vrijdag 30 augustus 2024

Twee nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft Campus zijn klaar

ProRail en aannemer Strukton hebben onlangs een omvangrijk deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van bijna vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Vanaf de vroege ochtend van 26 augustus rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen.

Dit is een belangrijke stap om de reizigersgroei van de komende tientallen jaren op te vangen. Het spoor is hiermee betrouwbaarder geworden. En als straks ook de andere onderdelen van het project gereed zijn, kunnen er meer treinen rijden. Voor de reiziger betekent dit meer gemak en comfort.

Vanaf de zomer werd er gewerkt aan de afronding van de nieuwe sporen. De afgelopen vier weken is de bovenleiding afgemaakt en zijn de laatste elementen voor de treinbeveiliging geïnstalleerd en getest. De nieuwe sporen zijn vervolgens aangesloten op het hoofdnet. Na twee dagen van uitvoerig testen met testtreinen sprong het sein op groen: het spoor is klaar voor gebruik.

Er kunnen meer treinen gaan rijden als ook de werkzaamheden tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal klaar zijn. Op dit deel van het traject is geen spoorverdubbeling nodig, maar volstaan aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem en aan de huidige sporen. Op station Schiedam Centrum maken we twee extra sporen geschikt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door die sporen opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s Schiedam blijven aandoen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. In het najaar gaat men verder met die aansluiting. De afronding van die werkzaamheden zal langer duren dan eerder gepland.

Eind 2019 zijn de eerste werkzaamheden voor dit grote PHS-project begonnen. Tussentijds zijn steeds onderdelen opgeleverd. Zo is in Rijswijk een nieuwe spooronderdoorgang aangelegd. Daardoor kon de bestaande overweg worden weggehaald. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. Station Delft is uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. En station Delft Campus is volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale treinstation van Nederland. Een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers zorgt voor een veilige verbinding tussen de oost- en westkant van het station.

donderdag 29 augustus 2024

Perronwerkzaamheden Utrecht Centraal in twee fases

Op station Utrecht Centraal starten vrijdag 30 augustus ingrijpende perronwerkzaamheden. Door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen kan men een deel van de werkzaamheden niet uitvoeren tijdens de geplande treinvrije periode. De afgelopen weken heeft ProRail intensief gezocht naar haalbare alternatieven om toch alle werkzaamheden uit te voeren.

Tijdens de voorbereiding bleek het oorspronkelijke projectplan niet veilig uitvoerbaar binnen de geplande tijd. Bovendien zijn de beschikbare middelen onvoldoende. Er moet gewerkt worden terwijl station Utrecht Centraal gewoon open is en de treinen rijden. Het was niet mogelijk om veilig te werken binnen de beschikbare tijd en met het aanwezige personeel.

Perron 3 is aan de kant van spoor 5 tijdens de spits een van de drukste perrons van Nederland. ProRail maakt zich zorgen over de drukte. Daarom zet men crowd control in om alles goed te regelen.

De werkzaamheden zoals die oorspronkelijk gepland waren, zijn aangepast. Zo zou in deze negen dagen ook perron 3 verbreed worden en spoor 5 en de bijbehorende bovenleiding verlegd. Deze plannen worden nu niet uitgevoerd.

Wel voert men voorbereidende werkzaamheden uit, die nodig zijn voor het project, zoals de vervanging van een wissel en het inkorten van spoor 4.

woensdag 28 augustus 2024

NS-trams en -bussen rijden door Den Haag en Amsterdam

In Den Haag en Amsterdam rijden de komende weken niet alleen treinen in NS-kleuren, maar ook trams en bussen. Daarmee wordt benadrukt dat de NS-app meer kan dan je denkt. In de app kan een reis van deur-tot-deur worden gepland. Dus ook de bus en tram plan je in de NS-app.

Op dit moment gebruiken dagelijks drie miljoen mensen de NS-app. Het overgrote deel doet dit vooral om een treinreis te plannen. Met de bestickerde bussen en trams willen we laten zien dat je ook andere vormen van vervoer in de app kunt plannen en zo van deur tot deur kunt reizen. De trams zien eruit als een dubbeldekker van NS. De bussen hebben de lay-out van de nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie)-trein van NS.

Het is al een tijdje mogelijk om naast de treinen ook bus- en tramritten te plannen in de NS-app. Inmiddels zitten er veel meer functies in, zoals de mogelijkheid om meldingen te krijgen over een geplande reis en het huren van een OV-fiets, Check-scooter of Greenwheels-auto. De complete reis kan dus gepland worden in de NS-app.

dinsdag 27 augustus 2024

Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer

ProRail verdeelt jaarlijks in augustus de capaciteit op het spoor. De dienstregeling die daaruit volgt, start in december. Deze ‘puzzel’ wordt gelegd door onze afdeling Capaciteitsmanagement. En die puzzel wordt steeds ingewikkelder. Dat komt vooral door de toename van grote werkzaamheden aan het spoor.

In 2025 bovendien heeft ProRail bovendien te maken met tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB’s) op een aantal trajecten, waaronder de Hogesnelheidslijn. En met omleidingen voor goederentreinen over de Brabantroute, in verband met de 80-weekse werkzaamheden aan Duitse zijde van de Betuweroute.

In 2025 ziet men ook meer marktwerking op het spoor. Zo zijn er meer zogenoemde open access-aanvragen. Dit betekent dat ook reizigersvervoerders zonder concessie een aanvraag kunnen doen. Het kan dus voorkomen dat er een aanvraag komt voor een traject waarop ook concessievervoer is.
Deze aanvragen komen van nieuwe en bestaande vervoerders. Een nieuwe vervoerder is bijvoorbeeld GoVolta, die vanaf mei 2025 een aantal keer per dag internationale treinen wil laten rijden.

Maar ook NS International en Arriva dienden open access-aanvragen in. Het aantal aanvragen voor goederenpaden blijft in 2025 achter ten opzichte van voorgaande jaren. Dit heeft vooral te maken met economische ontwikkelingen.

ProRail is in de capaciteitsverdeling voor 2025 scherp geweest op de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Dit jaar bleek de dienstregeling onvoldoende betrouwbaar. Een voorbeeld hiervan is het werk voor project PHS Rijswijk-Rotterdam. Deze geplande werkzaamheden pasten theoretisch in de capaciteitsverdeling voor 2024. In de praktijk lukte dat echter niet. Dat kwam onder meer door personeelstekorten bij aannemers en een strengere Arbowetgeving.

maandag 26 augustus 2024

Treinen rijden weer tussen Alphen en Woerden

De afgelopen weken is er hard gewerkt aan het spoor tussen Alphen aan den Rijn en Woerden. Van 10 tot 20 augustus reden daar geen treinen.

Het spoor is op meerdere plekken onderhouden en duikers zijn vervangen. Duikers zijn onderdoorgangen voor water onder het spoor.

Ook inspectiepaden naast het spoor en overwegen zijn vernieuwd. Rondom de overweg van spoorbrug De Dubbele Wiericke is ook het tegelwerk vervangen.

Projectmanager Friso van Merode: 'In totaal is er zo’n acht kilometer aan spoor vervangen en hebben we vijf nieuwe duikers gebouwd. In verschillende diensten werkten er per dag voor de duikers alleen al 100 tot 150 man aan het spoor. Vier jaar geleden kregen we opdracht om het werk uit te gaan voeren. De voorbereidende werkzaamheden en afstemming hierover met collega’s en externe betrokkenen is dus al even aan de gang.'

vrijdag 23 augustus 2024

Nieuwe ov-pas komt later door onenigheid Translink en Bunq

De introductie van de nieuwe ov-pas loopt vertraging op. Aanvankelijk zouden reizigers de eerste ov-passen dit najaar kunnen aanschaffen, maar die deadline wordt niet meer gehaald.

Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, en online bank bunq, hebben de samenwerking stopgezet. Translink is nu aan het onderzoeken hoe, en op welke termijn, de ov-pas kan worden gerealiseerd.

De online bank zou de rekeningen aanmaken die aan de passen worden gekoppeld. Maar de twee bedrijven konden het uiteindelijk niet eens worden over de samenwerking,

De ov-pas moet de vervanger worden van de ov-chipkaart. De nieuwe kaart krijgt bijvoorbeeld meer betaalmogelijkheden.

donderdag 22 augustus 2024

Nieuwe grensoverschrijdende buslijn SB42 verbindt Venlo Station met Aldekerk Bahnhof (Kreis Kleve)

In samenwerking met de Provincie Limburg realiseert het Kreis Kleve een nieuwe grensoverschrijdende snelbusroute tussen Nederland en Duitsland.

De bestaande buslijn SB42 van station Kerken-Aldekerk via Wachtendonk naar Straelen-Herongen wordt vanaf 21 augustus 2024 doorgetrokken tot Venlo Station. Dit verbindt de stations Kerken-Aldekerk en Venlo, waar de bus aansluit op de trein RE10 (Kleve - Geldern - Krefeld Hbf - Düsseldorf Hbf), rechtstreeks en in iets meer dan 30 minuten reistijd met elkaar.

De drie extra haltes “Landgard Nord”, “Landesgrenze” en “Venlo Station” worden toegevoegd aan het bestaande eindpunt “Straelen - Niederdorf” van de buslijn SB42.

dinsdag 20 augustus 2024

Pittig najaar voor treinreizigers

NS-topman Wouter Koolmees verwacht een pittig najaar voor treinreizigers. Volgens hem gaat het waarschijnlijk niet lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden.

De problemen op het Nederlandse hoofdrailnet worden met name veroorzaakt door een tekort aan treinen en tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor.

Dan gaat het om onder meer projecten in Rotterdam en bij Schiphol. Ook zijn er werkzaamheden in Duitsland, waardoor goederentreinen niet meer over de Betuweroute kunnen.

Daar komt bij dat de vertragingen op de HSL voorlopig niet voorbij zijn. Er zijn recent zelfs extra problemen aan het licht gekomen, waardoor de trein op nog meer plekken langzamer moet rijden.

De NS is verplicht om negen van de tien treinen op tijd te laten rijden. Maar Koolmees verwacht dat dat doel komend najaar niet wordt gehaald. Momenteel zit de NS op een punctualiteit van 88,9 procent.

Twaalf treinen per uur naar Zandvoort

Zandvoort is in augustus 2024 voor de vierde keer het toneel van de Dutch Grand Prix. Ook dit jaar zet ProRail, samen met NS, weer alles op alles om het mogelijk te maken dat 50.000 Formule 1-fans per dag het circuit kunnen bezoeken. Dat doet NS met 12 treinen per uur. Dat betekent elke vijf minuten een trein.

ProRail en NS verzorgen van 23 tot en met 25 augustus weer de speciale dienstregeling tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee. Elke vijf minuten rijdt NS een trein, waar ruim duizend racefans in passen. Deze dienstregeling vraagt intensieve samenwerking met NS en andere vervoerders. Goederentreinen worden bijvoorbeeld het hele weekend omgeleid via andere trajecten.

Incidentenbestrijders staan klaar om reizigers op te vangen, mocht dat nodig zijn.

Alle overwegen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee zijn tijdens de Grand Prix gesloten voor het wegverkeer. Er rijden op dat moment namelijk zoveel treinen dat het niet veilig is om over te steken. Hierover zijn afspraken gemaakt met de organisatie en de verschillende gemeentes.

maandag 19 augustus 2024

FNV kondigt staking 11 september officieel aan bij NS

De FNV heeft op 15 augustus de werkonderbreking voor 11 september officieel aangekondigd bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Deze kennisgeving is verstuurd aan de directie van NS om hen op de hoogte te stellen van de geplande actie. Dit geeft NS de tijd om mogelijke onveilige situaties die door de werkonderbreking kunnen ontstaan, samen met de vakbond te bespreken en op te lossen.

Op 11 september leggen de NS-werknemers het werk neer van 04.00 tot 08.00 uur. Het gaat om een landelijke staking.  De NS-werknemers willen dat mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. De huidige regeling loopt af in 2025 en er is nog geen alternatief.

‘Bij het rijdend personeel en het onderhoudspersoneel van de NS is er sprake van dubbele onregelmatigheid’, zegt bestuurder Karel de Buijzer. ‘Ze hebben een onregelmatig rooster dat ook nog eens vaak wijzigt. Bovendien is er ook nog sprake van veel fysiek zwaar werk. Dat houd je niet vol tot je 68e.’
Actiebereidheid groeit

De geplande werkonderbreking op 11 september krijgt steeds meer steun onder de werknemers van NS. Steeds meer actieleiders melden zich aan en het aantal medewerkers dat deelneemt aan de actie groeit. Bij NS wordt het steeds duidelijker dat er een permanente en verbeterde zwaarwerkregeling nodig is en dat werknemers bereid zijn om hiervoor actie te voeren.

donderdag 15 augustus 2024

Nieuwe fundering voor monumentale overkapping Dordrecht

Op station Dordrecht staat een monumentale overkapping op spoor 2 en 3. Een van de spanten van deze overkapping heeft funderingsproblemen en staat daardoor scheef. Een spant is een onderdeel van de draagconstructie van een dak.

Tussen 10 en 19 augustus wordt een nieuwe fundering gemaakt om dit probleem op te lossen. De monumentale overkapping wordt hiermee in ere hersteld en de veiligheid op station Dordrecht verbetert.

Ongeveer twee jaar geleden bleek de overkapping scheef te staan en deze is sindsdien verder gezakt. De oude fundering is waarschijnlijk van hout, wat door wisselende grondwaterstanden is gaan rotten. Eind mei 2023 werd een tijdelijke staalconstructie geplaatst om verdere verzakking te voorkomen. Tussen 10 en 19 augustus wordt dag en nacht gewerkt aan een definitieve oplossing voor de funderingsproblemen.

woensdag 14 augustus 2024

Laatste fase werkzaamheden Amersfoort

De afgelopen twee weken was station Amersfoort weer deels bereikbaar, maar het derde weekend van augustus ligt het station er weer even uit. ProRail gaat dan bezig met de laatste werkzaamheden aan het spoor. Voor reizigers betekent dit het volgende:

Vanaf station Amersfoort rijdt een stopbus naar Baarn en Amersfoort Schothorst en een snelbus naar Apeldoorn. Deze vertrekken op Amersfoort vanaf het P+R terrein.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Amersfoort kunnen met de trein naar Driebergen-Zeist. Vanaf daar rijdt een snelbus naar Amersfoort.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Zwolle kunnen omreizen via Almere. De rechtstreekse intercity tussen Zwolle en Utrecht rijdt om via Almere. Daardoor is geen overstap nodig.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Deventer kunnen omreizen via Arnhem Centraal.
Reizigers tussen Twente en Amsterdam Centraal/Schiphol kunnen omreizen via Zwolle.
Er vertrekt vier keer per uur een trein vanaf Amersfoort Schothorst naar Zwolle.
Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijdt de stopbus van RRReis.
NS vraagt reizigers om kort voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd of vaker overstappen. Meer informatie is te vinden op ns.nl/beterereis.

Deze zomer hebben veel werkzaamheden aan het spoor plaatsgevonden in het land. Ook de komende weken vinden er nog regelmatig werkzaamheden plaats. Reizigers hebben daardoor helaas vaker last van hinder. Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden deze zomer.

dinsdag 13 augustus 2024

Smeerpotten voor Ede tegen geluidshinder bij spoorbochten

Het spoor in Ede maakt een slinger door de stad. Door die lange bochten in het spoor ontstaat op sommige plekken een piepend en snerpend geluid. Dat heet booggeluid. Om het booggeluid te verhelpen, installeert ProRail een smeerinstallatie.

Met smeerpotten langs het spoor brengen we een biologisch afbreekbaar smeermiddel aan op het spoor. Daarmee verminderen we de wrijving tussen de treinwielen en het spoor, de oorzaak van het piepende geluid. De smeerpotten, of stationaire spoorstaafconditioneringssystemen zoals het officieel heet, worden vooral in bochten en bij wissels geplaatst. Wanneer een trein langs een smeerpot rijdt, smeert de trein het smeermiddel uit over het spoor. De toepassing van smeermiddel heeft geen invloed op de rest van het geluid dat een trein maakt.

Booggeluid kan optreden als een trein door een krappe bocht rijdt. Het draaistel van een trein draait niet mee in een bocht. Daardoor slippen de wielen aan de ene kant van de trein over het spoor. De wielen aan de andere kant kunnen dan tegen de spoorstaaf schuren. Afhankelijk van het type trein, de snelheid en de grootte van de bocht kan dit een piepend geluid veroorzaken. Dat geluid noemen we booggeluid. Om het geluid te verminderen, installeren we een smeerinstallatie.

maandag 12 augustus 2024

Treinkaartjes ruim 10% duurder: grote zorgen bij reizigers

Rover maakt zich grote zorgen over de aangekondigde prijsverhoging bij NS en vreest dat de trein voor veel reizigers te duur wordt. Dit terwijl er nog steeds minder treinen rijden dan afgesproken. Rover roept NS en de politiek op tot maatregelen.

NS heeft aangekondigd volgens jaar met een extra inflatiecorrectie van 8,7 procent te komen bovenop de reguliere prijsstijging. Naar verwachting zullen de treinkaartjes daardoor meer dan 10 procent duurder worden. Vorig jaar werd een grote prijsstijging voorkomen toen de Tweede Kamer financieel te hulp schoot. Deze steun is er nu echter niet meer waardoor de rekening naar de reiziger doorschuift.

Rover is bang dat de hogere prijzen alleen maar meer reizigers zullen wegjagen. Een aantrekkelijk product zorgt er voor dat reizigers terugkomen bij de NS, door de prijzen steeds maar te verhogen wordt een negatieve spiraal ingezet, vreest Rover-directeur Freek Bos.

De reiziger wordt bovendien dubbel gedupeerd: ook volgend jaar rijden er namelijk op een aantal trajecten minder treinen dan afgesproken in het contract tussen NS en het ministerie. Dit omdat NS nog steeds niet alle reizigers van de pre-coronaperiode heeft weten terug te winnen. Reizigers gaan dus fors meer betalen van een product dat nog steeds niet voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

zaterdag 10 augustus 2024

Geen treinen Breda-Lage Zwaluwe 10 tot 19 augustus

Van 10 tot en met 18 augustus werkt ProRail aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Breda. Reizigers uit Rotterdam en Dordrecht richting Breda kunnen omreizen via Roosendaal. Dat geldt ook voor HSL reizigers tussen Rotterdam en Breda. NS zet stopbussen in tussen Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek. Er rijden ook bussen in plaats van treinen tussen Breda en Noorderkempen.

Door de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden op het spoor tussen Lage Zwaluwe en Breda en ook niet op de HSL van Rotterdam naar Breda en van Breda naar het Belgische Noorderkempen.

ProRail vernieuwt op diverse plaatsen het spoor tussen station Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek. Ook wordt een nabije overweg aangepakt.

vrijdag 9 augustus 2024

Werkzaamheden Woerden-Alphen a/d Rijn 10 t/m 20 augustus

Van zaterdag 10 tot en met dinsdag 20 augustus werkt ProRail aan het spoor tussen Woerden en Alphen a/d Rijn. Reizigers tussen Woerden en Alphen a/d Rijn kunnen omreizen via Gouda.

Reizigers tussen Utrecht en Leiden Centraal kunnen omreizen via Schiphol Airport. Reis je van Woerden naar Leiden Centraal dan is omreizen via Den Haag Centraal het beste. NS zet bussen in tussen Woerden en Bodegraven en tussen Bodegraven en Alphen a/d Rijn.

ProRail vernieuwt in deze periode het spoor tussen Woerden en Alphen a/d Rijn. Daarnaast worden een aantal tunnels onder het spoor waar water doorheen loopt vernieuwd. Meer informatie op de website van ProRail  (scroll naar beneden).

donderdag 8 augustus 2024

Drie inschrijvingen OV-concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee

De provincie Zuid-Holland heeft drie inschrijvingen ontvangen voor de OV-concessie Hoeksche Waard / Goeree-Overflakkee (HWGO). Donderdag 1 augustus 2024 verliep de termijn om in te schrijven op deze concessie. Arriva, EBS en de huidige vervoerder Transdev hebben een inschrijving ingediend.

In hun inschrijvingen hebben de vervoerbedrijven beschreven hoe ze het openbaar vervoer in de concessie HWGO de komende jaren willen uitvoeren. De komende weken worden de inschrijvingen beoordeeld. De provincie streeft ernaar om begin november bekend te maken welke vervoerder vanaf 14 december 2025 het openbaar vervoer in het gebied gaat verzorgen.

De provincie verleent de concessie voor een periode van minimaal 10 jaar. Indien de winnaar de concessie al vanaf de start in december2025 geheel uitvoert met nul-emissiebussen, wordt de concessie verleend voor een periode van 13 jaar.

Met de aanbesteding wil de provincie het voorzieningenniveau op de 2 eilanden grosso modo weer terugbrengen op het niveau van vóór de COVID-19-pandemie. Naast het voortzetten van de succesvolle R-netverbinding tussen Rotterdam en Goeree-Overflakkee (Dirksland – Middelharnis / Sommelsdijk – Oude Tonge – Rotterdam Zuidplein), zal in de nieuwe concessie ook de verbinding van Oud-Beijerland met Rotterdam Zuidplein opgewaardeerd worden naar R-net. De 20 waterstofbussen die sinds een aantal jaren worden ingezet, gaan mee over naar de volgende concessie.

woensdag 7 augustus 2024

Tour de France Femmes intocht 12 augustus in Kijkduin

Tijdens de intocht van de Tour de France Femmes op 12 augustus zijn er wijzigingen voor tram 4, 6, 11, 15, 16 en bus 21, 22, 23, 24, 25 en 26. Op 11 augustus rijden bus 23, 24 en 26 al om naar het eindpunt Kijkduin via de Machiel Vrijenhoeklaan voor de opbouw van tribunes.

Kijkduin ligt op 11 minuten lopen van de het tijdelijk eindpunt Muurbloemweg van bus 23 en 24 en op 15 minuten lopen van de halte Heliotrooplaan van tram 3.

Voor de opbouw van tribunes voor de intocht van de Tour de France Femmes rijden bus 23, 24 en 26 via de Machiel Vrijenhoeklaan en Hoek van Hollandlaan op zondag 11 augustus de hele dag naar het eindpunt in Kijkduin.

Op maandag 12 augustus hebben bus 23, 24 en 26 ook een omleiding en krijgen dan een tijdelijk eindpunt.

dinsdag 6 augustus 2024

30ste ICNG op de baan: hoe staat het ervoor?

In april 2023 konden reizigers voor het eerst instappen in de nieuwe Intercity, genaamd de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). Onlangs introduceerde NS de 30ste van in totaal 109 treinen.

De productie en instroom van de ICNG heeft vertraging opgelopen door verschillende oorzaken, zoals de coronapandemie, software-updates, de oorlog in Oekraïne en productieproblemen. Onze leverancier Alstom werkt hard om de bestelde treinen zo snel mogelijk te leveren en heeft daarvoor het aantal productielocaties waar aan ICNG gewerkt wordt uitgebreid, waaronder in Zwitserland, Duitsland en Polen.  

Eerder heeft NS laten weten dat een deel van de al geproduceerde treinen niet aan de laskwaliteitseisen van NS voldeed. Dit geldt niet voor de treinen die al in Nederland rondrijden en voor alle treinen die nog nieuw van de band rollen. Er moeten momenteel nog 34 treinen terug naar de fabriek. De fabrikant Alstom heeft voor het herstel van deze treinen een aparte productielijn in Polen opgezet. De eerste treinen van deze nieuwe lijn rijden inmiddels al in Nederland.

In de afgelopen drie maanden reed gemiddeld ruim 85 procent van de ICNG's op tijd en begin juli was dit 90 procent. Doordat de ICNG (met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur) harder kan rijden dan de oude treinen (160 kilometer per uur), kan de trein de vertraging door de snelheidsbeperkingen op de Hogesnelheidslijn enigszins inlopen. Treinreizigers geven de trein gemiddeld een 7,5.

Om de prestaties van de ICNG-treinen verder te verbeteren, werkt NS samen met fabrikant Alstom aan onder andere de volgende punten:

1. Onterechte remmeldingen: de machinist kan voor vertrek een onterechte remmelding krijgen. Deze maand is gestart met de software update om dit op te lossen. Eind augustus zijn alle treinen aangepast.
2. Binnenschuifdeuren: vorig jaar heeft NS aangegeven dat de binnendeuren kunnen haperen. Ondertussen zijn verbeteringen doorgevoerd waardoor dit minder vaak voorkomt en wordt een nieuwe software update ontwikkeld om dit te verhelpen.
3. Deurrubbers: er kan regenwater bij de cabine van de machinist naar binnenkomen als de deur niet vergrendeld is. De cabinedeuren krijgen dikkere rubbers om dit te verhelpen.  
4. Klimaatsysteem: Tijdens het voorkoelen of -verwarmen van de cabine van de machinist maakt het klimaatsysteem meer geluid dan gewenst. Ook kan er sprake zijn van een minder comfortabele luchtstroom. NS kijkt samen met de fabrikant naar aanpassingen aan de instellingen van het klimaatsysteem.

maandag 5 augustus 2024

Pak de Tour-Express naar Valkenburg op 14 augustus

Op woensdag 14 augustus start de 4e etappe van de Tour de France Femmes in Valkenburg. Speciaal voor deze gelegenheid rijdt er een speciale Intercity van Utrecht, via Eindhoven, Roermond, Sittard en Maastricht naar Valkenburg aan de Geul voor iedereen die snel, goedkoop en zonder verkeers- en parkeerproblemen de start van deze etappe van de Tour wil bijwonen.

En speciale Intercity wil niet alleen zeggen dat het ticket meer dan de helft goedkoper is dan een regulier ticket, maar ook dat deze speciaal als wielerexpress is ingericht. Ook krijg je als reiziger speciale voordelen als je naast de start van de Touretappe én de Fanzone ook andere attracties, zoals de Gemeentegrot of de Kabelbaan bezoekt.

Wie deze Intercity neemt, is op tijd voor de presentatie van de damesploegen, de start van de 4e etappe, en kan de Fanzone gratis bezoeken en bovendien met voordeel terecht in diverse attracties die dag.

vrijdag 2 augustus 2024

Grote opknapbeurt en OV-fietsen voor station Nijkerk

Station Nijkerk wordt flink verbouwd. Het stationsgebouw wordt opnieuw ingericht, verduurzaamd en zo klaargemaakt voor de toekomst. De werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2025 en zijn begin 2026 klaar.

Het stationsgebouw, dat nu deels leegstaat, krijgt een nieuwe inrichting. Voor het ontwerp van het stationsgebouw heeft NS samengewerkt met het lokale architectenbureau FIER. FIER vond het een mooie uitdaging om de rijkdom van het gebouw weer zichtbaar te maken.

Na de verbouwing is er een vaste plek in het stationsgebouw voor het verhuren van OV-fietsen. In de tussentijd is NS voornemens om de OV-fietsverhuur in een tijdelijke situatie mogelijk te maken. De twaalf OV-fietsen komen dan in een speciale stalling te staan.

De opknapbeurt zorgt voor een aantrekkelijk station, een goede aansluiting op de rest van de regio en een betere ervaring voor de reiziger. Na de verbouwing zijn er ook weer verschillende ruimtes beschikbaar om te huren.

donderdag 1 augustus 2024

Verlies voor NS in eerste helft van het jaar

NS heeft in de eerste helft van 2024 een onderliggend operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen. Dat blijkt uit het NS financieel halfjaarbericht 2024.

In de eerste helft van het jaar is het aantal reizigerskilometers met 6,4% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Toch houdt NS sinds corona, onder andere door de blijvende impact van het thuiswerken, last van structureel minder reizigers. Het aantal reizigerskilometers ten opzichte van 2019, het laatste jaar vóór corona, is 94%. Daarnaast zijn de kosten door hoge inflatie sterk gestegen. NS heeft deze inflatie niet volledig kunnen doorrekenen in het treinkaartje; hierdoor is het zogeheten indexatiegat sinds 2021 opgelopen naar circa 11%.

