Ads Top

Rover: Minder snel boete voor abonnementhouder

Abonnementhouders zullen naar verwachting straks minder snel een boete verwachten wanneer zij vergeten in te checken. Staatssecretaris Mansveld gaat de vervoerders vragen hier coulanter mee om te gaan. Aanleiding is de grote hoeveelheid klachten die Rover heeft ontvangen van reizigers die ondanks hun betaalde abonnement een boete kregen.

Rover krijgt steeds meer klachten binnen van reizigers die een boete krijgen wegens niet of verkeerd inchecken met de OV-chipkaart. In veel gevallen gaat het om reizigers die inchecken bij de verkeerde vervoerder of juist bleken uit te checken op het moment dat zij dachten in te checken. Extra schrijnend zijn de vele boetes die gegeven worden aan abonnementhouders, de vaste klanten in het OV die vele honderden euro’s per jaar betalen voor hun afgekochte reisrecht. Het gaat om abonnementen als Weekend Vrij, Dal Vrij, trajectkaarten en studentenkaarten.

Na berichtgeving in De Telegraaf over deze kwestie volgden er Kamervragen. De leden van de CDA-fractie vragen de staatssecretaris als regiehouder er voor te zorgen dat (alle) vervoerders reizigers met een afgekocht vervoerbewijs geen boete geven als ze tot drie keer per jaar vergeten in te checken.

“Ik vind het ongewenst als een per ongeluk gemiste check in direct tot een boete leidt. Voor de OV-jaarkaart houders die per ongeluk vergeten in te checken geldt er coulance. Ik zal met de vervoerders in het NOVB opnemen of een uitbreiding naar andere abonnementen met afgekochte reisrechten mogelijk is”, schrijft staatsseretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.