donderdag 14 november 2024

Werkzaamheden tussen Amersfoort Vathorst en 't Harde van 14 tot en met 17 november: omreizen of bussen

Donderdag 14 november tot en met zondag 17 november is het goed opletten voor reizigers die willen reizen rondom Amersfoort en tussen Amersfoort en Zwolle. Er vinden dan namelijk werkzaamheden plaats aan het spoor tussen Amersfoort Vathorst en ’t Harde. Tegelijkertijd werkt ProRail aan een aantal sporen op station Amersfoort. Als gevolg hiervan rijden er minder treinen op deze trajecten. Reizigers kunnen omreizen via Almere Centrum of gebruikmaken van bussen. Omdat er werkzaamheden op verschillende plekken plaatsvinden, is het raadzaam om de NS Reisplanner te raadplegen.

Omreizen met de trein via Almere Centrum
Op alle dagen rijdt de trein tussen Utrecht Centraal en Zwolle om via Almere Centrum. Reizigers kunnen dus nog steeds rechtstreeks reizen tussen Utrecht Centraal en Zwolle en hoeven niet extra over te stappen. Reizigers tussen Amersfoort Centraal en Zwolle kunnen overstappen op Hilversum en vervolgens op die trein naar Zwolle stappen.

Donderdag 14 en vrijdag 15 november: bussen tussen Putten en ‘t Harde
Op donderdag 14 en vrijdag 15 november rijden er geen treinen tussen Putten en ’t Harde. Tussen Amersfoort Vathorst en Putten en tussen Zwolle en 't Harde rijden wel treinen. Tussen Putten en ‘t Harde rijden verschillende bussen die stoppen op de tussengelegen stations Ermelo, Harderwijk en Nunspeet. Niet alle bussen stoppen op alle tussengelegen stations:

Vanwege werkzaamheden rondom de stationsomgeving van Nunspeet rijden de stopbussen niet via Nunspeet. Reizigers van en naar Nunspeet stappen daarom op station Harderwijk of station ’t Harde over op een kleinere bus. Deze bussen stoppen aan de noordzijde van het station.
Een aantal keer per uur stopt de bus niet op station Ermelo.
NS raadt reizigers daarom aan om de Reisplanner te checken en hun reis van tevoren te plannen.

Zaterdag 16 en zondag 17 november: bussen tussen Amersfoort Vathorst en ‘t Harde
Op zaterdag 16 en zondag 17 november rijden er over het gehele traject tussen Amersfoort Vathorst en ’t Harde geen treinen. Tussen Zwolle en ’t Harde rijden wel treinen.

Tussen Amersfoort Vathorst en ‘t Harde rijden verschillende bussen die stoppen op de tussengelegen stations Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk en Nunspeet. Ook op deze dagen rijden de stopbussen niet via Nunspeet vanwege werkzaamheden rondom de stationsomgeving. Reizigers van en naar Nunspeet stappen daarom op station Harderwijk of station ’t Harde over op een minibus. Deze bus stopt aan de noordzijde van het station. NS raadt reizigers aan om de Reisplanner te checken en hun reis van tevoren te plannen.

Ook opletten bij Amersfoort Centraal
Reizigers die vertrekken vanaf of via Amersfoort Centraal richting Zwolle dienen rekening te houden met extra looptijd of overstaptijd op station Amersfoort, wegens werkzaamheden op het station daar. Van 15 tot en met 17 november plaatst ProRail een nieuwe trap en roltrap bij perron 1 en 2. Hierdoor rijden er gedurende het weekend minder treinen van en naar Amersfoort Centraal. De lift naar perron 1 en 2 is dan ook niet in gebruik. Dat is extra vervelend voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift. Aan hen wordt aangeraden om kort van tevoren de NS Reisplanner te raadplegen.

woensdag 13 november 2024

Duitse deelstaat Nedersaksen steunt verbetering spoor aan grens

Met een subsidie van 1 miljoen euro wordt het spoor aan de Duits-Nederlandse grens aangepast. Deze subsidie draagt bij aan de realisatie van de treinbeveiliging tussen Bentheimer Eisenbahn AG en ProRail.

Op 4 november 2024 overhandigde Wiebke Osigus, minister voor federale en Europese aangelegenheden van de deelstaat Nedersaksen, een cheque op het station van Coevorden. Door deze subsidie is de treinverbinding tussen Emmen-Rheine weer een stap verder.

Met dit besluit onderschrijft de deelstaat Nedersaksen het belang van deze grensoverschrijdende verbinding. Dit in navolging van besluitvorming in beide landen in Den Haag en Berlijn en van de provincie Drenthe.

