De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke tegenvaller opgelopen. Hoewel er 3 miljard euro is gereserveerd voor het project, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de favoriete variant 13,8 miljard euro zal kosten, exclusief beheer- en onderhoudskosten1.
Het kabinet heeft de plannen voor de Lelylijn de afgelopen weken nader bekeken. Staatssecretaris Jansen benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer de voordelen van de aanleg, zoals de koppeling van het tracé aan grootschalige woon- en werklocaties. De treinverbinding zou mogelijk tienduizenden banen opleveren door betere verbindingen tussen Groningen, Leeuwarden en andere delen van het land, inclusief Drachten, Lelystad en Emmeloord1.
Hoewel het vorige kabinet 3 miljard euro heeft vrijgemaakt voor het plan, kijkt staatssecretaris Jansen naar de regio en Europa voor extra financiering. Hij temperde echter de verwachtingen over Europese fondsen, aangezien er pas vanaf 2028 weer ruimte is op de Europese begroting1.
Het onderzoek van het kabinet heeft drie varianten van de Lelylijn bekeken. De goedkoopste variant zou 8,2 miljard euro kosten, de duurste 17,2 miljard euro. De middelste variant, die de meeste tijdwinst en reizigers zou opleveren, is geraamd op 13,8 miljard euro1.
De Lelylijn zou de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad aanzienlijk verkorten. Een treinrit van Groningen naar Amsterdam, die nu ruim twee uur duurt, zou met de Lelylijn bijna een uur sneller worden1.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten