vrijdag 11 oktober 2024

Het openbaar vervoer in de hele provincie Utrecht kleurt U-OV geel

De winnaars van de Utrechtse aanbesteding van het openbaar vervoer, Transdev en Keolis, zijn gestart met de voorbereiding van de nieuwe openbaar vervoer-concessies vanaf december 2025. Een concessie is een soort contract, waarmee een vervoerder het recht krijgt om in een gebied openbaar vervoer te verzorgen.

Met de inwerkingtreding van de concessies in december 2025 gaan beide vervoerders een uitgebreid en toekomstgericht openbaar vervoersnetwerk aanbieden. Hiermee spelen zij in op de veranderende vervoersbehoeften in de regio. In de nieuwe concessies ligt de nadruk op flexibiliteit, duurzaamheid, excellente uitvoering en sociale toegankelijkheid.

in juni 2024 maakte de provincie bekend dat, na het doorlopen van een uitgebreid aanbestedingstraject, de OV-concessie Utrecht Binnen (stad Utrecht en omliggende gemeenten) aan Transdev is verleend, en Utrecht Buiten (de rest van de provincie inclusief de stad Amersfoort) aan Keolis. De vervoerders zullen samen het openbaar vervoer in de provincie uitvoeren van december 2025 tot december 2035. Belanghebbenden hadden daarna zes weken de tijd om een bezwaar in te dienen. Tegen de concessieverlening aan Keolis is geen bezwaar ontvangen, waarmee deze concessie onherroepelijk is. Bij Utrecht Binnen loopt een bezwaarprocedure van Qbuzz tegen de concessieverlening aan Transdev. Daarom gaan we alleen in op de inschrijving van Keolis.

Keolis heeft een winnend plan gepresenteerd dat tegemoetkomt aan de eisen van de provincie om flexibel openbaar vervoer aan te bieden. Het huidige netwerk van buslijnen blijft intact. Het aantal reismogelijkheden zal zelfs worden uitgebreid: op veel lijnen gaan bussen vaker rijden, zowel op drukke momenten als in daluren, weekenden en vakanties. Dit leidt tot meer reismogelijkheden, vooral op belangrijke trajecten zoals de stadslijnen in Amersfoort en streeklijnen zoals lijn 70 tussen Soest en Amersfoort. Deze verbeteringen dragen bij aan meer comfort voor de reiziger, een hogere reizigerscapaciteit en een verhoogde kwaliteit van het netwerk. Hiermee is het netwerk voorbereid op een verdere groei van het aantal reizigers. De komende jaren zal Keolis in samenwerking met provincie, gemeenten en andere partijen, het netwerk jaarlijks verder doorontwikkelen.

Een belangrijk onderdeel van de concessie is de volledige overgang naar 100 procent zero emissie (ZE) bussen tussen 2025 en 2028. Keolis zal dit in twee fasen realiseren, waarbij vanaf december 2025 al 86 nieuwe elektrische bussen worden ingezet. Zo zet de provincie een stap vooruit in haar energietransitie. In 2028 wordt dan een volgende stap gemaakt: dan stromen er nog eens 174 nieuwe elektrische bussen in, waarna de hele busvloot zero emissie is. De nieuwe elektrische bussen, van het merk Yutong, bieden veel comfort en dragen bij aan een schonere en duurzamere leefomgeving. Keolis heeft positieve ervaringen met bussen van het merk Yutong in onder meer Frankrijk en Denemarken. De dieselbussen die in de tussenliggende jaren nog rijden, zullen deels op duurzame biobrandstof rijden om de uitstoot verder te beperken.

Betrouwbare uitvoering, comfort en hoge kwaliteit onder de vlag van U-OV
Keolis zet sterk in op een comfortabele en betrouwbare uitvoering van het OV, met aandacht voor een punctuele uitvoering, het tegengaan van rituitval, een hoge klanttevredenheid en veel aandacht voor veiligheid.

Al het OV in de provincie gaat rijden onder de vlag van het merk U-OV. Dat merk moet voor de reiziger één geheel worden, ook al wordt het door twee vervoerders uitgevoerd. Keolis werkt daarom samen met Transdev aan een samenwerkingsovereenkomst, waarin onder meer wordt uitgewerkt hoe zij samen onder meer één klantenservice en één gezamenlijke website voor U-OV ontwikkelen. Al het regionale openbaar vervoer in de provincie kleurt straks U-OV-geel. Reizigers in de concessie Utrecht Buiten zullen profiteren van verbeterde reisinformatie, met onder meer mobiele informatiepanelen bij tijdelijke haltes, persoonlijke meldingen over de reis en een serviceteam dat reizigers op knooppunten kan helpen met reisinformatie en persoonlijke assistentie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten