Eerste keuzes voor de toekomst van de spoorlijn Leiden - Dordrecht gemaakt
Het wordt steeds duidelijker hoe de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht er in de toekomst uit gaat zien. De betrokken partijen hebben de eerste keuzes gemaakt. De partijen zijn de gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de Verstedelijkingsalliantie, en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, in samenwerking met ProRail (adviseur).
De komst van twee extra sprinters per uur per richting tussen Den Haag en Dordrecht wordt verder onderzocht. Net als de mogelijke bouw van 4 nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Daarvoor zijn 2 extra sporen tussen Delft en Schiedam nodig. Wat niet verder onderzocht wordt, is een systeem met 12 sprinters per uur. Dit is te duur, en voorlopig zijn zoveel sprinters niet nodig.
Voor station Leiden Centraal lijkt een nieuwe stationshal en extra perronopgangen een oplossing voor de forse groei van het aantal reizigers. Net zoals duizenden extra ondergrondse fietsparkeerplaatsen en verplaatsing van het busstation. Dat is nodig om de voetganger en fietser meer ruimte te geven, kruisende verkeersstromen te minimaliseren en de kwaliteit van de openbare ruimte duurzaam te kunnen inrichten. De komende tijd vindt onderzoek plaats naar de verschillende opties, waaronder drie alternatieve locaties voor het busstation.
Bij station Den Haag Laan van NOI wordt bestudeerd wat de mogelijkheden zijn als het station en de reizigerstunnel op de huidige plek blijven. Verder wordt de optie onderzocht waarbij er één reizigerstunnel is met aan beide kanten meerdere opgangen naar het perron en één entree per zijde. Een derde variant maakt het station klaar voor de groei van het voorspelde aantal reizigers en welke stappen moeten worden gezet om dit kunnen bereiken. De functionaliteit van het station staat daarbij centraal en krijgt zoveel mogelijk de ruimte.
Voor station Schiedam Centrum wordt verkend hoe een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de bestaande tunnel. Hierdoor ontstaat een ruime doorgang voor reizigers zonder trappen of hellingen. Het busstation ligt centraal en heeft één groot perron. De fietsenstalling wordt dan groter gemaakt. Een andere optie is een station aan de zuidkant, los van het Terras aan de Schie. Een nieuwe reizigerstunnel zorgt dan voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt in deze optie meer naar het westen. De Horvathweg wordt smaller en anders ingericht. De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt als complete oplossing. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek.
De komst van twee extra sprinters per uur per richting tussen Den Haag en Dordrecht wordt verder onderzocht. Net als de mogelijke bouw van 4 nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Daarvoor zijn 2 extra sporen tussen Delft en Schiedam nodig. Wat niet verder onderzocht wordt, is een systeem met 12 sprinters per uur. Dit is te duur, en voorlopig zijn zoveel sprinters niet nodig.
Voor station Leiden Centraal lijkt een nieuwe stationshal en extra perronopgangen een oplossing voor de forse groei van het aantal reizigers. Net zoals duizenden extra ondergrondse fietsparkeerplaatsen en verplaatsing van het busstation. Dat is nodig om de voetganger en fietser meer ruimte te geven, kruisende verkeersstromen te minimaliseren en de kwaliteit van de openbare ruimte duurzaam te kunnen inrichten. De komende tijd vindt onderzoek plaats naar de verschillende opties, waaronder drie alternatieve locaties voor het busstation.
Bij station Den Haag Laan van NOI wordt bestudeerd wat de mogelijkheden zijn als het station en de reizigerstunnel op de huidige plek blijven. Verder wordt de optie onderzocht waarbij er één reizigerstunnel is met aan beide kanten meerdere opgangen naar het perron en één entree per zijde. Een derde variant maakt het station klaar voor de groei van het voorspelde aantal reizigers en welke stappen moeten worden gezet om dit kunnen bereiken. De functionaliteit van het station staat daarbij centraal en krijgt zoveel mogelijk de ruimte.
Voor station Schiedam Centrum wordt verkend hoe een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de bestaande tunnel. Hierdoor ontstaat een ruime doorgang voor reizigers zonder trappen of hellingen. Het busstation ligt centraal en heeft één groot perron. De fietsenstalling wordt dan groter gemaakt. Een andere optie is een station aan de zuidkant, los van het Terras aan de Schie. Een nieuwe reizigerstunnel zorgt dan voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt in deze optie meer naar het westen. De Horvathweg wordt smaller en anders ingericht. De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt als complete oplossing. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek.
Geen opmerkingen: