Ads Top

Sprinter Haarlem – Uitgeest nog steeds de volste

In oktober ontving Rover 1778 meldingen van overvolle treinen. Dat is minder dan vorig jaar, toen in oktober maar liefst 2509 klachten binnenkwamen. De meest beklaagde trein is nog altijd de sprinter tussen Haarlem en Uitgeest.

De sprinter Haarlem – Uitgeest staat al vrijwel het hele jaar bovenaan de lijst met meest gemelde volle treinen. Sinds december 2015 rijdt de intercity tussen Alkmaar en Haarlem alleen nog in de spits. Daarbij stopt deze trein bovendien niet meer op stations Heiloo, Castricum en Uitgeest waardoor reizigers uit deze plaatsen zijn aangewezen op de sprinter, die inmiddels bijna uit zijn voegen barst.

Per 11 december zal naar verwachting de situatie ten noorden van Haarlem verbeteren doordat de spits-Intercity dan weer stopt in Heiloo en Castricum, waardoor de Sprinter wordt ontlast. Daarentegen zullen de Sprinters tussen Haarlem en Amsterdam in de nieuwe dienstregeling waarschijnlijk drukker worden doordat deze (in plaats van de Intercity’s) gaan aansluiten op de Intercity richting Utrecht. Rover heeft NS op het hart gedrukt hier rekening mee te houden door de sprinters lang genoeg te maken.

In het algemeen kwamen er deze maand opvallend veel klachten binnen van 1e klas-reizigers die voor hun duurdere kaartje in de 1e klas alsnog moesten staan. Ook waren er weer reizigers (9,2% van de binnengekomen meldingen) die helemaal niet mee konden. “Dit is al de tweede trein waarin ik niet meekon... Ik sta al meer dan een half uur kou te kleumen op een station zonder overdekking”, laat een reiziger vanaf station Haarlem Spaarnwoude weten. Maar vooral station Amersfoort wordt vaker genoemd als het gaat om reizigers die op het perron achterblijven.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.