woensdag 9 oktober 2024

Ook in het najaar veel werk aan het spoor

Het wordt een pittig najaar op het spoor. Dat was afgelopen zomer al te horen in het journaal en te lezen in de kranten. ProRail en NS gaven daarmee een waarschuwing af voor reiziger en omwonende: er zal op verschillende locaties in het land veel worden gewerkt aan spoor en station.

De hoeveelheid werk maakt dat aannemers niet alleen maar aan de slag kunnen in vakanties en in de nacht. Het Nederlandse spoor is namelijk na zo’n tachtig jaar aan een tweede ronde grootschalige vervanging toe. Een voorbeeld daarvan is het project tussen Almelo en Hengelo, dat een dezer dagen gestart is. Dat traject krijgt nieuwe treinbeveiliging. Er rijden dan bussen in plaats van treinen.

In Wierden wordt vanaf 28 september tot 11 oktober dag en nacht gewerkt aan het spoor. Ook dan rijden er geen treinen, zodat we ingrijpende werkzaamheden kunnen uitvoeren: een overweg wordt aangepakt en het spoor wordt compleet vernieuwd. Zo maken we de infrastructuur op meerdere plekken in Nederland klaar voor de toekomst.

Zoals gezegd zou ProRail alle werkzaamheden het liefst in de herfstvakantie plannen. Maar dat gaat helaas niet. Er is simpelweg te veel te doen. Dat heeft ook te maken met inzetbaarheid. Een aannemer, zijn medewerkers en het materieel kan niet op meerdere plekken tegelijk ingezet worden. Het is één van de vele uitdagingen waarmee ProRail te maken heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten