maandag 31 december 2018

Snel langs de rij op Schiphol met online treinkaartje

Vliegreizigers die via Booking.com een accommodatie in Amsterdam hebben geboekt krijgen op proef de optie om online een NS-treinkaartje Schiphol Airport - Amsterdam Centraal te boeken. Met deze service kan de toerist die Amsterdam bezoekt de drukte vermijden bij de balies en kaartautomaten op station Schiphol Airport.

Klanten krijgen vier dagen voor hun vertrek naar Nederland een berichtje van Booking.com met de optie om een NS-treinkaartje te bestellen. De reiziger koopt zonder meerkosten een enkeltje Schiphol Airport – Amsterdam Centraal en kan daarmee de rijen bij de balie en kaartautomaten vermijden. Het vervoersbewijs wordt als e-ticket naar de reiziger gestuurd.

Voor Booking.com past deze dienst in hun ambitie om aan hun klanten een totale reis aan te kunnen bieden; dus niet alleen de vlucht en het hotel maar ook de treinrit naar het hart van de stad. Daarmee krijgt de reiziger een extra reisoptie voor het bezoeken van Amsterdam.

vrijdag 28 december 2018

NS koopt nog eens 88 nieuwe Sprinters

NS bestelt nog eens 88 nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF. Deze bestelling komt bovenop de 118 nieuwe Sprinters waarvan de eerste treinen sinds 9 december van dit jaar in de NS-dienstregeling rijden. Met de nieuwe bestelling wordt het aantal zitplaatsen uitgebreid met nog eens zo’n 15.000. Hiermee is een investering gemoeid van circa € 400 miljoen. Met deze bestelling komt de totale NS-investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen op zo’n 3,5 miljard.

In 2020 rijden de 118 Sprinters uit de eerste bestelling allemaal in Nederland, de aanvullende bestelling komt vanaf dat moment ook op het spoor. Begin 2023 rijden alle 206 sprinters op het spoor.

Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Onze reizigers zijn enthousiast over deze Sprinters, onze collega’s vinden het een prettige trein om op te rijden. En persoonlijk vind ik hem prachtig. Met deze aanvullende bestelling voegen we wederom zitplaatsen toe aan onze Sprintervloot. En dit is nodig om ook in de toekomst reizigers op deze trajecten comfortabel te vervoeren”. Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor: 48% van de reizigers reist (voor een deel van de reis) met een Sprinter.

De nieuwe Sprinters passen bij de wensen van onze reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren bekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

IC Direct voorlopig niet duurder

Op verzoek van Rover verhoogt NS voorlopig niet de tarieven van de toeslagkaartjes voor de Intercity Direct. De vervoerder gaat eerst maatregelen nemen om de kwaliteit van de treindienst te verbeteren.

Eind oktober maakte NS bekend de toeslagkaartjes voor de IC Direct 20 cent duurder te maken. Ook de tarieven van abonnementen zouden met 10 procent stijgen. De plannen konden op forse kritiek van Rover rekenen, omdat de IC Direct nog altijd met veel vertraging en hoge uitval kampt. Rover vroeg NS de kwaliteit van geleverde diensten te laten meewegen in het prijsbeleid.

NS heeft nu gehoor gegeven aan het verzoek van Rover. Ten minste de komende zes maanden zullen de toeslagkaartjes niet duurder worden. In de tussentijd neemt NS maatregelen om de betrouwbaarheid van het materieel te vergroten.  Om het capaciteitsprobleem in de spits op te lossen blijft NS korting geven tijdens de daluren. Een maatregel die Rover van harte steunt.

Rover is blij dat NS de prijsverhoging van de toeslagkaartjes niet heeft doorgezet: “hiermee erkent NS de problemen die veel reizigers op dit traject meemaken. We hopen uiteraard dat de prestaties van de IC Direct snel op orde komen”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover blijft NS vragen om alles uit de kast te halen om de reiziger snel en betrouwbaar over de HSL te vervoeren.


Foto: Alfenaar


donderdag 27 december 2018

NS Reisassistentie breidt verder uit

Sinds zondag 9 december bij de start van de nieuwe dienstregeling heeft NS de assistentieverlening voor reizigers met een beperking verder uitgebreid met acht extra stations. Dit gebeurde op de stations Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland- Bath, Hillegom en Wormerveer.

Vanaf maart 2019 wordt station Rhenen nog aan de lijst toegevoegd.

Met deze uitbreiding van het aantal stations komt NS tegemoet aan de wens van reizigers met een beperking: Gelijkwaardige reismogelijkheden, zelfstandig waar dat kan, met hulp waar nodig. Vanaf 9 december komt het aantal stations met assistentieverlening hiermee op totaal 127 treinstations. De assistentieverlening wordt aangeboden van de eerste tot en met de laatste trein met uitzondering van het nachtnet.

maandag 24 december 2018

Extra geld voor fietsenkelder en spoorverbinding naar Düsseldorf

Het rijk en de regio trekken dit jaar 38 miljoen euro extra uit voor betere voorzieningen in het stationsgebied van Eindhoven. Dit is onder andere bedoeld voor de aanleg van een ondergrondse fietsenkelder aan het Stationsplein. Ook voor geplande spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf is er extra geld.

Het rijk neemt de helft van de 38 miljoen euro voor zijn rekening. De provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven samen de andere helft.
De eerste stap is de ontwikkeling van District E, aan de zuidkant van het station. Hier komen drie (woon)torens met veel ruimte voor fiets en voetgangers. In de toekomst kunnen mensen ook wonen en werken  aan de noordzijde van het station (Fellenoord). Om dat voor elkaar te krijgen zijn er onder andere aanpassingen en investeringen nodig in busstation Neckerspoel, de Fellenoord, de Ring en het station Eindhoven.

De ontwikkeling van de fietsenkelder voor 4000 fietsen en de internationale spoorverbinding maken deel uit van het programma Eindhoven Internationale Knoop XL. De andere projecten in dit programma, de Brainport Industries Campus en de HOV-3 lijn (Woensel) profiteren ook van de extra 38 miljoen. Vorig jaar zorgden het rijk en de regio al voor een startkapitaal van 20 miljoen euro voor de 4 projecten.

vrijdag 21 december 2018

Europarlementariërs zetten zich in voor betere spoorverbinding tussen Groningen en Bremen

Duitse en Nederlandse leden van het Europees Parlement maken zich sterk voor de komst van de Wunderline, een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. In een gezamenlijke verklaring benadrukten ze het belang van de Wunderline voor de noordelijke grensregio's in Nederland en Duitsland maar ook voor Europa. De Europarlementariërs zien de Wunderline als een voorbeeld van een goede samenwerking tussen twee landen binnen Europa.

Bestuurders en Europarlementariërs uit Nederland en Duitsland ontmoetten elkaar op 27 november tijdens een  bijeenkomst in Brussel om de ontwikkelingen rond de Wunderline te bespreken. Het project krijgt Europese subsidie voor het onderzoek naar de verbetering van de treinbinding tussen Groningen en Bremen. Dankzij de Wunderline kunnen reizigers in de toekomst in iets meer dan twee uur van Groningen naar Bremen reizen. Nu duurt die reis nog twee uur en drie kwartier. Een betere treinverbinding draagt bij aan de economische ontwikkeling van de regio's aan beide kanten van de grens. In 2024 moet de verbeterde treinverbinding klaar zijn.

donderdag 20 december 2018

Impressie nieuwe M7 metro voor Amsterdam

GVB maakte een dezer dagen de eerste beelden bekend van de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. Na een aanbesteding is de Spaanse fabrikant CAF aangewezen als leverancier voor 30 nieuwe metro’s, met een optie tot 30 stuks extra. Naar verwachting vervoeren we in de zomer van 2021 de eerste reizigers in deze gloednieuwe voertuigen. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren.

De nieuwe metro’s zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua ontwerp goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijs-rode R-netstijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.

De M7 sluit aan bij de laatste normen en inzichten op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid en duurzaamheid. Binnen vind je als reiziger een vertrouwde opstelling met stoelen die voor het merendeel in de langsrichting zijn geplaatst. De metro heeft twee multifunctionele ruimtes die gereserveerd zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Er zijn brede overgangen tussen de rijtuigen, hoge raampartijen voor veel daglicht en wijds uitzicht, LED-verlichting en spots boven de stoelen. Heldere displays geven actuele reisinformatie weer. Het klimaatsysteem met vloerverwarming zorgt tijdens de zomer en winter voor een prettige temperatuur en luchtvochtigheid. De remenergie wordt teruggevoed aan het net en het energieverbruik van allerlei hulpapparatuur wordt verder zo laag mogelijk gehouden. Bijvoorbeeld door een warmtepomp in de klimaatinstallatie.

woensdag 19 december 2018

Hoekse Lijn rijdt pas eind maart

De Hoekse Lijn rijdt op zijn vroegst eind maart tussen Schiedam en Hoek van Holland. Maar zelfs die termijn is hoogst twijfelachtig, blijkt uit de brief van wethouder Visser aan de Rotterdamse gemeenteraad.

De oplevering van de beveiligingssoftware is opnieuw de boosdoener. De aanlevering door het bedrijf Bombardier heeft weer vertraging opgelopen. Daardoor schuift het testen steeds verder op.

Eerste testrit met zelfrijdende locomotief

Door het toenemende aantal treinreizigers en goederen wordt het steeds drukker op het spoor, dat maakt dat ProRail genoodzaakt is om te kijken naar extra ruimte op het spoor. Dat doen de organisatie niet alleen door uitbreiding van de infrastructuur. Men kijkt ook welke innovatieve middelen ingezet kunnen worden om deze groei te faciliteren. Een van deze innovatieve middelen is de techniek ATO, oftewel Automatic Train Operation. Woensdag 19 december maakt ProRail in samenwerking met Alstom Group en Rotterdam Rail Feeding een eerste testrit met dit systeem.

Nederland loopt voorop op het gebied van automatisch rijden op de weg. Ook het testen met automatic shipping is veel in het nieuws. Waarom zouden we als Nederland ook niet het eerste testland voor automatisch rijden op het spoor worden? Doordat het spoor een meer geleid en beheerst systeem is dan weg of water, is het zeer geschikt voor automatisch rijden. Metrosystemen en luchthavenshuttles zijn hier al erg ver mee. Conventioneel spoor loopt achter. Die achterstand willen we inhalen. We zijn nu druk met de voorbereidingen voor de eerste proeven en zijn daarmee koploper in Europa. Mooi voor Nederland als innovatieland.

Luchtdrukprobleem station Delft volgend jaar aangepakt

Aannemer Constructif gaat vanaf begin 2019 werken aan het luchtdrukprobleem op station Delft. Met de maatregelen verbeteren we het comfort in de stationshal en kunnen de treinen weer harder door de spoortunnel rijden. Reizigers en winkeliers in het station hebben nu last van tocht en de treinen rijden 80 in plaats van 120 kilometer per uur.

Bij ingebruikname van het station in 2015 bleken de draaideuren vanzelf hard te gaan draaien als er een trein met hoge snelheid door de spoortunnel reed. ProRail heeft daarop de deuren verwijderd en de maximum snelheid van de treinen in de tunnel verlaagd. Lees meer over de achtergrond van de luchtdrukproblemen op station Delft.

De oorspronkelijke draaideuren hadden een dubbelfunctie. Naast toegangsdeuren waren het ook vluchtdeuren. In de nieuwe situatie zijn deze twee functies gescheiden en komen er aparte vluchtdeuren naast de versterkte draaideuren. Verder komen er ontluchtingskleppen in de bovengrondse stationshal. Op die manier zorgen we ervoor dat de lucht makkelijker het gebouw in en uit kan.

dinsdag 18 december 2018

Utrechts nieuwste Sprinterstations erg in trek

Het aantal reizigers op de 'nieuwe' stations rond Utrecht groeit harder dan in de rest van het land. De stations Amersfoort Vathorst, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Zuilen, Utrecht Vaartsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij zijn gebouwd als onderdeel van Randstadspoor: de spoorverdubbeling en zeven nieuwe Sprinterstations in de regio Utrecht. Het project levert een belangrijke bijdrage aan de duurzame mobiliteit van bewoners van de nieuwe woonwijken in de regio Utrecht en heeft zijn kracht daarmee ruimschoots bewezen.

Alle Randstadspoor-stations laten het afgelopen jaar groei zien, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2%. De zeven nieuwe stations verwerken dagelijks ruim 23.000 reizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in 2017 - het eerste jaar van haar bestaan - met elke dag 6.252 reizigers al meteen de grootste van de nieuwe stations. Houten Castellum (4.581) en Utrecht Terwijde (3.744) zijn ook populair, net als Amersfoort Vathorst (3.218). Utrecht Leidsche Rijn is van alle stations in heel Nederland relatief zelfs de grootste stijger: 2.138 reizigers in 2017 ten opzichte van 902 dagelijkse in- en uitstappers in 2016. Een groei van maar liefst 237 procent. Sinds vorig jaar rijden er vier Sprinters per uur in plaats van twee. Met het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn door een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is er nu nog meer ruimte op het spoor voor verdere groei.

Het project Randstadspoor is een uitgebreid spoornet met meer sporen en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee is ruimte gemaakt ruimte voor meer treinen en voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Het project Randstadspoor is 20 jaar geleden door ProRail gestart in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijk, gemeenten en provincie hadden een vooruitziende blik op de samenhang van duurzame mobiliteit en stedelijke ontwikkeling. Dat verdient een groot compliment.

maandag 17 december 2018

ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk – Rotterdam aan Strukton

ProRail heeft op 3 december 2018 het grootste contract voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam gegund aan aannemer Strukton. Dit is een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden. Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Jan Mulder van ProRail en Tjark de Vries van Strukton ondertekenden het contract.

Strukton zal het civiele werk en het spoorwerk tussen Rijswijk en Delft Zuid uitvoeren: de verdubbeling van twee naar vier sporen. Ook halen zij de gelijkvloerse overweg tussen Rijswijk en Delft (’t Haantje) weg en leggen zij daar een onderdoorgang neer. Dat maakt de omgeving veiliger en het zorgt voor een betere doorstroming van weg- en treinverkeer. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen. In het nieuwe station van Delft leggen we sporen en een nieuw perron aan in de tunnelbuis die al klaar ligt. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en de huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons. Ook krijgt dit station liften, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.

vrijdag 14 december 2018

Tienduizenden auto’s erbij in Haarlem?

In Haarlem loopt de discussie over bussen in het centrum hoog op. Actieplatform Bus-kruit en ‘De Stekker in Haarlem’ willen bussen bannen uit het centrum en ‘hubs’ inrichten aan de rand van de stad. Een dodelijk plan voor het Haarlems openbaar vervoer. Een aan Bus-kruit verbonden stedenbouwkundige pleit zelfs voor het afschaffen van het centrale station in Haarlem. Léon Tebbens van Rover-Haarlem schreef er onderstaand opiniestuk over.

Tienduizenden auto’s erbij in Haarlem. Dat gaat gebeuren als alle bussen uit het centrum van de stad geweerd worden, zoals actiegroep Bus-kruit wil. En het worden er natuurlijk nog veel, veel meer als station Haarlem wordt afgeschaft als OV-knooppunt. En dan hebben we nog duizenden nieuwe bewoners van Haarlem Zuid-West, waar nu duizenden nieuwe woningen worden gebouwd maar goed OV ontbreekt. Ook deze nieuwe inwoners kunnen dan straks niet anders dan de auto pakken naar hun werk in Amsterdam, dwars door de binnenstad van Haarlem.

donderdag 13 december 2018

Nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in Eindhoven

Per zondag 9 december is de nieuwe dienstregeling voor het busvervoer in Eindhoven van start gegaan.

Nieuw is de Bravoflex, een nieuwe busdienst op afroep, die rijdt van halte naar halte. Hierbij kun je gebruik maken van alle haltes die binnen het gebied aanwezig zijn. Er is geen vaste dienstregeling. Je kunt reizen van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 21.30 uur. Je bepaalt zelf wanneer je wordt opgehaald bij de halte, wat de gewenste aankomsttijd is en waar je naartoe gaat. Betaling vindt plaats op basis van reisafstand, reizigers die kort reizen betalen minder dan reizigers die lange ritten maken.

