Ads Top

Eisen voor nieuwe busconcessie in Oost-Brabant bekend: iedereen mag reageren

Bussen zonder uitstoot, extra lijnen van Bravodirect en de hub- en haltetaxi Bravoflex in het hele gebied. De nieuwe concessie in Oost-Brabant belooft een flinke plus voor het busvervoer in de regio, die zich uitstrekt van Hilvarenbeek en Waalwijk tot Oss en Boxmeer. Dat blijkt uit het ontwerp-Programma van Eisen, dat deze week door Gedeputeerde Staten is vastgesteld.

Het Programma van Eisen bevat de minimale eisen en uitgangspunten voor het openbaar vervoer in Oost-Brabant. Daarin staat bijvoorbeeld op welke plekken, hoe vaak en tot hoe laat we een bus willen laten rijden. Vervoersbedrijven die inschrijven op de concessie doen daar vervolgens nog een schep bovenop. Als een bestaande buslijn of een halte niet voorkomt in het Programma van Eisen wil dat dus zeker niet zeggen dat deze zal verdwijnen.

Het Programma van Eisen (PvE) is een belangrijke tussenstap op weg naar de aanbesteding. Daarom publiceren we nu een ontwerpversie van het document, die is afgestemd op de ambities van gemeenten en regio’s. Iedereen mag daarop reageren. Dat kan door tot en met 5 juli een reactie te sturen naar ovaanbesteding@brabant.nl. Een team van de provincie Noord-Brabant beoordeelt vervolgens of de eisen naar aanleiding van de reacties worden aangepast. Op elke reactie zal de provincie hoe dan ook antwoord geven.

De provincie Noord-Brabant is verdeeld in drie concessiegebieden. Oost-Brabant is daarvan de grootste. Het gebied omvat onder meer de steden ’s-Hertogenbosch, Oss en Tilburg, net als een groot landelijk gebied. Nadat het PvE definitief is vastgesteld, opent in oktober 2024 de aanbesteding voor de nieuwe concessie.

De gunning volgt in het voorjaar van 2025, ruim anderhalf jaar voordat de nieuwe concessie van start gaat in december 2026. Voor die lange periode is gekozen om de nieuwe concessiehouder meer tijd te geven voor het werven van extra personeel en de aanschaf van nieuwe bussen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.