Duitse deelstaat Nedersaksen steunt verbetering spoor aan grens
Met een subsidie van 1 miljoen euro wordt het spoor aan de Duits-Nederlandse grens aangepast. Deze subsidie draagt bij aan de realisatie van de treinbeveiliging tussen Bentheimer Eisenbahn AG en ProRail.
Op 4 november 2024 overhandigde Wiebke Osigus, minister voor federale en Europese aangelegenheden van de deelstaat Nedersaksen, een cheque op het station van Coevorden. Door deze subsidie is de treinverbinding tussen Emmen-Rheine weer een stap verder.
Met dit besluit onderschrijft de deelstaat Nedersaksen het belang van deze grensoverschrijdende verbinding. Dit in navolging van besluitvorming in beide landen in Den Haag en Berlijn en van de provincie Drenthe.
Duitsland heeft een eigen (beveiligings)systeem voor het spoor. Net als Nederland. Om beide systemen met elkaar te laten samenwerken, is geld nodig. De Duitse regionale overheid is bereid om hieraan mee te betalen. Door deze financiële ondersteuning is ProRail in staat om de technische uitrusting van de spoorinfrastructuur op en rond het station Coevorden aan te passen. Ook wordt er een verbinding gemaakt die de samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse twee verkeersleidingsposten makkelijker maakt.
Provincie Drenthe regelt de financiële afhandeling met ProRail. Naar verwachting rijden er vanaf eind 2026 personentreinen tussen Emmen-Rheine.
Op 4 november 2024 overhandigde Wiebke Osigus, minister voor federale en Europese aangelegenheden van de deelstaat Nedersaksen, een cheque op het station van Coevorden. Door deze subsidie is de treinverbinding tussen Emmen-Rheine weer een stap verder.
Met dit besluit onderschrijft de deelstaat Nedersaksen het belang van deze grensoverschrijdende verbinding. Dit in navolging van besluitvorming in beide landen in Den Haag en Berlijn en van de provincie Drenthe.
Duitsland heeft een eigen (beveiligings)systeem voor het spoor. Net als Nederland. Om beide systemen met elkaar te laten samenwerken, is geld nodig. De Duitse regionale overheid is bereid om hieraan mee te betalen. Door deze financiële ondersteuning is ProRail in staat om de technische uitrusting van de spoorinfrastructuur op en rond het station Coevorden aan te passen. Ook wordt er een verbinding gemaakt die de samenwerking tussen de Duitse en Nederlandse twee verkeersleidingsposten makkelijker maakt.
Provincie Drenthe regelt de financiële afhandeling met ProRail. Naar verwachting rijden er vanaf eind 2026 personentreinen tussen Emmen-Rheine.
Geen opmerkingen: