woensdag 31 juli 2024

Munckhof behoudt vervoer Valleihopper regio Foodvalley

Munckhof heeft wederom de aanbesteding voor het vervoer van Valleihopper in de regio Foodvalley gewonnen. De opdracht houdt in dat Munckhof verantwoordelijk blijft voor een groot deel van de uitvoering van het vraagafhankelijke vervoer in de gemeenten Renswoude, Rhenen, Veenendaal, Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel.

Het nieuwe contract gaat per 1 januari 2025 in en loopt in eerste instantie tot 31 december 2029. Daarna kan het contract nog driemaal met een periode van een jaar verlengd worden.

De dienstverlening van Munckhof bestaat onder andere uit: zakelijk reizen in binnen- en buitenland voor zowel publieke als private sector, zorg gerelateerd personenvervoer, pendeldiensten voor de toeristische en recreatieve sector, logistiek vervoersmanagement rondom kleine en grote evenementen en mobiliteitsoplossingen voor onderwijsinstellingen. 

dinsdag 30 juli 2024

Leeftijdskorting op reizen met betaalpas in bus, tram en metro

Reizigers in het OV kunnen voortaan 34% leeftijdskorting krijgen bij reizen met een betaalpas of creditkaart in bus, tram en metro. Dat kan voor kinderen tot 12 jaar en voor ouderen vanaf 65 jaar. Om die leeftijdskorting te krijgen moet de reiziger eerst een betaalkaart aanmelden in de mobiele app van OVpay. Vervolgens kan de reiziger daar zijn leeftijdskorting aan die betaalkaart koppelen. Hiervoor wisselt OVpay geen klant- of betaalgegevens uit met banken.

Met deze nieuwe mogelijkheid in de OVpay-app wordt een betaalpas of creditkaart steeds meer een volwaardig alternatief voor een OV-chipkaart. Bij sommige vervoersbedrijven kun je al langer andere kortingsproducten aan een betaalkaart koppelen, zoals GVB Flex in Amsterdam.
Geen leeftijdskorting in de trein

Bij spoorbedrijven zoals de NS kun je niet met leeftijdskorting reizen, ook niet met een OV-chipkaart. De NS heeft wel leeftijdsgebonden kortingsproducten waar de reiziger een periodiek vast bedrag voor moet betalen. Die biedt de NS alleen aan voor persoonsgebonden OV-chipkaarten, niet voor betaalpassen en creditkaarten.

maandag 29 juli 2024

Nieuwe fase werkzaamheden Amersfoort

Maandag 29 juli komt dichterbij. Vanaf die dag gaan de werkzaamheden rond station Amersfoort een nieuwe fase in. In deze fase wordt er aan het spoor gewerkt tussen Amersfoort en Den Dolder en tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. 

Van en naar andere bestemmingen rijden er tot en met 14 augustus weer treinen. Reizigers tussen Utrecht en Amersfoort kunnen met de trein omreizen via Hilversum of Baarn. Vanaf 15 augustus gaat de laatste fase in waarin er 4 dagen geen treinverkeer mogelijk is van en naar station Amersfoort.

NS vraagt reizigers om kort voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd of vaker overstappen. Meer informatie is te vinden op ns.nl/beterereis.


vrijdag 26 juli 2024

Werkzaamheden bij Ede-Wageningen van 29 juli tot en met 12 augustus

Vanaf maandag 29 juli voert ProRail werkzaamheden uit op en rond station Ede-Wageningen. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Driebergen-Zeist en Arnhem Centraal van maandag 29 juli tot en met 12 augustus. Reizigers kunnen gebruikmaken van omreisroutes en bussen.

Deze zomer wordt op veel verschillende plekken in het land gewerkt aan het spoor en op stations. Vanaf 29 juli is station Ede-Wageningen aan de beurt. Het station is al wel in gebruik, maar nog niet af. ProRail gaat met verschillende onderdelen aan de slag op en rond het station van maandag 29 juli tot en met vrijdag 12 augustus. Helaas kunnen reizigers hierdoor hinder ondervinden.

Reizigers tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal kunnen omreizen via ’s-Hertogenbosch. De extra reistijd is ongeveer 45 minuten.
Reizigers tussen Amersfoort Centraal en Arnhem Centraal kunnen omreizen via Deventer. De extra reistijd is ongeveer 30 minuten.
Tussen Driebergen-Zeist en Arnhem rijden een rechtstreeks snelbus en een stopbus. De snelbus rijdt rechtstreeks van Driebergen-Zeist naar Arnhem. De stopbus stopt in Driebergen-Zeist, Veenendaal-de-Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem Centraal. Tijdens deze periode is station Ede-Wageningen alleen via de zuidzijde te bereiken.
Er rijdt een pendelbus tussen Wolfheze en Ede-Wageningen.
De intercity tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijdt wel. De sprinter tussen Wolfheze en Arnhem rijdt ook.
De ICE’s (internationale treinen) die normaal gesproken via deze route rijden, worden omgeleid. Daardoor vertrekken treinen vertrekken 30 minuten eerder of komen ze 30 minuten later aan.
Na 20:00 uur rijden er minder intercity’s tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.
De nachttrein tussen Utrecht Centraal en Arnhem wordt vervangen door een nachtbus.
Ede-Wageningen alleen bereikbaar via zuidzijde en bussen op Arnhem Centraal Sonsbeekzijde
Station Ede-Wageningen is tijdens de werkzaamheden alleen bereikbaar via de zuidzijde. Op Arnhem Centraal stoppen de bussen niet op het reguliere busplatform, maar aan de Sonsbeekzijde. Op de perrons en in de stationshal staat de looproute naar bushalte Sonsbeekzijde aangegeven.

Station Ede-Wageningen is alweer even in gebruik, maar nog niet af. Op en rond station Ede-Wageningen gaat ProRail met verschillende onderdelen aan de slag. De oude reizigerstunnel wordt gesloopt en er komt een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Daarnaast wordt gewerkt aan het stationsgebouw, sporen en perrons. Meer informatie is te vinden op de website van ProRail.

donderdag 25 juli 2024

Fatbikes onvoldoende verzekerd door gebrek aan polissen

Er rijden steeds meer fatbikes op straat in Nederland. Vaak zijn dat jonge bestuurders zonder helm op. Een verbod lijkt nog niet in zicht en het aantal verkeersslachtoffers onder of door mensen op een fatbike stijgt. Daarnaast worden de fietsen ook vaker gestolen dan normale E-bikes. Mede daarom kun je een fatbike bijna nergens meer verzekeren. In de zeldzame gevallen dat dit wel kan, zitten er strenge voorwaarden aan vast.  
 
De hoge diefstalcijfers en het groeiende aantal opgevoerde fatbikes hebben ervoor gezorgd dat verzekeraars zoals ANWB, Centraal Beheer, Inshared, Univé, Allianz én Alpina de verzekeringsopties voor fatbikes hebben stopgezet. Mocht er schade aan de fiets zijn of wordt deze gestolen, dan draai je daar zelf voor op.  
 
Bij een aantal verzekeraars kan je de fatbike wel verzekeren. Zo kan je de fatbike bij Interpolis en Upway nog wel verzekeren tegen diefstal en (eigen) schade aan de fiets. Bijvoorbeeld wanneer de fiets kapot is na een valpartij. De fatbike merken Phatfour en Knaap bieden een eigen diefstal- en schadeverzekering. Er zijn wel voorwaarden aan deze verzekeringen en die verschillen per merk. Over het algemeen geldt dat de fiets over een ART2 slot (of hoger) en een GPS track & trace systeem moet beschikken.  
 
Opgevoerde fatbikes voldoen niet aan de wettelijke vereisten voor fatbikes, aangezien ze harder dan 25 kilometer per uur kunnen en zo het risico op ongelukken vergroten. Dit betekent dat ze wettelijk niet meer onder de zwakke verkeersdeelnemers, zoals de elektrische fiets, vallen. In dit geval geldt de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), die bestaat voor een auto, motor of scooter. Veroorzaak je een ongeval met je opgevoerde fatbike, dan is de kans groot de verzekeraar de schade van het slachtoffer niet vergoed. Let daarop, want het bedrag kan fors oplopen.  
 
Daarnaast is het aanbod van goedgekeurde fatbikes beperkt. Er moet goed worden opgelet of de fatbike aan de EN-154194 norm (het keurmerk) voldoet zodat de fatbike uitvoerig is getest. Vaak worden er illegale onderdelen geïmporteerd, die niet zijn getest en makkelijk kapotgaan of vroegtijdig beginnen te roesten. De snelheid moet begrensd en dus gemaximeerd zijn.
 
Breng je schade toe aan een ander met je fatbike, dan valt dit (meestal) onder de (vrijwillige) aansprakelijkheidsverzekering. Maar niet iedereen heeft deze verzekering en kinderen vallen vaak onder de dekking van hun ouders. Een fatbike moet dan wel over trapondersteuning en snelheidsbegrenzing tot maximaal 25 kilometer per uur beschikken, mag niet zijn opgevoerd en mag niet beschikken over een gashendel. Daarnaast heeft niet iedereen een aansprakelijkheidsverzekering en vallen kinderen vaak onder de dekking van hun ouders vallen. 

woensdag 24 juli 2024

Provincie Zuid-Holland zet zich in voor landelijke regiecentrale reisassistentie OV

De provincie Zuid-Holland maakt zich hard voor één landelijke regiecentrale voor mensen die reisassistentie in het openbaar vervoer (OV) nodig hebben. Hieronder vallen mensen met een lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of andere beperking. Nu moeten reizigers soms contact opnemen met drie verschillende vervoerders voor één reis met het OV. De afspraken over de landelijke regiecentrale voor reisassistentie moeten uiterlijk in 2028 klaar zijn.

Voor mensen met een beperking kan het lastig zijn om te reizen met het OV. Vooral de trein geeft allerlei hindernissen. Denk aan een trap om de trein in te komen of de weg vinden als je niet ziet. Om treinreizen makkelijker te maken, kunnen zij reisassistentie gebruiken. Nu helpt reisassistentie mensen om in of uit de trein te stappen, bijvoorbeeld door een plank neer te leggen voor een rolstoelgebruiker. Het probleem is alleen dat reisassistentie op dit moment per regio wordt georganiseerd. Bovendien is er nog geen hulp om over te stappen van bijvoorbeeld trein op bus. Op grote stations kan dit erg lastig zijn.

Om dit probleem op te lossen, zet de provincie Zuid-Holland zich in voor een landelijke regiecentrale. Daar kunnen reizigers op één plek terecht voor reisassistentie én worden zij geholpen als zij door bijvoorbeeld vertraging een overstap missen. De regiecentrale staat de reiziger de hele reis van A tot Z bij. Deze ondersteuning is hard nodig: Wie nu van Gorinchem naar Scheveningen wil reizen en daar hulp bij nodig heeft, moet verschillende telefoonnummers bellen om de juiste hulp te krijgen. En weer opnieuw bellen voor de terugreis.

De plannen zijn onderdeel van het uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV 2024–2028 dat de provincie Zuid-Holland in juni 2024 presenteerde. Dit uitvoeringsprogramma komt voort uit het bestuursakkoord met dezelfde naam dat de provincie in 2022 samen met andere overheden ondertekende. In het programma staan maatregelen waarmee de provincie het openbaar vervoer de komende vier jaar toegankelijker wil maken. Om deze maatregelen uit te voeren, krijgt de provincie ruim 2 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit komt bovenop de 6 miljoen euro die de provincie uitgeeft aan het toegankelijk maken van bushaltes. Daarbovenop stelt de provincie een subsidie beschikbaar aan gemeenten.

dinsdag 23 juli 2024

Aanbesteding treinconcessie Vechtdalverbinding van start

De provincies Overijssel en Drenthe gaan op zoek naar een vervoerbedrijf, dat vanaf eind 2028 gaat rijden op de treinconcessie Vechtdallijnen. De concessie Vechtdallijnen bestaat uit de treindiensten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg. De provincies hebben besloten dat vandaag, 10 juli, de inschrijfperiode begint. De concessie geldt voor een periode van 15 jaar, die ingaat in december 2028. Op dat moment loopt de concessie af voor de huidige vervoerder Arriva. Voor de nieuwe concessieperiode kunnen naast Arriva ook andere vervoerders weer inschrijven. Begin volgend jaar maken Overijssel en Drenthe de keuze wie de nieuwe vervoerder wordt.

De provincies willen dat de nieuwe vervoerder op de Vechtdallijnen uitgaat van het huidige vervoersaanbod. Verder dagen de provincies de vervoerders uit om met voorstellen tot uitbreiding komen. Bij het opstellen van het Programma van Eisen is gebruik gemaakt van de wensen die gemeenten, consumenten- en reizigersorganisaties, en Provinciale Staten van beide provincies hebben aangeleverd.

In de nieuwe concessie wil Overijssel voor het eerst elektrische treinen laten rijden op het traject tussen Almelo en Mariënberg, dat deel uitmaakt van de Vechtdallijnen. Nu wordt daar nog met dieseltreinen gereden. Het Rijk heeft toegezegd om € 98 miljoen bij te dragen aan de elektrificatie van de diesel-spoorlijnen in Overijssel. Met deze toezegging op zak verwacht de provincie dat de werkzaamheden voor Almelo-Mariënberg afgerond zijn in december 2028. Provinciale Staten van Overijssel hebben eind vorig jaar al ingestemd met het verlenen van de opdracht aan ProRail voor een planuitwerking voor de elektrificatie. Voor de dieselspoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal duurt de elektrificatie naar verwachting langer. Om die reden geldt deze nieuwe aanbestedingsprocedure alleen voor de Vechtdallijnen.

maandag 22 juli 2024

Start zomerse dienstregeling 2024 GVB

Tijdens de zomervakantie zijn de scholen dicht en veel mensen op vakantie. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer zal daarmee een stuk minder zijn. We rijden en varen dan ook met een speciale zomerdienstregeling van zondag 21 juli tot zondag 1 september.

Naast deze zomerdienstregeling hebben werkzaamheden op Station Zuid, Overamstel en Venserpolder invloed op het metroverkeer en rijdt tram 25 vanaf 21 juli door naar Uithoorn Centrum. Genoeg om rekening mee te houden. We vertellen hieronder belangrijkste wijzigingen.

De metro heeft andere vertrektijden, routes of rijdt niet van 6 juli t/m 26 augustus

Trams en bussen kunnen andere vertrektijden hebben en rijden minder vaak
Een aantal IJ-veerponten kunnen andere vertrektijden hebben en varen minder vaak
Tram 27 rijdt de zomerperiode niet, op dezelfde route rijdt tram 17 wel
Tram 12 gaat weer naar het Amstelstation
Tram 25 is verlengd naar Uithoorn
Schiphollijnen 245, 246 en 247 zijn ingekort tot Schiphol Airport/Plaza
Halte Hogeschool InHolland in Diemen krijgt een nieuwe naam: Nienoord

vrijdag 19 juli 2024

Extra en langere treinen naar de Tilburgse Kermis

NS rijdt tijdens de Tilburgse Kermis extra en langere treinen. Het is de grootste kermis van de Benelux en een van de grootste evenementen van Nederland. In de avond en in het weekend rijden er extra Sprinters tussen Dordrecht - Tilburg ,Tilburg - Arnhem en Tilburg - Eindhoven - Weert. Daarnaast worden de treinen in het weekend verlengd.

NS zet ook extra (veiligheids)personeel in die ervoor zorgen dat reizigers snel en veilig uit en in de trein komen. Reizigers wordt altijd aangeraden de NS Reisplanner of app te checken voor vertrek.

Op Roze Maandag worden de eerste bezoekers All Inclusive door NS naar Tilburg gebracht. Op de dag waarop gelijkwaardigheid, inclusie en acceptatie wordt gevierd in Tilburg tijdens de grootste kermis van de Benelux, rijdt de Roze Maandag Express vanaf Rotterdam Centraal rechtstreeks -via Dordrecht en Breda- naar Tilburg. Roze Maandag is op 22 juli. Dragqueen-machinist Ruxy Bonaparte rijdt de passagiers naar Tilburg.

De trein staat bol van muziek, feest en lekkernijen. Zo’n 300 dragqueens, prijswinnaars, NS’ers en andere gasten kunnen dansen op de feestdeuntjes van de Weekend Club, eten en zien hoe All Inclusive onze medewerkers zijn. Want voor NS is gelijkwaardigheid en acceptatie niet iets dat je alleen moet prediken, maar ook iets dat je moet doen.

donderdag 18 juli 2024

Opnieuw snelheidsverlaging op de HSL

Het treinverkeer op de HSL zal de komende periode meer hinder ondervinden van de problemen op tien viaducten in het Groene Hart. Er is besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur.

Recent zijn er nieuwe conclusies getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij de viaducten die zijn aangelegd door het bouwconsortium Hollandse Meren. Tijdens de aanleg van de HSL (hogesnelheidslijn) zijn ze te licht ontworpen waardoor ze nu niet stabiel genoeg meer zijn om nog met hoge snelheid overheen te rijden.

ProRail betreurt de ontstane situatie. Vooral omdat de verwachting is dat door deze nieuwe maatregel de treinen twee á drie minuten langer onderweg zijn. Wat dit voor gevolgen heeft voor de dienstregeling is nu lastig aan te geven.

woensdag 17 juli 2024

'Maak fietsenstalling Amsterdam beter toegankelijk voor reizigers met een beperking'

Bij de nieuwe fietsenstalling van station Amsterdam Centraal worden reizigers met een beperking niet altijd correct en gelijkwaardig gefaciliteerd. Dit schrijft de Reizigers Advies Raad (RAR), waar Rover Amsterdam onderdeel van uitmaakt.

De RAR heeft wel grote waardering voor de ondergrondse fietsenstallingen die Amsterdam Centraal sinds vorig jaar rijk is: “wij zien in deze fietsenstallingen een grote toegevoegde waarde voor de stad en voor het openbaar vervoer in algemene zin”. Wel zijn er ruim een jaar na ingebruikname nog hoognodige verbeterpunten op het gebied van toegankelijkheid.

Zo is het niet duidelijk bij welke stallingen liften aanwezig zijn. De fietsenstalling Stationsplein Oost biedt voor mensen met een driewieler, tandem of andersoortig vervoermiddel een beperkt stallingsaanbod en zij moeten deze delen met mensen met bijvoorbeeld een bakfiets. De stalling kent minder ruime openingstijden waardoor reizigers met een beperking geen gelijke behandeling krijgen.

De kosten van een jaarabonnement zijn bovendien dubbel zo hoog voor een niet-standaard fiets, daarbij wordt geen uitzondering gemaakt voor reizigers die vanwege hun beperking een dergelijke fiets nodig hebben.

dinsdag 16 juli 2024

Nieuwe GVB stem

 Collega Nancy Kaandorp met haar Amsterdamse tongval is de nieuwe stem van GVB geworden! Ze was al de stem in onze metro’s maar nu is haar stem binnenkort ook te horen in onze bussen en trams.

‘Ik voel me vereerd, echt heel leuk dat ik straks ook te horen ben als de stem voor de omroep van de haltes en overstapmogelijkheden’ vertelt Nancy aan AT5. ‘Ik heb veel training gehad de afgelopen jaren en geleerd dat het het beste is om dicht bij jezelf te blijven. Een andere stem opzetten dan die van jezelf is niet vol te houden’.

Naast de stem van GVB is Nancy reizigersinformant op de Verkeersleiding van GVB. Bekijk hier het AT5 interview met Nancy.

maandag 15 juli 2024

Reizigers geven de vervoerders U-OV en Syntus Utrecht een rapportcijfer 8

Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is in 2023 flink toegenomen ten opzichte van 2022. Reizigers reizen weer meer met bus (12,6%) en tram (42%), maar het is nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona. Er zijn vooral nog problemen bij de uitvoering van de dienstregeling. Te veel ritten zijn uitgevallen, met name door hardnekkig personeelstekort. Toch waardeert de reiziger het ov binnen de provincie met gemiddeld een 8 goed. Dit blijkt uit de recent verschenen Jaar- en trendrapportage OV 2023 met cijfers over het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

Ook afgelopen jaar is de rituitval wel weer hoog, wat voornamelijk te wijten is aan het personeelstekort dat helaas speelt in de hele sector. Om die reden is in overleg met vervoerders de dienstregeling verleden jaar in omvang afgeschaald om zo de betrouwbaarheid te verhogen.

Over het algemeen voelen de reizigers zich veilig in het Utrechtse ov, dat komt mede door een daling van het totaal aantal incidenten. De sociale veiligheid wordt goed beoordeeld. 86% van de reizigers beoordeelt het wachten bij een bushalte met een 7 of hoger. Bij de tramhalte is dit 90%. Hoewel dit positief ervaren wordt blijft het cruciaal om hiervoor aandacht te houden en alert er op te blijven.

In het ov is een aantal nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd, zoals OVpay dat sinds 2023 landelijk is geïntroduceerd. Met OVpay kan de reiziger contactloos in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of je mobiel. Ook zijn de aanbestedingen voor de nieuwe concessies opengegaan, zijn er batterijen geplaatst die gebruikt worden voor het laden van zero-emissiebussen en heeft Syntus 20 nieuwe toegankelijke buurtbussen toegevoegd aan haar vloot.

vrijdag 12 juli 2024

Werkzaamheden aan het spoor: geen treinen

Van zaterdag 13 juli tot donderdag 25 juli werkt ProRail aan het spoor tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Vervolgens is ProRail tot zaterdag 27 juli aan het werk bij station Schiedam Centrum en tussen Rijswijk en Delft Campus. Ook zijn er op zaterdag 27 en zondag 28 juli werkzaamheden tussen Den Haag Centraal en Den Haag Holland Spoor.

Gevolgen voor de treinreis:

Van zaterdag 13 juli tot donderdag 25 juli rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.
Van donderdag 25 juli tot zaterdag 27 juli rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum.
Op zaterdag 27 en zondag 28 juli rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Holland Spoor/Den Haag Ypenburg
NS zet bussen in.
NS adviseert reizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal om te reizen via Gouda.
Ga voorbereid op reis

NS zet bussen in en adviseert reizigers om te reizen via Gouda en voor vertrek de NS reisplanner op ns.nl of de NS-app te raadplegen. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

ProRail werkt op Den Haag Centraal op de sporen 1 tot en met 4 (richting Rotterdam) aan kabels en leidingen en verplaatst bovenleidingspalen en -funderingen. Ook wordt een deel van perron 2/3 vernieuwd. Verder bouwt ProRail aan het spoor tussen Delft Campus en Rottterdam en is er werk bij station Schiedam Centrum aan een betonnen fundering voor nieuwe ligging van de sporen. Al deze werkzaamheden zijn onderdeel van het project PHS tussen Rijswijk-Rotterdam. Met dit project worden sporen en stations aangepast zodat er vanaf eind 2024 meer treinen kunnen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

donderdag 11 juli 2024

NS brengt je naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ook dit jaar zet de Vierdaagse van zaterdag 13 juli tot en met vrijdag 19 juli Nijmegen weer op zijn kop. Er worden dan ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders verwacht die naar Nijmegen afreizen. Zowel NS als Arriva rijden vanaf zaterdag 13 juli extra treinen van en naar Nijmegen.
 
De snelste en makkelijkste manier om in hartje Nijmegen te komen is met de trein. In de ochtend rijden de treinen vanuit verschillende richtingen eerder naar Nijmegen, zodat wandelaars op tijd aan de start kunnen verschijnen. Overdag en in de avond rijden op verschillende trajecten extra (lange) treinen om de toeschouwers en feestvierders van en naar Nijmegen te vervoeren.

Extra treinen
- Van maandag 15 tot en met vrijdag 19 juli rijden er (extra) nachttreinen op de trajecten Nijmegen-Arnhem-Zutphen-Zwolle, Nijmegen-Arnhem-Utrecht, en Nijmegen-’s-Hertogenbosch.

- Op vrijdag 19 juli kunnen reizigers gebruik maken van de speciale pendeltreinen die de hele dag tussen Arnhem en Nijmegen rijden. De normale dienstregeling op dit traject is op deze dag aangepast.

- Arriva rijdt van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli extra nachttreinen tussen Arnhem Centraal en Doetinchem en tussen Elst en Tiel. De NS-treinen uit Nijmegen sluiten aan op deze Arriva-treinen.  

- Van dinsdag 16 juli tot en met vrijdag 19 juli rijdt Arriva ook de gehele nacht door op de Maaslijn tussen Nijmegen-Venray. Er rijdt dan elk half uur een trein.

Op stations Nijmegen en Arnhem Centraal staan deze week extra collega’s van NS en Arriva. NS zet extra medewerkers in om ervoor te zorgen dat reizigers snel en veilig uit en in de trein komen door de poortjes voor het station.

woensdag 10 juli 2024

Vervoerregio en gemeente betalen samen fietsbrug over het IJ

Het geld voor de Oostburg is rond. De Vervoerregio en de gemeente Amsterdam gaan samen de brug betalen en aanleggen. De fiets- en voetgangersbrug komt tussen het Azartplein en de Johan Van Hasseltweg. De Oostbrug kan op zijn vroegst in 2034 klaar zijn.

De brug over het IJ is belangrijk voor de bereikbaarheid tussen Noord en de rest van de stad. Net als de gemeente Amsterdam wil de Vervoerregio nu extra geld reserveren. Want de brug over het IJ zorgt ervoor dat veel gebieden in de stad en de regio beter bereikbaar worden met de fiets.

Via de Oostbrug zijn (elektrische) fietsers uit Noord straks zo’n 10 á 12 minuten sneller aan de oostkant van Amsterdam. En ze hoeven niet meer af te stappen voor de pont. De Oostbrug sluit aan op de binnenring, de snelle fietsverbinding om het centrum van Amsterdam. Zo zijn fietsers straks ook snel in het centrum.

De kosten voor het aanleggen van de brug zijn geschat op ongeveer 300 miljoen euro. De gemeente en de Vervoerregio betalen allebei de helft voor de bouw van de brug. Daarnaast reserveert de gemeente geld voor voor veilige routes van en naar de brug. De Regioraad moet nog instemmen met dit besluit.

De gemeente en de Vervoerregio werken samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de Provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer. De komende jaren werken we de plannen verder uit. Daarna nemen we het besluit om te bouwen en maken we de opdracht bekend aan marktpartijen. De bouw van de brug kan dan starten in 2031 en is op zijn vroegst klaar in 2034.

Westbrug
Na de Oostbrug hebben we ook plannen voor de Westbrug. Die komt tussen de NDSM-werf in Amsterdam-Noord en de Danzigerkade in Amsterdam-West.

dinsdag 9 juli 2024

Feestelijke opening De Vijf Eikentunnel in Rijen

 

De Vijf Eikentunnel, een nieuwe spooronderdoorgang in Rijen, is vrijdag feestelijk geopend. Als op 13 juli de onderdoorgang wordt opengesteld voor alle verkeer, is er opnieuw een gelijkvloerse spoorovergang in Noord-Brabant opgeheven. De handtekeningen voor een tweede onderdoorgang ter hoogte van Station Gilze-Rijen zijn inmiddels ook gezet.

Voorafgaand aan de opening nam Smeulders deel aan een talkshow in cultureel centrum De Boodschap, samen met wethouder Merijn Scheifes, directeur openbaar vervoer en spoor van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Wino Aarnink en onze regiodirecteur Dimitri Kruik. Hier werd stilgestaan bij de goede samenwerking tussen het Rijk, de provincie, de gemeente, ProRail en de verschillende betrokken adviesbureaus en aannemers die het project tot een succes hebben gemaakt. Dimitri Kruik: "Alleen ga je sneller, samen kom je verder."

De naam Vijf Eikentunnel verwijst naar de rijke historie van het gebied. Al in 1545 werd melding gemaakt van vijf eiken die een belangrijk oriëntatiepunt vormden ten westen van Rijen. Uit 129 inzendingen koos Heemkring Molenheide dan ook voor deze naam, die brede steun geniet in het dorp. Bijna de helft van alle inzenders stuurde deze naam in, of een variatie daarop.

De eerste van twee nieuwe spooronderdoorgangen in Rijen is nu een feit. Maar daar blijft het niet bij. De handtekeningen van het Rijk, de provincie en de gemeente voor de volgende onderdoorgang, ter hoogte van Station Gilze-Rijen, zijn vrijdag ook op papier gezet.

maandag 8 juli 2024

Provincie investeert € 11 miljoen in slimme mobiliteit

De provincie Noord Holland investeert ruim 11 miljoen euro in innovatieve maatregelen - Smart Mobility - om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Een zelfrijdende bus die zonder chauffeur van halte naar halte rijdt. Slimme fietspaden waar groepen scholieren vaker groen krijgen. Automobilisten die als eerste gewaarschuwd worden over een pech-of ongeval op de route. Dat zijn enkele voorbeelden van slimme technologieën voor het verkeer die de provincie Noord-Holland inzet of onderzoekt.

De Noord-Hollandse wegen zijn al druk en er komt de komende jaren nog meer verkeer bij, doordat er nieuwe woonwijken worden gebouwd. Die woningen moeten op een duurzame wijze ingericht en bereikbaar zijn. Daarvoor heeft de provincie een strategie opgesteld voor een netwerk van mobiliteitshubs om de bereikbaarheid te verbeteren. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, waar reizigers kunnen wisselen van vervoersmiddelen, zoals treinen, bussen, trams, fietsen, deelauto’s of scooters. Het doel van een mobiliteitshub is om het gebruik van openbaar vervoer te bevorderen, de mobiliteit te verbeteren en duurzame vervoersopties te stimuleren. Het openbaar vervoer kampt met personeelstekort, de provincie onderzoekt daarom de (on)mogelijkheden voor het inzetten van zelfrijdende bussen. Technisch is het mogelijk, maar hoe werkt dat in de praktijk? Wie weet rijdt een bus zonder buschauffeur over een tijd van A naar B en wordt dat het ov van de toekomst.   

De komende jaren moeten veel bruggen vervangen worden met wegwerkzaamheden en hinder tot gevolg. Door data te delen over de werkzaamheden, ontvangen reizigers betere reisinformatie via hun navigatiesystemen. Door data uit te wisselen en beschikbaar te stellen aan brugwachters, automobilisten en schippers vermindert de provincie de overlast en verbetert ze de doorstroming op de weg en op het water.

vrijdag 5 juli 2024

Meer ruimte op station Schiphol Airport door nieuwe (rol)trappen en liften

Een groot deel van de trappen en roltrappen op station Schiphol Airport zijn aangepast en de liften zijn vernieuwd. Na de zomer worden ook de laatste trappen in de gevel vervangen. Door deze aanpassingen is er meer vrije ruimte op de perrons, waardoor treinreizigers sneller de trein in- en uitstappen en de doorstroming op de perrons verbetert. De verbouwing is een van de stappen om de bereikbaarheid van Schiphol als multimodaal knooppunt te verhogen.

De afgelopen twee jaar zijn bestaande trappen, rolpaden en liften aangepakt. De hellingbanen zijn vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen zijn verbreed. Ook is van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. De bestaande liften zijn voorzien van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende laag aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza.

Om de hinder voor reizigers beperkt te houden, zijn de werkzaamheden grotendeels uitgevoerd op momenten dat er geen treinverkeer was. Het station bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor zowel reizigers als medewerkers. Bij de sloopwerkzaamheden werden zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang gedemonteerd en uitgehesen.. De materialen werden afgevoerd met werktreinen van 280 meter lang. De locomotieven van de werktrein reden op duurzame HVO100 brandstof, in plaats van diesel.

donderdag 4 juli 2024

Meer Sprinters in daluren op traject Hoofddorp-Amsterdam Centraal-Almere

Vanaf 2 juli rijdt NS de Sprinter op het traject Amsterdam Centraal - Almere Centrum ook weer in de daluren, van maandag t/m zondag tot ongeveer 20.00 uur. Per 2 september rijdt NS deze treinserie weer tot aan station Almere Oostvaarders.

De Sprinter op het traject Amersfoort Vathorst - Hoofddorp rijdt van maandag t/m vrijdag weer de hele dag (tot circa 22.00 uur) door naar Hoofddorp. Het afgelopen halfjaar reed deze trein in de daluren alleen tussen Amersfoort Vathorst en Amsterdam Centraal.

Een paar keer per jaar vinden er optimalisaties plaats in de dienstregeling. Per dienstregeling 2024 reed de Sprinter van Amsterdam Centraal naar Almere Oostvaarders alleen in de brede spits van maandag t/m donderdag. Daarnaast reden op vrijdag in de ochtendspits 3 treinen van Almere Oostvaarders naar Amsterdam Centraal en in de avondspits 3 treinen van Amsterdam Centraal naar Almere Oostvaarders.

woensdag 3 juli 2024

Stakingen in openbaar vervoer in week voor Prinsjesdag

Er wordt gestaakt in het openbaar vervoer in de week voor Prinsjesdag. Op 10, 11 en 12 september zijn er acties in het Stads- en Streekvervoer en bij de Nederlandse Spoorwegen. De OV-werknemers willen dat het nieuwe kabinet met goede plannen komt, zodat werknemers eerder kunnen stoppen met zwaar werk. De huidige zwaarwerk-regeling stopt in 2025.

Er is een einde gekomen aan het geduld van het OV-personeel. Ook zij eisen een betere regeling als het gaat om mensen met zwaar werk. Die moeten eerder met pensioen kunnen, vinden de werknemers en FNV.

