Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en
Waterstaat) maakt werk van meer plek in de trein voor reizigers tussen
Amsterdam en Utrecht, een van de drukste stukken spoor van Nederland.
Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS mogelijk
om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan
rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen
vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Op de drukste momenten zijn er
straks 20 procent extra zitplaatsen beschikbaar ten opzichte van nu.
Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Het aantal treinreizigers groeit
hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we
moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein
doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Met NS en ProRail
zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten
rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te
zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen
voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.’
Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste stukken
spoor in ons land. In de huidige situatie kan op het hele traject
Schiphol - Nijmegen alleen met treinen worden gereden die tien rijtuigen
lang zijn. Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van
station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de
provincie Gelderland met drie jaar.
Hierdoor moet het al in het najaar
van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen
Schiphol en Nijmegen. Op de drukste momenten van de dag kan NS hierdoor
met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, een toename van 200
zitplaatsen ten opzichte van de 1000 plekken nu.
Het totale programma voor Schiphol – Nijmegen dat er voor moet zorgen
dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook
de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking
van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor
treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen
2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris
stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.
Ook op andere plekken in Nederland wordt gewerkt aan meer comfort
voor treinreizigers. Zo zijn in oktober de werkzaamheden gestart voor
het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Vanaf 2020 kunnen
daardoor in Noord Nederland dubbel zoveel treinen als nu rijden. En met
een grote verbouwing van station Driebergen – Zeist wordt gewerkt aan
een betere aansluiting tussen de trein en andere soorten vervoer in die
regio.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten