Ads Top

Geen fietsgoten meer bij nieuwe stationstrappen

ProRail past het beleid voor de aanleg van stationstrappen aan. Bij nieuwe trappen naar perrons worden geen fietsgoten meer toegevoegd wanneer een lift of hellingbaan aanwezig is. De maatregel is genomen uit het oogpunt van veiligheid en gebruiksgemak.

Stationstrappen met fietsgoten lijken handig, maar brengen ook risico’s met zich mee. De afgelopen jaren zijn er meerdere incidenten gemeld waarbij reizigers met hun fiets ten val kwamen op een trap. Met name bij drukte of bij gebruik van zwaardere fietsen neemt het risico op valpartijen en opstoppingen toe.

Voor veel mensen is het zwaar om een fiets via een goot omhoog of omlaag te duwen. En als iemand langzamer gaat of struikelt, levert dat onveilige situaties op. Zeker op drukke stations. Zonder fietsgoten is de trap voor iedereen veiliger te gebruiken.

Nieuwe of verbouwde stations worden standaard uitgerust met een lift of een hellingbaan. Daarmee kunnen reizigers met een fiets veilig van perron naar tunnel of uitgang, als ze een hoogte moeten overbruggen. Een fiets past goed in een lift, en dat is een veiligere manier van verticaal verplaatsen dan via een trap.

Op oudere stations, zoals in Utrecht, Zwolle of Amsterdam, zijn fietsgoten soms nog wel aanwezig. Deze stammen uit de tijd vóór het nieuwe beleid. Bij recent opgeleverde stations, zoals Ede-Wageningen en Groningen, zijn de goten bewust weggelaten.

Het ontbreken van fietsgoten roept vragen op en leidt soms tot kritiek. Daarom is ProRail in gesprek met verschillende belangenorganisaties. 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.