Busmaatschappij Hermes start heel binnenkort met het informeren van reizigers over de nieuwe dienstregeling en introductie van Bravoflex (ook in Tongelre) met onder andere posters, radiospots, online campagne, flyers, campagneteams (ook in Tongelre) en de schermen in de bussen.

woensdag 12 december 2018

Nieuw openbaar vervoer in regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem

De nieuwe openbaar vervoerconcessie in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem is zondag 9 december van start gegaan. Qbuzz rijdt in opdracht van de provincie Zuid-Holland de bussen en de MerwedeLingelijn in het gebied.

Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, bracht samen met een aantal wethouders uit de regio, met de bus een bezoek aan Sliedrecht en de Alblasserwaard. De provincie en de gemeente Sliedrecht hebben, net als elders in de regio, de afgelopen periode wegen aangepast zodat de bussen vlotter kunnen doorrijden. Ook zijn bushaltes vervangen zodat het wachten een stuk comfortabeler wordt. Floor Vermeulen: "Mooi om te zien hoe alles samenkomt en de plannen van papier werkelijkheid zijn geworden. Een prachtige start van een nieuw OV-tijdperk voor de regio."

De provincie en de gemeenten in de Drechtsteden en Alblasserwaard investeren gezamenlijk onder andere in de nieuwe haltes langs de N214 en P+R voorzieningen bij alle haltes die het gemakkelijker maken om sneller met de bus naar de Drechtsteden en Utrecht te reizen.

Regionaal portefeuillehouder Boender: “De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is blij met de investeringen van de provincie Zuid-Holland in de nieuwe haltes langs de N214 bij afslagen Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf, Noordeloos en Meerkerk. Bij alle haltes is het haltemeubilair vernieuwd, is er fietsenstalling en worden er fietskluizen geplaatst. De perrons zijn beter te bereiken vanuit de dorpen”.

Na een periode van voorbereidingen, waarin provincie, regio’s en gemeenten met de nieuwe vervoerder Qbuzz en verschillende andere partijen intensief hebben samengewerkt, heeft de regio een compleet nieuw openbaar vervoernetwerk. De concessie is voortvarend van start gegaan, zonder noemenswaardige problemen. Het nieuwe netwerk bestaat uit een stevige ‘ruggengraat’ van hoogwaardig openbaar vervoerverbindingen (HOV). Deze HOV lijnen zijn snelle en frequente R-net en snelBuzz lijnen. De regio krijgt er 7 in totaal, 3 R-net lijnen en 4 snelBuzz lijnen. Ook de succesvolle MerwedeLingelijn is vanaf nu onderdeel van R-net. R-net bussen zijn te herkennen aan de rood-grijze uitstraling, zijn zeer comfortabel en rijden op werkdagen minimaal 4 keer per uur.
De snelBuzz biedt reizigers evenveel comfort, maar rijdt op sommige momenten minder vaak. Het netwerk wordt aangevuld met reguliere stad- en streeklijnen en waar nodig kleinschalige mobiliteitsoplossingen. Zodat iedereen van deur tot deur kan reizen, zowel in de stad als in het landelijk gebied. De eerste weken moet, zoals bij iedere nieuwe dienstregeling het geval is, duidelijk worden of alle uitgedachte plannen ook in praktijk 100% werken. Qbuzz monitort de prestaties daarom nauwlettend. Waar nodig wordt er nog bijgeschaafd.

dinsdag 11 december 2018

Nieuw busstation Utrecht Centraal Centrumzijde open

Het nieuwe busstation Utrecht Centraal Centrumzijde is open. Gedeputeerde Dennis Straat en wethouder Victor Everhardt staken daarom op 10 december gezamenlijk de handen uit de mouwen. Tijdens de ochtendspits sprongen ze bij om de reizigers te informeren over de actuele veranderingen in het openbaar vervoer.

Vier bushaltes is het Utrechts Stationsgebied nu rijk. Met als jongste aanwinst halte A, het nieuwe busstation Utrecht Centraal Centrumzijde dat schuin onder het stationsplein ligt. Dit busstation is de plek geworden waar de U-OV lijnen 2, 3 18 en 28 vertrekken. Eind 2019 gaan vanaf dit station ook de trams naar Utrecht Science Park rijden.

Reizigers krijgen daarmee weer een volwaardig busstation. Twee jaar lang vertrokken deze lijnen vanaf het Jaarbeursplein, vanaf 9 december zijn de haltes overdekt en een stuk ruimer. Lijnen 2/3 verhuizen naar het nieuwe busstation omdat dit de enige buslijnen zijn die Utrecht Centraal aandoen, maar geen haltes hebben aan de westkant van het spoor. Door de haltes te verplaatsen naar Centrumzijde zijn geen ritten meer nodig via de Leidseveertunnel. Lijn 28 krijgt ook een halte aan de Centrumzijde om zo een alternatief te bieden voor de trams van de Uithoflijn op de momenten dat deze niet rijden. Op lijn 18 worden in de spits extra bussen ingezet van en naar Utrecht Science Park.
Op het nieuwe busstation zijn extra haltevoorzieningen, vergeleken met de tijdelijke situatie op het busstation Jaarbeurszijde. Zo zijn alle haltes overkapt en voorzien van bankjes en actuele reisinformatie. Momenteel wordt nog gewerkt aan aanvullende halteverlichting.

Bij het ontwerp van het nieuwe station was het uitgangspunt om alle openbaar vervoer onder één dak samen te brengen en om meer ruimte voor reizigers te maken. Dat is gelukt. Als volgend jaar de trams naar Utrecht Science Park gaan rijden is Utrecht Centraal af en kunnen alle reizigers via de stationshal alle perrons bereiken die allemaal dezelfde faciliteiten en uitstraling hebben. Daarbij zijn ten opzichte van de oude situatie de loopafstanden in veel gevallen niet alleen korter maar ook aangenamer.

maandag 10 december 2018

Komt de tram in Groningen terug op de agenda?

De tram in de stad Groningen, het is een veelbesproken onderwerp. Er viel zes jaren geleden zelfs een college, toen de stekker uit de plannen werd getrokken. In dat college zat onder meer GroenLinks. Die partij heeft de komst van de tram in het verkiezingsprogramma staan en werd vorige week de grootste in Stad. 'We moeten nadenken over de toekomst van hoogwaardig openbaar vervoer in Groningen. Groningen groeit, we moeten echt kijken hoe we mensen van A naar B gaan vervoeren. Een tram zou een oplossing kunnen zijn, uiteraard zullen wij dat op tafel gaan leggen', zegt lijsttrekker Glimina Chakor.

zondag 9 december 2018

Nieuwe dienstregeling Connexion vanaf 9 december 2018

Op 9 december 2018 gaat in de meeste regio's van Connexxion een nieuwe dienstregeling van start. Dit kan betekenen dat jouw vertrouwde route en aankomst- of vertrektijden wijzigen. Hieronder een overzicht per regio.

Amstelland Meerlanden
Vanaf 9 december verandert de dienstregeling in de regio Amstelland-Meerlanden. Diverse routes en vertrektijden zijn aangepast om beter aan de wensen van de reiziger tegemoet te komen.

Gooi & Vechtstreek
In de regio Gooi & Vechtstreek wordt een aantal nieuwe buslijnen geïntroduceerd. Ook voor sommige al bestaande lijnen gelden wijzigingen.

Haaglanden
In de regio Haaglanden zijn er geen dienstregelingswijzigingen per 9 december. In februari/maart 2019 worden enkele wijzigingen verwacht. Verdere informatie volgt nog. 
 
Haarlem-IJmond
Reizigers in Haarlem-IJmond hoeven geen rekening te houden met grote wijzigingen. Wel zullen sommige bussen enkele minuten eerder of later vertrekken. Plan je reis daarom vooraf via de reisplanner.
 
Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
Om beter aan de wensen van de reiziger te voldoen, wijzigen de vertrektijden van de meeste buslijnen in dit gebied.

Noord-Holland Noord
De dienstregeling in de regio Noord-Holland Noord wordt vanaf 9 december vrijwel ongewijzigd voortgezet. Plan je reis op overal.nl. 

Voorne-Putten en Rozenburg
Vanaf 9 december verzorgt EBS het vervoer in deze regio. Kijk voor meer informatie op hun website.
 
Zaanstreek
In de regio Zaanstreek wijzigt de dienstregeling in december niet. In maart 2019 wordt een aantal wijzigingen verwacht. Meer informatie daarover volgt nog.  
 
Zeeland
Ook in Zeeland wijzigt de dienstregelin in december niet. In maart 2019 worden enkele wijzigingen verwacht. Meer informatie volgt nog. 

zaterdag 8 december 2018

9 december nieuwe dienstregeling HTM van kracht

Vanaf zondag 9 december gaat de nieuwe jaardienst 2019 in bij HTM. In 2019 verlengt HTM de spits van 18.00 uur naar 19.00 uur. De frequentie van tram 6 in de middagspits wordt verhoogd van zes naar zeven trams per uur. RandstadRail 3 en 4 behouden hun frequentie in de spits van twaalf trams per uur. HTM introduceert in 2019 drie nieuwe buslijnen: bus 20 (Den Haag Centraal - Duinzigt), snelbus 27 (Randveen – Station Mariahoeve) en spitsbus 29 (Oude Waalsdorperweg – Station Rijswijk). Bus 28 wordt een volwaardige buslijn waar elektrische bussen gaan rijden tussen station Den Haag Centraal en Den Haag Zuiderstrand. Het nachtbus netwerk van HTM wordt uitgebreid. Vanaf vrijdag 14 december gaan de nachtbussen op vrijdag- en zaterdagnacht ook rijden naar onder andere Voorschoten en Wassenaar.

Tram 1, bus 31 en bus 61

Het traject van tram 1 blijft voorlopig Delft Tanthof en Gravenstraat. Bussen 31 en 61 vervangen tram 1 tussen Scheveningen Noord en het centrum van Den Haag. Volgens de huidige planning zijn de werkzaamheden Scheveningseweg medio februari 2019 gereed en kan tram 1 weer doorrijden naar Scheveningen Noord.

Nieuwe buslijnen 20, 27 en 29
Bus 20 is een nieuwe buslijn die dagelijks rijdt van station Den Haag Centraal via het HMC Bronovo naar Duinzigt. Bus 27 rijdt tijdens de spits (ma t/m vr) vanaf Den Haag Zuidwest via onder andere de Leyweg, Haagse Markt, station Hollands Spoor, station Den Haag Centraal naar station Mariahoeve. Bus 27 stopt onderweg bij een beperkt aantal halten. Bus 29 rijdt tijdens de spits (ma t/m vr) tussen station Rijswijk en de Oude Waalsdorperweg, de bus rijdt per spits in één richting namelijk de richting waarin de meeste drukte wordt verwacht.

Bus 20, 22 en 29 nemen delen route bus 18 over
Busnummer 18 komt te vervallen. Bus 20 en 29 nemen een deel van de route van bus 18 over tussen Clingendael - station Den Haag Centraal. De halten Laan van Clingendael, Breitnerlaan en Van Alkemadelaan vervallen per 9 december. Op de route van station Den Haag Centraal naar Rijswijk gaan bus 22 en 29 rijden.

Nieuw eindpunt bus 23
Bus 23 gaat rijden van Scheveningen Noord naar het nieuwe eindpunt halte Colijnplein. Deze halte ligt bij het winkelcentrum De Savornin Lohmanplein. Bus 23 rijdt in de weekenden tussen 1 mei en 1 september door naar Kijkduin. Tijdens de zomervakantie rijdt bus 23 dagelijks van 9.00 uur tot 20.00 uur tussen Scheveningen Noord en Kijkduin. De halten Adm. Helfrichsingel en Klaroenstraat in Rijswijk vervallen vanaf 9 december 2018.

Bus 28 rijdt elektrisch
De huidige spitsbus 28 wordt een volwaardige buslijn tussen Den Haag Zuiderstrand en station Den Haag Centraal. In de spits rijdt de bus door naar station Voorburg. Met deze eerste stap op weg naar zero emissie busvervoer wil HTM vooral veel ervaringen opdoen, die HTM kan gebruiken bij de vervanging van onze busvloot in de komende jaren.

Nachtbus breidt uit
Vrijdag- en zaterdagnacht rijdt HTM in de nachtelijke uren met zes buslijnen: N1 t/m N6. Tussen 1.00 uur en 5:00 rijden de zes bussen vanuit het centrum van Den Haag naar de omliggende wijken en gemeenten. Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, wordt het nachtnet vanaf vrijdag 14 december uitgebreid naar o.a. Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer Oosterheem, Vroondaal en de Binckhorst.

vrijdag 7 december 2018

NS stopt per 1 januari met Sms-Alert

De NS verzendt vanaf 1 januari geen SMS-berichten meer aan gebruikers die zich voor de Sms-Alert hadden aangemeld. De vervoerder verwijst klanten die meldingen willen krijgen over afwijkende dienstregeling door naar zijn app. De NS heeft Sms-Alert-gebruikers een dezer dagen ingelicht over het stoppen met de gratis dienst, waarin het bedrijf wijst op het alternatief van de app voor smartphones.

RET introduceert nieuwe dienstregeling

De nieuwe dienstregeling van RET gaat op zondag 9 december in en is geldig tot begin december 2019.

Afgelopen zomer is de vakantiedienstregeling voor de metro al ingekort van zeven naar zes weken. Om de dienstregeling eenduidig te maken en om de drukte in de eerste vakantieweek op te vangen, gaat de vakantiedienstregeling vanaf komend jaar ook bij trams en bussen terug naar een periode van zes weken. De zomervakantie beslaat dan alleen de periode van de schoolvakantie regio-midden. Daarnaast krijgen enkele buslijnen een aparte ‘tussendienstregeling’, omdat het aantal reizigers daar ook in de voorjaars-, mei- en herfstvakantie duidelijk minder is dan in de drukke maanden.

De avonddienstregeling van verschillende metro-, tram- en buslijnen is aangepast, zodat het reizen 's avonds makkelijker wordt. Met betere en latere aansluitingen van een aantal buslijnen op de metro’s die om 24.00 uur uit Rotterdam Centraal vertrekken, kunnen reizigers later naar bestemmingen in de verder gelegen wijken reizen.

In Zoetermeer komt een nieuw treinstation: Lansingerland-Zoetermeer. Zodra dit station opent, stoppen buslijn 170 en buslijn 173 bij dit station.
Dit jaar komt er ook een nieuwe buslijn bij. De nieuwe lijn 75 gaat rijden tussen Zuidplein, Stadionweg en Kralingse Zoom. Voor reizigers betekent deze nieuwe lijn een snelle en directe verbinding tussen Rotterdam-Zuid en de onderwijsinstellingen en bedrijven bij Kralingse Zoom. Het bespaart hen een overstap op station Beurs en brengt hen sneller op hun bestemming.

De eerste vluchten vanaf Rotterdam/The Hague Airport vertrekken vanaf 7 uur ’s ochtends. Om ook de eerste reizigers op tijd te laten inchecken, komt al in deze zomer de eerste rit van metrolijn E richting Den Haag rond 5:40 aan bij Meijersplein. Buslijn 33 sluit hierop aan zodat reizigers ruim vóór 6:00 uur op de Airport kunnen aankomen.

donderdag 6 december 2018

Rover pleit voor terugkeer sneltrein

Rover roept op tot de herintroductie van de sneltrein bij NS. Rover ziet de sneltrein als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Reizigers tussen de grote steden blijven dan profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er meer reismogelijkheden bij krijgen.

Tot 2011 reden er op meerdere trajecten sneltreinen. Net als de Duitse Regional-Express stopten deze treinen vooral bij de grote en middelgrote stations. Tegenwoordig rijdt NS alleen nog maar met sprinters en intercity's, waarbij een aantal Intercity's ook weer stoppen op kleinere tussengelegen stations.

ProRail ziet de noodzaak voor meer en snellere treinen op het spoor, laat de spoorbeheerder via De Telegraaf weten. Om de verwachte reizigersgroei op te vangen, zou iedere 7,5 minuut een trein moeten rijden. Voor Rover een goede gelegenheid om te pleiten voor de terugkeer van de sneltrein, naast het huidige aanbod op het spoor. Een aantal Intercity's zou dan juist middelgrote stations kunnen overslaan om zo nog sneller te worden. “Overstappen worden dan korter en reizen wordt sneller en eenvoudiger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We verwachten dan meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.” Ook pleit Rover voor investeringen in sprinters. Er is veel vraag naar vervoer op korte afstanden, want woon-werkafstanden liggen gemiddeld op 30 tot 40 kilometer.

Rover wijst erop dat het urgent is om nu maatregelen te nemen. Aanleg van spoor kost jaren, om treinfiles en overvolle treinen te voorkomen moet er nu besloten worden over de aanleg van extra spoor: "de aanleg van extra infrastructuur is nodig om de vraag van reizigers naar snel en duurzaam vervoer mogelijk te maken, dat besluit moet snel genomen worden."

woensdag 5 december 2018

Gunstig herfstweer voor treinreizigers

Het herfstweer van 2018 was uitzonderlijk gunstig voor de treinreiziger. Met nog een paar herfstdagen te gaan, komt het percentage treinen dat in oktober en november op tijd rijdt uit op ongeveer 90 procent. Daarmee zet de verbetering van vorig jaar door, toen 89% van de treinen op tijd was. In 2012 was dit nog 83 procent. "Het weer zit deze herfst mee",  zo bevestigd Michiel Severin, meteoroloog bij Weerplaza en deskundige bij het weerbureau voor de Spoorsector.

Als bladeren weer van de bomen vallen in combinatie met motregen of mist, kunnen de sporen glad worden. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden.

Zoals ieder jaar verandert NS vanaf 1 oktober op 14 trajecten de vertrek- of aankomsttijden met het zogenaamde herfstminuutje. Zo ontstaat er extra ruimte in de dienstregeling om langzamer te remmen en op te trekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Voor reizigers heeft dit verder geen effect en alle overstappen blijven intact.

Sinds 1 oktober zet NS geltreinen in om de ergste gladheid tegen te gaan. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat onze treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties - Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort - en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig. Een typische Hollandse oplossing voor het Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen en maken

dinsdag 4 december 2018

Treinverbinding Aachen-Maastricht start later dan 9 december 2018

In de nieuwe dienstregeling van Arriva in Limburg, die start op 9 december, is een internationale treinverbinding voorzien. Deze zou initieel Liège Guillemins, via Maastricht en Heerlen, verbinden met Aachen Hauptbahnhof. In Duitsland moest voor het nieuwe materieel in combinatie met de nieuw aangelegde infrastructuur op het traject, nog een goedkeuring worden verkregen. Eerder werd duidelijk dat België de goedkeuring per 9 december niet geeft. Helaas heeft ook de goedkeuring voor Duitsland vertraging opgelopen waardoor de treinverbinding pas later zal starten.

Maandag werd duidelijk dat het niet mogelijk is om de toelatingsprocedure voor Duitsland voor de gewenste startdatum van 9 december 2018 in zijn geheel af te ronden. De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding.
Vanaf 9 december zullen de reizigers op (een deel van) het traject tijdelijk met bussen worden vervoerd.

Dit uitstel van de start is zeker geen afstel. Arriva werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure en alle daarvoor benodigde handelingen. De testritten zoals die voor materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december waren voorzien, gaan gewoon door. Hoeveel vertraging de start van de treinlijn tussen Aachen en Maastricht hierdoor precies op gaat lopen, is nog niet exact duidelijk omdat we daarvoor van de goedkeurende partij afhankelijk zijn. Arriva vindt het vervelend dat de reizigers nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding. De reizigersactie die de start van de lijn zou symboliseren (één dag gratis reizen op 16 december) vervalt en zal op een later moment worden aangeboden.

Medio november werd al duidelijk dat België de goedkeuring voor het nieuwe materieel niet zou afgeven. De belangrijkste reden daarvoor was dat de nieuwe treinen niet voorzien zijn van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS zoals België eist. De nieuwe treinstellen zijn wel voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen zoals die in de drie landen worden gehanteerd én voorbereid op inbouw van ERTMS zodra dit systeem ook op de spoortrajecten operationeel is en er ook een kabinetsbesluit is voor het aanleggen van ERTMS in Nederland (voorzien in 2019).

maandag 3 december 2018

45 miljoen voor bereikbaarheid regio Utrecht

Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en de Rijksoverheid stellen gezamenlijk 45 miljoen euro beschikbaar als eerste stap om de bereikbaarheid van Utrecht Science Park (USP) en de grote woningbouwlocaties in de stad te verbeteren. De overheden werken aan een pakket kortetermijnmaatregelen waardoor reizigers eenvoudiger en sneller naar Utrecht Science Park kunnen reizen.

Gedacht wordt aan snelle busverbindingen waarmee reizigers vanaf stations Overvecht en Lunetten direct naar Utrecht Science Park kunnen reizen en niet meer via station Utrecht Centraal. Ook onderzoekt de regio verbeteringen van de fietsverbindingen tussen de stations Bunnik en Bilthoven en Utrecht Science Park, een snellere busverbinding van Utrecht Science Park naar Zeist en verbeteringen van het fietsnetwerk in de stad en in de regio. Deze maatregelen zijn nodig om fiets en OV aantrekkelijker te maken en de druk op de autowegen te verminderen.

De investering van 45 miljoen is onderdeel van een groter pakket van middellangetermijnmaatregelen van ongeveer 200 miljoen euro, waarvoor de overheden in de komende jaren financiering zoeken. Dit pakket moet naast bereikbaarheid van de grote werklocaties ook huidige grootschalige woningbouw in de stad en regio Utrecht mogelijk maken en Utrecht Centraal als nationaal knooppunt verder ontlasten. Op lange termijn zijn meer investeringen in de regio nodig om deze bereikbaar te houden Over het tweede pakket aan investeringen in de regio gaan de overheden in 2019 afspraken maken.

vrijdag 30 november 2018

Nieuwe liften station Maastricht Randwyck klaar

Ze zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme. Bovendien kun je nu ook naar buiten kijken. Een week eerder dan gepland, zijn de nieuwe liften op station Maastricht Randwyck in gebruik genomen

Eind augustus startten de werkzaamheden om de liften te vernieuwen en werden de liften buiten gebruik gesteld. In iets meer dan tweeënhalve maand zijn de oude liften verwijderd, de nieuwe geïnstalleerd en de liftschachten deels transparant gemaakt. Hierdoor valt er nu daglicht naar binnen en is de sociale veiligheid verbeterd. Mensen kunnen nu immers zien wat er in de lift gebeurd.

Stations moeten goed bereikbaar zijn, voor iedereen. En om dat in de toekomst zo te houden, vervangt ProRail de liften die aan het einde van hun levensduur zijn. ProRail gaat de komende 10 jaar zo’n 100 liften vervangen, op 30 stations. De nieuwe liften die geplaatst worden zijn sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme.

donderdag 29 november 2018

De Lijn laat zijn bussen niet meer stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation

De busmaatschappij De Lijn voegt de daad bij het woord en laat zijn bussen niet meer stoppen aan de haltes onder het Brusselse Noordstation. Er is te veel overlast, aldus de maatschappij. De Lijn zal tijdelijk veiligere haltes installeren in de buurt van het station. Vanaf maandag 26 november zullen dertig buslijnen de passagiers dan afzetten aan de zijkant van het station, voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte zal aan het Rogierplein komen, iets van het Noordstation.

woensdag 28 november 2018

Oefenen met quadbikes op het spoor

Incidentenbestrijders van ProRail oefenden onlangs op goederenemplacement IJsselmonde in Rotterdam met een nieuw reddingsvoertuig dat zij kunnen gebruiken op de Hogesnelheidslijn (HSL). Het gaat om het zogenoemde secundair langstransport. In gewone mensentaal: een quadbike op spoorwielen. Het voertuig is dit jaar officieel in gebruik genomen.

De quadbike wordt gebruikt als redmiddel als zich een ernstig ongeluk voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op het verste punt staat de trein op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als er dan gewonden zijn, komen de incidentbestrijders met een vrachtwagen waarin twee quads met ieder twee karretjes staan. Gewonde reizigers worden op de quads en de karretjes in veiligheid gebracht. Per karretje kunnen we maximaal twee gewonden en een begeleider meenemen en op de quad passen nog eens drie mensen (inclusief bestuurder en begeleider). Dat betekent dat we per rit vijf gewonden naar de nooduitgang kunnen brengen.

dinsdag 27 november 2018

Nog steeds klachten over defecte reisinformatieschermen

Lege of bevroren reisinformatieschermen blijven nog steeds veel aanwezig op de stations. De problemen worden door NS en ProRail aangepakt, maar op een aantal stations laat een oplossing nog op zich wachten.

Dit najaar was het op vele stations nog aan de orde van de dag: reisinformatieschermen die geen of verouderde reisinformatie tonen. Verwarrend voor de reiziger. De reactie van NS en ProRail op klachten van Rover was de afgelopen jaren steeds dat het probleem op basis van de statistieken nauwelijks waarneembaar was, echter uit binnengekomen klachten bij Rover bleek iets anders. Toen Rover het probleem in een memo aankaartte werden door ProRail de nodige verbeteringen toegezegd.

De communicatie naar de reisinformatieschermen wordt door ProRail verzorgd via het beveiligde GSM-R netwerk. Na een aantal hardware- en software-wijzigingen werd de betrouwbaarheid van de verbinding tussen de borden en het netwerk verslechterd. ProRail heeft in de week van 29 oktober een oplossing uitgerold waardoor dit specifieke probleem inmiddels niet meer aan de orde is.
Hiermee is de kous echter nog niet af. Vooral op station Amsterdam Centraal leveren defecte reisinformatieschermen nog altijd veel klachten op. ProRail heeft Rover aangegeven dat het aantal borden op dit station de afgelopen jaren fors is gegroeid, terwijl de infrastructuur van het GSMR netwerk niet is meegegroeid. ProRail ziet een oplossing in de uitrol van een nieuw netwerk, maar kan hier geen datum voor geven. Ook op stations Utrecht Centraal en Schiphol komen nog bovengemiddeld veel problemen voor. Hier staan borden van een nieuwe leverancier die eerder storingen geven wanneer de verbinding niet goed is.

maandag 26 november 2018

Intercity's moeten op drukke trajecten om de 7,5 minuut gaan rijden

ProRail wil in de toekomst meer treinen laten rijden om de groei van het aantal passagiers op te vangen.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.

Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.

Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.

Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen vier of twee keer per uur rijden. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar wordt opgelost door op de drukste trajecten acht treinen per uur te laten rijden.

Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. Er is al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.

vrijdag 23 november 2018

Rover biedt reizigerseisen kleinschalig vervoer aan

Er moet nodig duidelijkheid en eenduidigheid komen in de diverse vormen van kleinschalig openbaar vervoer. Rover heeft daarom vrijdag 16 november tien reizigerseisen voor het kleinschalig vervoer aangeboden aan gedeputeerde Dennis Straat, tijdens het symposium ‘Reizen tot in de haarvaten’.

Het kan behoorlijk ingewikkeld zijn voor de reiziger om gebruik te maken van de verschillende Opstappers, regiotaxi’s, haltetaxi’s, hoppers, shuttles, flexbussen en andere soorten van kleinschalig openbaar vervoer. Informatie is vaak niet beschikbaar in de reisplanners en er zijn verschillende tarieven en betaalmethoden. Rover stelde het onderwerp aan de kaak met het organiseren van het symposium ‘Reizen tot in de haarvaten’, dat vrijdag 16 november in Utrecht plaatsvond.

Aan het woord kwam deze dag onder meer Carola Prins van CROW, die aangaf een jaarlijkse klantenbarometer voor de regiotaxi  te willen beginnen. De Woerdense wethouder en oud Rover-bestuurslid Tymon de Weger hield een pleidooi voor de buurtbus: een betrouwbaar stukje openbaar vervoer, mits de bussen ieder uur op dezelfde vaste tijd rijden. Belbussen ziet hij langzaam verdwijnen.

donderdag 22 november 2018

Geen verbetering in Zeeuwse treinverbinding

De lobby voor een verbeteringen op het Zeeuwse spoor heeft vooralsnog niets opgeleverd. Statenlid Ralph van Hertum (PvdA) had aandacht gevraagd voor een kortere overstaptijd in Roosendaal, een directe trein vanuit Zeeland naar Schiphol en meer treinen in de spits. Sinds december 2016 is er geen rechtstreekse treinverbinding vanuit Zeeland naar Schiphol. Reizigers moeten nu overstappen in Rotterdam of Leiden en zijn daardoor langer onderweg.

woensdag 21 november 2018

Vanaf 2025 nieuwe directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf

Vanaf 2025 rijdt er elk uur een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in beide richtingen. Hiermee kunnen reizigers sneller en zonder overstappen tussen deze steden reizen. De verwachting is dat jaarlijks ruim 250.000 extra reizigers gebruik zullen gaan maken van deze mogelijkheid. Dit is een groei van zo’n 40 procent ten opzichte van het aantal reizigers dat nu per trein reist tussen beide steden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) legt vandaag een uitgewerkt plan voor de directe verbinding voor aan de Tweede Kamer.

De trein vanuit Eindhoven stopt in Nederland straks alleen nog in Helmond en Venlo. Reizigers tussen Eindhoven en Düsseldorf zijn dan een uur en veertig minuten onderweg. Nu is dat nog twee uur en moet er worden overgestapt op Venlo. Het Duitse ministerie van Verkeer heeft een spoorverdubbeling op het Duitse deel van het traject onlangs benoemd tot haar hoogste prioriteit. Nederland is hier van meet af aan een groot voorstander van geweest, omdat de totale reistijd hiermee met nog eens tien minuten kan worden verkort tot anderhalf uur.

Van Veldhoven: ‘Met de directe trein zijn de bedrijvige steden Eindhoven en Düsseldorf straks nog beter met elkaar verbonden. De verwachting is dat hierdoor elke dag honderden reizigers extra de trein nemen op dit traject. En dat is ook precies wat we als kabinet willen: meer mensen die kiezen voor nog snellere internationale treinen.’

Om de directe verbinding mogelijk te maken, moet het spoor rondom station Eindhoven op enkele plekken worden aangepast. Het geld dat hiervoor nodig is maakt deel uit van de in totaal 10 miljoen die vorig jaar door Van Veldhoven werd uitgetrokken voor het verbeteren van de internationale bereikbaarheid van Eindhoven. Over een paar weken kan worden gestart met een planning voor de openbare aanbesteding en vervolgens de bestelling en levering van treinen die zowel op het Duitse als het Nederlandse spoor kunnen rijden. De lijn wordt aanbesteed voor een concessie periode van 15 jaar.

Staatssecretaris Van Veldhoven zet waar mogelijk in op het verbeteren van internationale treinverbindingen. Zo wordt in haar opdracht nu ook door NS en Deutsche Bahn in kaart gebracht hoe de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn al op korte termijn verkort kan worden. Daarnaast heeft de staatssecretaris onlangs haar steun uitgesproken voor de wens van het Britse Eurostar om op termijn vier tot vijf treinen per dag te laten rijden tussen Amsterdam en Londen.

dinsdag 20 november 2018

NS Zonetaxi op 244 extra stations in Nederland

NS Zonetaxi gaat uitbreiden: vanaf 3 december 2018 is NS Zonetaxi op 244 extra stations beschikbaar en kan de reiziger in totaal op 377 stations gebruik maken van NS Zonetaxi in zijn OV-reis. Zo is NS Zonetaxi door heel Nederland, in steden en dorpen beschikbaar voor reizigers. Om het boeken van NS Zonetaxi eenvoudiger te maken, kunnen reizigers vanaf 3 december de NS Zonetaxi ook boeken en vooraf betalen met iDEAL. Het is niet meer nodig (kan nog wel) om je vooraf te registreren als lid van NS Zonetaxi. Zo wordt reizen met het OV van deur-tot-deur nog makkelijker.

Met NS Zonetaxi reist men gemakkelijk en snel van en naar het station tegen een aantrekkelijk vast tarief per zone. De taxiritten worden aangeboden door Transvision in opdracht van de stichting NS Zonetaxi (NS/KNV). Reizigers kunnen maximaal 3 personen extra meenemen. De NS Zonetaxi is eenvoudig online via nszonetaxi.nl te boeken en rijdt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, van de eerste tot en met de laatste trein. De ritten worden uitgevoerd door regionale taxiondernemers die garant staan voor kwaliteit.

Het starttarief (eerste 2 km) van NS Zonetaxi gaat per 3 december van 6 euro naar 7,30 euro. Sinds 2012 is het tarief voor NS Zonetaxi niet meer verhoogd. Kostenstijgingen en de verhoging van het BTW tarief maakt dat ook het starttarief van NS Zonetaxi verhoogd moet worden.Tot 4 km wordt 10,30 euro betaald en tot 6 km 13,30 euro. De kosten worden berekend op basis van de kortste route en zijn vooraf bekend. Van 5 tot en met 23 december geeft NS 5 euro korting op een rit met NS Zonetaxi om NS-klanten kennis te laten maken met NS Zonetaxi.

NS verwacht dat met dit vernieuwde aanbod reizen met het OV nog makkelijker wordt.

maandag 19 november 2018

'Te weinig ambitie bij noodzakelijke modernisering Nederlands spoor'

Het Nederlandse spoor zou veel sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatie-standaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Dat stelt hoogleraar Railway Traffic Operations & Management Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 9 november.

‘Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. Zo breidt China zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit. En ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen’, constateert prof. Rob Goverde in zijn intreerede 'Waar gaan we heen met het spoor?'.

Om deze groei mogelijk te maken, bevindt het spoor zich internationaal in een transitie naar een modern digitaal railverkeerssysteem met continue draadloze communicatie voor een efficiënte beveiliging en beheersing van het treinverkeer. En ook de dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden; waarbij de treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen gekoppeld aan intelligente verkeersmanagementsystemen. Automatische treinbesturing is intussen standaard in moderne metrosystemen en zal in de toekomst ook op andere spoorsystemen worden toegepast om de hoogste benutting van het spoor te kunnen realiseren.

‘Uiteraard speelt dit alles ook in Nederland’, vervolgt Goverde. ‘Het Nederlandse spoor is  een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen, blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS.’ Specifiek gaat het dan om de omschakeling van het oude Nederlandse seinstelsel en ATB-systeem naar ERTMS voor de beveiliging. ‘ERTMS biedt echter veel bredere kansen dan alleen op veiligheidsgebied; het kan ook efficiëntere besturing van het treinverkeer mogelijk maken. Maar vooralsnog wordt de modernisering van de beveiliging en het verkeersmanagement niet in samenhang bekeken.’

‘ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat.’

Er is volgens Goverde dus alle reden om snel over te schakelen op ERTMS en daarbij breder te kijken dan alleen vervanging van de beveiliging. De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem. 

In de toekomst zullen in het railsysteem nog veel innovaties worden doorgevoerd, verwacht Goverde. ‘Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. En, zoals gezegd, wordt ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden.
In het Programma Hoogfrequent Spoor wordt hard gewerkt om elke tien minuten een intercity te realiseren op de drukste trajecten in Nederland voor 2028, samen met meer sprinters en ook nog voldoende ruimte voor goederentreinen.’

‘Hoe dan ook, de huidige overgang naar moderne digitale technologie is een uitdaging voor de van oudsher conservatieve spoorsector. De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem.’

vrijdag 16 november 2018

NS Dienstregeling 2019 bekend: Nieuwe Sprinters op het spoor

Zondag 9 december start NS de dienstregeling 2019. Vanaf dan rijdt NS elke uur een extra – vijfde - trein op de snelgroeiende hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook kunnen reizigers vanaf die dag gebruik maken van gloednieuwe Sprinters en een gloednieuw station: Lansingerland-Zoetermeer. De dienstregeling blijft in 2019 op hoofdlijnen hetzelfde als in 2018: voor 98 procent van onze reizigers verandert er niet of nauwelijks iets. Wel kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. Reizigers kunnen de dienstregeling raadplegen via de NS-app of NS.nl.

Tussen Amsterdam en Rotterdam start straks elk uur een extra trein op de hogesnelheidslijn. Daarmee rijden hier ieder uur 5 treinen per richting (exclusief Thalys en Eurostar). Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 procent.

Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer wordt per 9 december in gebruik genomen. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda stopt hier vier keer per uur in beide richtingen. Op een gemiddelde werkdag zullen 2000 à 2500 reizigers van dit station gebruik maken.

Met de dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. NS biedt deze dienst dan aan op in totaal 127 treinstations.

Station Lansingerland-Zoetermeer in de steigers

Aannemers Vobi en Strukton zijn nog keihard aan het werk om alles dat af moet op tijd af te krijgen, maar ProRail wil alvast laten zien hoe het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer eruit komt te zien. Het nieuwe treinstation tussen Gouda en Den Haag wordt zondag 9 december in gebruik genomen. De bovengelegen aansluiting op RandstadRail wordt komend voorjaar in gebruik genomen.

Het nieuwe station ligt parallel aan de A12. Over het spoor en de A12 ligt nu een nieuw viaduct, waar RandstadRail een halte krijgt. Lansingerland-Zoetermeer wordt daarmee een vervoersknooppunt waar spoor, RandstadRail, bus, auto en fiets samenkomen. Met zevenhonderd gratis parkeerplaatsen biedt het station straks veel overstapmogelijkheden en reistijdwinst.

Voor het vervoersknooppunt neemt de gemeente Zoetermeer de bouw van het treinstation bij de A12 bij Zoetermeer en Lansingerland op zich. Ook verzorgt zij in nauwe samenwerking met en onder toezicht van ProRail alle technische voorzieningen die nodig zijn om het station goed te laten functioneren. ProRail richt zich in opdracht van de gemeente Zoetermeer op de benodigde werkzaamheden aan het spoor en de bovenleidingen. Aannemer Strukton verricht deze spoorwerkzaamheden. Normaal gesproken heeft ProRail de integrale leiding in dergelijke projecten.

donderdag 15 november 2018

'Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie'

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten.

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

De reizigersverenigingen zien geen redenen voor de vertraging. België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel.

woensdag 14 november 2018

Komend weekend geen treinen naar Schiphol

Op zaterdag 17 november geen treinen maar bussen van en naar Schiphol. Van vrijdag 16 t/m zondag 18 november voert ProRail diverse werkzaamheden uit rond de luchthaven. Tijdens deze drie dagen rijden er geen treinen maar bussen op het traject Schiphol Airport-Leiden. Intercity direct rijdt ook niet op het traject Amsterdam Centraal-Rotterdam. Ook op de trajecten Amsterdam Sloterdijk/Amsterdam Zuid-Schiphol Airportrijden bussen in plaats van treinen.


In november 2018 en januari 2019 zijn er belangrijke werkzaamheden rond station Schiphol Airport. ProRail vernieuwt onder meer de stroomvoorziening die elektriciteit levert aan het spoor en het treinstation. Ook worden nieuwe wissels geplaatst bij Hoofddorp en wordt het spoor vernieuwd tussen Leiden en Schiphol. In totaal werkt ProRail aan 14 projecten rond Schiphol Airport.
De tweede werkperiode duurt van 17 tot en met 20  januari. Informatie over de gevolgen van deze werkzaamheden zal begin januari 2019 beschikbaar zijn op de NS Reisplanner.

Voor overstappende reizigers op Amsterdam Sloterdijk en Schiphol zet NS kruiers in om hen te assisteren met hun bagage. Daarnaast helpen extra NS-medewerkers op de stations om reizigers naar de bussen te verwijzen.

Op zondag 18 november rijden er op het traject Amsterdam Zuid - Schiphol Airport – Hoofddorp wel treinen. Tussen Amsterdam Sloterdijk – Schiphol Airport en Leiden – Schiphol Airport rijden dan nog steeds bussen.

Tijdens de intocht van Sinterklaas in Zaandam. op zaterdag 17 november, rijden er tussen 10.00-15.00 uur extra Sprinters op het traject Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest.

dinsdag 13 november 2018

Lichtestival Eindhoven ook in NS Station

Ook dit jaar draagt NS actief bij aan GLOW Eindhoven -van 10 tot en met 17 november- en start voor veel bezoekers het lichtfestival op het station. In het onlangs gerestaureerde stationsgebouw worden verschillende bestaande kunstwerken in de schijnwerpers gezet door lichtkunstenaar Michel Suk. In de hal aan de Centrumzijde licht hij op een speelse manier het bestaande glaskunstwerk ‘Vogeltrek’ van Lex Horn uit en zet het in beweging. De drie ronde appliqué ramen komen hierdoor opnieuw tot leven.

Vanuit de vernieuwde restauratie kan de bezoeker niet alleen genieten van een heerlijke versnapering, maar ook van een bijzondere lichtinstallatie voor de monumentale ronde ramen. Station Eindhoven is tijdens GLOW de plek waar Michel Suk verborgen parels opnieuw aan het licht brengt.

Ieder jaar in november staat Eindhoven een week lang in het teken van lichtkunst. Dit jaar is GLOW Eindhoven van 10 t/m 17 november. GLOW pakt uit met zo’n 35 bijzondere lichtkunstprojecten verspreid door het centrum van de stad. Volg de gratis looproute en je mist geen een object. Van compleet verlichte gebouwen tot bijzondere opstellingen. De kunstwerken worden gemaakt door lichtkunstenaars over de hele wereld. GLOW Eindhoven staat dan ook niet voor niets in de top 10 van de beste lichtfestivals ter wereld.

maandag 12 november 2018

Openbaar vervoer in Vijfheerenlanden verandert

Hoewel de gemeente Vijfheerenlanden pas op 1 januari 2019 een feit is, verandert het openbaar vervoer er al vanaf 9 december aanstaande. Dan gaat voor deze nieuwe gemeente in de provincie Utrecht een nieuwe dienstregeling in. De voorzieningen voor het openbaar vervoer blijven op hetzelfde niveau. Vervoerder U-OV gaat de nieuwe dienstregeling uitvoeren in opdracht van de provincies Zuid-Holland en Utrecht.

Dit blijkt uit het vervoerplan voor Vijfheerenlanden dat is vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. Het nieuwe vervoerplan is nodig omdat twee van drie gemeenten die opgaan in Vijfheerenlanden, Leerdam en Zederik, nu nog in de provincie Zuid-Holland liggen en dus onder een andere concessie voor het openbaar vervoer vallen. Vianen ligt nu al in de provincie Utrecht. U-OV heeft het nieuwe vervoerplan eerst voorgelegd aan de drie fusiegemeenten en reizigersorganisatie ROCOV.

Het uitgangspunt van provincies Utrecht en Zuid-Holland was om het voorzieningenniveau in Vijfheerenlanden zoveel mogelijk gelijk te houden en daarmee een soepele overgang te borgen. Dit is ook het geval in het vervoerplan dat vervoerder U-OV voorstelt.

Het plan bevat wel enkele wijzigingen van het vervoeraanbod:
Behoud buslijn 85: binnen Vijfheerenlanden is de route ongewijzigd, in Utrecht rijdt deze buslijn voortaan via Papendorp.
Instellen buslijn 94 tussen Ameide en Utrecht CS om avondbediening van Ameide in stand te houden. Deze rijdt ook via Papendorp.
Behoud van buurtbuslijn 703 (overdag) plus op dezelfde route belbuslijn 502 (avonden/weekenden).
Integratie van spitsbuslijn 72 in belbuslijn 572, inkorting tot knooppunt Meerkerk A27.
Diverse kleine wijzigingen van vertrektijden en aansluitingen.

vrijdag 9 november 2018

Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maakt werk van meer plek in de trein voor reizigers tussen Amsterdam en Utrecht, een van de drukste stukken spoor van Nederland. Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS mogelijk om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Op de drukste momenten zijn er straks 20 procent extra zitplaatsen beschikbaar ten opzichte van nu.

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Het aantal treinreizigers groeit hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Want staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk. Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.’

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste stukken spoor in ons land. In de huidige situatie kan op het hele traject Schiphol - Nijmegen alleen met treinen worden gereden die tien rijtuigen lang zijn. Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing van station Nijmegen op verzoek van staatssecretaris Van Veldhoven en de provincie Gelderland met drie jaar.

Hierdoor moet het al in het najaar van 2019 mogelijk worden om langere treinen te laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Op de drukste momenten van de dag kan NS hierdoor met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, een toename van 200 zitplaatsen ten opzichte van de 1000 plekken nu.

Het totale programma voor Schiphol – Nijmegen dat er voor moet zorgen dat ook het aantal treinen per uur in de toekomst omhoog kan, omvat ook de aanleg van een extra perron op station Nijmegen, een doortrekking van de perrontunnel en een uitbreiding van het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden. De staatssecretaris stelt hier 135 miljoen euro voor beschikbaar.

Ook op andere plekken in Nederland wordt gewerkt aan meer comfort voor treinreizigers. Zo zijn in oktober de werkzaamheden gestart voor het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. Vanaf 2020 kunnen daardoor in Noord Nederland dubbel zoveel treinen als nu rijden. En met een grote verbouwing van station Driebergen – Zeist wordt gewerkt aan een betere aansluiting tussen de trein en andere soorten vervoer in die regio.

donderdag 8 november 2018

Hoe gaat het op de HSL?

De HSL-Zuid is een populaire lijn: in 2017 groeide het aantal reizigers al met 25% en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2018 laat NS hierom nog 1 intercity Direct per uur extra rijden en dan krijgen alle intercity Direct treinen een extra rijtuig. De afgelopen weken op de HSL waren uitdagend, onder meer door softwareproblemen. Dit leidt tot hinder en overlast voor reizigers. Wat gebeurt er om de prestaties op de HSL op peil te houden?

Bij de 78 TRAXX-locomotieven die NS gebruikt op de HSL is tussen mei en oktober noodzakelijke nieuwe software geïnstalleerd. De update was nodig om de treinen aan aangepaste technische eisen te laten voldoen. In de nieuwe software zit ondanks uitgebreid testen een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. De machinist kan dit herstellen om weer verder te kunnen rijden. Dit levert in de meeste gevallen een paar minuten vertraging op. Soms leidt dit echter tot langdurige stilstand van de trein.

De softwareproblemen leveren tijdelijk hinder op voor reizigers op de HSL. Met het Ministerie is afgesproken dat de reizigerspunctualiteit dit jaar uitkomt op of boven de 82,1% (bodemwaarde). Tot eind september scoorde NS ruim hierboven: 83,6% van de reizigers kon reizen volgens de planner. Door onder andere de softwareproblemen daalt dit cijfer in de maand oktober tot 81,3% Hieronder vind je de resultaten van dit jaar tot dusver. Over 2017 haalde NS uiteindelijk een reizigerspunctualiteit van 83,4%, ook boven de afgesproken bodemwaarde. De prognose is dat NS ook dit jaar de afspraken gaat nakomen.

woensdag 7 november 2018

RET gunt levering 143 energiezuinige bussen aan VDL Bus & Coach BV

De RET heeft met VDL Bus & Coach BV het contract getekend voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden combineren met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft. Met deze investering zet het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van zijn busvloot. Eerder dit jaar bestelde de RET al 55 zero emissie bussen. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

100% zero emissie bussen zijn het duurzaamst. De transitie naar een 100% elektrische vloot doet de RET in fases, omdat de technologie op dit vlak zich razendsnel ontwikkelt. Het vervoersbedrijf neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029.