vrijdag 30 november 2018

Nieuwe liften station Maastricht Randwyck klaar

Ze zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme. Bovendien kun je nu ook naar buiten kijken. Een week eerder dan gepland, zijn de nieuwe liften op station Maastricht Randwyck in gebruik genomen

Eind augustus startten de werkzaamheden om de liften te vernieuwen en werden de liften buiten gebruik gesteld. In iets meer dan tweeënhalve maand zijn de oude liften verwijderd, de nieuwe geïnstalleerd en de liftschachten deels transparant gemaakt. Hierdoor valt er nu daglicht naar binnen en is de sociale veiligheid verbeterd. Mensen kunnen nu immers zien wat er in de lift gebeurd.

Stations moeten goed bereikbaar zijn, voor iedereen. En om dat in de toekomst zo te houden, vervangt ProRail de liften die aan het einde van hun levensduur zijn. ProRail gaat de komende 10 jaar zo’n 100 liften vervangen, op 30 stations. De nieuwe liften die geplaatst worden zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme.

donderdag 29 november 2018

De Lijn laat zijn bussen niet meer stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation

De busmaatschappij De Lijn voegt de daad bij het woord en laat zijn bussen niet meer stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation. Er is te veel overlast, aldus de maatschappij. De Lijn zal tijdelijk veiligere haltes installeren in de buurt van het station. Vanaf maandag 26 november zullen dertig buslijnen de passagiers dan afzetten aan de zijkant van het station, voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte zal aan het Rogierplein komen, iets van het Noordstation.

woensdag 28 november 2018

Oefenen met quadbikes op het spoor

Incidentenbestrijders van ProRail oefenden onlangs op goederenemplacement IJsselmonde in Rotterdam met een nieuw reddingsvoertuig dat zij kunnen gebruiken op de Hogesnelheidslijn (HSL). Het gaat om het zogenoemde secundair langstransport. In gewone mensentaal: een quadbike op spoorwielen. Het voertuig is dit jaar officieel in gebruik genomen.

De quadbike wordt gebruikt als redmiddel als zich een ernstig ongeluk voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op het verste punt staat de trein op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als er dan gewonden zijn, komen de incidentbestrijders met een vrachtwagen waarin twee quads met ieder twee karretjes staan. Gewonde reizigers worden op de quads en de karretjes in veiligheid gebracht. Per karretje kunnen we maximaal twee gewonden en een begeleider meenemen en op de quad passen nog eens drie mensen (inclusief bestuurder en begeleider). Dat betekent dat we per rit vijf gewonden naar de nooduitgang kunnen brengen.

dinsdag 27 november 2018

Nog steeds klachten over defecte reisinformatieschermen

Lege of bevroren reisinformatieschermen blijven nog steeds veel aanwezig op de stations. De problemen worden door NS en ProRail aangepakt, maar op een aantal stations laat een oplossing nog op zich wachten.

Dit najaar was het op vele stations nog aan de orde van de dag: reisinformatieschermen die geen of verouderde reisinformatie tonen. Verwarrend voor de reiziger. De reactie van NS en ProRail op klachten van Rover was de afgelopen jaren steeds dat het probleem op basis van de statistieken nauwelijks waarneembaar was, echter uit binnengekomen klachten bij Rover bleek iets anders. Toen Rover het probleem in een memo aankaartte werden door ProRail de nodige verbeteringen toegezegd.

De communicatie naar de reisinformatieschermen wordt door ProRail verzorgd via het beveiligde GSM-R netwerk. Na een aantal hardware- en software-wijzigingen werd de betrouwbaarheid van de verbinding tussen de borden en het netwerk verslechterd. ProRail heeft in de week van 29 oktober een oplossing uitgerold waardoor dit specifieke probleem inmiddels niet meer aan de orde is.
Hiermee is de kous echter nog niet af. Vooral op station Amsterdam Centraal leveren defecte reisinformatieschermen nog altijd veel klachten op. ProRail heeft Rover aangegeven dat het aantal borden op dit station de afgelopen jaren fors is gegroeid, terwijl de infrastructuur van het GSMR netwerk niet is meegegroeid. ProRail ziet een oplossing in de uitrol van een nieuw netwerk, maar kan hier geen datum voor geven. Ook op stations Utrecht Centraal en Schiphol komen nog bovengemiddeld veel problemen voor. Hier staan borden van een nieuwe leverancier die eerder storingen geven wanneer de verbinding niet goed is.

maandag 26 november 2018

Intercity's moeten op drukke trajecten om de 7,5 minuut gaan rijden

ProRail wil in de toekomst meer treinen laten rijden om de groei van het aantal passagiers op te vangen.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.

Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.

Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.

Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen vier of twee keer per uur rijden. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar wordt opgelost door op de drukste trajecten acht treinen per uur te laten rijden.

Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. Er is al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.

vrijdag 23 november 2018

Rover biedt reizigerseisen kleinschalig vervoer aan

Er moet nodig duidelijkheid en eenduidigheid komen in de diverse vormen van kleinschalig openbaar vervoer. Rover heeft daarom vrijdag 16 november tien reizigerseisen voor het kleinschalig vervoer aangeboden aan gedeputeerde Dennis Straat, tijdens het symposium ‘Reizen tot in de haarvaten’.

Het kan behoorlijk ingewikkeld zijn voor de reiziger om gebruik te maken van de verschillende Opstappers, regiotaxi’s, haltetaxi’s, hoppers, shuttles, flexbussen en andere soorten van kleinschalig openbaar vervoer. Informatie is vaak niet beschikbaar in de reisplanners en er zijn verschillende tarieven en betaalmethoden. Rover stelde het onderwerp aan de kaak met het organiseren van het symposium ‘Reizen tot in de haarvaten’, dat vrijdag 16 november in Utrecht plaatsvond.

Aan het woord kwam deze dag onder meer Carola Prins van CROW, die aangaf een jaarlijkse klantenbarometer voor de regiotaxi  te willen beginnen. De Woerdense wethouder en oud Rover-bestuurslid Tymon de Weger hield een pleidooi voor de buurtbus: een betrouwbaar stukje openbaar vervoer, mits de bussen ieder uur op dezelfde vaste tijd rijden. Belbussen ziet hij langzaam verdwijnen.

donderdag 22 november 2018

Geen verbetering in Zeeuwse treinverbinding

De lobby voor een verbeteringen op het Zeeuwse spoor heeft vooralsnog niets opgeleverd. Statenlid Ralph van Hertum (PvdA) had aandacht gevraagd voor een kortere overstaptijd in Roosendaal, een directe trein vanuit Zeeland naar Schiphol en meer treinen in de spits. Sinds december 2016 is er geen rechtstreekse treinverbinding vanuit Zeeland naar Schiphol. Reizigers moeten nu overstappen in Rotterdam of Leiden en zijn daardoor langer onderweg.

woensdag 21 november 2018

Vanaf 2025 nieuwe directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf

Vanaf 2025 rijdt er elk uur een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in beide richtingen. Hiermee kunnen reizigers sneller en zonder overstappen tussen deze steden reizen. De verwachting is dat jaarlijks ruim 250.000 extra reizigers gebruik zullen gaan maken van deze mogelijkheid. Dit is een groei van zo’n 40 procent ten opzichte van het aantal reizigers dat nu per trein reist tussen beide steden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) legt vandaag een uitgewerkt plan voor de directe verbinding voor aan de Tweede Kamer.

De trein vanuit Eindhoven stopt in Nederland straks alleen nog in Helmond en Venlo. Reizigers tussen Eindhoven en Düsseldorf zijn dan een uur en veertig minuten onderweg. Nu is dat nog twee uur en moet er worden overgestapt op Venlo. Het Duitse ministerie van Verkeer heeft een spoorverdubbeling op het Duitse deel van het traject onlangs benoemd tot haar hoogste prioriteit. Nederland is hier van meet af aan een groot voorstander van geweest, omdat de totale reistijd hiermee met nog eens tien minuten kan worden verkort tot anderhalf uur.

Van Veldhoven: ‘Met de directe trein zijn de bedrijvige steden Eindhoven en Düsseldorf straks nog beter met elkaar verbonden. De verwachting is dat hierdoor elke dag honderden reizigers extra de trein nemen op dit traject. En dat is ook precies wat we als kabinet willen: meer mensen die kiezen voor nog snellere internationale treinen.’

Om de directe verbinding mogelijk te maken, moet het spoor rondom station Eindhoven op enkele plekken worden aangepast. Het geld dat hiervoor nodig is maakt deel uit van de in totaal 10 miljoen die vorig jaar door Van Veldhoven werd uitgetrokken voor het verbeteren van de internationale bereikbaarheid van Eindhoven. Over een paar weken kan worden gestart met een planning voor de openbare aanbesteding en vervolgens de bestelling en levering van treinen die zowel op het Duitse als het Nederlandse spoor kunnen rijden. De lijn wordt aanbesteed voor een concessie periode van 15 jaar.

Staatssecretaris Van Veldhoven zet waar mogelijk in op het verbeteren van internationale treinverbindingen. Zo wordt in haar opdracht nu ook door NS en Deutsche Bahn in kaart gebracht hoe de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn al op korte termijn verkort kan worden. Daarnaast heeft de staatssecretaris onlangs haar steun uitgesproken voor de wens van het Britse Eurostar om op termijn vier tot vijf treinen per dag te laten rijden tussen Amsterdam en Londen.

dinsdag 20 november 2018

NS Zonetaxi op 244 extra stations in Nederland

NS Zonetaxi gaat uitbreiden: vanaf 3 december 2018 is NS Zonetaxi op 244 extra stations beschikbaar en kan de reiziger in totaal op 377 stations gebruik maken van NS Zonetaxi in zijn OV-reis. Zo is NS Zonetaxi door heel Nederland, in steden en dorpen beschikbaar voor reizigers. Om het boeken van NS Zonetaxi eenvoudiger te maken, kunnen reizigers vanaf 3 december de NS Zonetaxi ook boeken en vooraf betalen met iDEAL. Het is niet meer nodig (kan nog wel) om je vooraf te registreren als lid van NS Zonetaxi. Zo wordt reizen met het OV van deur-tot-deur nog makkelijker.

Met NS Zonetaxi reist men gemakkelijk en snel van en naar het station tegen een aantrekkelijk vast tarief per zone. De taxiritten worden aangeboden door Transvision in opdracht van de stichting NS Zonetaxi (NS/KNV). Reizigers kunnen maximaal 3 personen extra meenemen. De NS Zonetaxi is eenvoudig online via nszonetaxi.nl te boeken en rijdt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, van de eerste tot en met de laatste trein. De ritten worden uitgevoerd door regionale taxiondernemers die garant staan voor kwaliteit.

Het starttarief (eerste 2 km) van NS Zonetaxi gaat per 3 december van 6 euro naar 7,30 euro. Sinds 2012 is het tarief voor NS Zonetaxi niet meer verhoogd. Kostenstijgingen en de verhoging van het BTW tarief maakt dat ook het starttarief van NS Zonetaxi verhoogd moet worden.Tot 4 km wordt 10,30 euro betaald en tot 6 km 13,30 euro. De kosten worden berekend op basis van de kortste route en zijn vooraf bekend. Van 5 tot en met 23 december geeft NS 5 euro korting op een rit met NS Zonetaxi om NS-klanten kennis te laten maken met NS Zonetaxi.

NS verwacht dat met dit vernieuwde aanbod reizen met het OV nog makkelijker wordt.

maandag 19 november 2018

'Te weinig ambitie bij noodzakelijke modernisering Nederlands spoor'

Het Nederlandse spoor zou veel sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatie-standaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Dat stelt hoogleraar Railway Traffic Operations & Management Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 9 november.

‘Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. Zo breidt China zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit. En ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen’, constateert prof. Rob Goverde in zijn intreerede 'Waar gaan we heen met het spoor?'.

Om deze groei mogelijk te maken, bevindt het spoor zich internationaal in een transitie naar een modern digitaal railverkeerssysteem met continue draadloze communicatie voor een efficiënte beveiliging en beheersing van het treinverkeer. En ook de dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden; waarbij de treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen gekoppeld aan intelligente verkeersmanagementsystemen. Automatische treinbesturing is intussen standaard in moderne metrosystemen en zal in de toekomst ook op andere spoorsystemen worden toegepast om de hoogste benutting van het spoor te kunnen realiseren.

‘Uiteraard speelt dit alles ook in Nederland’, vervolgt Goverde. ‘Het Nederlandse spoor is  een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen, blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS.’ Specifiek gaat het dan om de omschakeling van het oude Nederlandse seinstelsel en ATB-systeem naar ERTMS voor de beveiliging. ‘ERTMS biedt echter veel bredere kansen dan alleen op veiligheidsgebied; het kan ook efficiëntere besturing van het treinverkeer mogelijk maken. Maar vooralsnog wordt de modernisering van de beveiliging en het verkeersmanagement niet in samenhang bekeken.’

‘ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat.’

Er is volgens Goverde dus alle reden om snel over te schakelen op ERTMS en daarbij breder te kijken dan alleen vervanging van de beveiliging. De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem. 

In de toekomst zullen in het railsysteem nog veel innovaties worden doorgevoerd, verwacht Goverde. ‘Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. En, zoals gezegd, wordt ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden.
In het Programma Hoogfrequent Spoor wordt hard gewerkt om elke tien minuten een intercity te realiseren op de drukste trajecten in Nederland voor 2028, samen met meer sprinters en ook nog voldoende ruimte voor goederentreinen.’

‘Hoe dan ook, de huidige overgang naar moderne digitale technologie is een uitdaging voor de van oudsher conservatieve spoorsector. De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem.’

vrijdag 16 november 2018

NS Dienstregeling 2019 bekend: Nieuwe Sprinters op het spoor

Zondag 9 december start NS de dienstregeling 2019. Vanaf dan rijdt NS elke uur een extra – vijfde - trein op de snelgroeiende hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook kunnen reizigers vanaf die dag gebruik maken van gloednieuwe Sprinters en een gloednieuw station: Lansingerland-Zoetermeer. De dienstregeling blijft in 2019 op hoofdlijnen hetzelfde als in 2018: voor 98 procent van onze reizigers verandert er niet of nauwelijks iets. Wel kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers kunnen de dienstregeling raadplegen via de NS-app of NS.nl.

Tussen Amsterdam en Rotterdam start straks elk uur een extra trein op de hogesnelheidslijn. Daarmee rijden hier ieder uur 5 treinen per richting (exclusief Thalys en Eurostar). Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 procent.

Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer wordt per 9 december in gebruik genomen. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda stopt hier vier keer per uur in beide richtingen. Op een gemiddelde werkdag zullen 2000 à 2500 reizigers van dit station gebruik maken.

Met de dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. NS biedt deze dienst dan aan op in totaal 127 treinstations.

Station Lansingerland-Zoetermeer in de steigers

Aannemers Vobi en Strukton zijn nog keihard aan het werk om alles dat af moet op tijd af te krijgen, maar ProRail wil alvast laten zien hoe het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer eruit komt te zien. Het nieuwe treinstation tussen Gouda en Den Haag wordt zondag 9 december in gebruik genomen. De bovengelegen aansluiting op RandstadRail wordt komend voorjaar in gebruik genomen.

Het nieuwe station ligt parallel aan de A12. Over het spoor en de A12 ligt nu een nieuw viaduct, waar RandstadRail een halte krijgt. Lansingerland-Zoetermeer wordt daarmee een vervoersknooppunt waar spoor, RandstadRail, bus, auto en fiets samenkomen. Met zevenhonderd gratis parkeerplaatsen biedt het station straks veel overstapmogelijkheden en reistijdwinst.

Voor het vervoersknooppunt neemt de gemeente Zoetermeer de bouw van het treinstation bij de A12 bij Zoetermeer en Lansingerland op zich. Ook verzorgt zij in nauwe samenwerking met en onder toezicht van ProRail alle technische voorzieningen die nodig zijn om het station goed te laten functioneren. ProRail richt zich in opdracht van de gemeente Zoetermeer op de benodigde werkzaamheden aan het spoor en de bovenleidingen. Aannemer Strukton verricht deze spoorwerkzaamheden. Normaal gesproken heeft ProRail de integrale leiding in dergelijke projecten.

donderdag 15 november 2018

'Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie'

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten.

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

De reizigersverenigingen zien geen redenen voor de vertraging. België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel.

woensdag 14 november 2018

Komend weekend geen treinen naar Schiphol

Op zaterdag 17 november geen treinen maar bussen van en naar Schiphol. Van vrijdag 16 t/m zondag 18 november voert ProRail diverse werkzaamheden uit rond de luchthaven. Tijdens deze drie dagen rijden er geen treinen maar bussen op het traject Schiphol Airport-Leiden. Intercity direct rijdt ook niet op het traject Amsterdam Centraal-Rotterdam. Ook op de trajecten Amsterdam Sloterdijk/Amsterdam Zuid-Schiphol Airportrijden bussen in plaats van treinen.


In november 2018 en januari 2019 zijn er belangrijke werkzaamheden rond station Schiphol Airport. ProRail vernieuwt onder meer de stroomvoorziening die elektriciteit levert aan het spoor en het treinstation. Ook worden nieuwe wissels geplaatst bij Hoofddorp en wordt het spoor vernieuwd tussen Leiden en Schiphol. In totaal werkt ProRail aan 14 projecten rond Schiphol Airport.
De tweede werkperiode duurt van 17 tot en met 20  januari. Informatie over de gevolgen van deze werkzaamheden zal begin januari 2019 beschikbaar zijn op de NS Reisplanner.

Voor overstappende reizigers op Amsterdam Sloterdijk en Schiphol zet NS kruiers in om hen te assisteren met hun bagage. Daarnaast helpen extra NS-medewerkers op de stations om reizigers naar de bussen te verwijzen.

Op zondag 18 november rijden er op het traject Amsterdam Zuid - Schiphol Airport – Hoofddorp wel treinen. Tussen Amsterdam Sloterdijk – Schiphol Airport en Leiden – Schiphol Airport rijden dan nog steeds bussen.

Tijdens de intocht van Sinterklaas in Zaandam. op zaterdag 17 november, rijden er tussen 10.00-15.00 uur extra Sprinters op het traject Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest.

dinsdag 13 november 2018

Lichtestival Eindhoven ook in NS Station

Ook dit jaar draagt NS actief bij aan GLOW Eindhoven -van 10 tot en met 17 november- en start voor veel bezoekers het lichtfestival op het station. In het onlangs gerestaureerde stationsgebouw worden verschillende bestaande kunstwerken in de schijnwerpers gezet door lichtkunstenaar Michel Suk. In de hal aan de Centrumzijde licht hij op een speelse manier het bestaande glaskunstwerk ‘Vogeltrek’ van Lex Horn uit en zet het in beweging. De drie ronde appliqué ramen komen hierdoor opnieuw tot leven.

Vanuit de vernieuwde restauratie kan de bezoeker niet alleen genieten van een heerlijke versnapering, maar ook van een bijzondere lichtinstallatie voor de monumentale ronde ramen. Station Eindhoven is tijdens GLOW de plek waar Michel Suk verborgen parels opnieuw aan het licht brengt.

Ieder jaar in november staat Eindhoven een week lang in het teken van lichtkunst. Dit jaar is GLOW Eindhoven van 10 t/m 17 november. GLOW pakt uit met zo’n 35 bijzondere lichtkunstprojecten verspreid door het centrum van de stad. Volg de gratis looproute en je mist geen een object. Van compleet verlichte gebouwen tot bijzondere opstellingen. De kunstwerken worden gemaakt door lichtkunstenaars over de hele wereld. GLOW Eindhoven staat dan ook niet voor niets in de top 10 van de beste lichtfestivals ter wereld.

maandag 12 november 2018

Openbaar vervoer in Vijfheerenlanden verandert

Hoewel de gemeente Vijfheerenlanden pas op 1 januari 2019 een feit is, verandert het openbaar vervoer er al vanaf 9 december aanstaande. Dan gaat voor deze nieuwe gemeente in de provincie Utrecht een nieuwe dienstregeling in. De voorzieningen voor het openbaar vervoer blijven op hetzelfde niveau. Vervoerder U-OV gaat de nieuwe dienstregeling uitvoeren in opdracht van de provincies Zuid-Holland en Utrecht.

Dit blijkt uit het vervoerplan voor Vijfheerenlanden dat is vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. Het nieuwe vervoerplan is nodig omdat twee van drie gemeenten die opgaan in Vijfheerenlanden, Leerdam en Zederik, nu nog in de provincie Zuid-Holland liggen en dus onder een andere concessie voor het openbaar vervoer vallen. Vianen ligt nu al in de provincie Utrecht. U-OV heeft het nieuwe vervoerplan eerst voorgelegd aan de drie fusiegemeenten en reizigersorganisatie ROCOV.

Het uitgangspunt van provincies Utrecht en Zuid-Holland was om het voorzieningenniveau in Vijfheerenlanden zoveel mogelijk gelijk te houden en daarmee een soepele overgang te borgen. Dit is ook het geval in het vervoerplan dat vervoerder U-OV voorstelt.

Het plan bevat wel enkele wijzigingen van het vervoeraanbod:
Behoud buslijn 85: binnen Vijfheerenlanden is de route ongewijzigd, in Utrecht rijdt deze buslijn voortaan via Papendorp.
Instellen buslijn 94 tussen Ameide en Utrecht CS om avondbediening van Ameide in stand te houden. Deze rijdt ook via Papendorp.
Behoud van buurtbuslijn 703 (overdag) plus op dezelfde route belbuslijn 502 (avonden/weekenden).
Integratie van spitsbuslijn 72 in belbuslijn 572, inkorting tot knooppunt Meerkerk A27.
Diverse kleine wijzigingen van vertrektijden en aansluitingen.

vrijdag 9 november 2018

Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakt werk van meer plek in de trein voor reizigers tussen Amsterdam en Utrecht, een van de drukste stukken spoor van Nederland. Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS mogelijk om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Op de drukste momenten zijn er straks 20 procent extra zitplaatsen beschikbaar ten opzichte van nu.

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Het aantal treinreizigers groeit hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.’

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste stukken spoor in ons land. In de huidige situatie kan op het hele traject Schiphol - Nijmegen alleen met treinen worden gereden die tien rijtuigen lang zijn. Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar.

Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Op de drukste momenten van de dag kan NS hierdoor met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, een toename van 200 zitplaatsen ten opzichte van de 1000 plekken nu.

Het totale programma voor Schiphol – Nijmegen dat er voor moet zorgen dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.

Ook op andere plekken in Nederland wordt gewerkt aan meer comfort voor treinreizigers. Zo zijn in oktober de werkzaamheden gestart voor het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Vanaf 2020 kunnen daardoor in Noord Nederland dubbel zoveel treinen als nu rijden. En met een grote verbouwing van station Driebergen – Zeist wordt gewerkt aan een betere aansluiting tussen de trein en andere soorten vervoer in die regio.

donderdag 8 november 2018

Hoe gaat het op de HSL?

De HSL-Zuid is een populaire lijn: in 2017 groeide het aantal reizigers al met 25% en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog 1 intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle intercity Direct treinen een extra rijtuig. De afgelopen weken op de HSL waren uitdagend, onder meer door softwareproblemen. Dit leidt tot hinder en overlast voor reizigers. Wat gebeurt er om de prestaties op de HSL op peil te houden?

Bij de 78 TRAXX-locomotieven die NS gebruikt op de HSL is tussen mei en oktober noodzakelijke nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. De machinist kan dit herstellen om weer verder te kunnen rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein.

De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de 82,1% (bodemwaarde). Tot eind september scoorde NS ruim hierboven: 83,6% van de reizigers kon reizen volgens de planner. Door onder andere de softwareproblemen daalt dit cijfer in de maand oktober tot 81,3% Hieronder vind je de resultaten van dit jaar tot dusver. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, ook boven de afgesproken bodemwaarde. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen.

woensdag 7 november 2018

RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV

De RET heeft met VDL Bus & Coach BV het contract getekend voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden combineren met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft. Met deze investering zet het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van zijn busvloot. Eerder dit jaar bestelde de RET al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029.

dinsdag 6 november 2018

NS test snellere Intercity Groningen – Zwolle - Randstad

NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af  van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.

De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).

Te dure treinreis naar Spanje door website NS International

Reizigers die met de trein naar Spanje willen, doen er goed aan hun treinkaartje niet via de website van NS International te boeken. Het kan namelijk voorkomen dat het kaartje duurder uitvalt dan wanneer dit via een ander kanaal wordt besteld. Dit ontdekte Rover na een steekproef.

Rover constateerde dat de optelsom van verschillende treinkaartjes niet altijd klopt, wanneer via de website van NS International een deel van de reis met een TGV van of naar Spanje wordt geboekt. Zo kost een reis van Barcelona naar Brussel op een bepaalde dag €59 voor het deel Barcelona- Parijs en €29 voor het traject Parijs – Brussel. In totaal zou dat €88 kosten, maar NS rekent €102 voor het geheel. Andere verbindingen met Spanje laten dezelfde afwijking zien, waarbij soms tientallen euro’s te veel wordt gerekend.

NS heeft aan Rover laten weten dat het probleem te maken heeft met de verbinding met het Spaanse ticketsysteem. Hier worden niet automatisch de beste tarieven opgehaald. Andere websites kunnen dit blijkbaar wel, waardoor het voordeliger wordt het kaartje te boeken via bijvoorbeeld de website van de Franse spoorwegen.

NS heeft toegezegd te onderzoeken of het euvel kan worden verholpen. Wat Rover betreft wordt hier vaart mee gemaakt. “Zoals u weet, is het verplicht om de laagste tarieven aan te bieden dus niets wijzigen is geen optie”, schrijft Rover aan NS. Rover adviseert treinreizen van en naar Spanje te boeken via HappyRail of de website van de SNCF.

maandag 5 november 2018

IC Direct duurder ondanks slechte kwaliteit

NS verhoogt volgend jaar de toeslag op het treinkaartje van de Intercity Direct. Dit ondanks het feit dat reizigers van deze trein vaker dan gemiddeld te maken krijgen met uitval en vertraging. De consumentenorganisaties, waaronder Rover, hebben negatief geadviseerd over de prijsverhoging.

NS heeft besloten de toeslag te verhogen naar €2,60 per rit, dat is een prijsverhoging van 20 cent. Daarnaast worden ook de prijzen van abonnementen op de IC Direct-toeslag met meer dan 10 procent verhoogd.

De betrouwbaarheid van de IC Direct is altijd beneden de maat geweest. Ook dit jaar merkt de reiziger met de IC Direct nog geen verbetering in de prestaties.Ongeveer 7 procent van de NS-treinen op de HSL valt uit, tegenover ongeveer landelijk ongeveer 2.5 procent. Landelijk komt 92.6 procent van de reizigers met minder dan 5 minuten vertraging op hun bestemming aan, HSL-reizigers lukt dat echter slechts in 82 procent van de gevallen.

De verhoging van de IC Direct-toeslag staat volgens Rover niet in verhouding tot de slechte prestaties die NS levert. “Het zou NS sieren om de kwaliteit van geleverde diensten te laten meewegen in het prijsbeleid”, stelt de reizigersvereniging. Buiten de spits blijven er wel kortingen van kracht op de toeslag. Deze maatregel van NS om de spits te ontlasten wordt wel door Rover van harte gesteund.
Ook vrijwel alle andere tarieven van het openbaar vervoer zullen stijgen. Rover waarschuwde het kabinet met Prinsjesdag al dat reizigers zullen moeten opdraaien voor de verhoging van de BTW op de kaartjes.  Uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit blijkt dat er hierdoor 1% minder gebruik gemaakt zal worden van het openbaar vervoer dan zonder deze verhoging.

vrijdag 2 november 2018

Informatieschermen weer up to date

De afgelopen tijd vertoonden reisinformatieschermen (Infoplus) op de stations in Nederland regelmatig onjuiste reisinformatie. Het euvel werd veroorzaakt door verbindingsproblemen tussen de informatieschermen en de computer die zorgt dat de actuele reisinformatie op de borden wordt vermeld. Vanaf donderdag 1 november tonen de borden weer de juiste reisinformatie.

In de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 oktober is de aansturing van de eerste informatieschermen aangepast. De informatieschermen in de regio rond Rotterdam, Utrecht, Zwolle en de provincies Friesland, Groningen, Overijssel en Drenthe vertonen inmiddels weer de juiste reisinformatie. In de nacht van woensdag 31 oktober op donderdag 1 november zijn alle andere gebieden aan de beurt.

donderdag 1 november 2018

Tilburg Reeshof krijgt twee liften

Een dezer dagen is gestart met de bouw van twee liften op station Tilburg Reeshof. Daarmee wordt de toegankelijkheid van dit station flink verbeterd.

De nieuwe liften worden gebouwd aan de westzijde van het stationsgebouw bij het viaduct Reeshofweg. De bouw gaat enkele maanden duren. De ingebruikname zal naar verwachting plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2019. Ook de bestaande hellingbanen gaan op de schop. Deze worden iets minder stijl gemaakt zodat ze voldoen aan de huidige normen.