Nu duidelijk is welke partijen het kabinet gaan vormen en morgen de bordesscène is ingepland, laat ook de Openbaar Vervoer-sector van zich horen. De eerste acties zijn inmiddels gepland. Het gaat om:

Dinsdag 10 september (korte werkonderbreking Stadsvervoer ( HTM, GVB en RET))

Woensdag 11 september (NS-personeel zal pas om 8 aan het werk gaan)

Donderdag 12 september (acties Streekvervoer vanaf aanvang dienst)

Brussels Airport vernieuwt app

Brussels Airport Company vernieuwde Brussels Airport Company recent zijn app – in nauwe samenwerking met iO. ​ ​

Jaarlijks verwelkomt Brussels Airport 22,2 miljoen passagiers die naar 220 bestemmingen wereldwijd reizen, aangeboden door 72 luchtvaartmaatschappijen. Om die zakenreizigers en vakantiegangers vlot naar en van hun gate te begeleiden en hen onderweg te laten genieten van wat de luchthaven te bieden heeft, bouwt Brussels Airport Company zijn digitaal ecosysteem uit. Daarvoor doet de organisatie al meer dan 10 jaar een beroep op zijn vaste marketing en digitale partner, het blended agency iO. ​

Deze nieuwe app assisteert reizigers die van en naar Brussels Airport vliegen in realtime. Ze hebben zicht op wat er reilt en zeilt in de luchthaven en krijgen alle laatste informatie over hun vlucht à la minute door. Zo kunnen ze vluchtdetails opzoeken, mogelijke verkeersproblemen van en naar de luchthaven checken, incheckbalies en gate-locaties opzoeken, informatie vinden over lounges, restaurants en actuele promoties in de luchthavenshops, en gebruikmaken van een handige travel planner, die hen stap voor stap begeleidt . De functies en informatie in de app zullen in de nabije toekomst verder uitgebreid en gefinetuned worden.

dinsdag 2 juli 2024

Gehele mobiliteitssysteem in kaart gebracht op één platform

ProRail neemt deel aan het online platform Meldingen verstoringen infrastructuur (Melvin), onderdeel van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Dit maakt afstemming over werkzaamheden aan weg, water en spoor met infrabeheerders makkelijker.

De vraag naar mobiliteit groeit. En daarmee ook de noodzaak voor meer werkzaamheden, zowel aan het spoor als op de weg. Bovendien merken we dat door marktwerking en maatschappelijke ontwikkelingen de complexiteit van de planningen toeneemt. Brede mobiliteitsafstemming tussen de diverse infra- en wegbeheerders is dus belangrijk. Daarin voorziet het Nationaal Dataportaal Wegverkeer.  
 
Tot nu toe brachten alleen wegbeheerders (en Rijkswaterstaat als vaarwegbeheerder) informatie over stremmingen bijeen in dit systeem, en stemden zij regionaal af. Vanaf nu sluit dus ook ProRail aan. Via Melvin delen we informatie over geplande werkzaamheden aan het spoor.

Dit is belangrijk voor het afstemmen van werkzaamheden en het beschikbaar stellen van actuele informatie over stremmingen en omleidingsroutes. Als infrabeheerders willen we voorkomen dat er parallelle hoofdroutes tegelijkertijd gestremd zijn. Ook zorgen we er zo voor dat omleidingsroutes voor auto- en busverkeer beschikbaar zijn bij buitendienststellingen aan het spoor.

ProRail start met het in Melvin zichtbaar maken van de meest impactvolle buitendienststellingen. De volgende stap is erop gericht dat we een jaar vooruitkijken naar de volledig stremmende buitendienststellingen. De data in Melvin over buitendienststellingen zijn alleen zichtbaar voor zakelijke stakeholders, niet voor het publiek. 

maandag 1 juli 2024

Actieplan voor defecte liften en roltrappen in Amsterdam

 Vervoerregio Amsterdam heeft een actieplan gemaakt om defecte liften in het openbaar vervoer sneller te repareren en problemen te voorkomen. Dit na een oproep van de Regioraad en de RAR, aangespoord door Rover-Amsterdam samen met Clientenbelang.

Veel reizigers krijgen te maken met defecte liften en roltrappen in het openbaar vervoer. Zeker voor reizigers met een beperking kan dit grote gevolgen hebben. Wegens lange levertijden van onderdelen kan reparatie soms lang op zich laten wachten. Rover heeft in diverse regio’s al aan de bel getrokken.

In Amsterdam speelt het probleem bij zowel de metro als enkele tramlijnen, busstations en de treinstations. Rover-Amsterdam heeft samen met Clientenbelang in de Reizigersadviesraad van de Amsterdamse Vervoerregio om een actieplan gevraagd. Onderdeel hiervan zou beter onderhoud en snelle reparatie moeten zijn van liften en roltrappen. Daarnaast zouden verschillende partijen zoals GVB, NS, ProRail en de gemeenten samen inkoop en bestekken moeten afstemmen, zodat er minder verschillende onderdelen op voorraad hoeven te zijn.

Rover eist bovendien dat bij uitval van liften mensen met een beperking vervangend vervoer krijgen aangeboden naar de plek waar ze naar toe hadden willen reizen. De Vervoerregio Amsterdam heeft het actieplan inmiddels gemaakt en zal ook een deel van de financiële bijdrage vanuit het Rijk inzetten voor aanpak van de liften.