'15.000 OV-chipkaarten kwijt per maand'
Het concept is simpel: Busbedrijven, Rijkswaterstaat, de NS en particulieren sturen gevonden kaarten op naar OVKwijt.nl, onderdeel van TotalOV. De kaarten worden in een digitale database geplaatst en iemand die zijn kaart kwijt is, kan opzoeken of zijn kaart gevonden is. Voor 3,50 euro stuurt TotalOV de kaart binnen drie dagen naar de rechtmatige eigenaar. Per week ontvangt de onafhankelijke organisatie tussen de 350 en 1.100 gevonden OV-chipkaarten.
Wie een OV-chipkaart van de NS kwijt raakt, moet eerst bellen met een betaald 0900-nummer om de kaart te blokkeren. Vervolgens 11 euro betalen en vier tot zes weken wachten op een nieuwe kaart. De extra reiskosten zonder het abonnement zijn voor eigen zak. De NS heeft geen digitaal verzamelpunt voor gevonden kaarten.
Valli kan zich er druk over maken: 'Een nieuwe anonieme kaart kost slechts 7,50 euro, een kaart bij een nieuw NS-abonnement is zelfs gratis. Maar ben je een ov-kaart kwijt, dan betaal je opeens 11 euro en moet je weken wachten. Wij hopen dat onze site meer bekendheid krijgt, zodat meer mensen zo snel mogelijk hun kaart terugkrijgen. Op die manier hebben reizigers minder kosten en rompslomp.'
Geen opmerkingen: