Ads Top

'Intrekken investeringen Noord/Zuidlijn funest voor Nederland'

Het intrekken van de toegezegde 1,8 miljard euro voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol is funest voor de bereikbaarheid van Nederland. Dat heeft een brede coalitie van bestuurders afgelopen donderdag in Den Haag aan fractievoorzitters en Kamerleden laten weten. Onder hen waren Melanie van der Horst (wethouder Mobiliteit Amsterdam en voorzitter Vervoerregio Amsterdam), Marjan Rintel (president-directeur KLM), Ruud Sondag (CEO Schiphol), Jan de Reus (gedeputeerde Flevoland) en Wouter Koolmees (president-directeur NS)

'We realiseren ons dat de bedragen voor projecten als Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanzienlijk zijn. En toch is investeren hier nodig. Veel van onze treinen stoppen onderweg op stations in en rondom Amsterdam. Als de situatie daar verbetert, zal de bereikbaarheid in het hele land met sprongen vooruit gaan. Steden als Alkmaar, Enschede, Groningen en Maastricht plukken daar onmiddellijk de vruchten van,' aldus Wouter Koolmees, president-directeur NS

De bestuurders hadden ook goed nieuws te melden. Gezamenlijk zijn zij bereid om 1,4 miljard euro aan de bereikbaarheid van ons land bij te dragen, mits de bezuiniging van 1,8 - zoals beloofd - wordt teruggedraaid.

Vanwege de lopende formatie en de begrotingsbehandeling IenW deden de bestuurders hun oproep bij verschillende fractievoorzitters. Ze pleitten ervoor dat een volgend kabinet de tekorten op belangrijke nationale projecten zoals de Noord/Zuidlijn en Zuidasdok aanvult en te investeren in de IJmeer-verbinding. Daarnaast spreken ze ook de kersverse woordvoerders IenW hierop aan die vandaag een debat over infrastructuur voeren.
“Investeringen in deze projecten komen ten goede van de bereikbaarheid van heel Nederland. Hier profiteren reizigers in Zwolle en Almelo direct van.” Aldus Jan de Reus, gedeputeerde Flevoland en voorzitter van het Platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam.

Daarnaast pleit de groep voor een versterking van het Mobiliteitsfonds van 8 miljard euro voor de komende acht jaar. Hiermee kunnen de mobiliteitsprojecten in heel Nederland uit het slop getrokken worden. Op dit moment heeft alleen BBB een verhoging van het mobiliteitsfonds in haar programma staan.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.