trein. Reizigers kunnen zo een betere inschatting maken: sta ik op de juiste plek, of kan ik beter nog een stukje doorlopen? Zo kunnen reizigers zich beter over de trein verspreiden.

Wacht je op de trein, dan kun je vanaf nu beter zien waar de trein stopt en of je op de goede plek staat. Elke perronbord toont de specifieke locatie ten opzichte van de trein die arriveert. Als het perronbord ver weg hangt van waar de trein gaat stoppen, dan zie je een lopend poppetje met een pijltje om aan te geven dat je nog een stukje verder moet lopen. Zo helpt de locatiepin met het kiezen van een slim wachtplekje. Dat is niet alleen prettig voor de reiziger op het perron, maar zorgt er ook voor dat de reizigers zich beter over de trein verspreiden. Regelmatig is het middelste gedeelte van de trein bijvoorbeeld druk, maar is er in de voorste en achterste treindelen nog veel plek.

Op het perronbord kon je al verschillende verbeteringen zien. Zoals de minutenafteller, waarbij je naast de vertrektijd ook het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein ziet. Ook toont het bord de lengte en de vertrekrichting van de trein. Nu komt daar de locatiepin bij.

maandag 29 april 2024

In Mei-vakantie aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal

Van 29 april tot en met 4 mei werkt ProRail aan een aantal sporen en spoorbruggen op en rond Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA. Daardoor zijn er veel minder sporen beschikbaar en kunnen er minder treinen rijden.

Dit heeft grote gevolgen voor de dienstregeling van, naar en via Amsterdam Centraal. Reizigers moeten rekening houden met extra overstappen en een langere reistijd. NS adviseert reizigers gebruik te maken van omreisroutes, te reizen met overig OV of treinvervangende bussen. Op de verschillende betrokken stations zet NS extra servicemedewerkers in om reizigers te assisteren. Omdat de gevolgen voor de dienstregeling gedurende deze week van dag tot dag kunnen verschillen, raadt NS reizigers aan om iedere dag voor vertrek de reisplanner te checken voor het meest actuele reisadvies.

De werkzaamheden hebben van 1 tot en met 4 mei ook gevolgen voor reizen met de metro. Hier is in de aangepaste dienstregeling van NS rekening mee gehouden

Reizigers die in deze periode op vakantie gaan met het vliegtuig vanaf Schiphol Airport, moeten rekeninghouden met extra drukte in de treinen. NS adviseert hen meer tijd te nemen voor hun reis.

Algemeen omreisadvies vanuit richting Utrecht:

Reizigers met bestemming Amsterdam Centraal: reizen via Amsterdam Zuid en stappen daar met hun NS-vervoerbewijs over op metro 52 richting Noord.
Reizigers die via Amsterdam Centraal reizen naar een andere bestemming: reizen naar Schiphol Airport en stappen daar over op de trein in de richting van hun bestemming
Internationaal treinverkeer:

IC Brussel, Eurostar richting Parijs en IC Berlijn rijden conform reguliere dienstregeling
Eurostar richting Londen rijdt van/naar Rotterdam Centraal
ICE en Night Jet rijden om via Hilversum
Bijzonderheden:

Sprinter Utrecht – Hilversum – Almere is ook aangepast door deze werkzaamheden.
Nachtnettreinen rijden om via Hilversum
Dodenherdenking 4 mei:
- Amsterdam Centraal is vanuit het westen bereikbaar
- Reizigers vanuit het oosten reizen via Amsterdam Zuid en stappen over op metro 52

ProRail werkt op verschillende plekken. Zo vervangen ze dwarsliggers onder een aantal wissels bij Amsterdam Centraal en vernieuwen ze ballast, spoor en bevestigingsmiddelen bij Amsterdam Muiderpoort. Daarnaast herstellen ze de perronkeerwanden op station Amsterdam Amstel. Tot slot krijgt de spoorbrug over de Weespertrekvaart ten zuiden van station Amsterdam Amstel een opknapbeurt.

Naast Amsterdam Centraal werkt ProRail in de mei-vakantie ook rond Tilburg en Zwolle. Dit heeft als gevolg dat ook elders in het land de dienstregeling is aangepast. De werkzaamheden vinden plaats in de mei-vakantie omdat er dan minder reizigers overlast ervaren.

vrijdag 26 april 2024

Treinverkeer gestremd vanwege bouw passerelle station Zwolle

Als gevolg van werkzaamheden rijden er van maandag 29 april tot en met woensdag 1 mei geen NS treinen van en naar Zwolle. Donderdag 2 mei is er geen treinverkeer tussen Zwolle en Kampen Zuid en Zwolle en ’t Harde. Ook rijden er die dag geen Sprinters tussen Zwolle en Meppel. Ook het treinverkeer van Arriva en Keolis ondervindt hinder van de werkzaamheden. NS zet bussen in en vraagt reizigers om rekening te houden met ongeveer een half uur extra reistijd.

Tijdens de werkzaamheden zet NS van ‘s morgens vroeg tot middernacht bussen in. Op station Zwolle vinden reizigers deze aan de zuidkant van het station.

Maandag 29 april tot en met woensdag 1 mei zet NS bussen in tussen Zwolle en Meppel, Deventer, ’t Harde en Kampen Zuid. Donderdag 2 mei rijden er NS bussen tussen Zwolle en Kampen Zuid en ’t Harde.

Op en rond station Zwolle vinden in de meivakantie verschillende werkzaamheden plaats. Zo worden onder andere de brugdelen van de nieuwe houten loopbrug, de zogenoemde passerelle, aangebracht met grote kranen. De loopbrug over het spoor verbindt Zwolle Centrum en Zwolle Zuid in de Zwolse Spoorzone.

donderdag 25 april 2024

'Met een spoorweg door 't plantsoen verliest Utrecht zijn fatsoen'

'Met een spoorweg door 't plantsoen verliest Utrecht zijn fatsoen'. Het was één van de leuzen waarmee bewoners in Utrecht in 1870 protesteerden tegen het voorgenomen traject van de Oosterspoorlijn waarbij een deel van de Singel gedempt zou worden. De spoorlijn en het station kwamen er toch, maar dan wel via een alternatief tracé aan de oostkant van de Maliebaan. Het Spoorwegmuseum blikt met een uitgebreide tentoonstelling terug op de komst van het Maliebaanstation in 1874 en de verschillende functies die het station sindsdien had.

Het Maliebaanstation is één van de iconische gebouwen van de stad Utrecht en tevens entreegebouw van het Spoorwegmuseum. Dit jaar is het 150 jaar geleden dat de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij het station opende. In de tentoonstelling ‘Maliebaanstation 150 jaar’ komen diverse facetten van het station aan de orde. Van de roerige aanloop tot de bouw, het aanvankelijke succes en de teloorgang en uiteindelijke sluiting van het station in 1839 tot de aanwijzing van het gebouw als vestigingsplaats van het Spoorwegmuseum. Ook laat de tentoonstelling zien welke activiteiten er op een 19e eeuws stationscomplex plaatsvonden en wie er allemaal werkten.

Lange tijd werd verondersteld dat het Maliebaanstation is ontworpen door architect A.L. (Dolf) van Gendt. Hij was tot 1874 werkzaam voor de HSM en ontwierp stations op de lijn Amsterdam-Den Helder. Er zijn echter geen bronnen of aanwijzingen dat hij daarnaast bij de bouw van het Maliebaanstation van de HSM betrokken was. Veel waarschijnlijker is het dat de ingenieurs van het ‘Bureau Oosterspoorweg’ tekenden voor zowel de aanleg van de lijn als voor aanliggende stations, waaronder het Maliebaanstation. Het Spoorwegmuseum vond in het archief een bijzondere foto uit ca 1872 van de leden van ‘Bureau Oosterspoorweg’ met in het midden ‘eerstaanwezend’ ingenieur Jan Kalff.

Aanvankelijk floreerde het station –je kon er opstappen op de trein naar Parijs- maar gaandeweg verloor het station zijn belangrijke functie en werd het stil. Dichter F. Bordewijk omschreef in 1935 de sfeer in het station treffend als “een lijk boven aarde, dat vaak nog beklemmend onzen droom zal beheerschen”. In 1939 viel het doek en sloot het station voor reizigersvervoer. Het grotendeels verlaten Maliebaanstation wordt nog als rangeer- en goederenstation gebruikt, ook vindt het Bureau van Gevonden Goederen een onderkomen in het station. In de Tweede Wereldoorlog namen de Duitsers bezit van het Maliebaanstation met als zwarte bladzijde de deportatietransporten van Utrechtse Joden. Na de oorlog werd besloten dat het Maliebaanstation de ‘blijvende behuizing’ zou worden van het Spoorwegmuseum. Op 28 november 1953 was het zover, voor een kwartje entree konden bezoekers een gedeelte van het nieuwe museum bezoeken. In november 1954 was het gehele museum klaar en vond de officiële opening plaats. In 2005 werd het station weer in authentieke staat teruggebracht en sindsdien fungeert het als monumentaal entreegebouw van het vernieuwde Spoorwegmuseum.

Tentoonstelling 'Maliebaanstation 150 jaar'

25 april t/m 1 november 2024



woensdag 24 april 2024

NS past dienstregeling van HSL-treinen aan

NS ziet zich genoodzaakt in juni de dienstregeling van de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) te wijzigen. Op dit traject zijn een aantal snelheidsbeperkingen opgelegd vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten. Daardoor lopen treinen standaard een aantal minuten vertraging op. Een oplossing voor deze problemen verwacht spoorbeheerder ProRail op korte termijn niet.

Om de dienstregeling betrouwbaarder te maken, worden de snelheidsbeperkingen en de daarbij horende rijtijden in de dienstregeling verwerkt. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze ‘vervolgvertraging’ wordt met de nieuwe dienstregeling minder.

Door het aanpassen van de dienstregeling kunnen ook internationale treinen naar Brussel, Londen en Parijs beter op tijd rijden. In de huidige situatie rijden ze door de snelheidsbeperking vaak met vertraging de grens over.

In februari kondigde NS aan dat er op de HSL één trein minder per uur rijdt tussen Breda en Amsterdam. Dit blijft nodig vanwege de snelheidsbeperkingen en omdat NS vooralsnog minder nieuwe Intercity’s (ICNG) geleverd heeft gekregen dan verwacht. Met meer treinen op de HSL kan de vertraging te groot worden. Tussen Breda - Rotterdam en Rotterdam - Amsterdam blijven vier treinen per uur rijden, naast de Eurostar-treinen.

dinsdag 23 april 2024

Samenvoegen concessies noodzakelijk om openbaar vervoer voor iedereen goed en beschikbaar te houden

Om de kwaliteit van het openbaar vervoer in Noord-Holland in de toekomst verder te kunnen verbeteren, voegt de provincie de OV-gebieden Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord per 2028 samen tot één gebied: Noord-Holland Noord-West.

De provincie is in deze gebieden de opdrachtgever voor het openbaar vervoer. Via een aanbesteding wordt het exclusieve recht aan een vervoersbedrijf verleend om in dat gebied de bus te laten rijden. In vaktermen heet dit ‘een concessie verlenen'.

Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer. Zo nemen in Noord-Holland Noord de reizigersaantallen en daarmee de opbrengsten voor de vervoerder af en is in Haarlem-IJmond het tekort aan technisch en rijdend personeel een probleem. Ook de stijgende kosten hebben invloed op de vervoerders. “We zien dat de vervoersbedrijven selectiever zijn of zij zich inschrijven bij een aanbesteding. We willen niet in de situatie komen dat we straks geen vervoerder in één of meer van onze OV-gebieden hebben,” aldus Jeroen Olthof.

De provincie is verantwoordelijk voor het regionaal openbaar vervoer in drie concessiegebieden in Noord-Holland: Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi & Vechtstreek. Volgens de Wet Personenvervoer 2000 is de provincie verplicht om de gebieden na een periode opnieuw aan te besteden. Een nieuwe concessie is een moment om het aanbod van het openbaar vervoer in een gebied onder de loep te nemen en waar nodig te herzien.

maandag 22 april 2024

Geef uw mening over het openbaar vervoer in provincie Utrecht

Voor het openbaar vervoer (bus en tram) in de provincie Utrecht wordt jaarlijks een nieuwe dienstregeling opgesteld. Samen met de vervoerders Syntus Utrecht en U-OV vindt provincie Utrecht het belangrijk om te weten wat u als reiziger van de dienstregeling vindt. Daarom horen wij graag uw mening over de voorgenomen plannen voor het Utrechtse openbaar vervoer. Vul voor 12 mei de online enquête. De enquête is voor iedereen toegankelijk.

Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van de reizigers stellen de vervoerders U-OV en Syntus Utrecht elk jaar nieuwe plannen op voor het regionaal openbaar vervoer. Op sommige lijnen verandert de route of wijzigt de frequentie. Er zijn ook voorstellen opgenomen om in te spelen op (verwachte) reizigersgroei door het rijden van meer ritten.

De enquête is zo opgesteld dat de reiziger alleen de vragen ontvangt die betrekking hebben op de regio waarin gereisd wordt met het openbaar vervoer. Er is ook een mogelijkheid om alle vragen te beantwoorden. Mede aan de hand van deze bevindingen wordt de nieuwe dienstregeling opgesteld. De nieuwe dienstregeling zal per 15 december 2024 ingaan.

Voordat het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht medio september een besluit neemt over de plannen is eerst het woord aan de reiziger. U kunt de enquête vóór 12 mei invullen. Iedereen die reageert en dat wenst, zal door de provincie Utrecht op de hoogte worden gehouden van de uitkomsten en ontvangt zowel het definitieve vervoerplan als een samenvatting van alle reacties op de enquête. Deze reacties zijn natuurlijk wel anoniem.  Behalve de reizigers worden ook de gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en aangrenzende concessieverleners en vervoerders geraadpleegd over de plannen voor de dienstregeling 2025.

vrijdag 19 april 2024

Den Haag zet sein op groen voor elektrificatie treinverbinding Overijssel-Gelderland

Het demissionaire kabinet trekt 98 miljoen uit om de komende jaren de treinverbinding tussen Zutphen en Oldenzaal, en Almelo en Hardenberg te elektrificeren. Een belangrijke stap om de trajecten klaar te maken voor de toekomst.

Dit nieuws werd bekend gemaakt in de voorjaarsnota die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarmee komt het totaal benodigde bedrag voor elektrificatie van deze beide treinverbindingen in zicht. De formele besluitvormingstrajecten in Den Haag en bij de provincies worden nu gestart. Voor de trajecten geëlektrificeerd kunnen worden voert ProRail eerst nog een planstudie uit. Daarbij wordt onder meer onderzoek gedaan naar de bodem.

Op dit moment rijden er nog dieseltreinen op deze twee regionale spoorlijnen, gelegen in zowel Overijssel als Gelderland. Jaarlijks stoten deze treinen veel CO2 en stikstof uit. Door te investeren in elektrificatie zorgen we er voor dat we deze emissie stoppen en stiller kunnen gaan reizen. Daarmee beperken we ook overlast voor de omgeving van de spoorlijnen.

woensdag 17 april 2024

Vanaf 2025 dagelijks een rechtstreekse trein naar München

NS en Deutsche Bahn (DB) willen vanaf 2025 een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein rijden van Amsterdam naar München. De spoorbedrijven zien dat de reizigersbehoefte naar de derde stad van Duitsland de komende jaren groeit.

De trein rijdt via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. De nieuwe verbinding komt in de plaats van de huidige rechtstreekse verbinding naar Basel. Reizigers naar Basel kunnen gebruik maken van de rechtstreekse nachttrein of overdag reizen via een overstap in Mannheim.

München is een belangrijk knooppunt voor verdere treinreizen naar de Alpen en Zuid-Europa. De nieuwe rechtstreekse verbinding krijgt een reistijd van ongeveer 7 uur. Zo’n 30 minuten sneller dan de huidige verbinding met een overstap. De trein vertrekt iedere ochtend vanaf Amsterdam Centraal en rijdt via Utrecht en Arnhem richting Duitsland.  

De snelste verbinding naar Basel houdt ongeveer - met de overstap op Mannheim - dezelfde reistijd van ongeveer 6.30 uur. Deze trein vanuit Mannheim rijdt ook door naar Zürich. Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland die in augustus plaatsvindt.  

Vanwege langdurige werkzaamheden in Zuid-Duitsland is er vanaf deze zomer geen treinverkeer mogelijk tussen Frankfurt en Basel. De laatste rechtstreekse ICE-trein naar Basel vertrekt daarom op 15 juli 2024 vanuit Amsterdam.

Flinke verbeteringen voor station Heiloo

De perronkap van station Heiloo vertoont na jaren gebruik tekenen van slijtage en corrosie. Daarom wordt de perronkap vervangen door een nieuw ontwerp dat past bij de omgeving. Naast de vernieuwing van de kap krijgen andere onderdelen van het station ook meteen een update. Zo maken we station Heiloo klaar voor de toekomstige reizigersgroei.

De vernieuwde perronkap krijgt een moderne en duurzame uitstraling, waarbij de oude draagconstructie wordt hergebruikt, vertelt Mina Nisar, projectmanager bij ProRail.

Het dak rust men uit met zonnepanelen die de energie voor het station gaan opwekken. Deze energie wordt gebruikt voor essentiële functies zoals verlichting en reisinformatie.

Ook de tegels op het perron en de zitplekken krijgen een update. Daarnaast biedt de huidige situatie op het perron te weinig ruimte voor de verwachte reizigersgroei. Daarom past men  het ontvangstdomein aan.

Aannemer K_Dekker bouw & infra BV gaat de werkzaamheden uitvoeren.

dinsdag 16 april 2024

Geen treinverkeer van en naar Tilburg van 28 april t/m 13 mei

Van zondag 28 april tot en met maandag 13 mei 2024 rijden er geen treinen van, naar en via Tilburg. Gedurende deze vijftien dagen vinden er werkzaamheden plaats op station Tilburg en station Tilburg Universiteit. Daarnaast werkt ProRail aan het spoor tussen Tilburg en Breda en Tilburg en Vught.

De werkzaamheden op en rond station Tilburg hebben te maken met de renovatie van perron 1 en de bestaande trappen van perron 1, 2 en 3. Daarnaast wordt er gewerkt aan het nieuwe perron 4. Station Tilburg Universiteit wordt flink onder handen genomen waarbij perron 1 volledig wordt aangepakt en onder meer wordt voorzien van nieuwe bestrating, verlichting, camera’s en omroepinstallatie. Daarnaast wordt er ook tussen Tilburg Universiteit en Breda en tussen Tilburg en Vught op verschillende locaties gewerkt aan het spoor.

maandag 15 april 2024

Station Nijmegen Heyendaal gaat op de schop

Het startsein voor de werkzaamheden van de herinrichting van station Nijmegen Heyendaal is woensdag 10 april gegeven. In opdracht van ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Gelderland en de gemeente Nijmegen gaat aannemer Van Spijker aan de slag. Het werk is naar verwachting begin 2025 gereed.

Het station krijgt bredere perrons, een nieuwe oversteek over het spoor, bredere trappen en een grotere fietsenstalling. Door deze aanpassingen aan station Nijmegen Heyendaal verbetert de doorstroming van zowel trein- als busreizigers aanzienlijk.

Op dit station komen elke dag gemiddeld 7200 treinreizigers. De verwachting is dat dat aantal de komende tien jaar fors toeneemt door de bevolkingsgroei. Om op deze toename voorbereid te zijn krijgt station Heyendaal een totale make-over. Door de aanpassingen zal de doorstroming van reizigers verbeteren. Ook zijn de perrons en fietsenstallingen berekend op grote aantallen mensen en fietsen. Extra aandacht bij de herinrichting is het realiseren van een prettig verblijfsgebied.

Naar verwachting duurt het werk een jaar en is het in het voorjaar van 2025 gereed. Om het werk op en nabij het spoor veilig mogelijk te maken zijn er op enkele momenten buitendienststellingen. Dit betekent dat er geen treinen rijden via Nijmegen Heyendaal. Reizigers en de omgeving van het station informeren wij tijdig hierover.

vrijdag 12 april 2024

Werkzaamheden tussen Gouda en Den Haag

ProRail werkt van zaterdag 13 april tot en met zondag 21 april aan het spoor tussen Gouda en Den Haag. Men vernieuwt onder andere een tweetal duikers bij Bleiswijk. Dit zijn tunnels onder het spoor waar water doorheen loopt. Ook werken we op verschillende plekken aan de bovenleiding.

Aannemer Dura Vermeer vervangt voor ProRail in totaal vijf duikers, waarvan er drie al vorig jaar zijn vernieuwd. De laatste twee volgen nu. Dit werk gaat dag en nacht door van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 april.

In dezelfde treinvrije periode werkt ProRail ook op andere plekken aan het spoor. Ten westen van Gouda vernieuwt men een deel van het spoor. De spoorstaven zijn daar aan vervanging toe. Op 13 en 16 april en ook in het weekend van 20 en 21 april werkt men daarnaast aan de bovenleiding tussen Den Haag en Gouda.

Van zaterdag 13 april tot en met vrijdag 19 april rijden er geen treinen tussen Gouda en Den Haag Ypenburg. Zaterdag 20 en zondag 21 april rijden er in de ochtend geen treinen tussen Gouda en Den Haag Centraal. Raadpleeg een reisplanner voor vertrek.

Dienstregeling bus Veluwe, Apeldoorn, Harderwijk wijzigt

De dienstregeling van bussen op de Veluwe én de stadsdienst Apeldoorn en Harderwijk wijzigt per 14 april 2024. De dienstregeling wordt betrouwbaarder door deze aanpassing. Nu is er te veel onverwachte rituitval. Deze gewijzigde dienstregeling duurt tot 15 december 2024.

De reiziger moet erop kunnen rekenen dat de bus rijdt op het afgesproken tijdstip. Op de Veluwe, in Apeldoorn en in Harderwijk verzorgt vervoerbedrijf EBS het busvervoer. Er vallen nu te veel ritten uit. Dit heeft te maken met personeelstekort. Dit probleem speelt ook bij andere vervoerbedrijven.  

Samen met de provincies Overijssel en Flevoland is besloten dat EBS (het bedrijf dat de bus rijdt) minder busritten mag rijden én busritten mag wijzigen zodat er wél een betrouwbare dienstregeling is. De gewijzigde dienstregeling voldoet aan de uitgangspunten van het Programma van Eisen van de aanbesteding. We hebben afspraken gemaakt met EBS hoe er zo snel mogelijk meer personeel wordt aangetrokken én het busvervoer weer volgens afspraak volledig rijdt.  

Bij sommige buslijnen wordt de frequentie verlaagd. Zoals in Apeldoorn waar buslijn 1 naar de Apenheul op zaterdag en zondag 1 keer per half uur gaat rijden. Lijn 11 naar het Gelre Ziekenhuis verandert van een kwartierdienst naar een halfuurdienst.

Daarnaast wordt er ook lijnen ‘geknipt’. En voorbeeld hiervan is de lijn 147: Dronten – Harderwijk – Barneveld. Dit was sinds december 2023 een doorgaande lijn. Dit heeft voordelen maar ook negatieve gevolgen. Bijvoorbeeld dat de treinaansluiting niet gehaald werd. Deze lijn wordt nu op station Harderwijk geknipt in lijn 147 en lijn 114. Door deze wijziging wordt de aansluiting betrouwbaarder én beter.  

De dienstregeling busvervoer Flevoland wijzigt per 14 april

De dienstregeling van de bussen in Flevoland  (met uitzondering van Almere) wijzigt per 14 april. De dienstregeling wordt betrouwbaarder door deze aanpassing. Nu is er te veel onverwachte rituitval. Deze gewijzigde dienstregeling duurt tot 15 december 2024.

In Flevoland, op de Veluwe, Apeldoorn en Harderwijk verzorgt vervoerbedrijf EBS het busvervoer. Er vallen nu te veel ritten uit. Dit heeft te maken met personeelstekort. Dit probleem speelt ook bij andere vervoerbedrijven.

Samen met de provincies Overijssel en Gelderland heeft Flevoland het volgende besloten: EBS, het bedrijf dat de bus rijdt, mag minder busritten rijden en busritten wijzigen. Zo ontstaat er een betrouwbare dienstregeling. De gewijzigde dienstregeling voldoet aan de uitgangspunten van het Programma van Eisen van de aanbesteding. We hebben afspraken gemaakt met EBS hoe er zo snel mogelijk meer personeel wordt aangetrokken én het busvervoer weer volgens afspraak volledig rijdt.

Vrijwel alle verbindingen voor reizigers blijven behouden. Maar op sommige momenten als de reizigersvraag lager is, vallen er ritten uit. Daarnaast worden een aantal langere verbinding opgeknipt. EBS informeert de reizigers over de gewijzigde dienstregeling via www.rrreis.nl en de gebruikelijke landelijke apps zoals 9292.

woensdag 10 april 2024

Schiphol doet proef met zelfrijdende bussen

Op Schiphol wordt het gebruik van elektrische autonome bussen getest. Twee zelfsturende bussen van leverancier Ohmio rijden dagelijks een vaste route en maken hierbij een aantal tussenstops aan airside. De haltes die de bussen aandoen, zijn dicht bij de kantoren van een aantal schoonmaak- en grondafhandelingsbedrijven. Deze pendeldienst is voor werknemers die op deze locaties werken. Met deze proef wil de luchthaven onderzoeken wat de voordelen van autonoom vervoer kunnen zijn en hoe medewerkers dit ervaren.

In de eerste fase van de proef is de technologie achter de bussen grondig getest en aangepast aan de luchthaveninfrastructuur. Momenteel wordt de pendeldienst gebruikt door medewerkers en wordt onderzocht hoe zij zelfrijdend vervoer ervaren.

 Van de medewerkers die gebruikmaken van de autonome lijndienst is 89 procent bereid om deze opnieuw te gebruiken. Initiële bevindingen geven aan dat de dienst als veilig en positief ervaren wordt. Tot eind april zal de luchthaven doorgaan met het testen van de technologie en verkent het de potentiële mogelijkheden tot uitbreiding.

Rover-Limburg wil maatregelen tegen vertragingen in Heerlen

Rover-Limburg pleit voor een kleine aanpassing aan een perron op station Heerlen zodat er meer ruimte ontstaat voor treinen om langs het perron te halteren. Zo hoopt Rover de toenemende vertragingen rond Heerlen te kunnen beperken. Op de lange termijn moet echter vooral in meer spoor en wissels worden geïnvesteerd, waarschuwt de Rover-afdeling.

Vooral reizigers tussen Heerlen en het Duitse Aken krijgen regelmatig te maken met grote vertragingen door uitgevallen treinen. Naast gebrek aan machinisten ligt de oorzaak in een overbelast spoor, nu veel werkzaamheden op het Duitse spoor ervoor zorgen dat goederentreinen via Heerlen moeten rijden. De reizigerstrein Heerlen – Aken wordt geschrapt wanneer er voor een goederentrein plaats gemaakt moet worden. Gevolg: een uur vertraging voor treinreizigers.

Wanneer de trein naar Aken wel rijdt maar vertraging oploopt, heeft dit bovendien gevolgen voor andere Limburgse reizigers. Zo missen reizigers vanuit Kerkrade hun overstap op de IC richting Eindhoven wanneer het perron in Heerlen door de Duitse trein bezet wordt gehouden. Rover-Limburg pleit er daarom voor om spoor 4 op station Heerlen te splitsen in een spoor 4a en 4b. Hierdoor zou er op korte termijn genoeg ruimte komen om twee treinen tegelijk aan het perron te laten halteren.

dinsdag 9 april 2024

Snelle bus 44 tussen CS en Zuidplein verbindt Noord en Zuid

Vanaf 8 april 2024 rijdt er een nieuwe en snelle busverbinding in Rotterdam, lijn 44. Deze bus pendelt via de Maastunnel, grotendeels over de vrije rijstrook, 6 keer per uur heen en weer tussen Noord en Zuid. Rotterdam heeft grote behoefte aan snel en direct openbaar vervoer dat beide oevers van de stad beter met elkaar verbindt. Bus 44 doet dat, en is daarmee een belangrijke investering in de bewoners van Noord en Zuid aan de westkant van de Erasmusbrug. Deze buslijn biedt een aantrekkelijk alternatief voor zowel de metro als de auto, waarmee het openbaar vervoernetwerk in de stad aanzienlijk wordt versterkt.


Buslijn 44 is onderdeel van een hoogwaardig ov-traject dat uiteindelijk alle delen van Rotterdam met elkaar verbindt. Deze buslijn is de eerste stap, in het westelijk deel van de stad. In de toekomst loopt de verbinding door van Zuidplein naar het nieuwe Stadionpark via de derde stadsbrug en de Oostflank naar Kralingse Zoom. In dit Maastunneltraject is meer dan 5 miljoen euro geïnvesteerd door het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente.

Met de nieuwe route van bus 44 reis je in 7 minuten van Rotterdam Centraal naar EMC, Hogeschool Rotterdam en Little C en in ongeveer 23 minuten van Rotterdam Centraal naar Zuidplein. Op werkdagen rijdt de bus overdag elke 10 minuten, op zaterdag ieder kwartier en op zondag elke 20 minuten. Bus 44 biedt daarmee aan de westzijde van de stad een snelle, directe optie voor een reis van Noord naar Zuid en vice versa.

Daarnaast draagt bus 44 bij aan het verminderen van de drukte in de metro tussen Rotterdam Centraal en Beurs en Zuidplein. Deze bus betekent vooral een betere verbinding voor studenten, bezoekers en medewerkers van Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam en de toekomstige Cultuur&Campus. Ook bewoners van Zuid en Little C en toekomstige bewoners van Parkhaven profiteren van deze snellere verbinding. Bus 44 is 100% elektrisch en draagt daarmee bij aan een betere luchtkwaliteit.

Om de nieuwe route voor bus 44 mogelijk te maken, heeft de gemeente de afgelopen twee maanden hard gewerkt aan de infrastructuur. Op verschillende plekken langs de Maastunneltraverse. Bestaande infrastructuur is versterkt, onder andere door het aanpassen en/of verplaatsen van bushaltes. Daarnaast zijn ook meteen verkeerslichten vervangen en is er meer ruimte gekomen voor groen rondom de Rochussenstraat en de ’s Gravendijkwal en bij de Beukelsdijk en Henegouwerlaan. Ook is de verkeersveiligheid op de kruispunten bij de 1e Middellandstraat en de Rochussenstraat verbeterd. Vanaf de week van 8 april zijn de grote werkzaamheden afgerond.

Vanaf maandag 8 april start de nieuwe busdienstregeling van de RET. Om bus 44 snel te kunnen laten rijden, rijdt de bus nu een andere route dan voorheen en een aantal haltes is verplaatst of vervallen. Een aantal daarvan wordt vervangen door een halte van een andere buslijn. Langs de overige haltes rijdt buurtbus 567 als vervanging. De dienstregeling is te vinden op: www.ret.nl en de reisplanners.

maandag 8 april 2024

Reizigers tevreden over openbaar vervoer in Noord-Holland

Reizigers in Noord-Holland geven het openbaar vervoer in 2023 een ruime voldoende. In de Gooi en Vechtstreek gaven reizigers het ov een 8,2. De regio Haarlem-IJmond kreeg een rapportcijfer 8,0 en in Noord-Holland Noord was de score een 8,1.

In alle drie de gebieden was de waardering iets hoger dan het landelijk gemiddelde (7,9), zo blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2023. Gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid Jeroen Olthof: “Het openbaar vervoer kent de laatste jaren veel ontwikkelingen. Ik ben blij dat de reizigers in Noord-Holland ons busvervoer een goed cijfer geven. Want iedereen moet met het openbaar vervoer van a naar b kunnen komen, om bijvoorbeeld bij familie op bezoek te gaan, op het werk te komen of naar school te gaan. Jaarlijks investeert de provincie daarom €60 miljoen in het openbaar vervoer en werken we de komende jaren aan een nieuw systeem van openbaar vervoer dat nog beter aansluit bij de behoefte en vraag van de reizigers.”

In de Gooi en Vechtstreek steeg de gemiddelde score van 8,0 in 2022 naar 8,2 in 2023. Opvallend is de hogere waardering voor het klimaat. Reizigers in deze regio zijn minder tevreden over de ritprijs.

In Haarlem-IJmond daalde de gemiddelde score in 2023 naar 8,0 (2022: 8,1). Reizigers zijn hier minder tevreden over de drukte, maar waarderen wel de klantvriendelijkheid en snelheid van het openbaar vervoer.

In Noord-Holland Noord bleef de gemiddelde score in 2023 gelijk met een 8,1. In deze regio zijn reizigers vooral tevreden over het geluid en de reisinformatie in het voertuig.

vrijdag 5 april 2024

Studie naar derde treinperron Amsterdam Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan ProRail opdracht gegeven voor een planning- en studiefase naar een toekomstig derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. Het station heeft nu twee perrons. Bij de huidige verbouwing van Amsterdam Zuid wordt al rekening gehouden met een derde perron.

Een derde treinperron, naast de twee metroperrons, past in een groter plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw ervan kan pas beginnen wanneer de A10 Zuid op deze locatie in een tunnel ligt. Zonder die tunnel is er onvoldoende ruimte voor een derde perron, met twee extra treinsporen.

De besluitvorming over een toekomstig derde treinperron is eind vorig jaar een fase verder gekomen. Dit schreef staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam hebben met medewerking van ProRail en NS gezamenlijk de zogenoemde ‘Voorkeursbeslissing MIRT-verkenning derde perron Amsterdam Zuid’ genomen. Dit besluit volgt op een verkenning die in 2018 is gestart en maakt het mogelijk om internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar station Amsterdam Centraal.

De verplaatsing van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een groter plan om de toenemende drukte op het spoor de komende jaren het hoofd te bieden. Hiervoor is de aanleg van een nieuw derde treinperron met twee treinsporen nodig aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid, inclusief trappen, roltrappen en liften.

Het zuidelijke treinperron – in de toekomst dus het middenperron - wordt aangepast voor hogesnelheidstreinen. Aan de zuidzijde is een lounge voor treinreizigers die vertrekken naar Londen en daar zal de persoons- en bagagecontrole plaatsvinden. Ook treinen naar bijvoorbeeld Brussel en Parijs vertrekken vanaf het middenperron, maar de reizigers maken gebruik van de normale opgangen, zonder douane.

donderdag 4 april 2024

Bushalte Centrum Dorrecht verhuist naar Johan de Wittstraat

De bushalte Dordrecht Centrum aan de Spuiboulevard krijgt een nieuwe, tijdelijke plek. De bushalte gaat het hoekje om naar de Johan de Wittstraat.

De nieuwe halte blijft dus dicht bij de oude. Op 2 april starten de werkzaamheden voor de verplaatsing. Op maandag 29 april is de nieuwe halte klaar.

Tijdens de werkzaamheden is vanaf 8 april tot Koningsdag de Johan de Wittstraat een richting voor al het verkeer afgesloten. Dit geldt voor het stuk vanaf de rotonde (einde Spuiboulevard) tot De Singel. Er zijn omleidingsroutes.

Op de hoek van de Spuiboulevard en Johan de Wittstraat bouwt ontwikkelaar Van Pelt appartementen. Om veilig te kunnen werken, verplaatst men de huidige halte. Hierdoor rijdt het bouwverkeer via een andere in-/uitgang. Dit betekent voor de omwonenden veel minder overlast van het bouwverkeer dat nu achterlangs rijdt.

De nieuwe halte is vergelijkbaar met de oude. Zo heeft de halte overdekte abri's, zitbankjes en een digitaal informatiepaneel. Naar verwachting blijft de nieuwe halte een aantal jaar staan. Dit is afhankelijk van de planning van de herinrichting van de Spuiboulevard.

woensdag 3 april 2024

Stoomtrams vertrekken eerder naar de Tulpen

In het voorjaar van 2024 rijden de stoomlocomotieven van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik weer langs de kleurrijke tulpenvelden in Noord-Holland. Echter heeft de zachte winter ervoor gezorgd, dat de tulpen eerder zijn gaan bloeien. Voor de Museumstoomtram betekent dit dat de dienstregeling van de stoomtrams wordt aangepast. In april gaan meer stoomtrams rijden zodat meer bezoekers alles goed kunnen bekijken.

Uit binnen- en buitenland komen jaarlijks duizenden bezoekers om de kleurrijke bollenvelden te bewonderen vanuit de rijdende stoomtrams. Met name rondom het dorp Oostwoud verandert het platteland in een waar kleurenspektakel. Om de liefhebbers van de tulpen te kunnen verwelkomen biedt de Museumstoomtram in de tweede helft van de maand april een aantal extra ritten aan.

De retourritten per stoomtram vanuit Hoorn naar Medemblik en terug rijden in de periode van 16 april tot en met 28 april als speciale Tulpentram. Tijdens de terugreis van Medemblik naar Hoorn wordt op de mooiste plekken gestopt om alles extra goed te kunnen zien. De museumstations in Hoorn en in Wognum zijn bovendien ingericht als ‘Tulpenstation’.

dinsdag 2 april 2024

Ingang station Almere Centrum aan busplein blijft buiten de spits gesloten

NS en ProRail sluiten een ingang op station Almere Centrum, buiten de spits, om de veiligheid op en rondom het station te verbeteren. Het gaat hierbij om de ingang aan het busplein. Reizigers maken buiten de spits relatief weinig gebruik van deze ingang.

Daarentegen maken overlastgevers en reizigers zonder geldig vervoerbewijs veel misbruik van deze ingang, wat vervolgens te vaak aanleiding is voor verbale of fysieke agressie in de trein of op of rondom het station. Door deze ingang buiten de spits te sluiten, willen NS en ProRail dergelijke incidenten voorkomen en het veiligheidsgevoel van reizigers en collega’s verbeteren. De andere ingangen richting de stationshal blijven gewoon open.

Veiligheid voor reizigers en medewerkers staat voor beide partijen voorop. In de trein, maar ook op of rondom het station. Reizen zonder geldig vervoerbewijs is een van de grootste aanleidingen voor verbale en fysieke agressie in de trein. Het tegengaan van onbetaald reizen is daarom van groot belang. Daarom startten NS en ProRail vorig jaar een proef met het afsluiten van de ingang op Almere Centrum buiten de spits. Uit de proef kwam naar voren dat door het sluiten van de ingang, het misbruik van de poortjes is gedaald: de noodknop werd 90 procent minder ingedrukt en de poortjes 50 procent minder opengeduwd.  

Alle ingangen blijven op maandag tot en met vrijdag tijdens de spits geopend, om de doorstroom van reizigers van trein naar bus te bevorderen. Op zaterdag en zondag blijft het poortje aan het busplein gesloten. Vanaf de stationshal blijven de perrons, ook na het sluiten van deze ingang, makkelijk bereikbaar via de (rol)trap of lift.  

Buiten spitstijden en in het weekend kunnen reizigers gebruik blijven maken van de twee andere ingangen waar meer sociale controle en toezicht is. Het hekwerk om de poortjes wordt aangepast zodat reizigers beter kunnen zien of de ingang aan het busplein wel of niet gebruikt kan worden. Ook plaatst NS klap- en informatieborden met de tijden van opening en sluiting.