Ook in het laatste jaar van de hoofdrailnetconcessie blijft de financiële situatie van NS uitdagend. In de nieuwe hoofdrailnetconcessie die NS vanaf 2025 rijdt is afgesproken om de hoogwaardige Nederlandse treindienst op peil te houden. Niemand wil immers dat we minder treinen rijden. Die nieuwe afspraken zijn kostbaar, daarom hebben het kabinet en de Tweede Kamer besloten de rekening daarvoor te verdelen over het Rijk, NS en de reiziger. Tegelijk blijven de omstandigheden waaronder NS opereert de komende jaren complex. Met de nieuwe hoofdrailnetconcessie blijft de treinreiziger echter verzekerd van een duurzame treinreis en behoudt Nederland een sterk en samenhangend netwerk.

De opbrengsten uit reizigersvervoer in de eerste helft van 2024 kwamen uit op € 1.619 miljoen (2023: € 1.454 miljoen). De opbrengsten van de exploitatie van stations kwamen uit op € 227 miljoen (2023: € 241 miljoen). De reizigersgroei blijft achter waardoor reizigersaantallen nog altijd lager zijn dan de periode voor corona. De financiële tegemoetkoming voor de gevolgen van corona is in 2024 gestopt (eerste halfjaar 2023: € 37 miljoen).

Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro vrijgemaakt voor het jaar 2024 waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van de treinkaartjes en abonnementen van 8,7% kon uitstellen. Voor 2025 is dit bedrag niet meer beschikbaar, waardoor NS genoodzaakt is de uitgestelde tariefsverhoging in 2025 alsnog door te voeren, bovenop de reguliere inflatie.

Het rijden van treinen op het Nederlandse hoofdrailnet – de belangrijkste kerntaak van NS – is nog steeds verlieslatend. NS heeft in de eerste helft van 2024 een onderliggend operationeel verlies van € 109 miljoen gerealiseerd (2023: € -87 miljoen). De toegenomen opbrengsten zijn onvoldoende om de gestegen kosten te compenseren. De kosten nemen toe door uitbreiding van de dienstverlening, het invullen van een groot aantal vacatures in 2023, de stijging van infraheffing en energielasten en het afsluiten van de nieuwe cao.

Het nettoresultaat over de verslagperiode komt uit op € -33 miljoen (2023: € 38 miljoen). In de eerste helft van 2023 is het nettoresultaat beïnvloedt door incidentele baten in het financieringsresultaat (€ 55 miljoen) en in de winstbelasting (€ 13 miljoen). Na correctie hiervoor is het nettoresultaat over het eerste halfjaar 2023 vergelijkbaar met het gerapporteerde nettoresultaat over het eerste halfjaar 2024.

Tram 25 rijdt tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid

Vanaf zondag 21 juli rijdt tram 25 vanaf Uithoorn via Amstelveen naar Amsterdam Zuid. Het project Uithoornlijn is daarmee afgerond. Na de feestelijke opening voor inwoners van Uithoorn afgelopen zaterdag zijn reizigers van harte welkom om op dit nieuwe traject te reizen. Een rit van Uithoorn Centrum naar Amsterdam Zuid en visa versa duurt ongeveer een half uur.

Vanaf 21 juli rijdt tram 25 met enkele trams. Dit komt doordat de oorzaak van een ontsporing met gekoppelde trams tijdens de testfase nog niet duidelijk is. Het onderzoek hiernaar is in volle gang. De veiligheid van onze reizigers en medewerkers staat altijd voorop. Eind juli beoordeelt de Safety Board of het veilig is om na de zomer met gekoppeld trams te gaan rijden.

De berekeningen van de vervoerkundigen van GVB laten zien dat rijden met enkele trams tijdens de zomer geen capaciteitsproblemen oplevert. Daarnaast wordt door onze servicemedewerkers, die extra worden ingezet deze zomer, het aantal reizigers in de tram gemonitord. In geval van onverwachte drukte voeren we de frequentie van lijn 25 tijdelijk op.

Het streven is dat tram 25 vanaf 1 september met gekoppelde trams rijdt.