vrijdag 28 juni 2024

NS introduceert Zeeuwse OV-feestfiets

Zeeland heeft een eigen OV-provinciefiets, ontworpen door kunstenaar Daniël Roozendaal. Op de Zeeuwse OV-fiets staan afgebeeld: de Oosterscheldekering, het stadhuis van Vlissingen, de abdijtoren de Lange Jan en oesters. NS verdeelt vijf OV-feestfietsen over elke provincie. De vijf Zeeuwse jubileumfietsen zijn te vinden in Goes, Middelburg en Vlissingen. De OV-fiets viert dit jaar de vijftiende verjaardag bij NS en daarom krijgt elke provincie een speciale OV-fiets.

De OV-fiets is in vijftien jaar tijd niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De vraag naar OV-fietsen ziet NS nog jaarlijks stijgen. Reizigers maakten in 2023 5,9 miljoen ritten op de OV-fiets. Dat is een stijging van een half miljoen ten opzichte van 2022. Inmiddels zijn er 22.500 fietsen beschikbaar, verdeeld over 288 locaties.

In Zeeland werden vorig jaar bijna 23.000 ritten gemaakt met een OV-fiets. Vanaf station Goes 9.100 ritten, vanaf station Middelburg ruim 9.000 ritten en vanaf station Vlissingen 4.600 ritten.

donderdag 27 juni 2024

Dringende oproep aan Tweede Kamer: pak opgevoerde fatbikes aan

Opgevoerde fatbikes zorgen op steeds meer plekken voor onveiligheid in het verkeer. Verschillende partijen hebben de afgelopen maanden aan de bel getrokken en de minister gevraagd maatregelen te nemen om de risico’s te beperken die worden veroorzaakt door de vaak jonge bestuurders. Maar nu het aantal opgevoerde fatbikes snel toeneemt, evenals het aantal ongelukken met vaak jonge slachtoffers, en landelijke maatregelen tot nu toe uitblijven, bundelen zij hun krachten door samen een petitie aan te bieden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Hierin vragen ze om een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes, een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd en het snel uitvoeren van een landelijke campagne om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen.

Een coalitie van bijna vijftig grote- en kleine gemeenten verspreid over heel Nederland, de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen stellen dat de verkeersveiligheid niet langer kan wachten. Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken duidelijk dat er snel maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen.

Het eerder door minister Harbers gepresenteerde aanvalsplan om de problemen met opgevoerde fatbikes te bestrijden is een goede eerste stap, maar nog niet ver genoeg. Alleen het verbieden van opvoersetjes zorgt er niet voor dat er geen opgevoerde fatbikes meer verkocht kunnen worden. Daarnaast is het van groot belang om een minumum leeftijd te onderzoeken, omdat jonge kinderen de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet kunnen inschatten. Daarnaast kunnen de financiële gevolgen voor hun ouders groot zijn, omdat berijders van een opgevoerde fatbike onverzekerd zijn en daardoor kunnen opdraaien voor de ziekenhuiskosten en een schadevergoeding als ze iemand aanrijden.

woensdag 26 juni 2024

Nieuwe voorwaarden fiets mee in de trein

Per 1 juli wijzigt NS de voorwaarden voor het meenemen van de fiets in de trein. NS wil met deze wijzigingen de regels duidelijker maken om zo discussies in de trein te voorkomen. Sommige regels zijn echter ook strenger en dit beperkt de reismogelijkheden. Eerder heeft Rover daarom negatief geadviseerd over deze wijzigingen.

Vouwfietsen mogen vanaf 1 juli nog steeds gratis mee als ze geen hinder veroorzaken, ook in de spits. Wel heeft NS nu nadere voorwaarden gesteld. Allereerst heeft NS verduidelijkt dat hinder onder andere het blokkeren van looppaden en het bezetten van zitplaatsen is. Ook mogen vouwfietsen geen fietsplekken meer bezetten (tenzij er een Fietskaart Dal is aangeschaft) en moeten ze de gehele reis ingeklapt zijn. Uitklappen mag pas na het uitstappen op het perron en inklappen moet al gebeuren voor het instappen.

Ook nieuw is een maximale maat. Ingeklapt mag de vouwfiets niet groter zijn dan 45x86x80 cm (bxlxh). Anders wordt de vouwfiets gezien als fiets en moet een Fietskaart Dal worden aangeschaft. Deze maten zijn besproken met de consumentenorganisaties. Zij hadden graag in verband met het vervoer van steps en e-steps de hoogte gewijzigd van 80 cm in 116 cm om zo vervoer van de meeste gangbare steps mogelijk te maken. NS heeft dit advies niet overgenomen. NS ziet steps en e-steps niet als fiets maar als handbagage. Hiervoor geldt als maximale maat 85x85x85 cm. Dit betekent dat sommige steps formeel niet mee zullen mogen in de trein.

Tandems, ligfietsen en driewielers zijn voortaan ook niet meer zijn toegestaan in de trein, tenzij het een hulpmiddel is vanwege een fysieke beperking. Rover heeft samen met o.a. de Fietsersbond bepleit om deze mogelijkheid voor alle reizigers te houden aangezien deze fietsen weinig voorkomen in de trein. Bovendien zal 1 tandem in de praktijk vervangen kunnen worden door 2 fietsen en dat neemt juist meer ruimte in. NS heeft vanwege de ruimtelijke beperkingen in een aantal type treinen besloten deze wijzigingen door te zetten.

In de treinen staat bij de voor fietsen bestemde plekken aangegeven hoeveel fietsen hier mogen staan. Meer fietsen mag de conducteur weigeren. Dit mag ook bij onveilige situaties, zelfs als het maximum aantal fietsen niet is bereikt. De reiziger is daarnaast voortaan altijd verplicht bagage van de fietsen te verwijderen. De huidige uitzondering dat de conducteur toestemming kan geven om de bagage op de fiets te laten komt te vervallen in de voorwaarden. Rover heeft gepleit dat conducteurs dit wel mogen blijven bepalen. NS wil echter duidelijke regels om discussies in de trein te voorkomen. Wel heeft NS erkent dat conducteurs dit altijd wel mogen beslissen ook al staat het niet meer in de voorwaarden. In de praktijk blijft de situatie dus vergelijkbaar als nu: de reiziger is afhankelijk van de coulance van de conducteur. Ja mits verandert alleen in nee, tenzij.

dinsdag 25 juni 2024

NS meldt plannen voor nachttrein naar Oostenrijk bij ACM

NS wil ook in 2026 een nachttrein vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen en naar Innsbruck blijven rijden. Momenteel is dit één nachttrein, die in Duitsland splitst van waaruit een treindeel doorrijdt naar Innsbruck en één naar Wenen. We zien mogelijkheden om hier twee aparte treinen van te maken vanaf Amsterdam Centraal. De ene met eindbestemming Wenen en de andere met eindbestemming Innsbruck.  

NS doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden en werkt de plannen de komende tijd verder uit. NS heeft vandaag al wel de benodigde aanmelding bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan. Vervoerders zijn verplicht deze melding te doen, wanneer zij in 2026 een internationale trein willen rijden.

Op dit moment rijdt NS samen met internationale partners twee dagelijkse nachttreinen vanaf Amsterdam Centraal naar Wenen/Innsbruck en naar Zürich. Elke ochtend arriveren twee nachttreinen uit de omgekeerde richting op Amsterdam Centraal.

maandag 24 juni 2024

Nieuwe ICE treinen tussen Nederland en Duitsland

Voortaan stappen treinreizigers tussen Amsterdam en Frankfurt in de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3neo) vervangen vanaf vandaag alle oude treinen op dit traject.

ICE International rijdt 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. Ook de dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en DB dagelijks een ICE naar München rijden.

De nieuwe treinen lijken aan de buitenkant op de inmiddels ruim 20 jaar oude bekende wit met rode treinen. De nieuwe treinen zijn echter een doorontwikkeling van hun voorgangers en zijn aan de binnenkant sterk verbeterd. Zowel op het gebied van comfort als de techniek onder de motorkap.  

De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen, waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. Elke stoel heeft een tablethouder en stopcontact. Er is in deze ICE meer ruimte voor bagage. De trein heeft meer deuren, waardoor in- en uitstappen sneller gaat. Voor reizigers met een beperking zijn er speciale voorzieningen, zoals een ingebouwde rolstoellift en klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden. De ramen van de nieuwe trein houden zonlicht buiten, maar laten het mobiele telefoonsignaal beter door dan voorheen.

NS heeft 54 machinisten en 82 trainmanagers speciaal opgeleid voor de komst van de nieuwe treinen. De opleiding vond plaats in Keulen. Zij leerden onder meer hoe ze de nieuwe trein gereed kunnen maken voor vertrek en hoe alle nieuwe systemen werken. NS-collega's werken samen met hun Duitse collega's op de trein.

vrijdag 21 juni 2024

Provincie deelt visie op tarieven en kortingen voor ov

De provincie Noord Holland wil het voor de jonge generatie betaalbaarder en makkelijker maken met het ov te reizen. Zij reizen als het aan de provincie ligt met korting of zelfs helemaal gratis.

Daarnaast worden de ov-tarieven voor lange afstanden per kilometer lager, dan voor korte afstanden en vaste reizigers krijgen meer korting wanneer zij vaker reizen. Verder vindt de provincie het belangrijk dat kortingen in het ov gericht zijn op mensen die niet veel geld te besteden hebben, bijvoorbeeld door een korting aan te bieden voor mensen met een stadspas. Deze voorstellen staan beschreven in de concept Tarievenvisie OV 2024 die de komende weken besproken wordt met Provinciale Staten, de Vervoerregio Amsterdam en reizigersorganisatie ROCOV. De definitieve tarievenvisie wordt na de zomer door Gedeputeerde Staten vastgesteld.

Korting voor toekomstige generaties
De provincie wil het gebruik van openbaar vervoer door kinderen, jongeren en studenten stimuleren. Zij krijgen korting of reizen zelfs helemaal gratis. Zo ontstaan er generaties die goed bekend zijn met het openbaar vervoer waar ze hopelijk gebruik van willen blijven maken wanneer ze ouder worden.

Loyaliteit belonen
De provincie wil korting voor vaste reizigers. Deze korting loopt automatisch op als er meer gereisd wordt.

Tegemoetkoming voor minima
Het openbaar vervoer moet betaalbaar zijn voor iedereen. De korting wordt als het aan de provincie ligt niet meer automatisch gegeven op basis van leeftijd, behalve bij kinderen/jongeren. De provincie wil juist een korting voor mensen die niet veel geld te besteden hebben. Voor het geven van een inkomensafhankelijke korting is de hulp van gemeenten nodig. De provincie biedt gemeenten desgewenst ondersteuning bij het maken van een kortingsproduct voor minima.

Focus op lange afstanden
Voor korte afstanden heeft lopen of fietsen de voorkeur. Om dit te stimuleren geldt een minimumtarief voor de eerste 3 kilometer. Reizen van langere afstanden worden goedkoper.

Landelijk Tarievenkader
De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor het regionale busvervoer in grote delen van Noord-Holland. Vanuit die rol werkt de provincie samen met de vervoerder aan het verbeteren en betaalbaar houden van het openbaar vervoer. De opbrengsten van de vervoerder worden voor de helft door de provincie betaald. De andere helft komt van de reizigers. De provincie geeft met deze tarievenvisie kaders mee aan de vervoerder hoe de tarieven berekend en hoe de kortingen verdeeld moeten worden. Een deel van de keuzes die de provincie in haar visie maakt, worden naar verwachting ook in het Landelijk Tarievenkader voor bus, tram en metro gemaakt. Dit kader wordt dit najaar vastgesteld door alle provincies en vervoerregio’s. De kortingen in het Landelijk Tarievenkader moeten door de provincie worden overgenomen en worden vervolgens aangevuld met eigen producten en kortingen op basis van deze provinciale visie.

donderdag 20 juni 2024

Makkelijk naar Pinkpop reizen: combinatie parkeren, ov en feesten

MOJO, Q-Park en Arriva kondigen een nieuwe samenwerking aan voor het vervoer van en naar Pinkpop. Door gebruik te maken van bestaande parkeer- en ov-locaties rondom station Heerlen en station Maastricht, vermindert de filevorming bij de grote parkeerplaatsen van Pinkpop. Op die manier verbetert de reiservaring van de festivalgangers en wordt een deel van hun reis duurzamer door gebruik van het ov. Voor de zondag zijn inmiddels in razendsnel tempo alle tickets voor park & train uitverkocht.
 
De samenwerking van bovengenoemde partijen zorgt ervoor dat bestaande infrastructuur beter en efficiënter wordt gebruikt. Het helpt evenementenorganisatoren, zoals MOJO, bij het organiseren van evenementen in steden die steeds drukker worden. De oplossing van het combineren van parkeer- en ov-locaties kan in de toekomst ook in andere steden worden toegepast.

Pinkpop heeft een capaciteit van zo’n zeventigduizend bezoekers per dag. Ze komen uit binnen- en buitenland. Deze aantallen vragen om continue verbetering in de coördinatie van de verkeersstromen. Doel is om deze zo soepel mogelijk te laten verlopen. MOJO, Q-Park en Arriva bundelen daarom hun krachten. In een nieuwe aanpak krijgen festivalbezoekers de mogelijkheid om te parkeren bij zeven Q-Park locaties in Heerlen en Maastricht.

In totaal zijn er zeven parkeergarages, met zo’n 1800 parkeerplekken, beschikbaar. De festivalbezoeker parkeert de auto in een van de Q-Park garages, neemt de trein naar station Landgraaf en reist vervolgens met shuttlebussen van Arriva Touring naar het festivalterrein. De bussen staan na afloop klaar om iedereen weer terug te brengen. De combinatie van parkeergarage + ov is beschikbaar voor één dag. Een ticket geldt voor maximaal 5 personen en is verkrijgbaar vanaf €15 voor Heerlen en €25 voor Maastricht. Een ticket  kan worden gekocht via de website van Pinkpop of Q-Park.
 
