Dinsdag 15 oktober viert station Amsterdam Centraal zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. De vlag wordt uitgehangen en 's avonds treedt het koor Dunya op, een multicultureel koor van tweeëntwintig nationaliteiten. Omdat de verjaardag van het station dit jaar twee weken voor het 750e levensjaar van de stad Amsterdam plaatsvindt, worden geïnteresseerde reizigers en inwoners van Amsterdam getrakteerd op een rondleiding door de Koninklijke Wachtkamer. Deze rondleidingen vinden de komende drie weekenden plaats en kunnen online worden gereserveerd.
Het station is op 15 oktober 1889 in gebruik genomen. Op een gemiddelde werkdag verwelkomen we ondertussen ruim 200.000 reizigers en bezoekers. In 1869 is opdracht gegeven voor de aanleg van het Centraal Station in Amsterdam. Een kunstmatig aangelegd eiland in het IJ betekende de start voor het monument zoals we het nu kennen. Aan de westkant lag Willemspoort, het eindstation van de lijn naar Haarlem. Aan de oostkant lag het station Weesperpoort, eindstation van de Rijnspoorweg (Utrecht – Arnhem – Keulen). Om een samenhangend spoorwegnet in ons land op te zetten voerde de regering de Spoorwegwet in. Voor Amsterdam betekende dit een verbinding met Den Helder en de bouw van een centraal personen- en goederenstation, waar de bestaande en nieuwe lijnen samen kwamen. Het begin van het huidige station.
Amsterdam Centraal is een historisch monument aan de centrumzijde. Aan de IJ-zijde van het station is een moderne tweede hoofdentree gebouwd, de IJ-hal. Het historische monument is ontworpen door Pierre Cuypers. Samen met A.L. van Gendt ontwierp hij het internationaal bekende gebouw. Rijkelijk versierd met ornamenten. Later ontwierp zijn zoon, Jos (of Joseph) Cuypers, het postgebouw (de Oost) aan oostelijke zijde en het IJ-gebouw aan de IJ-zijde van het station. Het gerestaureerde deel van het IJgebouw is nu weer te zien wanneer je via de IJ-hal de IJ-passage in loopt. Meer over de architectuur.
De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling van ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwen we een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht. De werkzaamheden zijn omvangrijk: een complexe operatie, terwijl de treinen blijven rijden en het station open blijft. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van circa 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten