vrijdag 20 september 2024

Prijs treinkaartje stijgt in 2025 met 6 procent

De prijs van het treinkaartje stijgt met ingang van 1 januari 2025 met 6 procent. Dit is de uitkomst van afspraken tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en NS. De verhoging van 12 procent, waar eerder noodgedwongen van werd uitgegaan, is hierdoor gehalveerd.

De afgelopen jaren steeg de prijs van het treinkaartje alleen met de verwachte inflatie. Terwijl de daadwerkelijke inflatie in die jaren veel harder steeg. De ontwikkeling van de prijs van het treinkaartje is fors achtergebleven bij de inflatie. De kosten van NS groeiden door de hoge inflatie veel harder dan de inkomsten. De prijzen zouden om die reden in 2024 met 8,7 procent stijgen. Het Rijk gaf een eenmalige compensatie van 120 miljoen om deze prijsverhoging met een jaar uit te stellen. De prijs van het treinkaartje bleef in 2024 gelijk. In 2025 zou de verhoging van 8,7 procent er alsnog komen. Plus de reguliere verhoging van 2025 - meer dan 3 procent inflatie - zouden reizigers volgend jaar 12 procent meer betalen voor een treinkaartje.

NS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn het eens dat het openbaar vervoer betaalbaar moet blijven. De uitgestelde verhoging van 8,7 procent wordt nu verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. Voor de reiziger betekent dit dat de prijs van het treinkaartje met 6 procent (de reguliere verhoging + een derde van de uitgestelde verhoging van 2024) stijgt. NS neemt ook een derde voor haar rekening, bovenop het eerder aangekondigde besparingsprogramma. Hoewel het niet te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de consequenties zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie.

donderdag 19 september 2024

Liften op Amsterdam Centraal bereikbaar via westelijke reizigerstunnel

Vanaf 16 september zijn alle liften op Amsterdam Centraal enkel bereikbaar via de Westelijke reizigerstunnel. Dan is ook de nieuwe lift vanuit de Westelijke reizigerstunnel naar spoor 1 en 2 gereed.

De Westelijke reizigerstunnel is toegankelijk vanaf de IJ-zijde van het station, omdat de entree aan de centrumzijde wordt verbouwd door aannemer BAM. Reis je van en naar het centrum en heb je een lift nodig? Maak dan gebruik van de voetgangers- en fietstunnel aan de buitenkant van het station. Zo kun je de IJ-zijde bereiken.

Deze omleiding is het gevolg van de verdere afsluiting van de Oostelijke reizigerstunnel. Hier verlegt aannemer Strukton momenteel de kabels en leidingen. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de Oostelijke reizigerstunnel te kunnen verbreden en om de nieuwe fietsenstalling te bouwen.  
Verbouwing van Amsterdam Centraal

ProRail werkt de komende jaren aan het spoor en aan het station van Amsterdam Centraal. Deze werkzaamheden zijn nodig om meer ruimte voor reizigers te creëren in het station, en om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. Het station wordt te klein. Het aantal reizigers groeit de komende jaren naar verwachting van 200.000 reizigers nu naar 275.000 reizigers in 2030.

Op dit moment werkt ProRail op veel plekken op en rond het station. Zo renoveert BAM ook zij de oude stalen brugconstructie onder een deel van het station. Dura Vermeer vervangt de spoorbrug over de Oostertoegang, terwijl Strukton al het kabel- en leidingwerk verlegt bij de oostelijke reizigerstunnel in het station. Een ander team van Strukton bouwt de vrije kruising van de sporen op de Dijksgracht.

woensdag 18 september 2024

Meer OV in steden en dorpen bij nieuwe dienstverlening

Op 15 december 2024 gaat de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in. Vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Het uitgangspunt is een goede bereikbaarheid van de steden én de kleinere dorpen. 

Het tekort aan buschauffeurs en trambestuurders blijft echter een hardnekkig probleem waardoor slechts beperkte uitbreiding van de dienstregeling kan worden doorgevoerd.

De provincie heeft niet alleen oog voor het goed laten verlopen van de dienstregeling binnen haar provincie. Ook bij de provinciegrens wordt gekeken hoe het OV goed aansluit bij provinciegrensoverschrijdende verplaatsingen, zodat de reiziger zijn reis comfortabel kan vervolgen ook buiten de provincie.

In het voorjaar hebben de vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in 2025. Deze voorstellen gingen over aanpassingen aan het lijnennet en de dienstregeling waarbij het huidige voorzieningsniveau gehandhaafd blijft en het aantal dienstregelinguren in principe gelijk blijft, het zogenaamde basispakket. Daarnaast werd een pakket opgesteld met realistische uitbreidingsvoorstellen, het pluspakket. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast. Op basis daarvan heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de plannen voor de dienstregeling 2025 definitief vast te stellen.

Het personeelstekort blijft een aanhoudend probleem waardoor de gewenste uitvoering van de dienstregeling uitdagend blijft, met name bij vervoerder Qbuzz (U-OV). Beide vervoerders doen er alles aan om rituitval te beperkten, maar helemaal voorkomen is helaas nog niet mogelijk. Wel heeft Syntus Utrecht vanaf augustus 2024 al vooruitlopend op de nieuwe dienstregeling uitbreidingen gedaan op verschillende buslijnen. Het gaat hier met name om lijnen naar Utrecht Science Park in de vroege ochtend en middag. Qbuzz (U-OV) kampt nog steeds met aanhoudend personeelstekort en hoog ziekteverzuim onder haar chauffeurs waardoor de vervoerder genoodzaakt is om tot en met december 2024 met een afgeschaalde dienstregeling te blijven rijden. Het zal een uitdaging worden om vanaf 15 december weer een volledige 100% dienstregeling te gaan rijden zoals nu is opgenomen in het vastgestelde vervoerplan.

Een greep uit de verschillende wijzigingen
 

U-OV
Lijn 11 (Overvecht – Leidsche Rijn – Vleuten – Maarssen) wordt geknipt op station Vleuten.
De verdichtingsritten in de spitsrichting ’s ochtends van Winkelcentrum Overvecht naar station Leidsche Rijn vervallen. De route in Vleuten is nog onderwerp van gesprek.
Tussen Utrecht CS en Rijnsweerd worden in de spits extra ritten toegevoegd.
Deze ritten gaan rijden onder lijnnummer 18.
Bedrijventerrein het Klooster in Nieuwegein wordt beter met het OV bediend met hogere frequenties en extra vroege ritten. Ook bedrijventerrein Plettenburg en nieuwbouwlocaties Rijnhuizen (Nieuwegein) en Merwedekanaalzone (Utrecht) profiteren van deze uitbreiding. De dienstregeling van lijn 46 (Nieuwegein City – Het Klooster) wordt daarbij beperkt tot een halfuurdienst in de spits.
In Vianen krijgen de lijnen 74 (Vianen – Nieuwegein City – Utrecht CS – Zeist) en 84 (Vianen – Utrecht CS) een andere route. Het traject van lijn 44 (Houten – Nieuwegein – Vianen Lekbrug – Hoef en Haag) tussen de Lekbrug en Hoef en Haag komt te vervallen vanwege doortrekken lijnen 64 en 74/84 naar Hoef en Haag.
Lijn 111 (Vleuten – kasteel De Haar) rijdt voortaan op weekdagen ook in de periode tussen Pasen en de meivakantie en in de kerstvakantie.
Aan het U-flex-gebied Vijfheerenlanden wordt een halte in Everdingen, een halte in Kedichem en drie haltes in Hagestein toegevoegd, waarmee voortaan alle kleine kernen in de provincie Utrecht op werkdagen overdag door openbaar vervoer bediend worden.
Vanwege werkzaamheden op het Smakkelaarsveld in Utrecht kunnen bussen en trams vanaf medio 2025 voor een langere periode een dag per week geen gebruik maken van de Leidseveertunnel en de verbinding tussen het Smakkelaarsveld en Utrecht CS Centrumzijde. De extra inzet van bussen en chauffeurs als gevolg van de omleidingsroute zullen moeten worden gecompenseerd en dat zal zoveel mogelijk in de stad Utrecht plaatsvinden. De exacte gevolgen hiervan voor de dienstregeling worden in de eerste helft van 2025 bekend.
Lijn 38 (Utrecht CS – Lage Weide – Maarssen) gaat op zaterdag een halfuurdienst rijden.
Om de noodzakelijke uitbreidingen te kunnen doen zullen op verschillende lijnen eerder geplande opschalingen later plaats gaan vinden. Het gaat dan met name om het vaker gaan rijden in het weekend op zaterdag- en zondagochtend en zondagavond.
Syntus Utrecht
Een nieuwe lijn 205 (Amersfoort Bovenduist-Amersfoort CS-USP) gaat de nieuwbouwwijk Bovenduist in Amersfoort ontsluiten, net zoals de wijken Hoefkwartier en de Hoef (met nieuwe haltes) die nu nog geen OV-ontsluiting hebben. Deze verbinding gaat in de spits ook voorzien in de groeiende verplaatsingsbehoefte tussen Amersfoort en USP. Buiten de spitsperioden eindigt lijn 205 op Amersfoort CS.
Met de komst van de nieuwe lijn 205 worden de in de Amersfoortse wijken Zielhorst en Vathorst parallel rijdende lijnen 7 en 203 ingekort tot station Schothorst. Daarnaast wordt op lijn 5 (Amersfoort CS – Schothorst – Vathorst) en lijn 7 (Amersfoort CS – Schothorst – Vathorst) de kwartierfrequentie op maandag tot en met vrijdag tussen Centraal Station en Schothorst verlaagd naar een halfuurfrequentie.
De dienstregeling van lijn 120 (Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena, Syntus) wordt aangepast zodat betere aansluitingen ontstaan tussen bus en trein op station Breukelen.
Voor lijn 120 (Utrecht CS – Amsterdam station Bijlmer Arena) wordt de bediening station Abcoude die als pilot is gestart omgezet in een permanente route via het station. In Amsterdam en Utrecht krijgt de lijn een andere route vanwege woningbouwontwikkelingen en aanleg van de Westelijke Stadsboulevard.
Lijn 121 (Mijdrecht – Hilversum) krijgt een routewijziging in Hilversum vanwege afsluiting van de Kerkbrink. 

Ook op een aantal andere lijnen vinden (kleine) routewijzigingen plaats.
Lijn 126 (Amsterdam station Bijlmer ArenA – Mijdrecht Centrum) wordt in twee stappen verlengd en uitgebreid met een halfuur frequentie tussen Mijdrecht Centrum en Twistvlied (en later Het Oosterland, nieuwe woonwijk Mijdrecht).
Lijn 5 (Montfoort – Woerden) wordt in de spitsen het aantal ritten uitgebreid om via Woerden lijn 107 (Gouda – Utrecht) te ondersteunen op de relatie Montfoort – Utrecht Centraal v.v.
Buurtbus 573 (Amersfoort Meander – Soest – Eemnes) gaat in Eemnes halteren bij de halte aan de A27 om reizigers tussen Eemnes en Hilversum een reismogelijkheid te blijven bieden vanwege een aanpassing van de Noord-Hollandse lijn 109 in Eemnes.
 


dinsdag 17 september 2024

E-bike kampt met imagoprobleem

De hoge prijs is de grootste drempel voor de aanschaf van een e-bike. Huidige gebruikers beoordelen hun e-bike met een 8,4. Toch is slechts 51 procent van de associaties met elektrische fietsen positief. Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.500 Nederlanders.

In 39% van de gevallen vormt ‘prijs’ een grote drempel voor de aanschaf van een e-bike. Op enige afstand volgen drempels zoals een ‘gebrek aan inspanning’ (22%) en ‘diefstalgevoeligheid’ (20%). Ruim een tiende (11%) van de Nederlanders ziet e-bikes als 'gevaarlijk' en wil er daarom geen aanschaffen. Een ‘gebrek aan ruimte’ is voor 8% een obstakel. Minder vaak noemen Nederlanders het regelmatig moeten 'opladen' (7%) of de negatieve invloed op het 'milieu' (6%) als drempel.

Over het algemeen krijgen elektrische fietsen hoge beoordelingen van hun eigenaren. Gemiddeld krijgen e-bikes een score van 8,4. Slechts 19% van de eigenaren geeft hun elektrische fiets een cijfer lager dan een 8. Vooral het comfort, gebruiksgemak en de trapondersteuning zorgen ervoor dat de meeste gebruikers een score van 8 of hoger toekennen.

De helft (51%) van alle associaties die Nederlanders hebben bij e-bikes is positief, terwijl 22% negatief is. De meest voorkomende positieve associatie is ‘snelheid’ (14%). De meest voorkomende negatieve associatie is ‘duur’ of ‘hoge prijs’ (8%), gevolgd door ‘gevaarlijk’ (6%).

maandag 16 september 2024

Stap dichterbij realisatie treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke

De provincie Friesland heeft ProRail opdracht verleend om een verkenningsstudie uit te voeren naar het realiseren van treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke. Dit is de eerste formele stap in het planproces van ProRail. Hiermee komt de bouw van station Leeuwarden Werpsterhoeke weer een stapje dichterbij.

In de komende anderhalf jaar voert ProRail de verkenningsstudie uit. Deze studie moet voldoende informatie opleveren om een besluit te nemen voor een voorlopig ontwerp (voorkeursvariant) van het station. Hierna kan de fase van de planuitwerking starten. In deze fase wordt de voorkeursvariant uitgewerkt naar het definitieve ontwerp. Volgens de huidige planning van ProRail kan het station in 2028 open.

Treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke is onderdeel van het project Werpsterhoeke. In 2008 hebben Rijk en provincie het convenant ‘Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn’. Hier vallen onder andere de Haak om Leeuwarden en het project Werpsterhoeke onder. In 2014-2016 is de bouw van twee onderdoorgangen uitgevoerd en in 2020-2022 zijn twee gelijkvloerse spoorwegovergangen gesaneerd.

vrijdag 13 september 2024

Bussen in plaats van treinen door werkzaamheden aan spoor Twente

Op 23 september start een periode vol werkzaamheden aan het spoor in Twente. Tot 10 oktober werkt ProRail daar op verschillende plekken aan het spoor. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer van NS, Blauwnet en Eurobahn. Op de trajecten waar geen treinen rijden worden bussen ingezet. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en worden geadviseerd de Reisplanner voor vertrek te raadplegen.

Het werk gebeurt in verschillende fases, waarin de gevolgen voor het treinverkeer verschillen. Op en rond de stations worden reizigers zo goed mogelijk van informatie voorzien en begeleid.

In deze fase is er geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo, Hengelo en Enschede. NS rijdt snelbussen tussen deze stations. Blauwnet rijdt tussen Almelo en Enschede met stopbussen. Reizigers van NS International die met de IC Berlijn reizen kunnen gebruik maken van de snelbus tussen Deventer en Osnabrück Hbf.

Daarnaast is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Delden, Hengelo en Oldenzaal (Blauwnet) en tussen Hengelo en Bad Bentheim (Eurobahn). Ook hier kunnen reizigers gebruik maken van bussen.

Het weekend van 28 en 29 september is er geen treinverkeer mogelijk tussen Rijssen en Hengelo. Enschede is vanaf Hengelo weer per trein bereikbaar. Vanaf Deventer rijden er geen Sprinters in de richting van Almelo. De Intercity’s stoppen vanaf Deventer op  alle tussengelegen stations met als eindpunt Rijssen. Vanaf Rijssen rijden er snelbussen naar Almelo en Hengelo en vice versa. Tussen Nijverdal en Hengelo  rijdt Blauwnet met stopbussen.

Reizigers van NS International die met de IC Berlijn reizen kunnen gebruik maken van de snelbus tussen Deventer en Osnabrück Hbf.

Daarnaast is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo en Mariënberg (Blauwnet). Ook hier kunnen reizigers gebruik maken van bussen.
 
De laatste en langste periode is er geen treinverkeer mogelijk tussen Rijssen/Nijverdal en Almelo. Vanaf Deventer rijden er geen Sprinters in de richting van Almelo. De Intercity’s stoppen vanaf Deventer op alle tussengelegen stations met als eindpunt Rijssen. Vanaf Rijssen rijden er snelbussen naar Almelo en terug. Tussen Nijverdal en Almelo rijdt Blauwnet met stopbussen. Op maandagavond 7 oktober rijdt de Blauwnet trein ook niet tussen Raalte en Nijverdal, ook hier zet Blauwnet bussen in.

Reizigers van NS International die met de IC Berlijn reizen kunnen gebruik maken van de snelbus tussen Deventer en Osnabrück Hbf.

donderdag 12 september 2024

Werkzaamheden tussen Dordrecht en Roosendaal

Tussen Dordrecht en Roosendaal vinden van 16 september tot 1 oktober werkzaamheden aan het spoor plaats. In Zevenbergen werkt aannemer BAM Infra OV deze dagen in opdracht van ProRail aan een grootschalige vernieuwing van het spoor. In het weekend van zaterdag 21 op maandag 23 september wordt er ook gewerkt tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Er rijden dan geen treinen, NS zet bussen in.

In het centrum van Zevenbergen is de spoorbaan toe aan een complete vernieuwing. De onderbouw van dit stuk spoor dateert uit 1855 en is door de jaren heen instabiel geworden.

Het werk in Zevenbergen start op maandagmorgen 16 september 01:00 uur en eindigt op dinsdag 1 oktober 01:00 uur. Deze werkzaamheden hebben impact op omwonenden, treinreizigers en verkeersdeelnemers. Omwonenden zijn breed vooraf ingelicht en ook verkeersdeelnemers moeten rekening houden met overlast.

Vanaf snelwegen worden automobilisten gewezen op de verminderde bereikbaarheid van Zevenbergen. De overwegen Langeweg Hazeldonkse Zandweg zijn om beurten afgesloten met meer reistijd tot gevolg.

dinsdag 10 september 2024

Woensdagochtend geen treinen door vakbondsstaking

Vakbond FNV heeft voor morgen een staking in het openbaar vervoer aangekondigd. Als gevolg hiervan rijden er woensdagochtend 11 september in het hele land van 4.00 tot 8.00 uur geen NS-treinen. Ook in het streekvervoer wordt deze ochtend gestaakt.

Normaal gesproken beginnen de voorbereidingen voor de opstart van de dienstregeling vroeg in de ochtend. In verband met de vakbondsstaking zal NS pas vanaf 8.00 uur starten met deze voorbereidingen, vanaf dat moment wordt de dienstregeling geleidelijk opgestart. In de loop van de ochtend verwacht NS weer volgens de geplande dienstregeling te rijden. We adviseren reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. In de loop van dinsdagavond is de reisplanner bijgewerkt.

Ook alle internationale treinen vanuit Nederland rijden morgen tijdens de staking niet. Vanaf 08:00 uur start NS de dienstregeling geleidelijk op. Kijk voor een overzicht en reisadvies op de site van NS international.

Station Schiphol blijft tijdens de staking zeer beperkt bereikbaar met de trein. Er rijden vier keer per uur treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. NS adviseert reizigers van en naar Schiphol om, als de mogelijkheid er is, te kiezen voor alternatief vervoer.

De vakbondsstaking in het openbaar vervoer is onderdeel van een landelijke actieweek van verschillende vakbonden. In deze week vindt er een reeks stakingen plaats o.a. in de Rotterdamse haven, bij de politie, in de schoonmaakbranche en in het openbaar vervoer. De stakingen richten zich op het kabinet en hebben als doel om de landelijke zwaarwerkregeling te verlengen en verbeteren.
    

Nieuwe lift Weesp bijna klaar

Afgelopen maanden is op station Weesp hard gewerkt aan het vervangen van de lift naar spoor 1-2. Het werk zit er bijna op. Vanaf 9 september start men met de tweede lift, die naar spoor 5-6.

De lift naar spoor 5-6 is de tweede lift op station Weesp die volledig wordt vervangen.  Daarmee zijn is men midden december klaar. Dan is Weesp weer klaar voor de toekomst.

Reizigers uit de richting Almere en Naarden-Bussum kunnen van 9 september tot midden december bij aankomst in Weesp niet met de lift. Deze reizigers hebben twee opties:
Doorreizen naar stations Diemen of Diemen Zuid en vanaf daar terugreizen. Deze optie is mogelijk als lift 1 op station Weesp weer in dienst is vanaf 13 september.
Op stations Almere Poort of Naarden-Bussum een taxi boeken bij NS Klantenservice. ProRail betaalt de taxikosten.
Vertrek je uit Weesp richting Amsterdam, dan kun je een taxi boeken via NS Klantenservice. Deze taxi brengt je naar het eerstvolgende toegankelijke station. ProRail betaalt ook hiervan de kosten.

maandag 9 september 2024

Kabinet en NS voorkomen stijging prijs treinkaartjes in 2025

Treinkaartjes worden volgend jaar een stuk minder duur dan eerder gevreesd. Het kabinet, NS en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat werken aan een plan om de eerder aangekondigde prijsstijging van 12 procent te halveren.

Zonder ingrijpen worden treinkaartjes in 2025 maar liefst 12 procent duurder: 3,1 procent inflatiecorrectie, aangevuld met een extra verhoging van 8,7 procent.

Na intensieve onderhandelingen tussen NS, kabinet en ministerie ligt er nu een compromis op tafel, bevestigen ingewijden tegenover het AD. De inflatiecorrectie van 3,1 procent blijft staan, maar de extra 8,7 procent wordt verdeeld.

Staking stadsvervoer GVB op dinsdagochtend 10 september

Dinsdagochtend 10 september doen GVB-bestuurders van bus, tram, en metro mee aan een landelijke reeks van stakingen in het openbaar vervoer, die de vakbonden FNV en CNV hebben georganiseerd. Hierdoor rijden op 10 september de bussen, trams, en metro’s van GVB pas vanaf 08:00 uur. Wij raden aan de actuele reisinformatie op gvb.nl en in onze app Gappie in de gaten te houden.
Op woensdag 11 september houden NS en het streekvervoer een staking tussen 04:00 en 08:00 uur.

GVB heeft begrip voor de staking. Nachtdiensten, onregelmatige diensten en bijvoorbeeld een beroep waar zwaar moet worden getild, maakt dat de drie stadsvervoerders – GVB, HTM en RET – samen met de sociale partners van een aantal beroepsgroepen zien dat er behoefte is om eerder te kunnen stoppen met werken. Doordat voor de werkgevers de betaalbaarheid van de zwareberoepenregeling nu onder druk staat, hebben ook de werkgevers in het openbaar vervoer een schriftelijk appel op het kabinet gedaan om de betaalbaarheid van de regeling in stand te houden.

vrijdag 6 september 2024

ProRail pakt overweg aan in Beek-Elsloo

Vanaf maandag 9 september werkt ProRail zes weken lang aan de spoorwegovergang Stationstraat/Steinderweg in Beek-Elsloo. Met deze werkzaamheden verbetert ProRail de verkeersveiligheid van de overweg. Zo komt er in beide richtingen een afgescheiden fietspad over de overweg. Tijdens de werkzaamheden is de overweg gesloten voor al het verkeer, inclusief voetgangers.

Deze werkzaamheden aan de overweg die worden uitgevoerd door Molhoek-CCT, maken onderdeel uit van het project ‘Herinrichting stationsomgeving Beek-Elsloo’. Dit project voert ProRail uit in overleg met de provincie Limburg en de gemeentes Beek en Stein.

Ook moderniseert ProRail station Beek-Elsloo met nieuwe voorzieningen. De stationsomgeving en verkeersdoorstroming worden geoptimaliseerd om de reizigersgroei aan te kunnen. Er komen nieuwe toegangen en overstapvoorzieningen aan beide zijden van het station. Tijdens de realisatie kan men aan zowel de Beekse zijde als aan Steinse zijde gebruik maken van parkeervoorzieningen en fietsenstalling.

In het weekend van 14 september vinden er ook werkzaamheden plaats bij het station. Er wordt gewerkt aan bovenleidingsportalen en elektrische installaties. Door deze werkzaamheden is de stationsoversteekniet bereikbaar. Voetgangers kunnen gebruikmaken van een tijdelijke oversteekplaats aan het einde van het perron. Dit wordt aangegeven met borden.

Maandag 9 september tot en met vrijdag 27 september: Omleiding via A2 via afslag 49 Elsloo en afslag 50 Ulestraten/Maastricht-Aachen Airport
Vrijdag 27 september 21.00 uur tot maandag 30 september 05.00 uur: Omleiding via Prins Mauritslaan, A76 en A2
Maandag 30 september tot en met vrijdag 18 oktoberOmleiding via A2 via afslag 49 Elsloo en afslag 50 Ulestraten/Maastricht-Aachen Airport.
Fiets- en bromverkeer worden omgeleid via de nabijgelegen overweg Catsop. Vanuit Beek is deze te bereiken via de Schutterstraat. Let op, de Schutterstraat is alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Vanuit Elsloo is deze overweg te bereiken via de Michiel de Ruyterstraat en de Spoorstraat.
Voetgangers worden omgeleid via het oversteek bij station Beek-Elsloo. Deze is toegankelijk vanaf zowel de zijde van Beek als Elsloo.

Gevolgen voor het treinverkeer
Van zaterdag 14 september 04.00 uur tot en met maandag 16 september 02.00 uur rijden er bussen in plaats van treinen tussen Sittard en Maastricht.

donderdag 5 september 2024

Rover-Drenthe bezorgd over tragere bus door verkeersdrempels

Op steeds meer plekken in Drenthe worden maatregelen getroffen om de snelheid van het verkeer te verlagen. 'We begrijpen de behoefte aan een betere verkeersveiligheid, maar gemeenten hebben vaak niet door hoeveel gevolgen dit voor de bus heeft', stelt Will Gerbers van Rover-Drenthe. 'Wanneer zo’n busrit slechts één minuut langer duurt kan dit al betekenen dat er een aansluiting verloren gaat, zelfs dat er over een heel dag een complete busrit moet worden geschrapt.'

De gevolgen zijn al op diverse plekken in Drenthe te zien. In het dorp Annen zijn meerdere busritten geschrapt omdat de drempels voor vertraging zorgden. De dorpen Noordscheschut en Rolde dreigen de bus zelfs helemaal te verliezen waardoor de inwoners straks een veel grotere afstand naar de halte moeten afleggen. Rover-Drenthe wil voorkomen dat ook inwoners van Nieuw-Schoonebeek straks de bus kwijtraken.

'We begrijpen wel dat de gemeente iets wil doen aan de Europaweg, mensen rijden er vaak veel te hard', erkent Will Gerbers, 'maar we vragen de gemeente om maatregelen te nemen waarbij de bus wordt ontzien'.  Rover-Drenthe pleit voor bijvoorbeeld optische wegversmallingen of een snelheidsverlaging waarbij een uitzondering voor de bus geldt. Als dit niet mogelijk is, zou het OV Bureau de extra kosten die dit voor de bus meebrengt, vergoed moeten krijgen.

woensdag 4 september 2024

Beleef monumentale stations tijdens Open Monumentendag

Er zijn bijna 90 (rijks)monumentale stations in Nederland. Deze stations zijn altijd te bezoeken, maar tijdens Open Monumentendag zijn er op 28 van deze station speciale activiteiten te beleven. Drie daarvan hebben een bijzondere koninklijke wachtkamer, die op zichzelf meer dan een bezoek waard zijn en die de deuren openen op 14 september. Op veel andere stations zijn exposities of rondleidingen. Op de website van Open Monumentendag is meer informatie te vinden.

Op zaterdag 14 september rijdt NS een monumentale trein. De Mat ’46 (Muizeneus) en de Mat ’54 (Hondekop) uit het Spoorwegmuseum rijden een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder en Bilthoven naar Amersfoort Centraal. Iedereen met een geldig vervoersbewijs kan mee. De dienstregeling vind je hier.

Wil je niet alleen op pad tijdens Open Monumentendag? Meld je dan aan bij Go Mingle, hét activiteitenplatform wanneer je leuke groepsuitjes wilt ondernemen en nieuwe mensen wilt ontmoeten. Vanuit verschillende stations worden er op 14 en 15 september Open Monumentendag uitjes georganiseerd.

dinsdag 3 september 2024

Een rookvrij station = een gastvrij station

Stations en perrons zijn al vanaf oktober 2020 rookvrij. Dit wordt op de stations kenbaar gemaakt via de huisregelborden. Toch blijkt het nog niet voor iedereen duidelijk dat op stations en perrons niet mag worden gerookt, en dat vapen onder datzelfde rookverbod valt. Met een campagne willen ProRail en NS deze boodschap nog eens onder de aandacht brengen.

Naast een rookverbod worden al geruime tijd ook geen rookwaren meer verkocht op stations. Hiermee komen ProRail en NS tegemoet aan de behoefte aan een rookvrije reisomgeving van het merendeel van de reizigers. Met het rookvrije beleid van beide organisaties, leveren ze bovendien een bijdrage aan het streven van de overheid naar een rookvrije generatie in 2040.

De beweging Op weg naar een Rookvrije Generatie is een initiatief van de Hartstichting, KWF en Longfonds, vanuit de samenwerking Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.

De campagne van NS en ProRail sluit aan op de campagne die de Rookvrije Generatie in juli startte. In de campagne staan kinderen van het zogenoemde Rookvrije Generatie-team centraal. 

maandag 2 september 2024

Vanaf 1 september rijdt tramlijn 25 met gekoppelde trams

Vanaf 1 september gaat tramlijn 25 tussen Amsterdam Zuid en Uithoorn met gekoppelde trams rijden.

Vanaf de start van de dienstregeling van de Uithoornlijn op 21 juli was het de bedoeling om met gekoppelde trams te rijden. Tijdens een opleidingsrit is echter één keer het achterste tramstel van een gekoppelde tram ontspoord. Dit gebeurde tijdens het inrijden van het opstelterrein in de Legmeerpolder, waarbij de gekoppelde tram zonder reizigers op lage snelheid reed. Daarom wordt sinds de start van de dienstregeling met enkele trams gereden. Inmiddels is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de toedracht van de ontsporing. Hieruit blijkt dat, met het nemen van een aantal maatregelen, het veilig is om vanaf 1 september met gekoppelde trams te rijden.

Dat is goed nieuws, want met de start van het nieuwe school- en studiejaar verwachten we meer reizigers. Gekoppelde trams zorgen voor voldoende capaciteit om alle reizigers naar hun bestemming te vervoeren.

Een van de maatregelen is het (tijdelijk) instellen van een snelheid van 30 km p/u over de spoorkruizen ter hoogte van de betreffende wissels bij het opstelterrein Legmeerpolder in de richting van Uithoorn naar Amstelveen. Momenteel wordt hier 15 km p/u gereden.