Voor het plannen van je reis naar het festivalterrein maak je gebruik van reisapp glimble
Kijk voor alle informatie www.pinkpop.nl/vervoer.
Reis-app glimble is te  downloaden via www.glimble.nl of in de appstore.

woensdag 19 juni 2024

Ultralichtgewicht e-bike


De Reany W1 Pro is een ultralichtgewicht e-bike die dankzij een carbon frame, -voorvork en -stuur slechts 14,3 kg weegt. En dat is inclusief de 360 Wh accu die alleen al 2100 gram weegt. Volgens het Nederlandse bedrijf Reany is dit de lichtste e-bike in de Benelux. Een fiets van carbon betekent echter ook een stevige prijs.

dinsdag 18 juni 2024

Geen treinen ’s-Hertogenbosch-Boxtel en ’s-Hertogenbosch-Tilburg

Van dinsdag 18 juni tot en met zondag 23 mei werkt ProRail aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Daardoor rijden er in die periode geen treinen op beide trajecten. NS zet bussen in en adviseert reizigers om waar mogelijk om te reizen en voor vertrek de NS reisplanner op ns.nl of de NS-app te raadplegen. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Een deel van de 'Groots met een zachte G' concerten van Guus Meeuwis in Eindhoven valt samen met deze werkzaamheden. Omdat er geen treinen rijden tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch en Tilburg en ‘s-Hertogenbosch, kunnen er langere wachttijden ontstaan. Houdt rekening met grote drukte en overweeg, met name op onderstaande momenten tijdens de uitloop van het concert, alternatief vervoer te nemen.

Voor reizigers uit Eindhoven in de richting van Utrecht/Nijmegen en verder geldt: Uw reis duurt langer door deze werkzaamheden waardoor niet alle bestemmingen ’s nachts meer bereikbaar zijn. Bereid u goed voor en plan uw reis in de app.

maandag 17 juni 2024

Bussen in plaats van treinen door spoorwerkzaamheden Leeuwarden

Van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli 2024 werken ProRail en aannemer Strukton Rail aan het verbeteren van het spoor in en om Leeuwarden. Door deze werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden tussen Leeuwarden en Harlingen Haven, Leeuwarden en Stavoren en tussen Leeuwarden en Akkrum. Tussen Leeuwarden en Hurdegaryp rijden er van 17 tot 20 juni 2024 en op 9 juli geen treinen. NS en Arriva zetten bussen in. Beide vervoerders vragen reizigers rekening te houden met een langere reistijd van 15 tot 60 minuten.
 
NS rijdt op het traject Zwolle - Leeuwarden. Vanaf Akkrum is er op dit traject geen treinverkeer mogelijk tijdens de werkzaamheden en rijden er snel- en stopbussen in beide richtingen tussen Akkrum en Leeuwarden. De stopbussen stoppen ook op station Grou-Jirnsum. Arriva rijdt op de overige trajecten vanaf Leeuwarden en verzorgt daar het busvervoer. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS Reisapp of de NS Reisplanner te raadplegen.

NS heeft speciale bussen met aanhangers voor fietsen geregeld die aansluiten op de vertrektijden van de boot. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor het meenemen van fietsen in de trein. Op station Akkrum, Leeuwarden en Harlingen Haven worden reizigers die hun fiets mee willen nemen geholpen door medewerkers van Arriva en NS. NS vraagt reizigers om rekening te houden met eventuele wachttijden en adviseert hen vanwege de beperkte capaciteit zoveel mogelijk gebruik te maken van fietsverhuur op de Waddeneilanden.

vrijdag 14 juni 2024

Nieuw Handboek OV is vanaf nu te bestellen

Het openbaar vervoer is een dynamische sector waarin de afgelopen jaren veel veranderd is. Daarom vond Rover het hoog tijd voor een nieuw en verbeterd naslagwerk voor iedereen die werkzaam is in de ov-sector. Het resultaat is een handboek dat geschikt is voor iedereen die als professional, student of vrijwilliger werkt aan beter openbaar vervoer en wil begrijpen wat daarbij komt kijken. Het maakt niet uit wat je niveau is want het is bedoeld voor beginners én gevorderden.

Alle bouwstenen voor (hoog)waardig OV komen in kort bestek voorbij. Bovendien wordt ingegaan op zin en onzin van nieuwe ontwikkelingen zoals Bus Rapid Transit, hubs en MaaS. Het boek is in opdracht van Rover geschreven door auteur Marc Maartens met bijdragen van experts uit de sector. 

Terwijl het drukproces in volle gang is kijken we uit naar de lancering op 17 juni. Het handboek is nu al te bestellen via www.rover.nl/handboekov met een introductiekorting van €5,-. Maar wacht niet te lang, deze actie loopt tot eind juni.

Direct bestellen kan door hier te klikken

donderdag 13 juni 2024

flibco.com kondigt exclusieve busverbinding van Maastricht naar Charleroi Airport

flibco.com kondigt de introductie van een nieuwe luchthavenshuttlelijn aan die het vliegveld van Charleroi direct verbindt met het station van Maastricht. Dit biedt reizigers in de regio nu een handige en directe toegang tot de belangrijke luchthaven in België. Het is de tweede lijn vanuit Nederland naar de luchthaven van Charleroi in België.

In april opende flibco.com de eerste Nederlandse verbinding met luchthavens in België. Die lijn verbindt Tilburg en Breda met de luchthavens van Brussel en Charleroi. Het succes van de lijn heeft flibco.com doen besluiten om nu al een nieuwe lijn toe te voegen van Maastricht naar Charleroi.

De ticketverkoop begint op dinsdag 11 juni 2024 en de busritten zijn gepland vanaf 4 juli 2024. Er zullen dagelijks tien ritten zijn, ook in het weekend en op feestdagen. De reistijd van Maastricht naar Charleroi Airport bedraagt ongeveer twee uur en tickets zijn al verkrijgbaar vanaf €15,99. De bushalte bevindt zich op het internationale busstation van Maastricht aan de Meerssenerweg, achter het treintation. Een ticket biedt passagiers de mogelijkheid om tot vier stukken bagage mee te nemen en de tickets zijn tot zes uur voor vertrek gratis te annuleren. Elke bus is voorzien van gratis WIFI, USB-aansluitingen, toiletten en ruime beenruimte.

woensdag 12 juni 2024

Transdev en Keolis winnen Utrechtse OV-concessies

Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht hebben besloten om de twee Utrechtse openbaar vervoer-concessies te verlenen aan Transdev (concessie Utrecht Binnen) en Keolis (concessie Utrecht Buiten). Deze vervoerders krijgen daarmee het recht om van december 2025 tot en met 2035 het regionale openbaar vervoer in een deel van de provincie Utrecht uit te voeren. Met de nieuwe concessies kan de reiziger rekenen op meer en beter openbaar vervoer in stad en regio. Ook worden grote stappen gezet naar volledig zero emissie openbaar vervoer.

Een openbaar vervoer concessie is het alleenrecht om openbaar vervoer aan te bieden in een bepaald gebied gedurende een vastgestelde periode. Deze concessies zijn door de provincie openbaar aanbesteed. In juli 2023 is de aanbesteding gestart voor de twee Utrechtse OV-concessies: Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving) en Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort). In februari 2024 werd bekend dat vijf vervoerders zich hebben ingeschreven op deze aanbesteding. Deze inschrijvingen zijn door de provincie beoordeeld, waarbij Transdev en Keolis als beste uit de bus kwamen.

Met de winnende inschrijvingen van Transdev en Keolis kan de reiziger rekenen op meer en beter openbaar vervoer in de provincie. Beide vervoerders bieden binnen het door de provincie beschikbaar gestelde budget nadrukkelijk meer vervoer dan minimaal was geëist. Reizigers kunnen vanaf december 2025 dan ook op meerdere plekken in de provincie profiteren van hogere frequenties en meer reismogelijkheden. De vervoerders sluiten hiermee aan op de vervoersbehoefte van de reiziger en creëren hiermee een goed startpunt om het openbaar vervoer in de provincie de komende jaren verder te verbeteren.

Met het (bus)materieel dat de vervoerders hebben aangeboden kan de reiziger rekenen op een comfortabele reis, waarbij beide vervoerders de komende jaren grote stappen zetten in de transitie naar 100% zero emissie vervoer.

Beide vervoerders gaan, zoals voorgeschreven door de provincie, rijden onder de herkenbare merknaam U-OV. De reiziger ziet dus in de hele provincie dezelfde herkenbare merknaam en uitstraling. De beide vervoerders hebben in hun inschrijvingen ook duidelijk gemaakt goed samen te willen werken aan gezamenlijke communicatie en klantenservice onder deze merknaam U-OV.

In de geboden uitvoeringskwaliteit- en werkgeverschapsplannen hebben beide vervoerders de provincie er voldoende van overtuigd dat zij excellente uitvoeringskwaliteit zullen leveren in combinatie met goed werkgeverschap. Zij nemen daarbij maatregelen om tijdig voldoende personeel te werven om de concessies uit te voeren. Afsluitend bieden beide vervoerders een breed scala aan maatregelen om de toegankelijkheid van het OV te verbeteren, ook voor mensen met een beperking, zodat een zo breed mogelijke groep mensen zelfstandig van het OV gebruik kan maken.

dinsdag 11 juni 2024

Provinciale Staten investeren 4 miljoen euro in OV-hubs Overijssel

Bundel verschillende soorten vervoer op één plek, daardoor stap je vlotter over op OV of leenfiets en ben je sneller op je bestemming. Dat is de kern van de pilot die Gedeputeerde Staten (GS) wil starten om Overijssel beter bereikbaar te maken.

GS vroegen daarom aan Provinciale Staten (PS) in te stemmen met een investering van 4 miljoen euro. PS waren niet snel overtuigd. Zo betwijfelden Statenleden de meerwaarde van de pilot. En wat als de pilot mislukt? Blijft Overijssel dan net zo bereikbaar zoals het nu is? Dit persbericht beschrijft op hoofdlijnen hoe PS uiteindelijk tot een besluit kwamen in de Provinciale Statenvergadering van 29 mei 2024.

Gedeputeerde Staten (GS) vroegen PS om voor de aanpak van hubs deze coalitieperiode 4 miljoen euro beschikbaar te stellen. Hiervan gaat 3,5 miljoen euro naar de (door)ontwikkeling van hublocaties. Voor de monitoring, evaluatie, overkoepelend onderzoek en advies en overheadkosten reserveren GS de overige half miljoen euro. Het investeringsvoorstel noemt locaties en kondigt aan dat eind 2026 de pilot wordt geëvalueerd. De uitkomst hiervan wordt begin 2027 aan PS aangeboden.

Volgens het Investeringsvoorstel aanpak van hubs in Verwijst naar een andere websiteOverijsselis een hub zowel een overstaplocatie als een aantrekkelijke plek met voorzieningen: ‘Elk station of halte is in principe een overstaplocatie: het is mogelijk om te voet, met de fiets en vaak ook met auto te komen en met het OV verder te reizen of andersom’. Hoe de hub wordt ingericht en welke voorzieningen worden geboden, hangt volgens GS onder andere af van de locatie, de behoefte van de omgeving en de verschillende mobiliteitsnetwerken die worden verknoopt. Het opzetten van hubs vraagt volgens GS altijd maatwerk.

Voordat in de Provinciale Statenvergadering van 29 mei er een definitief besluit kon worden genomen, lieten de Statenleden zich eerst informeren over het investeringsvoorstel tijdens een infosessie op 3 april. Tijdens een infosessie worden Statenleden geïnformeerd en mogen zij enkel technische vragen stellen. Dit zijn inhoudelijke vragen die Statenleden helpen om een duidelijk beeld te vormen over het investeringsvoorstel. Tijdens de infosessie ziet de voorzitter er daarom op toe dat er bijvoorbeeld geen politieke mening van betrokken ambtenaren wordt gevraagd. Statenlid Gert Brommer is voorzitter van de Statencommissie Verkeer en Vervoer en zat de infosessie voor.

Tijdens deze infosessie gaven ambtenaren een presentatie aan leden van de Statencommissie Verkeer en Vervoer. Zij maakten onderdeel uit van de eenheid Ruimte en Bereikbaarheid, team Mobiliteit van de provincie Overijssel. De presentatie belichtte onder andere dat de provincie Overijssel in overleg met betrokken gemeenten vijf locaties had geselecteerd. Het betreft de treinstations van Steenwijk, Kampen Zuid en Dalfsen en de P&R locaties Enschede Zuiderval en Zwolle Hessenpoort. Uiteindelijk bleek een enkele sessie niet voldoende om alle vragen te beantwoorden. Daarom werd er een vervolgsessie ingepland op 8 mei. Tussentijds stuurden Statenleden Tiemen Jan van Dijk (VVD), Emma Peetsma (PvdA) en Remco Roelofs (FVD) schriftelijke vragen. Deze werden voorafgaand aan de sessie op 8 mei schriftelijk beantwoord.

De vervolgsessie maakte duidelijk dat verschillende Statenleden nog veel vragen hadden. Zo werd gevraagd of het verleggen van buslijnen betekent dat er haltes verdwijnen. Er werd ook gesproken over het STOMP-principe dat in het investeringsvoorstel wordt genoemd: ‘Dat houdt in dat de voorkeursvolgorde van personenverplaatsingen is: Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten, en tot slot de Privéauto. Lopen en fietsen zijn gezond, energie-efficiënt en vragen relatief weinig ruimte. De energie- en ruimte-efficiëntie van OV en deelmobiliteit zijn eveneens hoger dan die van privé-automobiliteit.’ Met het afsluiten van de extra infosessie, werd de beeldvormende fase afgesloten.

De leden van de Statencommissie Verkeer en Vervoer gebruikten de extra infosessie om een beeld te krijgen van het investeringsvoorstel. GS vragen hen dus om in te stemmen met een investering van 4 miljoen euro voor een proef met nieuwe overstaplocaties. Maar wat vinden de Statenleden hier nu eigenlijk van? Om tot een goed oordeel te komen, kwamen de Statenleden op 15 mei in de Statencommissievergadering bijeen. Hierbij was ook gedeputeerde Dadema (Mobiliteit) aanwezig. Helaas lukt het de vergadering niet om het investeringsvoorstel te bespreken. Andere agendapunten vroegen meer tijd dan voorzien. Daarom werd op de avond van 22 mei de vergadering voortgezet. Hier bespraken de Statenleden politieke vragen die hen bezig hielden. Zo vroegen een aantal fracties zich af of met de komst van de hubs er bushaltes zouden verdwijnen doordat buslijnen zouden worden verzet. En wat er zou gebeuren als de pilot mislukte. Gedeputeerde Dadema gaf aan dat dit geval er terug zou worden gegaan naar de oude situatie. Ook sprak de Statencommissie de wens uit om ook tussentijds op de hoogte te worden gehouden van het verloop van de pilot. Uiteindelijk besloot de Statencommissie om het investeringsvoorstel als een bespreekstuk in de Provinciale Statenvergadering in te brengen. Dit betekent dat PS het investeringsvoorstel verder bespreekt in de Statenvergadering voordat er over wordt gestemd.

maandag 10 juni 2024

Nieuwe elektrische gele streekbus volgende stap naar emissievrij busvervoer

Onlangs werd onder grote belangstelling de eerste elektrische Mercedes-Benz streekbus feestelijk onthaald in Groningen en Drenthe. Belangstellenden en buschauffeurs van Qbuzz konden na het doorknippen van het lintje door de gedeputeerden Johan Hamster (provincie Groningen) en Henk Jumelet (provincie Drenthe) de nieuwe elektrische bus bewonderen en de eerste busrit maken van Groningen naar Assen.

Met de komst van deze nieuwe elektrische bussen leveren OV-bureau Groningen Drenthe en Qbuzz gezamenlijk een belangrijke bijdrage in de transitie van het openbaar vervoer naar volledig zero-emissie busvervoer. Na de zomer zullen de eerste van totaal 35 Mercedes-Benz elektrische streekbussen en Q-link bussen gaan rijden in de dienstregeling. “De verduurzaming van het ov vinden wij heel belangrijk. Deze bus is het startsein voor verdergaande verduurzaming van het ov in Groningen en Drenthe”, zegt Rosalinde Hoorweg, directeur OV-bureau Groningen Drenthe.

In het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer is afgesproken dat in 2030 alle bussen emissievrij moeten zijn en op groene energie moeten rijden. “Deze elektrische bussen zullen gefaseerd de nog rijdende dieselbussen vervangen. We zijn er trots op dat de concessie Groningen en Drenthe de meest duurzame concessie is van heel Nederland”, licht Johan Hamster toe.

Mobiliteit heeft veel impact op de leefbaarheid van de stad door ruimtegebruik en uitstoot. De komst van nog meer elektrische bussen in Groningen en Drenthe zal bijdragen aan het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in Groningen en Drenthe. Deze bussen stoten namelijk geen CO₂ en geen stikstof uit. “Het idee van de nieuwe elektrische bussen is dat het openbaar vervoer met de bus schoner en op termijn goedkoper wordt. Dit draagt bij aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad en het landelijk gebied”, aldus Henk Jumelet.

De oude GADO en DVM-bussen zijn qua uitstraling de inspiratiebron voor deze elektrische eCitaro bussen van Mercedes-Benz. Alleen zijn de bussen een stuk schoner, stiller, comfortabeler en luxer. De streekbussen kenmerken zich door veel zitplaatsen en hoog comfort voor de reiziger. De bussen zijn besteld als driedeurs-uitvoering. De stadsbussen worden geleverd als vierdeurs-variant met meer staanplaatsen. Dit bevordert de doorstroming tijdens drukke momenten in de Q-link. Beide bussen hebben een lage vloer en zijn daarmee volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers en reizigers met kinderwagen.

vrijdag 7 juni 2024

Duitse e-bike-gigant scoort HOOG met dit 'renpaard'

 

Cube is een Duitse fietsfabrikant die groot werd met mountainbikes. Dat zie je terug in de details van de Cube die David vandaag test. En dat is opmerkelijk, want dit is geen mountainbike maar een urban e-bike. De CUBE EDITOR HYBRID SLT 400X GOBLIN 'n GLOSSY 2024. Het frame van deze Editor Hybrid is gemaakt van dezelfde materialen als Cube mountainbikes. Volgens Cube zijn mountainbikegenen in een stadsfiets niet vreemd voor een urban bike of e-bike.

donderdag 6 juni 2024

Grootschalige werkzaamheden op station Utrecht Centraal


ProRail start met ingrijpende werkzaamheden bij Utrecht Centraal. Het kloppend hart van het Nederlandse spoornetwerk wordt van vrijdag 30 augustus tot maandag 9 september aangepakt. Als gevolg van de aanhoudende groei van het aantal reizigers zijn aanpassingen aan de infrastructuur noodzakelijk om de veiligheid en efficiëntie van enkele perrons te waarborgen. Aannemer BAM Infra Nederland gaat de werkzaamheden uitvoeren.

Sinds 2016 zijn er significante verbeteringen aangebracht, zoals het verbreden van meerdere perrons. Toch blijft perron 3, langs spoor 5, een knelpunt. Dit spoor speelt een cruciale rol in de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol, twee drukbereisde routes.

Spoor 5 moet verlegd worden, wat een verkorting van spoor 4 aan de zuidzijde tot gevolg heeft. Tegelijkertijd wordt perron 2 langs de sporen 3 en 4 aan de noordzijde uitgebreid, waardoor de functionaliteit van spoor 4 behouden blijft en spoor 3 meer ruimte krijgt voor reizigers.

Voor de ondersteuning van de werkzaamheden wordt er een ketenpark ingericht aan de Dichtersbaan. Deze logistieke voorzieningen zijn essentieel voor het vlot verlopen van de werkzaamheden. De werkzaamheden hebben impact op het treinverkeer. Wat precies de impact gaat zijn, is nog niet bekend. Reizigers moeten rekening houden met minder treinen en vervangend busvervoer.

ProRail is zich bewust van de impact van de werkzaamheden op de omgeving en het treinverkeer.  Gedetailleerde informatie over de exacte planning en maatregelen ter vermindering van de overlast worden ruim voor de start van de werkzaamheden gecommuniceerd.

woensdag 5 juni 2024

Start Drielandentrein uitgesteld wegens schade aan de infrastructuur op het traject tussen Visé en Eijsden

De geplande start van de Drielandentrein op zondag 9 juni kan helaas niet doorgaan. De oorzaak hiervan is de aanzienlijke schade aan de infrastructuur op het traject tussen Visé en Eijsden als gevolg van recent onweer.

De geplande herstelwerkzaamheden – die eerder voorzien waren tot en met maandag 3 juni – zijn intussen gerealiseerd, maar Infrabel gaat nog aanvullende en noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren om de spoorinfrastructuur te beschermen bij toekomstige overstromingen. De betrokken partijen betreuren ten zeerste dat als gevolg hiervan de start van de Drielandentrein uitgesteld dient te worden.

Wanneer de herstelwerkzaamheden voltooid zijn wordt in eerste instantie de verbinding tussen Luik en Maastricht hersteld, volgens de oude bediening. Dit wil zeggen dat NMBS vanuit Luik naar Maastricht rijdt (en vice versa) en Arriva de verbinding Maastricht – Aken (en vice versa) verzorgt.

Op dinsdag 4 juni zouden de laatste testritten - met de nieuwe treinen, met reizigers in de normale dienstregeling - op het traject tussen Maastricht en Luik plaatsvinden. Ook deze moeten nu op een later moment worden ingehaald. De herstelwerkzaamheden duren in elk geval tot en met 16 juni. Daarna worden de nieuwe testritten gepland en ingehaald.

Door de uitstel van de herstelwerkzaamheden en daarmee uitstel van geplande finale testritten gaat de Drielandentrein rijden vanaf zondag 30 juni. De datum van de start is daarmee drie weken opgeschoven. Daarbij is het belang van de reiziger uiteraard vooropgezet, zodat er eind juni geen hinder meer is van werkzaamheden en/of omleidingen.

dinsdag 4 juni 2024

Rover verbaasd over scootmobielverbod RET

Rover is verbaasd over het voornemen van de RET om scootmobielen niet langer in de Rotterdamse trams te gedogen. Hierdoor wordt het een groep mensen flink moeilijker gemaakt om aan de samenleving deel te nemen.

De afgelopen jaren werden scootmobielen in de trams 'gedoogd'. De gebruikers hebben daardoor de mogelijkheid om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Maar nu zijn deze hulpmiddelen niet langer welkom. Ze zijn te groot en hinderen andere passagiers, zegt vervoerder RET. Alleen een klein, opvouwbaar exemplaar mag nog mee.

Rover is verbaasd. 'Zolang een scootmobiel aan de maximale maten voldoet, levert deze geen overlast op voor de overige reizigers of voor de veiligheid in de tram', zegt Aldo Markus, toegankelijkheidsexpert van Rover. 'Een verbod deze hulpmiddelen in de tram mee te nemen zou deze groep enorm in hun bewegingsvrijheid beperken'.

Rover wijst erop dat de gebruikers van een scootmobiel door het verbod zijn aangewezen op WMO-vervoer als enige alternatief. Dit beperkt deze reizigers in hun (spontane) reismogelijkheden, bovendien is dit vervoer voor de samenleving veel duurder. Rover vindt het scootmobielverbod van RET niet in overeenstemming met het streven naar een inclusieve maatschappij.

maandag 3 juni 2024

NS introduceert Flevolandse OV-feestfiets


Flevoland heeft een eigen OV-feestfiets, ontworpen door kunstenaar Daniël Roozendaal. Op de Flevolandse fiets staan drie elementen afgebeeld: The Wave, een zeearend en theater de Agora. De vijf Flevolandse fietsen zijn te vinden op station Almere Centrum en Lelystad Centrum. De OV-fiets viert dit jaar de vijftiende verjaardag bij NS. Om dat te vieren is er voor iedere provincie een speciale OV-fiets ontworpen.

NS ziet de vraag naar OV-fietsen nog jaarlijks stijgen. Reizigers maakten in 2023 maar liefst 5,9 miljoen ritten op de OV-fiets. Dat is een stijging van een half miljoen ten opzichte van 2022. Inmiddels zijn er 22.500 fietsen beschikbaar, verdeeld over 288 locaties.

In Flevoland werden vorig jaar bijna 30.000 ritten gemaakt met een OV-fiets. Vanaf station Almere Centrum meer dan 13.000 ritten, station Lelystad Centrum volgt op de voet met bijna 13.000 ritten. Station Dronten komt op de derde plek met 2800 ritten.  

Reizigers kunnen van 5 april tot en met 28 juni 2024 meedoen aan een winactie waarmee ze kans maken op een grote, gesigneerde artprint van een provincie of een Museumkaart.