Duitsland heeft een eigen (beveiligings)systeem voor het spoor. Net als Nederland. Om beide systemen met elkaar te laten samenwerken, is geld nodig. De Duitse regionale overheid is bereid om hieraan mee te betalen. Door deze financiële ondersteuning is ProRail in staat om de technische uitrusting van de spoorinfrastructuur op en rond het station Coevorden aan te passen. Ook wordt er een verbinding gemaakt die de samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse twee verkeersleidingsposten makkelijker maakt.

Provincie Drenthe regelt de financiële afhandeling met ProRail. Naar verwachting rijden er vanaf eind 2026 personentreinen tussen Emmen-Rheine.

dinsdag 12 november 2024

Definitieve gunning voor onderdoorgang Wolfheze

De onderdoorgang in Wolfheze komt er. Het contract is in de week van 21 oktober gegund aan aannemer Van Hattum en Blankevoort. ProRail, het Rijk, de provincie Gelderland en de gemeente Renkum hebben extra geld beschikbaar gesteld voor de onderdoorgang.

In Wolfheze vervang ProRail de overweg op de Wolfhezerweg door een onderdoorgang. Automobilisten, fietsers en voetganger kunnen hierdoor straks veilig onder het spoor door. Ook zorgt de tunnel voor een betere verbinding tussen Wolfheze Noord en Zuid. Het verkeer hoeft dan niet langer te wachten voor de spoorbomen.

Het was nog even spannend of het zou lukken. Dit project deed mee in de aanvraag voor de Europese CEF-subsidie. Ondanks de positieve beoordeling van de aanvraag, werd de subsidie niet verleend. Er waren veel positief beoordeelde aanvragen, en helaas viel Wolfheze buiten de boot. Hierna vielen de inschrijvingen voor deze aanbesteding hoger uit dan verwacht. Daardoor was er eerst onvoldoende budget om de opdracht te gunnen.
Extra budget

De samenwerkende partijen hebben met elkaar afgesproken dit financiële probleem met elkaar op te lossen. Iedereen wil dat de onderdoorgang in Wolfheze er komt.

Van Hattum en Blankevoort gaat nu aan de slag. Ze werken de planning verder uit en bereiden werkzaamheden voor.

maandag 11 november 2024

FNV kondigt stakingen aan bij spoorbeheerder

Vakbond FNV heeft stakingen aangekondigd bij de directie van ProRail. Aanleiding is het vastlopen van cao-gesprekken tussen de vakbond en de directie. ProRail wil niet verder praten en heeft een eindbod neergelegd dat onacceptabel is voor de leden van FNV. Het gaat om stakingen deze maand waarbij ook het publiek overlast gaat ervaren.

FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat klinkt als een enorm percentage, maar de vorige cao is afgesloten vlak voor een enorme inflatiepiek.

Er zijn acties gepland bij de zogenoemde ‘verkeersleidingposten’. Dit is een centraal punt van waaruit verkeersleiders het treinverkeer in een bepaald gebied controleren en aansturen. ‘Dan moet je er van uit gaan dat een deel van het treinverkeer plat wordt gelegd’, verduidelijkt Kraijenoord. ‘Dat willen we liever niet. Maar als ProRail niet meer verder wil praten, dan moeten we wel.’

De FNV heeft concreet de volgende acties aangekondigd:

De Kijfhoek                                          11 november, 13:00 – 16:00 uur

Amsterdam/Alkmaar                             13 november 6:00 – 9:00 uur

Utrecht/Amersfoort                               15 november 6:00 – 9:00 uur

Rotterdam/Den Haag/Roosendaal        18 november 6:00 – 9:00 uur

Eindhoven/Maastricht                           20 november 6:00 – 9:00 uur

Zwolle/Groningen/Arnhem                    22 november 6:00 – 9:00 uur

De verwachting is dat op die trajecten dan tijdelijk geen treinen zullen rijden.

vrijdag 8 november 2024

Aangepast treinverkeer rond Schiphol Airport

Van vrijdag 8 november tot en met zondag 10 november én van zaterdag 16 november tot en met dinsdag 3 december verbetert ProRail het spoor op en rond Schiphol Airport. Dit heeft als gevolg dat NS geen of veel minder treinen kan rijden. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen en in deze periode rekening te houden met vollere treinen, grote drukte op de perrons en een langere reistijd.

Reizigers die in deze periode op doordeweekse dagen van of naar Schiphol reizen, worden opgeroepen waar mogelijk niet in de spits te reizen en gebruik te maken van omreisroutes. Er zijn extra collega’s op verschillende stations aanwezig om reizigers te assisteren.

Reizigers die in deze periode op doordeweekse dagen van of naar Schiphol reizen, worden opgeroepen niet in de spits te reizen tussen 07:30-10:00 uur én 16:00-18:30 uur en de rest van de dag gebruik te maken van omreisroutes.

Vrijdag 8 november t/m zondag 10 november én vrijdag 29 november t/m zondag 1 december
In deze periodes rijden er geen treinen tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid. Reizigers kunnen omreizen via Amsterdam Lelylaan. Tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Zuid is het een NS-vervoerbewijs geldig in de metro. Tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centraal, Leiden Centraal en Rotterdam Centraal kunnen maar de helft van de reguliere treinen rijden.

Reizigers worden vooraf op de stations geïnformeerd via omroepberichten en extra borden. Abonnementhouders hebben circa tien dagen voorafgaand aan de werkzaamheden een email ontvangen over de aangepaste dienstregeling. NS adviseert reizigers vooraf hun reis te plannen in de NS-App of op ns.nl. en rekening te houden met vollere treinen, drukte op de perrons en een langere reistijd. De aangepaste dienstregeling is vanaf tien dagen van tevoren verwerkt in de reisplanner.

donderdag 7 november 2024

Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk

Bij Winterswijk wordt van 9 tot en met 17 november het laatste deel van drie periodes groot onderhoud aan het spoor richting Doetinchem gepleegd. Aannemer Swietelsky werkt dag en nacht door en er is geen treinverkeer mogelijk. Arriva zet bussen in.

Omdat de technische levensduur is verstreken, is het spoor toe aan groot onderhoud en complete vervanging. Zo zorgt ProRail dat treinen veilig en betrouwbaar kunnen blijven rijden. De eerdere twee delen waren afgelopen zomer aan de beurt. Nu wordt er nog een week gewerkt in de gemeente Winterswijk.

In deze laatste periode van spoorvernieuwing rijden er geen treinen tussen Winterswijk en Doetinchem. Op maandag 18 november rijden de treinen weer. Er worden nog wel enkele weken daarna ballast en dwarsliggers afgevoerd.

Het hele spoor tussen Doetinchem en Winterswijk wordt volledig vernieuwd. Dat betekent nieuwe rails, dwarsliggers, ballastgrind, wissels en kabels en leidingen over ongeveer twaalf kilometer spoor. Aannemer Swietelsky richt bouwdepots in voor de opslag van spoormaterialen en plaatst bouwketen.

Door de omvang van dit werk, zet Swietelsky een lange werktrein in. Dat betekent dat enkele overwegen diverse dagen afgesloten worden. Met gele borden worden wegomleidingen en transportroutes aangegeven die met betrokken gemeenten en provincie Gelderland zijn afgesproken.

woensdag 6 november 2024

Gooise Meren krijgt twee nieuwe buslijnen

Gemeente Gooise Meren wordt vanaf 15 december 2024 beter bereikbaar met de bus. Er zullen twee nieuwe buslijnen door de gemeente rijden: lijn 321 tussen Eemnes en Amsterdam-Zuid, met doordeweeks 2x per uur een bus via Bussum, Naarden en P+R Muiden. Daarnaast gaat buslijn 107 rijden van station Naarden-Bussum naar de Huizerweg en terug. Vanaf maandag 28 oktober worden er ook 10 bushaltes aangelegd langs de nieuwe buslijnen. Dit kan zorgen voor tijdelijke verkeersoverlast.

De nieuwe lijnen worden gereden door bussen van TransDev. Lijn 321 naar Amsterdam Zuid start bij Eemnes P+R en gaat via Crailo P+R, Amersfoortsestraatweg, Godelindeweg, en Rijksweg naar P+R Muiden. De lijn 107 naar de Huizerweg gaat van station Naarden-Bussum via de Godelindeweg en Huizerweg terug naar station Naarden-Bussum.

Lijn 321
Bushaltes Palmkazerne: is een bestaande halte. Deze wordt ook gebruikt door lijn 109
Bushaltes Kop Huizerweg: nieuwe bushaltes op de Amersfoortsestraatweg, dichtbij de ovale rotonde met de Huizerweg, ter hoogte van huisnummer 43
Bushaltes Bosch van Bredius: een nieuwe bushalte aan de noordzijde van de Godelindeweg, bij de rotonde met de Amersfoortsestraatweg. Een bushalte aan de Amersfoorstestraatweg aan de zijde van Yuverta vmbo Naarden wordt opnieuw in gebruik genomen
Bushaltes Godelindeweg: nieuwe bushaltes (1 noordzijde Rijksweg, 1 zuidzijde Godelindeweg) dichtbij de kruising met de Lambertus Hortensiuslaan
Bushaltes Kon. Wilhelminalaan: nieuwe bushaltes aan beide kanten van de Rijksweg, dichtbij de kruising met de Kon. Wilhelminalaan
Bushaltes Keverdijk: nieuwe bushaltes aan weerszijden van de Rijksweg, dichtbij de rotonde met de Churchillstraat
Bushalte P+R Muiden en bushalte Maxisweg zijn bestaande haltes en worden nu ook al door lijn 321 gebruikt

Lijn 107
Bushalte Kop Huizerweg: nieuwe bushalte aan de noordzijde van de Huizerweg, dichtbij de ovale rotonde met de Amersfoortsestraatweg
Overige haltes aan de noordzijde van de Huizerweg worden opnieuw in gebruik genomen. Dit gaat om haltes Keizer Ottostraat, Oosteinde en Havenstraat

dinsdag 5 november 2024

Reizen met groep wordt makkelijker en voordeliger met RET Groepskaart

Deze dagkaart maakt het voor vriendengroepen, toeristen of gezinnen nog makkelijker om samen met bus, tram of metro te reizen. Vanaf 21 oktober is de groepskaart beschikbaar als vervoersbewijs. Groepen tot vijf personen reizen dan voordeliger en makkelijker met de nieuwe kaart, die via de app als barcode te koop is.

RET doet regelmatig onderzoek onder haar reizigers om inzicht te krijgen in welke wensen zij hebben als het gaat om reizen met het OV. Hieruit kwam naar voren dat er behoefte is om makkelijker en voordeliger met groepen te kunnen reizen. Daar is de RET mee aan de slag gegaan. De korting met de groepskaart ten opzichte van losse dagkaarten loopt op tot € 17,50 voor een groep van 5 personen. Een ander voordeel: niet iedereen hoeft losse tickets te kopen. Zo heeft één iemand met een druk op de knop gelijk het vervoersbewijs voor de hele groep bij de hand en is inchecken van de groep zo gepiept.

De dagkaarten RET 1 dag groep (tot 5 volwassenen) en RET 1 dag gezin (1 tot 2 volwassenen, max 5 reizigers in totaal) zijn vanaf vandaag in de RET app te koop. Let op: De RET app moet geüpdatet worden om de tickets te kunnen kopen.

maandag 4 november 2024

Demonstratie zelfrijdende bus op 8 november in Groningen

Op vrijdag 8 november presenteren de provincie Groningen, Qbuzz en robotTUNER de eerste 12 meter lange bus die door een autonome toolkit zelf kan rijden. Groningen demonstreert als eerste provincie in Nederland de toepassing van deze techniek in een bestaande bus.

Geïnteresseerden kunnen de demonstratie van de zelfrijdende bus bijwonen op vrijdag 8 november. De bus wordt voor een breed publiek gepresenteerd tussen 13.30 en 14.30 uur. Een sessie duurt een half uur en bestaat uit een korte presentatie over autonoom openbaar vervoer. Ook is er gelegenheid om de bus vanbinnen te bekijken en kunnen bezoekers meerijden op het terrein van Qbuzz.

vrijdag 1 november 2024

Begin november geen treinverkeer rondom Driebergen-Zeist vanwege werkzaamheden

Vrijdag 1 november uur tot en met zondag 3 november voert ProRail werkzaamheden uit op het traject Arnhem Centraal-Driebergen-Zeist. Hierdoor is er helaas geen treinverkeer mogelijk tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en tussen Driebergen-Zeist en Rhenen. Reizigers kunnen omreizen of gebruikmaken van bussen.

Voor reizigers betekenen de werkzaamheden het volgende:

Er rijdt een rechtstreekse bus van Driebergen-Zeist naar Ede-Wageningen. De extra reistijd is ongeveer 15 minuten.
Er rijdt een stopbus tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen die ook stopt op Veenendaal-De Klomp. De extra reistijd is ongeveer 25 minuten.
Tussen Driebergen-Zeist en Rhenen rijdt een bus die stopt op alle tussengelegen stations. De extra reistijd is ongeveer 30 minuten.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Nijmegen kunnen omreizen via ’s-Hertogenbosch. De extra reistijd is ongeveer 25 minuten.
Er rijden wel treinen tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist en tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal.